News Update :

Twitter

Politik

Kenyataan

Agama

Dunia

RON95, diesel kini RM1.70 seliter

January 31, 2015

Harga baru bermula Februari: RON95 RM1.70 seliter, RON97 RM2, Diesel RM1.70

Harga baru itu ekoran penurunan 21 sen daripada harga asal untuk RON95, 23 sen untuk diesel dan 11 sen untuk RON97.

Terkini! Gambar tok guru nik aziz di hospital

January 30, 2015



Tok guru dah boleh bangun dan berdiri. Alhamdulillah.

Doakan kesihatan tok guru.

Ananda Krishnan pinjamkan RM2b untuk lunaskan hutang 1MDB - sumber

KUALA LUMPUR: Billionaire Tan Sri T Ananda Krishnan dikatakan akan meminjamkan sejumlah RM2 bilion kepada 1Malaysia Development Bhd (1MDB) untuk melunaskan hutang syarikat itu kepada beberapa bank tempatan, kata sumber.

Langkah itu juga dikatakan akan membuka jalan kepada 1MDB untuk membuat tawaran awam permulaan (IPO) bagi meraih lebih RM10 bilion dengan mengapungkan bahagian penjanaan tenaga milik syarikat pembangunan strategik kerajaan itu.

Sumber berkenaan berkata, Krishnan yang juga individu kedua terkaya di Malaysia, kini sedang merundingkan butiran pinjaman itu.

Sebelum ini, Reuters sudah melaporkan bahawa Krishnan berunding dengan 1MDB untuk menjadi pelabur utama dalam IPO itu yang dijangka dilaksanakan dalam separuh pertama tahun ini.

"Setakat ini ia sekadar pinjaman biasa. Kita belum pasti bagaimana ia akan diterjemahkan dalam ekuiti dalam bahagian penjanaan 1MDB pada masa depan," kata satu daripada sumber berkenaan.

Pegawai 1MDB enggan mengulas manakala pegawai di Usaha Tegas Sdn Bhd, syarikat yang menjadi jentera pelaburan Krishnan juga tidak dapat mengulas.

1MDB dikatakan sudah dua kali terlepas tarikh akhir melunaskan hutang RM2 bilion daripada Malayan Banking Bhd (Maybank) dan RHB Capital Bhd.

Syarikat pembangunan strategik milik penuh kerajaan itu terpalit kontroversi dengan dakwaan kurang ketelusan dalam urus niaganya sehingga kini menanggung hutang lebih RM43 bilion.

1MDB awal bulan ini mengumumkan pelantikan warga Malaysia yang juga pakar perbankan pelaburan dan berpangkalan di Abu Dhabi, Arul Kanda sebagai Presiden dan Ketua Pegawai Eksekutif menggantikan Mohd Hazem Abdul Rahman. - Reuters

Terkini! Malaysia isytihar MH370 satu kemalangan

January 29, 2015

PUTRAJAYA: Malaysia hari ini secara rasmi mengumumkan kehilangan pesawat Malaysia Airlines (MAS) MH370 sebagai satu kemalangan.

Perkara itu diumumkan oleh Ketua Pengarah Jabatan Penerbangan Awam (DCA), Datuk Azharuddin Abdul Rahman menerusi pengumuman khas mengenai kehilangan pesawat Malaysia Airlines (MAS) MH370 di RTM1, sebentar tadi.

"Kami secara rasmi mengisytiharkan pesawat MH370 sebagai satu kemalangan berdasarkan Standard of Annexes 12 dan 13 Chicago Convention," katanya.

Dengan pengisytiharan itu, kerajaan memahami ia suatu yang sukar kepada semua waris 239 penumpang dan anak kapal.

"Tanpa mengguris perasaan setiap ahli keluarga mangsa yang terkorban, pengumuman ini diharapkan mampu memberi bantuan yang mereka perlukan, termasuk proses pampasan.

"Kami juga memahami bahawa MAS bersedia untuk meneruskan dengan kadar segera proses pampasan, dengan kesediaan waris untuk mengambil tindakan," katanya.

Azharuddin berkata, bagi membolehkan setiap waris mendapat maklumat yang disahkan, laman web khas MH370. www.mh370.gov.my ditubuhkan, khusus untuk waris penumpang.

Ketua Pengarah DCA beri kenyataan menerusi RTM1 jam 6 petang

PUTRAJAYA: Ketua Pengarah Jabatan Penerbangan Awam (DCA), Datuk Azharuddin Abdul Rahman akan mengeluarkan kenyataan mengenai perkembangan terkini kehilangan pesawat MH370 menerusi saluran RTM1, jam 6 petang ini.

Sepatutnya, Azharuddin mengadakan sidang media di ibu pejabat DCA di sini, jam 3.30 petang tadi namun dibatalkan atas sebab yang tidak diberikan.

Kalau Betul Nak Ikut Sunnah RasulBerkaitan Kematian

January 25, 2015



KALAU NAK IKUT SUNNAH RASUL;

Raja Abdullah Bin Abdul Aziz Al-Saud telah selamat dikebumikan dengan panduan Sunnah Rasulullah SAW yang cukup ringkas dan sederhana.

Maka seisi dunia menyaksikan bagaimana jenazah baginda disolatkan di Masjid Jami’ Imam Turki Bin Abdullah lalu disempurnakan di Perkuburan Al-Ud Riyadh dengan: 

• Tidak ada tembakan meriam
• Tidak ada bacaan surah Yaasin
• Tidak ada payung untuk jenazah
• Tidak ada taburan bunga di kubur
• Tidak ada kenduri arwah dan majlis tahlil
• Tidak ada kemenyan atau setanggi dibakar
• Tidak ada iringan muzik ketenteraan dan kebesaran
• Tidak ada doa beramai-ramai dipimpin di atas kubur
• Tidak disyaratkan berpakaian berkabung yang khusus
• Tidak ada siraman air mawar atau air Yaasin di kubur
• Tidak ada ucapan Al-Fatihah disedekahkan merata-rata
• Tidak ada tafakkur dan pengibaran bendera separuh tiang
• Tidak ada bacaan talkin dan duduk beramai-ramai di kubur
• Tidak ada binaan tembok, kubah dan makam di atas kubur
• Tidak disyaratkan pemakaian ikat kepala atau ikatan lengan yang khusus
• Tidak ada sedekah atau upah diberikan kepada rakyat yang bersolat jenazah
• Tidak ada perarakan jenazah, panji-panji dan pingat kebesaran berkilometer jauhnya
• Tidak ada batu nisan marmar berukir indah yang mahal, melainkan batu nisan simen tidak bertanda
• Tidak ada amalan menunggu kubur dengan mengkhatamkan bacaan al-Qur’an di atas kubur
• Tidak ada pentas atau tempat khas disediakan untuk kerabat DiRaja menyaksikan upacara pengebumian
• Tidak ada cuti berkabung rasmi sehari atau berhari-hari, sekolah dan pejabat kerajaan dibuka seperti biasa
• Tidak ada menunda-nunda penguburan jenazah sehingga ramai pemimpin atau ketua negara luar tidak sempat sampai
• Tidak ada tandu usungan jenazah berpedati untuk diusung puluhan orang, melainkan pengusung biasa
• Tidak ada kain baldu hijau bersulam ayat al-Qur’an menutup jenazah, melainkan menutup jenazah adalah jubah luar atau “Mishlah” yang dipakai oleh si mati ketika hidupnya
• Tiada penghormatan dengan tradisi ketenteraan seperti pemberian hormat, tiupan bugle, lagu Last Post dan tembakan segerup senapang 3 kali berturut-turut dilaksanakan

Kesemua amalan di atas tidak keluarga baginda laksana, bukan kerana tidak kuat beragama. Tidak pula mereka tinggalkan kerana mereka miskin dari segi kewangan. Bahkan baginda dan kerabat baginda merupakan antara kelompok manusia terkaya di dunia. 

Sebaliknya raja yang baru, Raja Salman Bin Abdul Aziz Al-Saud dan kaum kerabat baginda bersyukur dan merasa cukup senang hati untuk melaksanakan petunjuk Nabi Muhammad SAW dalam pengurusan jenazah baginda.

“Ya Allah Rahmatilah Hamba-Mu Abdullah Bin Abdul Aziz Al-Saud. Masukkanlah Dia Ke Dalam Syurga-Mu Yang Luas”

Baju Rosmah Harga Ratusan Ribu?



Perghh, banyak duit rosmah erk? Betul ke?

Kuasa Allah Bantu TG Nik Aziz

January 24, 2015



Diceritakan dlm tazkirah oleh AlFadhil Ustaz Ahmad Dasuki bin Abdul Rani (anak sedara TGNA), bhw doktor telah bagi taklimat PD ahli2 keluarga trdekat dn telah memaklumkan yg TGNA telah diserang oleh kuman ke paru2 dan dah sampai ke otaknya juga menyebabkan otaknya bengkak. Doktor minta ahli keluarga brsiap mnghadapi sebarang kemungkinan. Beliau telah diberikan suntikan ubat pembunuh kuman (ubat yg paling kuat) oleh doktor yg merawatnya. 
Menurut doktor yg merawatnya ubat ini tidak boleh diberikan ketika seseorang tu sedar, utk menyuntik ubat tersebut perlu dibiuskan dulu kerana ia akan menyakitkan pesakit. Setelah pengsan barulah ubat boleh disuntik.

Sesuatu yg ajaibnya, walaupun setelah TGNA pengsan dan ubat dimasukkan (dah dua mlm beliau dipengsankan) TGNA apabila tepat jam 4 pg akan bangun bertahajjud (amalan yg tak pernah beliau tinggalkan sejak baligh) dan pengsan semula. Begitu juga apabila tiba waktu solat fardhu...الله أكبر. Lihatlah bagaimana Allah s.w.t menyayangi hambaNya. Dlm keadaan sakit yg sangat kritikal, tp masih membangunkan hambanya yg dikasihi utk mendengar zikirnya, rintihannya, rayuannya, doanya. Ya ALlah..Terpukul aku denga ni. Kite yg sihat wal afiat ni apecite bro..

Menurut doktor yg merawatnya, kuman dan bengkak didalam otaknya telah hilang. Ini tak pernah berlaku kepada pesakit lain sebelum drp ini.

Raja Salman lantik anak saudara sebagai timbalan putera mahkota

January 23, 2015



RIYADH: Raja Arab Saudi yang baharu, Raja Salman Abdulaziz mengambil langkah untuk menyelesaikan tempoh pemerintahan yang terlalu lama di negara itu apabila melantik anak saudaranya, Mohammed bin Nayef sebagai timbalan putera mahkota.

Ini bermaksud beliau bakal menjadi orang pertama dalam generasi itu untuk memerintah negara berkenaan satu hari nanti.

Putera Mohammed, yang kekal sebagai Menteri Dalam Negeri, menurut pengisytiharan diraja yang disiarkan televisyen tempatan adalah pewaris berikutnya selepas Salman dan Putera Mahkota Muqrin.

Seorang rakan rapat kepada Amerika Syarikat, Putera Mohammed dipuji negara Barat kerana menghapuskan pemberontakan Al-Qaeda dari tahun 2003 hingga 2006 ketika memegang jawatan ketua pasukan keselamatan diraja dan bapanya adalah Menteri Dalam Negeri.

