News Update :

Twitter

Politik

Kenyataan

Agama

Dunia

Seorang guru diugut kerana pelajar masuk islam

February 28, 2015



Celaka betul page ni. Apa salahnya kalau allah beri hidayah kepada pelajar itu?

Celaka page ni. Tengok komen pengikut dalam tu. Siap ada nak ugut bunuh lagi.

Celaka! Jangan ugut orang islam sampai macam tu.

"CADANGAN MEROBOH DAN MEMBINA SEMULA MERCU TANDA DI BUKIT BESAR."

February 27, 2015

Raja Kamarul Bahrin Shah

Saya rasa tidak wajar Kerajaan Terengganu merobohkan dan membina semula Mercu Tanda 'Allah Peliharakan Terengganu' di Bukit Besar. Mercu Tanda tersebut di bina masa Tan Sri Wan Moktar menjadi Menteri Besar dengan perbelanjaan di anggap besar buat masa itu.

Saya menulis sebagai salah saorang pengasas penubuhan Badan Warisan Malaysia pada tahun 1983 di bawah arwah Tan Sri Mubin Shepperd dan juga sebagai Wakil Rakyat Parlimen Kuala Terengganu. Definasi Mercu Tanda mempunyai unsur Warisan berserta dengan nilai sejarah tersendiri. Seperti "Eiffel Tower di Paris" yg agak lama dan kelihatan sedikit usang di makan zaman. Tetapi setelah di selenggara dengan baik sepanjang umur nya ia menjadi selamat dan berfungsi dengan baik. Sama juga dengan Mercu Tanda kita yg telah di jaga baik "maintenance" nya olih JKR. Mereka baru sahaja menjalankan kerja kerja penyelenggaraan yg rapi baru baru ini. Asalkan ianya berfungsi baik dan selamat seperti di akui olih JKR, tidak perlu ianya di roboh untuk di bina yg baru. Bukan saja nilai ke tulinan Warisan sebagai Mercu Tanda bersejarah akan hilang, tetapi pembaziran yg merugikan di kesali rakyat. Kalau perlu pun ubah suai apa yg perlu seperti pendekatan baik YAB Menteri Besar untuk Pasar Payang yg tidak di roboh tapi di ubahsuai sahaja.

Dalam masa rakyat menghadapi kenaikan kos sara hidup, kenaikan lesen perniagaan dan GST yg akan bermula April ini, baik lah kerajaan berjimat cermat. Wang tersebut bolih di belanjakan untuk menaikkan taraf pembuangan sampah yg bermasalah, longkang awam yg tidak berfungsi dan ancaman Denggi yg mengancam nyawa di Kuala Terengganu. Harga minyak dunia telah pernah jatuh dari USD 110 sehingga kepada USD 44 baru ini dan perlu lah kita berwaspada. Banyak kepentingan asas lain perlu di beri perhatian. Dalam waktu sebegini keperluan asas perlu di dahulukan prioriti nya dari kecantikan pemandangan. 

Rakyat di minta berkorban dan kerajaan mestilah Memimpin Melalui Tauladan dan merasa perit bersama rakyat. Itu lah harapan rakyat jelata yang saya ingin sampaikan. Semoga di pertimbangkan dengan penuh bijaksana hendak nya.

Raja Bahrin. 
Ahli Parlimen K. Terengganu dan Pengerusi NGO-Nusantara-(Selamatkan Alam dan Warisan Kita).

Nak Pilih TG Haji Hadi Sebagai Mursyidul AM?



Ahmad Amzad Hashim

Berhubung cadangan taktikal bermulut manis mereka yg mahu jatuhkan DS TGHH dari terus memimpin PAS supaya DS TGHH dilantik menjadi Mursyidul Am maka saya cadang beginilah.

Pertama Mursyidul Am bukan dilantik oleh perwakilan. Tetapi oleh AJK Pusat yg akan dipilih oleh perwakilan yg diketuai oleh Presiden pilihan perwakilan di muktamar. Ini dengan penglibatan Dewan Ulama.

Presiden sentiasa merujuk kpd Mursyidul Am seperti yg diamalkan oleh DS TGHH sejak dulu dan jika bercanggah maka keputusan Mursyidul Am yg diutamakan seperti maksud Perlembagaan PAS.

Begitu jugalah contoh ditunjuk ketika DS TGHH menjadi Timbalan Presiden kepada Almarhum Ustaz Fadhil Noor. Beliau setia, taat dan bersungguh2 menjayakan keputusan2 Presiden. Seperti yg dimahukan Perlembagaan.

Beliau profesional dalam amalan berorganisasi.

Jika lihat pada peel perangai mereka yg gelojoh mahu jatuhkan Presiden ini dan tak sabar mahu jadi Presiden, adakah mereka akan ikut teladan yg ditunjuk oleh DS TGHH yg menghormati Mursyidul Am dan Majlis Syura Ulama? 

Contoh yg ditunjuk oleh manusia seperti Phahrolrazi hanya akan jadikan konflik berterusan jika dibuat ikutan.

Kalau mahu sangat DS TGHH menjadi Mursyidul Am, perwakilan perlu pastikan DS TGHH dilantik sbg Presiden dan mereka ini jika ada yg dilantik sebagai AJK Pusat sila lah cadangkan supaya DS TGHH juga mengepalai Majlis Syura. Itu pun jika dibenarkan perlembagaan.

Yang saya tengok, jika mereka yg PASMA atau mirip PASMA menjadi Presiden, mereka akan buat "ikut suka hati aku laa" sama ada nak terima atau tidak pandangan Mursyidul Am, Majlis Syura Ulama atau Dewan Ulama.

Kita mahu PAS jadi macam UMNO agaknya.

Selagi TG Haji Hadi Diberi Nafas, Ambil Lah Kesempatan

February 26, 2015



Ustaz Ahmad Dusuki Abd Rani

Perjalanan seminggu yang penuh ilmu bersama ulama' ummah ini, kehidupan yang santai dengan ilmu yang cukup banyak dikongsikan, setiap kali selesai subuh berjemaah, pasti sahaja kami akan mendapat ilmu yang baru, sejarah ummah dan ketamadunan dunia ini 'cair' dalam pemikirannya,Subhanallah, jasadnya bagai sebuah universiti yang bergerak, penuh ilmu yang menjadikan taa'jub kala kita mendengar sirrah Rasulullah darinya..kita masih diberi masa untuk belajar darinya..ambillah kesempatan!!!

Kenyataan Akhbar :Timbalan Presiden PAS, Tuan Hj Mohamad Sabu

1. Berkenaan isu rakaman suara yang dimainkan dalam media-media sosial serta lain-lain Media Perdana, saya hanya akan memberi kenyataan kepada jawatankuasa khas (siasatan) yang dipengerusikan oleh Presiden PAS berkenaan segala tuduhan kepada saya, kerana ianya masaalah dalaman parti, sekiranya diminta.

2. Berkenaan kedudukan saya dalam Parti, saya serahkan kepada Muktamar serta kebijaksanaan Perwakilan.

3. Berkenaan tindakan saya keatas TV3, UTUSAN MALAYSIA serta lain-lain Media saya serahkan kepada Peguam YB Hanipa Maidin.

Sekian

Tn Hj Mohammad Sabu
Timbalan Presiden PAS
26hb Feb 2015/9.30pg

Najib umum Umno tak bertanding di Chempaka

Presiden Umno Datuk Seri Najib Razak berkata Umno tidak akan bertanding di PRK DUN Chempaka kerana ingin menumpukan perhatian kepada kerja-kerja pemulihan banjir serta pembaikan yang masih berjalan. Datuk Seri Najib Razak hari ini mengumumkan Umno tidak akan bertanding di dalam Pilihan Raya Kecil (PRK) Dewan Undangan Negeri (DUN) Chempaka, keputusan yang dibuat selepas pertemuan dengan Menteri Besar Kelantan Datuk Ahmad Yakob semalam.

Najib yang juga Presiden Umno berkata beberapa faktor sudah dipertimbangkan yang menyebabkan mereka tidak bertanding dalam PRK tersebut.

"Majlis Tertinggi (Umno) mengambil keputusan untuk tidak akan bertanding dalam pilihan raya kecil N06 Chempaka," kata Najib pada sidang media di Pusat Dagangan Dunia Putra (PWTC) selepas mempengerusikan mesyuarat Umno malam ini.

