News Update :

Politik

Kenyataan

Agama

Dunia

Kenapa Bendera Malaysia Terbalik? Meh Nak Jawab

August 31, 2015




Kenapa terbalik? Tolong baca biar hadam dan jelas. Merapu tak tentu pasal takda guna juga.

Bercakap Tak Guna Ilmu



Kalau orang bukan islam tolong jaga kita yang lakukan solat, itu dikira bagus dan terpuji.

Adakah patut kita jaga dia semasa mereka nak lakukan kegiatan ibadat mereka? Harap aby kalau nak puji kena bandingkan drngan perkara yang lebih sesuai.

Terkini! Mahathir Hadir Ke Himpunan Bersih 4

August 29, 2015



Tun baru sampai saja.

Gambar Himpunan #bersih4







Perjumpaan MB kelantan dengan para adun

August 25, 2015





Sebenarnya tidak ada sebab wakil rakyat pas bising dalam media sosial sedangkan mereka boleh tanya sendiri kepada mb dan tmb perkara yang sebenar.

Ini tak, kecoh di alam maya, sebar sana sini. Baru nak hantar surat kepada exco. Politik gapo lagu tu?

Buat malu je.

Doktor Kurang Ajar! DEDAH AIB PESAKIT

August 23, 2015



Kita harap pihak kesihatan malaysia siasat la perkara ni.

Aib dan aurat pesakit kena jaga.

ANTARA MURSI DAN TS KHALID IBRAHIM

August 19, 2015

Apabila seorang pemimpin yang amanah lagi berkaliber seperti TSKI ingin diturunkan dari jawatan MB oleh KetUm PKR, teringat pula tragedi kejatuhan Presiden Mesir oleh As-Sisi. Kedua-dua mereka diturunkan dari pemerintahan yang kaya, disaat kecemerlangan mereka menguruskan harta negara dan kebajikan rakyat.

Jika TSKI berjaya mencipta rekod sepanjang zaman Selangor; menambah rizab negeri hampir 3 billion, berjaya menolak perjanjian membazir 2.5billion dalam isu air kepada hanya 250 juta, meyakinkan pelabur asing berbondong-bondong ke Selangor, meningkatkan kadar agihan zakat, menyemarakkan institusi pendidikan dunia juga akhirat, dan bermacam lagi kecemerlangan yang tak mampu disebutkan, Dr Mursi juga mencipta rekod yang sama.

Dr Mursi berjaya menutup ketirisan ekonomi dalam pengurusan Terusan Suez yang melakukan transaksi billion dolar sehari. Daripada menjadi sebuah negara yang terpaksa mengimport gandum untuk keperluan rakyat, Mesir menjadi negara pengeluar yang boleh menjual gandum dan ubat-ubatan dengan harga jauh lebih murah kepada rakyatnya. Perkapita meningkat. Mesir juga berjaya mencipta jet pejuang pertama 100% buatan Mesir. Defisit dalam belanjawan tahunan berjaya dikurangkan tahun demi tahun, dan hutang luar tinggalan Mubarak hampir langsai!

Kedua-dua mereka mempunyai kehebatan yang sama, iaitu memerintah berteraskan keadilan dan menolak kronisme.

Lebih mengharukan, kedua-dua mereka walaupun dikatakan agak 'kedekut' untuk meluluskan peruntukan (Ini salah satu sifat amanah menjaga harta rakyat), tetapi dalam waktu yang sama mereka berdualah orang yang paling pemurah harta peribadi mereka.

TSKI mengeluarkan harta sendiri untuk membiayai bangunan PKR serta banyak kegiatan PKR yang lain. Dr Mursi juga didedahkan bahawa secara rahsia telah menyalurkan gaji bulanannya untuk membantu lebih 300 keluarga miskin di Mesir.

Cuma yang menjadi ketidakselesaan beberapa kumpulan, ialah sifat amanah kedua mereka itu menghalang mereka dari berkompromi dengan nafsu orang politik. Dr Mursi tidak sekali-kali tunduk terhadap kehendak kuasa politik dunia di barat mahupun timur yang memusuhi Islam terang-terangan. TSKI juga tidak mudah tunduk kepada tuntutan politikus sekelilingnya, di atas mahupun bawahannya yang hanya tahu melahap wang rakyat.

