News Update :

Twitter

Politik

Kenyataan

Agama

Dunia

Agak-agak la nak fitnah pun

April 30, 2015



Ingat puak pemuda pas lapar sangat ke duit haram tu?

Tak masuk akal harga ni



Apa nasib rakyat marhaen seperti kita ni. Menteri tak makan rasanya benda macam ni.

TG Haji Hadi Bicara Hudud Di Singapura

April 28, 2015



Semoga allah memberi kekuatan kepada semua pimpinan parti islam terbesar di malaysia ini.

Allahuakhbar.

Cerita Bodoh Untuk Umno



Musim pilihan raya, ramai turun padang tunjuk baik.

Bas Langgar Najib?

April 26, 2015



Kejadian tak tahu berlaku di mana. Billboard najib dilanggar bas.

Marah sangat erk?

Tun M masih tidak faham GST - Ahmad Maslan

April 25, 2015




KUALA LUMPUR: Bekas Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad disifatkan masih belum memahami sepenuhnya maksud cukai barangan dan perkhidmatan (GST) sehingga dilihat mahu mengekalkan cukai jualan dan perkhidmatan (SST) yang jelas lebih tinggi cajnya kepada rakyat.

Timbalan Menteri Kewangan Datuk Ahmad Maslan berkata, Dr Mahathir juga mungkin masih belum mendapat penerangan terperinci atau tersalah tafsir mengenai pelaksanaan GST daripada orang-orang di sekelilingnya.

"Saya rasa orang di sekelilingnya tidak memberi penerangan lengkap lagi terperinci mengenai GST kepada Dr Mahathir.

"Jelas peratus GST merupakan cukai yang lebih rendah daripada SST sebelum ini. Bagaimana boleh dia (Dr Mahathir) kata lebih baik jika kerajaan membatalkan GST?," katanya ketika menghubungi Astro AWANI di sini hari ini.

Tun M Drive Sendiri Pagi Ni





Hari ni tun hadir dalam satu majlis dialog. Pandu sendiri bersama isteri.

Undi lah PAS

April 24, 2015



Semoga allah berkati segala usaha yang kita buat selama ini.

Allahuakhbar!

Yang Ni La Mahathir Tak Suka



Tabur wang ringgit..

Gambar Sultan Dihina Dengan Gambar Lucah



Kita harap pihak polis boleh ambil tindakan yang sewajarnya.

Mukhriz buat hal lagi?

April 23, 2015



Apa dah jadi?

Ini bukan di malaysia

April 22, 2015




Syabas najib dan rosmah!

Guru Perjuangkan Mansuh PBS Dibuang Kerja

April 21, 2015





Akhirnya, perjuangan seorang guru ini ditamatkan dengan cara yang begini.

Sebarkan. Ayuh kita perjuangkan hal ini. KPM dari dulu memang zalim dan kejam.

Calon Pas Parlimen Rompin



Insya allah, perjuangan diteruskan demi memperbaiki kelemahan pentadbiran najib.

Gst yang mencekam kehidupan rakyat akan diperjuangkan.

Teruskan sokongan kepada pakatan rakyat.

INSIDEN PENARI GHAIRAH : PENGANJUR PEKAN BUDAYA KEBAL UNDANG-UNDANG?

April 20, 2015

Assalamualaikum.Sabda rasulullah saw dalam hadis Bukhari "Jika kamu sudah hilang malu, maka berbuatlah sesukamu".

Saya mendapat beberapa keping foto yang menunjukkan beberapa orang yang boleh dikategorikan sebagai warga emas dan menghampiri umur warga emas sedang berjoget di atas pentas bersama dengan beberapa perempuan yang boleh disifatkan sebagai anak ataupun cucu kepada lelaki-lelaki tersebut.Saya tidak bercadang untuk menyiarkan gambar tersebut kerana malu dengan aksinya. Dimaklumkan juga ianya terjadi pada majlis penutupan Pekan Budaya di Pantai Kelulut Marang.

Saya ingin menzahirkan rasa kekesalan yang amat sangat dengan apa yang telah berlaku. Lebih-lebih lagi majlis penutupan itu adalah terbuka kepada orang awam dan pastinya terdedah kepada kanak-kanak yang masih tidak mengerti apa-apa. Bukan ini caranya berhibur yang diharuskan syarak.

Dalam kita semua sibuk membicarakan tentang hudud yang akan dilaksanakan di Kelantan(yang telahpun juga disokong oleh MB Datuk Razif walaupun menolak usul saya dalam sidang Dun) amat malang penganjur memilih untuk membakar semangat dosa dan noda penduduk Marang. Dalam pada kerajaan Terengganu kononnya bertegas untuk mengenakan hukuman kepada orang ramai yang berpakaian tidak sopan dan juga denda keatas mereka yang berpeleseran tanpa ikatan yang sah, penganjur nampaknya kebal daripada semua itu.

Saya mengajak kepada semua, bahkan seruan ini bukan kali yang pertama mungkin sudah ribuan kali melalui ceramah, khutbah, penulisan dan lain-lain untuk menilai sendiri sikap pimpinan Umno terhadap maksiat. Mereka sememangnya sukakan maksiat paling tidakpun tidak membenci maksiat. Bagi mereka hiburan adalah penting dan tidak kira apa bentuknya asalkan boleh berhibur. Seruan saya, cukuplah penyokong Umno untuk menyokong kepimpinan sebegini.

Kepada pakcik dan adik penari yang di atas pentas itu saya mohon Allah kurniakan kesihatan yang baik untuk bertaubat. Malulah kepada Allah.

YB Ustaz Mohd Nor Hamzah
Ketua Penerangan Badan Perhubungan Pas Terengganu
29 Jamadilakhir 1436 bersamaan 19 April 2015

BULAN REJAB: KEMULIAAN DICEMARI KEPALSUAN

April 19, 2015



Bulan Rejab: Kemuliaan Dicemari Kepalsuan


Oleh:
Dr.Arieff Salleh bin Rosman,
Felo Fatwa


Bulan Rejab merupakan salah satu daripada 'al-Ashur al-Hurum' (bulan-bulan haram) selain bulan Muharram, Zulkaedah dan Zulhijjah. Bulan-bulan haram merupakan bulan mulia sebagaimana firman Allah SWT dalam surah al-Taubah ayat 36, yang bermaksud, "Sesungguhnya bilangan bulan-bulan di sisi (hukum) Allah ialah dua belas bulan, (yang telah ditetapkan) dalam Kitab Allah semasa Dia menciptakan langit dan bumi. Antaranya empat bulan haram (yang dihormati). Ketetapan yang demikian itu ialah agama yang betul lurus, maka janganlah kamu menganiaya diri kamu dalam bulan-bulan yang dihormati itu (dengan melanggar laranganNya)...." Abu Bakrah melaporkan, Nabi Muhammad saw bersabda, "Sesungguhnya masa itu beredar sebagaimana hari Allah mencipta langit dan bumi iaitu setahun itu ada dua belas bulan. Antaranya ada empat bulan haram (yang dihormati) iaitu tiga bulan berturut-turut: Zulkaedah, Zulhijjah, dan Muharram. Seterusnya Rejab iaitu antara bulan Jamadilakhir dan Sya'ban." (Hadis sahih direkodkan oleh Imam Bukhari dan Muslim).

Imam Ibnu Rajab al-Hanbali menjelaskan, maksud Rejab ialah agung (Lata'if al-ma'arif, hlm. 117). Oleh sebab itu, bulan Rejab adalah bulan yang agung dan mulia. Antara keistimewaan bulan Rejab ialah berlakunya peristiwa Isra' dan Mikraj yang menurut majoriti ulama' ia berlaku pada 27 Rejab.

Namun isu yang timbul ialah kemuliaan bulan Rejab sebagai salah satu bulan haram telah dicemari dengan pengagungan yang bersumberkan kepada laporan/hadis palsu yang direka-reka yang diistilahkan dalam ilmu hadis sebagai hadis maudhuk.

