News Update :

Politik

Kenyataan

Agama

Dunia

Himpunan Belia: Kerajaan belanja RM20 juta?

May 30, 2012


May 29 2012 / Keadilan Daily
KUALA LUMPUR 29 Mei: Kerajaan Umno BN didakwa berbelanja sebanyak RM20 juta bagi menjayakan Himpunan Jutaan Belia minggu lalu.

Menurut sumber yang enggan namanya didedahkan memberitahu, Kementerian Belia dan Sukan turut melantik sebuah syarikat baru yang dikhususkan untuk mengurus sepenuhnya program yang berlangsung sepanjang lima hari di Putrajaya itu.

"Saya dapat maklumat daripada orang dalam iaitu rakan saya yang bertugas dari Kementeria Belia dan Sukan sendiri memberitahu bahawa kerajaan telah berbelanja sebanyak RM20 juta untuk penganjuran Himpunan Belia di Putrajaya itu.

"Malah beliau turut memaklumkan kementerian juga melantik sebuah syarikat yang baru dua bulan ditubuhkan bagi mengendalikan pengurusan program tersebut," kata pesara kakitangan kerajaan itu menghubungi pejabat Keadilan Daily, hari ini.

Berikutan itu, lelaki itu menuntut penyiasatan lanjut mengenai perbelanjaan kerajaan mengadakan himpunan itu.

"Saya minta perkara ini disiasat kerana sudah tentu kerajaan menggunakan duit rakyat untuk penganjuran program ini," katanya.

Bertemakan 'Hari Ini Lebih Baik Berbanding Hari Esok', 500 aktiviti yang membabitkan 38 segmen dengan 1,000 persembahan diadakan sejak Rabu lalu, memperlihatkan kerajaan lebih ghairah menghidangkan elemen hiburan berbanding kerohanian.

Aktiviti hiburan seperti tarian dan nyanyian juga bertentangan dengan konsep wasatiyyah yang dicanang Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak.

Adakah penganjuran seperti ini menjadi kebanggaan kerajaan walaupun Himpunan Jutaan Belia tahun ini ‘tercemar’ apabila satu kemalangan berlaku ketika acara perlumbaan drag di Lebuh Wadi Ehsan di Presint 19 pada Sabtu.

Seramai 17 penonton perlumbaan drag cedera termasuk empat parah apabila sebuah kereta perlumbaan terbabas sebelum melanggar penonton.

Mangsa kini berada di Hospital Putrajaya untuk mendapat rawatan lanjut.

Mesej Twitter: Nizar mohon maaf

Oleh: NORMAWATI ADNAN

IPOH – “Jika ada mana-mana pihak yang tergores hati dengan mesej Twitter itu, saya mohon maaf. Demikian penjelasan ringkas bekas Menteri Besar Perak, Datuk Seri Mohammad Nizar Jamaluddin berhubung isu bidaan nombor pendaftaran WWW1 yang dikeluarkan Jabatan Pengankutan Jalan (JPJ), kelmarin.

Beliau berkata, apa yang dinyatakan dalam laman Twitternya itu tidak bermaksud untuk mempertikaikan keputusan Sultan Johor, Sultan Ibrahim Ismail yang menawarkan bidaan tertinggi sebanyak RM520,000.

Sebaliknya, kenyataan itu dibuat secara umum atas pandangan seorang rakyat.

“Jika ada yang menuduh saya menghina Sultan, itu sudah keterlaluan, kerana saya tiada niat untuk berbuat demikian.

“Itu hanya pandangan saya sebagai rakyat biasa yang melihat senario di negara ini bahawa masih ramai yang hidup dalam kesempitan dan memerlukan perhatian,” tegas beliau ketika dihubungi Sinar Harian, di sini, semalam.

Mohammad Nizar yang juga Timbalan Pesuruhjaya Pas Perak berkata, dalam hal itu, teguran sama tetap akan diberikan beliau kepada lain-lain pemimpin.

“Mungkin kerana bidaan tertinggi dibuat Baginda Tuanku, jadi orang katakan tindakan saya itu cuba menghina Sultan, sedangkan bukan itu maksud saya,” katanya.

Sebelum ini, Tengku Mahkota Johor, Tunku Ismail Idris ibni Sultan Ibrahim bertitah menerusi mesej Twitternya, mempertahankan pembidaan nombor pendaftaran WWW 1 oleh ayahanda baginda Sultan Johor sambil menegaskan, kerabat diraja Johor tidak mengambil sebarang wang daripada kerajaan.

Baginda juga bertitah bahawa pihak-pihak yang mempertikaikan perkara itu boleh bertanya kepada Menteri Besar Johor ataupun mana-mana pegawai-pegawai Kerajaan Negeri.

Dasar Perangai Buruk! Pertahankan Konsert K-Pop Dari Program Agama. Shabery Bangang!

May 29, 2012

Tangguh ceramah Ustaz Idrus tiada kaitan konsert K-Pop

TANJUNG MALIM - Menteri Belia dan Sukan Datuk Seri Ahmad Shabery Cheek menafikan dakwaan kononnya penangguhan majlis ceramah oleh penceramah motivasi Ustaz Azhar Idrus yang sepatutnya berlangsung pada 26 Mei lepas di Pusat Konvensyen Antarabangsa Putrajaya (PICC) disebabkan konsert K-Pop.

Sebaliknya, beliau berkata penangguhan itu berkaitan dengan masalah trafik kerana kedua-dua program terbabit berlangsung pada hari yang sama dan memerlukan komponen tambahan dalam menguruskan perjalanan trafik.

"Kementerian saya tidak ada kena mengena dengan soal ini (pembatalan ceramah) dan bukan disebabkan konsert ini. Ia di bawah kawalan pihak pengurusan PICC yang merasakan masalah trafik menjadi punca (pembatalan ceramah) dan perlu ditangguhkan," katanya.

Beliau berkata demikian kepada Bernama selepas merasmikan Seminar Hasil Penyelidikan Siri ke-5 bertemakan 'Inovasi Penyelidikan Sukan' di Universiti Pendidikan Sultan Idris di sini hari ini.

Beliau diminta mengulas mengenai dakwaan pembangkang dalam laman portal bahawa penangguhan ceramah tersebut dibuat kerana serentak dengan konsert K-Pop sempena Himpunan Jutaan Belia 2012 dan dibimbangi konsert itu tidak mendapat sambutan hangat apabila bersaing dengan majlis ceramah berkenaan.

Mengenai ketiadaan sambutan pada himpunan itu sekiranya ceramah itu juga berlangsung, Ahmad Shabery memberi contoh pada hari tersebut, himpunan belia turut diadakan di Shah Alam, namun malangnya tidak mendapat sambutan hangat.

"Pada himpunan belia di Shah Alam (penganjurnya) mengharapkan belia akan pergi ke sana. Difahamkan pemimpin besar mereka yang sepatutnya merasmikan himpunan itu tidak hadir dan akhirnya hanya 150 orang saja yang datang nak dibandingkan himpunan di Putrajaya lebih ramai lagi," katanya.

Sementara itu, ketika berucap, Shabery berkata sambutan himpunan itu amat memberangsangkan terutama kepada para peniaga kerana kebanyakan daripada mereka memperoleh keuntungan sehingga mampu menampung kos sewa gerai.

"Lebih 2,000 peniaga mengambil bahagian... ketika saya membuat tinjauan di gerai sukan yang menjual kasut, t-shirt dan sebagainya mendapati keuntungan pada hari ketiga jualan, mereka (peniaga) mampu membayar sewa kedai untuk hari pertama.

"Peniaga boleh menjual 12,000 (barang) dalam sehari. Saya percaya pada hari terakhir sudah tentu dapat meningkat daripada 18,000 hingga 20,000 jualan," katanya.

Beliau berkata ini bermakna aspek sukan perlu dilihat dari segi industri yang sebelum ini hanya dilihat dari perspektif tradisional.

"Tradisionalnya macam mana untuk mendapatkan pingat supaya kita menang, menaikkan bendera atau menyanyikan lagu. Itu aspek patriotisme yang saya rasa semua tahu bahawa kita mesti menang kerana setiap kali kemenangan akan melahirkan semangat patriotisme yang tinggi di kalangan rakyat," jelas Ahmad Shabery.- Bernama

Syed Zainal letak jawatan MD Proton

KUALA LUMPUR - Proton Holdings Bhd mengesahkan peletakan jawatan Pengarah Urusan Kumpulannya, Datuk Seri Syed Zainal Abidin Syed Mohamed Tahir berkuat kuasa 4 Julai ini.

“Syed Zainal sudah bersama Proton lebih enam tahun dan kami menghargai sumbangannya kepada syarikat. Beliau membuat keputusan untuk meninggalkan Proton bagi meneruskan cita-citanya dan kami menghormati keputusan itu,” kata syarikat pengeluar kereta negara dalam satu kenyataan hari ini.

Syarikat itu turut mengumumkan peletakan jawatan Ketua Pegawai Kewangannya, Azhar Othman berkuat kuasa 6 Julai. - Bernama

Kerajaan mesti bertanggungjawab, bayar pampasan - Ibu mangsa rempuhan


May 28 2012 / Keadilan Daily
(Oleh Norutul Ilham)

PUTRAJAYA 28 Mei: Tujuh sekawan yang mahu menyaksikan acara lumba kereta semasa Himpunan Sejuta Belia yang berlangsung 23 hingga 27 Mei lalu meninggalkan sejarah hitam kepada Fairuz Jalaludin, 27, yang mengalami kecederaan kritikal di bahagian organ dalamannya.

Fairuz antara tiga mangsa lain yang masih kritikal sementara dua lagi rakannya, Muhamad Iskandar Rasiq Shaari, 20, mengalami masalah di bahagian usus dan Ami Nakim, 27, patah kedua-dua kaki dan tangan. Kesemua mangsa dirawat di Hospital Putrajaya.

Fairuz yang bakal melangsungkan perkahwinan Februari tahun depan terpaksa melakukan pembedahan membuang limpa ekoran rempuhan kuat kereta sehingga mengakibatkan limpanya hancur.

Menurut ibunya, Hamidah Zainal Abidin, 51, beliau yang hanya mengetahui lebih kurang jam 1.00 pagi Ahad lalu selepas diberitahu sendiri oleh tunang Fairuz terus bergegas ke hospital.

"Apabila dapat panggilan, mak cik tak boleh gambarkan perasaan risau, bimbang dan takut.

"Mak cik langsung tak boleh tengok gambar dia, sedih sangat. Pak cik pulak tak boleh langsung tengok orang kemalangan," katanya ketika ditemui di hospital hari ini.

Beliau berkata demikian selepas Naib Presiden KEADILAN, Nurul Izzah Anwar dan N Surendran menziarah Fairuz di bilik rawatan.

Bagaikan mimpi ngeri melihat keadaan Fairuz terlalu kritikal kerana terpaksa dimasukkan ke Unit Rawatan Rapi (ICU), membuatkan Hamidah yang bekerja sebagai guru tadika terlalu sebak memikirkan masa depan anaknya.

"Mak cik daripada malam itu terus berjaga, tak boleh tidur, makan pun tak ada selera, risau sangat. Kaki belah kirinya juga terkoyak, tapi dah dijahit.

"Semua limpa dia kena buang sebab doktor beritahu limpa dia hancur. Akibat itu, pertahanan badannya tidak kuat. Dia juga terpaksa bergantung kepada antibiotik selama tiga tahun," katanya sebak.

Tegas Hamidah, beliau mahu kerajaan dan penganjur bertanggungjawab serta membayar pampasan.

"Mak cik nak penganjur tanggung segala kos dan kerajaan bayar pampasan kepada anak mak cik. Kerajaan mesti bertanggungjawab sebab mereka yang anjur.

"Semalam, Menteri (Datuk Seri Shabery Cheek) hanya datang melawat, beliau tidak beri jaminan apa-apa pun. Hanya tanya keadaan Fairuz sahaja," kata ibu anak empat itu.

Dalam pada itu, beliau turut kecewa dengan tindakan penganjur yang tidak habis-habis menyalahkan anaknya yang didakwa tidak mengikut arahan.

"Dia (kerajaan) salahkan budak-budak ni, tapi bagi mak cik, pihak penganjur kena bertanggungjawab dari segi keselamatan.

"Penganjur ada datang hari Sabtu dan Ahad, tapi mereka salahkan anak mak cik yang tidak ikut arahan, tapi bila mak cik tanya kawan-kawan dia, mereka cakap penganjur tak bagi apa-apa arahan pun," kata Hamidah lagi.

Hadi: Sebab Pas sertai Bersih 1, 2 dan 3

May 28, 2012

Oleh: Abdul Hadi Awang

MEMILIH pemimpin negara adalah amanah besar dalam Islam, yang disebut Ulil Amri. Al-Quran mengesahkan semua rasul menentang sekeras-kerasnya ajaran yang memartabatkan pemimpin kerajaan sehingga dianggap Maha Suci daripada segala kesalahan.

Di zaman keemasan umat Islam menjadi kuasa besar dunia, setiap Uli al-Amri yang dinamakan Khalifah diharamkan bersikap Maha Suci seperti Tuhan Yang Maha Esa (ALLAH S.W.T).

Rasulullah S.A.W bersabda: “Ketaatan terhadap pemimpin hanya dalam perkara yang baik“. Ucapan ini adalah mentafsirkan perintah ALLAH yang dihayati di masa baginda sendiri menjadi ketua negara dan wajib diikuti oleh umatnya.

Ucapan Abu Bakar R.A apabila dipilih menjadi ketua negara selepas wafatnya Rasulullah S.A.W: “Wahai tuan-tuan! saya telah dipilih menjadi pemimpin kamu, padahal saya bukannya orang yang terbaik di kalangan kamu."

"Sekiranya saya dalam keadaan yang baik tolonglah saya, sekiranya saya dalam keadaan yang buruk perbetulkan saya. Benar adalah amanah, bohong adalah khianat..." Beginilah juga ucapan setiap pemimpin yang dilantik selepasnya.