Nampaknya Malaysia baik pemerintah mahupun sesetengah pembangkang masih ingin membontoti corak politik kapitalisme Amerika. Politik ini memerlukan orang yang memerintah terus melobi dan mengambil hati politikus besar untuk menang dan terus memerintah.

Kalau nak menang pilihanraya di Amerika, calon mesti menyatakan sokongan terhadap dasar dan polisi negara haram Israel. Barulah Zionis itu akan mainkan propaganda melalui rangkaian media yang dikuasainya dan menyalurkan dana melalui Bank Dunia, IMF atau mana-mana agensi kewangan yang dikuasainya untuk membantu calon itu menang. Sebarang tindakan yang merimaskan Zionis dari sekutu-sekutunya, pasti akan diatur propaganda baru yang akan menjatuhkan karier orang tersebut.

Persoalannya, perlukah kita terus membudayakan amalan Amerika ini yang sudah jelas akibat buruknya? Adakah kita juga mahu terima nasib menjadi barua kuasa besar dunia seperti mereka?

Sudah tiba masanya kita tidak libatkan campurtangan politik dalam pentadbiran, sekurang-kurangnya dalam tempoh PRU14 masih jauh ini. Dahulukan kepentingan rakyat dan jangan sampai 'strategi' politik ini dilihat bodoh oleh rakyat biasa.

Kalau kita sanggup bersolidariti rabaah untuk negara yang jauh seperti Mesir, apa salah kami untuk turut bersolidariti untuk negeri Selangor?

(Alang Ibn Shukrimun)

TEGURAN TERBUKA BUAT PENERBIT, TENAGA PENGAJAR DAN PESERTA DA'I MILLENIA TV3

August 17, 2015



Hafez Sabri
‪#‎Share‬ n ‪#‎viral‬


Semalam Da'i Millinea mula berpencak di TV3. Prgram ini dikatakan membawa mesej dakwah, para peserta yang menggelarkan diri mereka dai'e diprogramkan pihak penerbit utk lalui aktiviti:

1. Wargame lelaki perempuan
2. Pumping lelaki perempuan sekali
3. Para daieyah kurang menjaga adab, menjerit hingga hilang watak daie ketika main wargame antara lelaki perempuan.
4. Kawat sebelah menyebelah tanpa jarak
5. Daieyah buat sesi luahan pasal cinta tak kesampaian
6. Da'i ikat kaki dengan da'iyah semasa explorace atas alasan denda.
7. Main pistol air antara peserta lelaki dan perempuan.

Tentunya ini semua mengundang persepsi negatif masyarakat apabila diadakan slot "ukhuwwah" yg bercampur antara lelaki dan perempuan tanpa batasan yg jelas.

Perlu diingat:

1. Ikhtilat perlu dijaga.

Islam yang syumul mengangkat maruah wanita dan menjaga umatnya dengan batasan ikhtilat (pergaulan) antara lelaki dan perempuan. Walau apa niat sekalipun untuk dakwah, aturan yang ditetapkan Allah SWT tetap perlu dijaga. Niat tak menghalalkan cara. Sebagai peserta sebuah rancangan realiti yang mahu merebut gelaran "Dai'e Millenia", bukankah menjaga akhlak dan adab itu merupakan peribadi seorang dai'e? Islam ada meletakkan kelonggaran dalam muamalah antara lelaki dan perempuan dalam urusan perubatan, jual beli dan pendidikan. Namun melonggarkan syariat dalam aktiviti yang dipaparkan bukanlah termasuk dalam pilihan terutama dengan status rancangan yang mempunyai mursyid dan murobbi sebagai panduan.

