News Update :

Politik

Kenyataan

Agama

Dunia

PETIKAN KULIAH JUMAAT AYAH CHIK BIDAAH DALAM AMALAN MASYARAKAT

October 30, 2015




PETIKAN KULIAH JUMAAT AYAH CHIK
BIDAAH DALAM AMALAN MASYARAKAT

Sabda Nabi SAW:
من أحدث في أمرنا هذا ما ليس منه فهو رد
Barangsiapa yang mengada-adakan sesuatu perkara dalam urusan agama kita apa yang bukan daripadanya maka ia perlu ditolak.
[HR Bukhari&Muslim]

Dalam riwayat muslim:
من عمل عملاً ليس عليه أمرنا فهو رد
Barangsiapa yang melakukan amalan (agama) yang bukan daripada urusan agama kita maka ia perlu ditolak.

Antara perkara bidaah di dalam agama ialah menokok tambah amalan yang tidak diajar oleh al-Quran dan Hadis. Bahkan terdapat kitab-kitab agama yang mengajar beberapa amalan bidaah. Ini semua perlu ditolak. Bukan semua kitab betul belaka.

Antaranya ialah amalan solat sunat nisfu Syaaban. Ini tidak ada dalam ajaran Islam. Solat tahajjud di malam tersebut tidak menjadi salah, tetapi meniatkan solat itu sebagai solat nisfu Syaaban adalah bidaah.

Begitu juga amalan solat sunat sebagai hadiah kepada si mati. Siap ada yang ambil upah pula solat untuk si mati. Perkara ini tidak dalam nas dan tidak boleh ditokok tambah. Cukuplah dengan mengamalkan apa yang diajar oleh Nabi seperti istighfar, doa dan bersedekah niat kepada si mati.

Dalam urusan pemerintahan juga begitu. Apabila Islam mensyariatkan pencuri dipotong tangan, tetapi undang-undang menghukum jel. Ini adalah bidaah yang perlu ditolak.

Tambahan penulis:
Terlintas pula di kepala laporan fatwa mufti Penang di dada akhbar dua tiga hari lepas. Dia keluarkan fatwa zikir menari adalah bidaah.

Sememangnya dia terkenal sebagai seorang pejuang bidaah tegar. Tetapi pelik dalam bab jenayah, tidak ada pula fatwa bidaah dengan amalan perundangan negara hari ini. Malah usaha memartabatkan perundangan Islam dikritik pula oleh beliau seolah-olah hukuman hari ini adalah sunnah dan syariat Islam itu bidaah.

Zikir menari itu hanya melibatkan sebahagian orang Islam sahaja dan kesan negatifnya tidak begitu besar. Ia bukan penyakit utama negara tetapi perkara itulah yang dibesar-besarkan. Sedang masalah jenayah adalah isu besar negara yang memberi kesan kepada berbagai sektor.

Apakah sebagai seorang mufti, fatwa-fatwa yang boleh dikeluarkan hanya berkait perkara yang menepati selera pemerintah sahaja?

*Minggu hadapan Ayah Chik akan buka dua kitab baru:
-kitab Beriman Kepada Hari Akhirat menggantikan kitab Beriman Kepada Malaikat yang telah tamat hari ini.
-kitab Fiqh Harakah dari sirah Nabawiyah menggantikan kitab RiyadusShalihin yang relah beberapa kali khatam.

Masjid Rusila
30/10/2015
17 Muharram 1437

(Alang Ibn Shukrimun)

Merujuk kepada kenyataan Menteri Kerjaraya berhubung penemuan awal pemeriksaan terhadap Lebuhraya Pantai Timur 2 (LPT2)

October 29, 2015



Ahmad Amzad Hashim

Merujuk kepada kenyataan Menteri Kerjaraya berhubung penemuan awal pemeriksaan terhadap Lebuhraya Pantai Timur 2 (LPT2) yang mendapati 20 peratus dari 184 km lebuhraya itu bermasalah, saya berpendapat kadar 20 peratus itu sangat tinggi.