Mengagungkan bulan Rejab bukanlah satu persoalan yang baru. Ia telah pun wujud pada zaman Jahiliyyah; sebelum kedatangan Islam. Masyarakat Arab Jahiliyah begitu mengagungkan bulan Rejab sehingga mereka menjadikannya sebagai perayaan. Antara amalan popular yang dilakukan oleh sebahagian orang Islam di Malaysia apabila datangnya bulan Rejab ialah mereka berusaha bersungguh-sungguh untuk melakukan puasa sunat Rejab dan menghidupkan malam dengan sembahyang sunat Rejab.


Umat Islam di Malaysia khususnya dan dunia umumnya; kini dan dahulu, telah disajikan dengan pelbagai janji manis jika melakukan sesuatu amalan khusus di bulan Rejab. Satu kebenaran yang perlu dijelaskan kepada umat Islam ialah tiada amalan khusus dalam bulan Rejab yang dilaporkan daripada Rasulullah SAW dari hadis sahih. Amalan tertentu seperti solat sunat Rejab, puasa Rejab dan umrah di bulan Rejab adalah sebahagian kecilnya bersandarkan kepada hadis lemah (daif) dan kebanyakkannya adalah hadis palsu (maudhuk).

Isu mencemarkan bulan Rejab dengan janji-janji daripada sumber yang palsu ini sudahpun wujud sekian lama. Antara ulama terdahulu yang membongkar usaha golongan pemalsu hadis yang membuat pembohongan terhadap Nabi Muhammad saw berkaitan kelebihan bulan Rejab dan amalan khusus padanya, antaranya ialah Imam ahli hadis Abu al-Khattab 'Umar bin Hasan ibn Dihyah (w. 633H) yang mengarang buku yang bertajuk 'Ada' ma wajab min bayan wad' al-wadda'in fi Rajab (Melaksanakan apa yang wajib dengan menerangkan pemalsuan yang dilakukan oleh pembohong berkaitan Rejab)' dan Imam Ibnu Hajar al-'Asqalani (w. 852H) yang mengarang risalah yang bertajuk 'Tabyin al-'ajab bi ma warada fi fadhl Rajab (Menjelaskan perkara yang pelik berkaitan dengan apa yang disampaikan tentang kelebihan Rejab)'.

'Ata; seorang ulama tabi'in menjelaskan, Nabi Muhammad saw melarang daripada berpuasa penuh sebulan bulan Rejab agar ia tidak dijadikan sebagai perayaan sebagaimana yang dilakukan oleh orang Arab Jahiliyyah (Ibnu Rajab, Lata'if al-ma'arif, hlm. 11). Ibnu Hajar al-'Asqalani menjelaskan, "Larangan daripada berpuasa sebulan penuh pada bulan Rejab adalah berkaitan dengan individu yang melakukannya kerana terpengaruh dengan amalan orang Arab jahiliyyah yang begitu mengagungkan bulan Rejab.

Tetapi jika seseorang itu berpuasa sunat sama seperti bulan lain tanpa menganggap puasa bulan Rejab adalah lebih utama daripada bulan lain, tidak mengkhususkan puasa hari tertentu bulan Rejab bagi mendapat ganjaran tertentu, maka amalan itu tidak menjadi kesalahan. Begitu juga dengan individu yang menghidupkan malam bulan Rejab dengan beribadah sebagaimana dia beribadah pada malam bulan lain. Tetapi jika seseorang beribadah sunat hanya pada bulan Rejab sahaja dengan anggapan ia khusus untuk bulan Rejab, maka ia adalah amalan yang dilarang." (Tabyin al-'ajab, hlm. 49).

Imam Ibnu Hajar al-'Asqalani menjelaskan tujuan beliau mengarang risalah yang bertajuk 'Tabyin al-'ajab bi ma warada fi fadhl Rajab' : "Telah berulang-ulang soalan yang dikemukakan tentang kelebihan bulan Rejab, tentang berpuasa dan solat sunat padanya. Serta untuk menjelaskan yang mana hadis yang sahih dan yang palsu." Kesimpulan daripada analisa yang dilakukan oleh Imam Ibnu Hajar ialah, "Langsung tidak terdapat hadis sahih yang boleh dijadikan hujah tentang kelebihan bulan Rejab, puasa sunat khusus Rejab, juga solat sunat qiyamullail khusus Rejab...namun begitu terdapat sebahagian ulama yang membenarkan menerima hadis yang menjelaskan tentang kelebihan bulan Rejab walaupun hadis itu daif, tetapi tidak boleh diterima jika ia hadis mauduk."

Antara kelebihan bulan Rejab dan amalan khusus padanya yang bersumberkan laporan/hadis palsu ialah:

i. Hendaklah kamu memuliakan bulan Rejab nescaya Allah muliakan kamu dengan seribu kemuliaan di hari Qiamat Laporan ini palsu kerana ia direka oleh seorang pelapor hadis yang dilabel oleh ulama hadis sebagai seorang pembohong iaitu Abu al-Barakat Hibatullah ibn al-Mubarak al-Saqati.

ii. Bulan Rejab Bulan Allah, Bulan Syaaban bulanku, dan bulan Ramadhan bulan umatku. Laporan ini palsu kerana ia direka oleh seorang pelapor hadis yang dilabel oleh ulama hadis sebagai seorang pembohong iaitu Abu Bakar Muhammad bin Hasan al-Naqqash. Dalam rantaian pelapor hadis ini juga terdapat individu yang tidak dikenali seperti al-Kassa'i.

iii. Kelebihan bulan Rejab dari segala bulan seperti kelebihan Quran atas segala zikir. Laporan ini palsu kerana ia direka oleh seorang pelapor hadis yang dilabel oleh ulama hadis sebagai seorang pembohong iaitu Abu al-Barakat Hibatullah ibn al-Mubarak al-Saqati.

iv. Sesiapa berpuasa tiga hari pada bulan Rejab, Allah menuliskan untuknya pahala berpuasa sebulan. Sesiapa yang berpuasa tujuh hari ditutup baginya tujuh pintu neraka. Sesiapa berpuasa lapan hari, Allah membuka baginya lapan pintu syurga. Sesiapa berpuasa setengah bulan Rejab, Allah menuliskan untuknya memperoleh keredaanNya, sesiapa yang ditulis baginya keredaanNya, orang itu tidak akan diazab. Sesiapa yang berpuasa sebulan Rejab, Allah akan menghisab orang itu di padang Mahsyar dengan hisab yang mudah. Laporan ini palsu kerana ia direka oleh seorang pelapor hadis yang dilabel oleh ulama hadis sebagai seorang pembohong iaitu Aban bin Abi 'Iyash. Laporan-laporan lain yang menjelaskan kelebihan berpuasa mengikut bilangan hari di bulan Rejab juga laporan palsu, antaranya direka oleh Uthman bin Matar, Harun bin 'Antarah, dan Farrat bin al-Sa'ib.

v. Sesiapa sembahyang maghrib pada hari pertama bulan Rejab, kemudian selepas itu dia bersembahyang sunat 20 rakaat dengan sepuluh kali salam, setiap rakaat dibaca surah al-Fatihah dan selepas itu membaca surah al-Ikhlas sekali, adakah kamu tahu pahalanya? Laporan ini palsu kerana ia direka oleh seorang pelapor hadis yang dilabel oleh ulama hadis sebagai seorang pembohong iaitu al-Husayn bin Ibrahim. Terdapat laporan palsu lain yang direka menjelaskan kelebihan tertentu jika bersembahyang sunat dengan bilangan rakaat tertentu dengan bacaan tertentu pada bulan Rejab. Antara individu lain yang bertanggungjawab membuat laporan palsu tersebut ialah Ali bin Abdullah bin Jahdam, Aban bin Abi 'Iyash. Sembahyang tersebut juga diistilahkan sebagai sembahyang sunat Ragha'ib.

vii. Bersedekah pada bulun Rejab dijauhkan Allah daripada api neraka. Laporan ini palsu kerana ia direka oleh seorang pelapor hadis yang dilabel oleh ulama hadis sebagai seorang pereka hadis iaitu Aban bin Abi 'Iyash.

HARAM MENYEBAR HADIS PALSU

Al-Mughirah bin Syu'bah melaporkan, Nabi Muhammad saw bersabda, "Sesungguhnya pembohongan yang dilakukan ke atasku adalah tidak sama dengan pembohongan yang dilakukan ke atas orang lain. Sesiapa yang membuat pembohongan terhadapku dengan sengaja, maka bersedialah dia dengan tempat duduknya di dalam api neraka." (Hadis sahih direkod oleh Imam al-Bukhari).

