News Update :

Politik

Kenyataan

Agama

Dunia

khairy akan ambil alih PETRONAS?

August 29, 2008

Saya mendapat maklumat terkini bahawa perkhidmatan Mohd Hassan Marican (Presiden dan Ketua Pegawai Eksekutif Petronas) kini sedang menghampiri tempoh akhirnya. Berdasarkan kepada maklumat yang diterima, kemungkinan besar Mohd Hassan Marican tidak akan disambung tempoh perkhidmatannya walaupun beliau berupaya melakukannya.

Beberapa pihak telah menunjukkan hasrat mereka untuk mengambilalih kedudukan Mohd Hassan Marican ini dan kini sedang dalam proses melakukan lobi (berskala mega). Semua lobi-melobi ini tertumpu kepada Abdullah Ahmad Badawi. Ada yang melobi dengan wang dan ada pula yang melobi dengan cara-cara yang lain.

Tetapi ada dua orang calon telah bersaing diantara mereka dan dikhabarkan bahawa kedua-dua mereka mendapat restu daripada Abdullah Ahmad Badawi untuk mengambilalih kedudukan Mohd Hassan Marican sebagai Presiden dan Ketua Pegawai Eksekutif Petronas. Salah satu dari dua calon ini dijangkakan akan dilantik menggantikan Mohd Hassan Marican manakala seorang lagi dijangkakan akan menduduki jawatan Ahli Lembaga Pengarah Petronas.

Calon yang begitu kuat melobi untuk menggantikan tempat Mohd Hassan Marican dikenalpasti adalah Khairy Jamaludin. Beliau khabarnya telah berjaya meyakinkan Abdullah Ahmad Badawi bahawa beliau mampu untuk menerajui Petronas dan memangkinkan pertumbuhan dan pemerolehan Petronas dalam jangka masa singkat. Abdullah Ahmad Badawi juga dikhabarkan telah bersetuju jika Khairy Jamaludin dilantik kejawatan tersebut dan sedia mengarahkan Petronas untuk membuat perlantikan tersebut sebaik tempoh akhir perkhidmatan Mohd Hassan Marican tamat.

Dengan pengaruh wang dan lobi yang besar, Khairy Jamaludin percaya bahawa beliau dapat menerajui Petronas dalam masa terdekat. Ini dibantu dengan sokongan berterusan (wang dan kuasa) yang datangnya dari Singapura melalui Temasek Group.

Berdasarkan kepada analisis semasa dan pasaran Asia Tenggara, Temasek Group amat berminat untuk menguasai Petronas demi untuk mengukuhkan aliran tunai dan kewangan mereka. Buat masa ini hanya cabang industri Minyak dan Gas sahaja yang masih belum dikuasai sepenuhnya oleh Temasek Group. Beberapa transaksi kewangan berskala besar telah dikesan dibiayai oleh Temasek Group kepada beberapa individu dalam industri Minyak dan Gas tempatan termasuklah kepada pihak yang membekalkan khidmat sokongan kepada industri yang sama.

Dengan penguasaan dalam industri Pelabuhan (seperti masa telah dikenalpasti bahawa beberapa pelabuhan utama di Malaysia kini telah dipindahkan sahamnya kepada proksi Temasek Group) tempatan, maka dapat dijangkakan bahawa Temasek Group kini sedang berusaha membuat beberapa pemerolehan lagi demi memantapkan organisasi mereka.

Proksi-Proksi Temasek Group di Malaysia kini nampaknya sedang ditimbunkan dengan wang ringgit dan jaminan keselamatan sehinggakan mereka sanggup menggadaikan aset negara. Berdasarkan kepada senario semasa, SCOMI Group juga dikenalpasti telah mendapat laba daripada usahasama haram dengan Temasek Group.

Jika Khairy Jamaludin dibenarkan menjadi Presiden dan Ketua Pegawai Eksekutif Petronas, maka jangan kita terkejut jika akhirnya Petronas dikuasai oleh Temasek Group (Singapura). Kita wajar menyekat perkara ini daripada menjadi kenyataan. Abdullah Ahmad Badawi memang mudah dikuasai oleh Khairy Jamaludin. Jangan pula kita biarkan Kamaludin Abdullah Ahmad Badawi menjadi Ahli Lembaga Pengarah Petronas kerana ini juga akan menguatkan pengaruh Temasek Group kedalam Petronas.

Petronas adalah hak Malaysia dan bukannya Singapura. Jangan gadaikan aset negara.

Ketua Perusuh
Bekas Felo Kanan
Institut Kajian Strategik dan Antarabangsa - ISIS


KALAU BETUL TERJADI.....HABIS KITA KALI NI....PAKATAN RAKYAT JOM SERANG!!!!!!!!!!!!

Ada menteri nak masuk Pakatan

Oleh: MSO

BEGITU terasa sekali susana di Parlimen semalam berbeza dengan hari-hari sebelum ini. Yang jelasnya para pemerhati makin ramai. Perbezaan itu bukan dari jumlahnya tetapi dari segi suasana dan semangat!

Perlimen untuk penggal ke-12 ini benar-benar mendapat perhatian. Parlimen sudah menjadi destinasi penting kepada pemerhati politik. Sebabnya satu saja kerana pembangkang telah menguasai dan menimbulkan kehangatan (perbahasan) dalam Parlimen.

Datang ke Parlimen bukan saja untuk bertemu teman, mendengar celoteh dan spekulasi politik atau mengenakan kueh mueh di kantinnya yang enak dan bersih, tetapi untuk melihat dan menanti perkembangan apakah “motion” yang seterusnya dilakukan oleh pembangkang.

Semalam suasana cerita dan wap kepanasannya makin terasa lagi. Semua kerana kehadiran pertama kali ahli Palimen Permatang Pauh yang baru Sdr Anwar Ibrahim ke dalam dewan untuk mengangkat sumpah menjadi ahli Parlimen selepas menang dengan majoriti besar Selasa lalu.

Kedatangan itu benar-benar merujakan dan mencipta suasana baru. Parlimen menjadi lebih bertenaga dan seakan akan berlaku perubahan drastik! Tetapi mereka yang membenci Penasihat PKR itu tetap mengatakan tidak ada apa-apa perubahan dan tetap menganggap Anwar seorang antogonis!

Nampak semalam mereka yang mendoakan agar beliau tewas dan ingin mengguburkannya di Permatang Pauh terkaget besar dengan kehadiran Anwar. Terkeyeh-kenyeh terkising-kising (macam budak dowm sydrom atau macam kera kena belacan) melihat dan memerhatikan Anwar mengangkat sumpah sebagai ahli Dewan Rakyat.

Ya ke Anwar itu… atau si pembacuh kopi yang angkat sumpah tu? Atau pun itu sebenarnya Mohamamd Ezam Mohd Noor atau pun Nalakarupan yang angkat sumpah? Bukan… dia ialah Anwar bin Ibrahim.

Realti itu mengejut dan menyebabkan orang terpaksa menyemak balik fikiran masing-masing. Menjadikan masing-masing berfikir kepada apa yang telah cuba dibungkuskan sebelum ini iaitu mengenai pembentukan kerajaan baru 16 September seperti mana diuar-uarkan oleh pembangkang.

Sebelum ini khasnya sebaik saja sdr Anwar di dakwa di mahkamah atas tuduhan liwat kali kedua, gema dan gempar 16 September itu seakan berlalu begitu saja. Tiba-tiba saja talun gempar itu mengencil dan seakan hilang dari arus pendengaran umum. Semangat yang begitu tinggi dan kuat untuk melihat perubahan juga tetiba menggendur.

Lalu mereka yang bimbang dengan 16 September boleh tersenyum semula dengan perkembangan itu. Mereka mengira kes liwat dan pendakwaan itu akan mematikan langkah Anwar dan 16 September tinggal sebagai angan-angan saja. Bagaimana pun kemenangan besar Anwar di pilihan raya kecil Permatang Pauh kelmarin bagaikan taufan mengubah semula suasana dan suhu perubahan naik kembali. Ingatan dan persoalan umum pada 16 September timbul semula.

