News Update :

Politik

Kenyataan

Agama

Dunia

kelebihan MP pakatan

November 23, 2008


" Mengikuti perbahasan parlimen sejak awal, ana dapat melihat beberapa perkembangan yang memberangsangkan dari sudut kualiti perbahasan dan suasana kekeluargaan yang dipupuk di kalangan ahli parlimen. Satu ketika dulu,ana pernah menyuarakan kekecewaan apabila mendengar hujah budak tadika dari MP kerajaan, tetapi perkembangnan muktakhir ini melihat peningkatan dari sudut kualiti dan suasana mesra di kalangan MP.

Ibrahim Ali juga kelihatan berubah dengan sikap rendah dirinya yang berbeza daripada awal persidangan dulu di mana beliau kelihatan sombong dan angkuh dengan kedudukannya.

Kini satu era baru dapat dilihat di parlimen sehinggakan speaker turut berseloroh dengan MP dan kelihatan lebih tenang mengendalikan sidang.Apakah sebenarnya berlaku di parlimen sehingga mengubah keadaan yang satu ketika dulu kelihatan panas?

Antara yang bolih dilihat ialah kesan 916 yang memungkinkan parlimen berubah.Ahli parlimen dari BN kelihatan banyak berubah sesudah kembali dari Taiwan.Hujah hujah mereka sudah mula mengandungi unsur membina malah ada ketika MP BN kedengaran menyokong ketua pembangkang serta banyak kali kedengaran sokongan sokongan diberi kepada hujah pembangkang.

MP BN akhir akhir ini kedengaran banyak berseloroh dengan MP PR terutama dari Batu Gajah yang comel dan manja itu.JJ yang baru sahaja mengemparkan masjid di kratong 4 juga kelihatan berubah bila mana beliau kedengaran menyokong hujah pembangkang.Begitu juga KJ yang bertaraf budak tadika diawal bersidangan dulu juga kedengaran lebih matang dalam hujahnya serta kelihatan membina hubungan baik dengan ketua pemuda PAS.

Di tengah perubahan ini, ana perasan satu perkara yang menarik untuk dikongsikan.Ia itu sikap lemah lembut dan berhemat MP PAS ketika berhujah.Ketika Najib menggulung bajet dulu,beberapa kali dato KJ(PAS Tumpat) bangun menegur sikapnyan yang enggan memberi laluan kepada celahan.Dengan penuh hemat beliau berhujah sekalipun hujahnya telah membawa MP PR keluar dewan.

Dalam hujah para MP PAS,terutama hujah Tok Guru presiden,sering kali kita mendengar selitan ayat quran dan kisah kisah kejayaan silam kerajaan Islam.Hal ini sedikit sebanyak mempengaruhi dewan untuk kelihatan seperti parlimen sebenarnya dan tidak seperti penggal yang lepas bilamana para MP bersikap kurang ajar dan sambil lewa dalam berhujah.Nazri racist sudah nyata berubah, Bung Mokhtar yang lucah itu juga turut berusaha untuk berubah.

lebih menarik apabila terdapat beberapa MP dari DAP turut mengikut standard yang dibawa oleh MP PAS ini.MP perempuan DAP kelihatan cuba mengikut rentak DR lo lo Dan DR Mariah serta MP dari Rantau Panjang sambil Yb Gobalakrisnan( PKR padang serai) kelihatan beberapa kali merujuk kepada pengajaran TGNA dalam hujahnya.

Sedar tak sedar,kewibawaan Tok Guru Presiden diakui oleh semua MP termasuk dari BN dan apa yang disampaikan oleh Tok Guru didengari semua.Pada ana, ini petanda baik dan tanpa disedari MP PAS sekarang sedang berdakwah di parlimen.Makin ramai MP sudah mula menunjukkan minat kepada Islam walaupun karpal pernah mengatakan "langkah mayatnya dulu kalau nak tubuh negara Islam".

MP Rasah(DAP) antara yang paling menonjol menunjukkan nada rendah diri ikut standard Tok Guru dalam setiap hujahnya.dan paling menarik ialah MP Pasir Salak yang mula menunjukkan sikap lebih profesional dalam perbahasan walaupun sesekali kedengaran juga suara budak budak daripadanya.

Kini parlimen Malaysia sedang menuju kearah yang lebih profesional dan lebih berdisplin.Dan mungkin lebih banyak suara suara Islam akan kedengaran dan mula diterima oleh MP bukan Islam terutama dari DAP yang sebelum ini dianggap chauvanist dan anti Islam.Kredit kepada MP PAS."

Senaman yoga haram: Majlis Fatwa Kebangsaan

November 22, 2008



PUTRAJAYA: Majlis Fatwa Kebangsaan hari ini mengharamkan umat Islam daripada melakukan senaman yoga secara sistematik kerana boleh memesongkan akidah.

Pengerusinya, Prof Datuk Dr Abdul Shukor Husin, berkata senaman yoga yang sistematik mengandungi tiga perkara iaitu amalan fizikal, unsur keagamaan, mentera dan pemujaan yang jelas bertentangan dengan syariat Islam.

Sehubungan itu, beliau menasihatkan umat Islam menjauhi dan menghentikan amalan itu kerana tujuan dan matlamat untuk mendapatkan ketenangan serta kemuncaknya konon memperoleh penyatuan diri dengan tuhan boleh merosakkan akidah muslim.

ini cerita sebenar pasal papan tanda kat penang...bangang punya utusan!

Setiap berita ... yang pentingnya 'feedback' dari pembaca. Tajuk dan gambar cukup untuk berikan impak pada muslihat tertentu.

Berikut gambar dan tajuk dari Utusan
Pulau Pinang teruskan rancangan walaupun dikritik
Gambar yang di ambil pula tertera tulisan Cina di bawah tulisan B. Melayu.

Dan berikut adalah berita dari STAR
Multilingual road signs put up to boost Penang's tourism
Gambar pula menunjukkan Tulisan Jawi di bawah tulisan B. Melayu

Visitors to Lebuh Acheh in Penang will be able to see one of the much-debated multilingual signboards.

Busuk nya perangai utusan dan editor.
Perkauman lebih lebih sangat ....
Sedangkan isu Bangsa Melayu melarat di Pulau Pinang terlalu kritikal di bandingkan dengan papan tanda.

mukhriz tolak..khir tolol tolak...khairy apa citer?


KUALA LUMPUR: Selepas Datuk Mukhriz Mahathir menyatakan pendirian tidak mahu menyandang jawatan dalam Kabinet jika terpilih sebagai Ketua Pemuda pada pemilihan parti Mac depan, seorang lagi calon jawatan itu, Datuk Seri Dr Mohamad Khir Toyo turut menyatakan pendirian sama.

Bekas Menteri Besar Selangor berkata, keputusan itu diambil bagi memastikan Pemuda dapat menjadi kumpulan pendesak yang berani mengemukakan sebarang hujah demi kebaikan parti dan negara.

"Hasrat ini sudah diluahkan kepada rakan sejak tiga bulan lalu lagi. Saya cakap Pemuda perlu lebih berani dalam apa juga perkara kerana itu sebenarnya yang akar umbi mahukan.

"Saya rasakan kalau menerima jawatan dalam Kabinet, tugas sebagai Ketua Pemuda terhad kerana banyak halangan yang boleh menjejaskan pergerakan itu," katanya semalam.

Kelmarin, Mukhriz menegaskan beliau tidak berminat untuk menyandang jawatan dalam Kabinet jika terpilih sebagai Ketua Pemuda pada pemilihan Mac tahun depan.

Katanya, keputusan itu diambil kerana mahu menumpukan usaha memperkukuhkan Pemuda dalam menangani pelbagai isu termasuk mengembalikan sokongan rakyat kepada Umno.