Najib menegaskan banjir besar yang melanda negeri Kelantan baru-baru ini juga sebagai faktor mereka tidak akan meletak calon di Chempaka.

"Kita ada beberapa sebab pokok mengapa kita ambil keputusan sedemikian, kita hendak tumpukan kepada kerja-kerja pemulihan banjir dan pembaikan di mana kerja tersebut masih sedang berjalan.

"Selain itu, masih banyak pihak yang perlu terima bantuan dan ini kita letak sebagai keutamaan," katanya.

Selain isu banjir, Najib juga menekankan perpaduan ummah sebagai faktor yang menyebabkan Umno tidak meletak calon di Chempaka.

"Kedua, kita fikir kita perlu lihat kepada usaha membawa perpaduan ummah walaupun kita ada perbezaan politik dan sebagainya, tetapi kita perlu berikan keutamaan kepada perpaduan ummah," katanya.

Menurut Najib, keputusan Umno tidak bertanding tidak perlu dipertikaikan, malah semasa pilihan raya Bukit Gelugor lalu, Barisan Nasional (BN) juga membuat keputusan untuk tidak bertanding.

Keputusan yang dibuat hari ini juga sudah mendapat persetujuan di peringkat akar umbi.

Kerusi DUN Chempaka kosong selepas penyandangnya bekas Menteri Besar Kelantan Allahyarham Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat meninggal dunia pada 10 Februari lalu.

Ura-ura Umno tidak akan bertanding di Chempaka sebelum ini bertiup kencang, malah Pengerusi Badan Perhubungan Umno Kelantan Datuk Seri Mustapa Mohamed juga sendiri memberikan pandangan peribadi supaya tidak bertanding di kerusi tersebut.

Bagaimanapun, keputusan ini bakal mengundang kritikan daripada banyak pihak, bahkan kumpulan pendesak Melayu Perkasa sebelum ini juga bertindak mengecam Umno yang enggan bertanding di Chempaka.

Pengumuman ini juga menimbulkan satu lagi spekulasi mengenai kerajaan perpaduan antara Umno dan PAS. – 25 Februari, 2015.

PEMBENTANGAN PINDAAN ENAKMEN KANUN JENAYAH SYARIAH II KELANTAN

February 25, 2015

KENYATAAN MEDIA

24 FEBRUARI 2015

PEMBENTANGAN PINDAAN ENAKMEN KANUN JENAYAH SYARIAH II KELANTAN :

REAKSI KEPADA KENYATAAN YB GOBIND SINGH DEO

Saya merujuk kepada kenyataan terkini yang dibuat oleh Ahli Parlimen Puchong, YB Gobind Singh Deo yang juga merupakan Pengerusi Biro Undang-Undang DAP yang telah dilaporkan secara meluas di dalam media massa.

Beliau dilaporkan sebagai berkata bahawa PAS tidak lagi dilihat sebagai sebahagian dari Pakatan Rakyat sekiranya Kerajaan Negeri Kelantan di bawah PAS meneruskan hasrat untuk membentangkan pindaan ke atas Enakmen Kanun Jenayah Shariah II Kelantan 1993 (lebih dikenali sebagai ‘Enakmen Hudud’) di dalam Persidangan Dewan Undangan Negeri (DUN) Kelantan yang dijadualkan pada 18 Mac 2015.

Dalam hal ini, saya ingin memperingatkan YB Gobind bahawa Enakmen Kanun Jenayah Shariah II Kelantan yang ingin dipinda ini adalah sebuah undang-undang yang telah wujud lebih 20 tahun yang lalu, lama sebelum kewujudan Pakatan Rakyat itu sendiri. Manakala pindaan yang dicadangkan hanyalah untuk mengemaskini dan memperbaiki undang-undang tersebut terutama dari aspek teknikal yang tertentu. Ia belum dapat dilaksanakan sehinggalah mendapat kebenaran dan pindaan undang-undang di Parlimen.

Pindaan yang bakal dibentangkan juga tidak mempunyai sebarang kaitan dengan cadangan pembentangan rang undang-undang persendirian ahli Parlimen (Private Member’s Bill) di Dewan Rakyat yang berkait dengan Perkara 76A Perlembagaan Persekutuan atau Akta Mahkamah Syariah 1965 sebagaimana yang digemburkan oleh sesetengah pihak memandangkan tarikh pembentangannya pun belum ditetapkan lagi. Adapun PAS menggunakan jalan demokrasi dalam proses melaksanakan perkara ini yang mana ia memberikan pilihan kepada ahli parlimen untuk membentangkan.membahas,menyokong atau ,menolak rang undang-undang persendirian yang ingin dibawa itu.

Ahli Parlimen Puchong, YB Gobind Singh Deo bolehlah menggunakan ruang demokrasi tersebut untuk menyatakan pendirian bersama Ahli Parlimen DAP yang lain tanpa perlu membangkitkan isu berkenaan kedudukan parti lain di dalam Pakatan Rakyat. PAS dan Kerajaan Negeri Kelantan akur dengan apa jua keputusan dan ketetapan yang akan diputuskan di Parlimen kelak samada menerima mahupun menolak rang undang-undang persendirian tersebut.

PAS juga menghormati keputusan yang telah disepakati bersama di dalam Mesyuarat Majlis Presiden Pakatan Rakyat pada 8 Februari 2015 yang lalu. Oleh itu, PAS mendesak agar Mesyuarat Majlis Presiden Pakatan Rakyat dapat diadakan segera agar pihak PAS dan Kerajaan Negeri Kelantan dapat memberikan penjelasan butiran pindaan Enakmen Kanun Jenayah Shariah II Kelantan.


Yang benar,


YB DATO’ MAHFUZ HAJI OMAR
Ketua Penerangan PAS/
Ketua Whip Ahli Parlimen PAS

Sedap Ayat Mat Nor Deris Ni



Pembaca boleh nilaikan.

TG Haji Hadi Tiada Tokoh Kepimpinan?

Ahmad Amzad Hashim

DS Tuan Guru Hj Abdul Hadi Awang dihormati diseluruh dunia bukan sekadar ilmunya. Beliau lebih dikenali sebagai seorang tokoh pemimpin.

Beliau dijemput sebagai tetamu di negara2 Islam atas ketokohan kepimpinannya untuk beri pandangan tentang kepimpinan, urusan ummah, masalah pergolakan dunia, menyelesaikan konflik antarabangsa.

Bukannya keluar masuk tv dipentas antarabangsa atas kapasiti sebagai tempat rujuk utk beri fatwa fatwa feqah dan akidah semata mata.

Dalam dunia Islam, beliau ikon kepimpinan. Selain ikon keilmuan.

Sangat jahil mereka yg berkata DS TGHH tiada tokoh kepimpinan. 

Seperti katak bawah tempurung yg mungkin tak pernah mengenal dunia luar yg lebih dikenali oleh DS TGHH yg terbang ke sana sini dgn undangan yg tak menang tangan utk dihadiri.

Spesifiknya yg ada hati nak langgar jadi Presiden parti.

Apa kamu fikir dah capai piawai murobbi ker kalau dilihat tunggangan dan jadi alat yg ditaja DAP ?

Atau kena bercakap bahasa baku, cakap orang putih, pakai kot, baju tie in baru ada tokoh pemimpin?

Kenyataan media yang dipertua dewan rakyat

February 24, 2015



Terkini.

Kaki Fitnah Pemimpin PAS Kelantan



Setiap hari menabur fitnah. Bila dijawab dia katakan itu hanya persoalan.

Semoga allah membuka hati mereka ini.

Sahabat, apakah Anda sudah hafal Ayat Kursi? 



AYAT KURSI


Banyak sekali keutamaan dari ayat kursi. Kami akan memaparkan beberapa saja dari keutamaan dari ayat kursi:

1. Ayat yang Paling Agung dalam Al-Quran

Sebagaimana yang ada pada pertanyaan yang diajukan oleh Rasulullah kepada Ubay bin Ka’ab, “Ayat mana yang paling agung dalam kitabullah?” Ubay menjawab, “Ayat kursi.” Maka beliau Shallallahu ‘alaihi wasallam menepuk dada Ubay kemudian berkata, “Wahai Abu Mundzir, semoga engkau berbahagia dengan ilmu yang engkau miliki.” (HR. Muslim)

Ayat Kursi dikategorikan sebagai ayat yang paling agung karena di dalamnya terdapat nama Allah yang paling agung, yaitu Al Hayyu dan Al Qayyum. Namun ulama berselisih pendapat manakah nama Allah yang paling agung.