2. Role-model masyarakat.

Dalam keadaan masyarakat harini yang amat memerlukan bimbingan pendakwah untuk kembali ke dalam hidup berteraskan Al-Qur'an dan sunnah, kewujudan rancangan bercorak Islamik di kaca televisyen memberikan alternatif yang sangat baik. Namun pengisian yang benar-benar mendidik perlu diteliti kerana tentunya masyarakat akan mengambil hujah yang dekat dengan mereka. "Oh mestilah boleh kalau setakat bergurau main pistol air dan lain2 antara lelaki perempuan, tgk tu dalam TV pendakwah pun boleh."

Benar, manusia tidak sempurna. Namun sebagai peserta sebuah program yg ingin melahirkan idola pendakwah terbaik harus mengingati bahawa amanah besar dipikul oleh para peserta ialah sebagai "duta Islam".

Diharapkan mereka yg berkepentingan dlm menjayakan prgram ini dpt jadikan teguran ini sbgai iktibar dan pengajaran.

Moga Allah ampunkan dosa-dosa kita dan kuatkan diri kita untuk memikul amanah dakwah ini.

"Kita adalah pendakwah sebelum segala sesuatu"- asy-syahid Imam Hasan al-Banna

Akhukum Fillah
Hafez Sabri
(Pengerusi Lujnah Dakwah Pemuda PAS Malaysia)

PESURUHJAYA PAS SARAWAK TUAN HAJI ADAM AHID MENINGGAL DUNIA




Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh.

Dengan rasa dukacita dimaklumkan bahawa Tuan Hj Adam bin Ahid, Pesuruhjaya PAS Sarawak telah kembali ke rahmatullah pada jam 3.20 minit pagi ini.

Semoga Allah cucuri rahmat ke atas rohnya dan ditempatkan bersama para syuhada'.

إنا لله وإنا إليه راجعون

اللهم اغفرله وارحمه وعافه واعف عنه واكرم نزله ووسع قبره وابدله دارا خيرا من داره واهلا خيرا من اهله واجعل قبره روضة من رياض الجنة

Dato' Tuan Ibrahim Tuan Man
Timbalan Presiden PAS
Kuching, Sarawak

17hb Ogos 2015.

Bank Negara Mahu Peguam Negara Bertindak

August 13, 2015



Ada berani?

Keyboard warrior Najib dah dapat habuan?

August 10, 2015



Guru guru sekarang ramai yang dapat komputer riba baru. Sakan la nanti deoa nak backup najib.

Haha..

[Belasungkawa] Ulama' terkenal dunia Islam dari Syria, Syeikh Dr Wahbah Az-Zuhayli, 83, telah meninggal dunia semalam, Sabtu 8 Ogos 2015.

August 9, 2015



[Belasungkawa] Ulama' terkenal dunia Islam dari Syria, Syeikh Dr Wahbah Az-Zuhayli, 83, telah meninggal dunia semalam, Sabtu 8 Ogos 2015.

Beliau merupakan Ketua Jabatan Fiqh Islam dan Mazhab dalam Fakulti Syariah di Universiti Damsyik, Syria dan juga tenaga pakar dalam Majlis Persidangan Fiqh Antarabangsa (Majma' al-Fiqh al-Islami) serta mempunyai kepakaran yang amat tinggi dalam penulisan ilmiah.

Antara kitab beliau yang terkenal dan menjadi rujukan umat Islam antaranya adalah kitab at-Tafsir al-Munir Fi al-Aqidah Wa al-Syariah Wa al-Manhaj, al-Fiqh al-Islam Wa Adillatuh, al-Fiqh asy-Syafie al-Muyassar, Tajdid al-Fiqh al-Islami, Al-Wajiz fi Usul al-Fiqh dan banyak lagi.

Beliau pernah menerima Anugerah Tokoh Maal Hijrah Kebangsaan 1430H pada 30 Disember 2008 di Malaysia.

Semoga Allah mencucuri rahmat ke atas beliau atas sumbangan besar beliau dalam perkembangan keilmuan Islam yang menjadi rujukan umat ini, amin.

