News Update :

Politik

Kenyataan

Agama

Dunia

Sukan: Keputusan Perlawanan Bola Sepak Liga Perdana Inggeris 31.3.12

March 31, 2012

England - Premier League
 16:58March 31 

 FTAston Villa2 - 4Chelsea

 FTEverton2 - 0West Bromwich A.

 FTFulham2 - 1Norwich C.

 FTManchester C.3 - 3Sunderland

 FTQueens Park R.2 - 1Arsenal

 FTWigan Athletic2 - 0Stoke C.

 FTWolverhampton W.2 - 3Bolton W.

Sabah Negeri Semakin Meningkat Kaya? Tengok Sekolah Bawah Seliaan TPM

Dok kalut nak pukul negeri orang miskin hina dan tiada pembangunan.

Muhyiddin patut suluh sekolah bawah seliaan beliau kat dalam negeri umno.

Rakyat sabah dah buka mata. Mereka akan tolak bn dan konco yang baham duit rakyat.

Najib tidak didera selepas BN kecundang di Putrajaya



M Faqih

KOTA BHARU, 31 Mac: Datuk Seri Najib Razak usah risau Pakatan Rakyat tidak akan mendera atau membalas dendam terhadapnya sekiranya pembangkang menguasai Putrajaya selepas pilihan raya umum ke-13 tidak lama lagi.

“Kita tidak akan dera atau mengambil sikap untuk membalas dendam biar pun pelbagai perkara dan ancaman dihadapkan kepada saya dan rakan-rakan sekarang.

“Sama seperti saya lakukan terhadap Tun Dr Mahathir Mohamad biar pun menyebabkan saya dipenjarakan, namun selepas keluar saya tidak mengambil sikap membalas dendam terhadap perbuatannya,” kata Ketua Umum PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim.

Menurutnya kita akan tanya Najib dengan berhemah dan bersopan tidak kasar biar pun sekarang mereka melakukan pelbagai perbuatan agresif dan kebudakan terhadap pemimpin Pakatan Rakyat.

Kata beliau semasa berceramah di Johor keretanya dilontar dan ditendang kumpulan yang disyaki diupah Umno, begitu juga ketika Nurul Izah berceramah di tempat lain hampir terkena tumbukan samseng.

“Malah ketika saya datang ke sini tadi ada kumpulan budak-budak samseng diupah melontar batu terhadap kereta saya. Di Kelantan pun mereka berani buat begitu. Ini kerja-kerja orang bodoh yang tidak tahu duit mereka dirompak pemimpin Umno.

“Kamu ingat saya takut ke.. Ingat biar pun saya dipenjara sekali pun saya tetap lawan. Lawan tetap lawan,” katanya memulakan ucapan membakar emosi puluhan ribu rakyat Kelantan yang berhimpun di Padang Perdana malam tadi.

Ribuan anak-anak muda yang memenuhi setiap ruang padang menyahut cabaran sehingga ada yang menyebut kita akan lanyak mereka.

Difahamkan rombongan Anwar ketika melalui simpang tiga menghala ke Jalan Mahmood didatangi kumpulan pemuda samseng yang dipercayai diupah melontar batu terhdap kenderaannya.

Sebelum itu beliau berceramah di Pengkalan Kubur dan pada sebelah siang mengadakan perjumpaan dengan penduduk di Paloh, Gua Musang dan Guchil Kuala Krai.

Program ceramah perdana dan solat hajat di Padang Perdana bermula dengan solat Maghrib berjemaah diimamkan Adun Demit, Ustaz Mohamad Mustafa. Kemudian diikuti kuliah Maghrib oleh Speaker Dun Kelantan, Datuk Nasuruddin Daud. Selepas solat Isya’ diadakan solat hajat.

Doa solat hajat yang dibaca Ustaz Mohamad begitu syahdu sehingga ramai yang sebak di dada. Malah orang ramai yang hadir ke pesta buku di Dewan Jubli Perak yang terletak bersebelah turut menadah tangan berdoa. Ruang padang tempat ceramah begitu padat sehingga melimpah ke jalan raya.

Hadir sama Menteri Besar, Tuan Guru Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat, Timbalan Presiden PAS, Mohamad Sabu, Naib Presiden, Datuk Husam Musa, Timbalan Pengerusi DAP, Dr Tan Seng Giaw dan Setiausaha Agung PKR, Datuk Saifuddin Nasution Ismail.

Sementara itu Timbalan Presiden PAS berkata, Kelantan menjadi pangkalan kepada kebangkitan rakyat di negara ini bagi menjejaki usaha menawan Putrajaya pada pilihan raya umum ke-13.

Katanya rakyat Kelantan membuktikan sejak 1959 mereka sudah berani memilih parti yang berlambang bulan bintang dan menolak parti kapal layar (Perikatan) hanya selepas dua tahun Tanah Melayu mencapai kemerdekaan.

(Ikuti laporan lanjut dalam Harakah edisi cetak keluaran akan datang).

Ramalan muram Mahathir musnah keyakinan Najib?


Lim Kit Siang

Menjelang Pilihan raya Umum Ke-13 yang dijangka akan berlangsung pada bulan Jun, Najib dalam bayang kempen-kempen pilihan raya beliau semenjak tiga bulan ini telah menunjukkan keyakinan yang meningkat untuk meraih kemenangan dalam pilihan raya umum yang akan datang, termasuklah untuk merampas kembali negeri Selangor dari pucuk pimpinan pentadbiran kerajaan Pakatan Rakyat.

Populariti Najib yang kelihatan meningkat 10 poin kepada 69 peratus berikutan peranan baru beliau sebagai “Santa Claus” dengan pemberian tunai RM500 Najib kepada golongan yang berpendapatan rendah dan deretan kontrak yang bernilai jutaan ringgit serta peruntukan-peruntukan yang telah diagihkan seiring dengan dasar falsafah beliau “I help you, you help me”. Namun demikian, kadar populariti Najib tidak dapat dibandingkan dengan parti-parti komponen Barisan Nasional.

Minggu lepas sahaja, Najib telah menyebut dengan bangga maklum balas rakyat yang sangat menggalakkan dan kononnya rakyat jelata telah memaklumkan kepada beliau bahawa sokongan rakyat telah dikembalikan kepada Barisan Nasional semenjak pilihan raya 2008.

Semuanya sudah kelihatan siap sedia untuk menghadapi Pilihan raya Umum Ke-13 pada bulan Jun.

Tetapi sesuatu yang aneh telah berlaku dalam beberapa hari yang lepas di mana momentum untuk pilihan raya diadakan pada bulan Jun tiba-tiba kelihatan goyah.

Adakah keyakinan Najib untuk meraih kemenangan besar dalam Pilihan raya Umum ke-13 dimusnahkan oleh ramalan muram Mahathir?

Kelmarin, dalam ucapan terbaru, sebagai amaran kepada Barisan Nasional, Mahathir telah menyatakan bahawa “Tiada kemenangan yang mudah”, dan supaya Barisan Nasional jangan terus yakin dan percaya yang mereka boleh menikmati kemenangan pilihan raya yang terjamin, terutama sekali kerana Pakatan Rakyat merupakan pihak pembangkang yang bukan dari zaman beliau sebagai Perdana Menteri.

Seperti yang dimaklumkan oleh Mahathir kepada Bernama Online:

“Apa yang pasti adalah, bukan mudah untuk BN meraih kemenangan dua pertiga majoriti untuk kali ini. Pihak pembangkang sekarang bukanlah seperti pembangkang dahulu dan situasi sekarang agak membimbangkan”.

Sehari sebelum itu, Umno telah digemparkan dengan kenyataan Mahathir untuk membedil keyakinannya apabila beliau membuat pengakuan yakni Umno tidak memiliki pemimpin yang bertauliah dan berkualiti untuk membentuk kerajaan yang berkemampuan sebagaimana yang diketahui “Sudah berdekad, Umno “tidak membenarkan” golongan yang bijak untuk mendaftar sebagai ahli parti”.

Kini Mahathir memberi sokongan kepada Umno bahawa parti tersebut perlu mencalonkan orang luar untuk menghadapi pilihan raya umum yang akan datang, mencalonkan “calon yang bermutu”, sama ada yang dicalonkan itu mempunyai keahlian dengan parti ataupun tidak dan meninggalkan kebiasaan mereka dalam pemilihan calon dari ketua bahagian untuk bertanding.

Dengan keyakinan awal Umno untuk meraih kemenangan besar dalam PRU ke-13 yang semakin terhakis dan peluang untuk merampas kembali pentadbiran negeri Selangor serta pengekalan negeri Perak di bawah jajahan mereka, mood pilihan raya nampaknya sudah ditetapkan bagi Najib, menjelang ulang tahun ketiga sebagai Perdana Menteri, untuk berdolak-dalik menundakan tarikh pilihan raya pada masa yang lebih lewat.

Lim Kit Siang ialah Penasihat DAP dan Ahli Parlimen Ipoh Timur.

Isu FAM: Ada usaha cantas Annuar


Oleh: ROSMIZA KASIM

KELAB Penyokong Rasmi Bola Sepak Kelantan menyifatkan kemelut yang dihadapi Timbalan Presiden Persatuan Bola Sepak Malaysia (FAM), Tan Sri Annuar Musa adalah usaha mencantas beliau untuk berada di peringat lebih tinggi dalam persatuan.

Pengerusinya, Yahya Jamada Ali mendakwa, terdapat pemimpin persatuan yang dilihat tidak senang dengan pandangan positif daripada Annuar untuk melihat mutu persembahan pasukan bola sepak.

Yahya turut mempersoalkan, mengapa wujudnya usaha mencantas Annuar, sedangkan lontaran pandangan berkenaan perlu dinilai daripada sudut positif demi masa depan pasukan bola sepak negara.

"Adakah dengan ini adalah cara untuk menyekat Annuar, sedangkan beliau mempunyai kewibawaan dan wawasannya dalam arena bola sepak negara.

"Mungkin ada yang takut apabila melihat Annuar berani memberikan idea sebenar dan inilah yang akhirnya dihadapi oleh beliau," katanya.

Yahya menyifatkan Annuar sangat cemerlang dan menonjol dalam membawa pasukan bola sepak Kelantan dan beliau mempunyai hala tuju untuk melihat kualiti persembahan kumpulannya.

Yahya turut membayangkan kemungkinan Annuar akan menerima nasib sama seperti bekas Naib Presiden, Allahyarham Datuk Basri Akil yang lantang bersuara mengkritik FAM.

"Bagi saya tidak ada siapa yang berani bersuara dan membuat teguran di dalam mesyuarat dengan kehadiran pucuk pimpinan tertinggi persatuan, jadi pandangan Annuar adalah positif," katanya.

Beliau tidak bersetuju tindakan FAM membawa Annuar ke Jawatankuasa Disiplin, sebaliknya sepatutnya dibincangkan dengan rasional.

"Adakah FAM ini kebal, tidak ada sesiapa boleh menyuarakan pandangan untuk kebaikan bola sepak negara," katanya.

Live! TG Nik Aziz Mengimami Solat Hajat Bersama Pimpinan Pakatan Dan Rakyat Kelantan

March 30, 2012

Allahuakhbar!

Allahuakhbar!

Hancur Umno!

Sebaran Media: TG Nik Aziz, DS Anwar, Mat Sabu Dan YB Tan Siaw Gegarkan Kota Bharu Malam Ni

Ayuh sahabat. Penuhkan tempat di Padang Perdana dengan segera mungkin.

Banyak isu akan dikupas oleh pemimpin pakatan berkaitan isu semasa. Masa yang sesuai pru-13 nanti adalah masa yang sesuai untuk hantar umno ke liang lahad.

Allahuakhbar!

Pas akan terus guna kempen 'undi, syurga'


Oleh: MOHD ZAILANI ABD RAHMAN

KOTA BHARU - Pas tetap dengan pendiriannya meneruskan kempen menegakkan syiar Islam dengan menekankan soal syurga apabila seseorang itu melahirkan sokongan kepada parti itu semasa pilihan raya, kata Mursyidul Amnya, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat.

Berang dengan dakwaan Ahli Parlimen Kota Belud, Datuk Abdul Rahman Dahlan, Nik Aziz berkata, pemimpin Barisan Nasional (BN) perlu mempelajari agama terdahulu sebelum mengeluarkan sebarang kenyataan.

“Tiap-tiap orang yang bercakap soal Islam dia akan sebut soal syurga dan neraka, dia (Datuk Abd Rahman) kena ingat, bercakap ini ada soal pahala dan dosa, jangan cakap sembarangan,” kata beliau ketika ditemui selepas kuliah Jumaat di Dataran Ilmu pagi ini.

Beliau berkata demikian ketika mengulas kenyataan Abd Rahman ketika Wacana Sinar Harian ke-12 kelmarin, yang mendakwa Pas melakukan rasuah politik paling tinggi dengan menjanjikan syurga kepada pengundi.

Jom Malam Ni Kita Main Tiang. Geng Umno Mesti Keluar Air Liur

Kat melaka lagi la sporting kan. Siap wakil rakyat pun kaki kelab malam kahkahkahkahkah..

Pandai orang melaka pilih wakil rakyat beliau :).

Laman web FAM digodam


Oleh: NORASHIKIN LEMAN

SHAH ALAM - Laman web Persatuan Bola Sepak Malaysia (FAM) digodam hari ini, dipercayai tengah hari ini - sehari selepas Presidennya Sultan Ahmad Shah bertitah bahawa timbalan baginda, Tan Sri Annuar Musa telah melakukan "kesalahan besar" dan akan berhadapan dengan hukuman berat.

Penggodam yang hanya menggelar mereka "Mesej dari rakyat_marhein" antara lain meninggalkan beberapa foto dan karikatur yang menggambarkan seolah-olah FAM mengawal dan cuba menutup mulut pegawai-pegawai kanannya daripada membuat kenyataan media.

Selain itu, penggodam juga mesej meminta FAM dirombak semula dan mahu presidennya meletakkan jawatan.