Seorang Menteri (biar saya tidak menyebut namanya); sebaik selesai Anwar angkat sumpah semalam menarik tangan saya pergi ke satu sudut khusus untuk bertanya fasal Anwar. Kenapa?
“Macam mana Pak Sheikh, you fikir boleh ke dia ambil alih kerajaan 16 September ini?” tanya menteri itu pandir dengan wajah yang agak cemas. Mula saya ingat dia hanya main-main saja. “Kenapa?” tanya saya.

“Kalau jadi sungguh mampuslah kita (BN)!” ujarnya.

“Agak-agaknya boleh ke (ambil kerajaan),” acahnya lagi. Nampak diwajahnya begitu bimbang dengan apa yang berlaku. Dia juga seakan hilang keyakinan yang dipercayainya sendiri.

“Tak boleh kok?” saya mahu mengujinya. “Mana boleh berlaku lompat parti, semua sokong Pak Lah dan Najib?” balas saya sambil merenung tepat ke mukanya.

“Jangan, Anwar pandai bab ni, cuba you siasat. I dengar jadi apa yang Anwar nak buat ni!” katanya penuh mengharap sambil mengelapkan dahinya dengan sapu tangan merah jambu. Menteri itu kemudian berlalu. Saya nampak dia ni cemas dan tercari-cari jawaban di sebalik persoalan yang dia sendiri timbulkan itu.

Begitu juga semasa berdiri dan berbual-bual dengan seorang teman berhampiran cafeteria ahli Parlimen, seorang Menteri di Jabatan Perdana Menteri bertanya hal yang sama. Kalau dulu bukan main lagi menteri ini menafi dan menganggap cerita 16 September sebagai karut dan cerita Mat Jenin, kini dia nampak serius. Persepsinya mengenai alunan 16 September ini sudah berubah.

Semacam dia mempunyai maklumat detail mengenai perubahan kerajaan 16 September. “Saya dengar dua menteri Kabinet akan bersama Anwar, you dapat trace ke?” katanya sedikit mngejutkan saya. “Ai kalau sampai menteri ini kes teruk!” kata saya selamba sambil memetakan wajah-wajah menteri disebutkan itu.

“Betul…. itu yang saya dapat tahu, cuba you check, katanya bersungguh. “Apa nak check kalau betul eloklah Datuk juga akan ikut sama…lagi bagus,” balas saya kepadanya. Dia hanya terdiam dan tidak terkata apa-apa. Dia lantas menarik tangan saya dan menggenggam kemas.

Dua peristiwa itu menunjukkan bahawa kisah 16 Sepetember menyenak dalam kepala ahli MP BN. Mereka resah dan gelisah dengan angan-angan Anwar itu. Jadi serah salah samada hendak percaya atau tidak.

Pertanyaan dan suasana mengenai 16 September begitu ketara sekali semalam. Secara diam-diam semua orang membicarakan itu. Ini semua gara-gara kehadiran Anwar. Terasa sekali susana dalam dewan sebaik Anwar masuk seolah ia memberi sinar dan merubah roh dewan. Aura yang ada kepada Anwar menyebabkan dewan itu seolah-olah dipenuhi suara rakyat dan rakyat sedang menguasainya.

Tidak hairanlah kalau persoalan 16 September itu menjadi topik hangat. Menjadi bahan renungan, kajian dan tilikan semua pihak. Di pihak BN mereka pantang mendengar bunyi dan rentak ia menyebabkan jantung mereka akan berdebar takut-takut perubahan itu berlaku.

Suasana kelam kabut di pihak BN ini juga semakin menjadi-jadi. Kenyataan bersama 20 ahli MP Sabah dan Sarawak semalam menjelaskan keadaan itu. Mereka juga dikatakan akan membuat akujanji sebagai menyokong kerajaan yang ada kini.

Persoalannya untuk apa kenyatan dan akujanji itu kalau ia tidak ada apa-apa? Kenapa perlu kepada komtimen itu, ia boleh dibiarkan begitu saja kalau desas desus itu palsu! Tetapi mungkin perkembangan kini cukup mencemaskan maka akujanji dan kenyataan sokongan itu dibuat. Persoalannya pula bolehkah akujanji dipercayai sedang sumpah menggunakan nama Allah pun diragui dan ditolak?

Dalam suasana; nak percaya tetapi tidak percaya, tidak percaya tetapi percaya ini sebenarnya menjadikan dunia politik kita segar dan sering diingati. Kesegaran dan susana inilah juga meunjukkan kesegaran dan kepintaran Anwar sebagai seorang ahli politik yang mampu mengocakkan suasana politik negara ini. Kegemparan itu juga setidak-tidaknya menjadikan rakyat Malaysia mempunyai harapan ke arah itu!

Sertai Pakatan Rakyat, Ahli Parlimen BN mula hantar SMS pada Anwar

Beberapa ahli Parlimen Barisan Nasional (BN) didakwa menghantar SMS kepada pemimpin Pakatan Rakyat sejak Ketua Umum KeADILan, Dato' Seri Anwar Ibrahim selepas beliau menang dalam pilihan raya kecil Permatang Pauh 26 Ogos lalu.

Demikian kata Pengarah Strategik KeADILan, Saifuddin Nasution semasa ditemui Harakahdaily di Lobi Parlimen semalam.

Ujar Saifuddin, ramai yang mengucapkan tahniah dan ada juga yang mula menunjukkan minat untuk menyertai Pakatan Rakyat bagi membentuk kerajaan baru.

Beliau percaya ramai ahli Parlimen BN yang mula berteka-teki dan berfikir untuk berhijrah kepada kerajaan baru yang akan dipimpin Anwar dalam jangka masa tertentu.

"Saya yakin semestinya mereka menantikan detik ini yang mana mereka melihat kemasukan Anwar ke Parlimen selepas 10 tahun dinafikan hak, pastinya harapan baru boleh diimpikan," katanya.

Beliau juga melahirkan keyakinan bahawa agenda menukar kerajaan akan lebih awal berlaku dengan signal-signal awal yang diberikan ahli Parlimen BN ini.

Dengan kemenangan Anwar di Permatang Pauh, ia sebagai signal jelas rakyat yang mahukan perubahan dan menolak kerajaan BN pimpinan Dato' Seri Abdullah Ahmad Badawi.

"Rakyat menolak BN untuk memberikan kepercayaan kepada Pakatan Rakyat sebagai agen kepada perubahan, saya pasti ia juga signal kepada pimpinan Pakatan Rakyat agar terus bersatu menjaga amanah yang mereka berikan," katanya

utusan malaysia versi PR [tajuk hari ini]

sekadar bayangan kita.....


mahathir cakap umno mudah lupa..

1. Jeff Hamaz menarik perhatian kepada pejuang-pejuang kemerdekaan Malaya sebelum UMNO. Saya bersetuju kita harus beri tempat kepada orang-orang seperti Ibrahim Yaacob, Ahmad Boestamam, Ishak Hj Mohammad, Dr Burhanuddin Helmi dalam perjuangan ini.

2. Tetapi saya tidak bersetuju bahawa UMNO adalah pro-British. Kelainan antara pejuang-pejuang KMM (Kesatuan Melayu Muda) dan MNP (Malay Nationalist Party) ialah tentang cara dan pendirian. KMM sanggup menyokong Jepun dan ramai yang menjadi Heiho, angkatan separuh tentera yang didirikan oleh Jepun sementara Malay Nationalist Party mirip kiri dan bersimpati dengan Komunis yang hampir semuanya terdiri daripada orang Cina yang telah bermusuh dengan orang-orang kampung selepas Jepun kalah.

3. Pemimpin UMNO pula tidak kiri dan tidak kanan. Mereka utamakan orang Melayu yang akan hilang tanahair mereka jika Malayan Union ditubuh. Tak dapat tidak UMNO terpaksa menentang British. Hanya yang tidak dilakukan oleh UMNO ialah perjuangan ganas melalui perang gerila.

4. UMNO tidak pilih perang gerila kerana kemungkinan mendapat kemenangan melawan tentera British yang kuat, amat tipis. Lagipun perang gerila bersahabat dengan gerila Komunis.