2. Keagungannya Melebihi Langit dan Bumi

Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda, “Tidaklah Allah menciptakan langit dan bumi melebihi agungnya Ayat Kursi (karena di dalam ayat tersebut telah mencakup Nama dan Sifat Allah)”

Sufyan ats-Tsauri berkata, “Sebab ayat kursi merupakan (salah satu) kalamullah (perkataan Allah), sedangkan kalamullah itu lebih agung dari ciptaan Allah yang berupa langit dan bumi” (HR. At-Tirmidzi)

3. Salah Satu Bacaan Dzikir Sebelum Tidur

Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda, “Apabila engkau mendatangi tempat tidur (di malam hari), bacalah Ayat Kursi, niscaya Allah akan senantiasa menjagamu dan setan tidak akan mendekatimu hingga waktu pagi” (HR. Al-Bukhari).

Jadikanlah ayat kursi sebagai dzikir rutin yang dibaca ketika hendak tidur. Selain itu, ayat kursi juga termasuk bacaan dzikir pagi dan petang.

4. Salah Satu Sebab Masuk Surga

Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda, “Barangsiapa yang membaca Ayat Kursi setelah selesai shalat, maka tidak ada yang menghalanginya masuk surga kecuali kematian” (HR. An Nasa-i, dinilai shahih oleh Syaikh Al-Albani).

Beberapa hadits di atas menunjukkan keutamaan Ayat Kursi. Apabila kita merutinkannya, maka kita akan mendapatkan keutamaan yang sangat banyak. Hendaknya setiap muslim bersemangat untuk hal yang bermanfaat bagi dirinya, terkhusus untuk akhiratnya. Ayat Kursi sendiri bukanlah ayat yang panjang dan sulit untuk dihapal. Semoga Allah mudahkan kita untuk mengamalkannya. Wallahul Muwaffiq.

Antara inti pati perjumpaa MB Kelantan Dengan PM

Datuk Ahmad Yakob

Pada 23 Februari 2015, isnin saya telah mengadakan kunjung hormat kepada YAB Perdana Menteri Malaysia bagi perbincangan dua hala antara Kerajaan Negeri Kelantan dan Kerajaan Persekutuan dalam perkara:

1. Persiapan akhir migrasi air yang dijangka majlis menandatangani perjanjian akan di adakan pada Mac 2015 nanti.

2. Membincangkan tentang Jajaran 'Central Spine Road' sepanjang 417 km bermula dari Kota Bharu sehingga ke Simpang Pelangai di sempadan Pahang/Negeri Sembilan.

Kunjung hormat ini adalah tanggungjawab saya sebagaimana termaktub dalam jadual tahunan bagi menyatakan beberapa tuntutan serta memenuhi keperluan kesejahteraan Negeri Kelantan yang dicintai.

Turut bersama dalam perbincangan tersebut ialah Ketua Penolong Setiausaha Perbendaharaan Kementerian Kewangan, Timbalan Ketua Pengarah ICU Jabatan Perdana Menteri, Pengerusi Jawatankuasa Kerjaraya, Infrastruktur Utiliti dan Teknologi Maklumat Negeri Kelantan dan Setiausaha Kerajaan Negeri Kelantan.

Doakan semoga Allah mempermudah segala usaha saya dan pimpinan Kerajaan Negeri Kelantan demi berkhidmat untuk rakyat.

USTAZ DATO' HAJI AHMAD YAKOB
Menteri Besar Kelantan

PAS tidak akan bersama Umno, Inilah Pendirian Kami

Dato' Tuan Ibrahim bin Tuan Man (Official)

Saya ingin tegaskan bahawa PAS tidak akan sesekali bergabung dengan Umno sebagaimana yang diviralkan dalam media sosial sekarang. Perkara penggabungan PAS-Umno ini tidak pernah dibincang dalam mana-mana mesyuarat parti.

Sudah tidak terbilang kalinya ditegaskan bahawa tidak timbul soal penyatuan kedua-dua parti ini. PAS ada 21 kerusi parlimen, Umno mempunyai 88 kerusi parlimen. Jika bergabung, Umno nak bagi berapa kerusi kepada PAS? 40? Daripada sudut ini sahaja, tuduhan bahawa PAS akan bergabung dengan Umno sudah tidak masuk akal.

Bahkan, Presiden PAS telah menegaskan di dalam Muktamar lalu dan sebelumnya bahawa PAS tidak akan bergabung Umno. Perkara dasar begini mesti melalui keputusan Muktamar bukan hanya pandangan peribadi ahli parti.

Jikalau atas alasan untuk melaksanakan sistem perundangan Islam, Umno sudahpun boleh melaksanakannya seandainya betul ingin melaksanakannya di semua negeri yang diperintahnya.
Berdekad-dekad Umno menentang hudud dan memperlekehkan hukum Allah ini, dan tidak menggunakan Al-Quran dan Hadis sebagai rujukan tertinggi parti, apakah mungkin tiba-tiba Umno betul ingin membantu PAS melaksanakannya?

Dalam saat Umno sedang kelemasan, tentulah ia akan sanggup melakukan apa sahaja, namun pengalaman lampau membuktikan bilamana mereka kuat, mereka akan tendang PAS keluar dari muafakat yang ada.

Sudah sekian lama, Umno menindas Allahyarham Tuan Guru Nik Aziz dan rakyat Kelantan dengan menafikan royalti minyak, pembanguanan, lebuhraya, lapang terbang dan langsung tidak menghormati sistem federalisma. Apakah tindakan parti yang zalim terhadap PAS berdekad-dekad ini boleh dipercayai?

Kalau hujahnya adalah untuk perpaduan Melayu, biarlah orang Melayu bersama dengan PAS bagi membentuk sebuah kerajaan baru berteraskan Islam, dan tidak lagi dilihat sebagai komuniti yang boleh menerima rasuah, salahguna kuasa sebagai sesuatu yang patut di bawah kerajaan Umno.

Amalan rasuah, salahguna kuasa, pengurusan ekonomi negara yang pincang dan tindakan menggunakan akta dan tindakan yang zalim untuk mendiamkan rakyat mesti dihentikan.

Semua ini tidak akan dapat dicapai di atas tapak Umno yang korup.

Tuan Ibrahim Tuan Man
Naib Presiden PAS
24 Februari 2015

Pandangan Pembaca Kerabu Bersuara

February 22, 2015

Oleh: Ahmad hazman

Dengan UMNO kena sentiasa berhati hati sama ada ketika mereka keras dengan kita atau ketika mereka kelihatan buat baik dengan kita.

Berhati hati bukan maksud kena ajak 'balloh dan goccoh sokmo.'

Ada orang kita susah hati bila orang2 PAS tidak lagi benci orang UMNO. Susah hati bila orang PAS boleh bersalam, berkunjung ziarah dan senyum pada orang UMNO.

Susah hati bila ceramah2 kita tak lagi bernada kebencian.

Anda lupakah pesan Ulama, kita bermusuh dgn UMNO bukan kerana namanya UMNO?

Dalam keadaan masyarakat yg makin terpelajar, umat Islam semakin terdedah dgn ilmu agama, orang2 UMNO pun duk budaya kan kuliah, forum perdana untuk tunjuk mereka mahu hidup beragama juga, adakah cerdik atau bodoh kita tonjolkan ciri ciri paranoid dan schizoprenic kpd sesama Islam?

Beri peluru percuma kpd UMNO bhw mereka yg baik dan kita pula yg angkuh dan tidak berakhlak Islam.

Kita dah byk tengok permainan strategy dimenangi dalam keadaan senyum dan bukan melalui hentak meja bergusti lengan.

Kita kata ulama dan profesional, cerdik pandai, ramai yg bersama kita. Jadi ahli, penyokong diam atau terang.

