TEGURAN HORMAT BUAT USTAZ AHMAD AWANG

Pertamanya tahniah dan syabas diucap kepada Ustaz Ahmad Awang. Selepas lama menyepi dari arena politik dan tidak terlibat dalam aktiviti PAS, Ustaz muncul dengan sebuah tulisan yang menunjukkan kecaknaan terhadap PAS. Semoga ustaz terus menunjukkan komitmen dalam bahtera kita bersama ini, walau tanpa ditaklifkan apa-apa jawatan.

Kedua, berhubung tulisan ustaz yang bertajuk Multaqa ibarat menyimbah minyak ke atas api, suka saya untuk mengemukakan respon balas. Saya percaya ustaz yang sudah bergiat lama dalam dewan ulama amat terbuka untuk menerima apa-apa teguran yang baik dari ahli bawahan. Itulah sikap seorang muslim sejati.

Saya melihat teguran ustaz dibuat tanpa terlebih dahulu menghadiri multaqa. Mustahil rasanya ustaz tidak mengetahui penganjuran program besar ini sebelum dari tarikh. Jemputan juga telah disampaikan buat semua pihak terutama tenaga pengajar agama.

Mungkin ustaz punya keuzuran tertentu untuk hadir, tetapi membuat teguran tanpa mengetahui isi sebenar dan berjumpa sendiri dengan empunya badan adalah satu tindakan yang tidak kena. Besar kemungkinan teguran ustaz berpandukan kepada laporan-laporan media yang dipenuhi prasangka semata-mata. Tidakkah ustaz ingat kaedah alim ulama kita, hukum terhadap sesuatu adalah terhasil dari gambaran tepat ke atasnya. (الحكم على شيء فرع عن تصوره)

Teguran ustaz banyak berkisar mengenai sikap asatizah kita yang banyak menegur ahli-ahli PAS setelah dilihat lari dari dasar, akhlak dan matlamat perjuangan. Bagi ustaz, perbuatan tersebut dilihat tidak membantu menguatkan pakatan rakyat.

Sudah menjadi tugasan para alim ulama, untuk sentiasa menegur mana-mana pihak tidak kira kawan atau lawan supaya sentiasa bertindak mengikut lunas Al-Quran dan sunnah. Ulama sejati tidak akan bertindak mengikut kemahuan ramai, tidak tunduk pada desakan keadaan, dan tidak akan turuti tuntutan-tuntutan semasa sekiranya bercanggah dengan syariat Islam.

Kerana itulah Ulama akan dipandang serong sebagaimana Nabi-nabi terdahulu kerana tindakan mereka yang terkadang terpaksa menongkah arus. Kerana Ulama itu pewaris Nabi. Apa yang menimpa Nabi turut menimpa alim ulama hari ini. Kerana itu juga Nabi meninggalkan suatu pesanan yang amat inspiratif kepada kita supaya para ulama merasai kesinambungan perjuangan Islam:

بدأ الإسلام غريبا وسيعود غريبا كما بدأ فطوبى للغرباء
Islam itu bermula dalam keadaan pelik, dan akan kembali pelik seperti permulaannya.
Maka bergembiralah orang-orang yang pelik (dengan ganjaran besar dari Allah).

Ulama secara umumnya adalah orang yang mempunyai ilmu agama yang tinggi. Ada perkara yang mereka tahu dalam Islam melebihi orang-orang awam. Justeru itu dalam lapangan amar maaruf nahi mungkar, mereka dapat mengesan kepincangan-kepincangan pada diri dan jemaah umat Islam yang mungkin tidak dapat dikesan orang awam. Kerana itulah mereka akan bertindak menangani masalah tersebut dan orang awam haruslah meletakkan kepercayaan kepada mereka tanpa belah bahagi. Ini prinsip thiqah yang harus dibina pada setiap anggota gerakan.

Seperti juga doktor. Mereka dapat mengesan simpton penyakit pada seseorang walaupun orang lain melihat mereka normal. Doktor terkadang perlu menyuntik jarum walaupun menyakitkan. Sampai suatu tahap mereks terpaksa membelah tubuh dan memotong anggota pesakit untuk merawatnya walaupun dilihat kejam. Pesakit dan orang awam harus memberi kepercayaan kepada doktor menjalankan kerja mereka.

Antara perkara yang dilihat oleh Ulama pada hari ini telah terhakis pada umat Islam ialah kefahaman tentang perjuangan Islam. Krisis yang paling teruk adalah krisis wala', krisis ketaatan terhadap pimpinan dan krisis campuraduk pemikiran asing. Ini adalah penyakit yang amat dititik beratkan sarjana Islam zaman berzaman. Ianya perlu dirawat. Dan menerusi wasiat-wasiat nabawi, ulama secara adatnya tahu cara merawatnya, walaupun nampak kasar mengikut pandangan orang awam. Penentangan sebahagian orang awam itu lumrah. Kata ulama kita:
الإنسان عدو لما يجهل
Manusia itu amat memushi perkara yang mereka tidak tahu.

Sekiranya teguran ulama dalam multaqa adalah silap, maka ustaz sebenarnya telah mempertikaikan Sultanul Ulamak, Izzuddin Abdul Salam sebagai silap kerana sentiasa menegur khalifah walaupun orang awam tidak mendapatinya sikap khalifah bercanggah. Ustaz juga telah menafikan tindakan Imam Malik, Abu Hanifah dan Imam Ahmad yang tegas tidak mempedulikan tuntutan keadaan dalam menyatakan kebenaran walaupun bagi orang biasa, ia hanya masalah remeh.