Dilahirkan pada tahun 1959, Putera Mohammed, 56, dianggap muda mengikut status kanan keluarga diraja dan pelantikannya sebagai pewaris kedua untuk memerintah dapat menyelesaikan persoalan jangka panjang siapa yang akan meneruskan warisan pemerintahan akan datang. - Reuters

Raja Arab Saudi, Raja Abdullah Abdulaziz mangkat



RIYADH: Raja Abdullah bin Abdulaziz mangkat pada Jumaat, menurut satu kenyataan yang dikeluarkan oleh istana diraja.

Putera Mahkota Salman turut diumumkan sebagai pengganti mewarisi tahkta negara yang terkenal dengan hasil minyak.

Raja Abdullah, 90 tahun dimasukkan ke hospital kerana menghidap jangkitan pada paru-paru.

Baginda menaiki takhta pada tahun 2005.

YB UMNO Tganu Mesti Gembira

January 22, 2015



Perkara yang mengembirakan buat wakil rakyat umno ganu.

Sebelum ni takut rakyat kata kan. Ni masuk surat khabar lagi.

Pesanan Ahli Keluarga TG Nik Aziz



Harap ada yang lebih memahami.

Ustaz Abu Syafiq Baru Guna FB Ke?



Boleh tengok status atas dan bawah.

Ustaz pandai post je, nak padam tak pandai kan?

Sirul Ditahan Di Queensland

January 21, 2015

Anggota Unit Tindakan Khas (UTK), Koperal Sirul Azhar Umar, yang dikenakan perintah ekstradisi bagi menjalani hukuman mati kerana bersalah membunuh model dan penterjemah Altantuya Shaariibuu, dilaporkan telah ditahan di Queensland.

Sirul Azhar, 43, kini sudah semalaman berada dalam tahanan pegawai imigresen di Brisbane selepas notis merah dikeluarkan polis antarabangsa (Interpol), lapor media Australia.

Notis merah Interpol bermaksud usaha mencari serta menangkap individu yang dikehendaki tersebut akan dilakukan oleh suatu bidang kuasa kehakiman atau tribunal antarabangsa, dengan tujuan untuk mengekstradisi.

Altantuya dipercayai dalam keadaan hamil sewaktu dibunuh dengan tembakan di kepala dan kemudian diletupkan dengan bahan ledakan di pinggir Kuala Lumpur pada tahun 2006.

Sultan Kelantan Disamping Tok Guru Nik Aziz



Allahuakhbar!

Sultan Kelantan Melawat TG Nik Aziz



Ya allah, buat lah yang terbaik untuk tok guru nik aziz.

Doakan Tuan Guru Nik Aziz Selamat

January 20, 2015



Dikhabarkan kesihatan tok guru tidak stabil dan dimasukkan ke dalam wad icu semalam.

Ahli keluarga terdekat sudah berada di HUSM.

Doakan doakan

Ustaz Ismail Kamus Meninggal?



Tersebar dalam sosial yang mengatakn tuan guru ustaz ismail kamus meninggal dunia.

Perkara dinafikan dan kami tunjukkan gambar terkini beliau bersama mayat cucunya.

Tolong hentikan fitnah.

Teks Ucapan Najib Razak



Bismillahir Rahmanir Rahim

Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh dan Salam 1 Malaysia

YAB Tan Sri Muhyiddin Yassin
Timbalan Perdana Menteri

YB Dato’ Seri Ahmad Husni Hanadzlah
Menteri Kewangan Kedua

YBhg. Tan Sri Dr. Ali Hamsa
Ketua Setiausaha Negara

Tuan-Tuan dan Puan-Puan Sekalian,

(Mukadimah)

1. Pertama-tamanya, marilah kita mengucapkan syukur yang tidak terhingga ke hadrat Allah SWT atas limpah kurnia-Nya dapat kita berkumpul pada pagi yang berbahagia ini. Begitulah ucapan selawat dan salam ke atas junjungan besar Nabi Muhammad SAW.

2. Dalam Majlis ini, kita berhimpun bersama-sama, sebahagian pimpinan dan para pentadbir, penjawat awam, ketua-ketua industri dan orang-orang korporat, wakil-wakil kedutaan, golongan NGO dan para sukarelawan. Seterusnya, yang dikasihi seluruh rakyat Malaysia, sama ada yang di dalam dewan, atau yang sedang menonton juga mendengar perutusan khas ini.

3. Tujuan saya berucap, adalah untuk memberi penjelasan terkini tentang perkembangan ekonomi semasa dan kedudukan kewangan negara. Mutakhir ini, terdapat laporan-laporan, kebimbangan dan pertanyaan terutamanya berkait harga minyak dan kedudukan nilai matawang ringgit.

4. Ketahuilah bahawa, Kerajaan memang sentiasa memantau keadaan ini sejak awal. Sehubungan itu, hari ini, Kerajaan akan mengumumkan beberapa langkah proaktif, untuk membuat pengubahsuaian yang spesifik, bagi menjajar semula dasar-dasar kita, beriring dengan perubahan senario ekonomi global, yang faktor-faktornya, berada di luar kawalan kita. Ini dilakukan, untuk kita terus mencapai pertumbuhan ekonomi yang menyakinkan lagi boleh dibanggakan.

Tuan-Tuan dan Puan-Puan Sekalian,

5. Dalam erti kata lain, I am here today to announce specific and proactive measures to align ourselves with the recent global economic developments.

6. We are not in crisis. Indeed, we are taking preemptive measures following the changes of the external global economic landscape, which are beyond our control.

7. This is to ensure that our economy continues to attain a respectable and reasonable growth. And at the same time, we want to ensure and must ensure development of the nation and socio economic welfare of the people to be continue to be the main focus of the government.

Tuan-Tuan dan Puan-Puan Sekalian,

8. Sesungguhnya takwim 2014 yang lalu, merupakan tahun yang amat mencabar dan begitu menduga bagi kita dengan pelbagai tragedi.

9. Pada penghujung tahun lepas, Malaysia diuji dengan musibah banjir yang luar biasa. Ia telah melanda beberapa buah negeri di Pantai Timur dan Utara Semenanjung, antaranya Kelantan, Terengganu, Pahang, Kedah dan Perak.

10. Di beberapa negeri lain, sungguhpun tidak begitu kritikal, banjir turut memberi kesan kepada penduduk di sesetengah tempat di Johor, Sabah dan Sarawak.

11. Demikianlah, seperti yang difirmankan bahawa, manusia merancang, Allah merancang, sesungguhnya Allah jualah sebaik-baik Perancang.

12. Apa yang ingin saya nyatakan di sini ialah, dalam segala kudrat Kerajaan dan pentadbiran, kita telah cuba merencana, merangka, menyusun dan berikhtiar untuk melaksanakan setiap sesuatu dengan sehabis baik demi kepentingan dan keperluan rakyat.

13. Justeru, jika diimbau, secara keseluruhannya, kira-kira hanya sekitar tiga bulan lebih yang lalu, sewaktu Bajet 2015 dibentangkan, perancangan Kerajaan adalah berpremiskan, antaranya, pertama, unjuran harga minyak Dated Brent pada kadar 100 dolar Amerika setong.

14. Kedua, pertumbuhan ekonomi atau Keluaran Dalam Negeri Kasar (KDNK) dijangka mencatat antara 5 hingga 6 peratus. Ketiga, kadar pertukaran matawang yang kekal stabil pada 3.2 ringgit berbanding dolar Amerika; dan

15. Keempat, semasa bajet itu digubal, pertumbuhan ekonomi dunia pada 2015 diunjurkan oleh World Bank dan IMF adalah pada kadar 3.4 dan 3.9 peratus. Kini, mereka telah mengkaji semula kadar dan meletakkan paras yang lebih rendah di antara 3 hingga 3.8 peratus.

16. Perlu difahami juga, sewaktu Bajet 2015 digubal, it was based on strong fundamentals, yakni asas 2014 yang teguh. Oleh sebab itulah, defisit fiskal tahun 2015 telah diunjurkan pada kadar 3 peratus, berbanding pada kadar 3.5 peratus pada 2014.

17. Walau bagaimanapun, kontemporari ini, mahu tidak mahu, kita harus menerima hakikat bahawa, persekitaran dan percaturan ekonomi dunia telah berubah, yang secara langsungnya memberi impak kepada Malaysia sebagai, antara negara yang mempunyai dagangan terbesar di dunia.

18. Maksudnya, berbanding situasi beberapa bulan yang lepas, kini, the global economic landscape has changed in very significant ways. Beberapa perkara pokok yang telah Kerajaan unjurkan, bagi merancang ekonomi dan kewangan negara, kini perlu disemak dan diperjelaskan kedudukan semasanya.

19. Turut dibangkitkan adalah keupayaan Kerajaan untuk mencapai sasaran fiskal pada tahun 2015. Ramai ingin tahu, persoalannya, berdasarkan situasi semasa ini, adakah ekonomi dan kewangan negara akan terjejas?

20. Oleh yang demikian, perutusan khas hari ini disampaikan supaya rakyat Malaysia mendapat penjelasan langsung daripada Kerajaan tentang perkara ini. Saya juga turut akan mengumumkan beberapa strategi, berikutan kedudukan ekonomi semasa.

21. Sebagai Kerajaan yang bertanggungjawab, kita akan terus merintis serta mencari jalan bagi mempastikan negara terus membangun dan kesejahteraan rakyat terjamin.

Tuan-Tuan dan Puan-Puan Sekalian,

22. Kita sedar mutakhir ini, wujud pertanyaan di kalangan rakyat, komuniti perniagaan dan para penganalisis bersabit kejatuhan mendadak harga minyak mentah dunia ke atas ekonomi Malaysia.

23. Merujuk kepada trend harga minyak mentah global, dalam tempoh enam bulan kebelakangan ini, ia telah menjunam lebih 50 peratus. Ini adalah disebabkan, salah satunya, oleh kerana lebihan bekalan dan permintaan global yang berkurangan.

24. Selain daripada itu, ini juga adalah disebabkan oleh pengeluaran gas dan minyak shale yang meningkat ketara di Amerika Syarikat berikutan kemajuan teknologi industri pengeluaran minyak.

25. Dalam masa yang sama, keadaan ini menjadi lebih buruk, dengan pertambahan bekalan daripada kalangan negara-negara bukan OPEC. Manakala, negara-negara OPEC pula enggan mengurangkan pengeluaran mereka bagi mengekalkan penguasaan pasaran.

26. Di sinilah pihak Kerajaan sering ulang-ulangkan dan berharap, agar rakyat dapat sama-sama memahami bahawa, isu harga minyak mentah bukanlah sesuatu yang berada dalam kawalan langsung Kerajaan Persekutuan kita.

27. Kerana itulah, penanda aras harga minyak mentah Dated Brent terkini telah turun kepada sekitar 48 dolar Amerika setong pada hari semalam, yakni 19 Januari 2015. Walaupun begitu, para penganalisis menjangkakan harga minyak akan mengambil tempoh tertentu untuk kembali stabil.

28. Tuan-Tuan dan Puan-Puan, apabila berlakunya penurunan harga minyak seperti sekarang ini, hikmahnya, ia membawa manfaat kepada negara pengimport bersih minyak seperti Malaysia.

29. Sebagai contoh, apabila pengurangan harga runcit petrol dan diesel pada 35 dan 30 sen seliter baru-baru ini, tambahan pendapatan boleh guna atau disposable income pengguna rakyat Malaysia secara kasarnya adalah di sekitar 7.5 bilion ringgit. Dengan andaian pengguna membelanjakan 40 peratus daripada jumlah tersebut, ini akan meningkatkan penggunaan swasta sebanyak 3 bilion ringgit.