PAS pernah dikhianat UMNO. Itu tahun2 70an. Ketika itu bila sebut PAS, maka sinonim dgn kelompok masyarakat melayu luarbandar, orang biasa2 dengan ulama dan ustaz yg memimpin. Jarang2 dengar ada lawyer, engineer, doktor dan pakar2 strategi dalam PAS.

Sekarang orang kata UMNO pula yg tinggal hanyalah melayu luar bandar dari tanah2 rancangan yg disekat maklumat. Dikata tak ramai lagi melayu profesional yg jadi tulang belakang.

Dengan segala sumber yg ada, mengapa PAS perlu bersikap begitu inferior seolah2 merasa boleh sentiasa dipermainkan2 oleh UMNO?

Seolah2 mcm jadikan pendirian bahawa PAS tidak bijak jadi pencatur. Kerana itu sentiasa memghulur tengkuk untuk dicatur orang lain.

Biarkan orang luar yg jadi pencatur. Orang lain yg jadi mastermind.

Sedangkan pemimpin sendiri DS TGHH bukan calang2 manusia, menjadi rujukan gerakan Islam diperingkat dunia.

Kena ingat, yg boleh khianat kpd kita, bukan UMNO sahaja.

Tok Guru...Kematian yang menghidupkan

ABD RAZAK MUTHALIB

"Enta dari mana?" "Ana dari UIA".

"Alhamdulilah…belajar bersungguh-sungguh. Jangan jemu. Buat kerja dakwah".

Begitulah lebih kurang antara dialog kami 14 tahun lepas. Kenangan pertemuan kali pertama di Masjid Pulau Melaka, selepas solat Asar itu kembali menggamit memori.

Saya ditemani sahabat saya, Amin Idris, bertolak dari Kuala Lumpur ke Kelantan semata-mata untuk menziarahi beliau.

Selama ini hanya menatap wajahnya dari kaca televisyen dan dada akhbar. Mendengar suaranya melalui kaset-kaset ceramah beliau. Petang itu, saya dapat bersalaman dan bersembang secara langsung dengan beliau.

Tanpa temu janji. Tanpa surat. Tanpa protokol. Tanpa pengawal. Selepas beliau mengimami solat Asar, berkain pelekat berbaju Melayu dan berkopiah putih, saya dapat bertemu Menteri Besar Kelantan, yang lebih mesra dipanggil Tok Guru Nik Abdul Aziz Nik Mat.


Pertemuan terakhir

Tanggal 7 Januari 2015, adalah kali terakhir saya bertemu, menatap wajah dan bersalaman dengan beliau. Saya bersama Datuk Dr Mohd Asri Zainul Abidin dan ditemani adinda Tok Guru, Nik Nasim berpeluang menziarahi beliau di Hospital USM.

Tatkala melangkah masuk ke bilik rawatan, perasaan sebak tidak mampu disembunyikan lagi. Melihat beliau yang terbaring keuzuran, memandang kami dengan wajah yang sayu, lemah mengangkat tangan mungkin tanda menyambut kedatangan kami.

Bibir ini tidak terungkap kata-kata. Saya hanya mengucapkan salam dan kami bersalaman. Tangan beliau saya kucup penuh kerinduan.

Mungkinkah ini kali terakhir saya bersalaman dengannya? Persoalan ini bermain di fikiran. Perasaan sebak semakin meluak-luak.

Sepanjang berada di bilik rawatan, saya hanya menatap wajah beliau sambil mulut memanjatkan doa agar disembuhkan dan dipermudahkan segala urusannya.


Berita hiba

12 Februari 2015, 9.40 malam, malam Jumaat, detik ini begitu hiba sekali. Berita kematian beliau begitu berasa. Selepas 84 tahun, Tok Guru pergi buat selama-lamanya bertemu Sang Pencipta, ALLAH SWT. Perpisahan ini amat berat sekali.

Tidak keterlaluan rasanya jika saya katakan, rakyat Malaysia bersedih atas kehilangan sebutir permata yang sukar untuk dicari ganti semula.

Kita kehilangan seorang ilmuwan yang disegani, pemimpin yang amanah, tokoh politik yang berprinsip, pejuang sunnah yang kental dan ahli zuhud lagi warak. Kita kehilangan murabbi ummah.

Seluruh kehidupannya disumbangkan kepada perjuangan dakwah menegakkan sunnah Rasulullah SAW, mentarbiahkan rakyat agar berasai hidup beragama, sentiasa mengajak supaya mengutamakan ajaran al-Quran dan sunnah Rasul-Nya dalam segenap aspek kehidupan termasuklah dalam urusan politik dan pemerintahan.

Jika diselusuri sejarah kehidupan beliau, tidak sedikit cabaran dan dugaan yang dihadapi. Dimaki, dicemuh, difitnah, dituduh sebagai kaum muda dan Wahabi, disekat, ditindas, dizalimi dan pelbagai lagi telah beliau rasai.

Itu semua tidak memadamkan semangat perjuangan beliau. Beliau terus berjuang sehingga ke hembusan nafas terakhir.

Namun, insan tetap tidak dapat lari dari hakikat insan. Tidak sempurna dan adanya kekurangan. Namun, kita dapat lihat, Tok Guru telah berusaha sehabis baik yang beliau mampu dalam memartabatkan Islam sepanjang hayat beliau sebelum dan semasa memegang tampuk kepimpinan Kelantan dan sebagai Mursyidul Am Pas.

Ramai yang sayang dengan Tok Guru. Ramai yang sedih dengan pemergian beliau. Lihatlah sahaja di hari kematiannya, puluhan ribu yang hadir untuk solat jenazah.

Belum dikira lagi yang solat jenazah ghaib dalam mahupun luar Malaysia. Ucapan takziah daripada pelbagai bangsa dan agama. Tanpa dibayar, tanpa diupah, tanpa dipaksa, mereka melakukan semua ini. Mudah-mudahan ini sebagai lambang ganjaran kebaikan yang diperoleh Tok Guru di sana.


Tiada talkin, kenduri tahlil?

Ada juga beberapa persoalan yang timbul apabila melihat pengurusan jenazah Tok Guru. Ada yang bertanya, mengapa tidak dibaca talkin selepas dikebumikan?

Mengapa tidak ditabur bunga dan disiram air atas kubur beliau?

Mengapa kawasan perkuburan tersebut tidak ada binaan kubur? Mengapa ahli keluarga beliau tidak mengadakan majlis tahlil dan kenduri arwah? Mengapa dan mengapa…

Ini bukanlah suatu yang pelik dan menghairankan. Sebenarnya inilah inti pati perjuangan dakwah beliau selama ini. Tok Guru sentiasa mengingatkan kita supaya memastikan akidah, ibadah, akhlak dan termasuk juga berpolitik berpandukan dalil yang sahih, bertepatan dengan sunnah Rasulullah SAW. Tok Guru mengajar kita semua supaya mengamalkan sunnah Rasulullah SAW dan tinggalkan segala kesyirikan, khurafat, bidaah dan adat resam yang bercanggah dengan syariat.

Semasa hayatnya, beliau begitu memastikan agar urusan ibadah dan kehidupannya bertepatan dengan sunnah Rasulullah SAW, begitu juga beliau mahukan dalam urusan kematiannya. Alhamdulilah, ia dilaksanakan ahli keluarganya sekadar yang mampu.


Haram meratapi kematian

Contohnya, berdasarkan ajaran Rasulullah SAW, kita diharamkan untuk meratapi kematian (al-niyahah). Imam al-Zahabi di dalam al-Kabair menyenaraikannya sebagai dosa besar.