5. Ada pihak yang berasa kemerdekaan melalui rundingan tidak sama dengan kemerdekaan melalui peperangan. Parti Islam umpamanya menyifatkan Kemerdekaan Malaya sebagai kemerdekaan setengah masak. Kita tidak dapat berbangga dengan hero-hero yang terkorban dalam perjuangan. Kita tidak boleh puja mereka.

6. Tetapi tidak siapa boleh pertikaikan kemerdekaan kita. Bukan sahaja dapat kita bangunkan negara lebih baik daripada penjajah, tetapi kita bebas menegur dan mengkritik penjajah, bahkan bertindak memboikot penjajah dan kuasa-kuasa Barat apabila mereka bertindak secara tidak adil atau ganas di mana-mana sahaja. Kita punyai pendirian kita tersendiri dalam dunia antarabangsa.

7. UMNO mudah lupa jasa pejuang-pejuangnya. Bukan sahaja UMNO dan Kerajaan pimpinan UMNO tidak memberi penghargaan kepada tokoh-tokoh seperti Ibrahim Yaacob, Ahmad Boestamam, Ishak Hj Mohammad dan Dr Burhanuddin, tetapi jasa Dato Onn Jaafar pun tidak dihargai seperti pemimpin-pemimpin UMNO yang lain walhal Dato Onn bukan sahaja Yang Dipertua UMNO yang pertama tetapi dibawah pimpinannya UMNO dan orang Melayu berjaya menewas rancangan British, sebuah kuasa dunia yang baru sahaja menang perang, daripada merampas negeri-negeri Melayu untuk diberi kepada siapa sahaja yang ingin memilikinya.

8. Dato Onn memimpin orang Melayu yang miskin dan daif, yang berpecah kepada rakyat masing-masing negeri supaya bersatupadu dalam UMNO dan menentang British sehingga British terpaksa tunduk kepada tuntutan Melayu dan menggugurkan Malayan Union kurang dari dua tahun ianya ditubuh.

9. Jasa Dato Onn kepada orang Melayu, kepada UMNO amatlah besar dan jasanya harus dikenang dan diberi penghargaan yang tidak kurang dari jasa Tunku Abdul Rahman, pejuang kemerdekaan.

10. Sesungguhnya orang Melayu dan UMNO mudah lupa dan kurang mengenang budi.

http://test.chedet.com/che_det/2008/08/mengingati-pejuangpejuang-keme.html#more

jangan gelak apabila baca berita di bawah.


PERHATIAN: Najib membelek al-Quran sambil diperhatikan Ahmad Zahid selepas melancarkan Program Wakaf al-Quran dan Salam Ramadan peringkat kebangsaan di Kuala Lumpur, semalam.

Kerajaan pastikan urusan syariah terpelihara, jadi contoh

KUALA LUMPUR: Kerajaan akan terus memastikan semua sistem urus tadbir agama termasuk yang berkaitan pengurusan harta zakat, wakaf dan haji sentiasa berada dalam keadaan teratur, disegani dan boleh dicontohi negara lain.

Timbalan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak, berkata kerajaan tidak mahu mengurus tadbir agama dengan hanya menekankan aspek retorik kerana tindakan sedemikian tidak mampu menyumbang kepada mutu kerja yang berkesan. “Kita tidak mahu urus tadbir agama dan harta awam dibuat secara ala kadar, tanpa melihat perubahan persekitaran yang lebih berdaya saing.

“Barulah nanti, kelangsungan harta yang disumbangkan dalam bentuk zakat, wakaf atau sedekah dapat dikendalikan dengan telus,” katanya.

Beliau berkata demikian ketika berucap merasmikan pelancaran Program Wakaf al-Quran dan Salam Ramadan peringkat kebangsaan 1429 Hijrah di Masjid Wilayah Persekutuan, di sini, semalam. Hadir sama Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi; Timbalannya, Senator Datuk Dr Mashitah Ibrahim dan Penasihat Agama Perdana Menteri, Tan Sri Dr Abdul Hamid Othman.

Program anjuran Dewan Amal Islam Hadhari (Damai) dan Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim) itu bertujuan menyemarakkan budaya wakaf di samping meninggikan syiar Islam.

Usaha mewakafkan al-Quran untuk kegunaan penduduk Islam membolehkan mereka menghayati ajaran kitab suci dan sumbangan Malaysia terhadap pembangunan ummah seluruh dunia.

Najib berkata, rakyat perlu sedar dan memahami tidak semua umat Islam dapat hidup selesa seperti umat Islam di negara ini. “Di satu sudut, masyarakat Islam di negara kita bertuah kerana kerajaan menjaga kebajikan orang Islam menurut apa yang sudah digariskan agama.

“Di sudut lain masyarakat Muslim minoriti di negara yang ditadbir pemerintah bukan Islam, sebahagian daripada mereka hidup dalam keadaan daif kerana kemudahan pendidikan dan keagamaan begitu kurang,” katanya.

Timbalan Perdana Menteri berkata, masyarakat minoriti Islam di negara lain perlu dibantu dengan pelbagai cara antaranya membekalkan kitab al-Quran kepada mereka.

Sementara itu, umat Islam yang ingin menderma bagi program Wakaf al-Quran boleh mengirim SMS dengan menaip wakaf 1, wakaf 2 sehingga wakaf 10 ke 32776 atau menghubungi 03-55119001/2/3 atau melayari laman web www.restu-art.com.

hangpa gelak jugak no???? gelak la haha

adakah pak lah hanya tau baca sahaja?


SIAP SEDIA: Abdullah dibantu Menteri Kewangan II, Tan Sri Nor Mohamed Yakcop (kiri) dan Ketua Setiausaha Perbendaharaan, Tan Sri Dr Wan Abdul Aziz Wan Abdullah (kanan), memasukkan laporan Bajet 2009 ke dalam beg di Kementerian Kewangan, di Putrajaya, semalam. Turut kelihatan Timbalan Menteri Kewangan, Datuk Kong Cho Ha (dua dari kiri).

Bajet 2009 bantu harungi kenaikan harga barangan

KUALA LUMPUR: Bajet 2009 yang dibentangkan di Dewan Rakyat hari ini, dijangka menggariskan inisiatif bagi merangsang ekonomi domestik ketika negara berdepan kelembapan ekonomi global serta membantu rakyat, terutama golongan berpendapatan rendah dan sederhana, mengharungi kenaikan harga barangan.

Justeru, bajet yang akan diumumkan Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi itu dijangka terus bersifat bajet pengembangan dengan kerajaan menambah peruntukan perbelanjaan awam serta memperkenalkan beberapa langkah bagi meningkatkan pendapatan boleh belanja rakyat dan merangsang pelaburan swasta. Sebagai bajet ketiga selepas pembentangan Rancangan Malaysia Kesembilan dan Pelan Induk Perindustrian Ketiga, Perdana Menteri juga dijangka mengumumkan langkah dan inisiatif bagi mengukuhkan lagi usaha mencapai sasaran yang digariskan dalam kedua-dua pelan induk itu dan teras Misi Nasional.

Dalam usaha menambah pendapatan boleh belanja rakyat, kerajaan dijangka menurunkan kadar cukai pendapatan individu dan memberi pilihan kepada pekerja mengurangkan kadar caruman wajib dalam Kumpulan Wang Simpanan pekerja (KWSP).

Seorang ahli ekonomi di sebuah firma penyelidikan, berkata kerajaan mungkin menurunkan kadar cukai pendapatan individu sebanyak satu peratus setiap tahun kepada 27 peratus tahun depan dan 26 peratus pada 2010 serta menurunkan had minimum pendapatan yang dikenakan cukai bagi manfaat golongan berpendapatan sederhana.

hamid kecewa kena balun kat anwar

KUALA LUMPUR 28 Ogos - Datuk Seri Anwar Ibrahim gagal menjalankan tugas hari pertamanya sebagai Ketua Pembangkang apabila tidak dapat mengawal kekecohan pada sesi petang Dewan Rakyat hari ini.

Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Syed Hamid Albar berkata, perkara itu terbukti apabila wakil rakyat pakatan pembangkang bertindak keluar Dewan kerana kecewa desakan mereka agar Rang Undang-Undang Identifikasi Asid Deoksiribonukleik (DNA) 2008 dirujuk ke jawatankuasa pilihan khas tidak dilayan kerajaan.

''Apabila melihat wakil rakyat Barisan Nasional (BN) begitu bersatu dan sepakat untuk menolak langkah merujuk rang undang-undang ini ke jawatankuasa berkenaan, pihak pembangkang bertindak keluar dewan kerana bimbang akan kalah dalam undi belah bahagi.

"Kekalahan ini akan memalukan mereka terutama apabila Anwar kini memegang jawatan sebagai Ketua Pembangkang," katanya kepada pemberita di lobi Parlimen di sini hari ini.

Anwar pada sidang akhbar selepas mengangkat sumpah sebagai Ahli Parlimen hari ini menegaskan usahanya untuk mendapatkan sokongan wakil rakyat BN berjalan lancar dan yakin pakatan pembangkang boleh membentuk kerajaan pada 16 September ini.

Syed Hamid berkata, keengganan wakil rakyat BN untuk menyokong supaya rang undang-undang itu dirujuk kepada jawatankuasa pilihan khas membuktikan dakwaan Anwar bahawa beliau mendapat sokongan daripada penyokong kerajaan di Parlimen adalah tidak berasas.

''Anwar cuba menggugat perpaduan BN dengan bermacam-macam perbuatan termasuk mendakwa mendapat sokongan ahli-ahli BN tetapi wakil rakyat kita hari ini membuktikan sebaliknya dan bagi saya ini adalah bagus," ujarnya.

Tambah Syed Hamid, janji Anwar untuk memastikan Dewan Rakyat menjadi tempat kedua-dua pihak membincangkan hal ehwal rakyat juga tidak ditunaikan.

''Mereka cuba mempolitikkan rang undang-undang ini tanpa memikirkan ia penting untuk diluluskan segera bagi kepentingan rakyat terutama dalam menyelesaikan kes jenayah," katanya.

Mengenai dakwaan pembangkang tentang masa yang diberikan untuk mereka meneliti rang undang-undang itu tidak cukup, Syed Hamid berkata, ia tidak benar kerana naskhah rang-rang undang itu telah diserahkan kepada semua wakil rakyat tiga bulan sebelum ia dibentangkan.

''Saya lihat jumlah wakil rakyat pembangkang yang terlibat dalam perbahasan adalah lebih ramai daripada pihak BN, jadi dakwaan masa tidak cukup tidak berasas," ujarnya.

Sementara itu, Anwar melahirkan kekecewaan dengan kegagalan Syed Hamid menjawab persoalan mengenai cadangan beberapa Ahli Parlimen pembangkang supaya rang undang-undang itu dirujuk kepada jawatankuasa pilihan khas.

''Keengganan Syed Hamid mengulas mengenai perkara itu amat mengecewakan. Jadi tidak ada erti buat kami untuk terus menyertai perbahasan mengenai rang undang-undang ini.

''Kerajaan nampaknya masih tidak mengambil berat sentimen masyarakat dan tidak peduli tentang perasaan mereka," katanya.

komen pensyarah kepada BN...dengar lah pak lah

KUALA LUMPUR 28 Ogos - Kecenderungan pengundi memilih pakatan pembangkang pada pilihan raya kecil Permatang Pauh membuktikan bahawa trend penolakan rakyat terhadap parti kerajaan semakin kuat.

Penganalisis politik tempatan, Profesor Dr. Mohamad Mustafa Ishak berkata, mesej itu pada awalnya telah pun disampaikan oleh rakyat pada pilihan raya umum ke-12 yang lalu hingga menyebabkan lima negeri jatuh ke tangan pembangkang dan berlaku pertambahan kerusi mereka di Parlimen.

Sehubungan itu katanya, Barisan Nasional (BN) khususnya UMNO selepas ini tidak harus memandang rendah terhadap keupayaan parti pembangkang pada pilihan raya akan datang, sebaliknya BN perlu menilai semula pengaruh serta kekuatan yang ada.

''Sekarang kita berada di era rakyat yang semakin berpendidikan. Mereka tahu membuat penilaian. Mereka tidak lagi boleh disogok dengan janji-janji pembangunan semata-mata.

''Sebenarnya mereka mahu lebih daripada itu. Mereka mahukan kerajaan yang lebih adil, telus dan bertanggungjawab. Mereka mahukan kerajaan yang lebih prihatin terhadap isu yang berkaitan dengan kebajikan rakyat,'' katanya kepada Utusan Malaysia di sini hari ini.

Beliau mengulas kenyataan Naib Presiden UMNO, Tan Sri Muhyiddin Yassin yang melahirkan kebimbangan mengenai keputusan memberikan kemenangan kepada pembangkang dalam pilihan raya akan menjadi trend kerana para pengundi mahukan perubahan.

Kebimbangan Muhyiddin itu berikutan kejayaan Penasihat Parti Keadilan Rakyat (PKR), Datuk Seri Anwar Ibrahim mengekalkan penguasaan parti itu di kerusi Parlimen Permatang Pauh apabila memenangi pilihan raya kecil kawasan itu dengan majoriti 15,671 undi.

Jumlah itu lebih besar berbanding 13,388 undi majoriti yang diperoleh PKR pada pilihan raya umum Mac lalu melalui isteri Anwar, Datuk Seri Dr. Wan Azizah Wan Ismail.

Mohamad Mustafa yang juga Dekan Pasca Siswazah dan Penyelidikan Universiti Utara Malaysia (UUM) berkata, sudah tiba masanya BN berubah sekiranya parti itu mahu terus relevan.

''Saya sendiri menjadi takut apabila melihat keadaan yang berlaku dalam BN dan UMNO khususnya. Kita tidak boleh salahkan rakyat kerana mereka tiada pilihan. Mereka pilih PKR kerana mereka 'mual' dengan UMNO.

''Kegagalan BN menyampaikan mesej kepada pengundi Permatang Pauh juga menjadi faktor kekalahan mereka selain daripada faktor kekuatan Anwar sendiri,'' katanya.

Beliau berkata, semua pihak harus sedar bahawa pilihan raya kecil itu merupakan pilihan raya kecil pertama selepas pilihan raya umum lalu.

Sementara itu seorang lagi penganalisis politik, Prof. Madya Dr. Agus Yusof berkata, kemenangan Anwar dalam pilihan raya kecil itu merupakan kejayaannya menonjolkan diri sebagai pemimpin rakyat.

Sehubungan itu beliau berkata, tidak hairanlah setiap ceramah yang dihadiri Anwar sepanjang tempoh berkempen berjaya menarik beribu-ribu rakyat.

''Bagi saya BN tidak mahu belajar daripada kesilapan. Mereka gagal memberi mesej kepada rakyat berbanding Anwar. Anwar lebih mengetahui kehendak rakyat berbanding BN,'' tambahnya.

ali rustam dah jadi gila meroyan

MELAKA 28 Ogos - Naib Presiden UMNO, Datuk Seri Mohd. Ali Rustam (gambar) percaya negara ini akan menjadi huru- hara jika Penasihat Parti Keadilan Rakyat (PKR), Datuk Seri Anwar Ibrahim menjadi Perdana Menteri.

Menurut beliau, Ahli Parlimen Permatang Pauh yang baru memenangi pilihan raya kecil Selasa lalu itu tidak mempunyai ciri-ciri seorang Perdana Menteri sebaliknya lebih sombong, berlagak dan sering menghina orang lain.

''Saya tidak nampak beliau mempunyai ciri-ciri seorang pemimpin yang boleh membawa keamanan dan keharmonian kepada negara. Sebaliknya beliau jenis orang yang boleh merosakkan negara," katanya.

Mohd. Ali yang juga Ketua Menteri Melaka berkata demikian kepada pemberita selepas merasmikan Seminar Membandarkan Desa anjuran Jabatan Perancang Bandar dan Desa negeri di sini hari ini.