Amalan sistem pemerintahan Islam yang dibukukan dan dicatit oleh para ulama Islam daripada semua mazhab menjadi kajian para orentalis.

Kitab-kitab seperti Muqaddimah Ibn Khaldun, Ahkam Sultaniyyah, Adab al-Wazir dan lain-lain diterjemahkan ke dalam bahasa-bahasa Eropah mempengaruhi perkembangan Demokrasi Moden yang diamalkan oleh negara Barat.

Walaupun mereka menerima dengan fahaman sekularisme yang dianut, memisahkan politik daripada agama, namun pengaruh inilah yang mewujudkan sistem pilihan raya yang adil dengan memberi hak kepada rakyat menjadi hakim terhadap kerajaan dan para pemimpin kerajaan yang boleh dijatuhkan sekiranya berlaku kesilapan atau kelemahan dalam mentadbir negara, rakyat pula diberi hak dalam urusan pemerintahan secara beradab.

Sistem yang adil ini menggantikan revolusi rakyat secara berdarah yang banyak berlaku seperti di England, Perancis dan lain-lain. Akhirnya terciptalah demokrasi moden dengan mewujudkan pilihan raya yang adil.

Bagi mewujudkan penghakiman yang adil oleh rakyat melalui pilihan raya, maka rakyat diberi kefahaman yang benar berkenaan pilihan raya.

Mereka benar-benar memahami hak mereka dengan larangan tegas secara undang-undang terhadap ugutan, sogokan rasuah dan penyalahgunaan kuasa.

Pihak media diletakkan sebagai saksi yang melaporkan semua pihak kepada rakyat yang menjadi hakim, sama ada pihak kerajaan yang dituduh atau pihak pembangkang yang menuduh.

Pihak Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) adalah badan yang bebas bagi mengendalikan urusan pilihan raya mengikut sistem pemisahan kuasa di antara badan kehakiman, perundangan dan pentadbiran yang diamalkan oleh Rasulullah S.A.W ketika menegakkan negara contoh di Madinah.

Sistem ini diterima oleh semua parti Islam di seluruh dunia termasuk Pas, yang ditubuhkan daripada gerakan tajdid dan islah kerana demokrasi moden menjadi medan politik paling sesuai dengan Islam yang mengutamakan secara damai.

Keseluruhan negara Barat dan termasuk negara komunis sekarang telah berubah, menerima sistem demokrasi pilihan raya yang adil, sehingga tidak ada parti dan pemimpin kerajaan boleh mendabik dada bahawa mereka Maha Suci daripada segala sifat kekurangan dan tidak ada kesilapan langsung.

Sistem demokrasi moden ini menjadikan parti kerajaan dan pemimpinnya sentiasa berwaspada dan sedia ditolak dan dihukum oleh rakyat, maka berlakulah perlumbaan yang sihat bagi melakukan yang baik dan menolak yang munkar, menjadikan riadah yang menjadikan hak rakyat dan kerajaan sentiasa sihat kerana silih berganti apabila berlaku setiap kelemahan dan para pemimpin sangat berhati-hati menunaikan amanah.

Di Amerika pernah dibatalkan kemenangan seorang presiden dalam peristiwa yang terkenal dengan nama skandal Water Gate. Di England pula menjatuhkan kerajaan kerana skandal salah seorang menteri kabinetnya dengan pelacur yang berkait dengan perisikan negara asing.

Di India membatalkan kemenangan seorang perdana menteri kerana menyalahgunakan jentera kerajaan dan banyak lagi. Di zaman kini banyak negara yang dibelenggu dengah sistem dictatorship terpaksa berubah kepada sistem demokrasi pilihan raya yang adil.

Negara kita Malaysia yang tercinta ini mengalami sistem demokrasi menuju ke arah yang lebih buruk dan memalukan. SPR yang tidak bermaya untuk melakukan reformasi demokrasi yang sebenar kerana tidak diberi kuasa yang sebenar mengikut takrif demokrasi dan tidak berlaku pemisahan kuasa yang sebenar.

Kedudukannya berada di bawah siapa parti yang memerintah mengikut arahan secara nyata dan sulit bagi mengekalkan sistem satu parti seperti negara komunis, secara agenda yang diatur begitu rupa.

Media arus perdana sebelah pihak yang menutup minda rakyat mengetahui segala kelemahan kerajaan, seolah-olah menjadikan kerajaan itu Maha Suci sepanjang hayat seolah-olah tidak ada ajal dan tidak ada hari kiamat.

Daftar pengundi yang tidak masuk akal seperti jumlah isi rumah laksana sebuah kampung dan penduduk kampung yang ramai laksana satu daerah kerana terlalu gelojoh mangambil pengundi bagi menjamin kemenangan parti yang sedang memerintah walaupun sudah banyak senarai penyelewengan sehingga dilupai yang telah berlaku sebelumnya tanpa tindakan yag adil.

Politik wang yang membarah ke dalam parti kerajaan dan masuk pula ke dalam rakyat, ke lapangan pilihan raya umum.

Semua yang berlaku adalah kemungkaran yang mencalarkan imej Islam yang menjadi agama negara mengikut perlembagaan dan banyak kemunkaran yang wajib dicegah dan kezaliman yang wajib disanggah.

Pas wajib menyampaikan risalah Islam kepada seluruh manusia dengan memberi kefahaman yang betul kepada penganut Islam dan memperkenalkan Islam kepada bukan Islam, bagi mengajak kepada makruf dan mencegah kemunkaran kerana Rasulullah S.A.W mewajibkan kepada setiap orang Islam menyampaikan mesej sebenar, menyatakan yang benar dan mencegah kemunkaran mengikut kemampuan masing-masing dengan tangan, lidah dan perasaan benci dalam hati.

Demonstrasi aman yang menjadi salah satu daripada amalan demokrasi moden adalah salah satu cara menunjukkan kebencian dalam hati.

Rasulullah S.A.W mengizinkan para sahabatnya keluar beramai-ramai daripada persembunyian mereka di Makkah selepas Islamnya Hamzah dan Umar R.A bagi menunjukkan sikap mereka terhadap pamimpin Makkah yang zalim secara terbuka dan aman tanpa senjata.

Ketika berada di Madinah dan telah wujud negara yang berkuasa, tiba-tiba Rasulullah S.A.W bersabda kepada para sahabatnya, menyebut peristiwa lama berlaku sebelum dilantik manjadi Rasul:

"Aku pernah dibawa oleh bapa-bapa saudaraku ke rumah Abdullah bin Judaan bagi mengadakan Halaf Fudul (persefahaman dan kerjasama) bagi membela mereka yang dizalimi dan menentang mereka yang zalim secara bersama. Sekiranya perkara ini dibawa kepadaku sekarang nescaya aku menyertainya."

Rasulullah menerima secara positif segala sifat yang baik secara fitrah yang ada dalam diri manusia termasuk bukan Islam, sehingga menghargai keluarga Hatim al-Toei seorang pemimpin kabilah yang suka menolong dan meraikan tamu di zaman jahiliyyah dan banyak lagi contoh yang lain.

Bersih adalah gabungan kerjasama NGO berbagai agama dan parti-parti politik pelbagai ideologi yang menganjurkan demonstrasi aman bagi membantah pilihan raya yang mengotorkan amalan demokrasi di Malaysia, ramai kalangan mereka tidak terlibat secara langsung dalam pilihan raya, tetapi sifat fitrah manusia yang bencikan zalim, tipu dan lain-lain.

Pas berpendapat bahawa BN telah banyak menyeleweng daripada konsep demokrasi yang adil. Umno sendiri telah lama merosakkan imej Islam. Ajaran Islam meletakkan politik adalah amanah besar yang diamalkan para Rasul seluruhnya, tiba-tiba dikotori dengan banyak perkara yang memalukan seperti menyalahgunakan kuasa secara penipuan dan zalim bukannya bertahan dengan akhlak yang mulia.

Amanah politik dijadikan peluang mengumpul harta dan menaikkan pangkat, bukannya amanah yang wajib ditunaikan. Harta dan kuasa dijadikan senjata mengugut rakyat, laksana dajjal yang zahir di akhir zaman, menawarkan kesenangan untuk pengikutnya sahaja, sesiapa yang tidak mengikutnya menerima padah.

Akhirnya Pas wajib mencegah kemungkaran besar yang sedang berlaku ini, hujah lebih kuat lagi apabila membaca amanat Rasulullah S.A.W:

“Sama ada kamu menyuruh kepada yang baik dan mencegah kemungkaran atau berdiam diri, nescaya orang-orang yang jahat memerintah kamu, lalu orang-orang yang baik berdoa, tiba-tiba doanya tidak diperkenankan oleh ALLAH“. Sabdanya lagi: ” Menyatakan yang benar kepada kerajaan yang zalim adalah jihad paling afdal “.

Pas tidak membenarkan para ulamanya menjadi syaitan bisu yang berdiam diri terhadap kebenaran di hadapan mata yang wajib ditegakkan dan kemunkaran nyata yang wajib ditegah, Pas tidak mengizinkan para ulamanya menjadi burung kakak tua yang bercakap hanya mengikut apa yang diajar oleh tuannya sahaja dan tidak mampu menilai sendiri.

Adapun alasan berlakunya kekacauan selepas itu, adalah disebabkan salah laku kerajaan terhadap perhimpunan aman seperti melarang berhimpun di padang Dataran Merdeka yang menjadi tempat berhimpun dan provokasi pihak yang diadakan sendiri atau diizin oleh kerajaan sendiri.

Sikap tidak adil melantik kumpulan penyiasat yang ditunjukkan oleh satu pihak kerajaan sahaja adalah cara yang tidak bermoral untuk menegakkan keadilan yang sebenar.

Lebih tidak adil lagi apabila adanya tangkapan selepas bersurai dan menyeksa mereka yang ditangkap, dimaki hamun dan sebagainya.

Ini bukan cara yang bijak untuk mempertahankan kerajaan, bahkan cara menggali lubang sendiri untuk jatuh dengan cara memalukan. Bukan sahaja menjadi sunnah alam dan nas al-Quran dan hadith, serta doa mereka yang dizalimi pasti diperkenan ALLAH walaupun daripada seorang yang bukan Islam.

Akhirnya, kalau bangsa Melayu masih bersama Umno yang tidak menegakkan Islam yang sebenar, berlakulah amaran Allah:
وَإِنْ تَتَوَلَّوْا يَسْتَبْدِلْ قَوْمًا غَيْرَكُمْ ثُمَّ لَا يَكُونُوا أَمْثَالَكُمْ ( 38
Maksudnya: Sekiranya kamu berpaling (tidak mahu menegakkan agama kamu) nescaya Allah menukarkan kaum lain, kemudian mereka tidaklah seperti kamu. (Surah Muhammad: 38).

* Datuk Seri Abdul Hadi Awang, Presiden Pas

Matahari tegak di atas Kaabah petang ini

KUALA LUMPUR - Umat Islam di negara ini berpeluang menyemak arah kiblat yang betul pada pukul 5.16 petang hari ini (waktu Malaysia) berikutan fenomena Istiwa' Matahari di atas Ka'abah, iaitu matahari akan berada tegak di atas Kaabah, di Masjidil Haram, Makkah.

Laman Facebook milik Observatori Negara Langkawi (NOL), di bawah Kementerian Sains, Teknologi dan Inovasi, memberikan pautan www.falak-online.net yang menyebut matahari akan berada tepat di atas Kaabah dua kali setahun iaitu pada 5.16 petang 28 Mei dan juga pukul 5.28 petang 16 Julai.

Di Makkah, Arab Saudi, ia berlaku pada 12.16 tengah hari 28 Mei dan 12.28 tengah hari pada 16 Julai.

Laman sesawang itu juga memaklumkan cara menyemak arah kiblat iaitu dengan memacak kayu atau pancang di atas tanah yang tidak dilindungi sebarang pokok atau bangunan supaya bayang kayu yang dipacakkan itu dapat dilihat dengan jelas.

"Apabila tepat masanya, pastikan bayang-bayang yang ada jelas dan tidak dilindungi. Kemudian buat garisan bayang-bayang itu ke arah matahari supaya mendapat arah kiblat yang tepat, Insya Allah," menurut laman itu.- Bernama

Hanya Melayu Pulau Pinang berhijrah?

May 26, 2012

GEORGE TOWN, 26 MEI: Adakah tidak ada orang Melayu di Terengganu, Perlis, Pahang, Perak atau Johor berhijrah ke negeri lain, termasuk ke ibu kota Kuala Lumpur? Mengapa penghijrahan Melayu dari negeri-negeri ini didiamkan dan disembunyikan oleh UMNO?

Mengapa hanya orang Melayu Pulau Pinang dijadikan sasaran oleh pimpinan UMNO serta para pecacai mereka?

Persoalan ini ditanya oleh Exco Agama, Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna Pulau Pinang Abdul Malik Kassim yang sedar bahawa isu berbaur perkauman tersebut sengaja dibangkitkan oleh UMNO yang semakin tidak relevan.

Malah, katanya, angka kononnya 18,000 orang Melayu meninggalkan negeri, mengikut kajian satu kumpulan yang rapat dengan UMNO, tidak dijelaskan secara terperinci.

“Yang menjadi persoalan besar bagi saya ialah fakta. Dari mana fakta ini didapati? Datang dari mana? Apa sumbernya?

“Saya anak Pulau Pinang. Bagi kita ini lumrah. Memang akan sentiasa ada orang yang berhijrah dan akan sentiasa ada yang datang berhijrah ke Pulau Pinang dari negeri luar.

“Mereka yang keluar dari Pulau Pinang pun atas banyak faktor. Ada kerana rumah tangga, belajar, tawaran kerja di tempat lain, pertukaran tempat kerja. Jadi banyak sebab, jadi mengapa ini dijadikan isu politik?” katanya kepada Roketkini.