Syeikh Abu Asma' Ibrahim bin Ismail Ali 'Asr menjelaskan dalam pendahuluannya kepada suntingan karya Imam Ibn Hajar al-'Asqalani yang bertajuk 'Tabyin al-'ajab bi ma warada fi fadhl Rajab', ramai dalam kalangan pendakwah, penceramah, guru agama, khatib yang tidak sensitif terhadap hadis maudhuk, sehingga mereka menyampaikannya kepada masyarakat tanpa berusaha mengenalpasti status sesuatu hadis. Perkara merbahaya ini boleh menceburkan mereka dan anggota masyarakat yang menyebarkan hadis palsu dalam ancaman Nabi, "Sesiapa yang berdusta terhadapku, maka bersedialah tempatnya di dalam api neraka". Walaupun mereka tidak berniat untuk melakukan pendustaan terhadap Rasulullah, tetapi dengan tindakan mereka menyebarkan hadis palsu sedangkan mereka sudah dijelaskan kepalsuan hadis itu, mereka telah terjebak dalam melakukan pendustaan terhadap Rasulullah saw.

Abu Hurairah melaporkan, Nabi Muhammad saw bersabda, "Cukuplah seseorang itu sudah dianggap berdosa dengan dia menyebarkan segala berita yang didengar tanpa disiasat terlebih dahulu." (Hadis sahih direkod oleh Imam Muslim).

Umat Islam tidak perlu disajikan dengan pahala dan fadhilat untuk melakukan amalan khusus hanya di bulan Rejab sahaja, sedangkan ia bersumberkan laporan/hadis palsu yang merupakan pembohongan terhadap Nabi Muhammad saw. Adalah amat baik kita dapat melazimi diri dengan melaksanakan amal ibadah secara berterusan yang bersumberkan dalil yang benar daripada al-Quran dan hadis sahih; tentang kelebihan menghidupkan malam dengan solat sunat seperti tahajud dan witir, puasa sunat isnin khamis, puasa sunat hari ke 13, 14, dan 15 setiap bulan, puasa sunat selang sehari seperti cara puasa Nabi Daud.

Marilah sama-sama kita memelihara kemuliaan bulan haram seperti bulan Rejab ini daripada dicemari dengan hadis palsu.
 

Wallahu a'lam.

Salam Rejab- Admin Kerabu Bersuara



| Salam Rejab |

Bulan Rejab, bulan ketujuh di dalam kalendar Islam ini adalah merupakan Syahrullah (Bulan Allah), bulan yang sangat dimuliakan dan amat ditunggu-tunggu oleh mereka yang mencari kebajikan. Rejab merupakan pintu gerbang kepada bulan-bulan mulia yang bakal menyusul, iaitu Bulan Syaaban, Ramadan dan juga Syawal.

Rasulullah SAW bersabda: “Sesungguhnya zaman itu akan terus berlalu sebagaimana saat Allah menciptakan langit dan bumi. Setahun itu ada dua belas bulan. Empat di antaranya ialah bulan yang haram, tiga di antaranya ialah berturut-turut, iaitu bulan Zulkaedah, Zulhijah dan Muharam. Bulan Rejab adalah bulan Mudhar (nama satu kabilah) yang terletak di antara Jamadilakhir dan Syaaban.” (Hadis riwayat Imam al-Bukhari)

Sesungguhnya dalam bulan ini Allah menganugerahkan rahmat dan keberkatan yang amat banyak kepada hamba-hambaNya. Sesiapa memuliakan bulan Rejab, nescaya Allah memuliakan mereka dengan seribu kemuliaan. Gandingan 3 bulan (Rejab, Sya’aban dan Ramadhan) merupakan satu tempoh yang amat berkat. Setiap satu mempunyai keistimewaan tersendiri.

Kemuliaan Rejab kerana Israk Mikrajnya, Sya’aban dengan malam Nisfu Sya’aban dan Ramadhan dimuliakan dengan Lalilatul Qadr. Di antara rahmat Allah yang terbesar dikurniakan kepada hambaNya ialah dengan melipatgandakan pahala setiap amalan yang dilakukan dalam bulan ini. Di antara amalan pada waktu siang ialah puasa, solat sunat, tasbih, selawat, membaca al-Quran, istighfar, sedekah dan seumpamanya. Manakala waktu malam diisi dengan solat tahajud, solat sunat tasbih, zikir, tasbih, selawat, baca al-Quran dan istighfar. Sepanjang Rejab, Allah melipatgandakan pahala dan keampunan serta mengangkat darjat di dalam syurga.

Allah melimpahkan keampunan dan rahmat yang tidak diberi pada bulan-bulan lain. Amalan sedekah juga dibalas dengan ganjaran yang besar. Sesiapa bersedekah dalam bulan Rejab diberi ganjaran setiap sehelai bulu roma di tubuhnya dengan 1000 kebajikan, diangkat 1000 darjat dan dihapus 1000 kejahatan.

Ramai Tertipu Dengan Skim Emas Oleh Khazanah Bangsa?







Inilah org bertanggungjawab terhadap program membangunkan ekonomi org melayu dlm skim jual beli emas. Amount yg telah di tipu cecah RM 800 -999JUTA!! Kesian org Melayu kene tipu hidup2, Report polis tak jadi apa sbb kes Under BNM.. Dia menggunakan pengaruh kerabat diraja utk berselindung disebalik kekejaman dia. Strategi penipuan yg amat terancang dan kini mangsa2 merana & derita akibat keterlanjuran janji palsu..

Lagi Kes Bayi Ditinggal



Apa nak jadi dengan dunia sekarang. Akhir zaman semakin banyak masalah dan kelakuan maksiat.

Pelakon Amar Bahrin Cedera Ringan





Semoga pelakon ni cepat sembuh.

MB Kelantan Sedang Berkuliah Di Raub

April 18, 2015



Yang mana berdekatan boleh hadir ke taman syurga..

Semoga mendapat ilmu yang berkat.

Kaki Cabul Dalam LRT Dikesan



Sila berhati-hati khususnya para wanita di luar sana.

Guru Di Pasir Mas Dipukul Pelajar



Harap polis ambil tindakan sewajarnya. Kes ni jangan biarkan menjadi dendam.

Mengikut maklumat, guru ni baru ditukarkan dari gua musang ke smk lemal, pasir mas.

Nak Buruk Kan Nama Pemimpin Pas Kelantan Le Tu

April 16, 2015



Hang tahu, hang tak p report ke? Hang nak salahkan pemimpin drngan petik sebarang.

Aku rasa kalau exco tahu, pasti dia orang pertama yang suruh ambil tindakan.

Hahaha.. Hang tu perangai macam umno.

Luahan Isteri Yang Suami Dipukul Sampai Mati



Apa nak jadi dengan masyarakat sekarang? Amat malang.

Allah beri hukuman yang setimpal.

Betul Pas Selangor Halang Ustaz Ahmad Awang Ceramah?

April 15, 2015




Harap jangan la sebarkan fitnah.

Geng pasma dok sebar berita palsu.

Siapa Nak Ganti Tempat Ahmaf Maslan?

April 14, 2015



Nampaknya ada calon dari sarawak.

Aidana Baizieva Pandu Helikopter?

Data CVR dedah Aidana Baizieva terlibat dalam pengendalian helikopter


KUALA LUMPUR: Data daripada alat perakam suara kokpit (CVR) menunjukkan wanita yang dikenal pasti sebagai teman kepada juruterbang helikopter malang itu turut terlibat dalam mengendalikan pesawat itu.

Pasukan penyiasat menemui maklumat baharu itu yang mengaitkan peranan Aidana Baizieva iaitu rakan kepada Kapten Clifford William Fournier dalam kejadian pada 4 April yang mengorbankan enam orang termasuk Tan Sri Dr Jamaluddin Jarjis, lapor portal berita The New Straits Times.

“Tidak menjadi kesalahan untuk Fournier membawa teman dalam penerbangan itu atau duduk di sebelahnya. Namun, data menunjukkan Baizieva telah terlibat secara aktif dalam operasi pesawat.