Kata beliau, tindakan Anwar dan lebih 500 pengikutnya yang menyerang, mengugut dan mengancam para penyokong Barisan Nasional (BN) dari Melaka di Permatang Pauh Selasa lalu membuktikan sikap sebenar bekas Timbalan Perdana Menteri itu.

''Saya terkejut dengan tindakan Anwar ini. Beliau umpama budak-budak dan perlakuannya tidak sedikitpun mencerminkan beliau seorang pemimpin yang baik apalagi untuk menjadi Perdana Menteri," katanya.

Selasa lalu, dua buah bas yang membawa penyokong BN dari Bukit Katil di sini dikatakan dikepung oleh lebih 500 penyokong PKR di halaman Tadika Kemas Mengkuang Titi, Kubang Semang.

Berdasarkan laporan polis yang dibuat oleh Ahli Jawatankuasa UMNO Bukit Katil, Muhammad Jailani Khamis, para pengikut PKR itu telah mengepung bas-bas mereka manakala penumpangnya termasuk beliau sendiri telah diancam dan diugut oleh kumpulan terbabit.

Mohd. Ali berkata, pada masa yang sama beliau yakin dengan kesetiaan Ahli-ahli Parlimen Barisan Nasional (BN) kerana mereka masih sayangkan negara dan tidak akan terikut-ikut dengan hasutan Anwar.

''Walaupun dia kata akan jadi Perdana Menteri pada 16 September ini tetapi saya yakin impian Anwar tidak akan kesampaian," katanya.

Pada pilihan raya kecil Permatang Pauh Selasa lalu, Anwar berjaya memperoleh 31,388 undi untuk menewaskan calon BN, Datuk Arif Shah Omar Shah yang meraih 15,524 undi dan Hanafi Mamat dari Angkatan Keadilan Insan Malaysia (AKIM) yang mendapat 92 undi dan hilang wang pertaruhan.

menteri join ke tak konsert nanti?

Oleh hermansamsudeen

"
Ramai yang tidak puas hati bila pemuda PAS bantah konsert Avril Lavigne dan mempertahankan bahawa artis ini mempunyai personaliti yang baik. Selain melihat aksinya di dalam video klip, beberapa gambar yang ditemui juga menolak persepsi itu dan mengesahkan bahawa artis ini sebenarnya tidak sesuai untuk di ikuti oleh anak-anak muda negara ini.

Avril pernah bergambar separul bogel untuk muka depan Majalah Blender bagi edisi Jun 2007. Selain itu, beliau juga seorang yang kuat memaki dan suka menunjuk isyarat lucah. Beliau juga bangga menunjukan tatu yang beliau ada pada wartawan.

Antara tatunya yang terkenal adalah gambar lipan yang terletak di lengan kanan beliau.

Dalam sebuah konsert yang lain, Beliau juga pernah menunjukan kepada penonton akan satu lagi tatunya yang terletak dibahagian atas punggung beliau yang bertulis huruf MMVA (Tidak diketahui maksudnya). Sikap nakal dan kebudak-budakkan beliau yang juga kuat minum arak dan merokok adalah tidak sesuai dan sewajarnya konsert beliau diharamkan dinegara ini!




'No Avril'- signal protes


bagusnya budak atas ni...sopan santun...pemalu...berbudi bahasa....isy2......
aku bagi penampar kat pak lah dulu...wat malu orang islam....tak da perasaan ke ha???
Bagus apa. Orang cam gini la kalau nak dijadikan idola kepada muda-mudi Islam. Jadikan hiburan melampau ni satu budaya mereka. Lagi senang untuk mengjahanamkan umat Islam.

Untuk orang politik pakai cara lain pulak. Yang teknokrat Islam, jadikan dia lupa akhirat. Yang ulama dan ustaz-ustaz, jadikan dia sambil lewa urusan dunia. Biarkan mereka mengajar bahasa-bahasa agama sahaja tanpa menekankan pentingnya urusan kemahiran dunia. Berikan dia peluang untuk buat kerja agama sahaja. Lemahkan ekonomi Islam.

Yang kanak-kanak hidangkan permainan dan kartun berunsur seks. Serang umat Islam dari setiap sudut. Pecahkan mereka dari setiap sudut. Nescaya jahanam mereka.aku ni bukan nak tunjuk baik dan alim....tapi aku boleh nilai lagi yang baik dan buruk! buakn macam kepala menteri

koleksi gambar anwar di parlimen

 Malaysia's leading opposition figure Anwar Ibrahim raises his hand as he is sworn in as a member of parliament at the parliament house in Kuala Lumpur, August 28, 2008. Anwar won a sweeping victory in a by-election on Tuesday and returns to parliament just in time to join Friday's 2009 budget announcement and debate.
Malaysia’s leading opposition figure Anwar Ibrahim raises his hand as he is sworn in as a member of parliament at the parliament house in Kuala Lumpur, August 28, 2008. Anwar won a sweeping victory in a by-election on Tuesday and returns to parliament just in time to join Friday’s 2009 budget announcement and debate. Reuters Pictures

Malaysia's opposition figure Anwar Ibrahim acknowledges journalists as he sits after being sworn in as a member of parliament at the parliament house in Kuala Lumpur, August 28, 2008. Anwar won a sweeping victory in a by-election on Tuesday and returns to parliament just in time to join Friday's 2009 budget announcement and debate.
Malaysia’s opposition figure Anwar Ibrahim acknowledges journalists as he sits after being sworn in as a member of parliament at the parliament house in Kuala Lumpur, August 28, 2008. Anwar won a sweeping victory in a by-election on Tuesday and returns to parliament just in time to join Friday’s 2009 budget announcement and debate.Reuters Pictures

Malaysia's opposition figure Anwar Ibrahim and wife Wan Azizah Wan Ismail arrive before Anwar was sworn in as a member of parliament at the parliament house in Kuala Lumpur, August 28, 2008. Anwar won a sweeping victory in a by-election on Tuesday and returns to parliament just in time to join Friday's 2009 budget announcement and debate.
Malaysia’s opposition figure Anwar Ibrahim acknowledges journalists as he sits after being sworn in as a member of parliament at the parliament house in Kuala Lumpur, August 28, 2008. Anwar won a sweeping victory in a by-election on Tuesday and returns to parliament just in time to join Friday’s 2009 budget announcement and debate.Reuters Pictures

Malaysia's opposition figure Anwar Ibrahim and wife Wan Azizah Wan Ismail arrive before Anwar was sworn in as a member of parliament at the parliament house in Kuala Lumpur, August 28, 2008. Anwar won a sweeping victory in a by-election on Tuesday and returns to parliament just in time to join Friday's 2009 budget announcement and debate.
Malaysia’s opposition figure Anwar Ibrahim and wife Wan Azizah Wan Ismail arrive before Anwar was sworn in as a member of parliament at the parliament house in Kuala Lumpur, August 28, 2008. Anwar won a sweeping victory in a by-election on Tuesday and returns to parliament just in time to join Friday’s 2009 budget announcement and debate.Reuters Pictures
Malaysian opposition leader Anwar Ibrahim, right, and his wife Wan Azizah arrive at Parliament house in Kuala Lumpur, Malaysia, Thursday, Aug. 28, 2008. Anwar took his place Thursday as a member of Malaysia's Parliament, a major step in his goal to topple the government weakened by electoral defeats and internal dissent.

Malaysian opposition leader Anwar Ibrahim, right, and his wife Wan Azizah arrive at Parliament house in Kuala Lumpur, Malaysia, Thursday, Aug. 28, 2008. Anwar took his place Thursday as a member of Malaysia. Ap Photo

Malaysia's leading opposition figure Anwar Ibrahim raises his hand as he is sworn in as a member of parliament at the parliament house in Kuala Lumpur, August 28, 2008. Anwar won a sweeping victory in a by-election on Tuesday and returns to parliament just in time to join Friday's 2009 budget announcement and debate.
Malaysia’s leading opposition figure Anwar Ibrahim raises his hand as he is sworn in as a member of parliament at the parliament house in Kuala Lumpur, August 28, 2008. Anwar won a sweeping victory in a by-election on Tuesday and returns to parliament just in time to join Friday’s 2009 budget announcement and debate.Reuters Pictures
Malaysia opposition leader Anwar Ibrahim (R) and his wife Wan Azizah (L) arrive at a swearing in ceremony at Parliament House in Kuala Lumpur on August 28, 2008. Anwar Ibrahim will return to parliment after a ten year absence after winning a hotly contested by-election in northern Penang state tthat now will make him the parliamentary Leader of The Opposition. Anwar claimed a landslide victory this week in a by-election to return him to parliament, capping a stunning comeback after he was sacked as deputy premier in 1998 and jailed for sodomy and corruption.

