News Update :

Politik

Kenyataan

Agama

Dunia

RON95, RON97 naik, diesel kekal

June 30, 2015

Kuala Lumpur: Harga runcit petrol RON95 naik 10 sen manakala RON97 sebanyak 20 sen seliter bagi Julai 2015 berkuat kuasa tengah malam ini.

“Namun harga diesel kekal pada RM2.05 seliter,” kata Timbalan Presiden Persatuan Penjual Pengusaha Stesen Minyak Malaysia, Datuk Zulkifli Mokti ketika dihubungi Bernama.

Beliau berkata, harga baru RON95 ialah RM2.15 seliter manakala RON97 sebanyak RM2.55 seliter selepas Cukai Barangan dan Perkhidmatan (GST).

“Harga tersebut berkuat kuasa mulai 12.01 pagi, 1 Julai ini,” katanya. - Bernama

Terkini! Suspek Kes Dera! Ibu Tiri Dan Bapa Kandung Ditahan

June 29, 2015

Ibu tiri, bapa ditahan

Oleh Muhamaad Razis Ismail

Kota Bharu: Dua suspek kes dera kanak-kanak perempuan berusia lima tahun ditahan polis di sini, malam tadi.

Ketua Polis Kelantan, Datuk Mazlan Lazim berkata, suspek iaitu ibu tiri mangsa berusia 25 tahun dan bapa kandungnya berusia 39 tahun ditahan sepasukan polis dari Ibu Pejabat Polis Kontinjen Kelantan di hadapan restoran di Jalan Bayam Kota Bharu, 9 malam tadi.

Katanya, kedua-dua suspek diserahkan kepada pegawai penyiasat untuk siasatn lanjut.

"Suspek akan direman pagi ini di Mahkamah Majistret Pasir Mas.

"Kes disiasat mengikut Seksyen 31 (1) Akta Kanak Kanak 2001," katanya.

Harian Metro semalam melaporkan seorang kanak-kanak perempuan berusia lima tahun dalam keadaan lemah dan tidak bermaya dipercayai didera ibu tiri di Rantau Panjang, dekat sini.

Kejadian itu disedari ibu kandungnya, Sana Abdul Malek, 28, Rabu lalu selepas mengambil anaknya daripada jagaan bekas suami dan ibu tiri mangsa.

Mangsa bukan sahaja terpaksa menanggung derita kira-kira enam bulan, malah turut mengalami kecederaan serius apabila patah 13 tulang.

TG Haji Hadi Di Rumah YB Idris Ahmad

June 28, 2015



Semoga pimpinan terus berjuang dalam menegakkan agama islam di persada tertinggi.

Lawatan Pas Pusat Ke Pulau Pinang

June 27, 2015



Alhamdulillah. Mendapat sambutan yang baik. Terus istiqamah bersama perjuangan islam yang sejati.

Dengarlah jika masih ada hormat pada Mursyidul Am dan PAS (26/6/15)

June 26, 2015

Dengarlah jika masih ada hormat pada Mursyidul Am dan PAS (26/6/15)

Kesungguhan pihak-pihak tertentu mahu melangkah keluar dari PAS dan menubuhkan parti Islam sendiri sudah pasti mengecewakan banyak pihak khasnya dikalangan ahli-ahli dan pendukung PAS. Ini tambah pula apabila mereka itu masing-masing dahulunya menang di peringkat Parlimen dan DUN masing-masing atas panji-panji PAS.

Mursyidul Am PAS, Datuk Dr Haron Din turut melahirkan sentimen yang sama sebagaimana dilaporkan dalam akhbar The Star hari ini.

Menurut beliau PAS tidak dapat menahan sesiapa ahlinya yang ingin meloncat keluar menubuhkan parti baru. Akan tetapi mereka harus ingat katanya bahawa mereka itu tidak dapat bertahan lama dalam keadaan demikian.

Beliau turut memetik hadis Rasulullah saw yang bermaksud:

“Maka wajiblah ke atas kamu berjemaah kerana sesungguhnya serigala hanya memakan kambing yang jauh daripada kumpulannya” (Riwayat Al Nasaai)

Sejarah PAS telah membukitkan betapa mereka yang ghairah keluar menubuhkan parti baru lazimnya tidak dapat bertahan lama dan akhirnya kecundang layu begitu sahaja. Sejarah Allahyarham Datuk Asri, Berjasa, Hamim dan kemudiannya Kumpulan Islah di tahun 90an semuanya memrupakan bukti betapa nasib pemimpin PAS yang bertindak demikian.

Datuk Dr Haron Din turut menasihati kumpulan yang kecewa dalam PAS itu agar berfikir panjang sebelum mengambil sebarang tindakan. Menubuhkan parti Islam baru akan hanya mencetuskan pecah-belah dan melemahkan gerakan Islam. Yang untung nanti kata beliau lagi sebagaimana dilaporkan oleh The Star adalah musuh-musuh kita.

Menang atau kalah tambah beliau adalah merupakan adat dalam sistem demokrasi. Jangan berpecah kerana berbeza pandangan. Perbezaan itu perlu diuruskan sebaik-baiknya termasuklah dalam hubungan sesama PR.

Demikianlah keprihatinan Mursyidul Am PAS terhadap cita-cita dan kemahuan kelompok G18.

Namun demikian jika sekiranya mereka telah benar-benar bertekad mahu keluar juga dan tubuhkan parti baru, sekaligus mereka memberi isyarat bahawa mereka bersedia menghadapi PAS. Kerana di sana nanti pasti mereka akan bertanding melawan kerusi-kerusi yang ditandingi PAS. Masakan contohnya Dr Dzulkfili mahu bertanding di Seputeh atau di Permatang Pauh. Mat Sabu pula takkan nak bertanding di Bagan atau di Bukit Katil.

Jika itu berlaku, saya yakin dan percaya seluruh kekuatan PAS akan bersatu menghadapi mereka. Ketika itu setaraflah mereka dengan mana-mana seturu politik PAS termasuklah Umno.

Berfikir panjang, itu nasihat Mursyidul Am PAS, kiranya masih ada hormat pada PAS, jika tidak bersedialah untuk menghadapi kami semua insyallah.

Aurat wanita: SIS mempergunakan agama untuk memenuhi hawa nafsu

Sumber pensyariatan yang utama serta disepakati oleh ulama dan umat di dalam Islam terdiri daripada 3 perkara: Al-Quran, As-Sunnah dan Ijma’ (persepakatan), boleh sahaja sesuatu hukum tidak disebut secara terus di dalam Al-Quran tetapi ianya dinyatakan oleh as-Sunnah maka ia tetap adalah hukum Islam. Seperti juga dalam hal Ijma’ pada perkara yang tidak disebut secara terus oleh Al-Quran dan As-Sunnah.

Maka tidak semestinya bila sesuatu perkara tidak disebut dalam Al-Quran secara terus maka ia boleh dilakukan atau tidak menunjukkan haram kerana sumber pensyariatan terdiri daripada 3 perkara tersebut. Ketiga-tiga tiang ini boleh dikatakan sebagai tiang seri kepada Syariat Islam itu sendiri.

Isu rambut wanita yang merupakan aurat adalah suatu perkara yang sudah jelas sejak berzaman, dengan bnyak ayat Al-Quran menyentuh tentang perkara ini, hadis yang menjelaskannya serta kesemua ulama muktabar meletakkan isu ini sebagai persepakatan umat Islam sejak daripada zaman dahulu hinggalah ke hari ini tanpa ada yang mengingkarinya.