Ini kali kedua laman web FAM digodam selepas kali terakhir pada Oktober lalu. Ketika itu ia digodam berhubung isu kenaikan harga tiket perlawanan Piala Malaysia.

Semalam, Sultan Ahmad Shah bertitah bahawa Annuar telah melakukan satu kesalahan besar dan akan berdepan dengan Jawatankuasa Tatatertib FAM pada 4 April ini untuk mengetahui keputusan mengenai kesnya itu.

“Dia (Annuar) perlu berdepan dengan Jawatankuasa Disiplin kerana apa yang dilakukan itu kesalahan besar. Bila sudah buat satu tindakan tidak bijak yang menyalahi undang-undang, dia kena berhadapan dengan tindakan itu,” titah baginda.

Dalam pada itu baginda bertitah, tindakan Annuar itu merupakan sesuatu langkah tidak wajar dan akhirnya memakan diri sendiri.

Baru-baru ini Annuar, bekas menteri Kabinet Persekutuan, melahirkan keraguan terhadap kemampuan Malaysia mempertahankan Piala Suzuki AFF November ini ekoran aksi goyah sejak kebelakangan ini.

Bagaimanapun pada satu majlis di Shah Alam baru-baru ini, Annuar berkata, kenyataan beliau disalah tafsir pihak media kerana beliau hanya mengkritik pasukan kebangsaan, tidak merujuk kepada mana-mana individu termasuk Datuk K Rajagobal.

Antara pertuduhan ke atas Annuar ialah melanggar Statut FAM dengan membuat kenya taan akhbar, di mana hanya Presiden FAM yang juga Pengerusi Jawatankuasa Pe-ngurusan Pasukan Kebangsaan FAM saja boleh beri komen mengenai skuad kebangsaan.

Kemiskinan: Kelantan jauh lebih baik daripada Sabah



(Oleh: Azrul Azwar)
Mar 30 2012 / Keadilan Daily

Menurut hasil kajian World Bank’s 2010 Malaysia Economic Monitor, paling ramai rakyat miskin di Sabah boleh ditemui di kawasan luar bandar terutamanya di kalangan etnik Rungus di Utara, Orang Sungai di Timur dan etnik Suluk di Timur.

Terdapat juga rakyat miskin dalam komuniti lain termasuklah keturunan Tionghua di kawasan bandar. Sabah juga mencatatkan kadar kemiskinan bandar tertinggi di Malaysia. Dengan saiz isi rumah purata terbesar di Malaysia dari segala segi, sudah pasti kesempitan hidup amat mencabar terutamanya bagi mereka yang tergolong dalam kategori 40 peratus isi rumah terbawah (40 peratus).

Lebih parah lagi, kadar isi rumah di Sabah dalam kategori 40 peratus isi rumah terbawah ditakrif sebagai mereka yang berpendapatan kasar kurang daripada RM2,300 sebulan (pendapatan kasar bulanan purata pada 2009 bagi seluruh Malaysia adalah RM4,025 iaitu RM4,705 di bandar dan RM2,545 di luar bandar berbanding bagi golongan 40 peratus isi rumah terbawah sebanyak RM1,440) telah meningkat kepada 11 peratus pada 2009 berbanding 6 peratus pada 1989!

Hakikatnya, pada 2009, menurut laporan The Millennium Development Goals at 2010, terbitan hasil kerjasama di antara PBB dan Unit Perancang Ekonomi, Jabatan Perdana Menteri, semua negeri di Malaysia KECUALI Sabah berjaya mencapai satu daripada lapan matlamat pembangunan seperti mana terkandung dalam Millenium Development Goals yang dipersetujui oleh kesemua 193 negara ahli Persatuan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) untuk dipenuhi di antara 1990 sehingga selewat-lewatnya 2015, yakni mengurangkan sehingga menjadi separuh kadar kemiskinanan masing-masing.

Rakyat Sabah mundur

Malah, masih ramai rakyat Sabah seolah-olah terpinggir daripada arus pembangunan pesat negara dan dinafikan akses kepada fasiliti dan infrastruktur kerana setelah hampir setengah abad, Sabah mencapai kemerdekaan melalui Malaysia pada tahun 1963, kerajaan negeri pimpinan Barisan Nasional dan Parti Bersatu Sabah semasa di luar Barisan Nasional masih gagal menyediakan bekalan elektrik kepada hampir satu pertiga (23 peratus) daripada masyarakat luar bandar Sabah berbanding hanya 0.5 peratus sahaja masyarakat luar bandar di Semenanjung Malaysia yang masih belum menikmati kemudahan elektrik, bekalan air bersih atau air yang telah dirawat kepada hampir separuh (47.7 peratus) daripada masyarakat luar bandar di Sabah.

Sedangkan hanya 10 peratus daripada masyarakat luar bandar di Semenanjung Malaysia yang kurang bernasib baik tanpa akses kepada air bersih, peluang pekerjaan sesuai pada paras pendapatan yang mencukupi untuk menampung kos sara hidup terutamanya bagi warga belia.

Jika Malaysia menggunapakai kayu ukur kemiskinan sebagaimana pendekatan yang diambil di negara maju seperti OECD dan Kesatuan Eropah yakni Purata Garis Kemiskinan (PGK) pada paras 50 peratus atau 60 peratus pendapatan isi rumah median yang dianggap oleh banyak pihak berkepentingan sebagai mampu memberi gambaran lebih tepat paras pendapatan minimum yang diperlukan oleh sesebuah isi rumah bagi memenuhi keperluan asas supaya mencapai taraf hidup yang memuaskan, nescaya kadar kemiskinan Malaysia khususnya Sabah akan meningkat paling kurang tiga hingga empat kali ganda!

Jika diambil kira purata pendapatan kasar isi rumah pada 2009 sebanyak RM3,144 bagi Sabah dan Labuan, PGK pada kadar 60 peratus akan melonjak kepada RM1,886.4 bagi Sabah dan Labuan berbanding RM1,048, sekaligus menjerumuskan lebih ramai lagi rakyat Sabah ke dalam kancah kemiskinan. Jurang antara kaya dan miskin melebar atau ketidaksamaan ekonomi merosot di Sabah dan Labuan di mana pekali Gini telah meningkat kepada 0.453 pada 2009 berbanding 0.450 pada 2007 atau 0.448 pada 1999!
BN penyebab Sabah negeri termiskin

Semua ini jelas mercu tanda kegagalan pentadbiran Barisan Nasional memanfaatkan sebaiknya kekayaan hasil bumi dan pelbagai kelebihan lain yang dimiliki negeri yang terkenal dengan jolokan di Negeri di Bawah Bayu ini. Sebagai antara negeri terkaya di Malaysia dari segi sumber alam semulajadi seperti minyak, gas, balak, hidupan laut serta hasil lautan dan perhutanan asli yang lain di samping kawasan pertanian yang luas dengan kelapa sawit, getah, koko dan komoditi lain serta pelbagai kawasan tarikan pelancong berpotensi tinggi terutamanya bagi segmen pelancongan-eko dan pelancongan-agro, adalah amat tidak wajar dan memalukan bagi Sabah mendapat gelaran negeri termiskin di Malaysia.

Malah, tidaklah keterlaluan jika sesetengah pihak menyifatkan kegagalan perancangan ekonomi untuk mencapai pertumbuhan inklusif ini sama seperti 'jenayah kemanusiaan' apabila ketirisan, pembaziran, amalan rasuah dan kronisme yang berakar-umbi dan berleluasa secara sistematik telah melebarkan jurang kaya-miskin, bandar-luar bandar, Bumiputera-bukan Bumiputera, berpendidikan-tidak berpendidikan, antara wilayah atau negeri dan sebagainya bukan sahaja di Sabah malahan di seluruh Malaysia.

Kelantan jauh lebih baik

Meskipun pendapatan per kapita negeri Kelantan adalah yang terendah di Malaysia, sudah terang lagi bersuluh bahawa negeri tersebut bukanlah yang termiskin di Malaysia sebagaimana yang didakwa oleh Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak kerana pada paras 4.8 peratus, kadar kemiskinan Kelantan hanyalah yang kelima tertinggi di Malaysia di belakang Sabah, Perlis, Sarawak dan Kedah (mengikut turutan).

Oleh kerana terbukti tanpa sebarang keraguan lagi bahawa rakyat Sabahlah yang terpaksa bergelut paling teruk untuk meneruskan kehidupan seharian terutamanya dalam golongan 40 peratus isi rumah terbawah, maka Najib dan rakan-rakannya dinasihatkan supaya mengekang diri daripada mengeluarkan kenyataan yang mengelirukan dan sama sekali tidak berasas ataupun menyalahgunakan/menyalahtafsirkan penunjuk ekonomi seumpama ini pada masa hadapan.

*Penulis dari Lawyers For Liberty. Artikel ini merupakan bahagian kedua dari 2 siri yang diterbitkan minggu lalu.

Mahathir Nyata Semakin Nyanyuk Dan Pelupa



Oleh Shahbudin Husin

Mantan Perdana Menteri, Mahathir Mohamad baru-baru ini bersuara lagi dan melahirkan rasa kesalnya berikutan kurangnya golongan cerdik pandai Melayu yang menyertai UMNO, sebaliknya lebih cenderung memilih Pas sebagai wadah perjuangan. Ia menurut beliau berikutan tindakan bahagian dan cawangan yang menyekat kemasukan mereka ke dalam UMNO.

"UMNO sudah berpuluh-puluh tahun tak bagi orang pandai masuk UMNO, itu sebab kebanyakan doktor masuk PAS. Ia akhirnya menyukarkan UMNO mencari calon yang sesuai bagi menentukan kemenangan dalam pilihanraya," Mahathir dipetik sebagai bekata.

Daripada satu segi memanglah apa yang diutarakan oleh Mahathir itu ada kebenarannya kerana pemimpin bahagian dan cawangan berbuat demikian berikutan takut akan dicabar atau kehilangan kuasa. Bila hilang kuasa, maka hilangnya upaya untuk memonopoli pelbagai jenis projek dan kemewahan.

Perkara ini sudah berlaku sejak sekian lama. Lantaran itu UMNO hanya dikuasai oleh golongan berpendidikan rendah dan sederhana sahaja di peringkat cawangan dan bahagian. Mereka ini pula meluaskan lagi pengaruh mereka dengan meetakkan adik-beradik dan saudara mara dalam kepimpinan cawangan, isteri dan anak perempuan sebagai ketua wanita dan ketua puteri, sementara anak lelaki dijadikan ketua pemuda cawangan.

Akhirnya bertahun-tahunlah kuasa dalam cawangan itu menjadi warisan turun temurun. Apabila kepimpinan di peringkat cawangan sudah begitu keadaannya, maka di peringkat bahagian juga melahirkan bentuk kepimpinan yang sama. Sebahagian besar pemimpin UMNO bahagian naik sebagai pemimpin bukan kerana merit atau keupayaan tetapi lebih kerana keupayaan menguasai cawangan-cawangan daripada kelompok yang disebutkan tadi.

Setelah menjadi pemimpin dan berpeluang pula memegang pelbagai jawatan, meraih kuasa dan mengumpul kekayaan, sudah tentulah mereka ini tidak mahu golongan cerdik pandai menjadi ahli UMNO. Mereka bimbang nikmat dunia yang sementara itu terlepas dari genggaman.

Kejayaan Mahathir mempertahankan kuasa selama 22 tahun pun sebahagian besarnya adalah atas kejayaan memanipulasi keadaan ini. Sepanjang 22 tahun berkuasa Mahathir tidak pernah memberi galakan kepada gilongan cerik pandai ini untuk menyertai UMNO, yang penting baginya ialah kuasa kekal dalam tangan. Bagi Mahathir bukan cerdik pandai yang penting tetapi sejauh mana mereka itu menyokong dan mampu mempertahankannya. Peon atau tukang kebun sekali pun yang menjadi pemimpin UMNO bukan masalah bagi Mahathir, yang penting ke mana sokongan mereka. Kenapa hari ini, setelah UMNO hampir kalah dan makin ditolak, baru beliau menyedarinya?

Mahathir sepatutnya menghantukkan kepala ke dinding jika benar berasa kesal, bukan sekadar bersuara dan menceceh seolah-olah beliau tidak bersalah.

Bukankah Mahathir juga yang menyekat kakitangan kerajaan kumpulan A daripada bergiat aktif dalam UMNO suatu ketika dahulu. Untuk menyekat pengaruh Musa Hitam di awal tahun 80an ketika menjadi Menteri Pelajaran yang lebih disukai oleh kalangan guru-guru, Mahathir telah menyekat guru dan kakitangan kerajaan kumpulan A daripada bergiat aktif dalam UMNO atas alasan yang dijustifikasinya untuk kepentingan masyarakat tetapi sebenarnya untuk mengekalkan kuasa dan bimbang pengaruh Musa Hitam mengatasinya.

Tidaklah boleh Mahathir marah bilamana sekarang ini ramai doktor, jurutera, arkitek, pensyarah dan sebagainya tidak menyertai UMNO. Mereka bukan saja dihalang oleh pemimpin UMNO di peringkat cawangan dan bahagian yang bimbang kuasa terlepas tetapi juga oleh peraturan yang dibuat oleh Mahathir sendiri untuk kepentingan mengekalkan kuasa.

Kurangnya minat golongan cerdik pandai ini terhadap UMNO bertambah lagi apabila melihatkan stail dan corak kepimpinan Mahathir selama 22 tahun yang agak rakus, tertutup dan "dia saja yang betul". Sudah tentulah cerdik pandai yang mempunyai ilmu dan pengetahun ini gagal mengaplikasikan kebolehan mereka dengan stail dan gaya Mahathir itu. Lalu, tidaklah menghairankan apabila mereka lebih memilih Pas misalnya, untuk mencurahkan bakat, ilmu dan pengetahuan yang dimiliki itu. Lebih-lebih lagi Pas begitu mengalu-alukan kehadiran mereka.