Ia seolah olah seperti bagi setiap 5 kilometer jalan LPT2, 1 kilometer daripadanya mempunyai masalah dan tidak menepati piawaian.

Antara masalah yang disebut adalah kewujudan permukaan jalan yang tidak rata dan licin serta keadaan penyambung jalan.

Audit pertama yang telah selesai baru menilai tahap kelicinan permukaan jalan.

Keputusan audit kedua yang menilai kerataan dan alunan jalan serta mengesan mendapan belum disiapkan.

Keadaan jalan yang tak rata dan beralun yang paling banyak diperkatakan pengguna.

Isu kelajuan pemanduan kereta adalah isu yang sama juga berlaku di lain lain lebuhraya termasuk di pantai barat.

Yang menjadikan LPT2 subjek pemeriksaan adalah kerana angka bilangan kemalangan dan kematian terlalu tinggi dalam tempoh yang singkat sejak ia mula dibuka.

Ini jika dinisbahkan kepada tempoh dan juga bilangan kenderaan yang menggunakan LPT2.

Kesian Pas Kelantan Tak Kisah



Kesian. Kesian. Perkukuhkan parti dan lawan umno la. Fokus tumbangkan umno.

Surat KP Kelantan Kepada Dato Husam

Saya menunggu-nunggu Dato menjawab semula isu berhubung tuduhan bahawa Pemuda PAS Kelantan mendapat RM300 ribu dari Kerajaan Negeri Kelantan untuk menganjurkan program HAMASAH tempoh hari. Bahkan kononnya tiga orang exco kerajaan negeri memberikan peruntukan sebanyak Rm100 ribu setiap orang. Begitu terperinci dan sangat mengkagumkan fakta yang diberikan. Telah saya katakan bahawa itu adalah fitnah yang jahat dari Dato, saya jangka tidak sampai 24 jam akan ada balasan jawapan dari Dato, nampaknya saya hampa.

Dilihat kepada rekod Dato, sangat cepat Dato menjawab semula apa jua jawapan dari pihak lain, bahkan nama seorang guru YIK pun dimasukkan dalam senarai akan disaman. Tapi kenapa tidak isu tuduhan ke atas Pemuda PAS Kelantan itu.

Ayuh, Dato orang hebat. Datangkan fakta dan data. Ada pula juak-juak yang mencabar supaya dibentangkan secara rasmi perbelanjaan program tersebut untuk mengesahkan bahawa ia adalah fitnah. Wah, dunia sudah terbalik. Sepatutnya yang menuduh membawa bukti bukannya yang dituduh. Jika demikian, bagaimana jika ada yang menyatakan bahawa Yayasan Dato mendapat dana sebanyak RM5 juta dari Kerajaan Pulau Pinang melalui peranan DAP? Ya, itu adalah satu fitnah, tetapi adakah Dato pula wajib membentangkan akaun Yayasan Dato pula atau kerajaan Pulau Pinang membentangkan akaun wang keluarnya?

Sudah tentu sekali tidak. Prinsip umum ialah yang menuduh datangkan fakta bukannya yang tertuduh. Datangkanlah minit mesyuarat parti atau keputusan mesyuarat Exco yang menyebut sebagaimana tuduhan Dato itu. Bukankah ini kemahiran Dato?

Atau jelas sekali tuduhan Dato ialah satu pembohongan. Barangkali lebat sekali sehari dua surat ditulis untuk menutup pembohongan itu?

Once you tell a lie, you need ten more lies to cover the lie.

Ada yang kata, samanlah kalau fitnah. Ya, boleh saman. Tapi buat masa sekarang, kami tidak tergamak menyaman seorang bekas pimpinan kami sendiri hanya kerana tersalah tulis. Cukuplah kami menafikan. Kami anak-anak muda hanya berdoa untuk berjuang pertahankan kerajaan sebagaimana Dato pernah berjuang. Banyak jasa Dato kepada kami dan kami tidak mahu calarkan ia dengan saman di mahkamah.