Malik yang juga Adun Batu Maung mempersoalkan UMNO serta para penyokong mereka tentang sikap diam membisu terhadap penghijrahan orang Melayu dari negeri-negeri lain, termasuk orang Melayu yang berpindah ke Pulau Pinang.

“Apakah di tempat lain tak berlaku penghijrahan? Mustahil. Tetapi isu ini dijadikan alasan politik oleh UMNO dan BN. Katakanlah ada 18,000 Melayu keluar tinggalkan Pulau Pinang, bagaimana dengan 40,000 lagi Melayu yang berhijrah ke Pulau Pinang?

“Jika ada alasan kerana Pulau Pinang sesak atau harga rumah lebih murah di Kulim atau Sungai Petani (Kedah) atau di tempat-tempat lain. Ya memanglah, itu kenyataan…ini pulau, memanglah harga tanah dan rumah mahal. Jadi apa salah dan masalahnya?” tambah beliau.

Beliau menjelaskan, apa yang UMNO sembunyikan ialah hakikat bahawa orang Melayu di Pulau Pinang kini banyak mendapat hak dan kelebihan di bawah pemerintahan Pakatan Rakyat berbanding sewaktu BN dan UMNO menguasai kerajaan negeri.

“Saya tahu kerana saya asal Pulau Pinang, saya tinggal di negeri dan saya alami sendiri sistem terdahulu. Tetapi jangan lupa, apa yang orang Melayu dapat pada hari ini bukan sekadar hand out (beri percuma), tetapi apa yang kita beri adalah untuk pastikan Melayu yang kuat. Hand out ini sementara saja.

“Apa yang kita beri adalah untuk menguatkan lagi keupayaan Melayu untuk bersaing dan gigih bekerja. Jadi ini bezanya. Tak perlu politikkan perkara ini kecualilah UMNO-BN memang dah tak ada isu. UMNO mesti ingat bahawa orang Melayu sudah lama sedar hak mereka,” ujarnya. – Roketkini.

Menteri ghairah lelong plat kenderaan, rakyat sengsara skandal berbilion ringgit

May 25, 2012

KUALA LUMPUR, 25 MEI: Yang dituntut oleh rakyat ialah penyelesaian skandal KLIA2 yang bernilai RM3.9 billion, skandal RM12.5 billion PKFZ dan skandal RM12.49 bilion lebihan kos projek landasan keretapi berkembar EDTP.

Tetapi yang dibuat oleh Menteri Pengangkutan Datuk Seri Kong Cho Ha ialah mendabik dada kerana berjaya menjadi penjual nombor plat kenderaan WWW.

Inilah kehebatan seorang Menteri dari MCA dan Barisan Nasional yang diamanahkan oleh negara untuk menjaga kepentingan rakyat, kata Setiausaha Publisiti DAP Tony Pua.

“Rakyat Malaysia tidak perlukan seorang Menteri Pengangkutan yang cuma berminat melaporkan jumlah lelongan nombor plat WWW daripada menyelesaikan isu besar yang dihadapi,” katanya dalam satu kenyataan.

Menurutnya, Kong tidak berwibawa kerana gagal melindungi dan mempertahankan kepentingan awam melibatkan isu skandal berbilion ringgit, sebaliknya, beliau telah mengadakan beberapa sidang akhbar bagi mengumumkan nilai rekod bidaan tertinggi bagi plat kenderaan WWW yang mencecah RM11.3 juta seperti mana yang dilaporkan Bernama.

Pua yang juga Ahli Parlimen Petaling Jaya Utara berlata, Kong sepatutnya menjelaskan kepada rakyat tentang kenaikan mendadak nilai “terminal kos rendah” KLIA2 dari RM1.7 billion pada 2007 kepada RM3.9 billion tahun lalu adalah akibat penukaran tapak KLIA2 ke kawasan paya gambut.

“Walaubagai mana pun, kenaikan RM2.2 billion tersebut yang membebankan rakyat dijawab Kong yang hanya berkata ‘saya tidak mempunyai jawapan kerana keputusan tersebut tidak dibuat oleh Kementerian Pengangkutan’, ” tambah beliau.

Pua juga berkata, dalam isu Zon Bebas Pelabuhan Klang (PKFZ), Kong yang juga Setiausaha Agong MCA telah mengarahkan bayaran diteruskan kepada pemegang saham Kuala Dimensi Sdn Bhd (KDSB). Sedangkan, Lembaga Pelabuhan Klang (PKA) sendiri telah menyaman KDSB sebanyak RM1.6 billion di atas tuntutan berlebihan dan penipuan, tambahnya. Sebaliknya, beliau berkata, Kong pula menuduh PKA dengan mengatakan bahawa setiap jumlah yang dibayar adalah atas nasihat PKA walau pun PKA mengarahkan untuk menghentikan bayaran,” ujarnya.

Yang terkini, laporan Business Times yang mendedahkan bahawa MMC-Gamuda telah menuntut arahan perubahan kerja (VO) sebanyak RM1.5 billion dari kerajaan bagi lebihan kos Pembinaan Landasan Berkembar Elektrik (EDTP) Ipoh-Padang besar. “Walau pun ia dinafikan oleh MMC-Gamuda, mereka tetap mengakui bahawa tuntutan “perbelanjaan dan kerugian” tersebut adalah disebabkan oleh kerajaan sendiri. “Nilai projek EDTP ialah RM12.49 billion dan kenaikan sebanyak RM1.5 billion bermaksud kenaikan 12% daripada kos asal,” kata Pua.

Menurutnya, semua ini perlu dijelaskan oleh Kong tetapi pemimpin MCA itu terus membisu walau pun sedar segala skandal tersebut telah menyumbang kepada masalah ekonomi negara kerana wang pembayar cukai yang berjumlah berbilion ringgit telah disalah guna dan dibazirkan. – Roketkini.com

Kembalikan tanah sekolah atau kami mogok lapar tanpa henti - NGO

May 25 2012 / Keadilan Daily
(Oleh Masdar Wahid)

KUALA LUMPUR 25 Mei: Sekumpulan masyarakat India akan mengadakan mogok lapar bermula esok bagi mendesak MIC mengembalikan semula tiga ekar tanah milik Sekolah Rendah Jenis Kebangsaan Tamil (SRJKT) Effingham di Petaling Jaya yang dirampas sekutu Umno itu sejak 1999.

Kumpulan yang menamakan diri mereka Return Effingham Land Action Team (Reflax) menegaskan, mogok lapar itu hanya dihentikan jika MIC mengembalikan semula tanah itu kepada SRJKT.

"Kami akan memulakan mogok lapar seawal 8.00 pagi Sabtu ini dan ia akan berterusan sehinggalah tanah yang diperuntukkan kepada SRJKT Effingham dikembalikan.

"Mogok diadakan di Water Fountain, Brickfields dan sehingga kini 10 aktivis sudahpun mengesahkan penyertaan" kata Pengerusi Reflax, Manivanan Gowin dalam sidang media di Ibu Pejabat KEADILAN, semalam.

Turut serta, Presiden KEADILAN, Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail; Naib Presiden, Fuziah Salleh; Ahli Majlis Pimpinan Pusat (MPP), R Sivarasa, Senator S Ramakrishnan, pimpinan parti dan lebih 30 aktivis masyarakat India.

Manivanan berkata, mogok lapar terpaksa dibuat ekoran pelbagai usaha NGO itu sebelum ini termasuk menemui Presiden MIC, Datuk G Palanivel pada 22 Mei lalu ditolak.

"Malah Setiausaha Politik Datuk G Palanivel iaitu Dr Vijay yang diarah menemui kami mengugut wakil Reflax, N Palanivelan dengan mengatakan akan membawa keranda jika sesiapa meninggal dunia hasil daripada mogok lapar ini.

"Beliau juga cuba menakutkan kami mengenai insiden kecederaan depan Pejabat Jabatan Perdana Menteri (JPM) baru-baru ini dan mengingatkan kami agar jaga-jaga kerana kami ada anak dan isteri," katanya.

Sebelum ini, sekumpulan penyokong MIC menyerang dan mencederakan seorang penyokong KEADILAN sehingga berlumuran darah pada himpunan di Putrajaya bertujuan mendesak pentadbiran Datuk Seri Najib Razak menyelesaikan permasalahan kad pengenalan masyarakat India di negara ini.

Manivanan turut kesal dengan keengganan Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL) memberi permit kepada himpunan itu sebagaimana dimaklumkan oleh Pengarah Jabatan Perancangan Korporat agensi itu, Dr Ismain Stapa 21 Mei lalu.

"Penolakan permit ini jelas penghinaan kepada pelajar sekolah kerana mogok lapar ini dibuat bagi memperjuangkan pendidikan masyarakat India di negara ini.

"Walaupun tanpa permit, himpunan ini tetap diteruskan dan perkara ini juga sudah dimaklum kepada Balai Polis Travers agar menjaga keselamatan rakyat yang menyertai dan menyokong mogok lapar ini," tegasnya.

Ekoran itu, wakil Reflax, N Palanivelan membuat laporan di balai polis Travers, Brickfields semalam selain mendesak Vijay memohon maaf secara terbuka dalam masa 24 jam.

Sesiapa yang ingin menyertai mogok lapar esok, boleh menghubungi N Palanivelan di talian 016 339 8165.

Pejabat Nurul Izzah dibaling telur oleh samseng Umno

May 25 2012 / Keadilan Daily
(Oleh Mohd Martin Kahar)

PETALING JAYA 25 Mei: Tindakan provokasi samseng Umno BN nampaknya tiada kesudahan.

Terbaru, Pejabat Ahli Parlimen Lembah Pantai, Nurul Izzah Anwar turut menjadi sasaran tindakan provokatif pihak tidak bertanggungjawab ini.

Nurul Izzah berkata, ketika mahu ke pejabat pagi tadi, beliau menyedari beberapa biji telur dilempar di tangga pejabatnya.

"Kejadian ini disedari pada jam 10.00 pagi. Selepas selesai program di Puchong, saya singgah di pejabat dan mendapati tangga menuju pejabat saya penuh dengan kesan telur pecah," katanya pada sidang media di Ibu Pejabat KEADILAN, di sini tengah hari tadi.

Beliau mengesyaki perbuatan itu dilakukan Pemuda Umno kerana setiap pagi beliau mendapati ramai di kalangan mereka melepak di restoran mamak berhampiran.

Samseng itu Pemuda Umno - Saksi

May 25 2012 / Keadilan Daily
(Mohd Martin Kahar)

KUALA LUMPUR 25 Mei: KEADILAN telah mengenal pasti samseng Umno yang melempar batu, telur dan botol hingga menyebabkan beberapa penyokong Pakatan Rakyat cedera di ceramah malam tadi.

Menurut Pengarah Operasi Jentera Pilihan Raya KEADILAN Lembah Pantai, Md Zaman Md Tasi, tindakan biadap itu dilakukan oleh Pemuda Umno kawasan berhampiran.

"Saya mengenal pasti mereka adalah Pemuda Umno. Saya merupakan penduduk Lembah Pantai dan mustahil saya tidak mengenali mereka," katanya pada sidang media di Ibu Pejabat KEADILAN tengahari tadi.

Turut hadir, Ahli Parlimen Lembah Pantai, Nurul Izzah Anwar dan setiausaha politik pejabat beliau, Fahmi Fadzil.

Zaman berkata, sebelum kejadian itu, beliau menerima sistem pesanan ringkas (SMS) daripada seorang Pemuda Umno yang merupakan rakannya, memberitahu, salah seorang daripada mereka akan mensabotaj program malam itu.
"Saya menyedari SMS itu selepas samseng tersebut memotong kabel bekalan elektrik, bagaimanapun saya tidak mampu berbuat apa-apa" katanya.

Malam tadi, ceramah Ketua Umum KEADILAN, Datuk Seri Anwar Ibrahim di Pangsapuri Pantai Permai dicemari aksi samseng Umno yag melempar batu, telur dan botol.
Kejadian itu menyebabkan seorang warga emas parah di kepala dan seorang kanak-kanak berusia 12 tahun dipercayai patah tangan kiri.

Umno upah samseng RM20 untuk maki, serang ceramah Anwar

May 25 2012 / Keadilan Daily
(Oleh Norutul Ilham)

KUALA LUMPUR 25 Mei: Tindakan terdesak Umno Barisan Nasional (BN) yang sangggup mengupah anak-anak muda sebagai samseng membuktikan budaya memalukan itu akan berterusan selagi Umno memerintah.

"Dengan upah RM20 kepada samseng-samseng didikan Umno itu membuktikan mereka sanggup mempergunakan anak-anak muda demi politik kotor mereka," kata Datuk Seri Anwar Ibrahim.

Ketua Umum KEADILAN itu berkata demikian ketika menyampaikan ceramah di hadapan lebih 1,000 penyokong di perkarangan Flat Pantai Permai, Lembah Pantai malam tadi.

Provokasi yang sengaja dicetuskan Umno malam tadi bukan sahaja mengganggu penyokong tetapi turut mensasarkan Anwar kerana baru 30 minit beliau berucap, insiden baling objek mula berlaku.

Akibatnya, seorang warga emas dilempar batu menyebabkan kepalanya berdarah diusung penyokong lain dari tapak ceramah dan dibawa ke hospital dalam keadaan separa sedar.

Seorang kanak-kanak berusia 12 tahun, Nurul Balqis turut terkena lontaran batu sebesar kira-kira penumbuk tangan sewaktu Anwar berucap.

Malah, ceramah Umno yang sengaja diadakan lebih kurang 20 meter daripada tapak ceramah KEADILAN itu juga antara usaha Umno mengganggu ucapan pemimpin Pakatan Rakyat.

"Apa yang dia boleh buat, dia ada wang. Dia boleh bayar RM20 untuk pemuda jadi seperti itu. (sambil menunjuk ke arah samseng Umno).