Disebut Imama Abu Muhammad bin Hazm dalam kitabnya “Maratibil Ijmak” (29) bahawa: Telah berijma’ seluruh umat dan ulama bahawa rambut wanita yang merdeka serta tubuhnya (kecuali muka dan tapak tangan) adalah aurat, tetapi mereka telah khilaf akan adakah muka dan dua tapak tangan adalah aurat atau tidak.

Juga Al-Hafiz Abu Umar bin Abdul Bar Al-Maliki sebut dalam kitab “At Tamhid” (6/364): kesemua tubuh wanita adalah aurat kecuali muka dan kedua tapak tangannya, inilah pandangan keseluruhan ahli ilmu”

Imam al-Qurtubi al-Maliki ada menyebut dalam tafsirnya (12/237): Semua umat Islam berijma’ akan wajibnya lelaki dan perempuan menutup kemaluan mereka kerana ianya adalah aurat, (mereka turut berijma’) bahawa aurat wanita adalah seluruh tubuh kecuali muka dan tapak tangan dimana kedua perkara ini adalah khilaf padanya.

Bukalah mana-mana kitab ulama silam atau semasa jelas menunjukkan persepakatan mereka bawah menutup rambut adalah wajib. Perselisihan yang berlaku hanya dalam sekitar muka,tapak tangan dan kaki, selain daripada itu mereka bersepakat akan pengharamannya. Jelas! sumber hukum aurat rambut meliputi ketiga-tiga sumber pensyariatan.

Pada dimensi Al-Quran, isu ini disentuh dalam dua tempat, satu dalam surah An-Nur ayat 31 dengan istilah zayyinah (perhiasan) serta Al-Ahzab dengan istilah juyubihinna. Rujuklah mana-mana kitab tafsir muktabar maka mereka akan menyebut rambut termasuk daripada istilah-istilah yang disebutkan itu. Begitu juga dalam hal hadis, rambut wanita aurat bukanlah sekadar pada hadis Asma’ RA, banyak lagi hadis lain yang boleh dirujuk.

Antaranya ianyaseperti hadis ini yang disebut dalam kesemua 6 kitab hadis utama kecuali An-Nasaie:

Daripada Aisyah RA berkata: Aku mendengar Rasulullah SAW bersabda: Tidak diterima solat wanita yang telah haid-sampai umur baligh- kecuali dengan khimarin

Ulama hadis mentafsirkan istilah khimarin itu adalah suatu alas yang menutup kepala, leher mereka hingga ke bawah. Dan berkata Syiekh al-Hasan Mubarakfuri berkenaan hadis ini: Hadis ini jelas menunjukkan bahawa kepala dan rambut wanita adalah aurat, serta menjadi kewajipan untuk wanita menutupnya.

Terlalu banyak hujah-hujah lain yang boleh kita bawakan untuk menegaskan akan kedudukan rambut sebagai wanita, dalam isu ini tetapi SIS lah sepatutnya yang membawakan hujah-hujah membenarkan apa yang mereka dakwakan.

Katakanlah (wahai Muhammad): Bawalah kemari keterangan-keterangan yang (membuktikan kebenaran) apa yang kamu katakan itu, jika betul kamu orang-orang yang benar. (Al-Baqarah:111)

Hujah SIS kononya mereka berhujahkan daripada Syiekh Albani dan Syiekh Thariq Iwadullah adalah suatu tindakan yang langsung tidak jujur dalam mencedok pandangan ulama. Kedua ulama ini membincangkan hadis tersebut pada perspektif perkara yang memang sedia menjadi khilaf dikalangan ulama, iaitu aurat muka dan tapak tangan, bukan berkenaan aurat rambu kerana aurat rambut adalah suatu perkara yang sudah jelas tanpa pertikaian.

Albani dalam kitab Jilbab Al Mar’ah al-Muslimah (m/s 96) yang sama diputarbelit oleh SIS ada menegaskan perkara tersebut apabila menyebut tetang syarat pertama daripada 8 syarat untuk jilbab iaitu- menutup seluruh badan kecuali apa yang dibenarkan:

“Aku simpulkan kepada syarat pertama ini adalah menjadi kewajipan kepada wanita apabila dia keluar rumah samada dia hamba atau orang yang merdeka untuk menutup seluruh tubuh mereka kecuali muka dan kedua tapak tangan. Ini kerana perbuatan ini jelas wujud pada zaman Rasulullah SAW dan Baginda membenarkannya”

Hal yang sama juga dilakukan terhadap Syiekh Thariq Iwadullah. Tindakan mereka ini adalah satu tindakan yang langsung tidak menghormati ulama serta sebagai satu usaha menjatuhkan kradibiliti ulama tersebut. Pada perspektif akademik juga, tindakan menyalah guna kata-kata seseorang adalah antara jenayah berat dalam dunia akademik. Mereka sepatutnya secara terbuka memohon maaf atas tindakan ini.

Kita semua sudah lama arif dan maklum, hakikatnya perjuangan SIS bahawa rambut wanita bukan aurat bukanlah perjuangan demi mendapat kebenaran syariat Islam yang sebenar, tetapi ianya adalah suatu perjuangan bertunjangkan kepada hawa nafsu samata-mata yang dihiasi kononnya dengan hujah akademik dan syarak.

Kalaulah benar mereka pendokong Al-Quran seperti yang ditunjukkan dalam kes ini, maka dalam kes hudud merekalah yang sepatutnya paling hadapan menyokongnya kerana kesemua hukuman hudud disebut jelas lagi terang di dalam Al-Quran. Juga kalaulah mereka benar ingin memenuhi seruan Al-Quran, tidak mungkin mereka akan pertikai hak pewarisan isteri,anak perempuan yang selama ini dilaungkan kerana Al-Quran menyebut dalam masalah ini jelas satu persatu. Kita kenal siapa mereka dan apa mereka perjuangkan walaupun mulut mereka cuba berkata sebaliknya.

Seruan saya kepada masyarakat adalah dalam usaha memahami erti Islam yang sebenar, rujuklah pada mereka yang benar-benar perjuangkan Islam serta bercita-cita meletakkan Islam di tempat yang tertinggi sekali. Bukan merujuk pada mereka yang kumat -kamit menggunakan hujah-hujah agama sedangkan apa yang mereka perjuangkan adalah berdasrkan kehendak nafsu mereka sendiri.

Mereka bercita-cita menumbangkan syariat dengan hujah-hujah syarak itu sendiri. Tindakan ini tidak ubah seperti tindakan bani Israel yang menunjukkan sebahagian daripada al-kitab apabila ia selari dengan kehendak mereka serta merahsiakan sebahagian lain akibat tidak selari dengan kehendak hawa nafsu yang akhirnya membawa laknat Allah SWT ke atas mereka.

Wasapadalah dengan mereka!

Sesungguhnya orang-orang yang menyembunyikan (meminda atau mengubah) apa-apa keterangan Kitab Suci yang telah diturunkan oleh Allah dan membeli dengannya keuntungan dunia yang sedikit faedahnya, mereka itu tidak mengisi dalam perut mereka selain dari api Neraka dan Allah tidak akan berkata-kata kepada mereka pada hari kiamat dan Dia tidak membersihkan mereka (dari dosa) dan mereka pula akan beroleh azab seksa yang tidak terperi sakitnya. (174)

firdaus

Ust Muhammad Firdaus bin Zalani

Pegawai Majlis Ulama ISMA (MUIS)

"Kabinet Penuh Dewan Pemuda PAS Malaysia (DPPM) Sesi 2015 - 2017"

June 24, 2015

KENYATAAN MEDIA
DEWAN PEMUDA PAS MALAYSIA

7 Ramadhan 1436 / 24 Jun 2015

1. Sukacita saya maklumkan bahawa kami, selepas menilai pandangan dan cadangan daripada pelbagai peringkat jentera parti dan pemuda PAS, telah menyempurnakan perlantikan dan memuktamadkan senarai penuh organisasi Dewan Pemuda PAS Malaysia Sesi 2015 - 2017.

