Penahanan Mazlan Menaikan Namanya dan Anak

KEWUJUDAN Persatuan Anak-Anak Felda Kebangsaan (Anak) sebelum ini semacam tidak disedari oleh orang ramai. Anak hanya menjadi buah mulut kalangan anak-anak peneroka Felda yang kebanyakan nun jauh di pedalaman saja.

Mungkin orang menganggap ia hanya penyibuk saja maka ia tidak diberi perhatian. Tetapi Anak tidak pedulikan kepada sikap atau kepedulian orang ramai kepada persatuan itu. Apa yang penting anak membela anak-anak peneroka dan membawa masalah yang timbul di dalam Felda ke pengetahuan luar.

Mungkin mereka tidak pun berniat ingin gah atau glamour dengan persatuan itu. Apa lagi pengerusinya Mazlan Aliman yang saya tengok sungguh hamble dan merendah diri dalam kehidupan sehariannya. Wajahnya sebagai anak peneroka jelas terbayang dari mana-mana sudut.

Penahanan oleh polis terhadap Mazlan Aliman petang semalam dan diremen hari ini menyebabkan baru ada orang yang sedar kewujudan Anak. Bahawa ada persatuan yang ditubuhkan untuk membela nasib anak-anaka Felda yang teraniayaa dan diabaikan.

Baru-baru ini Anak diketaui Mazlan telah menyerahkan memorandum kepada Suhakam berhubung ketidak adilan yang berlaku dalam Felda. Penyerahan memorandum itu menyebabkan orang sudah mula memberi perhatian kepada Anak dan Mazlan Aliman. Bahawa fungsi Anak mula mencabar pihak tertentu dalam Felda.

Kemungkinan juga penahanan yang dilakukan ke atasnya semalam ada kaitan dengan penyerahan memorandum berkenaan. Lebih jauh dari itu ia mula digeruni oleh pihak pengurusan Felda, dalam hal ini Perdana Menteri, Najib Razak.

Meneliti penahanan Mazlan ini adalah sedikit keanihan. Menurut laporan beliau dtahan selepas membuat laporan polis berhubung tindakan seorang pegawai Felda yang ingin menahan atau menghalangnya ketika beliau menghadi satu majlis dialog di rumah seorang peneroka.

Kenapa Mazlan ditahan dan pengurus Felda berkenaan yang dilaporkan oleh Mazlan dibebaskan? Tindakan ini menjadi persoalan. Bahawa ada sesutau ketidakadilan dan sini. Ataupun penahanan Mazlan itu sebagai satu gertakan saja. Saya percaya kalau itulah tujuannya ia tidak memberi kesan kerana sudah tentu sebelum menubuhkan Anak dan menggerakkan agedannya Mazlan yang juga Ahli Jawatankuasa Pas Pusat pusat sudah tahu natijahnya.

Ugutan gertakan dan penahanan itu sama sekali tidak akan mengendurkan semangat Mazlan dan Anak sebaliknya telah menaikan namanya setangga lagi sebagai pejuang dari golongan marhaen di negara ini.
MSO

Ingin membantu menggerakkan blog ini? sila klik di sini setiap kali anda membaca. Setiap klik amat membantu saya.Terima kasih!

No comments

Powered by Blogger.