Berikutan dasar dan peraturan Mahathir itu juga, mereka yang berpendidikan rendah dan sederhana yang menguasai cawangan dan bahagian dan kemudian dijadikan ADUN, Ahli Parlimen, EXCO kerajaan negeri dan sebagainya itu mula pula berlagak pandai dalam serba-serbinya dan tidak mahu lagi menerima pandangan orang lain.

Memburukkan keadaan terdapat juga mereka yang sudah bergelar pemimpin ini membeli pula pelbagai sijil dan gelaran untuk menonjolkan diri mereka kelihatan "gah" dalam masyarakat. Berapa ramai kalangan pemimpin UMNO sekarang ini yang tiba-tiba sudah bergelar "Doktor" dalam sekelip mata.

Walaupun Mahathir kini seperti menjadi sifu kepada kepimpinan Najib dan cuba menunjukkan kepimpinannya selama 22 tahun sebagai era yang suci bersih dan cuba menolak semua kesalahan kepada pihak lain, hakikatnya semakin banyak beliau bersuara semakin terdedah banyak kesilapan dan kelemahannya. Malahan sesuai dengan peningkatan usianya, Mahathir juga semakin pelupa dan tidak menyedari bahawa kebanyakannya yang disuarakan sekarang hanya memercik kembali ke mukanya sahaja

Kisah Antara Dua Darjat. Lihat Gambar TGNA Dan Tok Pa

Senyuman seorang tok guru dan pemimpin rakyat kelantan. Sejuk hati melihatnya. Walaupun dalam serba kekurangan, beliau terus berusaha untuk rakyat kelantan.

Sebelah kanan pula senyuman seorang pemimpin yang banyak menyekat projek untuk kemudahan rakyat kelantan. Kecek belawok!

Sebelum Solat Jumaat, Cuba Tengok Siapa Yang Layak Jadi MB Kelantan?

Gambar ni dirakam semasa perasmian Pesta Pantai kelmarin.

Anwar tidak gentar disapina ke mahkamah


Mar 30 2012 / Keadilan Daily
(Oleh: Ahmad Fadli KC)

BANGI 30 Mac: Ketua Umum KEADILAN, Datuk Seri Anwar Ibrahim menegaskan beliau tidak pernah gentar dan mengelak untuk hadir ke mahkamah jika diperintahkan berbuat demikian.

Menurutnya, beliau sudah lali dengan taktik Umno yang cuba menyekat kemaraan politiknya dengan membuatkan beliau turun naik ke mahkamah dan jugda ianiaya polis.

Namun, beliau enggan menerima satu perintah sapina yang diserahkan kepadanya di bangunan Parlimen semalam kerana tidak dimaklumkan dengan jelatentang kes itu.

"Saya disapina ke mahkamah. Saya tak terima sebab saya tidak tahu kes apa," kata Anwar merujuk kepada agensi Bernama yang melaporkan berita itu.

Berita itu menyebut Anwar diminta hadir sebagai saksi pembela dalam satu prosiding sivil melibatkan kemudahan pinjaman bersindiket RM445 juta sewaktu beliau menjadi Menteri Kewangan.

Defendan dalam kes itu adalah seorang ahli perniagaan Low Thiam Hoe. Pada tahun 1998, Low dikenakan perintah undang-undang oleh Hong Leong Finance Berhad untuk membayar semula pinjaman sebanyak RM28 juta.

Low bagaimana pun mendakwa beliau diminta bertindak sebagai penama untuk urusniaga pinjaman bersindiket itu oleh dua orang, Hamzah Harun dan Mohd Faiz Abdullah.

Low berkata Mohd Faiz Abdullah pada masa pinjaman itu dibuat mendakwa dirinya bertindak bagi pihak Anwar selaku Menteri Kewangan.

Dalam ceramahnya di Kompleks Sukan Seksyen 15 Bangi semalam, Anwar sempat menempelak Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak yang enggan menjadi saksi Fitnah II sehingga ke akhir perbicaraan.

"Saya tahu nama saya Anwar Ibrahim, pantang dicabar. Dipanggil ke mahkamah aku pergi ke mahkamah.

"Ingat aku macam pemimpin kamu? Ingat aku Najibkah?" soal Anwar disambut gelak ketawa hadirin.

Parti mana lebih hebat?



Oleh : Muhammad Nazreen

Jimi Hendrix diberi penghormatan untuk menjadi antara orang pertama mendengar secara ‘live’ album Sgt. Pepper Lonely Heart Club – album ke-8 The Beatles. Malah, Majalah Rolling Stone mengisytiharkan album yang diterbitkan pada 1 Jun 1967 itu merupakan album terbaik di kalangan 500 album sepanjang zaman.

Album ini ditanggapi sebagai cetusan baru dalam dunia muzik Psychedelic Rock yang paling unik pernah tercipta.

Mahu dijadikan cerita, Jimi Hendrix tidak senang untuk melihat Sgt Pepper Lonely Heart Club terus berjaya dengan dominasi muzik British pada era yang dikenali sebagai ‘Brits Invasion’. Terus, Jimi mengambil keputusan mengejut dengan memainkan lagu Sgt Pepper Lonely Heart Club secara live di Saville Theatre hanya selepas tiga hari album itu dilancarkan.

Tindakan Jimi Hendrix dianggap kurang ajar oleh penerbit album terbabit, Brian Epstein, kerana merasakan seolah-olah peluang gemilang ‘The Beatles’ ini dicuri Jimi yang sememangnya memukau hadirin pada malam itu. Jadi, kontroversi terbit, seperti ‘lembu punya susu, sapi dapat nama’.

Jika kita bandingkan hal ini dengan gejolak persaingan parti-parti politik di Malaysia, adakah kita mendapati perkara yang sama sedang beralun di lanskap politik tanahair? Ya, dengan pasti, kita terus hanyut dihiburkan dengan parti-parti politik yang bertarung bukan tentang soal dasar dan idea yang berguna untuk rakyat, tetapi tentang siapa menciplak idea siapa.

Ironi bukan? Hal seperti ini tidak asing dalam sejarah politik dunia.

Barang diingat, hal yang sama di suatu ketika pernah melanda dunia politik Amerika. Artikel yang terbit pada 24/2/2008 dalam New York Times, bertajuk “Political Oratory and Plagiarism”, menceritakan perkara yang hampir sama. Artikel berkenaan mengisahkan perjalanan susuk politikus terkenal di Amerika yang terbabit dalam hal ini.

Semasa kempen pilihanraya presiden Barack Obama, beliau meniru bulat-bulat dasar yang dikembangkan oleh Gabenor Massachusett, Deval Patrick, tanpa pula memberi penghormatan kepada pencadang dasar asal.

Kembali ke Malaysia, kita selalu didendangkan dengan drama sebuah parti politik yang menciplak beberapa keping dasar daripada lawannya. Parti ini kemudian mengatakan dengan megah bahawa ia adalah parti mesra-rakyat. Ini biasa buat parti politik yang sudah kering idea dan kontang idealisme.

Seharusnya, ada dasar-dasar yang baik yang perlu disokong tanpa mengira siapa yang memperkenalkan dasar itu dan ia milik siapa. Sebagai contoh, dasar C.A.T (Competency, Accountability, Transparency).

Bagi saya selaku orang yang bukan milik kepada sesuatu parti, seharusnya tidak timbul hal-hal remeh untuk dibicarakan di Dewan Rakyat. Kita harus sedar bahawa Dewan Rakyat perlu menjalankan fungsinya secara berkesan dalam proses ke arah kerajaan kelas pertama.

Bayangkan kita hadir di Dewan Rakyat, apa yang berlaku adalah ahli-ahli dewan rakyat sibuk bertengkar samada Parti A ‘mencilok’ idea Parti B dan sebaliknya.

Saya kira sebagai wakil rakyat, mereka perlu lebih fokus kepada perbincangan yang berkait rapat dalam soal kemaslahatan rakyat, selain fokus terhadap peranan asalnya untuk membincangkan soal budaya, ekonomi dan sosial masyarakat untuk merangka perlembagaan dan akta-akta yang dapat diterapkan dengan baik untuk kesejahteraan rakyat di masa hadapan.

Berbalek kepada kontroversi Jimi Hendrix dan The Beatles tadi, saya kira kedua-dua artis ini terus mencipta nama besar di dalam perkembangan industri muzik dunia. Walaupun Jimi terlebih dahulu memperbaiki beberapa susunan lagu ‘Sgt Pepper Lonely Heart Club’ dengan lebih baik, The Beatles terus mencipta fenomena dengan album terbabit sekalipun tanpa bantuan dan publisiti Jimi Hendrix.

Jadi, tinggalkan sahaja debat tentang siapa yang menciplak idea siapa. Saya kira banyak hal lain yang lebih penting, termasuk untuk mempersiapkan rakyat Malaysia dengan budaya demokrasi matang kelas pertama demi menjana keharmonian bangsa Malaysia.Roketkini.com

Apa Tindakan Peminat Bola Sepak Kelantan Jika Annuar Musa Dikenakan Tindakan?

Presiden FAM: Kesalahan Annuar Musa 'amat besar'

KUANTAN - Presiden Persatuan Bola Sepak Malaysia (FAM) Sultan Ahmad Shah berkata timbalannya, Tan Sri Annuar Musa akan dihadapkan ke Jawatankuasa Disiplin badan induk bola sepak negara pada 4 April ini kerana didakwa secara terbuka mengkritik prestasi skuad kebangsaan di bawah kendalian Datuk K. Rajagobal di media.

Baginda bertitah, Annuar perlu berdepan dengan jawatankuasa itu kerana tindakannya ternyata melanggar peraturan badan induk bola sepak negara kerana apa yang dilakukannya merupakan satu kesalahan yang amat besar.

"Bila kita buat satu benda yang bodoh, yang menyalahi undang-undang, kita kena berhadapan dengan tindakan itu," katanya kepada pemberita selepas merasmikan bangunan pejabat Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) Pahang di Bandar Indera Mahkota di sini, hari ini.

Sultan Ahmad Shah bertitah, Annuar sepatutnya lebih arif mengenai peraturan yang telah ditetapkan FAM kerana Timbalan Presiden FAM, Tengku Abdullah Sultan Ahmad Shah ketika mesyuarat Jawatankuasa Eksekutif FAM pada 4 Februari lalu telah menyatakan bahawa hal FAM tidak wajar disebar kepada media tetapi patut dibawa berbincang dengan jawatankuasa berkenaan.

Baginda bertitah, Annuar sepatutnya lebih tahu mengenai peraturan itu kerana ketika mesyuarat Exco baru-baru ini telah diberitahu oleh Tengku Abdullah supaya jangan lantang memberi keterangan kepada media tanpa kebenaran FAM.

Antara pertuduhan ke atas Annuar ialah melanggar Statut FAM dengan membuat kenyataan akhbar, di mana hanya Presiden FAM yang juga Pengerusi Jawatankuasa Pengurusan Pasukan Kebangsaan FAM saja boleh memberi komen berkenaan skuad kebangsaan.

Annuar juga dituduh melanggar titah Timbalan Presiden FAM ketika mesyuarat Jawatankuasa Eksekutif FAM pada 4 Februari lalu iaitu hal-hal FAM tidak wajar disebar kepada media dan sepatutnya dibawa berbincang dengan jawatankuasa tersebut.

Sebelum ini, bekas Naib Presiden FAM, Datuk Seri Raja Ahmad Zainuddin Raja Omar digantung tiga tahun pada 1991 dan Allahyarham Datuk Paduka Ahmad Basri Mohd Akil dua kali digantung iaitu pada 2001 (empat tahun) dan 2006 (setahun) kerana mengkritik FAM. - Bernama

Gempa bumi lemah landa Mersing



KUALA LUMPUR - Satu gempa bumi berukuran 3.2 pada skala Richter melanda Mersing, Johor pada pukul 9.43 malam ini.

Jabatan Meteorologi Malaysia dalam kenyataan di sini berkata gempa itu berpusat di 16km timur laut dari Mersing.

Gegaran kecil mungkin dirasai di sekitar kawasan itu, kata kenyataan itu. - Bernama

Gambar Semasa Kejadian Kebakaran KLCC Petang Tadi

March 29, 2012

Terima kasih kepada sahabat yang berkongsi dengan pembaca.

Ketua Pemuda Umno Pulau Pinang? Betul-betul Pejuang Melayu?

http://a1.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash3/s720x720/538590_399044086775138_100000086506684_1640985_1774601411_n.jpg

GEORGETOWN - Kerajaan Negeri sedang mempertimbangkan untuk mengambil tindakan undang-undang ke atas Ketua Pemuda Umno negeri, Shaik Hussein Mydin selepas beliau didakwa mengeluarkan kenyataan berunsur fitnah dan berniat jahat berkenaan isu Bayan Mutiara.

Ketua Menteri, Lim Guan Eng berkata, beliau sudah tidak boleh bersabar dengan sikap Shaik Hussein dalam isu berkenaan selain tindakannya yang cuba mengelirukan rakyat dengan pelbagai fakta tidak tepat.

Guan Eng berkata, Shaik Hussein sekali lagi menuduh beliau menjual tapak masjid dan sekolah yang diluluskan dalam pelan pembangunan asal Bayan Mutiara kepada pihak pemaju.

Menurutnya, tuduhan itu melampau kerana beliau bukan sahaja cuba mengapi-apikan sentimen perkauman, malah cuba mencetuskan isu berkaitan agama.

“Ini bukan kali pertama. Sebelum ini, dia pernah menuduh Kerajaan Negeri menjual tanah Bayan Mutiara tidak melalui tender terbuka walaupun Kerajaan Negeri telah membuktikan bahawa penjualan tanah itu dibuat secara tender terbuka.

“Dan sekarang dia berbohong lagi dengan mendakwa saya menjual tapak masjid di kawasan itu. Ini fitnah yang melampau dan saya telah arahkan peguam untuk mengkaji perkara ini supaya kita boleh ambil tindakan undang-undang ke atasnya,” katanya pada sidang media di sini, semalam.