Sementara itu, Dr Mohamad Khir berkata, Lembaga Disiplin Umno perlu menyiasat dengan teliti jika benar ada calon bertanding merebut jawatan itu terbabit politik wang dan penyalahgunaan kuasa.

"Sehingga Mac macam-macam lagi yang akan kita dengar. Walau apapun kita tengok macam mana keadaannya nanti.

"Kalau betul ada yang buat salah elok pihak terbabit (Lembaga Disiplin Umno) siasat kesahihannya kerana kita tidak mahu perkara ini terus menjejaskan parti," katanya mengulas dakwaan Mukhriz ada mendengar calon Ketua Pemuda mengamalkan politik wang dan penyalahgunaan kuasa.

hang cakap elok-elok....satg bila menang hang p cakap onar kot lain siap la hang khir...hang p cakap terpaksa terima la...mukhriz pun sama...tunggu khairy kata apa hahahaha...

aku nak balik duit aku!


Tuntut pulangan wang pelaburan RM3.2 juta

LOS ANGELES: Aktor terkenal Hollywood, Bruce Willis menyaman syarikat Malaysia, Kumpulan Petra dan Pengerusinya, Tunku Imran Tuanku Ja'afar kerana tidak menerima bayaran AS$900,000 (RM3.2 juta) terhadap pelaburannya sebanyak AS$2 juta (RM7.2 juta) untuk menghasilkan produk getah yang mesra alam.

Pelakon popular menerusi filem Die Hard itu memfailkan samannya di sebuah mahkamah di Los Angeles, California, lapor agensi Bloomberg News, semalam.

Menerusi dokumen saman antara Willis dengan Elastomer Technologies � syarikat perkongsian itu, Willis mendakwa Ketua Pegawai Eksekutif Petra, Datuk Vinod B Sekhar dan Tunku Imran mempelawa aktor berkenaan melabur dalam syarikat yang mengusahakan tayar tidak bertoksik dan boleh dikitar semula.

Beliau menuntut wangnya sebanyak AS$900,000 (RM3.2 juta) dikembalikan kepadanya.

Willis mendakwa, syarikat Petra dan pegawai kanannya melanggar perjanjian kontrak dan bertindak tidak adil terhadapnya.

ulamak kata islam hadhari sesat tapi obama kata islam hadhari benar....sapa yang betul,ulamak atau obama??


Bakal Presiden Amerika Syarikat jadikan Malaysia model negara Islam

KUALA LUMPUR: Barack Obama, bakal Presiden Amerika Syarikat (AS) dijangka memilih Malaysia sebagai model negara Islam berikutan tertarik dengan pendekatan kesederhanaan dalam beragama atau Islam Hadhari diamalkan negara ini.

Stuart E Eizenstat, bekas Timbalan Setiausaha Perbendaharaan Amerika Syarikat di bawah pentadbiran bekas Presiden Bill Clinton, berkata usaha itu akan diambil gandingan pentadbiran baru AS yang bakal diterajui Obama dan Naib Presidennya, Joseph Biden sebagai langkah memperbaiki hubungan AS dan negara Islam.

Eizenstat yang juga individu berpengaruh dalam politik AS dan dijangka dilantik sebagai antara Penasihat Kanan pentadbiran Obama berkata, beliau yakin pentadbiran baru AS mampu membawa perubahan positif terhadap polisi luarnya terutama hubungan dengan negara Islam.

"Obama pada kempen pilihan raya Presiden beberapa kali menekankan AS perlu menjalinkan hubungan lebih baik dengan negara Islam.

"Beliau percaya AS perlu menggunakan pendekatan lebih lembut dan berdiplomasi supaya tidak mengguris perasaan umat Islam.

hehe...sejak bila obama ni tahu bab-bab islam ni.....siap tahu islam hadhari betul....hangpa ikut islam acuan obama memang la dia setuju pak lah oi...cuba hang buat islam sebenar....aku rasa bukan setakat ikhtraf....mungkin hala peluru terus la.....

sekarang janji bukan perkara yang tidak boleh diubah


Dulu tiada pilihan selain akur cakap ketua

KUALA LUMPUR: Datuk Seri Shahrizat Abdul Jalil menafikan mungkir janji untuk mematuhi pelan peralihan kuasa Wanita Umno pada Jun depan berikutan keputusannya bertanding menentang Tan Sri Rafidah Aziz.

Naib Ketua pergerakan itu menjelaskan pengumuman Rafidah mengenai pelan peralihan di depan Perdana Menteri, Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi pada 4 Ogos lalu menyebabkan beliau tiada pilihan kecuali menerimanya.

"Saya tiada pilihan ketika itu kerana sebagai ahli parti dan perlu saya dengar apa kata ketua.

"Saya bersetuju kerana mendapati ada niat baik di sebalik pelan berkenaan, iaitu untuk menentukan pelan peralihan kuasa Presiden dan Timbalan Presiden lancar, tidak ada pertandingan Ketua dan Naib Ketua Wanita serta mengeratkan perpaduan ahli.

"Bagaimanapun, selepas diteliti, saya dapati niat baik pelan peralihan itu serta janji saya hanya dapat ditepati jika ia dilaksanakan pada Mac, bukan Jun depan," katanya ketika dihubungi semalam.

Rafidah yang juga Ahli Parlimen Kuala Kangsar semalam menyuarakan kekecewaannya kerana pelan peralihan kuasa dipertikai dan ditolak lebih tiga bulan selepas mengumumkannya.

Katanya, Shahrizat sama ada antara empat mata dalam Exco atau sidang media berkali-kali menegaskan tidak akan bertanding jawatan ketua walaupun dicalonkan dan patuh kepada pelan peralihan.

Beliau berkata, Shahrizat (ketika itu) patuh kepada nasihat pemimpin besar parti, bahkan menyatakan 'kata akan dikotakan' atau my word is my honour.

Shahrizat juga menjelaskan pengumuman Rafidah itu hanya dapat dilaksanakan jika mendapat persetujuan Wanita Umno bahagian, tetapi keadaan berubah apabila akar umbi tidak mematuhi pelan peralihan, sebaliknya membuat keputusan sendiri apabila beliau memperoleh 73 pencalonan, manakala 117 pencalonan untuk Rafidah.

Katanya, mesyuarat Exco Wanita minggu lalu memberi isyarat jelas hasrat untuk mempercepatkan pelan peralihan kepada Mac supaya diselaraskan dengan Umno induk, Pemuda dan Puteri tidak akan menjadi kenyataan.

"Selepas mesyuarat Exco itu, didapati sukar untuk saya mendapat keyakinan pemimpin pergerakan lain untuk mempercepatkan pelan peralihan walaupun pada asasnya keputusan yang dibuat bukan sesuatu yang muktamad, malah tidak sama sekali mencapai kata sebulat suara," katanya.

Mengenai keputusan Rafidah mempertahankan jawatannya, Shahrizat berkata beliau menghormati keputusan ketuanya dan berharap pertandingan satu lawan satu itu akan berlangsung dalam suasana berhemah.

sebut babi mesti umno panas....sebut pemimpin umno makan wang haram hangpa senyap??



PENDUDUK mengadakan bantahan secara aman di Sungai Petani semalam
mengenai hasrat kerajaan Kedah mewujudkan projek ladang babi moden di negeri itu.

SUNGAI PETANI - Kira-kira 100 penduduk sekitar daerah ini dan Baling berkumpul bagi membantah isu ternakan ladang babi di negeri ini.

Mereka berhimpun secara aman yang turut disertai Pergerakan Pemuda UMNO Sungai Petani dan Baling serta beberapa pertubuhan bukan kerajaan (NGO) yang mewakili masyarakat Melayu sekitar daerah Kuala Muda.

