Projek landasan berkembar: Setinggan Sungai Siput dibayar sagu hati

KUALA LUMPUR: Kerajaan Persekutuan akan membuat bayaran sagu hati kepada kumpulan terakhir setinggan di Perak iaitu di Sungai Siput, yang terjejas oleh Projek Landasan Berkembar Elektrik Ipoh-Padang Besar (PLBE).

"Sungai Siput adalah kawasan terakhir kediaman setinggan di Perak yang akan dibayar bayaran sagu hati oleh Kerajaan Persekutuan, manakala di kawasan lain di negeri Perak sudah pun menerima bayaran sagu hati mereka," kata Menteri Pengangkutan, Datuk Seri Ong Tee Keat dalam satu kenyataan di sini, hari ini.

Ong berkata, 43 rumah setinggan di kawasan itu akan mendapat bayaran sagu hati daripada keseluruhan 490 rumah setinggan yang dibayar sagu hati itu di seluruh Perak.

"Keseluruhannya, sebanyak RM4 juta sudah diperuntukkan untuk bayaran sagu hati kepada setinggan dan tambahan sebanyak lebih daripada RM12 juta lagi bagi membiayai kos infrastruktur, untuk penempatan semula penduduk di bawah Rancangan Penempatan Tersusun (RPT) di Negeri Perak," katanya.

Minggu lalu, Ong berkata, beliau yakin pembinaan landasan itu akan siap mengikut jadual pada 2013 walaupun pembinaan landasan itu menghadapi sedikit kelewatan berikutan masalah pengambilan tanah.

Kerja pembinaan yang dikendalikan MMC-Gamuda JV kini berjalan lancar di Perak, Kedah, Pulau Pinang dan Perlis.

PLBE sejauh 329 km itu berharga RM12.485 bilion dan adalah kesinambungan kepada projek landasan berkembar elektrik yang menghubungkan Rawang di Selangor dan Ipoh, Perak, yang siap sepenuhnya pada 31 Disember 2007. - Bernama

No comments

Powered by Blogger.