Adapun jika Dato tergerak hati mahu menyaman kerana saya menyatakan Dato menfitnah kami, silakankah. Kami tidak mencari musuh, tetapi bila berhadapan, Insya-Allah kami tidak akan lari.

Kami akan terus bekerja, pertahankan kerajaan Kelantan ini. Ia tidak sempurna sebagaimana dulu pun ia tidak sempurna, tapi kelemahan itu bukan untuk disebarluaskan. Selagi dasarnya tidak berubah, selagi asasnya tidak berganjak, selagi itu ia wajib dipertahankan biarpun siapa barisan exconya.

Saya hairan, katanya Dato, saluran dalaman telah habis digunakan, isu YIK bila digunakan saluran dalaman? Saya menganggotai Badan Perhubungan PAS Negeri Kelantan bermula tahun 2011, tetapi untuk bersua dengan Dato di dalam mesyuarat sangatlah sukar sekali.
Tahun 2013, saya memasuki Dewan Harian Perhubungan PAS Negeri. Mesyuaratnya seminggu sekali berselang-seli dengan Lajnah Politik, tetapi sayang, saya tidak melihat wajah Dato untuk mendengar hujah mantap dan panas bagi mengesahkan penggunaan saluran dalaman itu. Seingat saya sepanjang dua tahun, sekali Dato hadir Mesyuarat Harian dan sekali Dato hadir mesyuarat Lajnah Politik. Dua kali dalam masa dua tahun! Itu yang saya lihat, jika Dato hadir lebih dari itu, pohon maaf.
Jujur, saya juga bukannya hadir semua mesyuarat, tetapi saya bukannya jenis orang yang menghentam keputusan mesyuarat sedangkan boleh sahaja disebut di meja rundingan.

Saya menahan diri lama untuk menulis, sangat berhati-hati saya memilih bahasa dan tuturnya. Kerana saya tahu, 'tentera maya' siap sedia menggempur semula. Namun, kebenaran tetap kebenaran.
Pulanglah kembali Dato. Jalan masih terbuka luas. Kita bina semula kekuatan kerajaan ini. Tetapi bukan dengan cara yang Dato pilih pada hari ini.

Sejarah sedang melakar....

- Ahmad Fadhli Shaari, 29/10/2015

Mung ingat tuan guru haji hadi bodoh?

October 27, 2015



Rendah sangat pandangan kamu pada tuan guru. Kesian. Nak buat macam mana, yang hebat ekonomi dah tak da dalam pas? Kesian kat kamu.

Perkasa Pakatan Rakyat

October 26, 2015



PAS akan memperkasakan Pakatan Rakyat dengan penyusunan semula kekuatan antara parti PAS dan PKR di samping beberapa buah parti di Semenanjung, Sabah dan Sarawak.

Mesyuarat bersama PKR yang diadakan minggu lepas bersetuju untuk mengukuhkan muafakat melalui perbincangan di peringkat negeri dan Wilayah Persekutuan. Pakatan Rakyat tanpa DAP adalah satu platform politik yang masih utuh dan kekal sehingga kini.

Pakatan Rakyat masih lagi wujud dan ini dibuktikan melalui sokongan dan kerjasama politik di Selangor dan Kelantan. Keadaan ini menyebabkan ada pihak yang iri hati lalu menimbulkan spekulasi seperti Langkah Rawang sebagai cubaan menghuru-harakan politik Selangor.

Realitinya di Malaysia, paksi politik dan perubahan total negara hanya akan berlaku bila paksi politik Melayu / Bumiputera membuat perubahan. Tindakan PAS memutuskan hubungan dengan DAP dilihat sebagai satu anjakan besar perubahan di kalangan pengundi Melayu, apabila 'bebanan' PAS dituduh sebagai alat DAP tercabut dari pundak politik PAS.

Anjakan besar juga dijangka berlaku di kalangan pengundi Melayu apabila kos dan kualiti kehidupan mereka terus dihimpit oleh polisi-polisi dan penyelewengan pentadbiran Umno-BN seperti peningkatan kadar GST yang dijangkakan akan berlaku dalam masa setahun dua jika negara terus kehilangan sumber pendapatan dan terpaksa bergantung kepada GST untuk menampung perbelanjaannya.