Perhimpunan di Dataran Majlis Perbandaran Sungai Petani (MPSP) itu antara lain meminta kerajaan Kedah melupakan hasrat membuka ladang babi itu di mana- mana tempat di negeri ini kerana ia tidak sesuai diternak dalam lingkungan masyarakat yang rata- ratanya beragama Islam.

Antara NGO yang turut serta ialah Persatuan Belia 4B Negeri Kedah, Yayasan Sungai Petani dan Kelab Rakan Muda Sungai Petani.

Ketua Pemuda UMNO Bahagian Baling, Mohd. Khairul Azhar Abdullah yang juga jurucakap dalam perhimpunan itu turut membidas tindakan Pas yang beria mahu mewujudkan projek ladang babi di Kedah dan ia jelas tidak menghormati rakyat khususnya umat Islam.

Katanya, kerajaan negeri seharusnya mengambil kira sensitiviti masyarakat terutama orang Melayu sebelum membuat sebarang kelulusan mengenainya.

"Walaupun kerajaan negeri semalam mengumumkan ladang babi moden secara berpusat tak akan dibuka di Bukit Selambau, namun majoriti orang Melayu tetap tolak.

"Tak kira sama ada di Bukit Selambau mahupun tempat lain di Kedah, kita tetap bantah," kata beliau kepada pemberita di sini hari ini.

Semalam, Menteri Besar Kedah, Datuk Seri Azizan Abdul Razak menjelaskan, ladang babi moden secara berpusat tidak akan dibuka di Bukit Selambau selepas tidak mendapat kebenaran Jabatan Veterinar.

Menurut beliau, jabatan berkenaan membuat keputusan itu setelah mengambil kira beberapa aspek teknikal.

Kata Mohd. Khairul, pihaknya tidak mahu Kedah, negeri yang majoriti rakyatnya beragama Islam digelar sebagai antara negeri utama penternakan babi negara.

Dalam pada itu, Ketua Pemuda UMNO Bahagian Sungai Petani, Azhar Mahmud menegaskan, keputusan kerajaan Kedah yang tetap mahu meneruskan projek itu di lokasi lain di negeri ini tetap tidak boleh diterima.

woi bodoh..hangpa tengok ke tak tarik projek tu diluluskan?

awat hangpa jadi bodoh macam binatang yang hangpa dok marah tu? marah kat babi tapi perangai sama je...jangan marah, aku emosi sikit!!!!!

adakah ini isteri yang kita cari?????


Erema ketika pernikahannya dengan Seri Bayu di Kuala Lumpur kira-kira dua tahun lalu.


KUALA LUMPUR - "Saya tidak buang dia, tetapi ini soal kasih sayang. Bila sayang sudah hilang lebih baik kami berpisah."

Demikian pengakuan penyanyi Erema kepada Kosmo! mengenai permohonannya untuk bercerai dengan penulis lirik popular, Seri Bayu.

Erema, atau nama sebenarnya Dayang Zaira Erema Awang Moshdad, 25, memfailkan tuntutan perceraian di Mahkamah Syariah Petaling Jaya awal November lalu dan kes pasangan ini akan dibicarakan pada 1 Disember ini.

Menurut Erema setelah hidup bersama sebagai suami isteri selama dua tahun, dia sudah tidak terdaya menanggung bebanan perasaan akibat sering tertekan.

"Badan saya sudah tidak mampu untuk menanggung segala penderitaan. Hanya di sini jodoh kami, saya harap Seri Bayu lepaskan saya cara baik di mahkamah nanti," kata penyanyi lagu Pelita Di Bawah Purnama ini.

Pasangan ini bernikah pada 19 Disember 2006 ketika Seri Bayu, atau nama sebenarnya Jamaludin Sulik, 43, menderita sakit saraf.

Masalah kesihatan Seri Bayu berterusan sehingga hari ini dan dia hanya mampu bergerak menggunakan kerusi roda, selain tidak mampu bertutur dengan jelas.

Ketika ditanya kenapa mesti menuntut perceraian sedangkan dia sudah tahu keadaan Seri Bayu sewaktu membuat keputusan untuk berkahwin, menurut Erema ini kerana dia sudah tidak mampu untuk menjaga kebajikan suaminya itu dalam keadaan sekarang.

kali pertama sharir uban kira harga minyak dengan betul


PUTRAJAYA 21 Nov. - Rakyat dijangka menikmati harga petrol yang lebih rendah sehingga paras RM1.60 seliter, berbanding RM1.92 seliter sebelum kenaikannya jika kerajaan mempertimbangkan satu mekanisme pengapungan harga secara terurus berasaskan harga pasaran.

Ini berikutan buat pertama kalinya, harga runcit minyak di pam sekarang adalah lebih tinggi berbanding harga di pasaran ekoran penurunan mendadak harga minyak mentah dunia di bawah AS$50 setong.

Menteri Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna, Datuk Shahrir Abdul Samad berkata, sekiranya terdapat mekanisme tertentu bagi menetapkan harga minyak, kadar yang sewajarnya adalah bergantung kepada harga pasaran.

Ini katanya, supaya harga runcit minyak dapat mencerminkan harga minyak mentah di pasaran dunia.

''Kalau ikut pasaran, sehingga 20 November lalu, harganya adalah RM1.60 seliter (tanpa subsidi) ketika harga purata minyak mentah di bawah AS$60 dolar setong.

''Buat kali pertama kita lihat harga runcit di pam lebih tinggi daripada harga pasaran, ini adalah satu keadaan yang baru," katanya pada sidang akhbar selepas mempengerusikan mesyuarat pasca-Kabinet bagi kementeriannya di sini hari ini.

Sebelum ini, Shahrir dipetik sebagai berkata, kerajaan akan berbincang dengan Majlis Ekonomi Negara bagi memutuskan sama ada harga lantai untuk petrol perlu dilaksanakan dengan ketetapan RM1.92 atau diturunkan lebih rendah lagi.

Isnin lalu, Timbalan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak mengumumkan harga minyak petrol RON97 turun daripada RM2.15 kepada RM2 seliter manakala RON92 dan diesel masing-masing daripada RM2.05 kepada RM1.90 seliter.

Ia merupakan penurunan kali kelima harga bahan api itu selepas mengalami kenaikan tertinggi pada Jun lalu apabila kerajaan menaikkan harga runcit petrol kepada RM2.70 seliter dan diesel kepada RM2.58 seliter ketika harga minyak mentah dunia meningkat sekitar AS$125 setong.

Menurut Shahrir, berdasarkan keadaan terbaru itu, Kabinet hari ini membincangkan mengenai mekanisme yang membolehkan kerajaan menentukan satu sistem pengapungan harga runcit minyak secara terurus.

Justeru katanya, keputusan mengenai mekanisme yang perlu digunakan akan dibincangkan pada mesyuarat Exco Majlis Ekonomi pada 1 Disember ini.

Beliau yang turut membayangkan akan terdapat keputusan untuk menurunkan harga minyak selepas mesyuarat itu menyatakan, mekanisme pengapungan harga itu akan digunakan secara berterusan dan bukannya bersifat sementara.

Ini katanya, termasuk jika harga minyak mentah di pasaran dunia melambung naik sekali gus memerlukan kerajaan menetapkan kadar subsidi yang perlu disediakan.

''Ia akan digunakan untuk sepanjang masa dan akan melibatkan fakta subsidi serta berpandukan pada harga purata di pasaran.

''Apabila sampai harganya yang begitu rendah dan tak perlu subsidi ia pun boleh dinikmati harganya oleh rakyat dan negara tetapi dalam keadaan itu mungkin ada pertimbangan bagi kerajaan untuk mengambil sebahagian daripada pendapatan," katanya.