“Ia tidak sepatutnya begitu,” lapor berita itu lagi yang memetik kata sumber.

Baizieva, 25, berasal dari Kyrgyztan, dilaporkan mengikuti latihan penerbangan dengan Fournier.

Selain Jamaluddin, Fournier dan Baizieva, nahas berkenaan turut mengorbankan Ketua Setiausaha Sulit Perdana Menteri, Datuk Seri Azlin Alias; Ketua Pegawai Eksekutif SP Baiduri, Datuk Tan Huat Seang; dan pengawal peribadi Jamaluddin, Razakan Seran.

Data CVR juga mendedahkan, tidak seorangpun daripada penumpang pesawat Dauphin AS365N2 itu berkata-kata dalam tempoh beberapa minit sebelum ia terhempas, sedangkan sebelumnya mereka rancak berbual sejak berlepas dari Kuantan.

“Hanya bunyi nafas yang terakam dalam CVR. Mereka yang berada di dalam pesawat bercakap tentang banyak perkara yang tidak relevan dengan siasatan, tetapi kemudian mereka senyap selama beberapa minit.

“Namun, janganlah ada spekulasi tentang perkara ini, mungkin keadaan senyap itu terjadi atas beberapa sebab lain, seperti penumpang keletihan,” kata sumber itu lagi.

Siasatan awal juga mendapati helikopter berkenaan terbang pada ketinggian 2,000 kaki di ruang udara Semenyih sebelum ia tiba-tiba menjunam dan semua saluran komunikasi terpadam.

Situasi itu dikatakan memberi petanda berlaku letupan di udara sebelum pesawat itu terhempas.

Tulisan Terbaru Mahathir Menyerang Najib!

April 13, 2015




SOAL TAK JAWAB

chedet.cc/?p=1645

1. Saya sedar saya keseorangan. Tetapi jika saya juga berasa bertanggungjawab kepada rakyat salahkah. Apabila duit rakyat hilang dan ini tersembunyi dari rakyat salahkah kalau saya tanya.

2. Saya fikir jika diadakan soal jawab melalui T.V tentulah kerana ingin beritahu rakyat, bukan saya sahaja.

3. Hakikatnya wang 1MDB ada dimana masih tidak dijawab, kata Dato Sri Najib wang itu tidak ada di Cayman Islands. Tetapi dulu mengaku ada di Cayman Islands dan sudah dibawa balik.

4. Rakyat jadi lebih keliru. Jika tidak ada di Cayman Islands, ada dimana? Daripada mana datang wang yang separuh dibawa balik dahulu dan separuh dibawa balik untuk disimpan di Singapura.

5. Kenapa perlu simpan duit yang bukan dari Cayman Islands dan tidak diguna untuk bayar faedah dua billion. Kenapa kerajaan membuat standing credit sebanyak 900 million.

6. Berkenaan Altantuya, saya hanya bertanya siapa yang memberi arahan kepada Sirul yang dikena hukum bunuh. Saya tidak tuduh Najib. Biasanya anggota polis atau tentera tidak tembak mati sesiapa melainkan diserang atau di arah. Ini soal nyawa manusia. Kalau salah, bunuhlah Sirul. Tetapi kalau menjalankan tugas, menurut perintah tidak adil lah jika Sirul dibunuh.

7. Ramai orang datang jumpa saya. Jika keluarga Sirul nak jumpa, saya jumpa. Ini bukan soal lapan tahun dahulu. Ini soal nak gantung anak orang ini hari ini.

8. Rakyat tidak tanya. Tetapi ramai tanya saya. Saya tak dapat jawab. Saya tanya orang yang boleh jawab.

9. Banyaklah lagi soalan saya yang tidak dijawab. Sebaliknya, tindakan saya ini kononnya kerana jambatan bengkok tidak dibina.

10. Jika kerana jambatan bengkok yang saya marah, saya patut tuntut perletakan Najib sebelum PRU 13. Sebaliknya saya berkempen untuk kemenangan Najib. Kepimpinan Najib di Selangor tidak berkesan.

11. Sokongan dari kumpulan-kumpulan tertentu tidak bermakna mereka sokong 1MDB. Mereka takut. Ada yang tanya saya berkenaan dengan 1MDB dan minta saya buat sesuatu. Sekarang ada ugutan terhadap sesiapa yang tidak menyatakan sokongan kepada Najib.

12. Teringat saya kepada ribuan orang yang dibawa berhimpun dan disuruh angkat sepanduk “I love PM” dan menyanyi “I M 4 U”. Tetapi dalam PRU 13 kalah.

Makanan Khas Untuk Ahmad Maslan

April 11, 2015




Bagus untuk minda dan kecerdasan akal. Insya allah.

Mahkamah jatuh hukuman mati ke atas ketua Ikhwanul Muslimin

MESIR: Mahkamah Mesir mengesahkan hukuman mati terhadap ketua Ikhwanul Muslimin, Mohamed Badie dan 11 defendan lain hari ini dan penjara seumur hidup ke atas seorang warga Amerika Syarikat-Mesir atas tuduhan keganasan.

Hakim Mohamed Nagy Shehata turut menjatuhkan mati ke atas dua defendan yang melarikan diri dan memutuskan hukuman penjara seumur hidup terhadap 23 tertuduh lain.

Semua defendan didakwa merancang demonstrasi keganasan dari ibu pejabat mereka di Kaherah selepas tentera menggulingkan Presiden dari Ikhwanul Muslimin, Mohamed Morsi pada Julai 2013.

Di antara mereka yang dipenjara seumur hidup ialah Mohamed Soltan, warga AS-Mesir yang melancarkan mogok lapar. Bapanya ialah Salah Soltan antara 11 defendan yang dijatuhi hukuman mati. Bekas jurucakap sayap politik Ikhwanul Muslimin, Gehad Haddad turut dipenjara seumur hidup iaitu selama 25 tahun. Hukuman itu boleh dirayu di Mahkamah Agung yang sebelum ini menolak rayuan berpuluh hukuman mati.

Setakat ini, Mesir menjatuhkan hukuman mati ke atas seorang ahli pertubuhan itu selepas Morsi digulingkan selepas didapati bersalah membunuh seorang belia ketika demonstrasi keganasan pada Julai 2013. - AFP

Dr Asri Dilarang Untuk Sampaikan Khutbah di Kelantan?

April 10, 2015



Betul ke berita ini?

Saya tetap hormat Tun Mahathir - Najib

April 9, 2015



KUALA LUMPUR: Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak berkata beliau tetap menghormati Tun Dr Mahathir Mohamad seperti mana beliau menghormati rakyat Malaysia yang lain.

Najib berkata, beliau bersikap terbuka jika mana-mana pihak mengkritik pentadbiran dan kepimpinannya namun berharap ia dilakukan secara bertanggungjawab.

Katanya, beliau meneliti setiap kritikan yang dibuat namun akan mengutamakan kepentingan rakyat dan parti itu dalam membuat sesuatu keputusan.

"Saya menghormati Tun Mahathir sepertimana saya menghormati semua rakyat Malaysia.

"Saya bersikap terbuka jika mana-mana pihak mengkritik pentadbiran dan kepimpinan saya.

"Saya meneliti, saya menimbang kewajaran setiap kritikan itu. Apapun pendapat individu, pada kesudahannya, saya akan bertanggungjawab kepada rakyat dan kepada parti.

"Itu saya nak tegaskan," katanya semasa diwawancara dalam program Soal Jawab TV3 Edisi Khas yang turut disiarkan di Astro AWANI malam ini.

Dalam temubual itu, Perdana Menteri menafikan pemberian Bantuan Rakyat 1Malaysia (BR1M) kepada isi rumah yang berpendapatan kurang daripada RM4,000 sebulan adalah 'handout'.

Sebaliknya, beliau menjelaskan ia adalah satu bentuk jaringan keselamatan sosial untuk golongan itu.

Najib berkata, pemberian BR1M yang dicadangkan oleh Jawatankuasa Dasar Fiskal itu dapat memberi timbal balas kepada golongan berpendapatan rendah berikutan pengurangan dan pemansuhan subsidi.