Dalam pada itu, Guan Eng yang diminta menjelaskan mengenai status sebenar tapak masjid dan sekolah itu bagaimanapun enggan memberi sebarang komen dan berkata hanya akan memberi penerangan mengenai perkara itu dalam mahkamah nanti.

Sebelum ini, media melaporkan kenyataan Shaik Hussein mendakwa Guan Eng telah menjual tapak masjid dan sekolah di kawasan pembangunan asal Bayan Mutiara.

Shaik Hussein berkata, mengikut pelan asal Perbadanan Pembangunan Pulau Pinang (PDC) seperti yang diluluskan oleh MPPP pada 30 Oktober 2006, pelan kebenaran merancang fasa satu Bayan Mutiara mempunyai pelbagai jenis perumahan turut merangkumi pembinaan kompleks penjaja, balai polis, pusat komuniti, tapak sekolah dan tapak masjid.

Namun, beliau berkata, selepas Kerajaan Negeri menjual tanah seluas 41.6 hektar itu dengan harga RM1.1 bilion secara rundingan kepada syarikat Ivory Group, projek pembangunan itu tidak termasuk dengan pembinaan tapak masjid dan sekolah.

Ramalan Daim boleh jadi kenyataan – Aziz Bari



Khairil Abdul Rahim

TEMERLOH, 28 Mac: Ramalan bekas Menteri Kewangan, Tun Daim Zainuddin bahawa BN hanya akan memperoleh tiga negeri pada pilihan raya umum akan datang perlu diberi perhatian serius kerana bukannya ramalan kosong.

Pakar undang-undang, Dr Abdul Aziz Bari (gambar) ketika berceramah di sini menegaskan, jika ramalan tersebut menjadi kenyataan seperti ramalan beliau pada PRU 2008, sudah tentu Pakatan Rakyat (PR) akan mara ke Putrajaya.

“Daim kata BN hanya selamat di tiga negeri saja iaitu Johor, Melaka dan Pahang apa yang dikatakannya bukan ramalan kosong tetapi fakta dan ada kredibiliti kerana beliau rapat dengan saudagar, agen risikan dan badan politik.

“Dulu sebelum 2008 Daim juga ramal lima negeri akan jatuh kepada pembangkang dan setelah keputusan PRU ternyata tepat.

“Malah badan penyelidik Merdeka Centre yang mendapati kajian imej (Datuk Seri ) Najib (Tun Razak) naik itu mengeluarkan kenyataan jika 45 peratus undi Melayu menyebelahi Putrajaya akan dikuasai PR,” ujarnya.

Abdul Aziz yang berceramah di perkarangan pejabat PKR di sini kelmarin mengulas kenyataan Daim juga bekas Bendahari Umno dalam satu wawancara dengan sebuah akhbar berbahasa Cina baru-baru ini meramalkan BN hanya akan memperoleh kemenangan di tiga negeri sahaja pada PRU-13 nanti.

Serentak dengan itu beliau menggesa jentera PR Pahang digerakkan segera kerana komposisi kaum di Pahang sama seperti Selangor dan jika pengundi diberi akses maklumat tidak mustahil boleh berubah.

Abdul Aziz berkata, orang-orang Melayu yang kurang maklumat terpengaruh dengan propaganda kalau PR menang Cina akan memerintah atau Malaysia akan jadi republik sedangkan itu tidak betul.

“Sebab itu Umno menang dan memerintah atas kebodohan rakyat. Ini terbukti tempat yang dimenangi mereka tempat-tempat yang kurang akses maklumat dan di situlah juga berlaku pelbagai masalah.

“Peranan jentera penerangan ialah memberitahu rakyat kali inilah kita kena ubah jika tidak entah bila lagi. Jika tidak Umno akan lebih ganas lagi, rasuah akan lebih berleluasa lagi.

“Umno takut untuk berdebat soal-soal dasar dan polisi tetapi mereka lebih mudah mengganggu ceramah PR dengan mengupah samseng-samseng. Beritahu rakyat cara politik seperti inilah yang kita kena hentikan,” tambahnya lagi.

Abdul Aziz mengingatkan, dalam PRU yang lalu kira-kira 1.8 juta orang Umno mengundi parti-parti Pakatan justeru beliau meminta jangan disisihkan penyokong-penyokong Umno bawahan.

“Kemenangan PR bermakna kemerdekaan rakyat kali kedua dan PR perlukan 112 kerusi untuk membentuk kerajaan di mana peluang itu ada.

“Tetapi orang Pahang tentulah tidak mahu sekadar menonton saja kemenangan negeri,” katanya.

Sementara itu, Ahli Parlimen Kuala Langat, Abdullah Sani Abdul Hamid yang berceramah sebelum itu mendedahkan kehidupan rakyat pada masa ini begitu terhimpit dengan melambungnya kos hidup yang sudah sedia tinggi.

“Harga barang naik 80 peratus sejak di bawah pemerintahan Najib dan apa jadi jika BN menang PRU kerana Najib sendiri menyebut lepas PRU cukai barangan dan perkhidmatan (GST) sekitar empat peratus akan dilaksanakan.

“Itu kehidupan rakyat yang makin susah. Pada masa sama hutang negara sudah cecah hampir RM500 bilion yang boleh menyebabkan negara bankrap,” katanya.

Tambahnya dalam masa yang sama pemimpin negara berbelanja dengan boros antaranya kediaman Perdana Menteri sendiri yang menggunakan air sehingga RM40,000, elektrik RM189,000 sebulan dan baiki bilik air sehingga RM9.3 juta.

Serentak dengan itu beliau menyeru rakyat membina tekad untuk membuat perubahan dalam PRU akan datang demi survival rakyat sendiri pada masa depan.

Antara Najib Dan TG Nik Aziz, Cara Ikat Bata Yang Betul Antara Mereka Buat?

March 28, 2012

Apabila tersebar gambar najib salah letak bata semasa perasmian satu program, ada blog umno cakap kita ni pandai ke buat kerja yang pm buat?

Ok sekarang, kami letak sekali kat sebelah gambar tok guru nik aziz ikat bata. Beliau bukan kerja buruh kontrak tapi boleh buat dengan betul.

Nampak sangat najib banyak yang salah dari yang betul dalam kerja seharian.

Ambil pengajaran la der!

Kesian Dengan Kenyataan Ali Rustam Berhubung Dengan Wakil Rakyat Kaki Dangdut. Dia Minta Bukti!

KM cabar Pakatan, media dedah ADUN diperiksa polis

Elissa Helmy

Ketua Menteri Melaka Datuk Seri Mohd Ali Rustam mencabar pembangkang supaya menunjukkan bukti menunjukkan ada wakil rakyat BN diperiksa polis ketika serbuan di sebuah pusat hiburan hujung minggu lalu.

Beliau turut meminta media sekiranya menyimpan sebarang maklumat atau rakaman foto dan video yang menunjukkan wakil rakyat terbabit berada di pusat hiburan tersebut dalam serbuan jam 2.40 pagi itu.

"Saya tidak menerima sebarang laporan pun seperti apa yang didakwa pihak pembangkang dan setakat ini tiada laporan polis dibuat.

"Dakwaan itu hanyalah fitnah yang dilontar pembangkang. Mereka memang suka membuat fitnah, padahal sebelum ini pun pembangkang pernah menuduh kita sebagai kafir," katanya hari ini.

Malaysiakini semalam melaporkan ketua menteri Melaka diberikan tempoh seminggu untuk mendedahkan nama seorang wakil rakyat yang didakwa diperiksa polis itu atau mereka akan mengambil tindakan itu.

Menurut Timbalan Pesuruhjaya 1 PAS Melaka Kamaruddin Sidek, Mohd Ali perlu mengambil tindakan itu memandangkan rakyat selaku pengundi ingin tahu siapakah wakil rakyat berkenaan.

Dalam serbuan yang dilakukan oleh Jabatan Siasatan Jenayah Narkotik (JSJN) Negeri Melaka 24 Mac lalu, polis dikatakan memeriksa 27 pelanggan pusat hiburan berkenaan termasuk wakil rakyat terbabit.

Pemeriksaan awal itu juga mendapati seramai 12 orang didapati positif dadah.

Malaysiakini sudah menghubungi ADUN terbabit tetapi masih belum mendapat reaksi.

Golongan Cerdik Pandai Tidak Berminat Masuk Umno, Akur Tun M


Buka Pintu Bagi Golongan Profesional Cerdik Pandai Sertai Umno - Dr Mahathir

MELAKA: Kepimpinan di peringkat bahagian serta cawangan Umno perlu membuka pintu seluas-luasnya untuk golongan profesional cerdik pandai menyertai parti itu dan seterusnya diketengahkan sebagai calon pada pilihan raya umum.

Mantan Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad berpendapat parti itu kini mempunyai masalah ketandusan pemimpin gara-gara kepimpinan di peringkat bahagian serta cawangan yang menyekat kemasukan mereka ke dalam Umno.

"Umno dah berpuluh-puluh tahun tak bagi orang pandai masuk Umno, sebab itu kebanyakan doktor masuk PAS.

"Ini akhirnya menyukarkan Umno mencari calon sesuai bagi menentukan kemenangan pada pada pilihan raya," katanya kepada pemberita selepas menyampaikan ucaptama pada Simposium Budaya Global anjuran Sekolah Menengah Sains Muzaffar Shah di sini, Rabu.

Turut hadir Ketua Menteri Melaka Datuk Seri Mohd Ali Rustam.

Bekas Presiden Umno itu berkata Umno harus mengamalkan meritrokasi dalam pemilihan pemimpin untuk bertanding dalam pilihan raya umum termasuk calon luar parti bagi menentukan kemenangan dan bukannya calon di peringkat tertinggi bahagian sahaja.

"Kita nak orang berbakat dan berkebolehan (bertanding), barulah kita boleh dirikan kerajaan yang berwibawa," katanya sambil mengakui sekatan golongan profesional menyertai Umno berlaku semasa beliau sebagai pemimpin parti.

Dr Mahathir berkata kepimpinan Umno harus sedar bahawa kemenangan dalam sesuatu pilihan raya itu ditentukan oleh pengundi yang bukan ahli Umno.

"Kalau semua ahli Umno mengundi Barisan Nasional (BN) pun tak cukup untuk mencapai kemenangan, dia kena dapat sokongan orang luar daripada Umno, baru calon itu boleh menang," katanya.

Beliau berkata Umno hari ini tidak memberi peluang kepada orang luar terdiri daripada golongan cerdik pandai itu kerana keengganan ahli Umno di bahagian itu sendiri untuk menyokong calon seumpamanya.

"Sepatutnya kita terima calon yang baik ini sama ada mereka anggota parti atau tidak," katanya.

Dr Mahathir berkata Umno pada masa depan mesti merestui golongan profesional dan cerdik pandai menyertai parti itu dan tidak seperti pada masa kini di mana mereka disekat daripada menyertainya. - BERNAMA

Lagi Gelagat TG Nik Aziz Semasa Latihan Menembak Petang Tadi. Hebat Tok Guru!

Hebat! Jom Tengok Gaya TG Nik Aziz Semasa Latihan Menembak. Tembak Umno?

Aksi yang dirakam semasa latihan menembak. Hebat Tok Guru kite!

Tembak orang yang lawan Islam Tok Guru! Hehehe...

Pesuruhjaya PAS P Pinang nafi mahu lompat


Susan Loone

Pesuruhjaya PAS Pulau Pinang Salleh Man menafikan spekulasi bahawa beliau merancang untuk melompat atau meninggalkan parti kerana tidak berpuas hati dengan kerajaan negeri pimpinan DAP.

ADUN Permatang Pasir berkata, dakwaan itu dibuat oleh "budak Umno" yang menangkap gambarnya bersama Ketua Pemuda Umno Permatang Pauh Mohd Zaidi Mohd Said dan penyelaras BN Permatang Pauh Rahim Man.

Saleh berkata, mereka hanya bersalaman dan tidak banyak bercakap sebelum beliau beredar selepas mendapati sekumpulan anggota Puteri Umno mengadakan pertemuan di situ.

Sebelum ini, terdapat dakwaan di blog yang tidak dikenali berhubung spekulasi melompat parti itu dengan menyandarkan kepada gambar pertemuan itu.

Betul Ke Umno Berjuang Demi Agama? Jom Tengok Apa Yang Wanita Dan Puteri Umno Buat

Hahahaha....

Kaki joget nak jaga agama islam?

Hahahaha.....

Mana muhyiddin? Dia cakap penyokong umno adalah mujahid dan mujahidah?

Hahahaha...

Umno Nak Rampas Selangor? Sidang DUN Pun Ponteng!

March 27, 2012

Betul ke umno serius nak rampas selangor?

Wakil rakyat ponteng dewan?

Macam ni ke wakil rakyat yang rakyat mahukan?

Jangan mimpi la, rakyat selangor dah kenal siapa perangai wakil rakyat umno macam mana.

Akhbar Cina Dedahkan Siapa YB Dari Melaka Yang Ditangkap Bersama GRO. Wow Hebat Orang Ali Rustam



Dua beradik ditumbuk, ditangkap semasa ceramah Umno

March 26, 2012


Mar 26 2012 / Keadilan Daily
(Oleh Norutul Ilham)

TANAH MERAH 26 Mac: Dua beradik yang ditumbuk Pemuda Umno kini ditahan reman tujuh hari di Ibu Pejabat Daerah (IPD) Tanah Merah.

Bercakap kepada Keadilan Daily, Ahli Parlimen Tanah Merah, Amran Ab Ghani berkata, kejadian malang menimpa Ahmad Amin Deraman, 47 dan Talmizi Deraman, 30an itu berpunca apabila mereka melontarkan kata-kata sinis semasa ceramah anjuran Umno Tanah Merah dan Kemahang 11 Mac lalu.