Pada masa yang sama katanya, mekanisme penurunan harga minyak setiap dua minggu akan dikekalkan sekiranya terdapat penurunan harga minyak mentah di pasaran.

Jelas beliau, keperluan penetapan harga lantai juga akan dibincangkan pada mesyuarat majlis itu memandangkan trend penurunan harga minyak sekarang menyebabkan satu harga minimum sukar ditentukan.

''Kalau letak harga lantai pun kita tidak tahu kerana harga minyak mentah turun begitu cepat, kita tidak tahu apa yang menjadi harga lantai.

''Kalau katakan RM1.92 sen seliter dengan subsidi sekarang sudah menjadi RM1.60 seliter tanpa subsidi, itu persoalan yang perlu diambil kira dengan pengapungan," katanya.

Malaysia negara Islam contoh???


KUALA LUMPUR 21 Nov. - Pentadbiran baru Amerika Syarikat (AS) di bawah pimpinan bakal Presiden baru, Barack Obama melihat Malaysia sebagai sebuah negara Islam yang boleh dijadikan contoh.

Sebagai negara Islam yang mengamalkan demokrasi, Malaysia dilihat mengamalkan pendekatan sederhana dalam dasar luarnya namun progresif kepada semua negara di peringkat antarabangsa.

Bekas Ketua Pegawai Rumah Putih Bahagian Polisi Tempatan di era pemerintahan bekas Presiden Jimmy Carter, Stuart E. Eizenstat berkata, langkah Malaysia seiring dengan pendekatan yang dijanjikan oleh Obama di dalam polisi luarnya terhadap negara Islam.

''Obama mahu rundingan secara diplomasi yang lebih toleran menjadi teras di dalam polisi luarnya kepada negara-negara lain,'' katanya semasa memberikan syarahan mengenai 'Hubungan Malaysia dan AS di Bawah Pentadbiran Baru' anjuran Institut Kajian Strategik dan Antarabangsa (ISIS) di sini hari ini.

Beliau memuji Malaysia kerana turut berperanan aktif di peringkat pertubuhan ASEAN dan Menteri-Menteri Kerjasama Ekonomi Asia Pasifik (APEC).

''Ia adalah konsisten dengan hasrat pentadbiran baru kerajaan AS yang mahu menjalinkan kerjasama erat dengan pertubuhan-pertubuhan peringkat Asia, dan Malaysia boleh membantu dalam mencapai misi itu.

''Pentadbiran AS kini sudah dapat melihat kepentingan jangka panjang untuk bekerjasama lebih rapat lagi dengan negara-negara Asia disebabkan kepentingan ekonomi dan politik,'' katanya.

Menurutnya, Malaysia adalah rakan dagang ke-16 terbesar di AS dengan nilai perdagangan kira-kira RM44 bilion.

Hadir sama pada majlis itu ialah Pengerusi ISIS, Tan Sri Mohamed Jawhar Hassan.


amerika puji anwar hangpa pakat marah..time dapat hang pujian tu hangpa dok bangga no?pppuuihhhh.......

syok dengar rosmah pergi peru melancong....

LIMA 21 Nov. - Datuk Seri Najib Tun Razak yang sedang menghadiri sidang kemuncak Kerjasama Ekonomi Asia Pasifik (APEC) di sini turut melawat sebuah masjid kecil di perbandaran Magdalena di ibu kota Peru ini yang menjadi pusat kegiatan komuniti Islam negara ini.

Masjid itu yang dimiliki oleh Persatuan Islam Peru menjadi tempat kira-kira 1,000 penganut Islam di Lima mendekatkan diri mereka dengan acara-acara keagamaan dan pendidikan Islam di sebuah negara yang mempunyai penduduk beragama Kristian seramai hampir 28 juta orang.

Selain menunaikan solat Jumaat, Timbalan Perdana Menteri yang diiringi Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri, Tan Sri Muhyiddin Yassin dan Menteri Luar, Datuk Seri Rais Yatim turut menyampaikan sumbangan peribadinya kepada persatuan tersebut.

Beliau disambut oleh Presiden Persatuan Islam Peru, Damin Hussein Awad serta para pemimpin komuniti Islam di sini.

Persatuan itu yang berdaftar dengan Kementerian Kehakiman Peru merancang untuk menjual rumah banglo lama yang menjadi tapak masjid itu sekarang bagi mencari kawasan lain yang lebih luas dan sesuai.

Majoriti 1,000 penganut Islam di sini ialah orang Arab yang berhijrah ke Peru dari Asia Barat. Di seluruh Peru dianggarkan hanya terdapat 1,400 orang penganut Islam.

Salah seorang ahli jawatankuasa persatuan itu, Dr. Bass Bassiouny memberitahu, Islam baru tersebar ke Peru pada tahun 1928 apabila seorang lelaki Arab bernama Taleb Hamida berpindah ke Lima bersama keluarganya.

Sementara itu, Datin Seri Rosmah Mansor yang mengiringi kunjungan Najib ke Lima akan mempunyai acara berasingan, termasuk sarapan pagi dengan isteri Presiden Peru, Pilar Nores de Garcia pada Sabtu serta dijadualkan mengunjungi tapak arkeologi Pachacamac yang merupakan tinggalan purba Peru keesokan harinya.

Rosmah juga dijadualkan melawat Pusat Kentang Antarabangsa di daerah La Molina dekat sini.

Spesies kentang yang ditanam di seluruh dunia sekarang dikatakan berasal dari Peru setelah dibawa ke Eropah oleh pedagang-pedagang Sepanyol kira-kira 500 tahun lalu.


buat balik buah tangan tau kak mah...

guang eng bidas ali ketam

Ditanya mengenai kritikan selepas pemasangan papan tanda dalam pelbagai bahasa, Guan Eng berkata, ia telah dilakukan di banyak bandar raya termasuk Kuala Lumpur yang menambah nama jalan dalam bahasa lain seperti Arab dan jawi dan mengekalkan nama dalam bahasa Melayu.


Papan tanda Lebuh Acheh, Georgetown turut memaparkan tulisan Tamil.– Bernama


“Kita tidak boleh jadi satu “masyarakat tertutup” jika kita mahu hidup dan bersaing global,” katanya sambil menambah bahawa lima bahasa berlainan yang dipasang pada papan tanda di sepanjang Lebuh Acheh berharga setiap satu kira-kira RM300.

Mengenai dakwaan Ketua Menteri Melaka, Datuk Seri Mohd. Ali Rustam bahawa Guan Eng sepatutnya menyedari mengenai garis panduan UNESCO yang kini boleh menjejaskan pengisytiharan Georgetown sebagai Tapak Warisan Dunia, Guan Eng berkata, perkataan yang digunakan Mohd. Ali tidak boleh dipercayai.

“Mohd. Ali pernah berkata, bahawa Shah Rukh Khan akan ke Melaka pada 29 November untuk menerima anugerah negeri yang membawa gelaran Datuk tetapi dibatalkan.

Ini menunjukkan bahawa Mohd. Ali tidak tahu apa yang dikatakan dan tidak menyatakan apa yang dimaksudkan,” kata beliau.

Rabu lepas, Guan Eng dilaporkan berkata, garis panduan UNESCO mengenai pengisytiharan Tapak Warisan Dunia tidak dimaklumkan dengan meluas apabila ia dalam proses pengisytiharan, sambil menambah ia hanya diketahui ketika status Georgetown itu diluluskan oleh UNESCO, barulah kerajaan menyedari garis panduan tersebut.