30. Selain itu, Bank Dunia mengunjurkan bahawa, harga minyak mentah yang lebih rendah akan memberi impak positif kepada pertumbuhan ekonomi global. Malah, penurunan harga minyak sebanyak 30 peratus, mampu meningkatkan pertumbuhan KDNK dunia sehingga 0.5 peratus.

31. Ini secara tidak langsung, akan juga memberi kelebihan kepada permintaan produk buatan Malaysia. Dengan kedudukan ekonomi Amerika Syarikat yang semakin kukuh pula, permintaan terhadap eksport Malaysia terus mampan terutamanya bagi produk elektrik dan elektronik.

Tuan-Tuan dan Puan-Puan Sekalian,

32. Ironisnya, kejatuhan harga minyak mentah dunia, memberi impak secara langsung dalam mengurangkan pendapatan negara. Pendapatan inilah, yang Kerajaan gunakan bagi tujuan pembangunan seperti membina sekolah-sekolah, jalan raya dan rumah-rumah ibadat. Ia juga digunakan antaranya, untuk perbelanjaan termasuklah seperti gaji penjawat awam, kos ubat-ubatan di hospital Kerajaan, subsidi pertanian dan kos perbelanjaan keselamatan untuk anggota RELA, tentera. polis dan sebagainya.

33. Seperti yang telah saya nyatakan tadi, harga minyak mentah dunia telah menjunam. Berdasarkan paras tertinggi minyak mentah Dated Brent, iaitu sebanyak 115 dolar Amerika setong, yang direkodkan pada 19 Jun 2014, harga semasa telah menunjukkan kemerosotan melebihi 50 peratus.

34. Selaras itu, ahli-ahli ekonomi berpendapat bahawa unjuran paras harga asas 100 dolar Amerika setong semasa Bajet 2015 dibentangkan, adalah tidak lagi realistik. Mereka kini, mengganggarkan purata harga minyak bagi tahun 2015 adalah antara 40 hingga 70 dolar Amerika setong.

35. Lantaran itulah, Kerajaan perlu menyemak semula untuk merendahkan unjuran purata paras harga asas minyak, kepada 55 dolar Amerika setong bagi tahun 2015 ini, berasaskan kepada unjuran bajet yang disemak kembali.

Tuan-Tuan dan Puan-Puan Sekalian,

36. Jika berasaskan kepada harga minyak mentah pada 100 dolar Amerika setong, serta mengambil kira penjimatan dari pelaksanaan mekanisme pengapungan terkawal harga runcit minyak mulai Disember 2014, Kerajaan dijangka memperoleh tambahan lebihan semasa akaun fiskal, sebanyak 3.7 bilion ringgit.

37. Dalam kata lain, seandainya harga minyak mentah kekal pada 100 dolar Amerika setong, Kerajaan mampu menampung pelaksanaan semua langkah yang telah diumumkan dalam Bajet 2015, dengan sasaran defisit fiskal tidak melebihi 3 peratus.

38. Namun begitu sebaliknya, pada harga 55 dolar Amerika setong yang diunjurkan sekarang, Kerajaan akan mengalami pengurangan hasil sebanyak 13.8 bilion ringgit.

39. Maknanya di sini, jika dibuat perbandingan, di antara angka-angka semakan terkini dengan Bajet 2015, yang telah dibentangkan pada Oktober lalu, sekalipun peruntukan subsidi bahan api dapat dijimatkan sebanyak 10.7 bilion ringgit, melalui pelaksanaan mekanisme pengapungan terkawal harga runcit minyak, namun, Kerajaan masih mengalami kekurangan hasil sebanyak 8.3 bilion ringgit, bagi menampung langkah-langkah Bajet 2015.

40. Jelasnya, jika dibiarkan, paras deficit tanpa intervensi kerajaan, defisit akan meningkat kepada 3.9 peratus daripada KDNK, berbanding sasaran 3 peratus bagi tahun 2015.

41. Keadaan ini, memaksa Kerajaan mengambil langkah untuk mengurangkan defisit, selaras dengan komitmen kerajaan ke arah konsolidasi fiskal.

42. Oleh itu, dengan mengambilkira unjuran yang disemak tersebut, kita dengan ini, menetapkan sasaran defisit yang dikaji semula kepada 3.2 peratus, daripada KDNK pada tahun 2015.

43. Kadar ini masih rendah berbanding defisit fiskal 3.5 peratus daripada KDNK pada tahun 2014. Dan realitinya, dengan faktor luaran ini, kita harus menerima hakikat, bahawa kita tidak mungkin mencapai sasaran asal Bajet, dengan defisit fiskal pada kadar 3 peratus daripada KDNK seperti yang telah diumumkan. Namun yang penting, adalah komitmen kita, untuk terus mengurangkan defisit fiskal daripada paras 3.5 peratus pada penghujung tahun sudah.

44. Yang paling utama juga, kita tidak akan berkompromi ke atas perancangan pembangunan negara, kerana ia akan meningkatkan kapasiti produktif kepada ekonomi negara. Sekaligus, kita tidak akan sesekali mengabaikan kebajikan semua rakyat, khususnya golongan pendapatan isi rumah 40 peratus terbawah atau the bottom 40

Tuan-Tuan dan Puan-Puan Sekalian,

45. Seperkara lagi yang perlu diketahui oleh kita semua, perihal turun-naik nilai matawang, asasnya, adalah berdasarkan pengaruh ekonomi global. Oleh kerana itu, Ringgit bukanlah satu-satunya mata wang yang nilainya menyusut berbanding dolar Amerika. Malah, hampir semua mata wang serantau turut menyusut berbanding dolar Amerika sejak September 2014.

46. Ketidaktentuan dalam aliran modal dan penyusutan nilai ringgit yang signifikan baru-baru ini juga, disebabkan kebimbangan terhadap impak kejatuhan harga minyak yang mendadak ke atas ekonomi.

Tuan-Tuan dan Puan-Puan sekalian,

47. Sehubungan itulah, Kerajaan perlu mempastikan perkara-perkara berikut dipantau dengan sebaik mungkin. Pertama, akaun semasa dalam imbangan pembayaran, perlu sentiasa kekal dalam lebihan. Kedua, meneruskan langkah-langkah fiscal reform dan consolidation dan ketiga, aktiviti ekonomi negara perlu terus dipelbagai dengan sewajarnya, supaya negara mampu menghadapi kejatuhan harga minyak dan komoditi.

48. Namun begitu, Kerajaan yakin kadar tukaran Ringgit, akan mengalami penyesuaian dalam tempoh tertentu dan kembali ke paras yang menggambarkan asas ekonomi yang kukuh. Apa yang penting, our financial system continues to function in an orderly manner.

49. Paling mustahak, tiada gangguan kepada pengantaraan kewangan atau financial intermediation dengan aktiviti pinjaman kekal lancar. Selanjutnya, aktiviti perniagaan terus mendapat akses kepada pembiayaan kewangan daripada institusi perbankan dan pasaran modal.

50. Pucuk pangkalnya, Kerajaan yakin, kesemuanya ini, diiringi dengan polisi atau dasar yang lebih dinamik, rizab antarabangsa yang mencukupi dan kukuh, pasaran kewangan yang pelbagai dan mendalam, sistem perbankan yang teguh serta pelabur institusi tempatan yang kukuh, seperti Kumpulan Wang Simpanan Pekerja, akan terus meningkatkan daya tahan Malaysia untuk menampan sebarang turun naik aliran modal.

Tuan-Tuan dan Puan-Puan Sekalian,

51. Menyentuh tentang Imbangan Akaun Semasa negara pula, perlu diketahui bahawa ia berkait langsung dengan imbangan perdagangan import dan eksport.

52. Seperti yang ramai tahu, kita merupakan negara pengeksport minyak. Maka, wujudlah tanggapan bahawa, apabila harga minyak merudum baru-baru ini, pendapatan daripada eksport keseluruhan kita, akan turut merosot secara mendadak, yang seterusnya mengakibatkan berlakunya defisit akaun semasa.

53. Sesungguhnya, tanggapan ini tidak benar. Sebetulnya, bagi minyak mentah, kita merupakan pengeksport bersih dengan nilai lebihan eksport sebanyak 7.7 bilion ringgit, untuk tempoh bulan Januari hingga bulan November 2014.

54. Manakala, bagi produk petroleum, kita adalah pengimport bersih dengan nilai lebihan import sebanyak 8.9 bilion ringgit untuk tempoh yang sama.

55. Justeru itu, dengan gabungan kedua-dua minyak mentah dan produk petroleum ini, kita sebenarnya adalah pengimport bersih dengan nilai lebihan import sebanyak 1.2 bilion ringgit.

56. Satu hakitat yang ramai tidak sedar. Oleh itu, tanggapan atau persepsi umum selama ini, bahawa Malaysia merupakan pengeluar minyak yang surplus atau berlebihan, adalah juga tidak tepat.

57. Sebaliknya, jika dicampur eksport serta import minyak mentah, dan ditolak produk petroleum, maka, Malaysia sebenarnya, merupakan negara pengimport bersih petroleum. Perkara ini namun tidak termasuk Gas Cecair Asli atau LNG, di mana Malaysia masih merupakan negara pengeksport bersih.

58. Tambahan lagi, situasi kita masih utuh, berikutan kejayaan kita selama ini dalam mempelbagaikan ekonomi negara, sehingga dapat menampung kejatuhan harga minyak.

59. Sememangnya lagi, kesan kejatuhan harga minyak, dijangka dapat ditampung oleh peningkatan permintaan bagi barangan pembuatan seperti barangan elektrik dan elektronik, produk berasaskan kayu-kayan, produk tekstil serta lain-lain, yang terdiri daripada 76 peratus jumlah eksport. Manakala, eksport minyak mentah hanyalah mewakili 4.5 peratus daripada jumlah eksport.

60. Bersandarkan yang demikian, Kerajaan yakin imbangan akaun semasa akan kekal mencatat lebihan pada tahun ini, walaupun nilainya mengecil kepada 2 hingga 3 peratus, daripada Pendapatan Negara Kasar atau PNK, berbanding pada 2014, imbangan lebihan semasa dianggar mencatat 5.1 peratus daripada PNK.

Tuan-Tuan dan Puan-Puan Sekalian,

61. Jelasnya, sebentar tadi, saya telah menghuraikan beberapa isu atau perkara yang akan memberi impak yang besar kepada ekonomi negara. Berdasarkan situasi ini, Kerajaan perlu mengambil langkah-langkah bagi mempastikan pertumbuhan ekonomi berada pada landasan yang kukuh. Insya-Allah, kita mampu mencapai pertumbuhan KDNK antara 4.5 hingga 5.5 peratus pada tahun ini, dengan melaksanakan strategi-strategi berikut.

Pertama: Mempastikan pertumbuhan ekonomi yang balanced, inclusive and sustainable yakni seimbang, inklusif dan mampan;

Kedua: Meneruskan fiscal reform and consolidation; serta

Ketiga: Menyediakan bantuan kepada rakyat dan komuniti perniagaan bagi membina semula infrastruktur yang terjejas akibat banjir.