"Dia ugut, kalau dia ingat dia nak baling batu, baling telur, dia ingat nak bagi kita lari semua?" soal Anwar disambut jawapan tidak oleh penyokong.

Tambah Anwar, sepatutnya anak muda harus sedar mereka semua hanya diperalatkan Umno.

"Ingat, dia ambik RM200 juta, dia bayar anak muda RM20 sahaja, ini keadaan sekarang.

"Kalau nak jadi pemimpin negara, jadikan anak Cina, India juga seperti anak kamu. Ini anak Najib, anak dia, anak lain anak 1Malaysia. Maka jeritlah kamu dah dapat RM20," kata beliau disambut sorokan gemuruh penyokong.

Sepanjang ceramah itu juga, Anwar sempat menenangkan penyokong daripada terjebak provokasi oleh samseng Umno.

"Saudara jangan lupa bahawa malam ini adalah saksi, ini cara Umno dan Pemudanya, tiada akhlak, sabar-sabar...," katanya yang tidak takut dengan ancaman samseng upahan itu yang disifatkan seperti cicak mengkarung.

Seawal 8.00 malam lagi, pelbagai usaha provokasi dirancang Umno dengan mengupah samseng-samsengnya menyekat jalan dan mengibarkan kain rentang mengutuk Pakatan Rakyat dan Anwar.

Sekumpulan samseng kira-kira 30 orang itu memakai baju merah dengan mengibarkan bendera selain sengaja menjerit dan memaki hamun orang ramai yang mahu ke ceramah anjuran Parlimen Lembah Pantai itu.

Lebih daripada itu, kumpulan penceramah anjuran Umno tanpa segan silu memaki, mencarut dan memfitnah Anwar.

Antara panel jemputannya, Ummi Hafilda Ali yang sinonim dengan sikap jeliknya apabila menyampaikan ceramah dengan mengaitkan isu liwat, seks dan sebagainya.

Bubu bukan cucu Sultan Selangor

Oleh: Wartawan Sinar Harian

SHAH ALAM – Kerabat Diraja Selangor mengesahkan Raja Mohammad Syazni Raja Mohammad Rashid, kekasih artis Indonesia Syahrini bukan cucu Sultan Selangor, Sultan Sharafuddin Idris Shah seperti didakwa.

Tengku Seri Wangsa Diraja, Tengku Datuk Setia Ramli Alhaj Tengku Shahruddin Shah Alhaj berkata, dakwaan tersebut tidak benar memandangkan Sultan Sharafuddin dikurniakan dua puteri iaitu Tengku Zerafina dan Tengku Zatashah serta seorang putera iaitu Raja Muda Selangor, Tengku Amir Shah yang hampir sebaya Raja Mohammad Syazni.

"Saya mengesahkan bahawa Raja Mohammad Syazni Raja Mohammad Rashid bukan cucu Sultan Selangor, Sultan Sharafuddin Idris Shah Alhaj," katanya kepada Sinar Harian menerusi khidmat pesanan ringkas (SMS), semalam.

Terdahulu, Syahrini melalui portal hiburan Indonesia, detikhot. com mendakwa menjalinkan hubungan dengan seorang Kerabat Diraja Selangor, iaitu Raja Mohammad Syazni atau lebih dikenali sebagai Bubu.

Beliau berkata, mereka bercinta sejak dua tahun lalu selepas berkenalan ketika bertemu sempena sambutan tahun baru di Kuala Lumpur pada Disember 2010. Manakala Bubu pula mengesahkan dirinya merupakan Kerabat Diraja Selangor dan bukan berasal dari Bogor dan berketurunan Batak sebagai mana yang dihebohkan media Indonesia sebelum ini.

“Saya ada dengar berita yang tidak menarik mengenai saya. Saya bukan orang Bogor atau Batak. Berita yang anda dengar itu adalah tidak benar.

“Saya keturunan raja, saya adalah cucu Raja Selangor. Nama saya Raja, tak semua orang di Malaysia boleh menggunakan nama itu,” kata Bubu.

Video: 5000 Berhimpun Depan Rumah Ambiga.


aku rasa kesian dengan mamat ni. Nak bercakap berbelit-belit dan terucap-ucap macam pondan

kahkahkahkah

Terkini! Penyokong Pakatan Cedera Parah Terkena Balingan Batu Dari Syaitan Keris Kat Lembah Pantai Sebentar Tadi

May 24, 2012

http://a1.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash4/246553_364578506935377_100001496924440_984655_2005365696_n.jpg

Penyokong PKR cedera dibaling batu ceramah di Lembah Pantai sebentar tadi.

Celaka syaitan keris! Tahniah juga buat anggota polis yang TOLONG beri KERJASAMA yang BAIK


Panas! Umno Ceramah Jarak 50 Meter Dari Pakatan. 5000 Penyokong Umno, 300 Penyokong Pakatan

http://a3.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash4/s720x720/303374_10150825974051510_153563841509_9966821_407496057_n.jpg

UMNO Ceramah 50 meter fm PKR Ceramah @Pantai Dalam @anwsribrahim @tianchua @shamsuliskandar

http://a7.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash3/s720x720/560325_10150825999166510_153563841509_9966837_1782772951_n.jpg

PKRCeramah 50m fm UMNOCeramah @PantaiDalam @anwaribrahim @tianchua @n_izzah @shamsuliskandar

Gambar Ustaz Azhar Santuni TG Nik Aziz

Gambar ini diambil semasa program di kelantan petang tadi.

Allahuakhbar.

Cuba tengok macam mana Ustaz Azhar begitu santun melayan TG Nik Aziz. Walaupun pelbagai fitnah jahat yang dilemparkan kepada Tok Guru, orang yang berilmu pandai menilai yang mana intan dan yang mana kaca.

Yang berhati gelap saja yang sanggup panggil Ulama sebagai bapa kafir.

Gambar Mat Rempit Demo Depan Rumah Ambiga. Memalukan Geng Rempit Der!

Datuk ikan bakar kutip kat mana mat rempit ni? Hahahahah...

Malu!

Jom Tengok Muka Siapa Yang Demo Depan Rumah Ambiga

Gila beb! Budak mana depa kutip ni? Hahahahaha...

YAB Tuan Guru mencuba bakat memanah ketika merasmikan Sukan Memanah Yayasan Islam Kelantan

http://a8.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash3/s720x720/547623_10150822346962592_358919387591_10135899_167836418_n.jpg

YAB Tuan Guru mencuba bakat memanah ketika merasmikan Sukan Memanah Yayasan Islam Kelantan di Maahad Muhammadi Lelaki sebentar tadi.

Ambillah Kelantan, bagi Putrajaya



Subky Latif, 24 Mei 2012

KETIKA Pakatan Rakyat dengan penuh tenaga mara untuk merampas Putrajaya dari Barisan Nasoinal, maka Perdana Menteri Najib penuh yakin untuk bukan sekadar mengambil semula Kedah dan Selangor, malah ia sudah bersedia untuk menawan Kelantan buat kali kedua selepas merdeka.

BN sudah menyediakan Dato Mustapa Mohamad sebagai calon Menteri Besar Kelantan buat kali ketiga dan mungkin Dato Mukhriz Mahathir sebagai ketua kerajaannya di Kedah.

Selangor Najib yakin menang semula cuma dia tidak ada calon Menteri Besar. Malah itu mungkin selesai jika Razali Ismail, pemegang konsesi Syabas bersedia turun padang.

Apapun Perdana Menteri baru di Putrajaya tidak lain dari Datuk Seri Anwar Ibrahim.

Kita tunggu saja bila Parlimen dan DUN-DUN dibubar.

Mungkin Allah memperkenan hasrat dan hajat semua pihak. Kelantan, Kedah dan Selangor diambil semula oleh Barisan Nasional tetapi Putrajaya diberi kepada Anwar dari Pakatan Rakyat. Mungkin diperkenankan Allah bertukar.

Jika ini berlaku, Najib tidak lagi menjadi Perdana Menteri selama-lamanya dan Tok Guru Nik Abdul Aziz pula mengakhiri kedudukannya sebagai Menteri Besar Kelantan selama 22 tahun.

Jika Najib tidak lagi jadi Perdana Menteri maka Presiden UMNO pun akan terlepas pula kepada orang lain. Ke mana dia? Tentunya Interpol dari Paris minta dia dibawa ke sana.

Tok Guru Nik Aziz macam mana?

Beliau tetap memberi kuliah dhuha setiap Jumaat di tengah Kota Bharu dan kerana Putrajaya sudah dibebaskan, maka Tok Guru pula mungkin dijadualkan mengadakan kuliyah dhuha setiap hari Sabtu atau Ahad di Masjid Al-Mizan di Putrajaya.

Kalau Selangor ditadbir oleh BN tetapi Putrajaya di bawah Pakatan Rakyat boleh dirunding hujung minggu – Sabtu atau Ahad - yang Tok Guru tidak berkuliyah di Putrajaya, berkuliah pula di masjid negeri Shah Alam.

Bagaimana Ustaz Abdul Hadi Awang? Beliau mungkin jadi Anggota Parlimen lagi. Tentulah Perdana Menteri Anwar akan memberinya jawatan kabinet. Apapun beliau tetap memberi kuliyah dhuha setiap Jumaat di Rusila.

Dengan kerajaan pusat di bawah Pakatan Rakyat boleh dikira Ustaz Hadi bergilir berkhutbah Jumaat di Masjid Rusila dan Masjid Negara. Pada giliran beliau berkhutbah dan menjadi imam solat Jumaat di Masjid Negara, boleh diatur jet rasmi kerajaan menerbangkannya dari Kuala Terengganu pukul 11.30 pagi ke Masjid Negara melalui lapangan terbang yang terdekat seperti lapangan terbang Sungai Besi misalnya.

Tan Sri Khalid Ibrahim macam mana? Dia mungkin MP lagi, maka dia boleh jadi menteri kewangan atau menteri ekonomi.

Bagaimana pula Dato Seri Azizan Razak? Sekalipun Kedah di bawah BN tetapi Ustaz Azizan masih ketua pembangkang di Kedah. Tentulah kerajaan pusat memberi satu kedudukan yang penting kepadanya. Tetapi dia boleh menghidupkan pagi Jumaat di markaz PAS Kota Sarang semut setiap minggu.

Sekali pun Kelantan, Kedah dan Selangor ditakdirkan diambil oleh UMNO tetapi kemenangannya tidak besar. Ia mungkin setakat memungkin BN membentuk kerajaan saja.

Berikut dengan kekalahan BN di peringkat pusat kedudukan kerajaan negeri itu tidaklah sekuat mana kerana iman orang UMNO kepada partinya tidak sekuat pegangan orang PAS kepada parti itu.

Mereka bermati-mati dengan UMNO kerana UMNO melambakkan mereka dengan duit. Payahlah negeri itu hendak bermewah-mewah jika pusat mengawal peruntukan sewajarnya untuk negeri. ADUN BN itu boleh bila-bila masa saja meninggalkan parti yang sudah hilang kuasa.

Tok Pa dan Mukhriz tak dapat bertahan seperti PAS bertahan semasa memerintah negeri. Kali ini PAS dan PKR tidak membeli ADUN BN. Mereka tidak ditawarkan seperti apa yang BN tawarkan orang-orang yang lemah pendirian. Tetapi PAS dan PKR memang bekerja menarik orang UMNO menyertainya.

Jika ada ADUN dan MP UMNO bertukar parti, mereka bukan berpaling tadah atau melompat, tetapi menerima kebenaran dari satu perjuangan yang memelihara rakyat dan negara.

Masa depan UMNO masa itu bergantung kepada Saifudin Abdullah dari Temerloh atau Khairy Jamaluddin.

Najib akan pasti mengalami kerugian besar dari sudut politik, sekiranya Anwar, Azmin dan Badrul didakwa, kes pertama dibawah Akta Perhimpunan Awam

May 23, 2012

Ucapan oleh Lim Kit Siang di majlis perasmian Cawangan DAP Triang di Triang, Pahang pada hari Selasa, 22hb Mei 2012 pada jam 3 petang:

Najib akan pasti mengalami kerugian besar dari sudut politik, sekiranya Anwar, Azmin dan Badrul didakwa, kes pertama dibawah Akta Perhimpunan Awam

Saya berada di Kompleks Mahkamah Kuala Lumpur pagi tadi dimana Ketua Pembangkang Parlimen Datuk Seri Anwar Ibrahim dan pemimpin PKR Azmin Ali serta Badrul Hisham telah didakwa berhubung dengan perhimpunan Bersih 3.0 pada 28 April yang mungkin menyebabkan mereka tidak layak memegang jawatan sebagai wakil rakyat dan kehilangan hak untuk bertanding sebagai ADUN atau Ahli Parlimen sekiranya dikenakan denda yang melebihi amaun RM2,000.

Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak pasti mengalami kerugian besar dari sudut politik sekiranya kes pendakwaan Anwar, Azmin dan Badrul, sebagai kes pertama untuk didakwa dibawah Akta Perhimpunan Awam yang tentunya akan mencemari nama baik beliau dan usaha beliau dalam pelbagai program transformasi, terutamanya Program Transformasi Politik.

Ahli-ahli Parlimen Pakatan Rakyat telah memberi amaran dalam sidang Parlimen bahawa janji-janji Najib untuk menggubal atau memansuhkan undang-undang drakonian yang tidak berdemokratik dan peruntukan-peruntukan baru yang lebih menindas dimana undang-undang baru ini yang menggantikan undang-undang yang lama sememangya lebih mengongkong dan menindas – yang dilihat dalam dakwaan yang dilemparkan terhadap Anwar, Azmin dan Badrul.