– Bernama

esok punya utusan?

rafidahlawan2


tolak akhbar fitnah


Pemimpin Pakatan Rakyat, Dato' Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang, Dato' Seri Anwar Ibrahim dan Lim Kit Siang sepakat mengecam konspirasi media pro Umno/BN yang sedang bertungkus lumus untuk menjatuhkan kerajaan Pakatan Rakyat dengan menabur fitnah, adu-domba dan memainkan isu-isu sensitif bagi mengelirukan rakyat.

Selain untuk mencetuskan kemarahan rakyat, tindakan media pro Umno/BN itu juga bertujuan untuk menjatuhkan reputasi lima kerajaan Pakatan Rakyat yang dipimpin.

Perkara ini didedahkan oleh ketiga-tiga mereka pada 'Majlis Makan Malam dan Bengkel Mini Pakatan Rakyat' yang diadakan di Hotel De Palma, Ampang dekat sini baru-baru ini.

Presiden PAS dalam penegasannya bimbang peranan yang dimainkan oleh media arus perdana boleh mengancam kestabilan dan kemuafakatan parti-parti dalam Pakatan Rakyat sekiranya perkara ini tidak dapat dibendung dengan segera.

Kata beliau, peri pentingnya media telah dibuktikan oleh MCA dengan mengambil alih dua buah akhbar utama berbahasa Cina, Nyangyang Siang Pau dan Sin Chew Daily selepas pilihan raya kecil Lunas bagi menyekat sokongan orang-orang Cina terhadap pembangkang.

Sementara itu, Ketua Umum KeADILan menyifatkan media arus perdana bertindak 'kasar' dengan melaporkan isu-isu sensitif yang boleh mencetuskan perbalahan kaum dan agama seperti yang berlaku ke atas exco kerajaan Pakatan Rakyat Selangor, Teresa Kok dan Ronnie Liu serta editor Malaysia-today, Raja Petra Kamaruddin.

"Media sekarang ini mainkan isu perkauman. Bangkitkan isu agama. Seolah-olah terdapat pergeseran dikalangan pemimpin Pakatan Rakyat dan ini amat merbahaya," tegas Penasihat DAP, Lim Kit Siang.

Justeru itu, ketiga-tiga pemimpin mengingatkan rakyat agar tidak terpedaya dengan laporan-laporan berniat 'jahat' yang disiarkan oleh media cetak dan elektronik yang dikuasai Umno/BN.

Pada majlis itu, hampir semua ahli-ahli parlimen Pakatan Rakyat hadir bersama beberapa pemimpin PAS, KeADILan dan DAP.

KAMI MANGSA KEZALIMAN HAMID ALBAR.-Malaysiakini

November 21, 2008


Setiap kali menatap gambar keluarga arwah Aina Mardhiah yang meninggal dunia pada 2 Julai 2008, pasti hati terasa sayu dan air mata akan mengalir, mengenangkan betapa arwah tidak dapat bersama bapanya sebelum beliau menutup mata buat kali terakhir.Walaupun beliau koma dan tidak mengizinkannya bercakap, namun saya yakin ketika nyawa masih di badan, beliau tetap merasai kehadiran sesiapa saja disisinya.Dan beliau pergi tanpa sempat merasai usapan dan sentuhan terakhir dari seorang ayah,setelah hampir 7 tahun dinafikan hak belaian, bimbingan dan kasih sayang dari seorang ayah.

SB, polis, warden Kemta dan Menteri itu sendiri,sepatutnya belajar dari kesilapan besar yang telah mereka lakukan. Sepatutnya peristiwa kematian Aina ini, menjadi peringatan supaya perkara yang tidak diingini, tidak akan berulang lagi pada mana-mana mangsa ISA.

Menteri Dalam Negeri kena ingat, semua tahanan ISA adalah pesalah yang tidak pernah didakwa dimana-mana mahkamah sepertimana banduan-banduan lain.

Saya telah diberitahu bahawa ibu kepada tahanan ISA P.Uthayakumar telah sakit dan terpaksa dimasukkan di ward hospital selama seminggu .Saya difahamkan, beliau amat rindu untuk bertemu Uthaya, tetapi permintaanuntuk membawa pulang tahnan ISA itu telah tidak diberi perhatian oleh pengurusan Kemta.

Saya harap, Menteri Dalam Negeri tidak akan berterusan menzalimi semua tahanan ISA dan keluarga mereka. Sekiranya ada ahli keluarga yang sakit, berilah hak kepada mmereka untuk menziarahi orang yang sakit itu.

Biarlah peristiwa Aina Mardhiah tidak akan terjadi pada keluarga tahanan ISA yang lain.

Note: Saya bersama ibu P.Uthayakumar di Seremban awal tahun ini.

Barisan Najis Presents: No Involvement!



Facts remained:
==============
- Judge was changed,
- Prosecution was changed & sloppy work guaranteed,
- Public leads were ignored,
- Key Witnesses gone 'MIA' or not even called up,
- Not judge by his 'peers/equals' because Bolehland courts has no Juries,
- The only Murder-suspect which Bolehland Court allows Bail before Public outrage over his 'special treatment',
- All immigration accounts of her stay at Bolehland were erased, not 'missing', perpetrators let off the hook,
- SMSes which indicated there was a conspiracy to free the murderer,
- Double Jeapordy: This murderer knows once he's acquitted, he can't be haul up to court for the same offence twice, but since he admitted he 'has intimate relationship with the Victim, why is he not being brought to the Syariah Courts for 'other offences'? Even the huge commissions he receives from the Military deals should be investigated,
- The C4 explosives revealed so glaringly these are only available upon approval from the 'Pihak Atasan',
- Altantuya is still very much MURDERED,
- Rakyat are bloggers are Rakyat,
- Track records of Bolehland's judiciary not getting the crooks and killers are exemplary for all NOT to follow, that is,
- The judiciary will still be in 'Reform' state for the next 50 years!(as long as Barisan Najis is in power)
- Guruji still charges an arm & a leg for his 'consultancy',

And he still thinks God help free him, not Barisan Najis.
I'm impressed by his incredible idiocy and big-ballz attempts to piss on the peoples' intelligence!


http://mob1900.blogspot.com/

Keajaiban Nombor di dalam Al Qur'an


Ajaib tetapi benar! Lihatlah sebahagian daripada hasil kajian seorang cendekiawan Islam terhadap kandungan Al-Quran. Didapati banyak perkara telah disentuh dan telah dibuat kajian oleh manusia seperti nombor, astronomi, angkasalepas, perubatan, geologi, kejuruteraan, minda dan sebagainya.


Bilangan tentang perkara yang disebutkan di dalam Al-Quran:

DUNIA - 115 kali
AKHIRAT - 115 kali

MALAIKAT - 88 kali
SYAITAN - 88 kali

HIDUP - 145 kali
MATI - 145 kali

FAEDAH - 50 kali
KERUGIAN - 50 kali

UMMAH - 50 kali
PENYAMPAI - 50 kali

IBLIS : PENGHULU SYAITAN - 11 kali
MOHON PERLINDUNGAN DARIPADA IBLIS - 11 kali

BALA/MUSIBAH - 75 kali
BERSYUKUR - 75 kali

BERSEDEKAH - 73 kali
BERPUAS HATI - 73 kali

ORANG YANG SESAT - 17 kali
ORANG YANG MENINGGAL DUNIA - 17 kali

MUSLIMIN - 41 kali
JIHAD - 41 kali

EMAS - 8 kali
KEMURAHAN HIDUP - 8 kali

KEAJAIBAN - 60 kali
FITNAH - 60 kali

ZAKAT - 32 kali
BERKAT - 32 kali

MINDA - 49 kali
NUR - 49 kali

LIDAH - 25 kali
SUMPAH - 25 kali

NAFSU - 8 kali
KETAKUTAN - 8 kali

BERCAKAP DI KHALAYAK RAMAI - 18 kali
BERDAKWAH - 18 kali

KESUSAHAN - 114 kali
KESABARAN - 114 kali

MUHAMMAD - 4 kali
SYARIAT - 4 kali

LELAKI - 24 kali
PEREMPUAN - 24 kali

SOLAT (SEMBAHYANG) - 5 kali

BULAN - 12 kali
HARI - 365 kali

LAUTAN - 32 kali
DARATAN - 13 kali

LAUT dan DARAT = 32 + 13 = 45

Justeru itu, peratusan laut = 32/45 x 100 = 71.11111111 peratus
Peratusan daratan = 13/45 x 100 = 28.88888889 peratus
JUMLAH = 100 peratus

Kajian sains oleh manusia telah membuktikan bahawa air meliputi 71.111 peratus daripada bumi dan tanah meliputi 28.889 peratus.