Katanya banyak negara juga mempunyai sistem jaringan keselamatan sosial dalam pelbagai kaedah bagi membela nasib rakyat mereka.

 

Seksi Juga Isteri Muda Nazri Aziz

April 8, 2015



Pergh.. Boleh tahan dato seri nazri.

Menteri pelancongan la katakan.

Khabar dari Parlimen- Harapan dan Terus Berdoa

[Khabar dari Parlimen- Harapan dan Terus Berdoa]

1. Mungkin ramai yang sedang menanti pembentangan Rang Undang-Undang Persendirian oleh Ahli Parlimen Marang, Dato' Seri Tuan Guru Haji Abdul Hadi Awang. Untuk makluman, setakat hari ini giliran pembentangan masih yang terakhir, iaitu nombor 24. Pada kebiasaannya urusan kerajaan seperti Rang Undang-Undang dan Usul mestilah didahulukan namun, Peraturan Tetap Dewan ada menyatakan perlunya seorang Menteri mencadang untuk urusan usul tertentu didahulukan. Ini bermakna, pihak Kerajaan boleh memohon usul pada no 24 itu diawalkan gilirannya.

2. Esok,merupakan hari terakhir Sidang Dewan Rakyat sesi kali ini. Jikalau, diizinkan Rang Undang-Undang Persendirian untuk meluaskan kuasa Mahkamah Syariah di dalam Akta Mahkamah Syariah (Bidang Kuasa Jenayah) 1965 akan dibentangkan oleh Tuan Guru Presiden PAS. Situasi luar biasa dan sejarah akan berlaku jika undian dibuat kerana ia akan merentasi sempadan parti politik dan menguji sejauhmana kesediaan Ahli Parlimen Muslim daripada PAS, UMNO, PKR dan DAP untuk menyokong usul ini.?

3. Perlu diingat, Rang Undang-Undang Persendirian ini bukanlah berkenaan Hudud secara langsung tetapi ia ada kaitan untuk membuka jalan ke arah pelaksanaan Enakmen Kanun Jenayah Syariah II Kelantan 1993 (Pindaan 2015) yang lebih dikenali sebagai Hukum Hudud. Ia tidaklah berkait dengan orang bukan Islam kerana selama ini pun sememangnya orang Islam sahaja yang dibicarakan di Mahkamah Syariah. Jadi, Ahli Parlimen bukan Islam tidak perlulah terkejut mahupun takut.. 

Seandainya Tuan Guru belum diberi keizinan untuk dibentangkan usul tersebut pada esok, insyaAllah kita usahakan lagi pada sidang Mei akan datang.
Kepada Allah kita berdoa dan berserah..

Oleh: Syed Ahmad Fadhli, Pegawai Penyelidik PPP

Penjelasan Salah Seorang MP PAS Isu Ponteng Dewan



Sebab tu aku kata, senaraikan ahli parlimen yang tak dalam dewan malam tu.

Aku nak tahu!

Wanita Perli Hudud?



Di permainkan lagi pasal hudud?

Jahil betul.

PALESTIN DIKECEWAKAN, YAMAN DISERANG.

Sudah lebih setengah abad bumi Palestin ditakluk Zionis Yahudi, hingga membolehkan mereka menubuhkan negara haram Israel ke arah menegakkan empayar Yahudi untuk menakluk dunia. Inilah sebenarnya hasrat mereka sebagai satu dongengan yang menjadi cita-cita pelampau Yahudi.

Sejarah juga merakamkan peristiwa kerjasama atas semangat kebangsaan Arab untuk menjatuhkan Khilafah Uthmaniyyah sejak satu abad, tanpa dinafikan kesilapan dan kelemahannya. Di samping itu, kejatuhan khilafah juga adalah menjadi buah catur kerajaan Pahlavi yang mendukung mazhab Syiah Imamiyyah di Iran dan kerajaan Imam di Yaman yang mendukung mazhab Zaidiyyah. Walaupun semuanya berada dalam lipatan sejarah, namun fanatik mazhab dan semangat kebangsaan yang diapi-apikan menjadi senjata musuh untuk menjatuhkan kerajaan Islam secara mengadu domba.

Balasannya ialah Palestin bersama Masjid Al-Aqsa dirampas dan tanah air umat Islam dijajah seluruh pelosok dunia secara langsung atau tidak, semuanya laksana dicucuk hidung. Malangnya lagi apabila hari kejatuhan Khilafah Uthmaniyyah telah menjadi hari kebangsaan bagi kebanyakan negara-negara Arab.

Kini, Islam bangkit semula untuk menyelamatkan dunia daripada bencana tamadun barat yang maju aspek fizikal semata tanpa mempunyai nilai roh nya. Kemajuan persenjataannya telah menjadikan manusia lebih ganas untuk membunuh mengatasi keganasan binatang paling buas, kerana mereka menghasilkan senjata pemusnah yang boleh membunuh berjuta manusia, namun binatang paling buas dan paling ganas tidak semampu itu.

Kemajuan perubatan melampaui batas kepada penyalahgunaan dadah dan candu berbagai jenama yang merosakkan akal. Sepatutnya kemajuan ini berusaha untuk berfikir untuk mencari ilmu bermanfaat, tiba-tiba dirosakkan dengan khayalan yang merosakkan fikiran dan jasad.

Kemajuan pembangunan telah merosakkan alam sekitar dan cuaca dunia sehingga berlakunya fenomena yang menakutkan.

Islam yang mencapai sedikit kedudukan secara demokrasi dihalang mentadbir negara. Kumpulan yang menjuarai kemenangan di Palestin dihalang mentadbir bumi yang luasnya walau hanya sekangkang kera di Gaza. Israel melancarkan serangan ganas ke atas Gaza sehinggakan penduduknya dikepung supaya kebuluran dan menyerah kalah, ramai pula yang gugur dan cedera.

Rasulullah S.A.W. bersabda: “Ada satu kumpulan di kalangan umatku yang menegakkan kebenaran (agamanya) mereka tidak boleh diperlakukan sewenang-wenang oleh musuh atau kalangan yang mengecewakan mereka, sehingga tibanya urusan Allah (yang menentukan kemenangannya)”. Lalu ditanya;” Siapakah kumpulan itu”. Sabdanya: ”Penduduk Bait Al Maqdis dan sekelilingnya”.

Yang paling mengecewakan ialah negara-negara jiran Arab yang kaya raya. Palestin pada umumnya adalah penganut mazhab Sunni berbangsa Arab dan dibiarkan Selatan Lubnan dibelasah Israel kerana mereka menganut Syiah? Sudah berlalu beberapa tahun dikecewakan.

Tiba-tiba tercetus serangan oleh negara-negara Arab ke atas Yaman, di mana perisytiharannya diumumkan di Washington dan New York dengan kenyataan bahawa tindakan itu dengan persetujuan Amerika dan Presiden Obama. Selepas itu diadakan persidangan kemuncak negara Arab di Syarmu Al Syaekh di Mesir. Mereka memberi alasan kerana Yaman sudah dikuasai pengaruh Iran bermazhab Syiah.

Permulaannya berlaku seminggu sebelum serangan negara Arab ke atas Yaman, Perdana Menteri Israel telah membuat lawatan tanpa jemputan Presiden Barack Obama dan berucap di Perhimpunan Yahudi dan di Kongres AS tanpa Obama. PM Israel menegaskan bahawa sangat bahaya apabila Iran berjaya menguasai Yaman kerana akan membahayakan keselamatan Israel. Maka fatwa berperang menghadapi Syiah di Yaman diapi-apikan.

Marilah kita soroti kembali kepada ucapan Khalifah Umar bin Al Khattab R.A. ketika melawat penyerahan Kota Suci Bait Al-Maqdis kepada Islam di atas permintaan Paderi Besar Bait Al-Maqdis, Umar R.A. menegaskan: “Kita adalah umat yang dimuliakan Allah kerana berpegang dengan Islam. Sekiranya kita meninggalkan Islam nescaya kita menerima hukuman Allah menjadi bangsa yang hina”.