Hukum ini berdasarkan hadis yang melarang keras perbuatan ini. Antaranya ialah: "Dua perkara jika berlaku kepada manusia adalah kufur: mencela nasab keturunan dan meratapi ke atas mayat". (Riwayat Muslim, no 224)

Imam Al-Nawawi menghuraikan maksud hadis ini: 1) Kedua-dua perbuatan tersebut adalah amalan orang kafir dan merupakan akhlak jahiliah. 2) Perbuatan ini membawa kepada kufur. 3) Kufur (yang dimaksudkan ialah) kufur nikmat dan ihsan. 4) Jika ia mengharuskan perbuatan tersebut, maka ia menjadi kafir. (al-Nawawi, al-Minhaj Syarh Sahih Muslim, Beirut: Dar al-Ma’rifah, m/s 245)

Dalam hadis lain, Rasulullah SAW bersabda: "Sesungguhnya mayat diazab dalam kubur disebabkan ratapan ke atasnya". (Riwayat al-Bukhari, no 1292 & Muslim no 927)

Imam Ibn Hajar al-‘Asqalani telah memberikan huraian yang panjang terhadap maksud hadis ini. Kesimpulannya, hal ini disebabkan si mati tidak mengajar dan berpesan kepada ahli keluarganya mengenai larangan ini. Maka keluarganya melanggar larangan ALLAH, lalu meratapi kematiannya. (Rujuk: Al-Asqalani, Fath al-Bari, Riyadh: Dar al-Salam, m/s 192-205)

Adat ahli keluarga mengadakan jamuan atau dikenali sebagai 'kenduri arwah atau majlis tahlil' termasuk dalam perkara meratapi kematian (al-niyahah).

Hal ini disebut sendiri oleh sahabat Rasulullah SAW; Jarir bin Abdullah al-Bajali: "Adalah kami menganggap berkumpul di rumah si mati dan menyediakan jamuan makanan adalah termasuk di dalam meratapi kematian". (Riwayat Imam Ahmad dalam Musnadnya (no.6905), Ibn Majah dalam Sunannya (2/2275). Disahihkan Imam al-Nawawi dalam al-Majmu’ (5/290). Di sahihkan juga oleh Syaikh al-Albani di dalam Sahih Ibn Majah (2/48).

Dalam ilmu hadis, jika mana-mana perkataan daripada sahabat Nabi Muhammad SAW yang menggunakan lafaz seperti "kami disuruh untuk melakukan sesuatu" atau "kami dilarang daripada sesuatu" atau "adalah kami mengatakan" atau "kami melakukan sesuatu" dan yang sama maksud dengan lafaz ini, perkataan tersebut dihukumkan sebagai hadis marfu’ (sanadnya sampai kepada Rasulullah).


ulama mazhab Syafie

Dalam hal ini, ulama Mazhab Syafie menyeru kepada perkara yang sama. Mereka melarang untuk diadakan majlis yang kita kenali sebagai kenduri arwah atau kenduri tahlil.

Sebagai contoh, Imam Nawawi dalam al-Majmu’ Syarh al-Muhazzab menyebut: "Telah berkata pengarang kitab al-Syamil: Ada pun perbuatan ahli keluarga si mati yang menyediakan makanan dan menghimpunkan orang ramai (untuk jamuan tersebut), tidak pernah dinukilkan daripada Nabi SAW sedikit pun, dan ia adalah bidaah yang tidak disukai".

Ramai lagi ulama Mazhab Syafie yang menyebut perkara yang sama termasuk ulama Melayu Nusantara.

Contohnya, Syaikh Daud bin Abdullah al-Fatani dalam Furu’ al-Masai’l menyebutkan: "…dan daripada dikerjakan wahsyah yakni berhimpun memberi makan awal malam kemudian daripada ditanam mayat dan tujuh harinya dan dua puluh dan empat puluh dan apa yang demikian itu haram atau makruh atau harus (dijawabnya) adalah segala yang tersebut itu makruh yang dicela pada syarak kerana tegah pada syarak".

Apa pun, semua yang Tok Guru pesan kepada anaknya bagaimana untuk menguruskan jenazahnya, adalah manifestasi cinta dan sayang beliau kepada sunnah Rasulullah SAW.

Kematian Tok Guru menghidupkan banyak perkara. Menghidupkan kesedaran. Menghidupkan keinsafan. Menghidupkan erti perjuangan. Menghidupkan prinsip amanah dan keadilan. Menghidupkan erti zuhud dan ketakwaan. Menghidupkan sunnah Rasulullah SAW yang dipinggirkan.

Semoga Tok Guru diampuni, dirahmati dan diganjari syurga al-Firdaus.

*Penulis ialah mantan pensyarah Jabatan School of Social Science (Kolej Islam Antarabangsa). Berkelulusan sarjana dan ijazah sarjana dalam bidang ilmu wahyu, al-Quran dan Sunnah dari Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIAM). Sekarang bertugas sebagai perunding latihan dan motivasi di AITC.

Pembalakan di Bukit Besi: Dato’ MB, jawapan anda diperlukan:

February 16, 2015

Bismillah

Saya mendapat maklumat yang agak mengejutkan berkenaan pembalakan di Bukit Besi. Maklumat yang saya perolehi ini adalah dari sumber yang sangat dipercayai. Saya yakin dan percaya, tiadalah orang yang paling layak dan yang paling dipercayai bagi saya mendapatkan jawapan keatas maklumat ini kecuali YAB Menteri Besar Terengganu Dato’ Ahmad Razif Abdul Rahman. Saya mengharapkan jawapan yang ikhlas dan jujur dari seorang pemimpin yang sedang bertungkus lumus bagi melakukan transformasi dalam pentadbiran baru beliau. Saya merujuk kepada rukun keempat Transformasi Terengganu Baharu (TTB) iaitu “Intergriti” (bersih dalaman dan luaran). Maka atas prinsip intergriti ini, saya mohon YAB MB menjawab persoalan-persoalan saya yang secara jelas melibatkan wang dan hak rakyat Terengganu:

1- Lebih 8000 hektar kawasan hutan simpan dikatakan terlibat dalam kawasan perlombongan bijih besi di Bukit Besi, telah diberikan kepada Lembaga Tabung Amanah Warisan (LTAW). Adakah kerajaan telah menggantikannya dengan kawasan baru? Apakah kajian telah dijalankan bagi mengenalpasti kawasan terbabit mempunyai hasil bijih yang tinggi potensinya? Berapakah kos kajian dan siapakah yang ditugaskan mengkajinya?

2- Dikatakan LTAW telah menyerahkan kawasan balak tersebut kepada Kumpulan Pengurusanan Kayu Kayan Terengganu (KPKKT). Mengapa kawasan tersebut diserahkan kepada KPKKT? Mengapa ada beberapa anak syarikat perkayuan milik kerajaan negeri tidak terlibat sama dalam hal ini?

3- Adakah benar KPKKT telah menguruskan tender pembalakan kepada enam buah syarikat? Berapakah sebutharga setiap syarikat terbabit? Berapakah hasil yang dibayar kepada KPKKT dan LTAW atas urusan ini? Dan yang terakhir, berapakah premium yang diperolehi oleh kerajaan negeri ke atas 8000 hektar kawasan balak ini?

Saya benar-benar mengharapkan jawapan yang betul serta jujur dari YAB MB. Luas kawasan yang dinyatakan itu bukan kecil tetapi amat luas dan seperti saya sebutkan di atas, ianya adalah hak rakyat Terengganu. Atas dasar hak ini maka saya mengemukakan soalan-soalan di atas bagi YAB MB menjawabnya. Jangan dibiarkan rakyat berada didalam kegelisahan, berikan mereka kepastian. Saya memberikan seminggu bagi YAB MB menjawab isu ini. Jika tidak, saya menganggap maklumat ini tiada kesalahannya.

YB Ustaz Mohd Nor Hamzah
Ketua Penerangan PAS Terengganu
Ahad 25 Rabiu’lAkhir 1436 bersamaan 15 Februari 2015

TERKINI! TG Nik Aziz Meninggal Dunia

February 12, 2015



Nik Aziz meninggal dunia

Mursyidul am PAS Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat meninggal dunia malam ini.

Setiausaha agung PAS Datuk Mustafa Ali mengesahkan perkara itu ketika dihubungi Malaysiakini.

Nik Abdul Aziz dibawa pulang ke kediamannya dari Hospital Universiti Sains Malaysia (HUSM) Kubang Kerian jam 8.40 malam ini.

Nik Abduh dalam tulisan di Facebook petang ini berkata, tahap kesihatan bapanya itu merosot selepas rawatan ulser semalam.

Bekas menteri besar itu, yang turut mengidap kanser prostat dimasukkan ke HUSM pada 19 Januari lalu.

Tahap kesihatannya merosot ketika bah besar melanda negeri itu.

Pengulas sukan Hasbullah Awang meninggal dunia



KUALA LUMPUR: Pengulas sukan  negara, Datuk Hasbullah Awang dilaporkan meninggal dunia di Institut Jantung Negara dipercayai akibat komplikasi jantung.