Begitulah kebesaran dan keagungan ciptaan Allah SWT!!!

Nota: Diterjemahkan daripada karya asal yang dipetik daripada "The Series Of The Scientific Miracles In Quraan," oleh Dr. Tariq Al Suwaidan.

ceramah polis kata nooo....konset polis kata yesss....


KUALA LUMPUR: Polis menolak permohonan Pemuda Pas bagi mendapatkan permit untuk mengadakan ceramah umum di padang Majlis Perbandaran Ampang Jaya (MPAJ), dekat sini, Ahad ini kerana ia diadakan di tempat terbuka.

Ketua Polis Daerah Ampang Jaya, Asisten Komisioner Abd Jalil Hassan, berkata ceramah terbuka 'Mansuhkan ISA' itu boleh mengganggu ketenteraman awam dan menyebabkan kesesakan lalu lintas di kawasan sekitar.

Katanya permohonan bagi mengadakan ceramah umum itu dibuat oleh Setiausaha Dewan Pemuda Pas Pandan, Nik Mohd Rasyid Nik Mohd Yusoff pada 17 November lalu.

“Kita telah berjumpa dan berbincang dengan penganjur pada pukul 10 pagi tadi di Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Ampang Jaya dan telah menasihatkan mereka supaya ceramah tersebut diadakan di dewan-dewan tertutup MPAJ yang ada.

“Setelah kita kaji dan teliti permohonan tersebut dan juga aduan-aduan yang kita terima daripada orang ramai berhubung ceramah yang akan diadakan itu, kita mengambil keputusan untuk tidak meluluskan permohonan permit itu,” katanya.

Abd Jalil turut menasihati orang ramai supaya tidak menghadiri ceramah di padang tersebut kerana tiada permit dikeluarkan dan akan menyalahi undang-undang.

“Jika ceramah itu akan terus diadakan di kawasan itu dan orang ramai terbabit dalam ceramah itu, tindakan undang-undang akan diambil ke atas mereka,” katanya. - Bernama

tolong baca luahan tulisan tangan orang kecewa!


Wanita UMNO

Wanita UMNOWanita UMNO
Wanita UMNO
Wanita UMNO
Wanita UMNOWanita UMNO
Wanita UMNO

Wanita UMNO
Wanita UMNO
Wanita UMNO

woi...sapa buat keja ni?


Pemuda PAS menuntut Malaysia menjelaskan pihak sebenar yang membatalkan perjanjian persefahaman (MoU) antara Universiti al-Azhar dan institusi-institusi pengajian tinggi di Malaysia.

Naib ketua dewan itu, Azman Shapawi Abdul Rani berkata pihaknya dimaklumkan oleh pengurusan universiti itu bahawa pembatalan MoU itu bukanlah atas kehendak universiti tersohor tetapi kerajaan Malaysia sendiri.

"Bila kita berjumpa pengurusan al-Azhar, al-Azhar kata bukan mereka yang batalkan, tetapi kehendak kerajaan Malaysia," jelasnya kepada Malaysiakini selepas menyerahkan memorandum kepada perdana menteri di Putrajaya semalam.

Azman Shapawi menambah, Pemuda PAS bertemu dengan pihak Universiti al-Azhar di Kaherah awal bulan ini.

Beliau berkata, penjelasan universiti itu bertentangan sama sekali dengan kenyataan kerajaan sebelum itu.

Beliau mengulas kenyataan Timbalan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak, Ogos lalu yang mendakwa pembatalan MoU itu akibat pencapaian rendah pelajar Malaysia, terutamanya penguasaan bahasa Arab.

Pembatalan itu didakwa dibuat oleh majlis tertinggi al-Azhar yang dipengerusikan oleh al-Imam al-Akhbar sendiri.

Menurut sayap kanan PAS itu, dalam memorandum, pembatalan itu menimbulkan masalah kepada 5,000 pelajar di 18 kampus.

Pemuda PAS menyerahkan memorandum kepada pejabat Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi di Putrajaya agar perjanjian itu disambung kembali.

Memorandum empat muka surat itu, antaranya, mendesak Kedutaan Malaysia di Mesir memainkan peranan menyelesaikan perkara itu "dengan lebih amanah".

Dalam memorandum itu juga, Pemuda PAS menggesa Universiti al-Azhar membantu meningkatkan kualiti kolej-kolej swasta yang bekerjasama dengannya, "bukan membuat pembatalan mengejut".

Memorandum turut menyenaraikan beberapa "kesan negatif" akibat pembatalan perjanjian itu:

bullet buttonMenimbulkan masalah kepada institut pengajian tinggi swasta (IPTS) dan penuntutnya.
bullet buttonMembantutkan usaha IPTS melahirkan modal insan seperti hasrat kerajaan.
bullet buttonMengurangkan jumlah pelajar IPTS milik pengusaha Melayu-Islam dan menimbulkan risiko ditutup.
bullet buttonMembataskan pilihan mahasiswa Melayu-Islam mendapatkan pendidikan terbaik.

Ditanya tindakan selanjut PAS jika tuntutan itu tidak berhasil, Azman Shapawi berkata:

"Tengoklah Januari nanti apabila kemasukan baru dibuat. Kalau tidak berhasil juga, mungkin kita ramai-ramai pergi jumpa perdana menteri."

Azman Shapawi diiringi setiausaha Pemuda PAS, Ahmad Sabki Yusuf dan ketua penerangan Pemuda PAS Selangor, Mohd Sany Amazan sewaktu memorandum itu diserahkan kepada setiausaha sulit kanan kepada perdana menteri, Datuk Ahmad Yaakob.

Pemuda PAS mendakwa tuntutan mereka disokong 25 pusat pengajian dan persatuan-persatuan mahasiswa itu di seluruh negara.

Anwar yakin satukan parti utama pembangkang Sabah, Sarawak hadapi pilihanraya



KOTA KINABALU: Penasihat Parti Keadilan Rakyat (PKR), Datuk Seri Anwar Ibrahim yakin dapat menyatukan semua parti utama dalam barisan pembangkang di Sabah dan Sarawak untuk meletakkan seorang calon sahaja menentang calon Barisan Nasional (BN) di setiap kawasan pada pilihanraya umum akan datang.

Katanya formula seumpama itu, yang diilhamkan oleh PKR, DAP dan Pas di semenanjung, ternyata telah membawa kejayaan yang besar kepada pakatan pembangkang dalam pilihanraya umum lepas.

"Di Sabah dan Sarawak, memang ada calon (daripada pakatan) yang bersaing sesama sendiri yang mengakibatkan perpecahan undi untuk parti pembangkang.

"Inilah yang kita mahu elakkan," katanya selepas merasmikan pusat khidmat masyarakat untuk kawasan Kota Kinabalu di Jalan Damai, Luyang dekat sini hari ini.