Selepasnya Khalifah Umar R.A. melawat gereja besar Bait Al-Laham. Apabila tiba waktu solat, Saidina Umar bertanya: “Di mana tempat boleh saya bersembahyang?” Paderi Besar menjawab: “Sembahyang dalam gereja ini”. Umar pula menjawab: ”Kalau saya bersembahyang di sini nanti gereja ini akan dirobohkan oleh generasi kemudian kerana mereka mahu membina masjid di sini”. Akhirnya Umar memilih sembahyang di luar, dan di tempat beliau solat kemudiannya telah dibina sebuah masjid bersebelahan gereja dan menjadi lambang perpaduan Islam dan Kristian untuk menentang kezaliman Zionis di bumi Palestin.

Hujah menyerang Yaman kerana bahaya Syiah sangat memalukan, kerana fatwanya dikeluarkan selepas fatwa Obama dan tauliah daripada Amerika dan sekutunya.

Golongan Syiah dan Khawarij sudah bercampur dalam masyarakat Sunni lebih seribu tahun. Mereka dibenarkan mengerjakan haji dan sebahagiannya berada di tanah suci Makkah tanpa halangan, pengajian mereka dimasukkan ke dalam kitab-kitab Sunni.

Zaman keemasan Islam dahulu telah berlakunya perkembangan Islam dengan adanya semua mazhab termasuk mazhab yang terkeluar daripada Islam. Imam Malik menegaskan: “Sekiranya ada seratus hujah, tiba-tiba ada satu sahaja yang menetapkannya bersama Islam, maka hukumkannya bersama Islam”.

Sepatutnya apabila berlaku masalah serantau dikumpulkan negara serantau Arab dan bukan Arab, Sunni, Syiah dan Khawarij duduk dalam satu meja. Persoalannya, di manakah peranan OIC kalau tidak mengatasi masalah seperti ini?

Sangat memalukan negara serantau menjemput bekas penjajahnya datang menjadi imam dan mufti untuk menyelesaikan masalah umat. Lebih memalukan lagi apabila bermesyuarat untuk berperang sesama sendiri.

Sangat memalukan jika peperangan itu kerana menjaga keselamatan Israel dan kepentingan kuasa besar dan berperang kerana menjadi wakil atau proksi mereka. Berperang dengan duit umat Islam untuk membunuh dan mencederakan diri kita sendiri dengan senjata orang lain yang mengambil kesempatan menjual senjata dengan bayaran yang mereka pula menentukan harganya. Inilah akibat daripada kebodohan kita.

Jadilah laksana pepatah bahasa Melayu yang patut diterjemahkan ke dalam bahasa Arab: “Lesung dan alu yang bertumbuk ayam pula yang kenyang”.

Ingatlah sabda Rasulullah S.A.W.: “Seseorang yang beriman itu tidak seharusnya disengat sebanyak dua kali daripada satu lubang yang sama”.

Cukuplah peristiwa kuasa Barat dan Syaitan Lawrence yang bersejarah hitam menjadi pengajaran kepada dunia Arab dan Islam.

Akhirnya saya mengucapkan kata-kata Nabi Lut yang lemah menghadapi kaumnya yang ganas:

أَلَيْسَ مِنْكُمْ رَجُلٌ رَشِيدٌ (78) هود.

Tidakkah ada di kalangan kamu seorang yang berakal (boleh berfikir dengan baik).

Abdul Hadi Awang
PRESIDEN PAS.
6 April 2015.

Serangan Terkini Tun Mahathir Kepada Najib!

April 7, 2015



TIDAK WAJAR MINTA TOLONG DR MAHATHIR


1. Saya tidak tawar untuk menolong sesiapa untuk mengatasi apa-apa masalah.

2. Dalam blog saya, saya tidak menuduh Dato Seri Najib melakukan apa-apa jenayah. Itu boleh ditentukan jika polis dapat membuat siasatan. Yang saya pohon ialah jawapan kepada soalan-soalan yang disuarakan oleh ramai rakyat.

3. Saya akui dimasa saya juga ada kehilangan wang negara. Tetapi rakyat dan dunia tahu bagaimana wang ini hilang. Kerugian yang dialami oleh Perwaja diketahui. Demikian juga dengan salah urus Bank Bumiputra oleh pengurusannya. Maminco rugi kerana London Metal Exchange memutuskan bahawa bijih timah yang dijual mengikut perjanjian jual beli yang sah tidak perlu ditunaikan dengan membekal logam berkenaan kepada pembeli. Ini diputuskan untuk menyelamat penjual yang tidak ada timah. Malaysia sebagai pembeli mengalami kerugian.

4. Saya ingin penerangan berkenaan bagaimana Konsortium Perkapalan dan Forex merugikan Kerajaan dan bagaimana saya terlibat dalam perkara ini.

5. Yang nyata ialah negara tahu dimana pergi wang yang dilabur semasa saya. Dalam perniagaan adakala untung, adakala rugi. Yang tidak boleh diterima ialah duit itu hilang tanpa diketahui kemana.

6. Hari ini nilai Ringgit jatuh sebanyak 70 sen. Tiap satu Ringgit jatuhnya matawang kita, negara, Kerajaan dan rakyat kerugian berbillion. Kejatuhan sebanyak 70 sen pun merugikan berbillion Ringgit juga.

7. Tetapi apabila Ringgit diselamatkan dari penyangak matawang, berbillion Ringgit duit Kerajaan diselamatkan. Dan ramai peniaga yang muflis dan hampir muflis terselamat pada tahun 1998. Lupakan sahajalah peristiwa ini kerana ia berlaku dizaman saya.

8. Tetapi dalam kes 1MDB, tidak ada jawapan yang munasabah berkenaan 42 billion Ringgit yang dihutang. Kenapa bayar lebih 10% komisyen kepada Goldman Sachs hanya kerana menjual bond atau membuat pinjaman bagi Kerajaan. Kenapa faedah 5.9% dikenakan, satu faedah yang amat tinggi.

9. Disoal juga peranaan Jho Low. Siapa dianya yang diberi kepercayaan mengendali wang 1MDB berbillion-billion ringgit milik syarikat Kerajaan. Tidak ada persamaan antara Jho Low dengan Daim yang saya lantik sebagai Menteri.

10. Dimana datangnya ratusan million Ringgit untuk membeli bangunan-bangunan dan melabur dalam filem “The Wolf of Wall Street” oleh Riza Aziz, anak tiri Dato Seri Najib.

11. Saya bukan tuduh Dato Seri Najib. Saya bertanya beberapa soalan kerana hutang berbillion ini akan ditanggung akhirnya oleh rakyat. Jawapan tidak juga diberi oleh mereka yang mengecam saya selain daripada berkata saya punyai kepentingan atau saya juga buat kerja yang sama.

12. Apabila saya letak jawatan satu usaha dibuat untuk mendapat bukti saya lesapkan duit Kerajaan. Kalau hendak buat siasatan lagi, saya tidak ada halangan.

Dahulu sokong, kenapa tidak sekarang?

13. Pembaca portal “Free Malaysia Today”, Izack Chin bertanya kenapa saya dahulu sokong Dato Seri Najib supaya mengganti Tun Abdullah. Pada masa itu Najib ternampak bersih. Sekarang ada syak wasangka dikalangan orang ramai yang tidak terjawab.

14. Sudah lapan tahun berlalu kenapa bangkit perkara ini? Ini bukan masalah lapan tahun dahulu. Yang saya soal ialah berkenaan masalah hari ini – masalah nyawa dua orang anggota polis yang dihukum bunuh. Amatlah tidak adil jika mereka dibunuh sedangkan mereka sebagai pegawai rendah polis hanya mengikut perintah.
15. Saya hanya tanya berkenaan siapa yang mengeluar perintah kepada Sirul dan rakannya.

Temasek and 1MDB

16. Salleh Said Kruak compares Low Taek Jho and my critic of him with the criticism against me regarding Ananda Krishan’s involvement in Petronas and the appointment of my friend Daim Zainuddin as Finance Minister. I really do not see any similarity.

17. Ananda Krishnan bought the race course in Jalan Ampang. He could develop this prime land by himself. But he decided to sell one half share of the 100 acres land to Petronas and developed it together. Later he sold his tower to Petronas. What is wrong with that? Petronas made tons of money from the project.

18. There is no similarity at all between Temasek of Singapore and 1MDB. Temasek did not lose money but money borrowed by 1MDB has disappeared.