Kegagalan Umno/BN dalam mengurus tadbir negara dan kontroversi tidak henti mengiringi Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak kerana dana derma RM2.6 bilion dan 1MDB, kini sudah memberi petanda bahawa masa sudah tiba untuk anjakan paradigma politik di kalangan pengundi Melayu / Bumiputera demi kesejahteraan ekonomi dan masa depan negara.

Tuan Ibrahim Tuan Man
Timbalan Presiden PAS
24 Oktober 2015

PAS Representative Council (PRC) UK Eire telah berjaya mengadakan Majlis Dialog & Ramah Mesra bersama warga Malaysia di Manchester



[Review Program]

Alhamdulillah, pada 24 Oct 2015 bersamaan 11 Muharram 1437H, PAS Representative Council (PRC) UK Eire telah berjaya mengadakan Majlis Dialog & Ramah Mesra bersama warga Malaysia di Manchester. Pimpinan PAS yang dibawakan khas dari Malaysia dipimpin oleh Timbalan Presiden PAS sendiri, al-Fadhil Dato’ Ustaz Tuan Ibrahim Tuan Man, YB Dato’ Dr Fadzli Hassan (Exco Kerajaan PAS Negeri Kelantan), dan Dr Ahmad Samsuri Mokhtar (Setiausaha Politik Presiden PAS). Program ini adalah Program yang julung julung kalinya diadakan oleh PRC pasca Muktamar PAS Kali Ke-61 yang turut menyaksikan PAS kini berada di tahap kekuatannya yang tersendiri. Program semalam berjaya mengundang kira-kira 70 hadirin dari pelbagai latar belakang termasuk mahasiswa, professional & sarjana PhD, yang tidak putus-putus memberikan pandangan & merungkaikan persoalan isu-isu semasa yang diterajui PAS.

Dato’ Tuan Ibrahim dalam dialognya semalam menyentuh isu ketirisan pengurusan hasil Negara dan memberikan contoh Bajet 2016 yang tidak telus dan meletakkan Negara di ambang krisis ekonomi terburuk dalam sejarah. Beliau juga mengulas peranan PAS sebagai Parti yang kini terus maju bagi meruntuhkan sekaligus menggantikan rejim BN pimpinan Dato’ Seri Najib Razak. Antara langkah progresif PAS ketika ini adalah bersama-sama ratusan NGO & individiu-individu negarawan dalam Kongres Rakyat untuk membawa idea-idea baru bagi menyelamatkan Negara daripada kerakusan UMNO BN. Beliau juga menyeru para hadirin untuk memberikan keyakinan kepada PAS untuk memerintah Malaysia dengan mengambil contoh 25 tahun kecemerlangan kepimpinan PAS di negeri Kelantan.

Dato’ Dr Fadzli Hassan turut memberikan keyakinan kepada hadirin betapa PAS di Kelantan selama 25 tahun pemerintahannya berteraskan “Membangun Bersama Islam” tidak pernah walau sekalipun disabit dengan kesalahan rasuah & salah guna kuasa. Kata beliau, kecemerlangan ini tidak pernah berlaku dalam mana-mana Kerajaan Dunia dan ini telah menjadikan PAS sebuah Parti yang diyakini rakyat Malaysia setelah putus asa dengan kezaliman Kerajaan UMNO BN. Beliau juga turut mengucapkan jutaan terima asih kepada seluruh rakyat Malaysia terutamanya di UK yang secara langsung ataupun tidak, telah turut bersama-sama membantu rakyat Kelantan dalam peristiwa banjir tahun lalu. Beliau turut memberikan penjelasan tentang isu bai’ah yang sebelum ini hangat dimainkan media. Jelas beliau dengan memberikan contoh apa yang berlaku pd ayah beliau sendiri selaku bekas wakil rakyat DUN Kelantan yang telah ditawarkan jutaan ringgit oleh UMNO bagi membolehkan mereka mengambil alih Kerajaan PAS Kelantan. Disebabkan tunjang perjuangan PAS adalah Islam, dan PAS mewajibkan semua wakil rakyatnya berbai’ah, UMNO BN yang sejak dulu sentiasa cuba memberikan rasuah kepada wakil rakyat PAS kini sudah berputus asa. Hasilnya, Kerajaan PAS tetap utuh walaupun kita menyaksikan Wakil Rakyat Parti rakan-rakan Tahalluf PAS sebelum ini spt PKR & DAP Berjaya dipujuk UMNO BN untuk melompat sekaligus menumbangkan Kerajaan PR Negeri Perak pada tahun 2009.