62. Strategi Pertama: Mempastikan Pertumbuhan Ekonomi Yang Seimbang, Inklusif Dan Mampan. Bagi merancakkan eksport barangan dan perkhidmatan, beberapa tindakan berikut akan diambil:

Pertama, mempromosi secara aktif perkhidmatan gantian-import atau import-substitution seperti perkhidmatan perkapalan, pelabuhan, pendidikan dan profesional. Ini, bagi mengurangkan kebergantungan kepada sumber luar bagi perolehan barangan dan perkhidmatan;

Kedua, menyegerakan pelaksanaan cadangan daripada National Export Council iaitu, membantu pengeksport terutamanya Perusahaaan Kecil dan Sederhana atau PKS untuk mendapat prospek pelanggan baharu di pasaran yang baharu, di bawah program jaringan antarabangsa menggunakan penghubung pasaran dan pakar industri.

Seterusnya, mempergiat program promosi eksport di 46 negara meliputi Asia, Eropah, Timur Tengah dan Amerika Syarikat; memperkenalkan SME-Go melalui SME Bank, sebuah program eksport untuk PKS, dan memanfaatkan Dana Perkhidmatan Eksport serta program promosi PKS untuk meningkatkan kemampanan eksport ke luar negara;

Ketiga, menambah baik last mile connectivity ke Pelabuhan Klang seperti jalan masuk, jaringan landasan dan sistem pengurusan trafik, bagi mempercepatkan pelaksanaan Logistik dan Fasilitasi Dagangan.

Selain itu, menaik taraf terminal keretapi Padang Besar; menambah baik kecekapan operasi proses import dan eksport, serta menubuhkan sistem hab dan jaringan perhubungan udara;

Keempat, mempergiatkan keseluruhan industri pelancongan negara;

Kelima, mengambil langkah-langkah untuk mengkaji semula kadar levi yang dikenakan ke atas pekerja-pekerja asing; dan

Keenam, visa diberi secara percuma kepada para pelancong antaranya dari negara China

Tuan-Tuan dan Puan-Puan Sekalian,

Selanjutnya, bagi meningkatkan penggunaan swasta pula, Kerajaan akan melaksanakan inisiatif-inisiatif berikut:

Pertama, memberi keutamaan kepada kontraktor tempatan kelas G1 yakni kelas F, G2 yakni kelas E dan G3 yakni kelas D, yang berdaftar dengan CIDB, untuk melaksanakan kerja-kerja baik pulih di kawasan masing-masing yang terjejas akibat banjir;

Kedua, mempergiatkan promosi pembelian barangan buatan Malaysia;

Ketiga, meningkatkan kekerapan dan memanjangkan tempoh operasi jualan mega di seluruh negara;

Keempat, mempergiatkan promosi pelancongan domestik dengan menawarkan tambang penerbangan yang kompetitif; dan

Kelima, menggalakkan sektor swasta meraih peluang daripada pewujudan Komuniti Ekonomi ASEAN.

Tuan-Tuan dan Puan-Puan Sekalian,

Seterusnya, dalam usaha merancakkan pelaburan swasta di Malaysia, Kerajaan akan:

Pertama, menubuhkan Skim Jaminan Sektor Perkhidmatan berjumlah 5 bilion ringgit kepada PKS dalam Sektor Perkhidmatan, dengan pembiayaan maksimum 5 juta ringgit dan jaminan Kerajaan sebanyak 70 peratus;

Kedua, menggalakkan GLC dan GLIC melabur dalam negara;

Ketiga, mengurangkan kos kendalian perniagaan melalui penangguhan cadangan kenaikan tarif elektrik pada tahun 2015; dan penangguhan cadangan kenaikan harga gas untuk sektor industri pada tahun 2015;

Keempat, memperuntukkan 30 peratus daripada perbelanjaan tahunan agensi Kerajaan dan GLC untuk perolehan bekalan serta perkhidmatan kepada PKS tempatan bertaraf pembuat; dan

Kelima, mempergiatkan penggunaan bahan, barangan dan perkhidmatan tempatan dalam perolehan Kerajaan.

Tuan-Tuan dan Puan-Puan Sekalian,

63. Seterusnya, Strategi Kedua: Meneruskan Fiscal Reform and Consolidation

Antara langkah yang akan diambil bagi meningkatkan hasil Kerajaan adalah:

Pertama, meluaskan asas percukaian dengan menggalakkan syarikat mendaftar dengan Jabatan Kastam DiRaja Malaysia, bagi meningkatkan hasil daripada kutipan GST. Ini akan menyumbang kepada tambahan kutipan GST sebanyak satu bilion ringgit. Sehingga pertengahan Januari 2015, lebih 304 ribu syarikat telah berdaftar; dan

Kedua, meningkatkan kutipan dividen daripada GLC dan GLIC serta badan-badan Kerajaan yang lain yang dapat menyumbang tambahan hasil sebanyak 400 juta ringgit

Bagi langkah merasionalisasi perbelanjaan pula, Kerajaan akan:

Pertama, mengoptimumkan perbelanjaan ke atas bekalan dan perkhidmatan, penganjuran majlis dan mesyuarat serta perkhidmatan profesional yang memberi penjimatan sebanyak 1.6 bilion ringgit;

Kedua, menangguhkan Program Latihan Khidmat Negara tahun 2015, dengan penjimatan sebanyak 400 juta ringgit bagi membolehkan program dikaji semula dan ditambah baik;

Ketiga, mengkaji semula pemberian dan geran kepada Badan Berkanun Persekutuan, GLC serta Tabung Amanah Kerajaan, terutamanya yang mempunyai aliran pendapatan yang konsisten dan rizab yang tinggi. Langkah ini dijangka memberi penjimatan sebanyak 3.2 bilion ringgit; dan

Keempat, menjadualkan semula pembelian aset tidak kritikal terutamanya peralatan pejabat, perisian dan kenderaan yang mampu memberi penjimatan sebanyak 300 juta ringgit

Tuan-Tuan dan Puan-Puan Sekalian,

64. Strategi Ketiga adalah Penyediaaan Bantuan Kepada Rakyat Dan Komuniti Perniagaan Serta Membina Semula Infrastruktur Yang Terjejas Akibat Banjir

Banjir baru-baru ini, telah melibatkan sekitar 400 ribu mangsa di seluruh negara. Anggaran terkini kemusnahan infrastruktur mencecah hampir 2.9 bilion ringgit.

Antara tindakan yang telah dan akan dilaksanakan oleh Kerajaan kepada mangsa-mangsa banjir, adalah seperti berikut:

Kerajaan telah menyalurkan peruntukan tambahan sebanyak 500 juta ringgit sebagai bantuan permulaan, atau initial allocation untuk kerja-kerja baik pulih, dan program kebajikan mangsa banjir, tambahan kepada tabung Majlis Keselamatan Negara, menjadikan jumlah keseluruhannya sebanyak 787 juta ringgit;

Sebagai peruntukan awalan, Kerajaan menyediakan 800 juta ringgit untuk membaiki dan membina semula infrastruktur asas seperti sekolah, hospital, jalan raya dan jambatan;

Menyediakan 893 juta ringgit bagi Bajet 2015 untuk rancangan tebatan banjir;

Membina rumah-rumah kampung bertiang atau stilt houses setinggi 8 kaki yang telah musnah akibat banjir kepada mereka yang mempunyai tanah sendiri;

Menyerahkan 1,000 unit rumah kos rendah yang sudah siap di Gua Musang;

Memberi bantuan 500 ringgit bagi setiap keluarga yang terlibat bermula hari ini; dan

Menghulur sumbangan 5 ribu ringgit kepada mereka yang kehilangan ahli keluarga.

65. Bagi perniagaan yang terjejas pula, tambahan 100 juta ringgit disediakan kepada TEKUN dan 100 juta ringgit kepada Amanah Ikhtiar Malaysia (AIM), bagi menyediakan pinjaman mudah untuk menyokong PKS dan perusahaan mikro.

66. BSN, Agrobank, SME Bank, TEKUN dan AIM akan menangguhkan tempoh bayaran balik pinjaman yang telah diambil, sehingga enam bulan.

67. Berkait itu, Bank Negara Malaysia akan menubuhkan Special Relief Facility, berjumlah 500 juta ringgit untuk menyediakan pembiayaan pinjaman SME pada kadar yang lebih rendah (concessionary rate) iaitu 2.25 peratus, dengan penangguhan tempoh bayaran balik pinjaman sehingga enam bulan melalui institusi pembangunan kewangan dan perbankan.

68. Bank Rakyat pula, akan menawarkan Skim Pinjaman Peribadi sehingga 50 ribu ringgit pada kadar keuntungan serendah 3.9 peratus, dan bayaran balik pinjaman bermula selepas enam bulan dari tarikh pengeluaran.

69. Selain itu, sejumlah 500 juta ringgit akan disediakan oleh institusi kewangan dengan jaminan pembiayaan sebanyak 70 peratus di bawah Skim Jaminan Pinjaman Bantuan Banjir. Skim ini akan diuruskan oleh ProKhas; dan

70. Pengecualian pembayaran levi oleh majikan kepada Tabung Pembangunan Sumber Manusia, untuk tempoh enam bulan bagi PKS di kawasan yang terjejas berkuat kuasa 1 Februari 2015.

(Penutup)

Tuan-Tuan dan Puan-Puan Sekalian,

Secara keseluruhannya, dalam perutusan saya pada pagi ini, dapat saya rumuskan 6 perkara as the key take-away points:

Pertama, kita bukan di dalam keadaan gawat atau krisis, seperti mana pada tahun-tahun 1997 dan 1998, bahkan tidak juga seperti tahun 2009 yang lalu, sehingga pakej-pakej stimulus perlu dilaksanakan.

Kedua, Strategi-strategi Kerajaan yang diumumkan tadi, adalah langkah proaktif untuk melakukan penyesuaian atau adjustment, berikutan faktor-faktor luaran yang di luar kawalan kita. Ini merupakan satu reality check, berikutan antaranya perubahan harga minyak dunia.

Ketiga, Akaun Semasa dalam Imbangan Pembayaran kita, Insya-Allah, dijangka kekal positif dan tidak berada dalam defisit.

Keempat, Pasaran kewangan tetap teratur dan kukuh. Malah, matawang ringgit, walaupun mengalami penyesuaian ketika ini, akan kembali ke paras yang menggambarkan asas ekonomi yang kukuh. Insya-Allah.

Kelima, Perbelanjaan Pembangunan atau Development Expenditure yang diperuntukkan dalam Bajet 2015 sebanyak 48.5 bilion ringgit tidak berubah dan akan tetap dibelanjakan.

Ini termasuklah, projek-projek bersifat people economy, yakni perumahan rakyat, tebatan banjir, bekalan air, elektrik dan pengangkutan awam seperti Lebuhraya Pan Borneo.

Di samping itu, projek-projek MRT jajaran kedua, LRT dan High Speed Rail Kuala Lumpur-Singapura, Rapid di Pengerang akan tetap diteruskan.

Malah, pada bulan Mei nanti, saya akan membentangkan Rancangan Malaysia Kesebelas, bagi merencanakan pula perbelanjaan pembangunan negara sehingga tahun 2020, dan akhirnya;

Yang ke-enam, Perbelanjaan Mengurus atau Operating Expenditure dijangka akan dikurangkan sebanyak 5.5 bilion ringgit, dengan mengutamakan perbelanjaan yang benar-benar diperlukan sahaja.

