kehebatan husam musa..

ini seperti yang di ulas oleh mso....kita sama ikuti

MESKIPUN Pas masih belum mengunci pintunya untuk mengadakan muqabalah dengan Umno namun kerancakan dan harapannya sudah menipis. Tentangan hebat di kalangan pemimpin tertinggi Pas sendiri dengan sokongan penuh daripada akar umbi membuatkan mereka yang beriya untuk mendekati Umno jadi terperagah. Sayang....

Kesimpulan isu muqabalah itu pihak yang menentang menang dan pihak yang bersedia kalah!

Apabila saya merenung ke dalam dan menilai dengan pengalaman dan sejarah sebelum ini kenapa usaha muqabalah berkenaan gagal, tidak lancar dan tersekat di tengah jalan macam kerena kehabisan minyak disebabkan salah teknik.

Sebab utama ialah kerana perundingan itu dilakukan oleh mereka yang tidak berpangalaman dan tidak ada track record kejayaan dalam sesuatu perundingan. Saya yakin kalau perundingan itu melibatkan orang pengalaman, pernah berunding dan pandai mengeleceh ia mungkin berjaya dan keadaan tidak kelam kabut seperti hari ini kalau pun perundingan itu tidak mencapai impian.

Tidak menjadi rahsia lagi seperti dihebohkan perundingan awal melibatkan Timbalan Presiden Pas, Nasharudin Mat Isa sendiri bersama Khalid Samad dan Mustafa Ali. Mereka ini berunding secara diam-diam bukan atas kehendak mereka peribadi sebaliknya setelah mendapat restu Majlis Syura. Jadi tidak timbul sebenarnya mereka pandai-pandai untuk berunding tanpa merujuk kepada jemaah.

Apa yang menyebabkan mereka gagal dan kena marah ialah kerana tidak faham bahawa dalam politik kuasa sebenarnya bukan terletak kepada sesuatu jawatankuasa atau badan. Hakikinya terletak kepada pihak lain yang dipengaruhi dan ditentukan oleh keadaan. Sebab itu sifir politik bercadas dengan ilmu hisab. dua kali dua dalam politik jawabannya ialah 101.

Inilah silapnya. Jadi apabila Nasarudin berkata dia mengikut kehendak majlis syura, beliau sudah silap dan terperangkap dengan jawaban itu. Keputusan majlis itu tidak terpakai dalam tindakan-tindakan sepenting itu tanpa melibat suasana di luar dan semasa. Untuk mengetahui ini ia memerlukan pengalaman.

Cuma sedikit menghairankan saya kenapa Mustafa Ali sebagai tokoh veteran dan pernah melalui berbagai perundingan kenapa tidak berbuat sesuatu atau membatalkan hasrat itu meskipun ia murni. Seharusnya beliau tahu akan masalah yang bakal berlaku itu dengan tindakan demikian.

Dalam konteks ini saya lihat bekas kawan saya mempunyai pengalaman dan kemampuan luar biasa dalam hal beruding ini. Sepatutnya dalam bab ini Pas menggunakan khidmat beliau.

Sepanjang saya berkawan dengannya selama kira-kira 13 tahun, bermula tahun 1994 (bukan 13 hari) saya cukup arif mengenai kebijaksanaan dan kelicitannya dalam berunding. Bahkan saya sendiri turut sama mengatur beberapa pertemuan beliau dengan pihak-pihak tertentu.
Baik berhubung rundingan politik peringkat nasional atau negeri Kelantan, kebanyakan rundingan membawa kejayaan dan menguntungkan Pas dan walaupun ia adakalanya kontroversi namun beliau tidak menjadi sasaran, terlepas dari kutukan. Itulah kebijaksanaannya.

Antara perundingan yang dilakukan secara privete ialah;

1. Mendapatkan bayaran premium tanah oleh Felcra sebanyak RM7 juta. Sudah bertahun kerajaan Kelantan cuba mendapatkannya namun tidak berjaya. Apabila bekas kawan saya itu menjadi Exco dan mempunyai autoriti untuk berunding barulah berjaya.