Menjawab soalan, Anwar berkata usaha mempelawa Parti Maju Sabah (SAPP), yang keluar daripada BN baru-baru ini, untuk menyertai Pakatan Rakyat sedang dibuat dan mengesahkan yang beliau sudah menemui presiden SAPP, Datuk Yong Teck Lee hari ini.

"Apa yang penting, kita mahu wujudkan pakatan pembangkang yang kuat di Sabah dan Sarawak seperti yang diperlihatkan oleh Pakatan Rakyat di semenanjung pada pilihanraya Mac lepas," katanya.

Mengenai persediaan menghadapi pilihanraya kecil parlimen Pensiangan, Anwar berkata sekiranya pilihanraya kecil itu diadakan, PKR akan tetap meletakkan calon untuk bertanding bagi kerusi itu. BERNAMA

PEMIMPIN BN KENA CONTOHI PEMIMPIN PAKATAN RAKYAT-MALAYSIAKINI




Dalam riuh rendah negara dengan isu rasuah atau politik wang yang berlaku dalam Umno yang semakin menjadi-jadi, sikap yang ditunjukkan oleh pemimpin Pakatan Rakyat memberi petanda bahawa kegawatan yang berlaku dalam negara masih boleh diselamatkan dengan memberi ruang dan peluang Pakatan Rakyat memerintah negara.

Kisah sikap berhemah dan berjimat cermat pemimpin Pakatan Rakyat bukan cerita baru. Sebelum ini kita didedahkan dengan sikap YAB Dato Tuan Guru Nik Abd. Aziz Nik Mat yang tidak mengambil sesen pun elaun rumah dan elaun keraian selama 18 tahun menerajui Kelantan. sebaliknya duit itu diserahkan kepada kerajaan negeri untuk dimanafaatkan dan dinikmati oleh rakyat. Bayangkan selama 18 tahun dengan jumlah yang mungkin menjangkau jutaan ringgit elaun yang tidak dituntut sudah pasti ramai rakyat terutama golongan miskin yang dapat mendapat faedahnya.

Kita juga didedahkan dengan sikap jimat cermat Ketua Menteri Pulau Pinang Lim Guan Eng dalam menggunakan duit rakyat yang berazam menjadikan kepimpinan Khalifah Umar Abdul Aziz sebagai panduan.

Hari ini kita didedahkan dengan sikap yang patut menjadi amalan dan ikutan pemimpin BN lain seperti yang ditunjukkan oleh YAB Datuk Seri Azizan Razak.

Menteri Besar Kedah, Datuk Seri Azizan Abdul Razak membuat potongan gajinya lebih RM10,000, jumlah paling besar yang pernah dibuat oleh seorang menteri besar, kata seorang pemimpin PAS negeri.

Potongan itu daripada jumlah gajinya RM14,100 dimulakan sejak awal pemerintahan kerajaan Pakatan Rakyat pimpinan PAS di negeri itu, Mac lalu, namun ia tidak diumumkan secara meluas, kata timbalan pesuruhjaya PAS Kedah, Hassan Abdul Razak.

Jumlah wang yang dipotong itu disalurkan kepada agensi-agensi kerajaan negeri bagi mencontohi amalan cara hidup sederhana yang selama ini diamalkan Menteri Besar Kelantan, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat.

Hassan mendedahkan amalan Azizan itu bagi menyangkal dakwaan pesuruhjaya PAS itu bermewah-mewah selepas menjawat kerusi nombor satu dalam pentadbiran Kedah.

Hassan menambah, potongan itu diumumkan pertama kali dalam program taklimat dasar-dasar kerajaan kerajaan negeri di ibu negeri apabila dibangkitkan PAS kawasan Alor Star, 14 November lalu.

Bagaimanapun, katanya, perkara itu tidak didedahkan sebelum ini kerana "(hendak) membuat kebaikan tidak perlu dihebah-hebahkan".

Ini tidak, nak potong elaun menteri dan timbalan menteri 10% pun riuh rendah seluruh negara. Ibarat ayam bertelur sebiji riuh sekampung. Sebaliknya apa yang diambil sama ada secara sah atau pun sebaliknya tidak pula diheboh-hebohkan.

Berita dan maklumat terdapat 10 orang ahli parlimen BN yang membuat tuntutan hampir RM 1 juta seorang seperti yang didedahkan di parlimen kelmarin menjadi bukti betapa buas dan rakusnya pemimpin BN menggunakan wang rakyat sesuka hati. Ini baru satu jumlah yang sangat kecil berbanding dengan pembaziran dan penyelewengan yang sering dikaitkan dengan pemimpin BN yang lain.

Esok! Anwar Ibrahim Gempur Terengganu - Malaysiakini


Gambar hiasan: Program SEHARUM di Temerloh, Pahang pada 2 Nov. 2008

Anwar gempur Terengganu esok!

KUALA TERENGGANU - Penasihat Parti KeADILan Rakyat (KeADILan), Dato' Seri Anwar Ibrahim akan berkunjung ke Terengganu pada 22 November 2008 ini (Sabtu) bagi rasmikan majlis penutup Seminar Harapan Baru Malaysia (Seharum) peringkat negeri Terengganu di Qurata Resort, Kuala Ibai, dekat sini.

Sejurus selepas itu, beliau akan merasmikan Pejabat Badan Perhubungan KeADILan Negeri Terengganu di Wisma Cemerlang, Jalan Sultan Zainal Abidin, Ladang, Kuala Terengganu.

Setiausaha KeADILan Terengganu, Wan Rahim Wan Hamzah berkata Seminar Seharum itu diadakan secara tertutup khusus bagi para perwakilan KeADILan di seluruh kawasan di negeri ini.

"Kita adakan seminar ini untuk mendapat suntikan semangat baru dari kepimpinan tertinggi parti sebagai persiapan menghadapai Pilihan Raya Umum (PRU) Ke-13 akan datang.

"Kita sedar selama ini KeADILan Terengganu masih kekurangan tenaga dan melalui program ini diharapkan dapat mengumpul kekuatan dan tenaga baru," ujarnya ketika ditemui di Pejabat KeADILan negeri Terengganu, semalam.

Menurutnya, Anwar akan merasmikan pejabat baru Badan Perhubungan KeADILan Terengganu yang akan menjadi induk pergerakan parti itu.

Beliau yang juga bekas calon KeADILan Permaisuri pada PRU ke-12 lalu menyeru agar rakyat di negeri ini berfikiran terbuka serta tidak terlalu fanatik dengan Umno dan kerajaan Barisan Nasional (BN).

Katanya, rakyat wajar berfikiran merdeka yang berhak mendengar dan melihat perkembangan semua parti secara sihat.

"Kami menyeru semua rakyat di Terengganu berfikiran terbuka dan berjiwa merdeka untuk melihat perkembangan semua parti di Negara ini.

"Rakyat usah terlalu fanatik dengan Umno-BN sahaja yang boleh memerintah dan menolak parti-parti lain," jelasnya.

Katanya, rakyat boleh melihat serta mendengar sendiri ucapan dan pandangan Anwar yang akan berucap pada majlis Ceramah Perdana tersebut.

Menurutnya, dua pemimpin besar Pakatan Rakyat termasuk Presiden PAS, Dato' Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang dan Pesuruhjaya PAS Terengganu, Dato' Mustafa Ali akan menyampaikan amanat kepada rakyat di negeri ini. - Hrkh

SINAR HARIAN DIBERI AMARAN?


Apa perbezaan antara keempat-empat muka hadapan Sinar Harian ini?
Mudah sahaja. Kecuali muka hadapan semalam yang bertajuk "Tambang bas tetap naik", hampir setiap hari Sinar Harian memaparkan berita politik di muka hadapannya.

Tetapi tidak semalam. Akhbar tersebut memaparkan isu tambang bas di muka hadapannya.