Kematian Ulama Besar Sheikh Dr Wahbah al Zuhaily



Menerima perkhabaran yang amat menyedihkan apabila seorang lagi ulama besar dunia Sheikh Dr Wahbah al Zuhaily meninggal dunia tadi.

Antara kitab karangan almarhum yang terkenal ialah Tafsir Al Munir, Athar al-Harb fi al-Fiqh al-Islami: Dirasah Muqarin, al-Fiqh al-Islami wa Adillatuh dan Usul al-Fiqh al-Islami.

“Sesungguhnya Allah tidak mencabut ilmu dengan mencabutnya dari hamba-hamba. Akan tetapi Dia mencabutnya dengan diwafatkannya para ulama sehingga jika Allah tidak menysiakan seorang alim pun, maka orang-orang mengangkat pemimpin dari kalangan orang-orang bodoh. Kemudian mereka ditanya, mereka pun berfatwa tanpa dasar ilmu. Mereka sesat dan menyesatkan.” (HR. Al-Bukhari dan Muslim)

Tuan Ibrahim: Membalas Rahman Dahlan

August 5, 2015

Pertama saya ucap terima kasih atas respon Dato Abdul Rahman Dahlan terhadap soalan 'remeh' yang saya kemukakan.

Sekurang-kurangnya ada maklum balas. Perdana Menteri masih berdiam diri meskipun rakyat sudah menanti lebih sebulan sehingga Tun Mahathir Mohamad pun naik angin.

Padahal bukan payah sangat untuk PM menjelaskan bahawa: "Ini sumbangan derma dari penderma perihatin." Peliknya mengapa PM tidak menjawab sedemikian ketika WSJ melakukan tuduhan ke atasnya. Mengapa PM menjawab ‘Saya ingin menegaskan sekali lagi bahawa saya tidak pernah mengambil dana 1MDB untuk kepentingan diri sendiri’ dan bukannya terus menempelak WSJ dan berkata duit itu duit derma?

Setelah sebulan, akhirnya yang membuat kenyataan itu ialah SPRM.

Apakah kini PM yakin rakyat akan percaya wang itu dari sumbangan derma hanya kerana SPRM mengumumkan sedemikian?
Rakyat nak tahu ke mana hutang RM42 billion yang kini menjadi liabiliti kepada 1MDB dibelanjakan. Itu pun kerana yang menjamin hutang tersebut ialah rakyat. Kalau yang menjamin ialah besan PM di Kazathstan tak apalah pula.

Namun kini isu 1MDB ini merebak sehingga terdedahnya akaun PM pernah menerima dana RM2.6 bilion – di mana mengikut perkiraan matematik, 29 juta rakyat Malaysia perlu menderma sebanyak RM89 setiap seorang untuk mencapai jumlah ini.
Sebagai seorang yang menerima gaji daripada rakyat, PM perlu menjelaskan kepada bosnya – sumber RM2.6 bilion yang dimasukkan ke akaunnya. Lebih elok kalau rakyat tahu siapa penderma tersebut bagi mengelak tuduhan dan kecurigaan apakah PM bekerja untuk penderma berkenaan atau untuk rakyat.

Pendedahan ini juga akan membantu LHDN (Lembaga Hasil Dalam Negeri) membuat kunjungan kepada dermawan tersebut dan mungkin Pusat Pungutan Zakat juga berminat untuk melawat dermawan ini.
Walaupun Rahman telah memberi penjelasan kepada soalan remeh-temeh, ini bukanlah bermakna isu ini selesai. Masih banyak lagi soalan remeh-temeh yang perlu dijawab.

Antaranya - apakah wajar bagi PM menggunakan akaun peribadi bagi menerima dana sebesar RM2.6 bilion yang menjadikan beliau memasuki carta 10 orang terkaya di Malaysi, sedangkan ia boleh mengundang pelbagai prasangka buruk kepada beliau?

Berapakah jumlah yang dibelanja oleh Umno-BN bagi menghadapi PRU 13 lalu? Apakah ia melepasi had yang ditentukan oleh Akta Pilihanraya? Jika ya, bukankah keputusan PRU13 yang lalu menjadi tidak sah?