"Talmizi melaungkan perkataan pembohong, menipu rakyat, cukup-cukup bohong, tiba-tiba Pemuda Umno datang menumbuk beliau, tetapi dibantu abangnya.

"Tidak puas hati dengan serangan itu, mereka menggunakan polis supaya menangkap Talmizi menyebabkan kedua-duanya ditahan di bawah Seksyen 455 iaitu melakukan pencerobohan dan Seksyen 148 mendatangkan pergaduhan gempar," katanya.

Amran berkata, tindakan dwistandard polis membendung kekacauan itu sepatutnya berlaku apabila menangani perbuatan samseng upahan Umno ketika menganggu ceramah Pakatan Rakyat.

"Saya kesal apa yang berlaku, sedangkan ceramah Pakatan yang diganggu sehingga mendatangkan kecederaan dan kerosakan tidak diambil serius oleh polis.

"Kalau betul polis menjalankan tanggungjawab dengan telus, mereka mesti tangkap pemuda-pemuda upahan Umno seperti yang dibuat polis Kelantan," katanya.

Tambah beliau, berdasarkan maklumat yang diterima, kedua-dua beradik itu turut akan dilibatkan insiden membakar bendera Umno di Tanah Merah baru-baru ini.

"Sebelum ini, saya sendiri berjumpa Ketua Polis Daerah Tanah Merah yang mengatakan kes dua beradik itu boleh dibebaskan dengan jaminan polis.

"Tapi ada maklumat mengatakan Pemuda Umno berjumpa pihak atasan supaya dua beradik itu ditahan lebih lama bagi menunjukkan bahawa jika kamu kacau ceramah Umno, ini padahnya," katanya.

Terdahulu, beberapa siri ceramah Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim, turut diganggu samseng upahan Umno antaranya di Sembrong, Johor dan Melaka. Namun, sehingga kini polis masih tidak melakukan penangkapan, sedangkan insiden itu mendatangkan kecederaan kepada penyokong Pakatan.

Wakil rakyat Umno ditahan bersama GRO


Keadilan Daily

MELAKA - Seorang wakil rakyat antara 27 yang diperiksa dalam serbuan dilakukan sepasukan polis Jabatan Siasatan Jenayah Narkotik (JSJN) negeri di sebuah pusat hiburan di Melaka Raya di sini, awal pagi semalam.

Wakil rakyat terbabit yang juga pelanggan di premis berkenaan diperiksa ketika serbuan Ops Tapis Pusat Hiburan oleh 14 anggota termasuk dua pegawai, diketuai Inspektor Risikan Operasi dan Tahanan JSJN negeri, Inspektor Mohd Hisham A Rahman, bermula jam 2.40 pagi.

Menurut sumber, enam wanita tempatan, dua wanita warga China dan seorang dari Indonesia turut diperiksa, sementara seorang lelaki ditahan di hadapan premis berkenaan selepas serbuan dilakukan, lapor Sinar Harian.

Memetik sumber berita sama, sebuah laman blog politik dengan nama EraPasca.com mendedahkan wakil rakyat terbabit adalah Ahli Dewan Undangan Rim, Mohd Yazed bin Khamis.

Ketua AMK, Shamsul Iskandar Mohd Akin, merangkap Pengerusi Majlis Pimpinan (MPN) Melaka turut memberitahu yang beliau ada menerima maklumat sama berkenaan identiti wakil rakyat terbabit.

Terkini! Betul Ke YB Timbalan Exco Agama Dari Melaka Kantoi Di Kelab Dangdut?

Kami dapat maklumat dari pembaca blog.

Mohon dapat maklum balas andai perkara ini tidak betul.

Dalam terbitan sinar harian versi online sudah kecoh berita ini.

Kenyataan Media Yb Nurul Izzah Mengenai CUEPACS Dan SSM



KENYATAAN MEDIA
26 March 2012
UNTUK SEBARAN SEGERA

Mengapa CUEPACS diketepikan sekali lagi?

Sekali lagi rakyat gelisah mendengar berita bahawa CUEPACS, seperti yang disebut presidennya Datuk Omar Osman, tidak dimaklumkan tentang siapa yang akan menyertai suruhanjaya untuk mengkaji penyelaran gaji perkhidmatan awam selepas pembatalan tiba-tiba skim Saraan Baru Perkidmatan Awam (SBPA).

Pakatan Rakyat menyokong penuh gesaan CUEPACS untuk dijadikan salah satu pihak berkepentingan (“stakeholder”) dalam isu ini, tapi juga agar pihak kerajaan tidak lagi melakukan tindakan bersifat “unilateral” seperti skim SBPA dahulu, yang telah gagal akibat tentangan yang begitu kuat dari pelbagai pihak.

Pakatan Rakyat juga sedar akan usaha kerajaan untuk meneruskan dan menambahbaik sistem Skim Saraan Malaysia (SSM) sedia ada, termasuk menubuhkan suruhanjaya khas untuk melaksanakan penambahbaikan yang “komprehensif dan menyeluruh” terhadap perkhidmatan awam negara.

Oleh itu, kami menyarankan satu Jawatankuasa Tetap Parlimen ditubuhkan agar semua pihak berkepentingan termasuklah pihak Pembangkang akan dapat memberi cadangan-cadangan membina bagi perkhidmatan awam, yang merupakan salah satu tunjang pembangunan negara.

YB Nurul Izzah Anwar
Ahli Parlimen Lembah Pantai, merangkap
Naib Presiden KEADILAN

+++++

MEDIA STATEMENT
26 March 2012
FOR IMMEDIATE RELEASE

Why keep CUEPACS in the dark, again?

It is of public interest and a grave concern that CUEPACS, according to its president Datuk Omar Osman, has not been informed on the necessary details including the identity of the members of a public service pay review commission after the abrupt cancellation of the Civil Service Remuneration Scheme (SBPA).

Pakatan Rakyat not only supports the call by CUEPACS to be consulted as a rightful stakeholder, but also not to repeat the government’s penchant for unilateral action which caused the earlier SBPA scheme to be unceremoniously scrapped due to strong opposition.

Pakatan Rakyat is also aware of the government’s effort to maintain and improve the existing Malaysian Remuneration System (SSM) which includes the formation of a special commission tasked to review in a “comprehensive and holistic” manner all aspects on how to improve the country’s civil service.

Therefore, we propose that a Permanent Parliamentary Committee be established for the Civil Service so that all stakeholder’s including from the Royal Opposition will be able to contribute constructively in the affairs of one of our nation’s key pillar in development.

YB Nurul Izzah Anwar
MP for Lembah Pantai and
Vice President of KEADILAN

Terkini! Cuba Tengok Apa Yang Pelik Semasa Najib Pasang Bata Simen

Cuba kawan-kawan teka kat mana yang tak kena?

Ni la akibat apabila PM turun masa nak pilihanraya je.

Pasang bata elok-elok PM, nanti mat indon buruh gelak sampai terkencing.

MP terima video, foto lucah 'Datuk T'


Kow Gah Chie

Ahli parlimen Serdang Teo Nie Ching hari ini membuat laporan kepada Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia berhubung video dan juga foto lucah yang diterimanya melalui telefon bimbit.

Teo berkata, bahan lucah yang diterimanya itu merupakan video dan foto dalam kiriman multimedia bertajuk "Anuwar Pembohong" dan "Anwar Tidak Bermoral."

Gambar dan video berkenaan menunjukkan seorang lelaki bogel.

Teo berkata beliau menerima mesej video dan gambar itu tiga kali, antara jam 10.28 malam 19 Mac dan 7.52 pagi keesokan harinya.

Foto dan klip video tersebut, yang disaksikan Malaysiakini, merupakan sebahagian daripada video lucah kontroversi yang sebelum ini didedahkan oleh trio 'Datuk T.'

Jutaan rakyat Kelantan jual tomyam di Perak

Oleh SHIRZAD LIFEBOAT

JIKA tajuk di atas ini merupakan tajuk berita utama sebuah akhbar arus perdana, maka anda boleh yakin betapa ia hanyalah akhbar milik Umno-BN yang boleh mencipta berita seperti ini. Ini kerana dari segi ‘spin’, akhbar negara komunis pun boleh angkat bendera putih.

Tapi itu bukan berita yang disiarkan oleh mereka.

Bagaimanapun, sengaja saya nak ‘spin’kan al-kisah rakyat Kelantan berhijrah ke Perak kerana kononnya kerajaan PAS tak tahu menguruskan ekonomi. Mungkin ada dua tiga kerat rakyat Kelantan daripada kalangan penganut Umno yang mencuba nasib di Perak sejak negeri itu dirampas kembali oleh BN. Mereka ini mungkin benci dengan pembangkang.

Hakikatnya, bukannya semua yang membenci Umno-BN menyukai Pakatan Rakyat. Ada yang tidak berapa berkenan dengan KeADILan. Terdapat juga yang tak berapa suka dengan PAS.

Begitu juga terdapat sesetengah daripada mereka ini yang tidak sebulu dengan DAP.

Demikian pun, mereka ini sanggup mengenepikan ketidaksukaan mereka terhadap partiparti ini kerana mereka mahukan Pakatan Rakyat menubuhkan kerajaan Persekutuan sebaik sahaja pengumuman dibuat oleh SPR tentang kemenangan calon ke-148 daripada Pakatan Rakyat memenangi kerusi Parlimen (sekiranya jumlah kesemua kerusi Parlimen masih lagi 222).

Solidariti dan kesatuan mereka adalah padu. Mereka membawa budaya baru dalam politik Malaysia. Sekiranya gagal dicalonkan sekalipun, mereka dan para penyokong mereka tetap berada di belakang Pakatan – sesuatu yang bertentangan dengan budaya Umno-BN di mana seseorang individu dan penyokongnya segera berpaling tadah sebaik sahaja namanya tidak tersenarai dalam senarai calon.

Tapi itu Umno-BN. Perjuangan adalah hanya untuk individu atau paling-paling untuk parti yang dianggotainya. Tetapi bagi ahli-ahli Pakatan Rakyat dan penyokong mereka, perjuangan bukan untuk kepentingan individu, bukan untuk mendapatkan projek kerajaan, bukan untuk parti, tetapi perjuangan adalah untuk mengembalikan hak rakyat, maruah negara dan keluhuran undang-undang negara ini yang sudah tercemar dengan sebegitu rupa sehinggakan tidak ada sesiapa lagi percaya Umno-BN boleh memperbetulkannya.

Dalam ‘roadshow’ terbaru sebagai persediaan PRU13, Pengerusi BN merangkap Perdana Menteri, Dato’ Seri Najib Tun Razak sudah mula memutarkan lagu langgam evergreen Umno- BN, “Tidak boleh pakai cerita pembangkang ini sebab mereka tidak mempunyai kemampuan untuk urus tadbir negara kita dengan baik. Sehari dua ini pun sudah nampak bercelaru. Jadi tak usah dengar kalau mereka (pembangkang) datang. Dengar, tapi masuk telinga kanan, keluar telinga kiri.”

Itu ayat-ayat klasik pemimpin BN macam Najib yang rakyat sudah muak bin mual untuk mendengarnya. Ia sudah sampai ke tahap bukan sahaja masuk telinga kanan keluar telinga kiri, tapi nak diterima oleh terima kanan pun sudah tak mampu lagi. Tak larat.

Siapa yang gadai siapa? Tak payahlah Najib nak sebut pasal gadai. Selama ini pun semua hak-hak rakyat telah tergadai oleh Umno-BN.

Dan tak payah juga Najib sebut kononnya sehari dua ini pun pentadbiran Pembangkang sudah bercelaru. Ini macam kata dulang paku serpih. Apakah pentadbiran Umno-BN tidak bercelaru? Kalau pandai sangat mengurus negara, tak adalah isu NFC, tak adalah bagi projek berbilion ringgit untuk kroni Umno, tak adalah kemelut PKFZ, dan macam-macam lagi.

(Tunggulah nanti. Menjelang PRU13, setiap media Pembangkang dan termasuk penyokong individu akan menggunakan setiap ruang yang ada bagi menunjukkan segala apa yang digadai dan apa yang dicelarukan oleh kerajaan Umno- BN).

Kita akui PAS, DAP dan KeADILan tak ada pengalaman secara kolektif memerintah kerajaan. Tapi kalau mereka tak ada kemampuan untuk melakukan tadbir urus dengan terbaik sekalipun, ia sudah tentu tidak seburuk apa yang telah dilakukan oleh Umno-BN.

Sudah sampai masanya kita mulakan budaya kerajaan alternatif. Takkan balik-balik tengok muka yang sama, parti yang sama. “Apa susah sangat, kalau esok-esok Pakatan Rakyat ternyata busuk macam BN, BN pulak dah wangi balik, kita undilah balik BN.

Tapi kalau Pakatan Rakyat bagus, jangan haraplah BN nak berkuasa semula,” kata seorang bekas penyokong tegar Umno yang juga kebetulan Ketua Cawangan Umno dalam sebuah Bahagian di selatan Johor.

Seorang lagi orang lama dalam politik yang agak masak dengan aspirasi orang Umno di peringkat akar umbi mengatakan Najib dan Tan Sri Muhyiddin Yassin boleh berkata apa sahaja tetapi zaman BN letak batang kayu sebagai calon dan boleh menang majoriti besar sudah berlalu.

Katanya, banyak kawasan parlimen di negeri itu akan berpindah tangan ke Pakatan Rakyat dan ada kemungkinan di peringkat Dun BN akan gagal memenangi malah majoriti mudah sekalipun untuk membolehkannya membentuk kerajaan negeri.

Katanya, kalau tanya pemimpin Umno, memanglah mereka tetap mengatakan BN akan menang.

Tapi cuba tanya rakyat biasa Johor dan ahli-ahli Umno dan pemimpin kecil-kecilan di peringkat cawangan. Sentimen amnya tidak lagi berpihak kepada Umno-BN.