Resolusi Multaqa baru-baru ini adalah hasil perbahasan ratusan ulama seluruh Malaysia. Yang memutuskannya bukan ijtihad dua tiga orang. Dan Nabi sendiri memberi jaminan dengan sabdanya:
لا تجتمعوا أمتي على الضلالة
Umatku tidak sekali-kali berhimpin di atas kesesatan.

Justeru pandangan ustaz yang menyalahi pandangan ratusan ulama lain tidak boleh dikira lebih tepat. Bahkan tidak keterlaluan jika saya nyatakan, mungkin tulisan ustaz lebih tepat jika diibaratkan sebagai mencurah minyak. Teguran tersebut juga tidak membantu meredakan keadaan.

Ustaz juga mempertikaikan tindakan ulama mengemukakan masalah dalam PAS. Adakah Ustaz bermaksud ulama perlu menyembunyikan masalah dan berlagak semuanya beres, hanya kerana nak berlakon di hadapan musuh? Kata Imam Malik,
إذا سكت العالم تقية والجاهل ينطق فمتى يتبين الحق؟
Apabila orang alim berdiam diri kerana bimbang, dan orang jahil berbicara, maka bilakah akan zahirnya kebenaran?

Ustaz ada bertanya laporan kajian tahaluf siyasi. Tidakkah ustaz membaca secara teliti tentang resolusi multaqa lepas? Ianya adalah desakan dari ulama kepada pihak berautoriti. Suatu jawatankuasa yang merangkumi semua pihak dalam PAS perlu diwujudkan pihak atasan supaya semua mekanisme kajian lengkap diperolehi. Malangnya bukan setakat kàjian, mekanisme kajian pun masih gagal disediakan. Laporan postmortem PRU13 sampai sekarang masih belum dibentang oleh Pengarah Pilihanraya, Dr Hatta Ramli.

Tulisan ustaz menggambarkan kononnya asatizah kita mengadakan multaqa atas niat menjatuhkan pihak tertentu. Ini suatu kenyataan tidak berasas. Tiada seorangpun nama individu dipetik. Yang dibincang hanyalah bentuk pemikiran dan akhlak yang wajib dibendung.

Sekiranya ada individu berwatak demikian, mereka harus menerima teguran yang benar dan menyingkirkan pemikiran tersebut, bukan menyingkirkan diri sendiri. Allahumma kecualilah jika dia berdegil dengan sikapnya, maka ahli perlu korbankan satu dua individu tersebut demi maslahah menyelamatkan sebuah jemaah.

Sekiranya ustaz ikuti perbahasan dari awal hingga akhir, ustaz akan dapati ia turut melibatkan solusi kepada masalah ekonomi, politik dan sosial yang berlaku hari ini. Malah bukan dari multaqa sahaja, ustaz boleh melihat dalam web dewan ulama, blog Dr Takiri, facebook Ustaz Zaharuddin dan buku-buku terbitan ulama dalam PAS yang lain.

Tapi kerana sikap prejudis sesetengah media, hanya beberapa kerat perkataan yang dijadikan isu. Nampak sangat tulisan Ustaz hanya bersandar pada laporan akhbar semata-mata. Ustaz menyebut tabayyun, tapi adakah Ustaz jiga bertabayyun sebelum menegur?

Secara keseluruhannya saya melihat komen Ustaz banyak berbentuk persepsi semata-mata tanpa menteladani sirah jemaah Islam di zaman Nabi terdahulu. Ustaz tidak berjaya melihat kekacauan hari ini adalah ulang tayang bagi catatan perjuangan umat Islam zaman berzaman.

Akhirnya, saya memohon ribuan kemaafan seandainya tulisan ini dibaca dengan intonasi mengkritik dan menghina. Sehingga ke saat ini, hormat saya pada Ustaz selaku salah seorang berperwatakan Ulama masih tidak luntur. Saya harapkan Ustaz agar dapat kembali aktif seperti dulu, bersama sejemaah dengan para asatizah lain supaya maklumat yang lebih tepat diperolehi. Benarlah sabda Nabi SAW:

عَلَيْكُمْ بِالْجَمَاعَةِ ، وَإِيَّاكُمْ وَالْفُرْقَةَ ، فَإِنَّ الشَّيْطَانَ مَعَ الْوَاحِد
Wajib ke atas kamu berjemaah. Jangan sekali-kali berpecah. Sesungguhnya syaitan bersama yang keseorangan.

Sekian dari saya bukan Ulama, bukan teknokrat. Saya hanya cintakan kebenaran.

(Alang Ibn Shukrimun)

1 comment

Anonymous said...

knp mesti ada multaqa ulama? adakah keahlian pas terbagi kpd dua - serban dan non serban? adakan puak serban ada kelebihan dlm pas yg tidak ada pd non serban? knp ianya berlaku setiap masa pemilihan? nak meraih sokongan? adakah pas yg berasaskan Islam berlaku adil kpd ahli yg non serban? adakah geng serban menganggap mereka lebih baik dari non serban?

takbur, sombong, ujub, riak. puak2 serbanlah yg paling lancang mulut melabel org lain sbg babi, anjing, barua, broker, penjual pil kuda, pengkhianat. ini amalan pejuang Islam?

bhai, kalau nak masuk syurga atau mencari keredhaan Allah tak perlu dpt kertas dari negara arab, tak perlu serban 3 kilo, tak perlu tanda hitam didahi mcm sisaiful tu. cukup setakat ikhlas beramal dan kasih terhadap makhluk spt cerita pelacur yg masuk syurga krn beri air minum pd seekor anjing!

Powered by Blogger.