2. Berikut adalah senarai Ahli Jawatankuasa yang akan memegang portfolio lajnah dan jabatan dalam Dewan

Pemuda PAS Malaysia sesi ini:

2.1. JAWATANKUASA HARIAN

2.1.1. Ketua Pemuda:

YB Ustaz Nik Mohamad Abduh Nik Abdul Aziz (Pengerusi Lajnah Politik)

2.1.2. Timbalan Ketua Pemuda:
Ustaz Muhammad Khalil Abdul Hadi (Pengerusi Lajnah Antarabangsa)

2.1.3. Naib Ketua Pemuda:
Ir. Haji Khairil Nizam Khirudin (Pengarah Jabatan Kesenian, Kebudayaan & Sukan (DACS))

2.1.4. Setiausaha:

Ustaz Afnan Hamimi Taib Azamudden (Pengerusi Sekretariat Pemuda)

2.1.5. Penolong Setiausaha 1:
Sdr Nurul Islam Mohamed Yusoff

2.1.6. Penolong Setiausaha 2:
Sdr Damanhuri Dol

2.1.7. Penolong Setiausaha 3:
Sdr Mohd Eikhwan Mohd Ali

2.1.8. Bendahari:
Engr. Mukhtar Suhaili

2.1.9. Ketua Penerangan:
Ustaz Ahmad Fadhli Shaari

2.1.10. Pengarah Pilihanraya Pemuda:
Ustaz Syarhan Humaizi Halim

2.2. JAWATANKUASA KERJA

2.2.1. Pengarah Strategi:
Sdr Syahir Sulaiman

2.2.2. Akademi Tarbiyah Pemuda
Pengerusi: YB Ustaz Mohd Zawawi Abu Hassan
Timbalan Pengerusi: Ustaz Hazmi Dibok

2.2.3. Akademi Kepimpinan Pemuda (AKP)
Pengarah: Ir. Hadi Amat

2.2.4. Lajnah Dakwah
Pengerusi: Ustaz Mohd Hafez Sabri
Timbalan Pengerusi: Sdr Zulzaim Hilmie Abidin

2.2.5. Lajnah Kebajikan Dan Prihatin Rakyat
Pengerusi: YB Ustaz Hishamudin Abdul Karim
Timbalan Pengerusi: Ustaz Nor Azariza Alawi

2.2.6. Lajnah Perpaduan Nasional dan Hubungan NGO
Pengerusi: Ustaz Mohamad Ibrahim

2.2.7. Lajnah Pembangunan Tanah dan Peneroka
Pengerusi: Ustaz Roslan Md Esa

2.2.8. Lajnah Hal Ehwal Sabah & Sarawak
Pengerusi: Sdr Mohamad Arifiriazul Paijo

2.2.9. Jabatan Penerangan dan Media Baru
Pengarah: Sdr Izwan Abdul Halim

2.2.10. Jabatan Pilihanraya Pemuda
Timbalan Pengarah: Sdr Al Ghazali Abu Bakar

2.2.11. Jabatan Kesenian, Kebudayaan & Sukan (DACS)

Timbalan Pengarah: Ustaz Bilal Rahuddin
2.2.12. Jabatan AMAL
Pengarah: Sdr Mohd Nazree Mohd Aris

2.2.13. Jabatan PASTI
Pengarah: YB Ustaz Mohd Azam Abdul Samat

2.2.14. Jabatan Pembangunan Sekolah Rendah
Pengarah: Ustaz Muhammad Ismail

2.2.15. Jabatan Pembangunan Mahasiswa
Pengarah: Sdr Ahmad Taufiq Kamaruddin

2.2.16. Jabatan Pembangunan Mahasiswa Luar Negara
Pengarah: Ustaz Syed Kadir Hussin

2.2.17. Jabatan Pembangunan Graduan
Pengarah: Dr. Abdul Azim Abu Hasan

2.2.18. Jabatan Pembangunan Pelajar
Pengarah: Sdr Hishamuddin Mustafa

2.2.19. Jabatan Professional Muda
Pengarah: Prof. Dr. Hairul Azhar Abdul Rashid

2.2.20. Jabatan Hal Ehwal Undang Undang dan Hak Asasi Manusia (JUHAM)
Pengarah: Sdr Wan Rohimi Wan Daud

2.2.21. Jabatan Teknologi Maklumat
Pengarah: Sdr Wan Asrul Affendi Wan Mohamad

2.2.22. Jabatan Pekerja, Pengguna dan Alam Sekitar
Pengarah: Prof. Dr. Muhammad Ibrahim

2.2.23. Jabatan Perbendaharaan
Pengarah: Ustaz Kamal Ashaari
Timbalan Pengarah: Ustaz Yussaine Yahya

2.2.24. Jabatan DHPP Muda
Pengerusi: Sdr Balendren a/l N. Balasubramanian

2.2.25. Ketua Staff: Ustaz Abdul Hadi Mohd Ghazali

3. Saf kepimpinan DPPM kali ini adalah kombinasi lulusan agama, profesional dan aktivis dengan pelbagai latar belakang bidang serta kepakaran.

4. Maka, dengan lengkapnya senarai ini, saya bagi pihak seluruh anggota Dewan Pemuda PAS Malaysia menyatakan komitmen bahawa kami akan terus bekerja menyampaikan agenda Islam kepada masyarakat Malaysia khususnya dan dunia amnya.

5. Kami mengulangi penegasan dan dukungan kami terhadap kepimpinan Presiden PAS, Dato' Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang dan akan memastikan usaha pengukuhan dan kekuatan jamaah PAS sebagai wadah tarbiyah, dakwah dan siyasah.

6. Kami menyeru sokongan seluruh ahli, penyokong dan rakyat Malaysia terutama anak muda untuk bersama kami memacu ke arah Malaysia yang lebih baik.

NIK MOHAMAD ABDUH NIK ABDUL AZIZ
Ketua
Dewan Pemuda PAS Malaysia

Pemuda Umno Pulau Pinang Mengamuk

June 23, 2015



Haha.. Baru nak mengamuk. Elok la tu, hang p bakaq habis bendera dap tu.

Aku ingatkan dah takda umno kat pulau pinang ni. Hahaha..

Karipap Inti Oksigen

June 22, 2015



Nampak tak permainan peniaga di bazar ramadhan?

Jom Beraya Bersama Dr Halimah



Hampir 600 yang hadir untuk mendapatkan bantuan.

DEWAN PEMUDA PAS PERAK MENJUNJUNG KASIH DYMM SULTAN PERAK

June 19, 2015

Dewan Pemuda PAS Perak menjunjung kasih Ke Bawah Duli Yang Maha Mulia Paduka Seri Sultan Nazrin Muizzuddin Shah di atas perkenan Tuanku mengurniakan pengampunan kepada 11 aktivis PAS.
11 aktivis PAS ini telah dijatuhkan hukuman penjara 10 bulan dan denda RM5,000 bagi setiap seorang pada 18 Mac 2015 yang lalu oleh Mahkamah Rayuan.