Pendakwaan ini juga menyampaikan satu mesej yang jelas kepada semua rakyat Malaysia, terutamanya kepada ratusan ribu tidak kira kaum, agama, kawasan, jantina dan umur yang telah berhimpun secara aman di Kuala Lumpur pada 28 April, dengan hanya ‘bersenjatakan’ garam dan air berbotol untuk melindungi diri mereka dari tembakan gas pemedih mata dan semburan air yang telah dicampur dengan bahan kimia, dengan satu mesej yang nyata kepada pimpinan Najib yang mereka mahukan pilihanraya bersih untuk Malaysia yang bersih.

Adalah jelas, Najib memandang rendah terhadap tuntutan rakyat yang mahukan pilihanraya yang bersih untuk Malaysia yang bersih.

Najib harus sedar bahawa tindakan beliau akan membawa bencana dalam pilihanraya umum yang akan datang dengan keangkuhan kuasa dan penghinaan terhadap aspirasi rakyat Malaysia merentasi kaum, agama, kawasan, kelas, jantina dan umur.

Najib harus mengambil mengambil perhatian dan mengikuti teladan bekas Peguam Cara Negara II yang telah mengetuai pihak pendakwa terhadap perbicaraan kes Sodomi II Anwar, Datuk Mohd Yusuf Zainal Abiden, yang kini telah mewakili pihak pembela bersama Karpal Singh.

Jika Perdana Menteri tidak dapat mentafsir isi tersirat dan implikasi Yusuf dalam pembelaan Anwar, bererti beliau bukanlah sebijak seperti yang disangka.

Dakwaan terhadap Anwar, Azmin dan Badrul sebenarnya adalah isu terbaru dalam kempen fitnah terhadap Bersih 3.0, dengan memporak perandakan keadaan dan bukannya untuk memulihkan keadaan. Saya ingin menegaskan seruan saya kepada Najib untuk menghentikan semua kempen fitnah terhadap Bersih 3.0 untuk menawan semula keyakinan masyarakat umum dan kredibiliti atau bersedialah untuk berhadapan dengan kerugian besar dari sudut politik dalam pilihanraya umum yang akan datang.

*Lim Kit Siang, Ketua Parlimen DAP & Ahli Parlimen Kawasan Ipoh Timor

Himpunan Jutaan Belia Di Putrajaya. Jom Tengok Siapa Yang Datang Ganti Ustaz Azhar Idrus

http://2.bp.blogspot.com/-AJg3NRtBuNI/T7pVDCpxodI/AAAAAAAARE4/QzRNFveddgY/s1600/transformasi.jpg

tersenyum lebar dengan program melalaikan


http://a2.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash3/547289_3906065980473_1544000900_33133100_1893537708_n.jpg
http://a4.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash4/s720x720/389652_402557179788712_212018465509252_1263736_1951785791_n.jpg

Kumpulan K Pop : Dal Shabet
Pengisian bermanfaat menerusi Konsert K-Pop Yang bakal MENG"GEGAR"kan anak anak muda pada sambutan Hari Belia Negara di Putrajaya 23-27 Mei 2012.

http://wanitahariini.com/wp-content/uploads/2012/05/UAI-@-Masjid-As-Salam-Puchong-Perdana.jpg

Kalau tak caya korang tengok tarikh dan masa di dalam jadual tu. Sama tak dengan jadual asal Ustaz Azhar?

Jawapan Pelajar Islam Untuk Kertas Agama Amat Merisaukan Kita. Anda Lihat La Sendiri.

Pihak kami mendapat salinan gambar tersebut. Jawapan ini diberikan semasa menjawab soalan Agama Islam.

Apa yang ibu bapa fikirkan? Apa nak jadi dengan masyarakat muda mudi hari ini?

Mereka rosak disebabkan lambakan hiburan dan gambar serta video lucah yang 24 jam ditayangkan kat tv.

Walhal pemimpin Islam yang jadi kepala pegang tampuk negara.

Muda mudi di sekolab ni la yang satu masa akan ganti masyarakat yang ada sekarang.

Apabila Hishammuddin Bertegur Sapa Dengan PapaGomo Dalam Twetter. Hebat!

Blogger umno ni banyak kes padahalnya tapi pihak berwajib lansung tak ambil tindakan.

Ditambah pula Menteri terbabit sendiri yang begitu mesra dalam media maya.

Apa yang bermain dalam fikiran rakyat?

Gambar lucah, video seks dan fitnah penuh dalam blog. Pihak yang bertanggungjawab senyap sedangkan banyak laporan polis sudah dibuat.

Apa ni wahai menteri?

Debat Sinar: 'Kita sudah matang berpolitik'. Syabas buat Khairy Dan Rafizi

Oleh: Wartawan Sinar Harian

SHAH ALAM - Walaupun terdapat banyak percanggahan pendapat seperti yang telah dijangka, apa yang menarik dalam debat antara Pengarah Strategi PKR, Rafizi Ramli dan Ketua Pemuda Umno, Khairy Jamaludin, semalam, adalah persetujuan secara terbuka berhubung dasar pendidikan negara kedua-dua pendebat.

Debat penuh bertenaga anjuran Sinar Harian itu berakhir dengan persetujuan bahawa apa yang perlu dinilai semula adalah kerangka pendidikan tinggi negara secara menyeluruh.

Rafizi menekankan isu Perbadanan Tabung Pendidikan Tinggi Nasional (PTPTN) bukan semata-mata untuk menghapuskan hutang tetapi lebih kepada keadaan ekonomi negara.

Namun, Khairy menegaskan walaupun penilaian semula model pendidikan tinggi negara sedang dibuat, ia perlu dilakukan secara realistik dan bukan hanya berdasarkan ‘idea yang dipetik dari awangan’.

Debat selama sejam setengah yang berjalan dalam keadaan panas tetapi terkawal itu membuktikan kematangan fikiran kedua pendebat muda terbabit serta penonton dalam membincangkan dasar pendidikan negara secara berilmiah.

Sepanjang debat, Rafizi banyak memberikan contoh keadaan negara lain, seperti Amerika Syarikat (AS) yang menghadapi masalah bebanan hutang pendidikan tinggi yang tidak mampu dibayar oleh pelajar sehingga menjejaskan ekonomi negara itu.

“Kita kena rujuk kepada pengalaman negara lain yang berdepan masalah hutang pelajar. Di AS, hutang pelajar mencecah AS$2.6 trilion sehingga menjejaskan ekonomi negara.”

Khairy pula dilihat banyak memberi angka-angka untuk mematahkan hujah Rafizi, termasuk memberikan jumlah besar sebanyak RM185 bilion setahun untuk pembiayaan semua janji pembangkang untuk menghapuskan hutang dan memberi pendidikan percuma secara adil kepada semua pihak.

Sebelum itu, debat dimulakan dengan Rafizi mengingatkan penonton bahawa Malaysia bermula sebagai negara yang memberikan pendidikan percuma kepada generasi lama.

“Dulu, masa zaman generasi lama, zaman bapa Khairy, pendidikan tinggi di negara ini diberikan secara percuma, dan mahasiswa inilah yang menjadi tulang belakang pembangunan pesat ekonomi negara. Jadi mengapa ia tidak boleh dilaksanakan sekarang?” soal Rafizi diiringi tepukan gemuruh penyokongnya.

Namun, Khairy menganggap perbandingan itu seperti epal dan rambutan.

“Dulu kita mampu bagi pendidikan percuma sebab kita hanya ada satu IPTA, tetapi sekarang kita ada 20 IPTA dan puluhan IPTS serta kolej, dengan ratusan ribu pelajar.”

Khairy turut memberi contoh negara yang memberi pendidikan tinggi percuma yang menghadapi masalah ekonomi kronik sehingga muflis, seperti Greece.

Tetapi hujah Khairy itu dipatahkan Rafizi yang kemudian memberi contoh Finland, negara dengan kualiti pendidikan kedua terbaik dunia dengan ekonomi mapan walaupun menyediakan pendidikan percuma daripada peringkat tadika hingga ijazah kedoktoran.

Apa pun pendirian Rafizi dan Khairy, namun apa yang dapat dilihat, kedua-dua pendebat yang kadang-kala menyelitkan unsur jenaka dan sinis dalam hujah mereka boleh dianggap sebagai perintis kepada budaya politik baru negara yang lebih segar dan bebas daripada unsur politik kotor.

Khairy Dan Rafizi Tengah Menjamu Selera.

Debat dah lepas sekarang tiba giliran mereka nak isi perut.

Syabas buat Rafizi dan Khairy.

Yusof 'kembali ke pangkal jalan' - Dr Mohd Nor

May 22, 2012


May 22 2012 / Keadilan Daily
(Oleh Mohd Martin Kahar)

KUALA LUMPUR 22 Mei: Ketua Penerangan KEADILAN, Dr Mohd Nor Manuty menyifatkan bekas Peguam Cara Negara II, Datuk Yusof Zainal Abiden telah 'kembali ke pangkal jalan' apabila mengetuai kumpulan peguam Datuk Seri Anwar Ibrahim dalam kes perbicaraan Bersih 3.0.

Beliau berkata, sudah sampai masanya Yusof berjuang bersama-sama Ketua Pembangkang itu untuk menegakkan perkara yang benar dan menolak perkara batil.

"Saya yakin penyertaan Yusof atas kerelaan beliau sendiri, bukan atas paksaan daripada mana- mana pihak. Beliau hadir bagi menuntut keadilan kebebasan bersuara yang dijamin Perlembagaan," katanya ketika dihubungi Keadilan Daily.

Yusof merupakan ketua pasukan pendakwa dalam kes Fitnah II terhadap Anwar sebelum ini.

Beliau meletak jawatan dari Jabatan Peguam Negara pada akhir perbicaraan kes Fitnah II selepas menyaksikan Anwar bebas daripada sebarang sabitan.

Kali ini beliau bersama peguam kanan, Karpal Singh dalam pasukan peguambela Anwar dalam perbicaraan tuduhan menyertai Himpunan Bersih 3.0 pada 28 April lalu.

Yusof memutuskan untuk menyertai Anwar setelah menerima tawaran melalui panggilan talifon daripada Anwar.

Anwar dituduh melakukan kesalahan di bawah Seksyen 4 (2)(c), Akta Perhimpunan Aman 2012 (Akta 736) dan boleh dihukum di bawah Seksyen 4(3) Akta yang sama.

Selain beliau, Timbalan Presiden KEADILAN, Azmin Ali dan Ketua Cabang Rembau, Badrul Hisham Shaharin turut dituduh di bawah akta yang sama.

Mohd Nor berkata, Yusof yang mempunyai pengalaman luas sebagai pendakwaraya dalam kes- kes berprofil tinggi sebelum ini bakal membuka mata rakyat mengenai perjalanan kehakiman negara ini.

"Kontradiksi akan berlaku apabila beliau kali ini menyertai pasukan Pembangkang dan ia bakal membuka mata semua rakyat Malaysia. Keadilan pasti akan terjamin," katanya.

Anwar: Ramai lagi di Pejabat AG akan sertai saya

Hafiz Yatim & Ahmad Fadli KC

Ketua pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim berkata bekas peguam cara negara II Datuk Mohd Yusof Zainal Abiden tentu mempunyai alasan kuat untuk mewakili beliau dalam kes berhubung perhimpunan BERSIH 3.0.

Anwar berkata tindakan tersebut membawa makna besar kepadanya kerana Yusof merupakan bekas pegawai kanan di Pejabat Peguam Negara.

"Tentu beliau ada alasan kuat dan kekuatan moral. Belum pernah dalam sejarah, ketua pendakwa selesai kes terus 'menyeberang'. Tentu ini memberi kekuatan kepada kes.

"Orang dalam kerajaan sedar bahawa kekotoran dalam kerajaan dia tidak ingin pertahan semua," kata Anwar ketika ditemui di Kompleks Mahkamah Jalan Duta hari ini.

Anwar juga berkata, ramai lagi rakan Yusof di Pejabat Peguam Negara yang mempunyai sikap yang sama.

Golongan berkenaan kini "menunggu masa untuk bersama saya," kata Anwar lagi.

Mohd Yusof hari ini mewakil Anwar yang didakwa mengikut mengikut Seksyen 4(2) (c) Akta Perhimpunan Aman kerana didakwa mengambil bahagian dalam yang perhimpunan BERSIH 3.0.

Tuduhan sama turut dibacakan ke atas dua lagi pemimpin PKR – timbalan presiden Azmin Ali dan bekas ahli majlis pimpinan pusat, Badrul Hisham Shaharin – atas dakwaan melanggar perintah Majistret Zaki Asyraf Zubir, bertarikh 26 April yang melarang perhimpunan di Dataran Merdeka dan kawasan yang bersempadan dengan Jalan Sultan Hishamuddin, Jalan Raja dan Jalan Kelab.

Mereka didakwa melakukan kesalahan itu antara jam 2.30 petang dan 3 petang pada 28 April.

Mereka juga menghadapi satu lagi tuduhan di bawah Kanun Keseksaan, iaitu bersama penyokong BERSIH 3.0 yang melebihi lima orang yang masih bebas, dalam mencapai niat bersama, telah bersubahat dengan Tangam a/l Raju, Rajesh Kumar a/l Gejinder dan Farhan bin Ibrahim @ Alias, telah mengingkari perintah yang dikeluarkan oleh Majistret Zaki Asyraf Zubir pada 26 April.

Orang Melayu tinggalkan Pulau Pinang?


GEORGE TOWN, 22 MEI: Pertambahan hampir 35,000 pengundi Melayu dari tahun 2008 sehingga 2011 menyangkal kajian PReCISE yang mendakwa ramai orang Melayu berhijrah meninggalkan Pulau Pinang.

PReCISE merupakan sebuah unit yang ditubuhkan oleh Dewan Perniagaan Melayu Malaysia Malaysia cawangan Pulau Pinang (DPMMPP).

Menurut Setiausaha Politik Ketua Menteri Pulau Pinang, Zairil Khir Johari, bilangan pengundi Melayu di Pulau Pinang telah bertambah daripada 247,131 orang pada tahun 2008 kepada 282,062 pada tahun 2011, iaitu pertambahan sebanyak 34,931 orang.