Beliau yang betugas sebagai pengulas sukan bagi rangkaian Astro Arena sejak Januari 2014, menghembuskan nafas terakhir selepas menerima rawatan di fasiliti perubatan tesebut sejak minggu lalu.

Allahyarham terkenal sebagai pengulas untuk acara-acara sukan tempatan mahupun luar negara sejak dari tahun 1980.

Populariti Allahyarham memuncak ketika zaman bola sepak Malaysia memasuki era Semi-Pro pada awal 1990-an.

KENYATAAN MEDIA PRESIDEN PAS

February 10, 2015

20 Rabiul Akhir 1436 / 10 Februari 2015

"TERUSKAN PERJUANGAN MENEGAKKAN KEADILAN"

PAS merakamkan takziah dan simpati terhadap Ketua Umum PKR, Dato' Seri Anwar Ibrahim atas ujian hukuman yang dijatuhkan kepadanya.

Hari ini menjadi satu lagi sejarah hitam negara, mengulangi tragedi sama pernah ditanggung beliau sebelum ini. Untuk itu, rakyat perlu melihat bahawa kemaraan dan konsisten politik Dato' Seri Anwar Ibrahim telah dipasung dari terus menjadi pejuang rakyat.

Ia juga mengingatkan kita semua, hanya Undang-undang Syariah sahaja dapat memberi keadilan sebenar dan penyelesaian terhadap seluruh kekeliruan dan fitnah sebagaimana kes ini.

Maka, perlunya semua pihak memberi keyakinan kepada PAS untuk membawa perjuangan hingga berdaulatnya Undang-undang Syariah di dalam pemerintahan negara kita ini, termasuk menegakkan 'addin' yakni cara hidup Islam.

Kepada Dato' Seri Anwar Ibrahim, ahli keluarga, seluruh anggota PKR dan Pakatan Rakyat, semoga kita terus sabar dan istiqamah untuk kekal melangsungkan memperjuangkan menegakkan keadilan bagi negara ini.

Oleh itu, perlunya kita bersatu-padu secara penuh harmoni dalam kemajmukan, agar menjadi kuat untuk teguh menumbangkan BN.

DATO' SERI TUAN GURU ABDUL HADI AWANG
Presiden PAS

Waran Penjara Anwar



Semoga anwar tabah. Allah maha mengetahui.

Anwar peluk isteri selepas keputusan dibacakan

PUTRAJAYA: Datuk Seri Anwar Ibrahim dilihat memeluk isterinya, Datuk Seri Dr Wan Azizah Ismail sebaik sahaja beliau didapati bersalah oleh Mahkamah Persekutuan hari ini kerana meliwat bekas pembantunya.

Anwar juga kelihatan memeluk anggota keluarga yang lain selepas keputusan itu dibacakan Ketua Hakim Negara, Tun Arifin Zakaria yang mengetuai panel lima hakim yang mendengar rayuan Anwar dalam kes itu.

"Remember what I told you, you must go to school (Ingat apa yang Atuk bagi tau, kamu mesti pergi ke sekolah)," kedengaran Anwar berpesan kepada seorang cucunya.

Anwar dan Wan Azizah keluar dari ruang mahkamah pada 12.30 tengah hari sambil menundukkan kepala.

Sementara itu, Mohd Saiful Bukhari Azlan menerima baik keputusan mahkamah itu.

Peguam Saiful, Zambri Idrus memberitahu pemberita bahawa Mohd Saiful yang tidak hadir di mahkamah, telah memaklumkan perkara itu kepadanya melalui perbualan telefon.

Mahkamah Rayuan mendapati Anwar, 67, bersalah terhadap pertuduhan meliwat Mohd Saiful, 27, di Unit 11-5-1- Kondominium Desa Damansara di Jalan Setiakasih, Bukit Damansara, di sini antara 3.10 petang dan 4.30 petang pada 26 Jun 2008.

Anwar membuat rayuan di Mahkamah Persekutuan bagi mengenepikan sabitan dan hukuman yang diputuskan Mahkamah Rayuan itu pada 7 Mac tahun lepas.

Sementara itu, penyokong Mohd Saiful kelihatan mula meninggalkan pekarangan Istana Kehakiman selepas keputusan itu diketahui.

- BERNAMA

KENYATAAN RASMI BERHUBUNG LAPORAN YANG MENYATAKAN KONONNYA SAYA DIPUKUL DALAM MESYUARAT PAS PUSAT

Saya merasa terpanggil untuk membuat kenyataan selepas melihat dan membaca laporan Malaysian Insider yang melaporkan kononnya saya dipukul dalam mesyuarat Pas Pusat pada hari ahad lepas.

Saya ingin menyatakan di sini bahawa segala laporan yang wujud di alam cyber yang menjadi viral termasuk laporan Malaysian Insider tersebut adalah spekulasi semata mata yang saya tidak mempunyai sebarang tanggungjawab untuk mengesahkan laporan spekulatif tersebut.

Saya juga ingin jelaskan sebagai Ahli Jawatankuasa Pas Pusat adalah tidak wajar untuk saya mendedahkan apa yang berlaku dalam mesyuarat Pas Pusat kerana ia adalah urusan dalaman Pas yang saya dan Pas tidak bertanggungjawab untuk berkongsi dengan sesiapa.

Saya dan Pas juga dalam masa yang sama tidak boleh menghalang sebarang spekulasi dibuat oleh mana mana pihak selain menyatakan bahawa spekulasi tidak boleh menggantikan kebenaran.

Saya juga ingin jelaskan jika sekalipun ada laporan yang menyatakan saya menegur Presiden Pas dalam mesyuarat itu ia bukan suatu yang luar biasa kerana Pas tidak pernah melarang mana mana ahli jawatankuasa Pas Pusat menegur Presidennya sebagaimana Presiden juga mempunyai hak untuk menegur mana mana orang di bawahnya. Saya percaya "reciprocity" ini suatu yang sudah lama wujud dalam Pas .

Berdasarkan pengalaman saya dalam Pas Pusat saya dapati Presiden Pas masih boleh menerima kritikan sepedas sekalipun ke atas dirinya dan saya tidak nampak sikap beliau itu sudah berubah. Jika ada mana mana pihak dalam Pas yang merasakan kritikan kepada mana mana pemimpin setinggi mana sekali pun pangkatnya apatah lagi kritikan yang dibuat di dalam mesyuarat adalah tidak dibenarkan saya percaya ini bukan dari ajaran Islam dan menyimpang daripada konvension yang Pas amalkan selama ini. Jika Presiden Pas boleh menerima kritikan maka adalah tidak masuk akal Presiden Pas akan merestui dan membiarkan amalan memukul ajk Pusat jika kita mengandaikan sekalipun spekulasi yang saya nyatakan di atas adalah betul.

Mengenai dakwaan kononnya saya dipukul oleh Pesuruhjaya Pas Perak , Hj Razman Zakaria saya tidak tahu dari mana datangnya sumber berita itu . Hj Razman adalah kawan baik saya jadi mana mungkin dia akan tergamak untuk memukul saya .Maka saya menganggap dakwaan beliau memukul saya adalah hanya spekulasi semata mata.

Di sini saya mengambil kesempatan untuk mengucapkan tahniah kepada Pakatan Rakyat kerana disebalik keributan yang berlaku sebelum ini akhirnya mesyuarat majlis tertinggi PR dapat juga diadakan dan mencapai satu keputusan yang melegakan banyak pihak dan meyenakkan musuh Pakatan iaitu Barisan Nasional.

Percayalah hanya BN dan mereka yang cenderung kepada BN sahaja yang mahukan PR berpecah kerana mereka tahu perpaduan PR adalah ancaman besar dan bahaya kepada BN. Saya yakin tidak ada pemimpin PR yang naif dan tidak sedar hal tersebut.

Sekian, terima kasih

Yang benar

MOHAMED HANIPA MAIDINAJK PAS PUSATAHLI PARLIMEN SEPANG

Surat Palsu Presiden PAS Tersebar

February 9, 2015

[image_0

Mereka sengaja nak cari balah antara sesama pakatan rakyat.

