LKY cakap pas akan menggantikan umno pada masa hadapan!



Perpaduan Nasional dan dasar luar merupakan topik yang mendominasi diskusi diantara Menteri Kanan Singapura dengan pemimpin PAS malam kelmarin.

“Kami menerima juemputan dari Lee Kuan Yew untuk satu pertemuan dan saya menyambutnya secara positif. Semasa pertemuan 1 jam kami membincangkan diantara lainnya isu perpaduan nasional dan pandangan PAS di dalam kontekssebuah negara berbilang kaum,” demikian dinyatakan oleh Presiden PAS Datuk Seri Abdul Hadi Awang kepada pemberita hari ini selepas mempengerusikan mesyuarat jawatankuasa PAS Pusat yang berlansung selama tiga jam.

Hadi menyatakan beliau ditanya mengenai pendekatan parti Islam terhadap dasar luar.

“Kita menyatakan secara terus terang di dalam menjelaskan bahawa Islam itu terbuka kepada semua, kita mengutamakan perdamaian dari peperangan, dan mempertahankan keadilan untuk semua,” tambah Hadi.

Lee di dalam rangka lawatan sehari ke Malaysia dan selain bertemu pemimpin negara, beliau juga bertemu beberapa pemimpin parti politik, dan dijangka akan mengadakan pertemuan dengan beberapa ketua kerajaan negeri termasuk Mentri Besar Kelantan Datuk Nik Abdul Nik Mat.

Pertemuannya dengan pemimpin-pemimpan PAS dilihat sebagai pengakuan Singapura terhadap peri pentingnya perkembangan Parti Islam di dalam senario politik tanair.

Kunjungan Lee yang terkahir ke Malaysia ialah pada 2005.

No comments

Powered by Blogger.