Katanya, pertambahan itu adalah hampir dua kali ganda daripada angka 18,154 orang Melayu didakwa oleh PReCISE telah didakwa meninggalkan Pulau Pinang.

“Jika diteliti lagi, kita mendapati bahawa bilangan pengundi Melayu juga telah meningkat dengan banyak di kawasan-kawasan pulau seperti Balik Pulau dan Bayan Baru, iaitu peningkatan sebanyak 5,120 dan 4,093 orang masing-masing.

“Ini bermakna bahawa masyarakat Melayu masih lagi komited untuk memperkukuhkan suara dan penyertaan mereka dalam pembangunan sosio-politik negeri Pulau Pinang.” ujarnya lagi.

Laporan itu antara lain ia menyatakan sebab orang Melayu Pulau Pinang berhijrah ke negeri lain di antara adalah akibat tidak mampu menampung kos sara hidup yang terlalu tinggi di negeri tersebut.

Menurut Zairil lagi, kesahihan dakwaan tersebut amat diragui kerana ia bercanggah dengan perangkaan dalam daftar pengundi Pulau Pinang sejak tahun 2008 hingga 2011, yang jelas membuktikan bahawa bilangan pengundi Melayu di Pulau Pinang telah bertambah dengan begitu banyak sekali.

“Bagaimanakah begitu ramai orang Melayu telah berhijrah keluar sedangkan bilangan pengundi Melayu telah bertambah dengan begitu banyak, malah dua kali ganda angka yang didakwa oleh kajian tersebut?

“Saya tidak tahu apa niat sebenar Mohammad Fairus, tetapi adalah jelas bahawa nada yang digunakannya berunsur perkauman.” katanya lagi.

Zairi turut membidas sekiranya logik Fairus yang mengaitkan penghijrahan orang dengan penindasan kaum.

“Adakah ianya bermaksud bahawa jika terdapat pengurangan atau penghijrahan kaum bukan Melayu di negeri-negeri lain, maka mereka telah dipinggirkan oleh kerajaan negeri masing-masing?”

Beliau menyifatkan dakwaan Mohammad Fairus tersebut sekadar mengguna pakai logik yang tidak berasas untuk memainkan sentimen perkauman.

“Pendirian yang berbaur perkauman ini adalah amat tidak bertanggungjawab dan hanya mendedahkan belangnya sebagai seorang hipokrit kerana menyerang kerajaan yang pernah disertainya, setelah dia sendiri gagal menjalankan tugasnya sebagai timbalan ketua menteri dengan baik.

“Umum mengetahui bahawa semua dasar kerajaan negeri Pakatan Rakyat Pulau Pinang adalah dasar-dasar yang bersifat adil kepada semua tanpa mengira warna kulit atau agama,” tambah beliau.

Katanya, pelbagai rancangan dan program telah dilaksanakan untuk membantu warga Pulau Pinang untuk menampung kos kehidupan termasuk bantuan-bantuan kebajikan dan tabung perumahan mampu milik berjumlah RM500 juta yang akan digunakan untuk menyediakan perumahan mampu milik di seluruh negeri Pulau Pinang. – Roketkini.com

Anwar cabar Najib debat umum

Oleh: NURUL AINI MOHAMED ALI
FAKHRURRAZI USULDIN

KUALA LUMPUR - Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim, yang didakwa di mahkamah hari ini, mencabar Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak agar berdebat secara umum dengannya mengenai isu pilihan raya yang adil dan bersih.

Ketua Umum PKR ini berkata, Najib perlu berdepan dengannya bagi menjelaskan perkara itu kepada rakyat dan jangan menggunakan mahkamah bagi cubaan menghalangnya daripada berkempen pada Pilihan Raya Umum ke-13 (PRU13).

Anwar, Timbalan Presiden PKR, Azmin Ali dan Ketua PKR Cabang Rembau, Badrul Hisham Shaharin masing-masing mengaku tidak bersalah atas pertuduhan berkaitan dengan perhimpunan Bersih 3.0 pada 28 April lalu.

Mereka juga mengaku tidak bersalah terhadap tuduhan bersubahat dengan mengingkari perintah mahkamah majistret dan menghasut penyokong demontrasi membuka sekatan besi halangan.

Anwar, Azmin dan Badrul didakwa secara berasingan menyertai suatu protes jalanan bagi maksud membantah perintah Mahkamah Majistret di bawah Seksyen 98 Kanun Tatacara jenayah yang dibuat oleh Majistret Zaki Asyraf Zubir pada 26 April 2012.

"Mereka tidak boleh menggunakan tuduhan ini bagi menghalang dan memalukan kami dan kami akan melawan tuduhan itu," kata Anwar kepada pemberita pada sidang media di Kompleks Mahkamah Kuala Lumpur, hari ini.

Anwar berkata dakwaan itu seolah-olah menyalahkan semua yang menyertai perhimpunan Bersih 3.0 lalu dan menganggap semua yang terlibat merupakan penjenayah dan dakwaan itu jelas berunsurkan politik.

"Ini membuktikan dendam kesumat beliau (Najib) dengan menggunakan tuduhan ini bagi membataskan pergerakan kami pada PRU13 nanti," katanya.

Anwar juga berpendapat tuduhan itu juga bagi mengelak daripada membincangkan mengenai isu menuntut pilihan raya yang bersih dan adil.

Rais: Hanya 22,270 sertai Bersih 3.0

http://www.sinarharian.com.my/polopoly_fs/1.6812.1335958741!/image/image.jpg_gen/derivatives/landscape_400/image.jpg
Datuk Seri Rais Yatim
KUALA LUMPUR - Perhimpunan Bersih 3.0 di ibu negara bulan lepas disertai oleh 22,270 orang dan bukan ratusan ribu seperti yang didakwa pembangkang, kata Menteri Penerangan, Komunikasi dan Kebudayaan Datuk Seri Dr Rais Yatim hari ini.

Beliau berkata, rumusan tentang jumlah mereka yang menyertai perhimpunan pada 28 April itu dibuat oleh Pertubuhan Berita Nasional (Bernama) dengan menggunakan sistem blok fotografi.

"Jumlahnya 22,270, agak hampir dengan konfigurasi British Broadcasting Corporation (BBC) (25,000), tetapi, yang pasti ia jauh daripada (jumlah) yang diumumkan (penasihat PKR dan Ketua Pembangkang) Datuk Seri Anwar Ibrahim ke seluruh dunia.

"Sehubungan itu, kami ingin berkata begini: "Bersikap jujurlah tentang jumlah orang yang menghadiri sebarang majlis.

"Dan idea untuk menjadikannya gah hingga mencapai beratus ribu bukan saja sesuatu yang agak nakal, tetapi juga menyatakan sesuatu yang begitu tidak benar kepada rakyat Malaysia dan kepada seluruh dunia," katanya selepas merasmikan kursus asas mengenai media baharu untuk anggota Mubarak (Majlis Bekas-bekas Wakil Rakyat) dan veteran Umno di sini.

Rais mempelawa mereka yang begitu berminat untuk mengetahui bagaimana jumlah itu dikira, melihat cara Bernama melakukannya.

"Kami sebenarnya boleh mengira jumlah kepala bagi setiap sentimeter graf pada sesuatu gambar.

"Kami lebih cenderung menerima cara anggaran itu dibuat daripada cara mencari gah yang kami dapat daripada puak PKR," katanya.

Ditanya adakah jumlah itu merupakan angka rasmi kerajaan, beliau berkata, junmlah yang dicapai Bernama adalah lebih logik dan hampir dengan anggaran BBC.

Rais berkata, beliau tidak keberatan sekiranya sebuah badan bebas diwujudkan untuk mengesahkan jumlah itu jika ada pihak yang mahukan demikian agar ia boleh dijadikan ukuran pada masa akan datang.

"Saya ingin mengesyorkan agar setiap kali ada perhimpunan besar, kaedah ini digunakan agar orang ramai boleh mendapat maklumat secara adil tentang jumlah hadirin," kata beliau. - Bernama

Gambar TG Nik Aziz Di Masjid At Taqwa KESEDAR Gua Musang Pagi Ini

http://a3.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc6/s720x720/45321_10150817510652592_358919387591_10122827_2130569892_n.jpg

Alhamdulillah, pagi ini solat subuh dan berkuliah di Masjid At-Taqwa RPT Kesedar Sungai Terah, Gua Musang. Sempat mentahnik beberapa orang bayi sebelum melawat beberapa rumah penduduk sekitar Gua Musang. Hari ini lawatan kerja sehari di Jajahan Gua Musang

Terkini! Dr Asri Tegur Najib Berhubung Acara Sambutan Hari Belia

May 21, 2012

Banyak yang tak kena dalam pentadbiran Najib. Isu agama, ekonomi, semasa, salah laku jenayah dan keruntuhan moral akhlak remaja. Nampaknya Najib GAGAL sebagai pemimpin Islam.

Tolak la Najib!

Rosmah akan hancur!

Ustaz Azhar Idrus Dikelilingi Artis Wanita Yang Berhijrah. Allahuakhbar!

http://a1.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash3/545138_417385324961259_197667700266357_1240237_245810042_n.jpg


Hebatnya Pengaruh Ustaz Azhar Idrus ( Original )... Kelihatan Artis-Artis Wanita Yang Telah Berhijrah "Menutup Aurat" Tidak Lepaskan Peluang Bergambar dengan Beliau Seperti Irma Hasimie, Yatt, Diana Amir, Helliza Helmi Dan Rakan-Rakan

Siapa sebenarnya bekas Pengarah JSJ PDRM, Fauzi Shaari




http://1.bp.blogspot.com/-Avh4j63YO6g/T7mHTk_zlaI/AAAAAAAAzWA/s98Ul07RtbU/s400/DSC_0066.JPG

Datuk Fauzi yang saya kenali.
Oleh Jamaluddin Rahman.

Kebetulan Datuk Fauzi (gambar) adalah jiran sekampung saya di Kampung Pantai Besar Batu Kurau Perak. Beliau dilahirkan pada tahun 1950, dan menyertai PDRM pada April 1975, dimana pada waktu itu beberapa tempat dikawasan utara tanah air telah berlaku peristiwa mogok kemiskinan terutama di Baling Kedah, dan tidak ketinggalan di Kampung Pantai Besar itu sendiri.

Setelah beliau menyertai PDRM, saya hanya berkesempatan bertemu beliau setahun dua tiga kali. Terutama di waktu umat Islam menyambut Syawal.

Apabila beliau telah dilantik memegang jawatan sebagai Ketua Polis Daerah Dang Wangi, di mana pada waktu yang sama saya diamanahkan sebagai Ketua Penerangan Pas Kawasan Titiwangsa, WP. Selaku Ketua Penerangan Pas sudah tentulah banyak program yang perlu diatur termasuk urusan untuk mendapatkan permit ceramah.

Pejabat beliaulah menjadi tempat yang selalu saya kunjungi, sehinggakan ada di kalangan anggota polis menyangka saya adalah salah seorang daripada mereka, begitu juga sahabat-sahabat daripada PAS yang menyangka saya sebagai Special Branch(S.B). Kerana begitu mudah untuk saya mendapatkan kerjasama dari pihak polis.

Diwaktu beliau sebagai 0CPD Dang Wangi inilah, beliau pernah disindir oleh seorang Menteri Perlancongan (UMNO), kerana ketegasan beliau menggempur tempat-tempat maksiat dan persundalan terutama di Sun Komplek, Wisma Bond dan beberapa tempat di daerah Dang Wangi. Sindiran menteri ini lebih kurang berbunyi “kalau dok serbu saja ianya akan mengurangkan kedatangan pelancong luar ke Malaysia”.

Mungkin pada pandangan Menteri ini pelancung-pelancung yang datang ke Malaysia ini hanya berminat ketempat-tempat maksiat seperti itu. Selepas tenguran dari Menteri ini, saya dapati seperti ada halangan bagi Datuk Fauzi membanteras tempat-tempat perjudian dan persundalan yang tidak dilesenkan.

Ini membuatkan saya menulis surat kepada KPN pada waktu itu Tun Hanif Omar tentang halangan ini. Ekoran dari surat saya itu, saya dimaklumkan beliau telah dipanggil oleh KPN dan saya juga dipanggil oleh Ketua Polis KL ketika itu Datuk Ku Chin Wah.

Datuk Fauzi adalah seorang yang sentiasa menjaga solatnya sejak dari remaja, dan inilah yang saya kira dapat membantu beliau melihat yang benar itu benar dan yang batil itu batil. Walaupun ada rakan-rakan yang memberi komen-komen yang agak negatif dalam posting saya 3 hari lepas, saya sangat-sangat mengharapkan kita semua berdoa ke hadrat Allah S.W.T semoga Datuk Fauzi dan keluarganya diberi kekuatan bersama-sama kita mengharungi perjuangan ini.

Satu perkara yang perlu saya sebut disini, di DUN Batu Kurau sangat-sangat dikenali sebagai kawasan UMNO HANGIT, terutama di kampung Pantai Besar. Dengan penyertaan beliau menjadi ahli PAS, saya sangat-sangat mengharapkan ianya memberi satu pukulan maut kepada Umno Larut dan Perak khususnya.

Boleh di katakan 90 peratus dari penduduk Batu Kurau ini mempunyai pertalian persaudaraan dengan Datuk Fauzi. Disaat peserta-peserta BERSIH dibelasah oleh segelintir anggota polis, namun disana masih ada polis yang berperikemanusian.

Bagi saya bukan anggota polis yang perlu dipersalahkan. Sebaliknya UMNOlah yang sepatutnya kita persalahkan kerana menyalah gunakan jentera kerajaan termasuk POLIS untuk menjadi benteng mereka hinggakan polis bersikap seperti tidak berperikemanusian.