Malah menurutnya, sudah ada golongan orang Umno sendiri yang mempopularkan slogan ‘ABU’.

Dalam pada itu Najib juga menyeru kaum India agar ‘berjalan bersama saya’. Ayat ini macam pernah dengar. Oh ya. Pada zaman Pak Lah dulu – “bekerja bersama saya.”

Lagu langgam ‘evergreen’ Umno- BN terus berkemudang. Mungkinlah betul kata Najib kerajaan BN di bawah kepimpinannya telah memberikan peruntukan RM400 juta kepada sekolah-sekolah Tamil. Tapi pokoknya apakah dengan pemberian serupa itu maka ternoktahlah semua masalah yang dihadapi kaum India dari sejak BN memeritah bermula dari Merdeka?

Taakulan atau deduksi Najib adalah sesuatu yang tipikal bagi Umno-BN – kita dah buat ini untuk rakyat, maka kita dah berbudi kepada rakyat, maka rakyat mesti mengundi kita.

Tetapi ini bukanlah menghairankan sangat. Ini adalah minda universal pemimpin Umno. Justeru sebab itulah ada Ahli Parlimen BN daripada Umno, yang juga merupakan orang lama dalam politik, dan berijazah ekonomi boleh merumuskan bahawa bukti kerajaan negeri Kelantan tidak tahu menguruskan ekonomi ialah kerana berbondong-bondongnya rakyat negeri itu berhijrah ke Perak untuk jual tomyam.

Kalau beginilah mentaliti pemimpin tertinggi Umno dan seluruh pemimpin Umno yang bergelar YB, apa lagilah harapan yang dapat kita sandarkan kepada mereka.

Menghina mahkamah atau mahkamah yang hina?

Oleh MOHAMED HANIPA MAIDIN

KES seorang bekas imam, Hoslan Hussin yang dikenakan hukuman penjara setahun atas tuduhan menghina mahkamah hakikatnya memburukkan lagi imej mahkamah negara ini.

Sebagai peguam saya tidak boleh menyokong perbuatan melemparkan kasut ke arah hakim. Berdasarkan perundangan perbuatan itu secara prima facie adalah satu penghinaan kepada mahkamah dan mahkamah sudah tentu mempunyai kuasa untuk mengh u ku m o r a n g y a ng melakukan kesalahan tersebut.

Namun, ada beberapa perkara yang saya kira mahkamah di negara ini sendiri perlu perhatikan sebelum senjata menghina mahkamah digunakan oleh mahkamah ke atas mereka yang hadir di hadapannya.

Antara perkara yang perlu diperhatikan mahkamah adalah adakah ia boleh menjamin mana-mana orang atau litigan (litigant) yang datang ke mahkamah benar-benar percaya dan yakin mahkamah di negara ini boleh memberikan keadilan kepada mereka.

Bercakap tentang keadilan terdapat satu kata-kata yang masyhur iaitu “keadilan bukan sahaja mesti ditegakkan tetapi keadilan juga mesti dilihat benarbenar ditegakkan.” Mahkamah yang lebih menitikberat isu prosedur daripada substan/merit sudah tentu bukan tergolong dalam mahkamah yang dilihat serius menegakkan keadilan.

Tidak semua litigan yang hadir di mahakamah berupaya mendapatkan khidmat peguam bagi sama ada menyokong tuntutannya atau mempertahankan dirinya daripada tuntutan orang lain ke atasnya. Dalam keadaan seperti itu sudah tentu mahkamah sewajarnya tidak seharusnya terlalu ‘rigid’ dalam isu prosedur yang umumnya gagal difahami oleh mereka yang tidak diwakili peguam seperti Imam Hoslan.

Mahkamah juga perlu sedar bahawa telah menjadi pengetahuan umum mahkamah di negara ini dilingkari oleh banyak insiden yang menyebabkan terhakisnya kepercayaan orang ramai terhadap sistem keadilan di negara ini.

Insiden-insiden seperti kes video Lingam, kes Ayer Molek, kes Ketua Hakim bercuti dengan peguam di New Zealand, kes bekas Hakim MahkamahTinggi yang menulis surat layang yang mengandungi 112 tuduhan salah laku dan rasuah badan kehakiman, kes pelantikan Ketua Hakim yang pernah menjadi anggota Badan Disiplin Umno, kes tuduhan hakim memplagiat penghakiman hakim dari negara luar, kes bekas Ketua Hakim Negara mengarahkan bekas Hakim Mahkamah Tinggi Dato’ Kamil Awang untuk membatalkan petisyen pilihan raya Dun Likas, kes mahkamah melibatkan rampasan kuasa di Perak dan beberapa insiden yang lain telah menyebabkan pendarahan yang terlalu banyak berlaku ke atas badan kehakiman negara ini sehingga menyukarkan luka ke atas badan tersebut untuk sembuh seperti sedia kala.

Pendedahan terbaru oleh mantan Ketua Hakim Negara, Tun Dzaiddin Abdullah tentang campur tangan eksekutif ke atas badan kehakiman hakikatnya mengesahkan lagi tentang kebobrokan sistem kehakiman negara ini.

Bekas Ketua Hakim Negara, Almarhum Tun Suffian pernah menyatakan tentang badan kehakiman negara ini dengan kata-kata berikut: “Kita hanya perlu mengambil tempoh satu hari untuk merosakkan sistem atau badan kehakiman namun kita memerlukan masa lebih satu abad untuk membangunkan semula sistem atau badan kehakiman yang telah rosak itu.”

Ya, Umno telah menubuhkan Suruhanjaya Diraja untuk antara lain menyiasat video kes Lingam namun sehingga kini tiada suatu tindakan pun diambil bagi membawa mereka yang terlibat dengan perkara tersebut ke muka pengadilan. Kegagalan kerajaan Umno untuk mengambil tindakan ke atas insiden-insiden yang saya sebutkan di atas mengakibatkan rakyat tidak percaya kerosakan kepada badan atau sistem kehakiman telah pulih atau dilihat pulih.

Meskipun pelbagai mekanisme diperkenalkan di mahkamah bagi tujuan mempercepatkan proses perbicaraan di mahkamah, ia bukan satu penawar yang universal bagi menyelesaikan isu yang melanda badan kehakiman.

Masalah kelewatan proses perbicaraan adalah hanya sebahagian kecil daripada masalah yang lebih besar yang melanda badan kehakiman.

Krisis yang paling besar dan serius dilanda oleh badan kehakiman adalah krisis keyakinan orang ramai terhadap integriti dan kebebasan mutlak badan tersebut.

Hukuman setahun penjara ke atas Imam Hoslan selepas beliau meminta maaf di atas kesilapannya adalah terlalu keras mengambil kira semasa beliau melakukan perkara tersebut beliau tidak diwakili peguam dan dalam keadaan dan suasana yang agak tertekan bagi beliau.

Hakikatnya, satu paradoks berlaku di dalam insiden baling kasut ini.

Mahkamah nampaknya berpandangan hukuman penjara satu tahun adalah satu hukuman yang setimpal bagi memulihkan kembali maruah dan integritinya ke atas mereka yang cuba menghina kewibawaan mahkamah.

Bagi Imam Hoslan pula beliau mungkin berpandangan hukuman yang paling berkesan bagi memberi pengajaran kepada mahkamah adalah dengan membaling kasut sebagai manifestasi betapa hinanya mahkamah di Malaysia sehinanya tapak kasut imam berkenaan.

Hakim-hakim di Malaysia sewajarnya peka dengan nasihat seorang hakim Israel yang menyatakan: “When you sit to judge you are indeed being judged.” (Ketika kamu duduk menghakimi, hakikatnya kamulah yang sedang dihakimi).

Live! MB Khalid Ibrahim Sedang Berucap Depan Puluhan Ribu Rakyat

Kemaskini: Live Dari Kuala Selangor. Penyokong Pakatan Rakyat Membanjiri Kawasan Kuala Selangor

March 25, 2012

http://a5.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash3/s720x720/562549_10150625422301510_153563841509_9545348_1084699142_n.jpg

MediaRakyat

@anwaribrahim @khalid_ibrahim @abdulhadiawang @limkitsiang When Pakatan leaders speak, this what u get ...
http://a1.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash3/s720x720/545796_373638312668466_280427351989563_1278160_1809123478_n.jpg
http://a7.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash3/561141_10150687957078901_38012338900_9249737_502796784_n.jpg

BN hipokrit, hanya umum bantuan masa pilihan raya- Anwar


Keadilan Daily
(Oleh: Nazar Hashim)

PULAU PINANG 25 Mac: Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim berkata, kerajaan BN bersikap hipokrit apabila hanya turun padang untuk mengagihkan bantuan kepada rakyat menjelang pilihan raya.

Katanya, ia berbeza dengan Pakatan Rakyat yang menyediakan pelbagai program kebajikan sepanjang empat tahun ia mentadbir empat negeri, khususnya di Pulau Pinang.

Kata Anwar, program tersebut meliputi segenap usia seperti warga emas, ibu tunggal, orang kurang upaya dan bantuan kepada pelajar serta mahasiswa.

"Selama lebih 50 tahun Umno-BN memerintah, kenapa mereka tidak laksanakan mana-mana satu program sedemikian. Sedangkan mereka mempunyai wang yang banyak sekiranya ikhlas membantu rakyat yang memerlukan.

"Bukan hanya menjelang pilihan raya baru turun padang melaungkan bantuan. Ini kerajaan hipokrit yang cuma ambil kesempatan bila hampir pilihan raya," kata Anwar.

Beliau berkata demikian ketika menyampaikan ucapannya dalam majlis 'Hi-Tea' di Dewan Teluk Air Tawar Indah, Teluk Air Tawar, Tasek Gelugor, Seberang Perai Utara, semalam.

Menjelang pilihan raya umum ke 13, kepimpinan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak dilihat akan mengumumkan pelbagai jenis bantuan dan program pembangunan kepada rakyat.

Terbaru, kerajaan mengumumkan peruntukan RM7.5 juta untuk melaksanakan langkah mencegah banjir di kawasan Hulu Langat bagi tempoh jangka pendek.

Selain itu, Menteri Pertanian dan Industri Asas Tani Datuk Seri Noh Omar baru-baru ini menggesa ahli parlimen BN segera mengagihkan peruntukan RM10 juta di bawah Majlis Pembangunan Pertanian Parlimen (MPPP) dan peruntukan skim perumahan bagi nelayan bernilai RM300 juta - di kawasan masing-masing sebelum PRU ke-13.

Menurut Anwar, rakyat sudah dapat membezakan pemerintahan Pakatan Rakyat selama empat tahun berbanding Umno-BN yang mentadbir negara ini sejak 54 tahun lalu.

"Kerajaan PR di Pulau Pinang, Kedah, Selangor dan Kelantan mampu untuk memberi kelainan kepada rakyat jika dibandingkan tempoh pemerintahan kita yang singkat dengan kepimpinan yang begitu lama oleh Umno-BN, " tambahnya lagi.

Justeru katanya, Umno-BN jangan bermimpi untuk menawan semula Pulau Pinang dalam PRU ke-13 meskipun pelbagai usaha dilakukan untuk merampas negeri itu.

Noh Omar Dengan Wasatiyahnya. Syabas Umno Selangor!

http://a6.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-prn1/538441_1997930683548_1701932522_1006276_1856319206_n.jpg

Terkini! Gambar Presiden PAS Bersama MB Kedah Dan Juga 2 Exco Kanan Kedah

March 24, 2012

Ceramah semasa di Kedah.

Berjuang la wahai kaum muslim dengan nama Allah dan Rasul.

Allahuakhbar!

Ceramah DS Anwar Di Kepala Batas. Kawasan Pak Lah!

Gambar TG Nik Aziz, Geng Muda Orang Kite. Takbir!

PRU 13 nanti orang muda akan ajar umno bn macam mana akibat orang buat zalim!

Anak Nazri Aziz juga dikaitkan dengan satu kes pembunuhan- AMK


Keadilan Daily

KUALA LUMPUR 24 Mac: Angkatan Muda KEADILAN (AMK) mendesak siasatan menyeluruh dijalankan berhubung dakwaan terhadap anak menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Nazri Abdul Aziz bernama Mohamad Nedim, yang terlibat dalam insiden memukul penyelia keselamatan di sebuah kondominium mewah di ibu negara.

Ketua AMK, Shamsul Iskandar Mohd Akin menuntut pihak polis melakukan siasatan yang bebas dan adil memandangkan Mohamad Nedim sebelum ini turut dikaitkan dalam satu kes pembunuhan.

"AMK turut difahamkan bahawa Mohamad Nedim juga pernah dikaitkan dengan insiden kematian seorang pemuda bernama Darren Kang di Restoran Uncle Don di Sri Hartamas pada sekitar tahun 2004.

"Pihak polis didesak tegas dalam menjalankan siasatan secara profesional tanpa dipengaruhi oleh mana-mana pihak luar dan tidak menutup kes ini seperti mana yang terjadi dalam kes pembunuhan Darren Kang pada 2004, yang turut dikaitkan dengan penglibatan Mohamad Nedim," kata Shamsul.

Ketua Polis Daerah Brickfields, Wan Abdul Bari Wan Abdul Khalid semalam mengesahkan dua laporan polis dibuat dan kes itu diklasifikasikan mengikut Seksyen 160 Kanun Keseksaan kerana terlibat dalam pergaduhan.

Sementara itu, NGO Jingga 13 turut menuntut siasatan segera dilakukan memandangkan perlakuan itu dilakukan oleh anak seorang Menteri yang menjaga hal ehwal Undang-Undang di Jabatan Perdana Menteri

"Jingga 13 percaya kepada ketelusan PDRM untuk menyiasat perkara ini dengan lebih telus memandangkan terdapat CCTV yang dilaporkan merakamkan kejadian tersebut.

"Bukti ini harus diselenggarakan dengan penuh integriti demi membuktikan tidak ada perlindungan atau kekebalan undang-undang untuk keluarga Menteri di Malaysia," kata ketua penyelarasnya, Fariz Musa.