Tuan-Tuan dan Puan-Puan Sekalian,

71. Akhir kalam, marilah kita banyakkan berdoa, dan bertawakkal supaya Allah SWT sentiasa memberi bantuan-Nya, kepada ikhtiar-ikhtiar kita dalam terus membangun dan memakmurkan negara.

72. Sesungguhnya jua, dalam segala kudrat manusiawi, kepada Allah kita bergantung dan mengembalikan segala urusan. Apa yang paling mustahak, kepada seluruh rakyat Malaysia, sederap dalam satu solidariti, kita mampu menongkah dan melangkah apa jua cabaran serta rintangan yang mendatang.

73. Pastinya, pada setiap kesukaran itu, ada janji-janji kesenangan dan bahagia yang menanti.

74. Mudah-mudahan, Tuhan yang Maha Berkuasa terus melindung-lindung tanahair tercinta ini, dari segala keburukan dan mara bahaya. Bak kata orang tua-tua, kita berserah rugi dan untung, kepada Allah meminta tolong.

Sekian, Terima Kasih. Wassalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh.

Tok Guru Semakin Uzur, Doakan Semua

January 19, 2015



Keadaan tok guru semakin uzur. Doakan agar tok guru diberi kesihatan yang baik.

Sekarang nak bangun solat dan bergerak pun dah makin tak dapat.

Tok Guru Pak Mat Dapat Gelaran Dato

January 18, 2015




Kepimpinan dan jasa alim ulama mendapat perhatian daripada tuanku sultan.

Allahuakhbar

Ada Unsur Syaitan Dalam Muzik Rock Kata Najib?



Nak jadi pemimpin kena pandai cakap berbelit belit.

Ibu Rosmah Datang Ke Kuala Krai



Jangan dipeluk dato ramzi sidah la.

KELANTAN DI MATA AMERIKA

January 17, 2015



Menurut Dr Azhar Abdullah, Panel Sekretariat Perlaksanaan Undang-undang Jenayah Syariah Kelantan, sejak Dr Jamil Khir Baharom menyatakan di Parlimen pada 15 Mei 2014 bahawa kerajaan persekutuan bersedia membantu Kelantan melaksanakan rang undang-undang jenayah syariah, sudah dua kali wakil kedutaan Amerika datang meminta ditangguhkan hasrat tersebut.

Menurutnya lagi, bulan depan Obama sendiri dijadualkan hadir bertemu kerajaan negeri atas hasrat yang sama. Nampaknya barat mengikuti perkembangan Islam di rantau kita selama ini..

Dalam perkembangan lain, Eric Paulsen, pengasas Lawyers For Liberty (LFL) yang mendapat dana khas dari kongres Amerika melalui National Endowment for Democracy (NED) turut terlibat mengucar kacirkan kefahaman masyarakat terhadap kanun jenayah Islam. Beliau pernah melontar 20 soalan terbuka terhadap PAS berkenaan hudud. Terbaru, beliau menimbulkan kecurigaan apabila mendakwa JAKIM mempromosikan ekstremisme pada setiap jumaat melalui laman twitternya.

Sebelum PRU13 lalu lagi, duta Amerika sendiri berjumpa Presiden PAS untuk mengetahui hasrat PAS jika menang pilihanraya. Waktu itu umum menjangkakan PR bakal memerintah selepas PRU13.

Ringkasnya, perlaksanaan undang-undang Islam terutama di Kelantan bukan sekadar mendapat tentangan dalaman sahaja, malah kini melibatkan campur tangan asing yang begitu fobia dengan Islam. Barat tidak takut kepada kumpulan Islam yang sekadar memperjuangkan dari sudut-sudut lain, tetapi yang mereka bimbang ialah kumpulan yang bercita-cita menjalankan undang-undang Islam.

Kuasa dunia terpaksa dilibatkan kerana tembok perundangan yang barat tinggalkan kepada Malaysia sejak merdeka dahulu tidak mampu lagi menahan kemaraan Islam. Fasal 3 perlembagaan digunakan semaksimanya oleh PAS hingga akhirnya kerajaan terpaksa akur di Dewan Rakyat. Private bill dari Kelantan benar-benar merimaskan penguasa.

Persoalannya, apa kena mengena Kelantan, Malaysia dengan Amerika? Kenapa sampai begitu sekali takutnya dunia terhadap Islam?

Allah telah menjawab lama dalam Al-Quran:
وَلَنْ تَرْضَىٰ عَنْكَ الْيَهُودُ وَلَا النَّصَارَىٰ حَتَّىٰ تَتَّبِعَ مِلَّتَهُمْ ۗ
Dan orang-orang Yahudi dan Nasrani tidak akan sekali-kali redha terhadap kamu (umat Islam) sehinggalah kamu mengikut ajaran mereka.
[Al-Baqarah:120]

Bukan kerana Islam ini zalim. Bukan kerana undang-undang syariah menindas. Bukan sebab kolot atau tidak sah di sisi undang-undang. Tetapi hakikatnya kerana kebencian dalam diri mereka yang tidak akan padam selama-lamanya. Bawalah 1001 hujah kebenaran sekalipun kepada musuh Islam, pendirian mereka tidak akan berubah terhadap Islam dan perjuangannya. Mereka akan sentiasa cuba padamkan cahaya Islam, tetapi Allah telah menjamin, cahayanya akan terus bersinar di sebalik kesumat kuffar.

Oleh itu, Allah ajarkan umat Islam menangani karenah musuh dengan sambungan ayat yang sama:
قُلْ إِنَّ هُدَى اللَّهِ هُوَ الْهُدَى
Katakanlah (umat Islam), sesungguhnya ajaran Allah adalah satu-satunya ajaran yang tepat.
[Al-Baqarah:120]

Bukan dengan memperlahankan kemaraan Islam. Bukan membelakangkan ajaranNya atas nama keadilan atau integriti. Bukan jua menyembunyikan Islam sehingga ke waktu yang entah bila. Tetapi dengan menyatakan, Islam tetap Islam. Jangan gentar walau digertak seribu. Jangan malu dan takut mendabik dada untuk mengaku, 'inilah ajaran Islam'.

Allah sambung ayat itu lagi, amaran kepada yang tidak bertegas dengan Islam:
وَلَئِنِ اتَّبَعْتَ أَهْوَاءَهُمْ بَعْدَ الَّذِي جَاءَكَ مِنَ الْعِلْمِ ۙ مَا لَكَ مِنَ اللَّهِ مِنْ وَلِيٍّ وَلَا نَصِيرٍ
Dan jika kamu mengikut hawa nafsu mereka walaupun selepas kamu tahu akan kebenaran, maka tiadalah lagi bagimu pertolongan dan perlindungan oleh Allah SWT.
[Al-Baqarah:120]

Justeru, disaat musuh sedang menyeringai terhadap Islam ini, dengan seluruh jenteranya diaktifkan bagi membatalkan hasrat Kelantan, maka sudah sampai masanya umat Islam bersolidariti menjunjung hukum Allah dengan segala semangat dan keringat. Walaupun negerinya Kelantan, mobilisasi muslim Malaysia perlu berlaku di segenap pelusuk. Dokongan terhadapnya mungkin mendesak kepada perhimpunan mega seperti siri-siri bersih di Kuala Lumpur. Anda dimana pada waktu itu?

Nahnu Ansarullah! Kitalah pejuang Allah!

Sebab Apa Guru Halau Pelajar Balik



Agak-agak ibu bapa fikir macam mana bila anak dara mereka ke sekolah dengan berpakaian macam ni?

Jangan ingat di sekolah tu ada batu dan tunggul kayu saja.

Isu Gary Robert Sudah Diputuskan

January 16, 2015



Gunakan saluran yang betul.

PASCA BANJIR : SEBULAN GAJI UNTUK KESUSAHAN RAKYAT!

January 15, 2015

Ketika Saidina Abu Bakar R.A menjadi Khalifah selama enam bulan, beliau masih tidak menggunakan duit Kerajaan untuk urusana kehidupannya sehinggalah para Sahabat mencadangkan beliau diberi gaji tetap, sekalipun begitu beliau banyak mengembalikannya semula kepada keperluan rakyat. Begitulah juga keadaan semasa pentadbiran Khalifah Umar Al-Khattab dan para Khulafa’ Al-Rasyidin.

Setelah Dr Mursi menjadi Presiden Mesir, beliau menyumbangkan semua gaji Presidennya untuk kebajikan rakyat. Apabila beliau menyelidiki kesusahan rakyat, setiap kali dijumpai kesusahan, beliau akan mengurangkan kemewahan di peringkat pentadbiran Kerajaan. Walaupun banyak lagi agenda lain yang dilakukan untuk kebajikan rakyat, akan tetapi inisiatif memulangkan gaji ini menjadi agenda kebajikan pemimpin berjiwa rakyat terdahulu dan masakini bagi menzahirkan keprihatinan serta kebersamaan pemimpin bersama rakyat.

Pasca bah kuning baru-baru ini, YAB Ustaz Dato’ Haji Ahmad Yakob, Menteri Besar Kelantan turut mengambil inisiatif menyumbang sebulan gaji beliau iaitu gaji januari 2015 kepada kesusahan mangsa banjir dan diminta Timbalan Menteri Besar, Ahli Exco, Speaker Kerajaan Negeri, ADUN, ADR, ADN turut menyumbang sebulan gaji/elaun kepada mangsa banjir melalui Tabung Amanah Bencana Banjir Negeri Kelantan mengikut kemampuan mereka masa kini. Pembayaran ini boleh juga dibuat berperingkat bagi mereka yang turut mengalami kesusahan akibat banjir.

Bagi YAB Ustaz Dato', apalah sangat nilai sebulan gaji jika dibandingkan dengan banyak kemusnahan yang ditanggung oleh mangsa-mangsa banjir. Sekalipun dikalangan Exco, ADUN sendiri ada yang menjadi mangsa banjir dan turut menanggung bebanan yang sama dengan rakyat, akan tetapi dengan tarbiyah pengorbanan ini yang dimulai dengan pemimpin sendiri, insya-Allah akan diberkati dan diredhai Allah SWT.

MOHD ASRI MAT DAUD
Setiausaha Akhbar YAB Menteri Besar Kelantan

Bertarikh: 24 Rabiul Awwal 1436 / 15 Januari 2015

Nurul Izzah sah bercerai talak satu

KUALA LUMPUR: Naib Presiden Parti Keadilan Rakyat (PKR), Nurul Izzah Anwar dan suaminya, Raja Ahmad Shahrir Iskandar Raja Salim sah bercerai talak satu di Mahkamah Tinggi Syariah di sini, sebentar tadi.

Lafaz cerai itu dilakukan Raja Ahmad Shahrir di hadapan Hakim Syarie Mohd Amran Mat Zain.

Bodoh Betul La Pemuda Umno Wakaf Bharu



Nak beli yang ori tapi malu. Lepas tu sebar benda paslu.

Bodoh tak boleh nak ajar.

Penjelasan dari guru disiplin



Harap semuanya selesai. Memang la,pakai baju kurung tak pakai singlet, hang p sekolah nak tunjuk pakaian dalam la tu.