Akhir sekali saya menyeru rakan-rakan dan sahabat handai serta kaum keluarga Datuk Fauzi marilah bersama-sama kita berada dalam perjuangan menegakkan kebenaran dan tidak lagi bersekongkol dengan UMNO (BN) yang telah pun menggadai negara ini kepada warga asing melalui pemberian My Kad (I.C) serta menjadikan mereka sebagai pengundi berdaftar.

Kepada Datuk Fauzi saya ucapkan syabas, Ahlan Wahsahlan, dan marilah sama-sama kita berdoa diberikan Taufik Dan HidayahNYA.

الله أكبر الله أكبر الله أكبر

Nukilan ; Jamaluddin rahman (JR – Pasti Jihad)

Skandal IC Projek Terbaru di Sabah?

 http://4.bp.blogspot.com/-n78U815GZHk/T7lw36Evy7I/AAAAAAAAbjU/Lk9hWQaORUI/s1600/nasir3+copy.jpg

(Sabahkini) - SAYA, Chung Su Li, menujukan surat terbuka ini kepada Perdana Menteri Malaysia, Menteri Dalam Negeri dan Jabatan Penguatkuasa di Malaysia agar memantau kegiatan subversif iaitu pemberian kerakyatan songsang kepada warganegara India di Sabah.

Siasatan saya mendapati seramai lebih kurang 100 orang warga India di Sabah dan lebih kurang 1,500 di Semenanjung Malaysia telah berjaya mendapat Kad Pengenalan dengan membayar sejumlah wang di antara RM 30,000 sehingga RM 75,000 kepada sindiket yang mempunyai rangkaian di seluruh Malaysia.

Saya mewakili majoriti suara rakyat Sabah ingin menarik perhatian kerajaan yang sedang berusaha untuk mencari dalang-dalang dalam aktiviti menjual IC kepada warga asing, terutama daripada India, Pakistan, Indonesia dan Filipina.

Selanjutnya..

Apex: Piala FA penuhi koleksi Kelantan

http://www.sinarharian.com.my/polopoly_fs/1.49647.1337565847!/image/image.jpg_gen/derivatives/landscape_400/image.jpg
Wartawan Sinar Harian

Apex menangkap bola dalam perlawanan akhir Piala FA menentang Sime Darby baru-baru ini.

“Emosi kami pada waktu ini tidak mampu dinyatakan, setelah tiga kali mencuba akhirnya Piala FA yang masih belum tiba di bumi Cik Siti Wan Kembang menjadi kenyataan,” jelas penjaga gol Kelantan, Khairul Fahmi Che Mat.

Khairul Fahmi yang lebih mesra disapa Apex berkata, segala usaha dan komitmen yang ditunjukkan rakan sepasu­kan sepanjang sai­ngan FA ini akhirnya berbaloi dan semua pemain The Red Worriors berbangga dengan pencapaian yang ditunjukkan.

“Kejayaan ini sangat manis dan berharga, hanya piala FA yang masih belum berada dalam koleksi simpanan pasukan dan kini ia menjadi kenyataan.

“Pemain menunjukkan tahap komitmen tinggi terutama barisan pertahanan yang bijak mematahkan serangan pihak lawan,” katanya.

Jelasnya, pasukan Sime Darby FC juga me­nunjukkan persembahan bertenaga dan berkualiti sepanjang permainan hinggakan sukar untuk melakukan gerakan.

“Mereka sungguh berdisiplin walaupun kami lebih banyak menguasai perlawanan dan terbukti apabila separuh masa pertama tiada sebarang gol dapat dihasilkan,” katanya.

Ibrahim Ali sahkan akan pertahan kerusi Pasir Mas

Oleh: FAKHRURRAZI USULDIN

KUALA LUMPUR – Datuk Ibrahim Ali mengesahkan akan mempertahankan kerusi Parlimen Pasir Pas pada Pilihan Raya Umum ke-13 (PRU13).

Ibrahim yang memenangi kerusi itu pada Mac 2008 atas tiket Pas dan kemudian mengisytiharkan sebagai wakil rakyat Bebas berkata, terdapat permintaan daripada masyarakat di kawasan itu yang mahu beliau bertanding semula.

“Ada permintaan supaya saya mempertahankan kerusi Pasir Mas. Insya-Allah kalau panjang umur saya akan bertanding di situ pada PRU13 ini,” kata beliau ketika berucap pada Majlis Makan Malam Ulang Tahun Keempat pertubuhan Jaringan Gerak Usaha Pasir Mas (Jaguh) di sini, malam tadi.

Ibrahim yang juga penaung Jaguh berkata, beliau bersyukur sepanjang berkhidmat di kawasan itu tiada perkara buruk berlaku.

“Saya bukan nak puji diri, tetapi Alhamdulillah rekod saya bersih, tiada isu moral dikaitkan dengan saya kerana saya sentiasa menjaga nama baik sebagai Ahli Parlimen Pasir Mas,” kata beliau yang juga Presiden Perkasa.

Hadir sama Ahli Parlimen Kulim-Bandar Baharu Datuk Zulkifli Noordin yang juga Naib Presiden Perkasa dan Presiden Jaguh, Zulkarnain Mat Junoh.

Terdahulu dalam ucapannya beliau berkata, kini terdapat hampir 400,000 rakyat Kelantan berhijrah mencari rezeki.

“Ini berlaku kerana di Kelantan kurangnya peluang pekerjaan walaupun negeri kita kaya dengan hasil mahsul dan ini berlaku akibat dari pertumbuhan ekonomi yang menyedihkan.

“Jadi saya minta ayuh kita lakukan transformasi politik pada PRU13 akan datang,” kata beliau di hadapan hampir 1,200 anak kelahiran Pasir Mas yang bekerja di Lembah Kelang.

Dalam perkembangan lain, Ibrahim turut bersetuju dengan langkah kerajaan Negeri Kelantan menuntut royalti minyak daripada Petronas.

“Saya menyokong tuntutan itu, tetapi isu ini sudah menjadi kes mahkamah dan saya enggan mengulas lanjut,” katanya.

Fauzi, bekas pengarah PDRM sertai Pas

Oleh: Ismaniza Ahmad

TAIPING - Bekas Pengarah Jabatan Siasatan Jenayah Bukit Aman, Datuk Fauzi Shaari malam ini dengan rasminya menyertai Pas.

Borang keahlian diserahkan kepada Presiden Pas, Datuk Seri Abdul Hadi Awang pada Majlis Pengisytiharan Perdana Bekas Pegawai Tertinggi PDRM Sertai Pas di Taman Kota Wira, Ulu Sepetang di sini.

Hadir sama pada majlis itu, Timbalan Presiden Pas, Mohamad Sabu; Ketua Penerangan PKR, Dr Muhammad Nur Manuty dan Pesuruhjaya Pas Perak, Abu Bakar Hussain.

Penyerahan borang keahlian disaksikan kira-kira 5,000 penyokong Pakatan Rakyat (PR).

Dalam ucapannya, beliau menjelaskan bahawa tujuan menyertai Pas bukan berniat untuk menjadi calon atau mempunyai kepentingan tertentu, tetapi sekadar mahu membantu usaha ke arah kerja-kerja Islam yang dibawa Pas.

Katanya, kehadiran beliau pada majlis itu juga sebagai pengenalan kepada penyokong dan masyarakat sebelum bergiat aktif selepas ini.

Beliau turut menjelaskan, penyertaan dalam Pas itu dibuat selepas yakin dirinya tidak terlibat dalam sebarang kes jenayah semasa berada dalam pasukan polis.

Fauzi yang berasal dari Pantai Besar, Batu Kurau, Perak menambah, beliau selepas ini akan membantu PR khususnya Pas melalui ceramah-ceramah yang dianjurkan.

"Bukanlah bila saya masuk Pas bukan semuanya tak betul. Mana yang boleh tegur, kena tegurlah," katanya.

Pada majlis itu juga, Ketua Penerangan Pemuda Pas Negeri Perak yang menjadi pengerusi majlis, Akmal Kamaluddin secara berseloroh mahu Fauzi mengetuai Bersih 4.0 dan kemudiannnya disambut dengan tepukan gemuruh hadirin.

Piala FA. Kenapa Pemimpin Umno Kelantan Bersungguh Dok Usung? Milik Rakyat Kelantan Atau Umno?

May 20, 2012

Kelantan juara piala FA dengan mengalahkan Sime Darby 1 - o dengan gol penalti. Kemenangan yang tidak menyeronokkan oleh lebih 70,000 penyokong kelantan kerana tidak menang 'jantan'. Walau bagaimana pun penyokong bolasepak kelantan menzahirkan perasaan gembira terhadap Tan Sri Anuar Musa kerana berjaya membawa pasukan bolesepak kelantan ke persada negara dengan meletakkan pasukan kelantan terhabat buat masa ini.

Tentunya Anuar Musa rasa gembira dengan kejayaan tersebut, sekurang-kurangnya boleh mengubat hati yang duka kerana terpaksa berada jauh dengan pasukan kelantan akibat dikenakan tindakan displin oleh FAM selama 30 bulan. Suka dalam duka.

Peliknya kejayaan kelantan dimegahkan oleh balaci-balaci UMNO seperti pasukan bolasepak kelantan hak UMNO, tak malukah mereka itu nak berak atas pusu sedangkan dalam UMNO sendiri tak begitu berminat kepada Anuar Musa. Saya tahu bagaimana susahnya Anuar Musa semasa menerajui KAFA pada permulaan dulu, masaalah kewangan dan sokongan daripada UMNO kelantan sendiri tidak ada kerjasama yang jitu. Saya tahu kerana pada waktu itu saya adalah Pen. Bendahari KAFA.

Hari ini, apabila pasukan bolasepak kelantan menyerlah, adalah muka2 pemimpin UMNO nak menonjol, kononnya bolasepak kelantan milik UMNO. Apakah oleh kerana UMNO tahu bahawa sokongan rakyat kelantan kepada UMNO adalah sepi,maka UMNO terpaksa menumpang dengan baju merah yang menjadi jersey rasmi pasukan bolasepoak kelantan.

Sekiranya UMNO betul2 menghargai kejayaan pasukan kelantan yang diterajui oleh Anuar Musa, maka eloklah UMNO pada waktu sekarang mengistiharkan bahawa Anuar Musa adalah calun BN kawasan Parlimen KETEREH pada PRU13 ini kerana kejayaan membawa pulang piala FA ke kelantan.

Begitu juga seorang lagi yang menjadi tulang belakang yang berjaya membawa pulang piala FA tersebut ialah Naib Presiden KAFA yang juga Ketua Pemuda UMNO Kota Bharu, Sdr Rosmadi Ismail harus diumumkan juga layak dicalunkan kerusi Parlimen Koita Bharu.

Kejayaan pasukan kelantan membawa pulang piala FA kerana pemian2 kelantan yang cekap dan bersemangat, pemain itu bukannya ahli UMNO dan penyokong UMNO semuanya begitu juga dengan penyokong yang memenohi stadium bukit jalil, apabila ada bendera PAS dikibarkan dalam stadium itu bermakna ada orang PAS yang menyokong pasukan kelanatan.

Oleh itu balaci-balaci UMNO tak payah mendabik dadalah bahawa piala FA tersebut hak milik UMNO kerana tanpa pemain yang bermain bermati-matian sudah pasti piala itu tidak akan berada dikelantan sekiranya hanya Anuar Musa saja yang menjadi sandara.

Saranan Dato' Dusuki Ahmad dalam FB beliau supaya piala FA diarak dari Ibu Pejabat UMNO Malaysia ke Pejabat Perhubungan UMNO Kelantan sebagai cadangan 'perli' kepada balaci-balaci UMNO yang begitu mengharapkan diatas titik peloh orang lain untuk mencari glamour dan nama kerana UMNO kelantan itu sendiri sudah hilang punca untuk melawan PAS.

UMNO kelanan tak akan menang dalam PRU13 kerana piala FA dan Anuar Musa, tapi UMNO kelantan boleh menang bebarapa kerusi kerana Dato' Mustapha Mohamed dan AGAHnya PKR serta KEDEKUTnya PAS.

UMNO mimpi nak tawan kelanatan jauh bumi dengan langit


http://newkk.blogspot.com/



Piala FA Sudah Sampai Di Kota Bharu!

http://a8.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash3/s720x720/554728_364451926949879_133347436726997_985973_1220855461_n.jpg


Piala FA: Kafa beri imbuhan RM500,000

KOTA BAHARU - Persatuan Bola Sepak Kelantan (KAFA) akan memberi imbuhan keseluruhan sebanyak RM500,000 kepada semua pemain sempena kemenangan Kelantan menjulang Piala FA malam tadi.

Presidennya, Tan Sri Annuar Musa berkata daripada jumlah berkenaan sebanyak RM300,000 akan diberi secara tunai manakala bakinya dalam bentuk percutian.

"Kita akan beri bonus tersebut dalam masa terdekat ini kepada pemain," katanya kepada pemberita sebaik tiba di Lapangan Terbang Sultan Ismail Petra, Pengkalan Chepa, di sini hari ini.

Ketibaan beliau disambut kira-kira 2,000 penyokong The Red Warriors yang memakai baju merah sebagai tanda sokongan selepas Kelantan bergelar juara pada saingan Piala FA menewaskan Sime Darby FC 1-0 melalui sepakan penalti di Stadium Nasional Bukit Jalil.

Hadir sama, Pengerusi Badan Perhubungan Umno Kelantan Datuk Seri Mustapa Mohamed yang meluangkan masa kira-kira setengah jam bersama pasukan The Red Warriors. - Bernama

Rempuh pagar kediaman PM bukan khianat


NORAIZURA AHMAD

KUALA LUMPUR - Polis menolak kemungkinan kejadian lima anggotanya yang merempuh pagar kediaman rasmi Perdana Menteri di Presint 10, Putrajaya awal pagi semalam ada unsur khianat, sebaliknya hanyalah kemalangan biasa.