Malaysia opposition leader Anwar Ibrahim (R) and his wife Wan Azizah (L) arrive at a swearing in ceremony at Parliament House in Kuala Lumpur on August 28, 2008. Anwar Ibrahim will return to parliment after a ten year absence after winning a hotly contested by-election in northern Penang state tthat now will make him the parliamentary Leader of The Opposition. Anwar claimed a landslide victory this week in a by-election to return him to parliament, capping a stunning comeback after he was sacked as deputy premier in 1998 and jailed for sodomy and corruption.Getty Images

Malaysia opposition leader Anwar Ibrahim (R) and his wife Wan Azizah (L) arrive at a swearing in ceremony at Parliament House in Kuala Lumpur on August 28, 2008. Anwar Ibrahim will return to parliment after a ten year absence after winning a hotly contested by-election in northern Penang state tthat now will make him the parliamentary Leader of The Opposition. Anwar claimed a landslide victory this week in a by-election to return him to parliament, capping a stunning comeback after he was sacked as deputy premier in 1998 and jailed for sodomy and corruption.

Malaysia opposition leader Anwar Ibrahim (R) and his wife Wan Azizah (L) arrive at a swearing in ceremony at Parliament House in Kuala Lumpur on August 28, 2008. Anwar Ibrahim will return to parliment after a ten year absence after winning a hotly contested by-election in northern Penang state tthat now will make him the parliamentary Leader of The Opposition. Anwar claimed a landslide victory this week in a by-election to return him to parliament, capping a stunning comeback after he was sacked as deputy premier in 1998 and jailed for sodomy and corruption.Getty Images

Malaysian opposition leader Anwar Ibrahim swears in at Parliament house in Kuala Lumpur, Malaysia, Thursday, Aug. 28, 2008. Anwar took his place Thursday as a member of Malaysia's Parliament, a major step in his goal to topple the government weakened by electoral defeats and internal dissent.

Malaysian opposition leader Anwar Ibrahim swears in at Parliament house in Kuala Lumpur, Malaysia, Thursday, Aug. 28, 2008. Anwar took his place Thursday as a member of Malaysia.AP Photo

Malaysia opposition leader Anwar Ibrahim gestures during a swearing in ceremony at Parliament House in Kuala Lumpur on August 28, 2008. Anwar Ibrahim will return to parliment after a ten year absence after winning a hotly contested by-election in northern Penang state tthat now will make him the parliamentary Leader of The Opposition. Anwar claimed a landslide victory this week in a by-election to return him to parliament, capping a stunning comeback after he was sacked as deputy premier in 1998 and jailed for sodomy and corruption.

Malaysia opposition leader Anwar Ibrahim gestures during a swearing in ceremony at Parliament House in Kuala Lumpur on August 28, 2008. Anwar Ibrahim will return to parliment after a ten year absence after winning a hotly contested by-election in northern Penang state tthat now will make him the parliamentary Leader of The Opposition. Anwar claimed a landslide victory this week in a by-election to return him to parliament, capping a stunning comeback after he was sacked as deputy premier in 1998 and jailed for sodomy and corruption.Getty Images

Malaysia opposition leader Anwar Ibrahim addresses a press conference after a swearing in ceremony at Parliament House in Kuala Lumpur on August 28, 2008. Anwar Ibrahim will return to parliment after a ten year absence after winning a hotly contested by-election in northern Penang state tthat now will make him the parliamentary Leader of The Opposition. Anwar claimed a landslide victory this week in a by-election to return him to parliament, capping a stunning comeback after he was sacked as deputy premier in 1998 and jailed for sodomy and corruption.

Malaysia opposition leader Anwar Ibrahim addresses a press conference after a swearing in ceremony at Parliament House in Kuala Lumpur on August 28, 2008. Anwar Ibrahim will return to parliment after a ten year absence after winning a hotly contested by-election in northern Penang state tthat now will make him the parliamentary Leader of The Opposition. Anwar claimed a landslide victory this week in a by-election to return him to parliament, capping a stunning comeback after he was sacked as deputy premier in 1998 and jailed for sodomy and corruption.Getty Images

AhLi Parlimen Permatang Pauh Yang Baru

Rakaman upacara angkat sumpah Anwar di Parlimen

SEDUTAN UPACARA ANGKAT SUMPAH DATUK SERI ANWAR IBRAHIM DI PARLIMEN

KOMEN AHLI PARLIMEN BERHUBUNG ANGKAT SUMPAH ANWAR IBRAHIM



berbuih mulut yak budak tu???

Hari pertama di Parlimen Anwar sudah tunjuk taring

AHLI-ahli Parlimen pembangkang keluar Dewan Rakyat selepas permintaan mereka berhubung Rang UndangUndang Identifikasi Asid Deoksiribonukleik (DNA) 2008 hari ini ditolak. - foto The Star oleh AZHAR MAHFOF

KUALA LUMPUR: Beliau baru sahaja mengangkat sumpah sebagai Ahli Parlimen Permatang Pauh pagi ini, namun Datuk Seri Anwar Ibrahim sudah menunjukkan taringnya dalam Dewan Rakyat ketika mencelah perbahasan Rang Undang-Undang Identifikasi Asid Deoksiribonukleik (DNA) 2008.

Anwar, yang juga baru dilantik sebagai Ketua Pembangkang, bangun selepas Datuk
Tajuddin Abdul Rahman (BNPasir Salak) mencelah perbahasan Dr. Siti Mariah Mahmud (PAS-Kota Raja) untuk bertanya sama ada Majlis Peguam masih merupakan badan yang 'mempunyai kredibiliti' untuk memberikan pandangan mereka berhubung rang undang-undang itu selepas pelbagai kontroversi berhubung badan peguam itu.

Mempertahankan pandangan Dr. Siti Mariah bahawa pendapat badan peguam itu perlu dirujuk dalam merangka rang undang-undang itu, Anwar sebaliknya secara sinis bertanya anggota dewan itu tidakkah kerajaan yang korup lebih rendah kredibilitinya berbanding badan peguam itu.

"Ini, kerajaan yang membentangkan rang undang-undang ini Isnin lepas tanpa memberi peluang kepada anggota Parlimen, termasuk rakan-rakan di sebelah sana (BN) untuk mengkajinya, dan membentangkannya dengan tergesa-gesa.

"Rang undang-undang ini dipersetujui oleh orang politik yang rakus tapi dibantah semua pakar, badan bukan kerajaan, bukan sahaja Majlis Peguam tetapi juga badan-badan hak asasi manusia... ternyata kerajaan dan Kabinet hari ini takut benar dengan suara rakyat," kata beliau dipetik Bernama.


Rang undang-undang yang dibentangkan untuk bacaan kali kedua dan dibahaskan sejak Selasa lepas mendapat tentangan daripada anggota Parlimen pembangkang yang mempersoalkan mengapa ia dibentangkan secara tergesa-gesa selain dakwaan bahawa pembentangan rang undang-undang itu mempunyai motif politik dan berhubung kait dengan kes liwat yang dihadapi Anwar.

Kata-kata Anwar itu menyebabkan beberapa anggota Parlimen lain termasuk Lim Kit Siang (DAP-Ipoh Timur) turut bangun untuk mencelah, sehingga tercetus perang mulut antara Lim dan Tajuddin berhubung isu itu.

Bagi meredakan keadaan itu, Dr. Siti Mariah mengambil jalan tengah dengan menyatakan bersetuju dengan pendapat semua pihak, termasuk Tajuddin sendiri.

