Mesyuarat Dewan Harian PAS malam tadi tentukan halatuju PAS

Sidang pertama Dewan Harian PAS, badan pengurusan tertinggi parti Islam itu, malam tadi akan menentukan halatuju parti Islam itu.

Anggota Dewan Harian pertama ini adalah presiden (Datuk Seri Abdul Hadi Awang), timbalan (Nasharudin Mat Isa), naib-naib presiden (Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man, Salahudin Ayub dan Datuk Mahfuz Omar).

Turut serta dalam mesyuarat ini adalah ketua-ketua dewan yang menang dalam muktamar baru-baru ini. Mereka adalah Ketua Dewan Ulama, Datuk Harun Taib, Nasruddin Hassan (pemuda) dan Nuridah Salleh (muslimat).

Ke lapan-lapan mereka akan bermesyuarat dan mencadangkan pejawat-pejawat penting untuk menguruskan parti Islam itu untuk dua tahun akan datang.

Mesyuarat ini akan membuat cadangan perlantikan Setiausaha Agung, Bendahari, Ketua Penerangan dan Ketua Pengarah Pilihan Raya PAS Pusat.

Perlantikan ini akan menentukan halatuju PAS selepas ini. Para pemerhati sedang perhatikan apakah mereka yang kalah dalam muktamar baru-baru ini akan mendapat tempat atau tidak dalam saf utama kepimpinan PAS ini.

Datuk Mustafa Ali (Ketua Pengarah Pilihan Raya), Idris Ahmad (Setiausaha Majlis Syura) dan Takiyudin Hassan (Setiausaha Perhubungan PAS Kelantan) disebut-sebut bakal dilantik ke jawatan setiausaha agung.

Datuk Husam Musa disebut-sebut akan dilantik dalam saf kepimpinan PAS kali ini selepas kalah merebut jawatan timbalan presiden baru-baru ini. Jawatan yang sesuai kepada beliau dikatakan bendahari atau ketua pengarah pilihan raya menggantikan Mustafa.

Mohamad Sabu pula disebut sesuai dilantik sebagai ketua penerangan selepas mantannya, Mahfuz menang naib presiden.

Setiausaha Agung sekarang, Datuk Kamarudin Jaffar dikatakan akan dikekalkan sebagai Pengarah Urusan Harakah selepas dikatakan beliau tidak senang lagi untuk menjadi setiausaha agung kerana masalah pribadi dan kesibukannya.

Dr Hatta disebut bakal kekal sebagai bendahari di samping beberapa nama lain.

Semua cadangan perlantikan itu akan dikemukakan kepada mesyuarat pertama Jawatankuasa PAS Pusat sessi ini yang dijadualkan esok.

Mesyuarat itu boleh mengesahkan cadangan ini atau menolaknya kerana perlantikan itu perlu disahkan oleh mesyuarat JK PAS Pusat ini.

Turut akan disahkan dalam mesyuarat ini adalah perlantikan pesuruhjaya PAS bagi setiap negeri iaitu pemimpin utama PAS bagi setiap negeri.

Menjadi kuasa mesyuarat ini juga untuk melantik AJK tambahan untuk JK PAS Pusat ini serta pembentukan lajnah-lajnah (biro-biro) dalam PAS.

AJK PAS Pusat juga berhak melantik empat di kalangan mereka ke dalam Majlis Syura. Empat lagi anggota majlis itu akan dicalonkan oleh Dewan Ulama.

Kelapan-lapan mereka akan melantik seorang pengerusi atau Mursyidul Am yang kini adalah Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat di samping empat lagi anggotanya.

(Berita asal themalaysianinsider.com)

No comments

Powered by Blogger.