Laporan Polis Isu Tembakan Di Hayaki Kota Bharu

As Salam Ydh Dato / Tuan

Makluman kes melepaskan tembakan dan Rampasan Sepucuk Pistol bersabit KBR: 6660/15 (09/02/2015)

A. Kota Bharu Rpt.6660/15
(09/02/2015 @ 0017hrs)

B. Pengadu :
RF 113860 Samsuki Bin Ab Rahman
Anggota Bilik Gerakan IPD Kota Bharu

C. Klasifikasi
Sek. 3 FIPA / 148 K.K
Insp Mafiza

D. Tangkapan

1. Farid Bin Suria
920803-03-6417
Umur 23 Thn
Alt: 2895 B Jln Merbau Kota Bharu
Kerja : Pembantu Kedai

2. Mohamad Hasrizal Bin Mazlan
950526-03-5005
Alt.Lot 1301 Taman Tengku Ahmad Panglima Kota Bharu
Kerja; Tiada

3. Nik Muhd Nazrin Bin Nik Ismail
931127-03-5901
Umur:22 Thn
Alt. 4916E Lorong Kg Baru 2 Jln Wakaf Mek Zainab Kota Bharu
Kerja : Tiada

4. Wan Mohd Arham Bin Wan Mansor
881105-03-5641
Umur: 27 Thn
Alt.S/34 277 Jln Merbau Kota Bharu
Kerja :Tiada

5. Wan Mohamad Fahim Bin Wan Mansor
941026-03-5135
Umur: 21 Thn
Alt. S4 277 Jln Kelocor ,Lorong Kelocor Setia Kota Bharu
Kerja: Tiada

E. Rampasan
1. Sepucuk pistol Jenis STEYR M9-A1X19 ada tulisan Siam
2. (3) BUTIR PELURU
3. Sebuah kereta Produk Alza No.DBY9456

F. Fakta Kes
Pada 09/01/15 jam 0015hrs pengadu bertugas di Bilik Gerakan IPD Kota Bharu terima maklumat kejadian melepaskan tembakan di hadapan Restoran Hayaki Jln Kebun Sultan Kota Bharu.

Siasatan Di Tempat Kejadian
Siasatan di tempat kejadian tlh dijalankan dengan melihat cctv dan maklumat pelanggan di Restoran Hayaki. Dapati dua kumpulan lelaki Melayu telah bertengkar. Kemudian salah seorang telah keluarkan pistol dan melepaskan tembakan ke arah kereta kumpulan lawan. Wbp tiada sebarang kecederaan.
Di tempat kejadian telah menjumpai barang spt berikut
1. (2 ) peluru hidup 9mm Luger
2. (2) Kelongsong peluru 9mm Luger
3. (1) Sarung pedang
4. (1) handphone jenis Nokia

Siasatan Lanjut
Bertindak atas maklumat KPB Kota Bharu Asp Ahmad Tuah Bin Sabran telah tangkap penama para D1 dan D2 di hadapan Stesen Minyak Shell Jalan Kebun Sultan Kota Bharu
Hasil soal siasat ke atas penama para D1 telah buat serbuan di rumah No.7004 Jln Kebun Sultan Kg Dusun Raja, Kota Bharu, Kelantan. Tlh tkp penama para D3,D4 dan D5. Pemeriksaan rumah dgn disaksikan oleh D1 telah rampas sepucuk pistol berserta 3 butir peluru.

Punca pergaduhan di percayai pasal rebut teman wanita.

Sekian utk makluman Ydh Dato/Tuan

Kejadian Tembakan Di Hayaki Sri Cemerlang Kota Bharu



Makluman awal kejadian melepaskan tembakan ke arah m/kar NBR 417 jenis Perodua Alza (kenderaan pemilik Restoran Hayaki) di Restoran Hayaki Jalan Kebun Sultan, Kota Bharu.
-Anggota MPV KN 360 menemui (1)peluru dan (1) kelongsong peluru di tempat kejadian.
-Laporan maklumat pertama sedang dibuat oleh bilik gerakan.
-Maklumat org awam, saspek menggunakan (1) buah m/kar dipercayai jenis Perodua Alza warna putih menggunakan no.plat palsu DBY 9546 (tak pasti menghala ke mana).
- IO dan Team Forensik IPK Kn ke tempat kejadian.

DCC Kota Bharu.

Terkini! Kenyataan terbaru dari DR HATTA

February 8, 2015



Semoga allah tunjukkan perkara yang benar dan mana salah.

Pimpin lah jemaah ini dengan sebaik mungkin wahai tuan guru.

KENYATAAN AKHBAR MAJLIS PIMPINAN




8 FEBRUARI 2015

Majlis Pimpinan Pakatan Rakyat telah bermesyuarat hari ini di Pejabat Agung PAS Jalan Raja Laut.

Ketiga-tiga parti dalam Pakatan Rakyat mengesahkan komitmen kepada perjuangan Pakatan Rakyat sebagaimana yang telah dipersetujui dalam Agenda Bersama Pakatan Rakyat.

Mesyuarat hari ini bersetuju bahawa semua keputusan yang dibuat oleh Majlis Pimpinan Pakatan Rakyat dibuat berteraskan prinsip muafakat bersama. Atas semangat saling menghormati, keputusan yang dimuktamadkan sebegini menjadi asas keutuhan Pakatan Rakyat selama ini.

Pun begitu, Pakatan Rakyat juga akan terus meraikan perbezaan pendapat di antara parti-parti Pakatan Rakyat. Mesyuarat bersetuju untuk mengadakan mesyuarat khas bagi membincangkan dan merangka penyelesaian menyentuh isu-isu Enakmen Jenayah Syariah 2 dan Pilihanraya Pihak Berkuasa Tempatan.

Bagi memperbaharui dokongan para penyokong, kita bersetuju agar Konvensyen Pakatan Rakyat dianjurkan pada 10 Mei 2015.

Pakatan Rakyat mendokong semua langkah mewujudkan permuafakatan membabitkan parti-parti politik dan badan-badan bukan kerajaan bagi mencari penyelesaian berkaitan isu-isu semasa terutamanya ekonomi dan ketegangan hubungan kaum.

Menjelang hari keputusan Mahkamah Persekutuan dalam Kes Fitnah II, ketiga-tiga parti mengulangi tekad dan memberikan jaminan bahawa perjuangan bersama di dalam Pakatan Rakyat akan terus dipertahankan. Kami menegaskan bahawa perbicaraan ini adalah perbicaraan bermotifkan politik. Majlis Pimpinan juga bersetuju untuk bermesyuarat semula sejurus selepas Mahkamah Persekutuan membuat keputusan pada 10 Februari 2015.

Lim Guan Eng
Anwar Ibrahim
TG Hj Abdul Hadi Awang

Gambar sekitar Majlis Mesyuarat Pakatan Rakyat









Semoga allah selamatkan parjuangan ini.

Keputusan Liga Super 2015

KUALA LUMPUR: Berikut keputusan perlawanan Liga Super 2015, malam ini.

- LIONS XII... 5 PDRM... 3
Gol: LX - Gabriel Quak (m20) Faris Ramli (m44) Izzdin Shafiq (m47) Hafiz Sujad (m55) Sahil Suhaimi (m66) - PDRM - Dramane Traore (m68/79/88)

- FELDA UNITED... 3 SARAWAK... 3

Gol: FU - Bojan Miladinovic (m35) Makechr Dumba (m46), Edward Junior Wilson (m84) SRW - Billy Mehmet (m11) Mohd Hairol Mokhtar (m76) Mohd Shahrol Saperi (m87)

- TERENGGANU... 2 SELANGOR... 0

Gol: TG - Ismail Faruqi (m38) Gustavo Lopez (m73)

- ATM... 0 KELANTAN... 2

Gol: Mohd Noor Hazrul Mustafa (m12) Erwin Carrillo (m61)

- PERAK... 2 SIME DARBY... 0

Gol: Muhd Nurridzuan Abu Hassan (m28) Namkung Woong (m84)

MENJAWAB KENYATAAN DATUK NOOR FARIDA ARIFFIN BERKAIT ISU HUDUD

February 7, 2015

Saya merujuk kenyataan Datuk Noor Farida Ariffin jurucakap G-25 berkait isu hudud.