Dalam kejadian kira-kira jam 5 pagi itu, mangsa yang bekerja di Ibu Pejabat Polis Daerah Shah Alam cedera apabila kereta jenis Satria Neo yang dinaiki mereka hilang kawalan dan terbabas.

Ketua Polis Kuala Lumpur, Datuk Mohmad Salleh berkata, ketika kejadian, anggota berusia antara 20 dan 22 tahun sedang bersiar-siar berhampiran di kawasan tersebut.

Menurutnya, dua mangsa, masing-masing mengalami patah hidung dan patah kaki, kini menerima rawatan di Hospital Putrajaya.

"Tiga lagi cedera ringan. Siasatan awal tidak menolak kemungkinan mereka mengantuk atau memandu di bawah pengaruh alkohol, bagaimanapun kita akan meneliti rakaman kamera litar tertutup di kawasan kediaman itu terlebih dahulu bagi menyiasat punca sebenar kejadian.

“Polis akan mengambil keterangan daripada mereka dalam masa terdekat,” katanya.

Sebab Apa Kami Cakap Umno Bodoh. Cuba Tengok Gambar Ni

http://media1-cdn.malaysiakini.com/478/158c2ed2c33a46de388a7f797255305f.jpg

Cuba tengok dari segi ejaan. Macam tu ke ejaan?

Yang bodoh saja masuk Umno.

YB Fatah Mahmood, Exco Kelantan Rasmi Hari Keluarga PERAKAN Miri

Hari ni diadakan majlis hari keluarga PERAKAN Miri yang dihadiri oleh Exco Negeri Kelantan, YB Fatah Mahmood.

Alhamdulillah. Semua berjalan lancar. Banyak aktiviti yang diadakan bersama keluarga.

Terima kasih info dari sahabat dari Miri.

Kelantan juara Piala FA


Kelantan Juara Piala FA 2012


Mohd Zulfadli Sharifudin & Noor Hafiza Che Abdullah


KELANTAN muncul juara baru Piala FA dengan menumpaskan KL Sime Darby 1-0 di Stadium Nasional Bukit Jalil, Kuala Lumpur sebentar tadi.

Pasukan itu yang gagal dalam dua percubaan sebelum ini muncul juara untuk menjulang piala baru persaingan FA malam ini.

KL Sime Darby ketinggalan 0-1 apabila Kelantan menjaringkan gol pertama pada minit ke-57 menerusi tentangan penalti - dijaringkan oleh Mohammed Ghaddar.

Kedua-dua pasukan mencari kejuaraan sulung. Ini kali pertama kedua-dua pasukan bertemu di final.

Dan, ini kali pertama Sime Darby muncul di final.

Kemenangan ini sekali gus menghancurkan impian pasukan KL Sime Darby untuk mencipta kejutan selaku pasukan berstatus kelab menjuarai Piala FA buat kali pertama dalam kancah bola sepak negara.

Kejayaan ini turut memberi tuah kepada Kelantan apabila berjaya membawa pulang trofi baru yang berharga RM80,000 sekali gus melengkapkan koleksi trofi kejohanan domestik.

Pada perlawanan malam ini, kedua-dua pasukan dilihat seimbang dan agresif pada babak awal perlawanan di mana masing-masing mengasak ke kubu untuk mencipta gol.

Percubaan awal oleh pemain KL Sime Darby, Azmirul Azmi pada minit kesembilan bagaimanapun gagal apabila berjaya ditangkap kemas penjaga gawang Kelantan, Khairul Fahmi Che Mat.

Sejurus selepas itu, sorakan stadium mula bergema apabila giliran Kelantan menguji penjaga gol KL Sime Darby, Mohd Redzuan Harun menerusi rembatan yang sama dari Indra Putra Mahyuddin pada minit ke-13.

Kemudian, sepakan percuma Indra Putra ditangkap kemas penjaga gawang Sime Darby pada minit ke-20.

Pada minit ke-28, pemain sayap Kelantan, S.Chanturu dijatuhkan selepas membuat larian solo melepasi pemain Sime Darby di sudut kanan pintu gol.

Pemain pertahanan skuad Kijang yang mengalami kecederaan terpaksa dikeluarkan dan Rizal Fahmi Abdul Rosid dibawa masuk pada minit ke-32.

Kelantan memperoleh sepakan sudut yang pertama menerusi Zairul Fitree Ishak namun tandukan Mohd Badhri Radzi hampir berjaya menewaskan penjaga gol Sime Darby.

Tandukan penyerang import Kijang, Muhamad Ghaddar tersasar pada minit ke-41.

Pada babak kedua, Kelantan yang jelas sukar digugat oleh KL Sime Darby mendominasi babak kedua permainan dan keputusan tersebut kekal sehingga tiupan wisel terakhir.

Barisan Pemain:
Kelantan: Khairul Fahmi Che Mat, Zairul Fitree Ishak, S.Subramaniam (Mohd Rizal Fahmi Abdul Rosid), Obinna Nwaneri, Mohd Daudsu Jamaluddin (Mohd Farisham Ismail), Mohd Shakir Shaari, Mohd Badhri Mohd Radzi (kapten), S. Chanturu (Mohd
Nurul Azwan Roya), Indra Putra Mahayuddin, Norshahrul Idlan Talaha, Mohammed Ghaddar Mahmoud.

Sime Darby: Mohd Redzuan Harun, Es Lizuan Zahid Amir (kapten), Mohd Arif Ismail, Mohd Shazlan Alias, Mohd Fairuz Abdul Aziz, Azmirul Azmi (Mohammad Syukur Saidin), Mohd Nor Ismail, Mohd Shoufiq Khusaini, Leandro Teofilo Santos Pinto (Razali Umar Kandasamy), Mohd Faiz Mohd Isa, Patrick Ronaldinho Wleh (Mohd Asrol Ibrahim).

Pengadil: Suhaizi Shukri

Gomo Kelate Gomo, Maye Maghrib Tidak Dilupo

May 19, 2012

http://a2.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash4/s720x720/428541_2177820462319_1751121140_1073318_706025652_n.jpg

Allahuakahbar!

Gambar TS Annuar Musa Tandatangan Sokongan Royalti Kepada Kelantan

Annuar menandatangan sebagai tanda sokongan hak royalti muminyak kepada rakyat kelantan di luar stadium bukit jalil sebentar tadi!

Gomo Kelantan Gomo!

Himpunan Gambar: Konvoi Rakyat Kelantan Ke bukit Jalil Sempena Perlawanan Akhir Piala FA

http://a7.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash3/s720x720/522964_462612343754467_100000171163778_2076167_2034862478_n.jpg
http://a3.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash3/s720x720/577195_462612170421151_100000171163778_2076165_1923009469_n.jpg
http://a7.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash3/s720x720/576594_462613067087728_100000171163778_2076173_786812287_n.jpg
http://a7.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash3/s720x720/523030_462613463754355_100000171163778_2076178_190628170_n.jpg
http://a8.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc7/s720x720/148705_462613330421035_100000171163778_2076177_1746955202_n.jpg
http://a8.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash3/s720x720/542884_462615007087534_100000171163778_2076196_860782875_n.jpg
http://a1.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash3/s720x720/536392_462615153754186_100000171163778_2076198_1972567344_n.jpg
http://a8.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash4/s720x720/295085_462615840420784_100000171163778_2076206_1362630176_n.jpghttp://a1.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash3/s720x720/533402_462616037087431_100000171163778_2076208_1773729639_n.jpghttp://a2.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash3/s720x720/522265_462615937087441_100000171163778_2076207_449164790_n.jpghttp://a6.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash3/s720x720/577239_462618007087234_100000171163778_2076226_407470447_n.jpghttp://a5.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash3/s720x720/525675_462620227087012_100000171163778_2076243_730249373_n.jpghttp://a3.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash3/s720x720/558757_462622713753430_100000171163778_2076261_601896482_n.jpghttp://a1.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash3/s720x720/578240_462625273753174_100000171163778_2076276_1693802532_n.jpghttp://a4.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash3/s720x720/538937_462627020419666_100000171163778_2076290_87792939_n.jpghttp://a4.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc6/s720x720/165920_462630517085983_100000171163778_2076322_1733398662_n.jpghttp://a1.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash3/s720x720/576993_462633487085686_100000171163778_2076344_1431950738_n.jpghttp://a4.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-prn1/s720x720/542977_462655457083489_100000171163778_2076451_500345773_n.jpghttp://a5.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash4/s720x720/295014_462654617083573_100000171163778_2076440_149053766_n.jpghttp://a8.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash3/s720x720/534945_462612500421118_100000171163778_2076168_1706033233_n.jpg


GOMO KELATE GOMO

Kaji Nama Melayu Pada UMNO

http://1.bp.blogspot.com/-RDB2hPoxl8c/T6sZhrSMGQI/AAAAAAAAB2s/6oYwmxhXyAk/s1600/logo-umnoX.jpg

1. Dewan Pemuda PAS Negeri Kelantan (DPPNK) berpandangan sudah sampai masanya untuk mengkaji semula penggunaan nama Melayu pada nama UMNO (United Malay National Organization) berdasarkan situasi hari ini bahkan tidak menolak kemungkinan bahawa istilah tersebut perlu ditarik balik dan dihalang dari digunakan oleh UMNO.

2. Ini kerana jelas terbukti bahawa UMNO telah mengkhianati bangsa Melayu sekian lama dengan pelbagai dasar pragmatik yang diamalkan sehingga ke hari ini. Di antara pengkhianatan UMNO yang jelas kepada bangsa Melayu ialah dengan mengubah mengubah persempadanan pilihanraya pada tahun 2003 selepas tewas dalam banyak kerusi majoriti Melayu dalam pilihanraya 1999. Kelantan, Terengganu dan Kedah masing-masing mempunyai pertambahan pemilih 16.2 peratus, 21.76 peratus dan 17.4 peratus tetapi tidak ada pertambahan kerusi. Manakala negeri-negeri di pantai barat, selatan, Sabah dan Sarawak yang bukan majoriti Melayu ditambah kerusi Parlimen pada persempadanan tersebut. Sehingga ke hari ini, pemimpin UMNO gagal menjelaskan kenapa mereka tidak mengambil kesempatan daripada persempadanan tersebut untuk menambah kerusi Melayu di Parlimen!

3. Selain itu, UMNO juga yang bertanggungjawab memperkenalkan dasar Pengajaran dan Pembelajaran Sains dan Matematik dalam Bahasa Inggeris (PPSMI) pada tahun 2003 yang ditentang hebat oleh seluruh cendikiawan Melayu. Anak-anak Melayu di luar bandar menerima kesan kemerosotan akademik hasil daripada dasar yang dianggap gila oleh Prof DiRaja Ungku Aziz ini. Pemuda PAS telah menyaman Kementerian Pendidikan dalam isu ini. Saudara Hasni Abas, Pengerusi Kesatuan Sekerja Dewan Bahasa dan Pustaka(DBP) telah berjumpa dengan Pemuda PAS bagi membangkitkan gerakan untuk memansuhkan PPSMI pada akhir tahun 2008. Pejuang-pejuang bahasa seperti Dato A. Samad Said, Dato Hassan Ahmad, Dr Shahrir Mohd Zin , Prof Emeritus Abdullah Hassan dan ramai lagi bersama Pemuda PAS menubuhkan Gerakan Rakyat Membantah PPSMI (GMP). PAS telah mengarahkan semua ahlinya turun dalam Himpunan 100 ribu rakyat membantah dasar PPSMI pada 7hb Mac 2009 di Kuala Lumpur. Dato’ Seri Tuan Guru Hj Abdul Hadi Awang, Presiden PAS dan pimpinan utama PAS yang lain telah bersama dalam himpunan ini. Akhirnya dasar ini terbukti gagal dan ditarik balik sekarang. Negara kerugian hampir RM5 billion kerana langkah ‘tidak cerdik’ UMNO ini.

4. Begitu juga dengan kegagalan UMNO untuk memperuntukkan kerusi Ketua Menteri Pulau Pinang kepada orang Melayu sekalipun UMNO mendapat majoriti di DUN Pulau Pinang berbanding MCA dan GERAKAN. Satu perkiraan politik yang cukup bacul sekali lagi berlaku apabila jawatan Pengerusi Barisan Nasional Pulau Pinang diberikan dengan hormatnya kepada Setiausaha Agung GERAKAN, Teng Chang Yeow sedangkan GERAKAN tewas begitu teruk di Pulau Pinang di dalam pilihanraya umum yang lepas berbanding dengan UMNO. Hairannya, tidak kedengaran pejuang-pejuang Melayu yang hebat menjulang keris membantah keputusan ini.

5. Hakikatnya, banyak lagi senarai pengkhianatan UMNO kepada bangsa Melayu boleh disenaraikan sepanjang lebih 50 tahun UMNO menjadi tulang belakang kerajaan Malaysia pada hari ini. Sesuai dengan namanya sendiri di dalam bahasa Inggeris, UMNO sewajarnya menerima hakikat bahawa parti itu bukan lagi mewakili Melayu bahkan tidak berhak untuk mendakwa memperjuangkan bangsa Melayu.

6. Justeru, DPPNK menggesa agar nama Melayu yang dipakai di dalam nama UMNO dikaji balik dan dibuang terus sebagai mengelakkan salah faham masyarakat terhadap perjuangan UMNO yang pada hakikatnya tidak pernahpun meletakkan agenda perjuangan Melayu sebagai agenda utama.

Sekian, terima kasih.

Yang menjalankan tugas,
AHMAD FADHLI BIN SHAARI,
Ketua Penerangan,
Dewan Pemuda PAS Negeri Kelantan (DPPNK)

Bertarikh : 19 Mei 2012

Semasa

Hiburan

Sukan

 

© Copyright Kerabu Bersuara 2007 -2013 | Design by Kerabu Bersuara | Published by Kerabu Bersuara Group | Powered by Blogger.com.