Apa yang berlaku? Ada desas-desus mengatakan akhbar tersebut telah menerima amaran dari Kementerian Dalam Negeri mengenai kandungan berita muka hadapan akhbar tersebut yang lebih menyebelahi pembangkang.
Untuk menyelamatkan akhbar tersebut, khabarnya, pengurusan Sinar Harian mengambil keputusan memberhentikan amalan menyiarkan berita politik di muka hadapannya.
Tuanpunya Sinar Harian, Hishamuddin Yaacub, pasti terkenang nasib akhbarnya dahulu Watan yang diharamkan oleh Kerajaan pada tahun 1987 semasa operasi lalang. Turut digantung ialah akhbar The Star dan Sin Chew Jit Poh.
Konsep Sinar Harian hampir sama dengan Watan di bawah Hishamuddin. Watan amat berjaya sehinggalah ianya diharamkan.
Kalau benar khabar angin mengenai Sinar Harian, maka tiada bezanya antara tahun 1987 and 2008. Kalau Watan diharamkan, tidak mustahil Sinar Harian menghadapi nasib yang sama. Akhbarnya lain tetapi mangsanya sama iaitu Hishamuddin.

Harga minyak menjunam bawah AS$50 setong


NEW YORK: Harga minyak mentah di pasaran dunia menjunam ke paras bawah AS$50 setong, sekali gus menyaksikan kemelesetan ekonomi dunia semakin meruncing.

Kontrak hadapan minyak mentah bermutu tinggi, “Light. Sweet’ bagi penghantaran Disember menurun AS$4 kepada AS$49.62 setong dalam dagangan elektronik New York Mercantile Exchange (Nymex) di Asia, petang semalam.

Ketika dagangan ditutup, penghantar kontrak Disember ditutup kepada AS$48.64 setong, paras sama pada Mei 2005.

Kontrok penghantaran tidak pernah di paras bawah AS$50 setong sejak 18 Januari 2007.

Kontrak New York turut memberi kepada pasaran minyak Brent North Sea untuk Januari di London.

Brent menjunam ke paras terendah AS$47.82 seting, turun AS$3.64 sebelum ditutup AS$48.08 setong.

Keterbukaan Kepimpinan Ulamak terhadap keahlian Bukan Islam


 Berita Siyasah menyebut antara lain kesediaan PAS untuk mengangkat status Kelab Penyokong PAS menjadi sebuah Dewan. Retreat PAS di Langkawi telah seolah-olah menyetujui rancangan tersebut. Yang berbaki ialah persetujuan perwakilan dalam Muktamar akan datang.

Sebenarnya persoalan keahlian bukan Islam sudah lama dibincangkan dalam Majlis Syura Ulamak.

Ini diakui sendiri oleh Tuan Guru Dato’ Seri Presiden dalam banyak siri ceramah beliau. Perbincangan mengenai keahlian bukan Islam dalam PAS bukan hanya perbincangan dalam ulamak tanah air sahaja. Bahkan persoalan ini telah di bawa kepada perbincangan ulamak gerakan Islam seluruh dunia. Hasil daripada perbincangan tersebut merumuskan bahawa orang bukan Islam dibenarkan bagi menyertai parti Islam sebagai ahli penuh.

Ini adalah contoh pemikiran ulamak yang melangkaui masanya. Bahkan idea sudah ditimbulkan di zaman Prof. Zulkifli Muhammad pada tahun 60’an. Kehebatan Ulamak terpancar apabila sentiasa memandang sesuatu perkara berdasarkan kepada peruntukan Al-Quran dan Sunnah.

Cadangan YB Dr. Mujahid Yusoff Rawa dalam retreat tersebut seolah-olah diterima sebulat suara oleh majoriti kepimpinan PAS (mengikut laporan Siyasah). Semua ini adalah bukti bahawa Orang bukan Islam tidak lagi takut dengan dasar perjuangan PAS iaitu Islam.

Dalam keterbukaan ini juga, PAS juga dilihat tidak mengesampingkan arahan Al-Quran apabila timbul isu muzakarah bersama dengan UMNO. Walaupun isu dikatakan punca terjejas sedikit sokongan bukan Islam (menurut Dr. Mujahid) tetapi PAS tetap komited melaksanakan keputusan Syura yang berdasarkan kepada Al-Quran dan Sunnah. Biarkan terdapat segelintir yang seolah-olah kurang bersetuju dengan pelbagai alasan khususnya melibatkan undi. Tetapi PAS terus melaksanakan agenda dakwah demi untuk melaksanakan dasar perjuangan parti.

Walaupun berkemungkinan agenda tersebut mengurangkan sokongan golongan bukan Islam kepada PAS. Bagi PAS keredhaan Allah melebihi daripada keredhaan daripada pengundi. Perjuangan PAS ialah untuk mencapai kemenangan yang kekal abadi di Syurga Allah SWT.

Alhamdulillah, penulis melihat seolah-olah orang bukan Islam dapat menerima pendekatan muzakarah yang dilakukan oleh Pimpinan PAS. Kritikan berlaku hanya dari kalangan segelintir pimpinan PAS yang seakan-akan masih tidak menerima keputusan majlis syura ini.

Sampai hari ini, penulis tidak pernah terdengar rungutan daripada wakil kelab penyokong PAS terhadap muzakarah atau muqabalah yang dipersetujui oleh majlis syura itu.

Dalam mencari sokongan bukan Islam, PAS jangan terlampau gopoh sehingga ahli sendiri terabai. Pasca kemenangan ini banyak memperlihatkan seolah-olah pimpinan PAS negeri lebih mengutamakan golongan bukan Islam melebihi ahli PAS sendiri. Kadang kala ini akan menimbulkan perasaan kecil hati yang memungkinkan ahli yang komited ini mula lari sedikit demi sedikit dari perjuangan parti.

Mungkin kini sudah sampai masanya PAS untuk menerima keahlian bukan Islam sebagai salah satu jentera parti dalam bergerak. Golongan bukan Islam tertarik dengan PAS kerana perjuangan PAS yang komited dan berprinsip. PAS tidak akan dipandang jikalau mula lari dari prinsip semata-mata ingin mengejar undi dan kuasa.

Harapan agar semua ahli sentiasa memberi wala’ yang sepenuhnya kepada keputusan Pimpinan PAS agar kestabilan parti dapat dipertahankan PAS ialah parti Siyasah, Dakwah dan Tarbiyyah. Siyasah bergerak berdasarkan tuntutan dakwah dan tarbiyyah. Ini kefahaman yang perlu ada pada setiap pemimpin dan ahli PAS.

Pimpinan jangan menunjukkan ketidaksetujuan terhadap setiap keputusan parti secara terbuka. Bahkan setiap keputusan perlu diterima secara terbuka dan berlapang dada. Ahli pula jangan terlampau suka menkritik pimpinan sebelum mendengar penjelasan. Semuanya mesti bergerak atas landasan ukhuwwah Islamiyyah.

Saidina Umar Al-Khattab tidak pernah mendabik dada terhadap cadangan beliau tentang tawanan Badar yang telah diakui oleh Allah melebihi cadangan Saidina Abu Bakar yang telah pun dipersetujui oleh Rasulullah SAW. Bahkan Saidina Umar bersama-sama menangis dengan Saidina Abu Bakar dan Rasulullah terhadap teguran Allah SWT.

Inilah sifat yang perlu ditanam oleh pimpinan PAS dan kita semua.

www.attakiri.blogspot.com

Semasa

Hiburan

Sukan

 

© Copyright Kerabu Bersuara 2007 -2013 | Design by Kerabu Bersuara | Published by Kerabu Bersuara Group | Powered by Blogger.com.