KENYATAAN MEDIA YAB USTAZ DATO' MENTERI BESAR KELANTAN

January 14, 2015

1. Mahkamah Persekutuan Malaysia yang bersidang di Putrajaya pada hari Selasa, 13 Januari 2015 bersamaan 22 Rabiul Awal 1436 telah menolak rayuan sebuah syarikat pembalakan iaitu Syarikat Kemajuan Timbermine Sdn Bhd yang merayu terhadap Keputusan Mahkamah Rayuan Malaysia bertarikh 6 Ogos 2012 yang telah membenarkan rayuan Kerajaan Negeri Kelantan sekaligus mengenepikan Penghakiman Mahkamah Tinggi Kota Bharu yang membenarkan tuntutan pihak Syarikat Kemajuan Timbermine Sdn Bhd bagi jumlah melebihi RM560 juta ekoran daripada dakwaan perlanggaran Perjanjian Konsesi Pembalakan bertarikh 20 Julai 1964 dan Perjanjian Tambahan bertarikh 6 November 1965.

2. Tindakan menyaman Kerajaan Negeri Kelantan oleh pihak Syarikat Kemajuan Timbermine Sdn Bhd adalah terhalang oleh had masa kerana Perjanjian-perjanjian tersebut telahpun ditamatkan pada 18 Mac 1975 lagi dan sememangnya tidak wujud sebarang Perjanjian Penyelesaian di antara kedua-dua pihak selepas berlakunya penamatan tersebut untuk memberikan sebahagian hak terhadap hasil balak kepada Syarikat Kemajuan Timbermine Sdn Bhd. 

3. Syarikat Kemajuan Timbermine Sdn Bhd sebelum ini telah memfailkan tuntutannya terhadap pihak Kerajaan Negeri pada 10 Oktober 2004 yang lalu di Mahkamah Tinggi Kota Bharu bagi menuntut di antara lainnya suatu deklarasi bahawa penamatan Perjanjian Konsesi Pembalakan dan Perjanjian Tambahan adalah tidak sah, gantirugi bagi sejumlah RM840 juta, gantirugi khas, gantirugi am, faedah dan kos. Alhamdulillah, dengan keputusan Mahkamah Persekutuan ini maka Kerajaan Negeri Kelantan kini adalah tidak lagi bertanggungan untuk membayar jumlah penghakiman Mahkamah Tinggi tersebut yang kini telah mencecah melebihi RM1 Bilion termasuk faedah. 

4. Saya juga mengambil kesempatan ini untuk menyatakan bahawa laporan-laporan di dalam beberapa portal berita yang menyatakan bahawa Syarikat Kemajuan Timbermine Sdn Bhd telah gagal di Mahkamah Persekutuan semalam bagi mendapatkan kebenaran untuk merayu keputusan Mahkamah Rayuan atas sebab-sebab teknikal adalah tidak tepat. Ini adalah kerana Keputusan Mahkamah Persekutuan Malaysia yang telah memihak kepada Kerajaan Negeri Kelantan semalam adalah setelah berlangsungnya pendengaran rayuan penuh dan diputuskan berdasarkan merit sepenuhnya setelah kedua-dua pihak memfailkan hujahan-hujahan bertulis dan berhujah secara lisan selama dua hari di Mahkamah Persekutuan.

USTAZ DATO' HAJI AHMAD YAKOB
Menteri Besar Kelantan

Bertarikh : 23 Rabiul Awal 1436 / 14 Januari 2015

Terkini! Badan kapal terbang air asia sudah jumpa



Ni gambar terkini. Ya allah, alhamdulillah.

SIDANG MEDIA YAB MENTERI BESAR KELANTAN SEMPENA MAJLIS PELANCARAN TABUNG AMANAH BENCANA BANJIR NEGERI KELANTAN

SIDANG MEDIA YAB MENTERI BESAR KELANTAN

SEMPENA MAJLIS PELANCARAN TABUNG AMANAH BENCANA BANJIR NEGERI KELANTAN

1. Majlis Pelancaran Tabung Amanah Bencana Banjir ini akan diadakan pada 18 Januari 2015 pada hari ahad bertempat di Hotel Royal Chulan, Kuala Lumpur. Majlis akan bermula pada jam 4.30 petang hingga 6.00 petang.

2. Tabung Amanah Bencana Banjir ini pada asasnya telah ditubuhkan pada 29 Disember 2014 lepas dibawah subseksyen Akta Acara Kewangan 1957. Tabung ini bertujuan untuk mengumpul dana bantuan segera daripada pelbagai sumbangan kewangan seperti Kerajaan Persekutuan, Badan-Badan Berkanun, Syarikat-syarikat Swasta, NGO dan orang ramai. Hasil sumbangan ini akan digunakan bagi membantu mangsa-mangsa banjir dari sudut bantuan segera berupa makanan, pakaian dan keperluan asas harian termasuklah bagi membina rumah yang telah rosak akibat banjir.

3. Majlis Pelancaran ini akan melibatkan semua termasuk Menteri Besar Kelantan, Timbalan Menteri Besar, Ahli Majlis Mesyuarat Kerajaan, Pengerusi BBC, Ahli-Ahli Dewan Rakyat, pimpinan Kerajaan Negeri dan seluruh pegawai tadbir Kerajan dan kita telah menghubungi lebih daripada 100 penderma yang terdiri daripada Syarikat GLC Kerajaan Persekutuan, GLC Kerajaan Negeri, Syarikat Pelaburan dan Pelabur-Pelabur dari Kelantan, Syarikat Telekomunikasi, Pihak-Pihak Bank dan Anak-anak Syarikat Negeri Kelantan. Kita juga turut membuka kepada semua dermawan-dermawan, orang perseorangan dalam dan luar negara yang ingin berbakti dan menghulurkan derma kepada mangsa banjir Kelantan.

4. Kita di peringkat Kerajaan Negeri telah bersetuju bahawa Menteri Besar, Timbalan Menteri Besar dan Seluruh Ahli Majlis Mesyuarat Kerajaan Negeri akan menyumbang sebulan gaji kepada Tabung Amanah Bencana Banjir ini dan juga semua Ahli-Ahli Dewan Undangan Negeri mereka akan menyumbang sebulan elaun mereka termasuklah Ahli Dewan Rakyat dari Kelantan, Ahli Dewan Negara dan YB Dato’ Speaker.

5. Disini, Saya ingin mengucapkan jutaan terima kasih kepada semua pihak yang telah memberikan pelbagai bentuk bantuan serta bekalan kepada semua mangsa-mangsa banjir di Negeri ini. Penghargaan khas kepada Kerajaan Persekutuan, Kerajaan Negeri Selangor, Kerajaan Negeri Pulau Pinang, Kerajaan Negara Thailand, Agensi-Agensi Kerajaan Negeri dan Persekutuan, Pasukan Keselamatan, Tentera, Polis, Pertahanan Awam, Bomba, Rela, Pihak Hospital serta Pasukan Perubatan, Ahli-Ahli Korporat, Usahawan-Usahawan, Semua NGO, Pertubuhan-Pertubuhan Profesional, Jabatan Amal, Sukarelawan dari Palestin, Thailand, Singapura, Bangladesh, Emirates, Turki , Para Dermawan dari dalam dan luar Negeri dan juga Orang Perseorangan. 

6. Dan Kepada mana-mana pihak yang terus ingin berbakti dan menyumbang bagi pembangunan semula pasca banjir dan tidak sempat hadir bolehlah menyalurkannya ke:

TABUNG AMANAH BENCANA BANJIR NEGERI KELANTAN
Melalui akaun: Bank Islam Malaysia Berhad 03018010080024
Atas nama penerima: Tetuan Perbendaharaan Negeri Kelantan

USTAZ DATO' HAJI AHMAD BIN YAKOB
Menteri Besar Kelantan

Bertarikh: 23 Rabiul Awwal 1436/14 Januari 2015

Kenyataan Media: Penjelasan Menteri Dalam Negeri Masih Dinanti

January 13, 2015

Dato’ Mahfuz Omar

1. PAS masih menanti penjelasan Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi berkenaan surat yang ditulis beliau kepada Biro Siasatan Persekutuan (FBI) Amerika Syarikat dalam kes warganegara Malaysia Paul Phua, yang didakwa seorang raja judi. Sehingga ke hari ini, beliau masih belum memperjelaskan kepada umum berkenaan tindakan mengutus surat kepada FBI itu.

2. Sungguh memusykilkan kita lagi apabila Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin berkata bahawa kabinet sendiri tidak tahu menahu berkenaan surat tersebut. Timbul persoalan besar di sini, adakah tindakan berani Menteri Dalam Negeri itu masih berada di dalam ruang lingkup kuasanya sehingga mengatasi Wisma Putra, Polis Diraja Malaysia (PDRM) mahupun Peguam Negara sendiri..?

3. Teka-teki ini sungguh membingungkan masyarakat umum yang risau akan integriti dan ketelusan pemimpin kerajaan kerana perbuatan sebegitu boleh diibaratkan seperti bersekongkol dalam melindungi penjenayah besar yang berkepentingan.

4. PAS juga menuntut Menteri Dalam Negeri menyatakan apakah perkhidmatan keselamatan yang telah diberikan oleh Paul Phua kepada kerajaan sepertimana yang dinyatakan di dalam surat menteri tersebut. Rakyat berhak untuk mendapatkan penjelasan tersebut kerana ia melibatkan isu keselamatan negara. Sesungguhnya suatu malapetaka dan musibah yang besar sekiranya benar pihak kerajaan sanggup berurusan dengan penjenayah kongsi gelap dalam hal membabitkan keselamatan negara.

5. Jikalau Menteri punya keberanian dalam mengutus surat kepada FBI maka, keberanian yang sama juga ditagih dalam memperjelaskan letakduduknya isu ini secara terang dan nyata kepada rakyat yang menantikan penjelasan beliau.


Dato’ Mahfuz Omar
Ketua Penerangan PAS
13 Januari 2015

Kes Altantuya: Mahkamah Persekutuan putuskan hukuman mati ke atas Azilah dan Sirul

PUTRAJAYA: Mahkamah Persekutuan menjatuhkan hukuman mati ke atas dua anggota Unit Tindakan Khas (UTK) selepas didapati bersalah membunuh wanita Mongolia Altantuya Shaariibuu sembilan tahun lalu.

Panel lima hakim Mahkamah Persekutuan dipengerusikan Ketua Hakim Negara Tun Arifin Zakaria sebulat suara mengetepikan keputusan Mahkamah Rayuan pada 23 Ogos 2013 yang membebaskan Cif Inspektor Azilah Hadri dan Koperal Sirul Azhar Umar selepas membenarkan rayuan mereka.

Mahkamah membuat keputusan itu selepas mendapati Mahkamah Rayuan terkhilaf dalam keputusannya.

Turut bersidang Hakim Besar Sabah dan Sarawak Tan Sri Richard Malanjum, Tan Sri Abdull Hamid Embong, Tan Sri Suriyadi Halim Omar dan Tan Sri Ahmad Maarop.

Dalam penghakiman yang dibacakan Suriyadi, mahkamah berpuas hati bahawa kedua- dua responden gagal menimbulkan keraguan terhadap kes pendakwaan.

Suriyadi berkata, notis alibi yang dikemukakan kepada pendakwaan tidak disokong oleh bukti kukuh oleh kedua responden.

Katanya, mahkamah mendapati kedua responden ada niat bersama untuk melakukan pembunuhan itu yang disokong dengan bukti barangan peribadi milik si mati yang dijumpai bersama responden kedua (Sirul Azhar).

Sementara itu, mahkamah mengeluarkan waran tangkap terhadap Sirul Azhar selepas beliau gagal hadir untuk menerima penghakiman.