Dalam memastikan kebajikan ahli keluarga aktivis ini terbela , Dewan Pemuda PAS Perak bersedia untuk menaja pendidikan anak-anak mereka samada peringkat rendah atau menengah di Maahad Tarbiatul Ajyal, Pantai Remis.

Semoga pengurniaan pengampunan pada bulan Ramadhan yang penuh barakah ini terus mengangkat kedaulatan institusi Kesultanan Perak di mata seluruh rakyat Perak khususnya.

Ampun Tuanku ,

MOHD AKMAL KAMARUDIN
Ketua
Dewan Pemuda PAS Perak.

Larangan Azan Dari Penduduk Bukan Islam Di Pulau Pinang?



Kalau larangan bacaan al quran sebelum subuh admin boleh terima, ni larangan kepada laungan azan.

Mohon mereka yang terbabit boleh memberi kenyataan kepada masyarakat islam di Malaysia.

Islam adalah agama rasmi persekutuan. Mana suara pemimpin islam di pulau pinang?

Khairy Bawa Islam Liberal?

June 18, 2015



Dia ramai peminat dan penyokong. Sungguh bahaya!

Sultan Perkenan Ampun, Remit Baki Hukuman Penjara 11 Banduan

TAPAH, 18 Jun (Bernama) Sultan Perak, Sultan Nazrin Shah hari ini berkenan memberi pengampunan kepada 11 banduan yang dihukum penjara sejak 18 Mac lepas, bersempena hari pertama Ramadan.

Setiausaha Lembaga Pengampunan Negeri Perak Datuk Razali Othman berkata keputusan itu dibuat pada Persidangan Lembaga Pengampunan Negeri yang dipengerusikan baginda di Istana Iskandariah Kuala Kangsar, semalam.

Beliau berkata kesemua 11 banduan itu disabitkan kesalahan melibatkan diri dengan perhimpunan haram di bawah Seksyen 145 Kanun Keseksaan pada tahun 2009, di hadapan Masjid Ubudiah Kuala Kangsar.

"Sultan Nazrin Shah telah membentangkan rayuan yang telah dipersembahkan secara terus kepada baginda oleh 11 banduan itu yang telah dikenakan hukuman penjara sepuluh bulan atas sabitan itu," katanya dalam satu kenyataan hari ini.

Razali berkata semasa Lembaga Pengampunan Negeri Perak mengadakan persidangan pada 5 Mei lepas iaitu sehari sebelum tarikh pertabalan Sultan Nazrin sebagai Sultan Perak, baginda telah membentangkan 12 rayuan yang dikemukakan oleh banduan yang telah dikenakan hukuman atas sabitan melibatkan diri dengan perhimpunan haram berkaitan.

"Dalam persidangan tersebut, baginda hanya berkenan atas ihsan dan budi bicara meremitkan baki hukuman penjara kepada hanya seorang banduan kerana banduan berkenaan sahaja yang mengemukakan rayuan secara sendiri kepada baginda.

"Baginda turut menzahirkan teguran bahawa rayuan oleh sebelas banduan lain adalah tidak teratur kerana telah dikemukakan oleh pihak ketiga di samping tidak dipersembahkan melalui Pegawai Yang Menjaga Penjara.

"Namun, kesemua sebelas banduan kali ini telah menyembahkan sendiri rayuan masing- masing melalui saluran yang betul," katanya.

Razali berkata Sultan Nazrin berpuas hati dengan ulasan Pegawai Yang Menjaga Penjara Tapah bahawa kesemua banduan telah menunjukkan keinsafan dan berkelakuan baik semasa menjalani hukuman penjara.

Katanya Sultan Nazrin amat berpuas hati dengan pengakuan keinsafan para banduan di atas kesalahan yang mereka lakukan dan janji para banduan untuk tidak mengulangi melakukan kesalahan tersebut.

"Setelah meneliti rayuan banduan-banduan, dalam semangat menghadapi bulan Ramadan, Baginda atas ihsan dan budi bicara telah menitahkan supaya sebelas banduan yang telah disabitkan kesalahan dan telah menjalani hukuman penjara sejak 18 Mac 2015 lalu.

"Kesemua mereka diremitkan baki hukuman penjara dan dibebaskan pada 18 Jun 2015 bersamaan 1 Ramadan 1436 yang membolehkan mereka menunaikan ibadah puasa dan menyambut syawal bersama kaum keluarga," katanya.

BERNAMA

MB Selangor Bertadarus di Masjid Tadi



Alhamdulillah. Semoga allah memberi kekuatan untuk azmin dalam menguruskan pentadbiran.

Semua Salah TG Haji Hadi?

● TGHH hanya teruskan hasrat TGNA dan rakyat kelantan utk laksanakan hudud - TGHH dituduh pengkhianat.

● TGHH menyelamatkah kerajaan PR negeri selangor dr tumbang akibat pergeseran dgn sultan lantaran kajang move - TGHH dituduh pengkhianat.

● TGHH menolak pelawaan anwar utk berjumpa dgn wakil Umno di london pada 2013 bagi membincangkan kemungkinan UG antara Umno-anwar-Pas - TGHH dituduh pengkhianat.

Begitulah TGHH - sentiasa dituduh pengkhianat walaupun tindakan dia betul belaka.

Ironinya, bila LKS propose UG antara Dap dan Umno BN atas alasan "selamatkan malaysia", puak2 yg tuduh TGHH pengkhianat pi sokong LKS lak tu.
Senyum aku di bulan mulia ni.

Tun mahathir di bazar ramadhan kg baru



Keadaan di sana sangat sesak dengan orang ramai.

DAP kata mereka tidak terburu-buru

KUALA LUMPUR: DAP tidak pernah buat sebarang keputusan terburu-buru, kata penasihat veteran DAP Lim Kit Siang.

Tegasan itu sekaligus membidas kenyataan Presiden PKR, Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail yang menganggap tindakan PAS dan DAP dilakukan dengan tergesa-gesa.

Ujar Kit Siang, DAP kini cuba untuk membentuk pakatan politik baharu yang lebih kukuh.

Ini kerana, beliau melihat harapan dan mandat rakyat yang diberi semasa Pilihan Raya Umum ke-13 (PRU13) lalu perlu diteruskan sekaligus dilaksanakan pada PRU14 yang dijangka berlangsung pada 2017.

"Kami (DAP) cuba membentuk pakatan politik baharu kerana apa yang penting adalah harapan rakyat yang diberikan semasa PRU13 untuk melakukan perubahan perlu diteruskan dan dilaksanakan pada PRU14.

"Untuk merealisasikannya, kita perlukan satu pakatan bahar.

"Kami tidak mahu pakatan politik yang hanya mahu duduk di pejabat, sepatutnya pakatan yang berteraskan prinsip dan harapan rakyat.

"Di mana itu adalah polisi kerangka asas Pakatan Rakyat," ulas Kit Siang ketika ditemui di perkarangan lobi Parlimen pada Khamis.

Tambahnya, DAP kini mahu parti politik yang boleh memberi komitmen yang jitu untuk membawa perubahan seperti yang diharapkan oleh rakyat.

Ditanya berkenaan bagaimana kerajaan campuran di Selangor berfungsi jika DAP dan PAS tidak boleh duduk semeja, Kit Siang berpandangan, pimpinan Pakatan Rakyat perlu membuat keputusan.

"Itu terpulang kepada perkembangan yang akan berlaku. Lebih baik pemimpin-pemimpin di peringkat negeri Selangor untuk buat ulasan.

"Saya tiada nasihat apa-apa dan tidak menjadi penasihat kepada sesiapa," ujar Kit Siang.