Jika dana itu tidak habis digunakan untuk PRU13 yang lalu dan bukan untuk kegunaan peribadi, berapakah baki duit derma yang masih berada di akaun itu ketika akaun perbadi PM yang mengandungi RM2.6 bilion itu ditutup? Ke mana perginya baki itu? Apakah penyaluran dana sebenar ini ke akaun PM ini tidak tertakluk di bawah Akta Kewangan dan tidak terbau hidung LHDN untuk dikejar cukainya?

Saya percaya soalan-soalan yang dikemukakan hari ini juga sangat-sangat ditunggu jawapannya oleh rakyat marhaen, namun mungkin dipandang remeh-temeh kepada mereka yang berniat cuba menutup sesuatu daripada pandangan rakyat.
Sebagai seorang penerima gaji dari rakyat jelata, eloklah Rahman mengingati siapa bosnya yang sebenar.

Tuan Ibrahim Tuan Man
Timbalan Presiden PAS
5 Ogos 2015

Tuan Ibrahim: Selamatkan Negara

Hanya lima tahun lagi, tahun 2020 akan menjelang tiba. Sepatutnya Malaysia akan mencapai status negara maju sejajar dengan gagasan wawasan 2020 yang dilaungkan sejak ianya dilancarkan oleh bekas PM Tun Dr Mahathir Mohamad pada 28 Februari 1991.

Tiada ukuran dan penilaian dibuat terhadap sejauh mana keberkesanan belanjawan negara setiap tahun dan pembentangan Rancangan Malaysia 5 tahun. Oleh itu, tiada siapa yang dapat mencongak sejauh mana lagi Malaysia untuk mencapai cita-citanya.
Menilai keadaan negara hari ini, rakyat jelata merasakan cita-cita ini masih jauh. Cuma apa yang paling mengejutkan ialah keyakinan pemimpin BN khasnya PM bahawa negara masih berada pada landasan yang betul untuk mencapai matlamat wawasan tersebut.

Rakyat ramai termenung fana apakah ucapan pemimpin ini berada dalam khayalan atau masih bermimpi kerana realiti pembangunan negara masih terlalu jauh dengan apa yang dikatakan negara maju. Pelbagai kemudahan asas masih gagal disediakan. Pelbagai masalah alam sekitar masih menghantui rakyat.

Kini, pelbagai isu ekonomi dan politik yang melanda negara menyebabkan wawasan tersebut akan pasti menemui kegagalan.
Perubahan kabinet yang dilakukan oleh PM dan pendedahan RM2.6 bilion sebagai derma langsung tidak menampakkan memulihkan keyakinan pelabur sehingga nilai mata wang negara terus jatuh dan pasaran saham turut gagal dilonjakan. Ini bermakna perubahan kabinet yang dibuat ditolak oleh rakyat dan terus dipandang dengan penuh curiga, lebih-lebih lagi dengan cara kabinet baru cuba mempertahankan kisah derma RM2.6 bilion.

Negara kini memerlukan perubahan total. Bukan hanya perubahan perdana menteri atau beberapa orang menteri yang ditukar ganti. Seluruh kerajaan dan sistem perlu diganti.

Kini, masa yang paling penting semua parti pembangkang bersatu.

Inilah masa parti politik pembangkang duduk mencari titik persamaan dan mengecilkan titik perbezaan. Banyak formula baru boleh dicari.

Negara perlu diselamatkan. Ringgit sudah melepasi RM3.87 kepada 1USD. Rakyat marhaen perlukan pembelaan. Pegawai kerajaan yang kini menjadi mangsa memerlukan pembelaan. Bayangkan SPRM terpaksa buat solat hajat untuk selamatkan negara.

Saya bimbang bukan sahaja Wawasan 2020 akan hanya menjadi angan-angan, tetapi hasrat melihat berakhirnya pemerintahan BN juga akan turut gagal dijelmakan.
Rakyat bosan dan meluat melihat ahli politik bercakaran. Apakah tidak ada formula baru bagi membina persefahaman? Mari ketepikan perbezaan dan bersamalah selamatkan negara.