Menurutnya, polis juga didesak untuk menyiasat dakwaan kononnya pengurusan kondominium dikatakan sedang menghadapi tekanan supaya 'menutup' kejadian' itu kerana firma-firma keselamatan bergantung kepada kelulusan kerajaan persekutuan untuk perbaharui lesen operasi mereka.

"Jingga 13 mahu PDRM menyiasat adakah wujud tangan-tangan ghaib untuk mencampuri kerja-kerja penyiasatan dan menekan pihak yang melaporkan demi melindungi kepentingan individu yang bersalah dan membiarkan mangsa pukul tidak dibela," katanya.

Perhimpunan Menyokong Orang Yang Menyalah Guna Kuasa. Hebat Wanita Umno

March 23, 2012


Saya tidak kecil hati, kata Shahrizat
Oleh: NORHASPIDA YATIM

KUALA LUMPUR – “Saya tidak kecil hati dengan (Datuk) Kamilia (Ibrahim), malah anggap dia sebagai kakak dan hubungan kami baik.” Demikian kata Ketua Wanita Umno, Datuk Seri Shahrizat Abdul Jalil berhubung desakan naibnya itu agar beliau melepaskan jawatan daripada memimpin pergerakan tersebut.

Menurut Shahrizat, selaku Ketua Wanita, beliau perlu menjadi “paying” kepada semua dan kenyataan itu bukan satu tamparan dan perkara besar buat dirinya.

“Saya tidak kecil hati dengan kenyataan itu. Pada saya beliau telah beri pandangan beliau. Saya tidak mudah kecil hati, apatah lagi hujah-hujah itu datang daripada orang yang lebih tua dari saya,” kata beliau pada sidang media selepas menghadiri Perhimpunan Wanita Umno Bersama Presiden Umno di PWTC hari ini.

Dalam satu kenyataan dikeluarkan semalam, Kamilia mendesak Shahrizat melepaskan jawatan itu “demi menjaga kredibiliti parti, pergerakan Wanita, Barisan Nasional dan kerajaan.”

Sementara itu, Kamilia pada sidang media berasingan berkata, kenyataan dikeluarkannya sebelum ini berdasarkan pandangan akar umbi.

“Apa yang saya katakan sebelum ini berlandaskan apa yang saya dapat dari akar umbi,” katanya.

Ditanya sama ada beliau akan mempertahankan kenyataan itu, Kamilia berkata, beliau hanya bertindak sebagai penyampai mesej terhadap apa yang disuarakan.

“Saya berjanji akan bekerjasama dengan Datuk Seri Shahrizat untuk pastikan Umno dan Barisan Nasional (BN) menang dalam Pilihan Raya Umum ke-13.

“Kita akan pastikan Wanita Umno akan berdiri teguh dan saya akan bekerjasama untuk memimpin Wanita di semua peringkat sama ada di peringkat negeri, bahagian dan akar umbi,” katanya.

Kamilia dilaporkan berkata, Shahrizat perlu meletak jawatan sebagai Ketua Wanita Umno rentetan dakwaan beliau terlibat dalam isu Pusat Fidlot Kebangsaan (NFC) di mana syarikat mengendalikan projek itu National Feedlot Corporation (NFCorp) adalah milik suaminya, Datuk Seri Dr Mohamad Salleh Ismail.

Sempoi! Cara Kempen Jatuhkan Umno Yang Paling Kreatif!

March 22, 2012

'PM seru Wanita bersama Shahrizat'


Zulaikha Zulkifli

Wanita Umno Selangor menolak gesaan supaya ketuanya Datuk Seri Shahrizat Jalil berundur daripada pergerakan itu kerana ia bertentangan dengan seruan Datuk Seri Najib Razak yang mahu mereka berdiri teguh belakangnya.

Ketuanya Datuk Raja Ropiaah Raja Abdullah mendedahkan, seruan itu dibuat oleh presiden Umno ketika mengadakan pertemuan bersama exco Wanita Umno Malaysia di Putrajaya Jumaat lalu.

"Jumaat lalu, exco wanita ke pejabat perdana menteri. Pada pertemuan itu perdana menteri meminta agar Shahrizat terus menerajui Wanita Umno kerana beliau (Shahrizat) seorang yang disenangi dalam jentera parti.

"Malah pelbagai pendekatan yang telah dia lakukan bersama Wanita Umno seperti menubuhkan Skuad Sayang dan sebagainya," kata Raja Ropiaah pada sidang media di Hotel Bluewave, di Shah Alam hari ini.

The Star hari ini melaporkan Naib Ketua Wanita Umno, Datuk Kamilia Ibrahim menggesa sekali lagi agar Shahrizat meletakkan jawatan sebagai ketua Umno bagi mengekalkan kredibiliti parti dan kerajaan.

Beliau berkata, perletakan jawatan Shahrizat - yang dikaitkan dengan isu Perbadanan Fidlot Nasional - sebagai menteri setelah tempoh senatornya tamat 8 April ini tidak mencukupi.

Terkini! 8 Ribu Hadir Ceramah Hassan Ali Di SG Buloh

Kalau kira ikut wartawan utusan memang 8 ribu la kan.

Kahkahkahkahkah.......

Pejuang akidah?

P. Pinang mahu Shahrizat kekal Ketua Wanita


Oleh: Wartawan Sinar Harian

GEORGETOWN - Perkhidmatan cemerlang Datuk Seri Shahrizat Abdul Jalil dalam Pergerakan Wanita Umno perlu dikekalkan demi menjamin kemenangan Barisan Nasional (BN) dalam Pilihan Raya Umum ke-13 (PRU13).

Justeru, Ketua Wanita Umno itu wajar meneruskan kepimpinan dalam pergerakan itu dan BN kerana terbukti berjaya melakukan perubahan yang amat memberangsangkan sejak mengambil alih kepimpinan pada 2009.

Ketua Wanita Umno Pulau Pinang, Zabariah Wahab berkata, Shahrizat mempunyai karisme sebagai seorang pemimpin wanita yang amat disegani oleh kawan dan lawan selama ini, terutama ketika turun padang mengadakan program atau kempen pilihan raya.

Menurutnya, kepimpinan Shahrizat berjaya memberi suntikan baru kepada sayap Umno itu yang kini lebih proaktif dan bermaya dengan pelbagai program yang berjaya mendekatkan rakyat dengan kerajaan dan pemimpin parti.

"Saya sudah melihat semangat dan kepimpinannya yang berjuang untuk menyelami hati dan naluri rakyat dengan mengenepikan kepentingan peribadi.


"Oleh itu, semua pemimpin Wanita Umno perlu terus memberi sokongan padu kepada Shahrizat menerajui pergerakan itu dan tidak mengambil kesempatan untuk memporak-poranda perpaduan yang wujud selama ini semata-mata demi menjayakan agenda peribadi pemimpin tertentu," katanya dalam satu kenyataan, hari ini.

Beliau yang juga Adun Bertam mengulas laporan sebuah akhbar yang memetik Naib Ketua wanita Umno, Datuk Kamilia Ibrahim sebagai berkata, Shahrizat wajar meletak jawatan sebagai Ketua Wanita Umno untuk mengekalkan kewibawaan parti, sayap itu, BN dan kerajaan.

Kamilia berkata, langkah Shahrizat meletak jawatan sebagai menteri setelah tempoh senatornya tamat pada 8 April ini adalah tidak memadai untuk Wanita Umno dan Wanita BN terutama ketika PRU akan datang kerana masyarakat menganggap ia menyalahi dari segi politik dan moral berkiatn isu National Feedlot Corp (NFCorp) yang diterajui suaminya.

Menurutnya, ketika PRU13 semakin hampir, ahli pergerakan itu sewajarnya bersatu padu untuk menguatkan parti dan jentera pilihan raya dan tidak mencetuskan isu yang boleh memecahbelahkan perpaduan ahli.

"Janganlah kita terikut-ikut dengan rentak parti pembangkang yang sentiasa mencari kesalahan pemimpin BN tetapi hanya memejamkan mata atau mendiamkan diri apabila ia melibatkan pemimpin mereka," katanya sambil menyatakan sokongan padunya kepada kepimpinan Shahrizat.

Menurutnya, pemimpin dalam pergerakan itu yang tidak sealiran dengan suara majoriti wajar mengundurkan diri agar tidak menjadi parasit yang boleh melemahkan agenda dan perjuangan wanita Umno yang menjadi tonggak dalam parti keramat orang Melayu itu.

Anwar sedia debat dengan Raja Petra dan Najib


Mar 22 2012 / Keadilan Daily
(Oleh: Mohd Martin Kahar)

KUALA LUMPUR 22 Mac: Ketua Pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim bersedia berdebat dengan blogger kontroversi, Raja Petra Kamaruddin dan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak anjuran pengasas Wikileaks Julian Assange.

Beliau berkata, Assange telah menghubunginya melalui twitter untuk menganjurkan debat antara Raja Petra dan Najib yang akan dianjurkan sendiri oleh Wikileaks.

"Saya berkata saya bersetuju dengan debat yang ingin dianjurkan itu. Sebelum ini saya diwawancara Julian Assange tetapi Raja Petra mahu menumpang. Saya kata kepada Julian saya hanya bersetuju dengan permintaan asal sahaja.

"Oleh kerana Julian Assange melihat Raja Petra dan Najib seolah-olah berminat, beliau ingin menganjurkan debat antara kami bertiga," katanya pada sidang media di lobi Parlimen.

Sebelum ini Anwar diwawancara Julian Assange dalam Forum di Kent, England bagi membincangkan senario politik global.

Selepas Anwar bersetuju dengan wawancara itu, beliau diberitahu blogger Raja Petra mahu menumpang dalam wawancara itu.

Anwar kemudiaanya menyatakan persetujuan untuk permintaan asal iaitu wawancara antara beliau dengan Julian Assange.

Isu mula timbul apabila Raja Petra mendakwa Anwar takut berhadapan dengannya dalam forum tersebut.

Raja Petra turut disokong oleh Najib dan Timbalannya Tan Sri Muhyiddin Yassin dengan mendakwa Anwar tidak konsisten dan penakut kerana didakwa enggan berdebat dengan bloger itu.

Anwar berkata, debat yang akan dianjurkan oleh Wikileaks itu akan diadakan secara terbuka dan akan disiarkan secara langsung seluruh dunia.

Bagaimanapun beliau berkata, tarikh untuk program debat itu masih belum ditetapkan kerana Julian Assange perlu mendapatkan maklum balas daripada Najib dan Raja Petra terlebih dahulu.

"Kalau kedua-dua mereka bersetuju saya bersedia berdebat pada bila-bila masa," kata Anwar.

Hutang sebenar negara lebih 53 peratus KDNK - Azan Ismail


Keadilan Daily
(Oleh: Aedi Asri)

KUALA LUMPUR 21 Mac: Ahli Parlimen Indera Mahkota, Azan Ismail menyifatkan, kenyataan Timbalan Menteri Kewangan, Datuk Awang Adek Hussin berkenaan hutang negara di paras 53 peratus daripada Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK) adalah tidak tepat.

"Peratusan itu diambil dari tahun lepas. Sekiranya kita mengambil kira hutang perbelanjaan terbaru, termasuk anggaran Belanjawan 2012, hutang negara pasti melebihi had ditetapkan.

"Malah, ia belum mengambil kira peruntukan luar jangka dan projek-projek yang didanai melalui pinjaman yang dijamin kerajaan, yang tidak dimasukkan dalam belanjawan," ujar Azan.

Beliau turut menjelaskan, paras 55 peratus sebenarnya terlalu tinggi untuk dijadikan had siling hutang negara.

Beliau merujuk jawapan Awang Adek kepada soalan dari Ahli Parlimen Machang, Datuk Saifuddin Nasution Ismail di Dewan Rakyat hari ini, berkenaan tindakan kerajaan untuk mengawal hutang negara yang semakin meningkat.

Merujuk laman Malaysiakini, Awang Adek melalui jawapannya mengatakan, hutang negara belum mencapai tahap kritikal kerana kurang 2 peratus dari had pinjaman yang dibenarkan perlembagaan, iaitu 55 peratus daripada KDNK.

17 Februari lalu, Ahli Parlimen Petaling Jaya Utara, Tony Pua mengatakan kerajaan memanipulasi belanjawan dengan tidak memasukkan beberapa projek mega dalam belanjawan, sebaliknya menjadi penjamin kepada syarikat yang membuat pinjaman.

Tony Pua juga mengatakan kerajaan juga secara sewenang-wenangnya meminda undang-undang untuk menaikkan had hutang negara, dari 40 peratus pada tahun 2003 hingga 55 peratus pada masa kini.

Bercakap lanjut Azan berkata, kerajaan turut mengheret rakyat untuk sama-sama menanggung hutang, sehingga hutang isi rumah negara mencecah RM600 bilion, antara tertinggi di dunia.

"Sebenarnya ini isu yang perlu dititikberatkan. Kerajaan Umno BN melalui polisi seperti kadar bunga dan caj bank, melahirkan rakyat yang terbeban dengan hutang yang cukup besar," ujar Azan.

Hasan Ali persoal elaun, belanja mewah



Oleh: NURULFATIHA MUAH

SHAH ALAM – Datuk Dr Hasan Mohamed Ali (Bebas–Gombak Setia) mempersoalkan tindakan seorang individu yang menjawat jawatan tertinggi di tiga buah syarikat di Selangor menerima elaun dan berbelanja mewah sehingga ratusan ribu ringgit.

Bekas Exco Kerajaan Negeri mendedahkan, individu itu didakwa pergi ke China, Thailand dan Australia membabitkan kos kira-kira RM130,000 pada tahun sama.

“Saya bukan iri hati, hanya fikirkan rakyat. Saya hairan sebab dia asyik ke luar negara saja, seolah-olah tiada kerja di negeri ini.