Ditanya berkenaan sokongan DAP terhadap negeri-negeri yang dinaungi pakatan pembangkang, Kit Siang berpandangan kenyataan sokongan itu adalah hanya pada pentadbiran negeri Selangor dan bukan semua negeri.

"DAP masih memberi sokongan serta sedang bekerjasama dengan PKR di Selangor dan Pulau Pinang," tambahnya.

Guan Eng Sendiri Perlu Jawab Isu Tandatangan Surat Perjanjian Sokong Hudud – Lim Sian See

Facebooker Lim Sian Seemendakwa DAP double standard berkaitan isu hudud yang diperjuangkan salah satu parti kompenan Pakatan Rakyat, PAS.

Menurut facebooker itu terdapat dua tindakan dalam pimpinan DAP yang saling kontradik berkaitan isu hudud tersebut.
Satu pihak, DAP melalui Ahli Parlimen Puchong, Gobind Singh Deo memberi amaran kepada PR menggantung PAS daripada gabungan itu kerana menganggap aspirasi parti Islam itu tidak selari dengan polisi PR.

Gobind merujuk terhadap komen Timbalan Menteri Besar, Datuk Mohd Amar Nik Abdullah yang berkata bahawa hudud adalah lebih penting daripada menawan Putrajaya.

Kenyataan Mohd Amar yang disiarkan Malaysiakini kata Gobind adalah ‘pengakuan jelas’ daripada pihak PAS bahawa parti itu tidak serius memainkan peranannya dalam Pakatan untuk memenangi sokongan menawan Putrajaya, sebaliknya hanya menggunakan Pakatan untuk menubuhkan sebuah negara Islam dan melaksanakan hukum hudud walaupun DAP dan PKR tidak bersetuju.

Manakala satu pihak lagi, DAP melalui Setiausaha Agung, Lim Guan Eng telah menandatangani perjanjian dengan Presiden PAS, Datuk Seri Abdul Hadi Awang bersetuju dengan polisi PAS menubuhkan Negara Islam.

“Tetapi tidakkah Setiausaha Agung DAP, Lim Guan Eng telah menandatangani perjanjian dengan Hadi Awang dan bersetuju bahawa PAS boleh berjuang untuk menubuhkan sebuah Negara Islam (termasuk Hudud)?

“Berikut adalah surat perjanjian bersama bertarikh Apr 2013 ditandatangani oleh Guan Eng. Sila minta Guan Eng sekali lagi memastikan bahawa beliau memang menandatangani surat ini – beliau sudah mengesahkannya sekali, tetapi anda boleh meminta beliau untuk mengesahkannya semula,”kata Lim Sian See.

Menurut Lim Sian See, berkemungkinan besar surat perjanjian bersama di antara DAP dan PAS itu adalah benar kerana perkara itu pernah dibangkitkan oleh Naib Presiden PKR, Tian Chua pada April 2014.
“Pada akhir April (2014), Naib Presiden PKR, Tian Chua pernah kata Guan Eng bersetuju dengan hudud oleh PAS. Tetapi Guan Eng menafikan dan melabel Tian Chua sebagai pendusta. (baca lanjut di sini)
“Beberapa hari kemudian, Presiden PAS, Hadi Awang berkata Guan Eng telah bersetuju dengan hudud oleh PAS. Tetapi Guan Eng menafikan dan meminta Hadi Awang menunjukkan bukti. (baca lanjut di sini)

“Kemudian selepas salinan surat yang ditandatangani bersama-telah diedarkan kepada media, Guan Eng tidak mempunyai pilihan dan mengakui (bahawa) surat itu sahih tetapi spin dengan berkata bahawa perjanjian itu adalah “tertakluk kepada Perlembagaan Persekutuan”
Ketika menjawab asakan Pengerusi Gerakan Pulau Pinang, Teng Chang Yeow, Guan Eng dalam kenyataannya kepada themalaymailonline.com akhirnya mengakui bahawa beliau bersama Hadi menandatangani surat perjanjian tersebut.
“Dalam satu kenyataan yang ditandatangani oleh kedua pihak, Presiden PAS Datuk Seri Abdul Hadi Awang dan diri saya sendiri, mengapa Teng tidak menyebut bahawa perjuangan masing-masing dan kerjasama adalah tertakluk kepada Perlembagaan Persekutuan?, ” kenyataan Guan Eng dipetik.

Isu surat perjanjian bersama itu mula dibangkitkan semula oleh facebook pro ulama, El Haraki pada 16 Dis lalu yang mengesahkan bahawa DAP bersetuju dengan hasrat PAS melaksanakan hudud.
“Kami pemimpin tertinggi dalam PAS dan DAP menegaskan bahawa kerjasama dalam Pakatan Rakyat adalah berteraskan kepada dasar bersama atau Manifesto Pakatan Rakyat yang mengikut konsep Negara Berkebajikan PAS dan perjuangan Adil Untuk Semua mengikut Perlembagaan Malaysia oleh DAP.

“PAS berhak memperjuangkan akidah dan konsep Negara Islam secara sendiri. DAP juga berhak memperjuangkan Negara Berpelembagaan Berpalimen yang tidak sehaluan dengan konsep Negara Islam..,”kenyataan perjanjian itu dipetik.
Persetujuan DAP membenarkan PAS memperjuangkan konsep Negara Islam membawa implikasi bahawa DAP bersetuju dengan hasrat PAS untuk melaksanakan hudud.

SAMBUTLAH RAMADHAN DENGAN SEPENUH KETAQWAAN

June 17, 2015

30 Syaaban 1436 / 17 Jun 2015
Allah SWT berfirman di dalam Al-Quran :
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا كُتِبَ عَلَيْكُمُ الصِّيَامُ كَمَا كُتِبَ عَلَى الَّذِينَ مِنْ قَبْلِكُمْ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ

“Wahai orang-orang yang beriman, diwajibkan bagimu berpuasa, sebagaimana telah diwajibkan pada orang-orang sebelum kamu. Mudah-mudahan kamu bertaqwa.”
(Surah Al-Baqarah : Ayat 183)

Seluruh ummat Islam di Malaysia akan mula menunaikan ibadat puasa sebulan di Ramadhan bermula esok. Maka dengan ini, saya mengambil kesempatan yang ada ini untuk berpesan kepada diri saya , ahli PAS dan seluruh rakyat Malaysia supaya mengambil kesempatan yang ada untuk kita mengejar redha Allah SWT dengan Islam yang sempurna ini.

Kita berharap kepada Allah SWT, semoga Ramadhan yang akan kita tempuhi bersama tahun ini menghasilkan natijah yang baik untuk kita semua. Bulan yang berkat dan mulia ini, yang diturunkannya Al-Quran dan adanya malam yang yang lebih baik daripada 1000 bulan, iaitulah Lailatul Qadar mampu mengembalikan keimanan dan ketaqwaan kita kepada kemuncak yang diredhai Allah SWT.

Dalam suasana kita mengharungi Ramadhan ini, jangan kita lupa nasib agama kita, saudara-saudara kita yang tidak bernasib baik di seluruh dunia seperti nasib Dr Muhammad Morsi yang dihukum oleh regim zalim As-Sisi, nasib saudara kita di Palestin yang ditindas oleh zionis israel, nasib saudara kita yang dibiarkan tanpa tanah air di bumi Arakan, Myanmar dan lain-lain lagi.