Dalam pada itu, kesemua Ahli Parlimen Pakatan Rakyat keluar dari Dewan Rakyat kira-kira pukul 5.43 petang apabila Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Syed Hamid Albar enggan menurut desakan mereka supaya Rang Undang-undang Identifikasi DNA dibawa ke Jawatankuasa Pilihan untuk dikaji.

Azmin Ali (PKR-Gombak) pada mulanya bangun meminta Syed Hamid menyatakan pendiriannya sama ada rang undang-undang tersebut dibawa ke Jawatankuasa Pilihan.

Syed Hamid bagaimanapun mengambil keputusan tidak mahu menjawabnya dan hal itu turut disokong Timbalan Yang Dipertua Dewan Rakyat, Datuk Wan Junaidi Tuanku Jaafar yang menyatakan seorang menteri berhak untuk tidak menjawab soalan.

Wan Junaidi seterusnya mengemukakan masalah untuk membuat undi belah bahagi bagi membawa rang undang-undang tersebut ke peringkat jawatankuasa dengan mengambil kira segala pandangan yang telah dikemukakan ahli-ahli Parlimen sepanjang tiga hari sesi perbahasan rang undang-undang itu berlangsung.

Hal itu menimbulkan kekecohan selama kira-kira 15 minit yang menyaksikan ahli-ahli Parlimen daripada Barisan Nasional (BN) dan Pakatan Rakyat bertikam lidah.

Azmin kemudiannya mengajak semua ahli Parlimen Pakatan Rakyat keluar Dewan tindakan mereka didahului oleh Anwar sambil disorak oleh ahli-ahli Parlimen BN.

Sejak rang undang-undang tersebut dibacakan kali kedua untuk dibahaskan Selasa lalu, kebanyakan ahli Parlimen terutamanya daripada Pakatan Rakyat meminta rang undang-undang tersebut dikaji semula kerana didapati mempunyai banyak kelemahan yang didakwa mereka akibat dibuat secara tergesa-gesa.

Ia akan dibawa untuk bacaan kali ketiga esok selepas pembentangkan Bajet 2009 oleh Perdana Menteri.

DNA: Anwar ketuai MP Pakatan keluar dewan

August 28, 2008

Semua ahli Parlimen Pakatan Rakyat bertindak keluar dewan sebagai membantah keengganan kerajaan untuk menubuhkan jawatankuasa pilihan untuk mengkaji "kecacatan" dalam rang undang-undang DNA.

Mereka yang diketuai oleh ketua pembangkang yang baru, Datuk Seri Anwar Ibrahim, keluar dewan selepas bertegang leher dengan Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Syed Hamid Albar, selama 30 minit.

Menteri berkenaan berkeras bahawa jawatankuasa pilihan itu tidak perlu ditubuhkan untuk mengkaji rang undang-undang tersebut, yang didakwa oleh ahli parlimen pembangkang mengandungi kecacatan dan bermotifkan politik.

pakatan mp walkout dna bill 280808 01Perdana Menteri, Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi, yang tempat duduknya, terletak bertentangan dengan tempat duduk Anwar, hadir di dalam dewan sewaktu pertengkaran itu berlaku.

Syed Hamid dikritik hebat oleh ahli parlimen Pakatan, termasuk oleh Mahfuz Omar (PAS-Pokok Sena).

Menteri itu menjawab, susah untuk mengendalikan Mahfuz kerana ahli parlimen PAS itu 'duduk atas pokok' - merujuk kepada nama kerusi parlimen yang diwakili Mahfuz.

Manakala Azmin Ali (PKR-Gombak) pula memberi 'kata-dua' kepada Syed Hamid.

Menurut Azmin, perkara itu mudah untuk diselesaikan kerana pihaknya hanya mahu Syed Hamid berkata 'iya' atau 'tidak' berhubung penubuhan jawatankuasa pilihan itu.

Katanya, beliau juga sedih kerana perdana menteri hanya duduk berdiam diri melihat tindak tanduk menterinya itu.

pakatan mp walkout dna bill 280808 02Ketika itu, Timbalan Speaker, Datuk Wan Junaidi Tuanku Jaffar mencelah bahawa beliau akan meneruskan prosiding untuk mendapatkan kelulusan bagi bacaan kedua rang undang-undang tersebut.

Di peringkat itulah, Anwar dan semua ahli Parlimen Pakatan bertindak keluar dewan sebagai tanda protes.

Bacaan kali ketiga rang undang-undang tersebut, yang akan membolehkannya menjadi undang-undang, akan hanya dibaca Disember depan apabila dewan bersidang semula selepas bulan puasa Ramadhan serta untuk membahaskan bajet 2009.http://www.malaysiakini.com/news/88785

lawan botak tu!!

Salahuddin akan debat isu Auku di UIA esok

Ketua Pemuda PAS Pusat, Salahuddin Ayub akan bertembung dengan Timbalan Menteri Pembangunan Usahawan dan Koperasi, Dato' Saifuddin Abdullah dalam dialog mendebatkan beberapa seksyen kontroversi rang pindaan Akta Unversiti dan Kolej Universiti (Auku) yang kini sedang dibentangkan di Dewan Rakyat.
Iklan




Menurut laporan Malaysiakini, dialog membincangkan akta itu akan turut disertai seorang lagi ahli parlimen iaitu Mohd Yusmadi Mohd Yusoff (KeADILan-Balik Pulau) dan diadakan esok di Universiti Islam Antarabangsa (UIA).

Seorang wakil persatuan pelajar Mohd Saifullah Mohd Zulkifli juga akan membentangkan hujahnya di majlis itu yang dimulakan jam 8 malam di auditorium utama universiti itu.

Dialog itu selama 90 minit itu terbuka kepada umum, kata jurucakap penganjurnya Ahmad Fahmi Mohd Samsuddin hari ini.

Beliau berkata, program itu dianjurkan bertujuan membuka mata lebih ramai pelajar yang tidak mengikut dengan dekat rang undang-undang tersebut.

"Kami fikir ini masa yang sesuai mengadakan forum sebegini kerana parlimen akan membahaskan cadangan pindaan akta ini.

"Kami ingin menunjukkan, mahasiswa bukan kerja berdemonstrasi saja (terhadap AUKU) tetapi juga boleh membincangkan sesuatu secara ilmiah dan tidak partisan,"jelasnya.

Penganjur, tambah Ahmad Fahmi, bercadang merumuskan resolusi mahasiswa berhubung pindaan itu selepas mendengar pandangan tiga ahli parlimen itu dan juga wakil Persatuan Kebangsaan Pelajar Islam Malaysia.

"Kami juga bercadang mengedarkan resolusi kepada semua ahli parlimen supaya mereka menyuarakan pandangan kami di Parlimen," katanya.

Program itu anjuran bersama jawatankuasa tindakan kolej kediaman as-Siddiq dengan kerjasama Kelab Intelektual Muda (IYC) dan sekretariat penyelidikan Persatuan Ekonomi UIA.

Semalam satu persatuan pelajar Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM) menganjurkan perbahasan isu yang sama antara Timbalan Menteri Pengajian Tinggi, Dato' Idris Haron dengan Saifudin Nasution (KeADILan-Machang) dan wakil Pemuda PAS, Abdullah Karim.

Kumpulan-kumpulan aktivis mahasiswa, yang membantah Auku selama ini, menganggap rang pindaan itu hanyalah "kosmetik."

Dewan Ulamak PAS rakam tahniah kepada Anwar

Dewan Ulamak PAS Pusat merakamkan ucapan tahniah di atas kejayaan Dato' Seri Anwar Ibrahim mengekalkan kemenangan Pakatan Rakyat di Permatang Pauh, kelmarin.
Iklan




Ketuanya, Dato' Mohamed Daud berkata, kemenangan itu adalah hasil kerjasama padu seluruh jentera Pakatan Rakyat, biar pun cuba diperlekehkan media massa sebelum ini.

"Sebaliknya apa yang berlaku Barisan Nasional (BN) begitu bermasalah dan tiada kesefahaman di antara mereka. Kemenangan Anwar memberi tamparan hebat kepada Umno dan BN.