Pendakwaan diketuai Timbalan Pendakwa Raya Datuk Tun Abdul Majid Tun Hamzah, peguam bela, Kuldeep Kumar dan Datuk Hazman Ahmad mewakili Azilah selaku responden pertama manakala Kamarul Hisham Kamaruddin bertindak bagi pihak respoden kedua iaitu Sirul Azhar.

Pada 9 April 2009, Mahkamah Tinggi Shah Alam menjatuhkan hukuman mati ke atas kedua-dua responden selepas mendapati mereka bersalah melakukan pembunuhan itu.

Kedua-dua responden didakwa membunuh Altantuya, 28, di Mukim Bukit Raja, Shah Alam antara jam 10 malam pada 19 Oktober dan jam 1 pagi pada 20 Oktober 2006.

Berikut kronologi kes pembunuhan Altantuya:

2006:

26 Oktober: Cif Inspektor Azilah Hadri dari Unit Tindakan Khas Bukit Aman ditangkap berhubung kehilangan Altantuya.

6 November: Korporal Sirul Azhar Umar dari unit yang sama turut ditangkap.

7 November: Penganalisis politik Abdul Razak Baginda ditahan polis bagi membantu siasatan kes berkenaan.

15 November: Azilah dan Sirul dituduh bersama di mahkamah majistret di Shah Alam atas pembunuhan Altantuya. Mereka didakwa telah membunuh wanita itu di satu lokasi antara Lot 12843 dan Lot 16735 di Mukim Bukit Raja, Selangor, antara 10 malam 19 Oktober dan 1.00 pagi hari berikutnya.

16 November: Razak didakwa di mahkamah majistret Kuala Lumpur kerana bersubahat dengan Azilah dan Sirul dalam pembunuhan itu. Beliau didakwa melakukan kesalahan itu antara 9.54 pagi dan 11.05 pagi pada 18 Oktober di tingkat 10 Bangunan Getah Asli di Jalan Ampang.

2007:

19 Jun: Perbicaraan Abdul Razak Baginda dan dua anggota polis berkenaan atas pembunuhan Altantuya bermula.

2008:

31 Oktober: Mahkamah Tinggi membebaskan Razak tanpa memerintahnya membela diri selepas memutuskan bahawa pendakwaan gagal membuktikan kes prima facie terhadap beliau. Pada hari yang sama, Mahkamah Tinggi mendapati pendakwaan telah membuktikan kes prima facie terhadap Azilah dan Sirul Azhar dan memerintahkan mereka membela diri.

14 November: Timbalan pendakwa raya Datuk Tun Abdul Majid Tun Hamzah mengesahkan pendakwaan tidak akan merayu terhadap pembebasan Abdul Razak.

2009:

15 Januari: Azilah dan Sirul Azhar memulakan pembelaan diri. Azilah memberi kenyataan bersumpah dari kandang saksi.

4 Februari: Sirul Azhar memberi kenyataan bela diri dari kandang tertuduh.

9 April: Azilah dan Sirul Azhar didapati bersalah oleh Mahkamah Tinggi dan dihukum gantung sampai mati.

10 April: Azilah memfail notis rayuan terhadap sabitan dan hukuman matinya.

13 April: Sirul Azhar memfail notis rayuan terhadap sabitan dan hukuman matinya.

2013:

24 Jun: Mahkamah Rayuan mendengar rayuan kedua-dua mereka.

23 Ogos: Mahkamah Rayuan membenarkan rayuan dikemukakan oleh Azilah dan Sirul Azhar dan membebaskan mereka dari tuduhan berkenaan. Pendakwaan memfail rayuan pada hari yang sama.

2014:

23 Jun: Mahkamah Persekutuan mendengar rayuan pihak pendakwaan. Perkara itu didengar selama tiga hari.

25 Jun: Panel lima anggota Mahkamah Persekutuan dipengerusikan Ketua Hakim Negara Tun Arifin Zakaria menangguhkan keputusan mereka terhadap rayuan pendakwaan.

BARAH K-POP 



Prof Madya Dr Rafidah Hanim Mokhtar

BARAH K-POP 

Sebagai seorang ibu dan pendidik Muslim, berita tentang apa yang berlaku di pentas K-Pop yang melibatkan anak-anak gadis kita baru-baru ini amat dikesalkan. 

Saya tidak fikir kita hanya boleh berkata 'Oh ini adalah fasa seorang remaja dan ia akan berlalu'. Adalah amat tidak bertanggungjawab jika kita sebagai umat Islam memandang remeh bibit-bibit salah laku yang mula 'dibiasakan' di negara kita. 

Apabila remaja bertudung merelakan diri mereka disentuh, dipeluk dan kembali memeluk, ada sesuatu yang tidak kena di situ. 

Bertudung telah tidak disertai dengan konsep 'haya' atau malu. Malu berbuat dosa kepada Allah. Malu jika dirinya menjadi tumpuan lelaki rambang. Malu jika tudung itu tidak berupaya membuat lelaki hormat kepadanya. 

Bertudung atau tidak bertudung, bukankah bersentuh antara lelaki dan wanita itu haram di sisi Islam? Bercampur gaul antara lelaki dan wanita di dalam konsert bebas itu haram? 

Saya juga ada anak-anak remaja. Saya sedar bukan mudah untuk membesarkan anak-anak remaja di zaman langit terbuka dan di zaman mudahnya anak-anak kita mendekat ikon mereka di zaman twitter, FB dll. Laman sosial ini menjadikan mereka lebih 'attached' atau rapat dengan artis pujaan mereka, mengetahui pergerakan dan kehadiran mereka. 

Untuk itu saya ingin bersama-sama mengajak para ibu-bapa agar bersama-sama dengan saya memperbetulkan beberapa konsep :

1. Sebagai ibubapa yang menyedari gejala K-Pop sekarang ini, cuba bendung kecenderungan anak-anak kita baik lelaki maupun perempuan dari menonton drama Korea atau membeli CD-CD cerita Korea. Saya difahamkan ada remaja atau pelajar berhabisan membeli CD dan menghabiskan masa semalaman - marathon - menghabiskan cerita.

Salurkan anak-anak kita kepada aktiviti yang lebih bermanfaat. 

2. Ibubapa yang bertanggungjawab tidak akan membenarkan anak-anak ke konsert. Jika amat perlu, sekurang kurangnya mereka ditemani ahli keluarga yang faham tentang maruah diri. Rakan-rakan si anak kerap kali tidak membantu dan di dalam keseronokan lebih menggalakkan dari menghalang. Lagu-lagu K-Pop mengiringi setengah babak drama, jadi anak-anak kita terbuai di alam fantasi melakonkan babak tersebut maka diketika ini, mereka mungkin lupa sentuhan fizikal yang merupakan sesuatu yang di larang oleh syarak.

4. Ada satu salah tanggap di kalangan kita yang mungkin mengatakan drama k-pop, artis K-Pop ini tidaklah keterlaluan seperti filem2 atau artis2 Hollywood yang mana adegan cumbuan mereka lebih dasyhat, atau artis Bollywood yang lebih erotis gerak tariannya. Tapi Islam bukan berdiri atas nilai perbandingan sebegitu. Yang haram itu tetap haram. Jika anak-anak kita sehingga sudah 'addicted' kepada cerita Korea hingga menjadikan mereka ikon, maka alasan bahawa kita berkongsi budaya Timur sudah sampai hadnya. Syariat Islam itu yang lebih wajar dipelihara. 

5. Terapkan semula kepada anak-anak kita konsep bertudung dan menutup aurat yang sebenarnya. Tudung bukan sekadar menutup rambut atau kulit tubuh. Bertudung, menutup aurat bermaksud memelihara maruah diri dan maruah keluarga. Menjaga batasan pergaulan lelaki dan wanita. Menjaga mata dan perasaan agar tidak dibuai oleh nafsu sebelum tiba masanya. 

6. Sibukkanlah anak dengan perkara yang boleh meningkatkan rasa pertanggungjawaban diri. Galakkan mereka membaca Quran misalnya sehari sejuzuk. Atau menetapkan target hafalan agar anak-anak lebih dekat dengan Quran. Kecenderungan menonton drama Korea ini bermaksud anak-anak kita punya masa yang banyak. Bantulah mereka mengisi masa ini dengan aktiviti yang lebih baik, agar keremajaan mereka tidak tersia-sia.

KENYATAAN MEDIA KETUA PENGARAH JABATAN KEMAJUAN ISLAM MALAYSIA BERKENAAN ISU PERBUATAN SUMBANG DALAM KONSERT KUMPULAN K-POP B1A4

January 12, 2015



KENYATAAN MEDIA
KETUA PENGARAH
JABATAN KEMAJUAN ISLAM MALAYSIA
BERKENAAN
ISU PERBUATAN SUMBANG DALAM KONSERT KUMPULAN K-POP B1A4

1. Insiden yang berlaku baru-baru ini di antara artis K-Pop yang dijemput oleh penganjur ke Malaysia telah meninggalkan kesan yang sangat memalukan kepada rakyat Malaysia khasnya umat Islam apabila kita melihat gadis melayu Muslim antara mereka yang dilihat obses terhadap artis K-Pop berkenaan. Perlakuan tidak senonoh dihadapan umum ini sememangnya boleh dijangka apabila konsert yang dianjurkan tidak menimbangkan kelebihan manfaat berbanding keburukan kesan daripada penganjuran konsert berkenaan. Itulah sebabnya Islam melarang penganjuran hiburan yang boleh melalaikan kerana kesan dari kelalaian itu lebih besar keburukannya.

2. Dalam kes ini, penganjur harus bertanggungjawab dan tidak boleh lepas tangan dengan apa yang berlaku. Dan atas tanggungjawab yang besar ini Jakim telah sedari awal mengambil inisiatif menerbitkan Garis Panduan Hiburan Dalam Islam; terbitan Jakim sejak tahun 2007. Namun, sejauhmanakah Garis Panduan ini diberi perhatian dan dirujuk oleh semua agensi dan penganjur program? Konsert ini adalah sama sekali tidak dirujuk kepada Jakim malah Jakim juga tidak dimaklumi akan penganjuran program ini.

3. Saya menyeru agar mana-mana penganjur dan mereka yang terlibat meluluskan meletakkan tanggungjawab yang serius mempertimbangkan kebaikan dan keburukan dalam penganjuran sesuatu aktiviti sebelum menganjurkan sesuatu. Semua maklum masa depan muda mudi masyarakat Malaysia merupakan tanggungjawab besar dan modal insan negara ini. Secara dasarnya bagi Jakim sebagaimana yang dikehendaki tuntutan agama, mana-mana acara yang bertentangan dengan moral, akhlak Islami, tatasusila dan budaya negara ini tidak wajar dibenarkan.

4. Begitu juga kepada pemuda pemudi yang mempunyai pilihan menentukan program untuk dihadiri. Peliharalah akhlak dan harga diri. Jangan menunjukkan sikap yang melampau sampai sanggup membiarkan diri diperlakukan apa sahaja oleh artis yang disanjung. Tiada istilah kebebasan dan hak peribadi dalam melakukan perkara yang bertentangan dengan syarak dan boleh menjelekkan pandangan masyarakat umum. Sebaliknya mereka perlu ada rasa malu dalam diri dan pemakaian bersyariat sebagai benteng mencegah rasa malu. 