Semoga lembaran Ramadhan kali ini juga, berjaya mengembalikan semangat kita membuat perubahan kepada diri kita, masyarakat kita dan seterusnya negara kita ke arah yang diredhai Allah SWT. Kita perlu berusaha dan terus berjuang supaya Islam tertegak dengan hak-hak yang ditetapkan oleh Allah dan mengambil semangat ramadhan yang ada, yang pernah mendatangkan kejayaan gemilang kepada saudara-saudara seaqidah kita yang terdahulu.

Justeru, marilah kita bersama-sama menempuh ramadhan tahun ini dengan harapan kita berjaya menjadi manusia-manusia bertaqwa seperti yang disebut oleh Allah SWT dalam Al-Quran apabila menyebut tentang pensyariatan puasa di bulan Ramadhan.

"Beristiqamah Hingga Kemenangan"

DATO' SERI TUAN GURU HAJI ABDUL HADI AWANG

Presiden PAS

Kenyataan Media Presiden PKR

KENYATAAN MEDIA
Pakatan Rakyat ditubuhkan pasca Pilihanraya Umum ke-12 tahun 2008 atas initiatif Sdr Anwar Ibrahim bersama pimpinan utama dengan membawa tiga parti pembangkang terbesar dalam negara sebagai bergabung menentang Barisan Nasional.

KEADILAN yakin bahawa sokongan padu kepada Pakatan Rakyat (KEADILAN, DAP dan PAS) selama ini dipacu oleh arus rakyat yang benar-benar dahagakan perubahan. Satu harapan yang besar digalaskan kepada Pakatan Rakyat untuk menggantikan Barisan Nasional.
Harapan rakyat itu berpaksikan kepada prinsip-prinsip bersama yang dipersetujui dan diperjuangkan bersama oleh Pakatan Rakyat selama ini seperti yang dimeterai di dalam Dasar Bersama Pakatan Rakyat, termasuklah:

1. Keterangkuman semua kaum, kumpulan dan setiap rakyat dalam membina Persekutuan Malaysia yang adil dan sejahtera;

2. Mempertahankan kedudukan agama Islam, kedudukan istimewa Melayu dan Bumiputra, institusi raja-raja dan bahasa Melayu mengikut peruntukan Perlembagaan dengan menjamin hak kaum dan agama lain;

3. Menyuburkan sebuah negara bertatakelola baik dan berlandaskan prinsip demokrasi dan keluhuran undang-undang;

4. Mensejahterakan ekonomi negara yang berkepedulian rakyat, berdaya saing dengan membanteras gejala rasuah dan penyalahgunaan kuasa.

KEADILAN sangat menghargai permuafakatan yang digembleng bersama dengan PAS dan DAP sebelum ini dan dukungan padu rakyat yang melonjakkan Pakatan Rakyat sehingga mendapat sokongan 52% pengundi dalam PRU13.

Mengambil kira perkembangan terkini Biro Politik KEADILAN yang bermesyuarat pada 16 Jun 2015 telah memutuskan:

1. Menyatakan rasa kesal atas usul yang diterima tanpa bahas di Muktamar PAS ke-61 dan berikutnya Jawatankuasa Eksekutif Pusat (CEC) DAP telah mengumumkan penamatan riwayat Pakatan Rakyat yang kami anggap tindakan tergesa-gesa. Ekoran dari itu, gabungan politik PR tidak lagi berfungsi secara formal;

2. Namun, kami bersyukur ke hadrat Allah SWT kerana semangat dan permuafakatan Pakatan Rakyat di Selangor di bawah pimpinan Dato’ Menteri Besar Sdr Azmin Ali, dan di bawah pimpinan Ketua Menteri Pulau Pinang, Sdr Lim Guan Eng terus kekal. Dan dalam semangat yang sama, dan tertakluk kepada Dasar Bersama Pakatan Rakyat, KEADILAN akan terus memberikan sokongan kepada Dato’ Menteri Besar Kelantan, Datuk Ahmad Yaakob;

3. KEADILAN akan terus merintis usaha-usaha membina permuafakatan parti-parti politik, badan bukan kerajaan (NGO), kumpulan-kumpulan rakyat dan tokoh-tokoh berpengaruh untuk menumbangkan Barisan Nasional.
Dato’ Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail
Presiden KEADILAN
17 Jun 2015

Kerajaan Negeri Kelantan Tak Buat Kerja

June 16, 2015



Hok mana dok kata kerajaan kelantan tak buat kerja, tolong baca dan hadam.

Jangan bodoh sebab malas.

Janji Palsu MB Pahang



Ni gambar di kuantan pahang. Mana janji mb pahang?

Ciss!

DOA SEMOGA KAPAL TANGKI PETROL SELAMAT DIJUMPAI

June 15, 2015

Oleh : Nik Mohamad Abduh Bin Nik Abdul Aziz

Ketua Dewan Pemuda PAS Malaysia
Ahli Parlimen Pasir Mas.

1. Kehilangan sebuah kapal tangki MT ORKIM HARMONY yang membawa muatan petrol RON95 begitu mendukacitakan. Ia dipercayai hilang pada kedudukan 30 batu nautika timur Tanjung Selidi, Kota Tinggi pada awal pagi 12 Jun yang lalu.

2. Kapal tangki yang membawa kira-kira 6,000 tan metrik petrol ini dalam perjalanan dari Melaka ke Pelabuhan Kuantan. Tambahan pula, ia dianggotai 22 orang kru ; 16 orang daripadanya adalah warganegara Malaysia, lima orang warganegara Indonesia dan bakinya berwarganegara Myanmar.

3. Kehilangan kapal tangki tersebut merupakan satu tragedi kepada negara. Episod duka ini berterusan melanda negara sejak kehilangan pesawat MAS jenis MH370 tahun lalu.

4. Operasi mencari dan menyelamat perlu dipergiatkan di semua peringkat. Selain itu, kerjasama dari negara jiran juga amat ditagih bagi memudahkan usaha pencarian tersebut. Kita juga harus berwaspada dengan sebarang aktiviti lanun yang tidak mustahil bertapak di perairan tersebut dan menjadi punca kehilangan kapal terbabit.

5. Menurut laporan media, kawasan pencarian diperluas sehingga meliputi 50,000 kilometer persegi dan merentasi sepanjang perairan Tanjung Penawar hingga ke Mersing. Ia juga berkemungkinan merentasi ke sempadan perairan negara jiran.

6. Mari bersama berdoa untuk keselamatan anak-anak kapal dan semoga kapal tangki tersebut kembali dijumpai. Semoga operasi mencari dan menyelamat (SAR) berjalan lancar, selamat dan berjaya.

“BANTAH CADANGAN KENAIKAN TOL”

June 14, 2015

KENYATAAN MEDIA

DEWAN PEMUDA PAS MALAYSIA

13 Jun 2015 | 26 Sya’ban 1436


“BANTAH CADANGAN KENAIKAN TOL”

Merujuk kepada laporan akhbar Berita Harian semalam (12 Jun 2015, muka surat 7), Kementerian Kerja Raya akan membawa cadangan kenaikan kadar tol bagi 16 lebuh raya utama di seluruh negara. Kenaikan tersebut dijangka akan naik antara 20 sen sehingga RM 1 dan ia akan mula berkuatkuasa Ogos ini.

Dewan Pemuda PAS Malaysia dengan tegas membantah cadangan kenaikan kadar tol tersebut dan ia disifatkan sangat melampau. Kami juga meminta supaya pihak kerajaan berunding semula dengan pihak konsesi bagi mengelakkan pembayaran pampasan membabitkan ratusan juta sekiranya penangguhan kenaikan kadar tersebut dilakukan pada tahun ini.

