Nizar Di Arahkan Keluar Dewan Rakyat Oleh Speaker

Sumber : Greenboc

 Keadaan terkini di parlimen, ahli Parlimen Bukit Gantang, YAB Datuk Seri Ir Mohd Nizar bin Jamaluddin hari ini telah diperintahkan keluar dari dewan Rakyat sebaik sahaja selepas sessi angkat sumpah.Kawalan ketat sekiran Parlimen berlaku hari ini.Beberapa orang Ahli Parlimen pembangkang telah melaungkan "Hidup Rakyat" sebaik saja Nizar selesai mengangkat sumpah, dengan beberapa orang kelihatan memakai lilitan di lengan dan kepala tertulis perkataan "Bubar Dun".


Speaker Tan Sri Pandikar Amin Mulia, yang tidak senang hati dengan tindakan ahli parlimen tersebut telah mengarahkan Nizar, M. Kulasegaran dan Nga Kor Ming keluar dari dewan, setelah mereka enggan menanggalkan lilitan tersebut.Mereka yang turut diarah keluar termasuklah Dato' Ngeh Kor Ham, YB.Gobalakrishnen, Dr.Hatta Ramli, Dr.Zulkifli, Datuk Mahfuz Omar, YB.Nurul Izzah dan beberapa orang lain.

Beberapa orang ahli dewan undangan negeri Perak dari Pakatan Rakyat (PR) juga hadir untuk menunjukkan sokongan kepada Menteri Besar Perak yang diminta oleh Sultan Perak meletak jawatan Februari lalu.Nizar memenangi kerusi Bukit Gantang pada bulan April di dalam satu pilihanraya kecil yang dilihat sebagai satu referendum terhadap rampasan kuasa yang dilakukan oleh Barisan Nasional (BN) akibat lompatan beberapa ahli PKR sebagai ahli beb.

Nizar yang sebelum ini merupakan ahli politik yang tidak berapa dikenali sehinggalah menjadi seorang mentri besar tahun lepas dan Nizar juga telah memperolehi undi terbanyak sebagai jawatankuasa PAS Pusat di dalam pemilihan yang berlansung sempena muktamar PAS ke 55 baru-baru ini.

No comments

Powered by Blogger.