Akhir sekali, saya berdoa dan berharap Bank Negara dan Tan Sri Akhtar Zeti Aziz dapat terus bertahan dan istiqamah menjalankan tugas-tugas yang diamanahkan berhadapan dengan tekanan yang bakal mendatang seperti yang dialami SPRM.

Tuan Ibrahim Tuan Man
Timbalan Presiden PAS
4 Ogos 2015

Siapakah begitu murah hati derma RM2.6 bilion tanpa syarat?

August 3, 2015

Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) telah memaklumkan bahawa RM2.6 bilion yang didakwa dimasukkan ke dalam akaun peribadi milik Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak adalah dana sumbangan penderma dan bukan 1MDB.
Kini, timbul beberapa persoalan lanjut:

1. Mengapakah akaun itu ditutup jikalau ia dianggap bukan satu kesalahan?

2. Siapa penderma yang sebegitu murah hati?

3. Apakah ini derma dan bukan rasuah untuk habuan tertentu? Apakah siasatan SPRM telah melihat perkara ini?

4. Apakah syarat-syarat derma RM2.6 bilion? Sudah dibayangkan derma sebesar ini dilakukan tanpa syarat ke akaun Perdana Menteri.

5. Apakah ini sekadar permainan perakaunan?

6. Jika betul ia bukan duit 1MDB, mengapa sehingga kini saman kepada Wall Street Journal masih tertangguh?

7. Ketika wang derma dimasukkan ke akaun Najib, apakah Ambank memaklumkan perkara ini kepada Bank Negara?

8. Mengapa Lembaga Hasil Dalam Negeri berdiam diri apabila ada akaun perseorangan yang memiliki dana sebanyak RM2.6 bilion?

9. Mengapa Najib mengambil masa sebegitu lama untuk menjawab persoalan ini, lebih-lebih lagi setelah pemecatan Tan Sri Muhyiddin Yassin dan Tan Sri Abdul Gani Patail serta penahanan beberapa pegawai Bank Negara dan SPRM berkaitan dengan kebocoran maklumat siasatan?

10. Apakah peranan Pengarah Urusan SRC International Nik Faisal Ariff Kamil? Apakah polis mengetahui di mana beliau berada?

Tuan Ibrahim Tuan Man
Timbalan Presiden PAS
3 Ogos 2015

Ustaz Kazem Sound Azalina

August 2, 2015



Tegur ustaz jangan tak tegur. Teruk dah pemikiran liberal menteri macam tu.

10 soalan objektif buat PM

August 1, 2015

Di keluaran Harakah Bil 2066 (27-30 Julai), Presiden PAS telah melahirkan kebimbangannya mengenai susutan nilai Ringgit yang mendadak kerana krisis isu 1MDB.

Malah beliau ingin mengetahui kebenaran kepada dakwaan-dakwaan yang melimpah ke atas Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak dalam isu 1MDB dengan mendesak kerajaan bersikap jujur dan telus dalam usaha menyelesaikan segera isu 1MDB dengan apa saja langkah yang diperlukan.

Jika kerajaan gagal melakukannya, beliau memberi amaran ekonomi Malaysia akan musnah dengan kejatuhan Ringgit. Beliau turut mengingatkan Umno bahawa kepentingan rakyat dan negara harus menjadi keutamaan.

Oleh itu, adalah fitnah untuk sesiapa menyatakan PAS mahupun sesiapapun di PAS yang memberikan sokongan kepada Najib mahupun kerajaan.

Hari ini, Datuk Seri Najib berkata rakyat kini lebih mempercayai persepsi daripada kebenaran, terutamanya dalam isu 1MDB.
Rakyat tidak salah. Puncanya ialah kegagalan beliau mahupun pihak kerajaan memberikan jawapan, malah mengelak soalan yang mudah ke soalan-soalan yang dibangkitkan di dalam isu 1MDB.
Malah, beliau tidak segan-silu menggunakan nama Presiden PAS untuk mempertahankan dirinya berdasarkan berita yang disalah lapor dan penafian sudah dibuat.