19. 1MDB is not excess fund belonging to the Government. 1MDB borrowed all its billions. Borrowed money cannot be regarded as wealth. So far the only asset owned by 1MDB are the pieces of land bought from the Government at a price very much below market price. They have been highly revalued. But until they are sold, they cannot be used to pay the 42 billion the 1MDB borrowed. They cannot even pay the interest.

20. As for the comment that it is unfair for me to ask Najib to step down as he was elected through democratic process, I would like to remind Datuk Jamal (Md Yunos) that Tun Abdullah was also elected but Najib was partly instrumental in asking him to step down.

21. With regard to my political agenda, what is wrong with that? A Prime Minister must be seen to be clean and able to explain and answer questions and to be good for the country. Najib cannot even answer and has not answered any question, beyond exercising elegant silence or saying the allegations are not true.

22. There is also an attempt to divert attention from my question by saying that I am siding with the opposition, even that I have become leader of the opposition.

23. If saying something that is similar to the opposition makes me aligned with the opposition, then Najib must be more with the opposition than me because he agreed with the opposition to abolish the ISA, the prevention of crime law and ignore the NEP. He also wanted to abolish the Sedition Act as demanded by the opposition. If UMNO did not object the Sedition Act would have been abolished. So is Najib a member of the opposition?

24. I am still an UMNO member. My disagreement is with the leader, not with the party. I criticised the leader, not the party. It is simply because I want to see the party win. It will not win if Najib is the leader.

25. I had great hopes when Najib took over from Abdullah.

26. But he did even worse than Abdullah, losing more badly in Selangor where he was the Head of UMNO. Thre are so many scandals surrounding him now. His popularity is now even lower than when he led the BN in 2013. In a number of constituencies the margins won by Barisan Nasional (BN) are very narrow.
27. Sabah and Sarawak, are now no longer safe, no longer BN’s fixed deposits.

28. Is it too absurd to predict defeat for the BN in 2018.

29. As for my sons, if I had wanted them to succeed in politics I could have done so when I was Prime Minister. If they succeed it will be by their own effort. If the people don’t like them they will not get this support.

Kami nak tahu juga siapa polis tangkap?

April 6, 2015



Kecoh diperkatakan seramai berbelas orang ditangkap. Tapi semua buka ditutup.

Rakyat nak tahu juga siapa yang kena tangkap

Undian Bermula Di Dewan Rakyat



Dewan kembali penuh? Ermm..

Rakan Tuntut Mayat Aidana

KUALA LUMPUR: Rakan kepada mangsa nahas helikopter di Semenyih hadir di bilik mayat Hospital Kuala Lumpur pada Isnin untuk menuntut mayat Aidana Baizieva.

Seorang lelaki dan perempuan itu dilapor hadir untuk melengkapkan beberapa borang untuk tujuan pelepasan mayat itu.

Mereka tiba di bilik mayat kira-kira pukul 10.45 pagi sebelum menguruskan proses menuntut mayat.

Wanita tersebut enggan bercakap dengan media yang dilarang daripada memasuki perkarangan bilik mayat.

Terdahulu, seorang jurucakap kedutaan mengesahkan Aidana merupakan warga Kyrgyzstan dan pernah bekerja di Malaysia untuk seketika.

"Rekod menunjukkan beliau berada di Malaysia sekurang-kurang selama setahun," katanya.

Baizieva antara yang maut dalam nahas helikopter di Semenyih pada Sabtu lalu.

Nahas tersebut turut menggorbankan Ahli Parlimen Rompin, Tan Sri Jamaluddin Jarjis.

Terdahulu, wanita tersebut dilaporkan sebagai pembantu juruterbang helikopter yang terhempas itu tetapi kemudiannya disahkan sebagai kakitangan Syarikat Penerbangan Cempaka.

Najib Sudah Jumpa Mahathir

Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak sudah menemui Tun Dr Mahathir Mohamad secara "one-to-one" dan memberikan penjelasan berhubung isu dibangkitkannya, kata Pengerusi Kelab Penyokong Barisan Nasional (BNBBC) Tan Sri Shahrir Samad.

Shahrir berkata, selain Najib, ahli BNBBC dan ahli Parlimen Barisan Nasional (BN) turut mengadakan pertemuan sama bersama perdana menteri yang pernah berkhidmat selama 22 tahun itu.

"Saya tanya Najib (hasil pertemuan), beliau cakap Tun (Dr Mahathir) 'hot and cold'," kata Shahrir, kepada pemberita, pada sidang media BNBBC di Parlimen, hari ini.


Dr Mahathir dilihat semakin agresif mengkritik pentadbiran Najib, malah, turut berkata sekiranya Najib masih mengetuai Umno, Barisan Nasional (BN) akan tewas Pilihan Raya Umum ke-14 (PRU14) akan datang.

Ahli Parlimen Johor Baru itu berkata, sebagai ahli Parlimen, mereka lebih memahami isu di peringkat akar umbi berbanding Dr Mahathir yang berada di kedudukan atasan.

"Dr Mahathir tidak akan tahu apa yang kami lakukan di peringkat akar umbi, ini orang atas-atas, kami peringkat bawahan.

"Itu orang yang bercakap, tidak ambil kira kenyataan sebenar di bawah, sebab itu kami biasanya diam, kali ini kami nyatakan," kata Shahrir, dan menambah, BNBBC terpaksa bersuara mempertahankan Najib memandangkan serangan Dr Mahathir kini menjurus kepada isu peribadi.

"Pada hari ini, tujuannya, sebagai ahli Parlimen biasa, kami bukan golongan 'buta-buta' menyokong, kami berdiri bersama dengan perdana menteri.

"Kami melihat perubahan dan keadaan yang kami rasa begitu puas hati dan seronok sebagai ahli Parlimen," katanya

Identiti wanita korban nahas helikopter diumum selepas ujian DNA - Polis

KAJANG: Identiti wanita dipercayai warga negara asing yang terkorban dalam nahas AS365 akan diumumkan sebaik polis menerima keputusan DNA dijalankan Hospital Kuala Lumpur (HKL) dalam masa terdekat.

Perkara itu dimaklumkan Ketua Polis Selangor, Datuk Abdul Samah Mat, pada sidang media di Sungai Pening, hari ini.

Beliau berkata, setakat ini hanya mayat wanita terbabit dan juruterbang, Kapten Cliff Fournier, yang masih belum dituntut oleh waris mereka.

"Hari ini jenazah empat mangsa sudah dituntut dan dikebumikan dan mayat juruterbang yang masih berada di HKL dijangka akan dituntut oleh keluarganya sebaik mereka tiba dari luar negara," katanya.

Abu Samah juga enggan mengulas lanjut ketika ditanya sama ada wanita terbabit adalah pembantu juruterbang atau penumpang AS365. Dalam perkembangan berkaitan, keputusan untuk membawa keluar serpihan dan bangkai helikopter akan dibuat sejurus pasukan penyiasat terdiri daripada polis, pasukan siasatan khas Jabatan Penerbangan Awam (DCA) dan Biro Siasatan Kemalangan Udara dari Kementerian Pengangkutan mengadakan rundingan.

Ketua Menteri Sarawak Main Sentimen Bodoh?

KETUA MENTERI SARAWAK MENGAMUK DENGAN IMIGRESEN SARAWAK SEBAB GAGAL JALANKAN TUGAS!!!

Ini kali pertama, mana-mana Ketua Menteri atau Menteri Besar negeri-negeri di Malaysia memperlihatkan tahap ketidakpuasan hati berhubung prestasi kerja agensi-agensi tertentu di negara ini.

Dalam satu pertemuan dan taklimat tertutup di Kuching, Khamis lepas, Adenan Satem menyatakan tidak puas hatinya terhadap pegawai-pegawai penguatkuasa imigresen negeri itu.

Sebuah klip video yang dirakamkan menggunakan kamera telefon dan dirakamkan oleh seorang pegawai dari jabatan tersebut ketika dia dan 20 orang pegawai daripada 20 agensi yang lain - dari negeri dan persekutuan - telah diminta hadir ke bilik operasi negeri di Wisma Bapa Malaysia di Petra Jaya.