5. Walaupun pihak kerajaan sedaya upaya menyediakan pelbagai bentuk aktiviti dan program untuk remaja dan belia namun pemantauan dan didikan dari ibubapa juga adalah penting bagi menasihati dan mengawal aktiviti anak-anak dari terjerumus kepada aktiviti yang tidak sihat.

6. Saya telah mengarahkan pihak Jabatan Agama Islam Wilayah Persekutuan (JAWI) untuk mengambil tindakan yang sewajarnya memandangkan JAWI adalah pihak berkuasa agama di peringkat Wilayah Persekutuan.

7. Jakim turut difahamkan pihak PUSPAL (Jawatankuasa Agensi Pusat Permohonan Penggambaran Filem dan Persembahan Artis Luar Negara) akan memanggil pihak penganjur dan bagi perkara tersebut Jakim sedia memberi kerjasama.

Sekian dimaklumkan.
BERKHIDMAT UNTUK NEGARA

‘Saya Yang Menurut Perintah’

DATO’ HAJI OTHMAN MUSTAPHA
12 Januari 2015

Kenapa Haram Tengok Kpop?



Semoga memberi ilmu.

Kotak hitam pesawat AirAsia sudah dijumpai

January 11, 2015



Semoga segala persoalan dapat diuraikan.

Biodata YAB Dato’ Bentara Setia Tuan Guru Haji Nik Abdul Aziz Nik Mat 



Jika belum mengenali siapa Tuan Guru Nik Aziz Nik Mat yang sebenarnya, bolehlah ambil masa untuk membaca kisah dan biodata beliau yang agak menarik ini. Semoga menjadi manfaat buat kita semua.

Biodata YAB Dato’ Bentara Setia Tuan Guru Haji Nik Abdul Aziz Nik Mat 

Nama : Nik Abdul Aziz bin Nik Mat
Tarikh Lahir: 1931
Tempat lahir : Kampung Pulau Melaka,Kelantan.

Pengajian :
1-Pondok Tuan Guru Hj Abbas, Besut
2-Universiti Deoband India
3-Universiti Lahore Pakistan
4-Universiti Al Azhar
5-Sarjana Muda bahasa Arab
6-Sarjana Perundangan Islam

Tuan Guru Dato’ Nik Abdul Aziz Nik Mat dilahirkan dalam sebuah keluarga yang sangat kuat berpegang kepada ajaran Islam di Kampung Pulau Melaka, Kota Bharu, Kelantan pada tahun 1931.

Bapanya, Haji Nik Mat bin Raja Banjar bin Raja Abdullah bin Raja Mamat merupakan keturunan Raja Jembal. Bapanya lebih dikenali dengan panggilan Tuan Guru Nik Mat Alim disebabkan beliau arif dalam ilmu-ilmu agama. Beliau terkenal di Kelantan dalam mengendalikan institusi pengajian pondok di Kampung Kedai Lalat.

Di situlah Nik Abdul Aziz mendapat pendidikan awal bersama ratusan pelajar Islam dari segenap ceruk rantau Asia Tenggara. Sejak kecil beliau mempelajari dan mendalami kitab-kitab agama yang muktabar dari Almarhum ayahandanya serta belajar menulis daripada ibunya Hajah Aminah Majid.

Sewaktu usia 9 tahun, Nik Abdul Aziz dihantar berguru dengan Tuan Guru Haji Abas Mohamad di pondok Madrasah Ittifaqiyah, Jertih, Besut, Terengganu. Tuan Guru menuntut ilmu di situ selama setahun sehingga peperangan Jepun berlaku dan pengajian dihentikan buat seketika.

Pada masa ini juga, Tuan Guru berulang alik ke Kampung Sirih, berguru dengan Tok Khurasan dan belajar dengan Tuan Guru Ali Pulau Pisang dalam mata pelajaran Nahu dan Tuan Guru Dato’ Muhamad Nur Ibrahim (bekas Mufti Kelantan) dalam pelajaran Fekah. Setelah perang tamat Tuan Guru menyambung kembali pelajaran secara formal di Ittifaqiyah.

Walaupun usia Tuan Guru masih muda tetapi beliau dapat menguasai kitab Asmuni (sebuah kitab nahu yang agak tinggi) setanding dengan murid-murid yang lebih tua.

Pada tahun 1945 beliau menyambung pelajaran di Jamek Merbawi Al-Ismaili, Kota Bharu hingga 1952. Beliau menyambung pelajaran ke Universiti Darul Ulum di Deoban, India, mendalami ilmu Fekah, Usul Fekah, Tafsir al-Qur’an, Hadis dan lain-lain.

Ketika di India beliau juga telah berguru dengan Sheik al-Hadith dan guru Tarikat yang terkemuka di India iaitu Maulana Mohamad Ahmad Al-Madani dengan mendapat ijazah. Maulana Mohamad seorang pejuang kemerdekaan India yang pertama dan pernah di penjara semasa penjajahan Inggeris.

Pada 1957 beliau menyambung pelajaran ke Pakistan dalam bidang Tafsir. Pada 1958 menyambung pelajaran di Kuliyatul Lughah di Al-Azhar, Mesir dan memperolehi ijazah sarjana muda dalam jurusan pengajian bahasa Arab kemudian menyambung pelajaran sehingga mendapat ijazah sarjana (M.A) dalam jurusan kehakiman dan perundangan Islam selama 2 tahun. Kemudian beliau mendapat diploma pendidikan di Darul Azhar dan pulang ke tanahair Februari 1962.

Perkhidmatan :
Pada 1962 beliau membuka sekolah dengan menggunakan tanah wakaf yang diberi oleh ibu saudara Hajah Kalthom iaitu Sekolah Menengah Ugama Darul Ulum, Pulau Melaka di sebelah petang dan sebelah pagi beliau berkhidmat di Sekolah Menengah Agama Tarbiatul Mardhiyah, Panchor, Kemumin. Pada sebelah malam beliau menjadi guru dan penyelia di sekolah dewasa selama 2 tahun.

Pada 1 Januari 1964 beliau meletakkan jawatan dan berkhidmat di Ma’had Muhammadi, Jalan Merbau, Kota Bharu.

Bidang Politik :
Beliau menjadi ahli PAS sejak 1967. Pada Julai 1967 hingga 1986 beliau menjadi calon PAS dalam pilihan raya kecil Parlimen Kelantan Hilir (sekarang Pengkalan Chepa). Pada tahun 1986 beliau berpindah untuk bertanding di kerusi kawasan Parlimen Bachok dan Ahli Dewan Undangan Negeri (DUN) Semut Api hingga sekarang.

Pada 1971 beliau dilantik menjadi Ketua Dewan Ulama’ PAS Pusat hingga 1995. Kemudian dilantik Mursyidul Am PAS mengambil alih tempat yang ditinggalkan oleh Tuan Haji Yusuf Rawa.

Katakan "Kami benci hedonisme! Kami benci K-Pop!"



Katakan "Kami benci hedonisme! Kami benci K-Pop!"

K-Pop sejenis racun hedonisme yang secara halus merosakkan pemuda dan negaranya. Mari kita bersama-sama menolak sebarang hiburan yang merosak identiti sebagai muslim sejati.

“Jika kamu mahu melihat masa depan sesebuah negara, maka lihatlah pemuda-pemudinya pada hari ini.”

Azmin turun Pahang pula bantu mangsa banjir



Menteri Besar Selangor, YAB Azmin Ali ketepikan protokol dan turun sendiri memimpin operasi pembersihan pasca banjir di Pahang hari ini.

Pemimpin MCA berlakon sapu selut?



Pandai ko berlakong erk.. Patut la kalah teruk. Belajar dengan umno macam mana cara nak berlakon depan rakyat.

Kasut Rosmah Tercabut Tapak?



Tolong komen yang murni saja ok.

MB Kelantan Sambut MB Selangor

January 10, 2015



Azmin dalam misi bantuan ke kuala krai kelantan pagi ni.

Selamat Hari Lahir YB Khairy



Semoga allah panjang umur dan murahkan rezeki anda.

YAB Azmin Ali Ke Kuala Krai Sekali Lagi



Pagi beliau sekali lagi ke kuala krai dalam misi membantu rakyat kelantan yang menjadi mangsa banjir.

Terima kasib mb selangor!

Dua terbunuh dalam dua insiden tebusan di Paris

January 9, 2015

PARIS: Sekurang-kurangnya dua orang terbunuh dalam drama tebusan terbaharu di timur Paris sebentar tadi, lapor agensi beritaAFP.

Dalam kejadian itu, lima dilaporkan menjadi tebusan oleh seorang penembak berhampiran sebuah pasar runcit di Paris ketika polis sedang mengepung dua suspek kes pembunuhan di pejabat akhbar satira Charlie Hebdo.

Terdahulu, beberapa das tembakandilepaskan dalam drama kejar mengejar di mana sekurang-kurangnya seorang telah dijadikan tebusan di timur laut Paris.

Kejadian berlaku di lokasi sama di mana polis melakukan pemburuan terhadap dua bersaudara yang didakwa membunuh 12 individu dalam serangan pada Rabu di pejabat akhbar satira, Charlie Hebdo.

Drama tebusan yang sedang berlangsung di sebuah lokasi perniagaan di Dammartin-en-Goële 48 jam selepas pemburuan besar-besaran dilakukan terhadap suspek.

Polis telah mengepung dua suspek berkenaan - Cherif Kouachi, 32, dan abangnya Said, 34 - di sebuah kedai percetakan kecil di Seine-et-Marne, kira-kira 12 kilometer dari lapangan terbang utama Paris, Charles De Gaulle.

Tun Abdul Rahman Ya'kub meninggal dunia

PETRA JAYA: Bekas Yang di-Pertua Negeri dan Ketua Menteri Sarawak, Tun Abdul Rahman Ya'kub, 87, meninggal dunia.

Allahyarham menghembuskan nafas terakhir di Pusat Perubatan Normah kira-kira jam 9.40 malam tadi.

Allahyarham yang lahir pada 3 Januari 1928 di Bintulu adalah Ketua Menteri Sarawak ketiga dan Yang di-Pertua Negeri Sarawak keempat.

Antara orang kenamaan yang berkesempatan menziarahi Allahyarham di pusat perubatan itu tadi ialah Yang di-Pertua Negeri Sarawak, Tun Abdul Taib Mahmud dan isteri, Toh Puan Raghad Kurdi Taib.

Tarikh permulaan baru sesi persekolahan 2015 ditambah seminggu



Untuk senarai sekolah ini. Tapi kenapa di kelantan sikit sekali?

Padahal kat sana paling teruk?

Harap jabatan pelajaran kelantan beri kenyataan.

Terlajak Jimat di Tesco



Wow! Salah taip kot?

Rumah atas rumah akibat banjir



Situasi di kampung bertam, gua musang.

Semoga mangsa tabah.

Projek bantu mangsa banjir



Tolong sebarkan. Insya allah kota juga akan dapat saham di akhirat kelak.

Kenaikan paras air luar biasa di peneng



Doakan semua dalam keadaan yang baik. Gambar dari jambatan 1

Kuala Krai Banjir Lagi

January 8, 2015



Gambar dirakam petang tadi.

Semasa

Hiburan

Sukan

 

© Copyright Kerabu Bersuara 2007 -2013 | Design by Kerabu Bersuara | Published by Kerabu Bersuara Group | Powered by Blogger.com.