“Saya cadangkan supaya hadkan bilangan untuk seseorang itu pegang jawatan seperti yang pernah dicadangkan Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Hulu Kelang sebelum ini. Jika dia mahu pegang banyak jawatan, kena hadkan elaun diterimanya,” katanya ketika membahaskan titah Sultan Selangor di Dewan Undangan Negeri (Dun) Selangor, semalam.

Sebelum itu, Hasan menyelar Dr Abdul Rani Osman (Pas–Meru) mempunyai masalah psikologi kerana mempersoalkan ketidakhadiran beliau pada Majlis Santapan Diraja, malam Isnin lalu dan sesi petang sidang kelmarin.

“Dia ganggu peribadi saya dan tidak mencerminkan kebijaksanaan yang seharusnya dimiliki oleh seorang Adun.

“Saya juga pernah jadi ahli Parlimen. Kadang-kadang menteri tidak menghadiri sidang Parlimen kerana mempunyai beberapa perkara lain yang mendesak. Adakah itu bermakna mereka tidak menghormati Dewan Rakyat?” katanya.

Dalam sidang sama, Hasan berkali-kali diberi peringatan oleh Timbalan Speaker Dewan, Haniza Mohamed Talha supaya tidak membincangkan perkara peribadi.

Beliau mendakwa, pemecatannya daripada Pas adalah kerana berjuang untuk Islam, Melayu dan institusi diraja (IMR).

Dr Shafiee Abu Bakar (PAS-Bangi) kemudian bangun dan mempersoalkan Hasan sumbangan sebagai Exco Selangor sebelum ini dan mendakwa kemungkinan beliau kecewa akibat dipecat.

Ng Suee Lim (DAP-Sekinchan) turut bertanya masa yang diperuntukkan Hasan melibatkan diri dengan orang bukan Islam mengenai dakwaan murtad yang dibuat mereka.

“Saya seorang pakar motivasi, tiada istilah kecewa dalam hidup saya,” katanya.

Dalam pada itu, Hasan turut mendakwa Penasihat Ekonomi Selangor, Datuk Seri Anwar Ibrahim tidak wajar diangkat sebagai pemimpin dalam membantu pembangunan di negeri itu kerana berdepan dengan pelbagai masalah moral.

“Saya tidak tuju kepada sesiapa pun, cabaran pembangunan bukan bersifat fizikal semata-mata, tetapi moral dan akhlak. Kita perlukan pemimpin yang lengkap seperti itu,” katanya.

Tazkirah Terkini Dari TG Nik Aziz Dalam FB Beliau

Tanah rizab Melayu: Kelantan saman Utusan

March 21, 2012


Rizal Tahir

KOTA BHARU, 21 Mac: Kerajaan negeri Kelantan mengambil keputusan untuk mengambil tindakan undang-undang terhadap akhbar Utusan Malaysia yang memfitnah mereka berkaitan isu tanah.

Keputusan ini dicapai dalam mesyuarat Exco kerajaan negeri Kelantan yang dipengerusikan oleh Menteri Besar, Tuan Guru Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat hari ini.

"Laporan itu kami sifatkan sebagai tidak berfakta, menghasut agar membenci kerajaan negeri dan fitnah," kata Dr Mohd Fadhli Hassan (gambar bawah), Exco kerajaan negeri Kelantan.

Akhbar milik Umno, Utusan Malaysia hari ini menyiarkan laporan muka depan kononnya rakyat Kelantan dianiaya ekoran dakwaan tindakan kerajaan negeri memajak tanah kepada syarikat bukan bumiputra.

Laporan itu memetik kenyataan Datuk Mustapha Mohamad, Pengerusi Perhubungan Umno Kelantan.

Semalam, Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim menghantar notis saman kepada Utusan ekoran laporan media itu yang mendakwa beliau seorang biseksual.

Anwar menuntut penarikan balik berita itu, permohonan maaf dan bayaran gantirugi RM100 juta.

Dr Fadzli, exco penerangan Kelantan dalam kenyataannya berkata, kerajaan negeri telah mengarahkan tindakan itu dilaksanakan.

"Laporan itu berunsur fitnah dan ada niat politik untuk burukkan Kelantan," kata Dr Fadzli selepas menghadiri mesyuarat Exco pagi ini.

Beliau mempertikaikan, bagaimana akhbar itu boleh menyiarkan berita sebegitu sedangkan tanah rizab Melayu di negeri ini yang dikatakan dilelong dan sebagainya tidak berbangkit langsung kerana ia tidak dijual.

Murtad: Hasan Ali dakwa MB 'lepas tangan'



SHAH ALAM - Bekas Pesuruhjaya PAS Selangor Datuk Dr Hasan Ali hari ini berkata kenyataan Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim yang mahu keluarga seseorang mangsa murtad itu menyelesaikan sendiri masalah terbabit menunjukkan sikap "lepas tangan" Menteri Besar Selangor itu dalam menangani isu berkenaan.

Beliau berkata kerajaan Parti Keadilan Rakyat (PKR) Selangor sepatutnya serius menangani gejala itu daripada terus berleluasa dengan menambah bilangan penguatkuasa Jabatan Agama Islam Selangor (JAIS).

"Dengan pertambahan bilangan penguatkuasa, kerajaan negeri juga boleh cadangkan menubuhkan satu unit khas untuk tangani bukan saja gejala murtad, tetapi juga zina, arak dan pelbagai isu moral lain," katanya pada sidang media selepas menghadiri sidang Dewan Undangan Negeri (DUN) Selangor di sini, hari ini.

Beliau berkata demikian ketika diminta mengulas penjelasan Abdul Khalid, yang juga Exco Hal Ehwal Islam negeri ketika menjawab soalan Datuk Mohd. Shamsuddin Lias (BN-Sungai Burong) pada sidang DUN mengenai isu murtad.

Abdul Khalid (PKR-Ijok) dalam sesi itu berkata kerajaan negeri menyerahkan kepada keluarga dan rakyat masing-masing di negeri ini untuk menangani gejala murtad.

Menteri Besar berkata sebanyak 130 kes murtad direkodkan dari 2004 hingga 2011, dengan 16 kes daripadanya sudah diselesaikan.

Terdahulu, ketika membahaskan usul menjunjung kasih titah ucapan Sultan Selangor Sultan Sharafuddin Idris Shah pada sidang DUN berkenaan, Hasan turut mempersoalkan sikap lepas tangan kerajaan negeri dalam perbelanjaan berlebihan melibatkan anak syarikatnya.

Beliau mendakwa perbelanjaan itu didapati berlaku melibatkan seorang individu yang menjawat jawatan tertinggi pengurusan di tiga buah anak syarikat kerajaan negeri yang menelan kos keseluruhan sebanyak RM130,000 dalam tahun yang sama.

Hasan mendakwa individu tersebut pergi ke Shanghai, China, Chiangmai (Thailand) dan Perth (Australia) membabitkan kos kira-kira RM130,000 dalam tahun yang sama.

"Saya hairan kenapa individu ini sering ke luar negara dan seolah-olah tiada kerja dalam negeri ini. Sebab itu, saya cadangkan kerajaan negeri hadkan bilangan untuk seseorang itu menjawat jawatan dalam anak syarikat kerajaan negeri".

Persidangan dewan bersambung esok. - Bernama

Apa dia reformasi, transformasi Najib?


Selagi Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) bukan badan bebas dan tidak diletakkan secara langsung di bawah kuasa Parlimen, selagi itu pilihan raya Malaysia tidak bebas.

Selagi Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) bukan badan bebas dan tidak diletakkan secara langsung di bawah kuasa Parlimen, selagi itu usaha mencegah dan membasmi rasuah, khususnya di peringkat tinggi kerajaan, akan gagal.

Selagi Radio Televisyen Malaysia (RTM) bukan badan bebas yang diletakkan secara langsung di bawah kuasa Parlimen, selagi itu media massa Malaysia tidak bebas.

Selagi Akta Mesin Cetak dan Penerbitan (PPPA) tidak dimansuhkan sama sekali, selagi itu media massa Malaysia tidak bebas.

Selagi Akta Hasutan dan Akta Rahsia Rasmi tidak dihapuskan, atau dilonggarkan untuk menggalakkan kebebasan maklumat, selagi itu media massa Malaysia tidak bebas.

Selagi Akta Kebebasan Maklumat tidak dilaksanakan, selagi itu media massa Malaysia tidak bebas untuk melaporkan dengan berani dan benar.

Selagi lesen dan kebenaran stesen TV dan radio swasta dikawal oleh kerajaan, selagi itu tidak wujud media bebas di negara ini.

Selagi Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) tidak dihapuskan tanpa perlu diganti sebarang akta lain, termasuk mana-mana undang-undang yang membenarkan tahanan tanpa bicara, selagi itu rakyat Malaysia tidak akan bebas.

Selagi sistem kehakiman takut dan tunduk kepada eksekutif (pembuat keputusan = parti pemerintah = kerajaan), selagi itu keadilan tidak wujud; yang salah boleh bebas dengan wang, yang benar dizalimi kerana tiada wang.

Selagi sistem tender terbuka tidak diamalkan dengan telus dan mengikut undang-undang yang adil, selagi itu diskriminasi, pilih kasih, salah guna kuasa, penyelewengan dan rasuah serta kronisme akan terus berleluasa.

Selagi warna kulit sahaja menjadi asas penentu dalam apa-apa bidang, selagi itu rakyat sentiasa curiga dan was-was antara satu sama lain, sama seperti yang telah berlaku sejak lebih 50 tahun lalu.

Selagi sistem politik Barisan Nasional yang berasaskan politik perkauman dan dominasi satu parti, selagi itu rakyat akan terbelenggu dan takut sehingga mencacatkan kreativiti minda, menjadi mandom, lembap dan ‘lebih kurang’ (mediocre).

Ini semua hanya sebahagian kecil daripada masalah yang rakyat hadapi sejak berpuluh tahun lalu. Tak nampak sebarang tanda pemulihan.

Jadi apakah yang Datuk Seri Najib Razak maksudkan dengan reformasi dan transformasi itu? – Roketkini.com

Speaker arah PAC henti siasat NFC


Oleh Shannon Teoh

KUALA LUMPUR, 21 Mac — Tan Sri Pandikar Amin Mulia telah mengarahkan Jawatankuasa Kira-Kira Awam (PAC) untuk menghentikan inkuiri terhadap penyalahgunaan RM250 juta dana awam oleh Pusat Fidlot Corporation (NFCorp).

The Malaysian Insider difahamkan panel sedang mengadakan mesyuarat tergempar untuk menolak arahan Speaker Dewan Rakyat sehari selepas keluarga Datuk Seri Shahrizat Abdul Jalil, pemilik syarikat tersebut, enggan berhadapan dengan jawatankuasa berkenaan.

“Speaker mengarahkan untuk ‘menghentikan’ inkuiri terhadap NFC dan keputusan itu adalah sub judis,” menurut sumber melalui pesanan ringkas.

Pandikar Amin minggu lalu tidak membenarkan usul tergempar untuk membincangkan kontroversi RM250 juta walaupun pada mulanya membenarkannya dengan alasan perkara itu sudah dibicarakan di mahkmah.

Pengerusi NFCorp Datuk Seri Mohamad Salleh Ismail telah dituduh di mahkamah pada 21 Mac dengan dua tuduhan pecah amanah dan dua kesalahan pelanggaran Akta Syarikat. Saintis makanan itu merupakan suami kepada Ketua Wanita Umno.

“Pada mulanya saya membenarkan ia dibacakan tapi sekarang perkara itu sudah pun di bawa ke mahkamah. Jadi saya tidak boleh memberikan kebenaran,” kata Speaker Dewan Rakyat itu.

“Ia tidak boleh dibincangkan kerana ia sudahpun di bawa ke muka pengadilan.”

Tetapi keputusan Mahkamah Tinggi dilihat oleh The Malaysian Insider menunjukkan yang keputusan Pandikar Amin itu mempunyai kecacatan.

Mahkamah Tinggi dalam pertuduhan difailkan oleh Syarikat Bekalan Air Selangor Sdn Bhd (SYABAS) terhadap peguam kerajaan Selangor dan akhbar PAS, Harakah tahun lalu, menunjukkan mahkamah harus berhati-hati memohon subjudis dan perlu mengambil kira peruntukan Perlembagaan terhadap kebebasan bersuara.

Hakim Ariff Jusoh, apabila menolak permohonan tersebut menegaskan undang-undang “common law” terhadap subjudis harus berdasarkan “peruntukan kebebasan bersuara”.

“Mahkamah tidak percaya terhadap sensitiviti kebanyakan rakyat Malaysia boleh berbeza dan mahkamah cenderung untuk mengambilkira peruntukan kehakiman yang berbeza berkaitan dengan kebebasan bersuara di bawah undang-undang subjudis,” katanya.

NFCorp turut berkata semalam pengarahnya tidak akan menghadap PAC memandangkan kes mahkamah yang tertangguh.

Mohamad Salleh didakwa di Mahkamah Sesyen atas kesalahan pecah amanah dan pelanggaran Akta Syarikat berhubung RM49 juta dana awam yang diberikan kepada syarikat tersebut.

Beliau bagaimanapun mengaku tidak bersalah atas tuduhan pecah amanah termasuk dua tuduhan di bawah Akta Syarikat dalam skandal yang mendedahkan Datuk Najib Razak dan Barisan Nasional (BN) menerima tekanan memandangkan pilihan raya yang semakin hampir.

NFCorp menjadi tajuk bualan hangat selepas Laporan Ketua Audit Negara 2010 kerana gagal mencapai sasaran.

Polis telah mencadangkan kepada Peguam Negara supaya mendakwa pengarah NFCorp, tapi Peguam Negara mengarahkan pihak polis untuk menjalankan siasatan lengkap terhadap Mohamad Salleh.

Semasa

Hiburan

Sukan

 

© Copyright Kerabu Bersuara 2007 -2013 | Design by Kerabu Bersuara | Published by Kerabu Bersuara Group | Powered by Blogger.com.