2. Menarik balik petisyen yang dilakukan oleh BN ke atas enam kerusi yang dimenangi Pas di Kelantan pada tahun 2004. Hasil perundingannya direct dengan Khairy Jamaluddin BN tarik balik dan Pas turut sama tarik balik petisyen berkenaan. Jadi tidak ada dakwa mendakwi, Pas kekal memerintah Kelantan dan Abdullah pula kekal menjadi PM. Saya ada simpan gambar bekas kawan saya itu perpapasan dengan Khairy Jamaluddin.

3. Perundingan secara membayar ufti bunga emas dengan pihak istana Kelantan juga berlaku. Kerajaan pimpinan MB Kelantan menghadapi masalah dengan istana. Krisis ini ada saya rakamkan dalam sebuah buku sehingga akhirnya disaman RM20 juta. Namun kerana kebijaksanaan bekas kawan saya hubungan istana dengan MB berkenaan pulih balik. Sultan Ismail yang sebelum enggan bersalam dengan MB, sudah boleh tersenyum.

4. Saman yang dikenakan ke atasnya RM20 juta oleh bekas Setiausaha Kerajaan Kelantan (seperti mana saya terima) juga diselesaikan menerusi perundingan tanpa dibawah ke mahkamah.

5. Beliau juga turut berunding bagaimana hendak menggunakan pengaruh Ibrahim Ali di Pasir Mas untuk kepentingan Pas. Ibrahim yang licit dan culas itu akhirnya terjerut dalam genggamannya bekas kawan saya itu sehingga menyebabkan Ibrahim memberi keuntungan kepada Pas pada pilihan raya lalu.

6. Sebelum ini juga bekas kawan saya itu berjaya membawa masuk Allahyarham Haji Nordin Yaacob ketika itu menjadi Wakil Rakyat Kelaboran menyertai Pas. Saya dan bekas kawan saya itulah yang membawa masuk Allahyarham ke dalam Pas.

7. Menjelang pilihan raya lepas, bekas kawan saya itu jugalah membawa masuk Rosli Ibrahim ke dalam Pas. Bukan senang untuk membawa bekas Setiasuaha Umno Kelantan itu, namun kerana kebijaksanaan rundingan bekas kawan saya itu Rosli akhirnya bersama Pas dan diberi ganjaran setimpal beberapa kawasan balak dan terbaru jawatan Senator.

Banyak kalau saya nak sebut akan kebisaan (terror) bekas kawan saya itu. Saya yakin kalau Pas diawalnya menggunakan khidmat bekas kawan saya ini berunding dengan Umno keadaan akan tidak jadi seperti hari ini. Silap agenda itu tidak diberi tahu atau ajaknya sama untuk berunding.

Ternyata stail kerjanya secara one man show dan tidak yakin dengan keputusan kolektif yang diamalkan oleh bekas kawan saya itu membawa kejayaan dan berkesan.

Itulah yang menyebabkan Menteri Besar Kelantan sangat sukakanya. Bekas kawan saya ini juga tidak banyak cakap, tetapi berbuat kerja hinggakan jam 10 malam masih berada di pejabat kerana menumpukan kepada kerjanya. Jadi kalau esok lusa MB Kelantan nak berhenti orang paling layak menggantinya ialah bekas kawasan saya itu.

Bab ini saya hormat bekas kawan saya itu. Sesiapapun tidak dapat mengatasinya cara dia bekerja, berfikir dan menyelesaikan masalah. Apakah kelebihan ini (berunding) boleh dijadikan amalan dan formulanya menyelesai masalah kalau beliau ditakdir menjadi pemimpin tertinggi kelak?
Sayang untuk memperbetulkan keadaan (muqabalah) sudah tidak boleh. Ia sudah terlalu jauh.

Dan bekas kawan saya itu pula kini sudah kerap makan sekali dengan seseorang yang mungkin juga mula teruja dengan kehebatannya dalam mempengaruhi keadaan untuk kepentingannya.

No comments

Powered by Blogger.