Semua ini membuktikan ia hanyalah satu reaksi terdesak daripada Najib yang semakin lemas dalam isu 1MDB.

Di bawah, saya mengemukakan 10 soalan objektif kepada Datuk Seri Najib mengenai kontroversi 1MDB dan beliau. Jawapan kepada soalan-soalan ini bakal membantu rakyat mendapat jawapan dan menghilangkan kerisauan Perdana Menteri bahawa rakyat hanya mempercayai persepsi semata-mata.

1. Apakah akaun Ambank yang didedahkan itu milik Datuk Seri?
A. Ya
B. Tidak

2. Apakah ada duit RM2.6 bilion masuk ke akaun tersebut, Datuk Seri?
A. Ya
B. Tidak

3. Versi di manakah betul mengenai kontroversi RM2.6 bilion yang masuk ke akaun-akaun tersebut?

A. Versi Wall Street Journal – RM2.6 bilion duit 1MDB masuk ke akaun 1MDB
B. Versi Tan Sri Muhyiddin Yassin – ada dana RM2.6 bilion masuk ke akaun peribadi PM
C. Versi Datuk Seri Azalina Othman – wang RM2.6 bilion di dalam akaun bukan masalah
D. Versi Datuk Ahmad Maslan – tiada wang 1MDB masuk ke akaun PM
E. Versi Tun Dr Mahathir – duit itu untuk pilihanraya
F. Versi jawapan asal Datuk Seri - Saya tidak menggunakan duit itu untuk saya sendiri

4. Hari ini Datuk Seri berkata 1MDB bukan duit pembayar cukai. Apakah ada hutang 1MDB dijamin kerajaan dan Datuk Seri yang meluluskannya?
A. Ya
B. Tidak

5. Kerajaan telah memberikan suntikan dana RM950 juta sebagi kredit tunggu-sedia kepada 1MDB pada Mac 2015 yang lalu? Bukankah dana itu ialah duit rakyat?
A. Ya
B. Tidak

6. Pada 9 Mei 2015, Pengerusi Lembaga Tabung Haji Datuk Abdul Azeez Rahim berkata bahawa TH dijangka meraih keuntungan lebih RM5 juta daripada penjualan satu plot tanah di TRX yang diberli daripada 1MDB.

Hari ini 1 Ogos 2015, Najib berkata jika TH menjual tanah itu, maka yang akan rugi ialah pendeposit.

Siapa yang sedang berbohong?

A. Datuk Seri Najib Razak
B. Datuk Abdul Azeez Rahim

7. Apakah saman WSJ ke belum?
A. Belum
B. Sudah

8. Apakah ahli-ahli kabinet yang lain perlu mendapatkan maklumat mengenai 1MDB daripada akhbar The Edge seperti Tan Sri Muhyiddin?
A. Ya
B. Tidak

9. Apakah Datuk Seri akan membantah keputusan menangguhkan persidangan Ahli Jawatankuasa Kira-Kira Wang Negara (PAC) bagi membolehkan Ketua Pegawai Eksekutif 1MDB Arul Kanda Kandasamy dan bekas CEO syarikat itu, Datuk Shahrol Azral Ibrahim Halmi membersihkan diri dan 1MDB secepat mungkin?
A. Ya
B. Tidak

10. Apakah Datuk Seri bersetuju dengan Tun Dr Mahathir bahawa berbicara mengenai 1MDB kini ialah satu jenayah?
A. Ya
B. Tidak

Lebih elok Najib menjawab soalan-soalan objektif yang mudah ini daripada terus menyalahkan rakyat.

Tuan Ibrahim Tuan Man
Timbalan Presiden PAS
1 Ogos 2015

Masuk umno dapat RM 10?



Hahaha.. Gila la. Dapat hadiah tu.

Semasa

Hiburan

Sukan

 

© Copyright Kerabu Bersuara 2007 -2013 | Design by Kerabu Bersuara | Published by Kerabu Bersuara Group | Powered by Blogger.com.