"Umno sepatutnya sudah boleh mengambil iktibar kekalahan teruk pada pilihan raya umum lalu, sebaliknya mereka tetap ego dengan memperlekehkan Pakatan Rakyat.

"Akhirnya rakyat Permatang Pauh menghukum mereka dengan peningkatan majoriti begitu besar dalam sejarah sebuah pilihan raya kecil,� katanya ketika ditemui di sini.

Pada pilihan raya kecil itu Anwar menang dengan kelebihan majoriti 15,671 undi mengatasi jauh calon BN, Dato' Arif Shah Omar Shah yang meraih 15,524 undi.

Manakala calon Angkatan Keadilan Insan Malaysia (Akim), Hanafi Hamat hanya meraih 92 undi dan hilang wang deposit.

Mohamed berharap Anwar dapat menjalankan tanggungjawabnya sebagai Ketua Pembangkang bagi melahirkan kesejahteraan kehidupan rakyat di negara ini.

"Kemenangan ini juga akan membuat orang ramai sedar, walau pun Pakatan Rakyat diserang media massa milik BN, namun rakyat semakin muak dan jijik terhadap tindakan mereka.

"Ini terbukti sehari sebelum penamaan calon Saiful Bukhari Azlan membuat sumpah laknat berhubung kes liwat yang cuba dikaitkan dengan Ketua Umum KeADILan," ujar beliau.

Begitu juga katanya, isu seperti penahanan segera dua anggota Exco Di Perak oleh Badan Pencegah Rasuah (BPR) memperjelaskan lagi ketempangan kerajaan BN.

Ditanya sindrom pemimpin Umno yang bersumpah dengan nama Allah, beliau menjelaskan perkara itu tidak lebih sebagai mainan politik.

Mengenai sumpah Saiful beliau berkata, sepatutnya pemuda itu membawa saksi terlebih dahulu bagi membuktikan segala tuduhannya terhadap Anwar.

"Mana saksi dalam kes ini. Kalau tiada saksi, menurut hukum Islam dia boleh dikenakan hukuman rotan 80 kali kerana membuat dakwaan palsu," ujar beliau.

Malah kata beliau sepatutnya hakim yang boleh menentukan seseorang itu wajar bersumpah atau tidak sebagai jalan terakhir.

Oleh itu beliau berharap umat Islam di negara ini tidak mempermainkan sumpah bagi menegakkan benang basah kerana akibatnya amat berat

[LAW]The Malaysian Communications and Multimedia Commission

ni aku ambik kat laman web MCMC.....hangpa rajin baca lah.....satg tolong translate kat aku hehe.....tapi ada dalam dwi bahasa......http://www.skmm.gov.my/the_law/legislation.asp

Acts and Subsidiary Legislations


1. Malaysian Communications and Multimedia Commision Act 1998 [Act 589]
BM | English
List of Amendments
Malaysian Communications and Multimedia Commission (Amendment) Act 2002 [Act A1148 ]
BM | English
Malaysian Communications and Multimedia Commission (Amendment) Act 2002 [Act A1231 ]
BM | English
2 Communications and Multimedia Act 1998 [Act 588]
BM | English
List of Amendments

.

Communications and Multimedia (Amendment) Act 2004
[ Act A1220]
BM | English

Rules and Regulations
Communications and Multimedia (Universal Service Provision) Regulations 2002 [P.U.(A) 419/2002]
BM | English
List of Amendments
Communications and Multimedia (Universal Service Provision)(Amendment) Regulations 2003
BM | English
Communications and Multimedia (Universal Service Provision)(Amendment) Regulations 2005
BM | English
Communications and Multimedia (Licensing) Regulations 2000 [P.U.(A) 129/2000]
BM | English
List of Amendments
Communications and Multimedia (Licensing) (Amendment) Regulations 2001
BM | English
Communications and Multimedia (Licensing) (Amendment) Regulations 2005
BM | English
Communications and Multimedia (Technical Standards) Regulations 2000 [P.U.(A) 124/2000]
BM | English
List of Amendments

Communications and Multimedia (Technical Standards) (Amendment) Regulations 2001
BM | English

Communications and Multimedia (Technical Standards) (Amendment) (No.2) Regulations 2001
BM | English

Corrigendum to P.U.(A) 261/2001
BM | English
Communications and Multimedia (Spectrum) Regulations 2000 [P.U.(A) 128/2000]
BM | English
List of Amendments
Communications and Multimedia (Spectrum) (Amendment) Regulation 2001
BM | English
Communications and Multimedia (Compounding of Offences) Regulations 2001 [P.U.(A) 346/2001]
BM | English
List of Amendments
Corrigendum-Communications and Multimedia (Compounding of Offences) Regulations 2001
BM | English
Corrigendum-Communications and Multimedia (Compounding of Offences) Regulations 2002
BM | English
Communications and Multimedia (Rates) Rules 2002- [P.U.(A) 79/2002]
BM | English
Communications and Multimedia (Licensing) Regulations 1999 -[P.U.(A) 124/1999] [Revoked by P.U. (A) 129/2000]
BM | English
Broadcasting (Licences for Television Broadcast Receivers and Dealing in Radio and Television Broadcast Receivers) (Revocation) Regulations 2000- P.U. (A) 123/2000
BM | English

Notifications


Appointment of Date Coming into Operation [ P.U.(B) 451/1998]
BM | English


Appointment of Date Coming into Operation [ P.U.(B) 128/1999]
BM | English


Appointment of Date Coming into Operation [ P.U.(B) 106/2000]
BM | English

Notification of Issuance of Class Assignment [P.U.(B) 109/2000]
BM | English

Appoinment of Date Coming into Operation [ P.U.(B) 66/2002]
BM | English

Appoinment of Date Coming into Operation [ P.U.(B) 183/2002]
BM | English
Appoinment of Date Coming into Operation [ P.U.(B) 112/2005]
BM | English
Appoinment of Date Coming into Operation [ P.U.(B) 251/2005]
BM | English
Notification of Issuance of Class Assignment [P.U.(B) 109/2000]
BM | English
Orders

Communications And Multimedia (Licensing) (Exemption) Order 2000 [P.U.(A) 125/2000]
BM | English

Communications And Multimedia (Spectrum) (Exemption) Order 2000 [P.U.(A) 126/2000]
BM | English
Communications And Multimedia (Spectrum) (Exemption) Order 2004 [P.U.(A) 365/2004]
BM | English
3

Digital Signature Act 1997 [Act 562]
BM | English


List of Amendments

Digital Signature (Amendment) Act 2001 [Act A1121]
BM | English

Rules & Regulations

Digital Signature Regulations 1998 [P.U.(A) 359/98]
BM | English
Orders

.

Digital Signature (Exemption) Order 1999 [P.U.(A) 300/1999] BM | English

Corrigendum - Digital Signature (Exemption) Order 1999 [P.U.(A) 347/1999]
BM | English

4 Postal Services Act 1991 [Reprint - 2001] [ Act 465]
BM | English

List of Amendments

Postal Services (Amendment ) Act 2001 [Act A1120]
BM | English


.

Rules & Regulations

.

Postal Office (Amendment) Rules 1998 [P.U.(A) 308/1998]
BM | English


Postal Office (Amendment) Rules 2005 [P.U.(A) 81/2005]
BM | English

Post Office (Exemption) Rules 1998 [P.U.(A) 306/1998]
BM | English
Postal Services (Compounding of Offences) Regulations 1994 [P.U.(A) 330/1994]
BM | English
Postal Services (Postage Rates) Rules 1992 - P.U.(A) 222/92 [Revoked by P.U.(A) 80/2005]
BM | English
Postal Services (Postage Rates) Rules 2005 [P.U.(A) 80/2005]
BM | English
Postal Office (Amendment) Rules 2005 [P.U.(A) 81/2005]
BM | English
Postal Services (Successor Company) Act 1991
[Reprint - 2001] [ Act 466]
BM | English

Semasa

Hiburan

Sukan

 

© Copyright Kerabu Bersuara 2007 -2013 | Design by Kerabu Bersuara | Published by Kerabu Bersuara Group | Powered by Blogger.com.