Selama ini, tidak ramai yang melihat Adenan Satem naik angin walaupun cukup terkenal dengan kenyataan dan reputasinya, 'jangan main-main dengan saya'.



Adenan dilihat hilang sabar kerana kegagalan Jabatan Imigresen untuk menghalang kebanjiran pendatang haram Suluk dan Bajau di Miri.

"Sudah ada 700 Bajau dan 400 Suluk yang mencuri ikan di Miri dan (anda masih kata), anda tidak tahu tentangnya," Adenan kedengaran bersuara di dalam klip video berkenaan.

"Sekarang anda tahu, (anda bagi) alasan biasa, 'tidak cukup tenaga kerja, tidak cukup itu, tidak cukup ini. Stupid, bodoh," katanya Adenan yang jelas marah.

"Saya tidak mahu sebarang alasan berhubung tidak cukup tenaga kerja." Adenan juga berkata, "Separuh kakitangan bertugas di pejabat. Lebih pekerja di pejabat, kurang pekerja di luar."

Dengan melabelkan sesetengah daripada mereka sebagai 'pengecut', Adenan berkata, mereka seringkali memberikan pelbagai alasan untuk tidak mengambil sebarang tindakan ke atas Bajau dan Suluk.

Kaum Suluk yang dimaksudkannya, datang dari selatan Filipinan yang bergolak dan tidak takut langsung dengan anggota-anggota penguatkuasaan dan seringkali bertindak secara agresif ke atas pihak berkuasa.

"Alasan sebenarnya ialah, mereka takut," kata Adenan, yang turut menambah, rakyat mahukan pegawai-pegawai kerajaan melaksanakan tanggungjawab mereka dengan 'berani, penuh semangat dan berdedikasi'.

"Kita memberi amaran (kepada) pihak imigresen setahun lalu tentang Sulu. Tiada apa-apa yang dilakukan sehinggalah masalah ini menjadi lebih besar. Anda tahu ke berapa ramai imigran haram berada di Sarawak? tanya Adenan kepada pegawai-pegawai yang hadir.

"Pandang rendah. Awak mahu jadi macam Sabah? Saya tak mahu jadi macam Sabah."

Dalam sidang media kemudiannya, Adenan berkata, hanya 150 orang Suluk dan Bajau yang berjaya ditahan dalam operasi terbaru manakala bakinya, 'hilang tanpa dapat dikesan'.

Menurutnya, penempatan-penempatan Bajau dan Suluk di kawasan setinggan telah pun dimusnahkan.

Walaupun dikecam, ucapan Adenan mendapat tepukan daripada para pegawai berkenaan apabila dia berkata, pegawai-pegawai persekutuan yang tidak gembira dengan tempat kerja mereka, bolehlah minta bertukar, dan 'kami akan pastikan anda keluar dari negeri ini dengan secepat mungkin'.

"Mana-mana pegawai persekutuan yang tidak gembira dengan perkhidmatannya dan tidak gembira berkhidmat di Sarawak, beritahu bos-bos anda. Anda boleh minta untuk dipindahkan. Kami akan menyokong pertukaran dan anda tidak akan berada lagi di negeri ini."

Menurut Adenan lagi, bukannya susah sangat untuk mendapatkan seseorang yang lebih berdedikasi untuk berkhidmat di Sarawak.

Ketua Menteri Sarawak yang diterima ramai oleh rakyat Sarawak kerana sikap merendah dirinya serta polisinya yang mempertahankan kepentingan Sarawak, turut menyatakan perkara yang sama kepada kaum guru.

"Mun si maok sitok, ndak ndak sia (kalau tak suka berada di sini, keluarlah). Jangan banyak sangat bunyi. Ada ramai orang lain yang mahu bertugas di sini. Sama ada anda berdedikasi atau sebaliknya."

Shaheizy Sam, Bintang Paling Popular ABPBH 2014

GENTING HIGHLANDS: Shaheizy Sam dinobatkan sebagai Bintang Paling Popular ABPBH 2014, edisi ke-28 yang diadakan di Arena of Stars, Genting Highlands malam ini.

Kemenangan itu melayakkan Shaheizy membawa pulang hadiah utama iaitu kereta Toyota Camry bernilai RM175,000 tajaan UMW Toyota Motor Sdn Bhd berserta trofi.

Ini adalah kemenangan ketiga Shaheizy Sam di pentas ABPBH.

"(Walaupun ini) kali ketiga menang, saya tetap berdebar. Ramai yang nak saya sebut terima kasih tapi anda tahu siapa diri kalian yang saya gelar The Magician," katanya.

Trofi Bintang Paling Popular ABPBH 2014 disampaikan Pengarang Kumpulan BH, Datuk Mahfar Ali yang diiringi Pengerusi Jawatankuasa Pengelola ABPBH 2014 merangkap Pengarang Hiburan BH, Shamshul Azree Samshir pada majlis kemuncak yang bertemakan Cinta.

ABPBH 2014 dipancarkan secara langsung menerusi TV3 dan stesen radio, Hot FM.

Keputusan pemenang diperoleh berdasarkan undian keseluruhan pencalonan akhir ABPBH 2014 membabitkan hampir 500,000 borang undian yang diterima penganjur.

Jamaluddin Jarjis antara terkorban

April 4, 2015

Semenyih: Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi mengesahkan Tan Sri Jamaluddin Jarjis antara enam mangsa yang terkorban dalam nahas helikopter di Semenyih, petang tadi.

Beliau berkata, Jamaluddin berada di dalam helikopter berkenaan ketika nahas berlaku.

Sementara itu, Pengarah Bomba Negeri Selangor, Othman Abdullah berkata, keenam-enam mayat mangsa nahas helikopter sudah ditemui dan akan dibawa keluar dalam masa sejam.

Helikopter jenis AS365 Dauphin terhempas berhampiran Jalan Sungai Lalang-Kampung Pasir Baru di sini.

Dalam kejadian kira-kira 4.30 petang, seorang saksi Roslan Harun, 53, yang berada berhampiran lokasi kejadian melihat api marak di kawasan kebun kelapa sawit.

Menurutnya, dia tidak dapat menghampiri lokasi kejadian dan berada kira-kira 200 meter dari serpihan badan utama helikopter berkenaan.

"Ketika kejadian hujan lebat dan saya terus menghubungi bomba memaklumkan kejadian itu.

"Saya kemudian keluar dari lokasi nahas untuk menunjukkan jalan kepada pihak berkuasa untuk masuk ke sini," katanya ketika ditemui di lokasi kejadian nahas.

Helikopter Dinaiki Dato’ Sri Dr Jamaluddin Jarjis Terhempas

Sebuah helikopter yang dinaiki oleh  Ahli Parlimen Rompin, Dato’ Sri Dr Jamaluddin Jarjis. dan beberapa orang kanamaan kerajaan yang lain dilaporkan terhempas di Jalan Sungai Lalang, Kampung Pasir Baru, Semenyih 4.00 petang tadi.

Dalam nahas itu melibatkan mangsa lain adalah  juruterbang Kapten Cliff Fournier, pembantu juruterbang dikenali sebagai Eidiana dan Ketua Setiausaha Sulit Perdana Menteri Dato’ Sri Azlin Alias.

Dua mangsa lagi yang terlibat masih belum dikenalpasti dan mangsa korban bukan laporan rasmi telah diketahui mengobankan seorang vvip tetapi kami masih menunggu malumat rasmi dari pihak bomba.

Menurut jurucakap Balai Bomba dan Penyelamat Kajang telah mengesahkan, tiga daripada enam penumpang helikopter terbabit ditemui maut.

Helikopter berkenaan dikatakan milik IGB Corporation dan dikendalikan oleh Cempaka Aviation yang dimiliki mendiang Fournier.

Sebanyak tiga pasukan Bomba dan Penyelamat dari Balai Bomba Kajang, Bangi dan Semenyih telah dikerahkan ke lokasi kejadian.

Gambar Tak Rasmi Nahas Helikopter Di Semenyih






Maklumat terkini akan kami laporan.

Semasa

Hiburan

Sukan

 

© Copyright Kerabu Bersuara 2007 -2013 | Design by Kerabu Bersuara | Published by Kerabu Bersuara Group | Powered by Blogger.com.