1. Kenyataan beliau bahawa, "Pesalah laku seks kanak-kanak akan berkerumun di Kelantan kerana di sana mereka boleh rogol kanak-kanak atau orang dewasa."

Kenyataan ini sangat prejudis, menghina dan jauh daripada bersifat ilmiah. Sepatutnya beliau yang berucap mewakili golongan cendikiawan G-25 berhujah secara rasional dan bukan dengan sentimen yang penuh buruk sangkanya terhadap hudud. Rujukan beliau bahawa pesalah rogol akan mudah terlepas hukuman disebabkan hanya empat saksi diterima dan bukti saintifik ditolak, jauh menyimpang daripada maksud sebenar. Beliau memberi gambaran mudahnya perogol dibebaskan, sedangkan banyak peringkat hukuman lain seperti takzir yang akan dilalui oleh pesalah tersebut.

Saya keliru, kerana selama ini beliau mempromosikan Malaysia yang sederhana dan menolak tindakan ekstrim yang akan merosakkan masa depan Malaysia. Tetapi ucapan beliau tersebut menggambarkan beliau sendiri terjerumus kepada bersikap ekstrim, emosional dan berlaku tidak adil kepada pihak lain.

2. Kita juga menuntut Datuk Noor Farida kemukakan satu solusi penyelesaian kepada jenayah yang berleluasa dalam negara kita. Jika anda menolak hudud sebagai penyelesaiannya, adakah ada solusi yang lain yang boleh dikemukakan yang terbukti berkesan menjegah jenayah dan beri keadilan kepada semua pihak.

3. Pemuda PAS Malaysia juga menjemput Datuk Noor Farida Ariffin untuk berdialog berkenaan isu hudud ini untuk menjelaskan kekeliruan dalam hal ini. Harapan kami agar pelawaan ini diterima sejajar dengan perjuangan beliau untuk melihat Malaysia yang lebih sederhana, bebas ekstrimisme dan memberi keadilan untuk semua pihak.

Mohd Nasaie Ismail
Ketua Penerangan Pemuda PAS Malaysia

8.45pm
7 Februari 2015

Arahan Tegas Pihak Masjid

February 6, 2015



Bagus juga dari segi satu sudut. Biar kita keras, mereka akan lebih dekat dengan islam.

DR Asri Tegur Najib

Jangan sertai acara keagamaan

KANGAR - Datuk Seri Najib Tun Razak boleh menghadiri Thaipusam yang diadakan di Batu Caves, bagi meraikan rakyat beragama Hindu sejajar dengan amalan kepelbagaian agama di negara ini.

Bagaimanapun, Perdana Menteri tidak boleh menyertai sebarang acara keagamaan mereka kerana ia menyalahi atau bertentangan dengan kehendak Islam.

Mufti Perlis yang baharu dilantik, Datuk Dr Mohd Asri Zainul Abidin berkata, Najib wajar meraikan penduduk berlainan agama yang mengadakan acara keagamaan sebagai pemimpin nombor satu negara, yang menjaga kepentingan semua bangsa dan agama.

Menurutnya, sebagai Perdana Menteri, Najib bukan hanya menjaga orang Melayu tetapi kaum lain termasuk Cina dan India yang mempunyai fahaman agama berbeza tetapi masih perlu diraikan. =

“Perdana Menteri boleh pergi untuk meraikan acara keagamaan kaum lain tetapi jangan sampai menyertai program yang diadakan sehingga dilihat menjadi sebahagian daripada mereka.

“Beliau boleh datang bersalaman dengan mereka dan kemudian terus naik pentas. Dalam ucapannya, boleh selit mengenai kepentingan menjaga keharmonian kaum dan agama untuk mengelakkan ketegangan atau pergaduhan akibat perbalahan agama,” katanya ketika ditemui Sinar Harian di pejabatnya, semalam.

Sehubungan itu, pegawai atau penasihat Perdana Menteri perlu memainkan peranan penting dengan bertegas kepada penganjur agar mematuhi kehendak agama kerana Najib adalah orang Islam.

“Mereka perlu tegas dalam hal ini dan memaklumkan kepada penganjur Thaipusam di Batu Caves bahawa Najib boleh hadir dengan syarat tidak boleh mengambil bahagian dalam sebarang bentuk acara keagamaan penganut Hindu.

“Ini yang dilarang oleh Islam. Pemimpin Islam tidak dilarang menghadiri program penganut agama lain tetapi mesti ada had dan batasannya,” katanya.

Menurutnya, penasihat Perdana Menteri juga perlu memaklumkan kepada penganjur agar tidak menghadiahkan kalungan bunga kepada Najib atau memintanya memakai pakaian orang Hindu ketika menyambut acara keagamaan.

“Najib boleh datang dengan memakai sut. Tidak salah berpakaian sedemikian. Yang penting Najib meraikan program keagamaan penganut Hindu kerana beliau adalah Perdana Menteri Malaysia dan menjaga kepentingan semua rakyat Malaysia,” katanya.

Asri juga mengambil contoh anggota polis Islam bertugas menjaga keselamatan di Batu Caves sempena Thaipusam dan itu tidak bermakna mereka turut merayakannya.

“Anggota polis menjaga keselamatan orang ramai dan memastikan perayaan itu berlangsung dalam suasana aman tanpa sebarang gangguan.

“Mereka tidak merayakan acara itu sebaliknya hanya menjalan tugas mengawal keselamatan dan ketenteraman awam,” katanya.

Kejadian Tembakan Di Bachok

February 5, 2015

As Salam Ydh Tuan

Makluman Awal, Satu kejadian samun dan telah melepaskan tembakan. masa kejadian lebih kurang 1745hrs bertarikh 05/02/2015 bertempat di Ultra Maju Trading, Hadapan Sek, Keb, Beris Lalang.


(3) das tembakan telah dilepaskan oleh suspek kepada satu sekeluarga suami
(Cedera di bahagian dada dan lutut ),
isteri ( digari oleh penjenayah) dan seorang anak perempuan( terkena tembakan di bahagian paha ). Mangsa telah dibawa ke Hospital Kota Bharu


(3) Penjenayah menggunakan kenderaan jenis Proton Preve.
nom.pendaftaran : CDC4561
Warna : Hitam

Polis akan panggil Ismail Sabri beri keterangan

February 2, 2015

Polis akan memanggil Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob memberikan kenyataan berhubung status di laman sosial Facebook miliknya yang menggesa orang Melayu memboikot perniagaan Cina.

Ketua Polis Negara Tan Sri Khalid Abu Bakar menulis di akaun Twitter miliknya @KBAB51 petang tadi, Khalid berkata Ismail akan dipanggil bagi memastikan keharmonian kaum terpelihara.

"@PDRMsia akan panggil menteri pertanian untuk kita rakam percakapannya dalam isu ini. PDRM akan memastikan keharmoniam kaum dihormati," katanya di laman sosial tersebut.

Melalui laman Facebooknya, menteri pertanian dan industri asas tani itu semalam menggesa pengguna Melayu memboikot peniaga Cina yang masih enggan menurunkan harga barang meskipun harga bahan api mengalami penurunan.

Bekas menteri perdagangan dalam negeri, koperasi dan kepenggunaan (KPDNKK) itu berkata, melalui boikot, selaku kumpulan besar mewakili pengguna, orang Melayu mempunyai kuasa mendesak peniaga Cina menurunkan harga barang.

"Maaf saya beri pandangan, selain daripada KPDNKK yang patut gunakan Akta Kawalan Harga dan Anti Pencatutan untuk ambil tindakan kepada peniaga yang naikkan harga barang tanpa sebab munasabah, kuasa terbesar ada pada pengguna.

"Majoriti pengguna adalah Melayu, Cina adalah minoriti, kalau Melayu boikot perniagaan mereka, tentu mereka tiada pilihan untuk turunkan harga barang," katanya. – 2 Februari, 2015.

Tengku Puan Pahang Bersuara Tentang Isu Gambar Anjing

February 1, 2015



Memang biadap perkara ni.

Jadual Kuliah Bulan FEB UAI



Sebarkan dan semoga bermanfaat untuk umat islam bersama.

Semasa

Hiburan

Sukan

 

© Copyright Kerabu Bersuara 2007 -2013 | Design by Kerabu Bersuara | Published by Kerabu Bersuara Group | Powered by Blogger.com.