Dewan Pemuda PAS Malaysia akan berusaha melakukan pelbagai usaha antaranya berunding dengan pihak Kementerian Kerja Raya, pihak konsesi dan juga menggerakkan bantahan rakyat sekiranya cadangan kenaikan ini diterima oleh kerajaan. Difahamkan, kenaikan tersebut sepatutnya berlaku pada November tahun lalu, namun ia telah ditangguhkan.

Contoh cadangan kenaikan kadar tol bagi beberapa lebuhraya utama di Lembah Klang adalah seperti berikut;

a. Cadangan kenaikan kadar tol bagi Lebuhraya Besraya adalah sebanyak 70 sen (dari RM 1.30 kepada RM 2.00).

b. Cadangan kenaikan kadar tol bagi Lebuhraya Pantai Baharu adalah sebanyak 60 sen (dari RM 1.60 kepada RM 2.20).

c. Cadangan kenaikan kadar tol bagi Lebuhraya Duta - Ulu Kelang adalah sebanyak 50 sen (dari RM 2.00 kepada RM 2.50)

Kerajaan sewajarnya mengambil kira keuntungan yang diraih oleh pihak konsesi dan keadaan semasa sosio ekonomi rakyat sebelum mencadangkan apa-apa kenaikan kadar tol. Rakyat kini sudah dihambat dengan kesan pelaksanaan Cukai Barang dan Perkhidmatan (6%) bermula 1 April yang lalu dan kenaikan petrol dan diesel sejak 1 Jun 2015.

Sekian, terima kasih.

Yang benar,


IR. HJ KHAIRIL NIZAM KHIRUDIN

Naib Ketua, Dewan Pemuda PAS Malaysia
Ketua, Dewan Pemuda PAS Wilayah Persekutuan

Memahami perlembagaan PAS dan Fungsi Majlis Syura Ulama berdasarkan perlembagaan

June 12, 2015

Memahami perlembagaan PAS dan Fungsi Majlis Syura Ulama berdasarkan perlembagaan..

FASAL 7. Hukum dan Kekuasaan

Adapun hukum yang tertinggi sekali dalam pegangan PAS ialah KITABULLAH dan SUNNAH RASUL serta IJMAK „ULAMAK dan QIAS yang terang dan nyata, dengan tertakluk kepada hukum yang tertinggi itu, kekuasaan PAS adalah dipegang oleh Muktamar Tahunan.

Dengan tertakluk kepada hukum-hukum dalam ceraian (1) itu segala gerakan dan pentadbiran PAS adalah dijalankan di bawah perintah dan kekuasaan Muktamar, akan tetapi Muktamar itu sendiri tertakluk di bawah syarat-syarat yang terkandung dalam Perlembagaan PAS dan aturan peraturan Muktamar atau Mesyuarat Agung PAS.

FASAL 8. Majlis Syura ‘Ulamak

Bagi menjamin kekuasaan PAS yang diperuntukan dalam Fasal 7(2) di atas dan badan-badan yang diberikan kepadanya kuasa oleh Muktamar Tahunan PAS dan oleh mana-mana peruntukan dalam Perlembagaan ini, tidak terkeluar daripada kehendak-kehendak yang diperuntukan dalam Fasal 7 (1) dan tidak berlawanan dengan dasar PAS seperti yang diperuntukan dalam Fasal 3 Perlembagaan ini, maka hendaklah ditubuhkan sebuah majlis yang dinamakan "Majlis Syura 'Ulamak" dan diberi kepadanya kuasa-kuasa seperti berikut:

Menghurai, menjelas dan mentafsirkan dasar PAS dan mana-mana peruntukan di dalam Perlembagaan ini yang menimbulkan kesamaran mengenai maksud dan tujuannya dan membuat ketetapan mengenainya.

Mengeluarkan arahan dan perintah supaya dasar dan ketetapan itu dipatuhi dan dilaksanakan oleh mana-mana pihak atau badan di dalam PAS dan mengawasi serta memelihara supaya dasar dan ketetapan serta kehendak-kehendak dalam Perlembagaan ini dipatuhi dalam kegiatan, gerakan dan pentadbiran PAS.

Mendengar dan memutuskan semua rayuan semula tatatertib yang dikemukakan oleh ahli PAS mengikut Fasal 83 Perlembagaan ini.

Ahli-ahli Majlis Syura ‘Ulamak hendaklah terdiri daripada tidak lebih tujuh belas orang iaitu:

Seorang Mursyidul ‘Am

Seorang Timbalan Mursyidul ‘Am

Seorang Setiausaha Majlis Syura ‘Ulamak, dan

Tidak lebih empat belas orang Ahli Majlis Syura ‘Ulamak

Seseorang yang hendak dilantik menjadi Ahli Majlis Syura ‘Ulamak itu hendaklah seseorang yang mengetahui masalah-masalah pokok (AL-USUL) dalam syariat Islam dan hukum-hukumnya atau/dan dapat merujuk masalah-masalah itu kepada al-Quran, as-Sunnah, Ijmak dan Qias dengan faham akan maksud dan maknanya yang muktabar dan hendaklah seorang yang adil yakni tidak melakukan dosa besar atau terus menerus melakukan dosa kecil dan hendaklah terpelihara maruahnya serta hendaklah seorang ahli PAS.

Empat orang daripada ahli Majlis Syura 'Ulamak itu hendaklah dipilih dan dilantik oleh Jawatankuasa Kerja PAS Pusat dan empat orang yang dipilih dan dilantik oleh Jawatankuasa Kerja Dewan ‘Ulamak PAS Pusat dan masing-masing dua orang yang dipilih dan dilantik oleh Jawatankuasa Kerja Dewan Pemuda PAS Pusat dan Jawatankuasa Kerja Dewan Muslimat PAS Pusat dan tidak lebih lima orang yang baki itu dipilih dan dilantik oleh Majlis Syura 'Ulamak itu sendiri. Keahlian seseorang ahli majlis itu boleh diperbaharui oleh pihak yang memilih/melantiknya setelah tamat tempoh tersebut.

Ahli-ahli Majlis Syura 'Ulamak itu hendaklah memegang jawatannya selama lima tahun. Walau bagaimanapun ahli-ahli majlis ini boleh berhenti sebelum cukup tempoh lima tahun dan boleh diberhentikan oleh Majlis Syura 'Ulamak yang mempunyai kuasa menentukan kelayakan seseorang ahli mengikut peruntukan Ceraian (3) Fasal ini dan sebab-sebab seseorang ahli itu patut diberhentikan.

Seorang Ketua Majlis Syura 'Ulamak yang dikenali sebagai Mursyidul 'Am dan seorang Timbalannya yang dikenali sebagai Timbalan Mursyidul 'Am hendaklah dipilih di dalam dan dengan persetujuan mesyuarat Majlis Syura 'Ulamak tersebut dari kalangan ahli-ahlinya dan akan memegang jawatan itu selama lima tahun dengan syarat dia boleh berhenti sebelum cukup tempoh tersebut dan boleh diberhentikan dengan persetujuan dua pertiga daripada ahli-ahli Majlis Syura 'Ulamak itu dan boleh diperbaharui perlantikannya setelah tamat tempoh dia memegang jawatan itu.

Seorang Setiausaha Majlis Syura ‘Ulamak hendaklah dilantik oleh Mursyidul „Am di dalam dan dengan persetujuan mesyuarat Majlis Syura ‘Ulamak dari kalangan ahli-ahlinya, dan hendaklah memegang jawatan itu selama lima tahun dengan syarat dia boleh berhenti sebelum cukup tempoh tersebut dan boleh diberhentikan dengan persetujuan mesyuarat Majlis Syura 'Ulamak dan boleh diperbaharui perlantikannya setelah tamat tempoh dia memegang jawatan itu.

Mursyidul 'Am hendaklah mempengerusikan semua mesyuarat-mesyuarat Majlis Syura 'Ulamak. Sekiranya ketiadaan Mursyidul 'Am dengan apa-apa sebab sekalipun, tugas mempengerusikan mesyuarat Majlis Syura 'Ulamak itu hendaklah dijalankan oleh Timbalan Mursyidul 'Am. Jika kedua-duanya berhalangan atas apa-apa sebab, maka mesyuarat Majlis Syura 'Ulamak hendaklah melantik salah seorang dari kalangan ahli-ahlinya untuk mempengerusikan mesyuarat itu.

Majlis Syura 'Ulamak hendaklah mengadakan mesyuarat sekurang-kurangnya sekali dalam masa tiga bulan, atau pada sebarang masa yang lain yang dikehendaki oleh Mursyidul 'Am. Notis mesyuarat hendaklah dihantar kepada tiap-tiap ahli Majlis Syura 'Ulamak tidak kurang 14 hari daripada tarikh yang ditetapkan untuk bermesyuarat.

Cukup bilang bagi mengadakan mesyuarat Majlis Syura 'Ulamak itu ialah sembilan orang daripada ahli-ahlinya yang hadir.

Adapun seseorang Ahli Majlis Syura ‘Ulamak itu bolehlah dilucutkan jawatannya dengan persetujuan mesyuarat Majlis Syura ‘Ulamak jika gagal hadir mesyuarat sebanyak tiga kali berturut-turut tanpa sebarang makluman kepada Setiausaha Majlis Syura ‘Ulamak.

Majlis Syura 'Ulamak boleh, mengikut budi bicaranya, membuat apa-apa peraturan bagi melicinkan pelaksanaan tugas dan kuasa-kuasa yang diberikan kepadanya dan menjaga serta memelihara keutuhan dan kehormatan serta kewibawaan Majlis Syura 'Ulamak tersebut.

FASAL 9. Tugas-tugas Majlis Syura ‘Ulamak

Mursyidul 'Am

Bertanggungjawab sebagai ketua Majlis Syura 'Ulamak bagi melaksanakan kuasa-kuasa yang diperuntukan dalam Fasal 8 (1)(a), (b) dan (c) Perlembagaan ini.

Menetap dan mempengerusikan mesyuarat-mesyuarat Majlis Syura 'Ulamak.

Mengambil apa-apa jua langkah yang perlu bagi mengawasi dan memelihara Perlembagaan, dasar dan hukum PAS dipatuhi dalam kegiatan, gerakan dan pentadbiran PAS.

Timbalan Mursyidul 'Am

Membantu tugas-tugas Mursyidul ‘Am

Mempengerusikan mesyuarat-mesyuarat Majlis Syura 'Ulamak apabila Mursyidul 'Am berhalangan atau tidak hadir.

Setiausaha Majlis Syura 'Ulamak

Bertanggungjawab secara langsung kepada Mursyidul 'Am dan Majlis Syura 'Ulamak.

Bertanggungjawab melaporkan kepada Mursyidul 'Am dan Majlis Syura 'Ulamak atas segala tindakan yang dijalankan berhubung dengan pentadbiran Pejabat Majlis Syura 'Ulamak.

Bertanggungjawab di atas kesempurnaan semua mesyuarat dan muzakarah Majlis Syura 'Ulamak.

Menerima permohonan rayuan semula tatatertib mengikut Fasal 83 Perlembagaan ini dan permohonan pentafsiran Perlembagaan PAS mengikut Fasal 88(1) Perlembagaan ini daripada mana-mana ahli PAS.

Ahli-ahli Majlis Syura 'Ulamak

Melaksanakan dan mengambil langkah-langkah yang perlu bagi menjalankan kuasa-kuasa yang diperuntukan oleh Fasal 8(1) (a), (b) dan (c).

Mendengar dan mempertimbangkan rayuan semula tatatertib menurut Fasal 83.

Menyediakan peraturan pemilih calon pilihan raya menurut Fasal 26(9)(f).

Mari memahami organisasi PAS

Zamakhshari Muhamad

Salam perjuangan..,

Mari memahami organisasi PAS. Kebelakangan ini ramai yang ingin mengulas tentang PAS tetapi banyak ulasan dan pandangan yang kurang tepat kerana gagal memahami struktur organisasi PAS. Kekeliruan yang paling ketara adalah gagal membezakan antara Majlis Syura Ulama (MSU) dan Dewan Ulama (DU). Untuk memudahkan kefahaman saya akan membuat perbandingan dengan organisasi Korporat.

Kuasa untuk membuat dasar dan menentukan halatuju sesebuah syarikat adalah LEMBAGA PENGARAH ( Board of Directors - BOD ) Mereka tidak terlibat dengan perjalanan harian syarikat, tetapi mereka akan memantau dan memastikan Pengurusan Syarikat membawa halatuju syarikat sebagaimana keputusan dan pendirian LEMBAGA PENGARAH. Dalam PAS fungsi LEMBAGA PENGARAH ini di kenali sebagai MAJLIS SYURA ULAMA. Ahli Lembaga Pengarah biasanya di lantik di kalangan mereka yang pakar tentang halatuju organisasi dan turut di sertai oleh CEO / Presiden organisasi tersebut. Di kalangan Ahli Lembaga Pengarah ini akan di lantik seorang Pengerusi / Mursyidul Am yang akan mengepalai Lembaga Pengarah / MSU.

Selepas itu akan ada organisasi pelaksana dasar atau juga di kenali Pasukan Pengurusan / Jawatankuasa Kerja PAS Pusat. Pasukan Pengurusan biasanya diketuai oleh CEO/ Presiden. Tugas pasukan pengurusan / JKPP adalah menjalankan aktiviti bagi mencapai matlamat dan halatuju yang telah di tetapkan oleh BOD/MSU. Pihak Pengurusan perlu memastikan semua aktiviti syarikat adalah selari dengan dasar yang telah ditetapkan oleh BOD/MSU.

Kemudian bagi mencapai matlamat syarikat dalam bidang-bidang tertentu, syarikat akan menubuhkan anak syarikat / Dewan-dewan. Dalam organisasi PAS ada Dewan Ulama, Dewan Muslimat, Dewan Pemuda dan Dewan Himpunan Penyokong PAS. Fungsi anak-anak syarikat /Dewan-dewan ini adalah membantu syarikat menguruskan bidang yang khusus bagi mereka untuk membantu syarikat mencapai matlamat yang telah ditetapkan oleh BOD/MSU. Pada masa yang sama, anak-anak syarikat ini akan menubuhkan anak syarikat yang lain/Jabatan Amal @Ameerah @Nisa bagi mencapai objektif yang lebih specific.

Seterusnya akan ada pemegang saham / ahli kepada syarikat tersebut. Kuasa ahli adalah menyatakan pandangan dan mengundi dalam AGM /Muktamar Tahunan.

Demikianlah secara umum untuk kita memahami hairaki organisasi PAS walaupun ada beberapa perbezaan dari segi perlaksanaan berdasarkan perlembagaan PAS. Semoga kita lebih memahami fungsi setiap organisasi yang ada dalam PAS.

Terima Kasih..

Semasa

Hiburan

Sukan

 

© Copyright Kerabu Bersuara 2007 -2013 | Design by Kerabu Bersuara | Published by Kerabu Bersuara Group | Powered by Blogger.com.