DI Majlis itu juga, Dr Ahmad Samsuri Mokhtar telah mengingatkan hadirin agar tidak termakan dengan isu yang dimainkan media massa termasuk Berita Harian, Utusan, Malaysia Kini & Malaysian Insider. Beliau selaku Setiausaha Politik PAS terpaksa berkali-kali memberikan amaran kepada mereka yag sentiasa mencari ruang untuk mensensasikan berita walaupun membentangkan laporan yang tidak benar. Ujarnya, selain Harakah cetak, kenyataan-kenyataan rasmi pimpinan PAS boleh dirujuk di laman web rasmi www.pas.org.my & portal harakahdaily. Beliau juga menjelaskan usaha PAS kini untuk menyapu bersih semua undi umat Islam di Malaysia yang membentuk 60% demografi rakyat Malaysia hari ini, selain menambah peratusan undi masyarakat bukan Islam yang semakin hari semakin bertambah. Katanya, rakyat kini sudah berputus asa dengan UMNO BN, dan melihat PAS sebagai satu-satunya Parti selain BN yang telah lama memerintah sesebuah Kerajaan Negeri, mampu untuk mengambil alih Kerajaan Malaysia di PRU 14 akan datang.

#BeristiqamahHinggaKemenangan
#MovingForward

1MDB Dan Najib: Madah Berhelah

October 25, 2015

1MDB di tubuhkan pada tahun 2009. Di beri dua bidang tanah untuk di bangunkan. Tanah TRX dan Sg Besi di bawah harga pasaran. Berbekal wang pinjaman dari agensi kerajaan. Dua bandar canggih yang bakal mengatasi pencapaian segala mantan. Pengumuman di buat secara besar besaran. Pelabur asing akan melabur wang ber tan tan. Namun hajat tak kesampaian. Oleh Petrosaudi di tipu sakan. Pelaburan bertukar menjadi pinjaman. Berbillion hilang di Pulau Cayman. Tunai dan unit dah tak tahu di bezakan.

Namun cita cita Najib harus di terusi. Maruah PM di pertahan mesti. Berbillion ringgit perlu segera di cari. Mengantikan berbillion yang di curi Petrosaudi. Satu persatu jaanakuasa kemudian beli. Sebagai cagaran bagi pinjaman yang di beri. Dengan harga pasaran jauh melebihi. Alasan pembelian harus di beri. Konon nya kesilapan lampau Tun M harus di betuli. Maruah Melayu perlu di kembali. Tarif letrik tak akan membebankan lagi.

Dengan hutang RM42 billion yang harus di tanggung. Namun projek KLIFD dan Bandar Malaysia masih tergantung. Tanah yang di beli kekal kosong. Hanya tampak pagar yang mengepong. Angan angan Najib kini kekal terapong. Untuk menjadi PM yang teragong. Negarawan ulung yang di junjung dan di sanjung. Impian kosong yang membebankan kantong. Kini 1MDB memerlukan pelampong. Seluruh rakyat terus lena di kelentong. Konon suatu hari nanti 1MDB pasti akan untung. Ibarat tin kosong. Menang sorak tergadai kampong.

1MDB apa manfaat pada rakyat?. Wang RM2.6 billion dari mana dan siapa yang dapat?. Suatu soalan tepat. Padat dan nekad. Yang membuat Najib melompat pucat. TSMY dan DSSA di pecat. Perkhidmatan AG di tamat. Di ganti dengan yang sependapat. Kuasa SPRM di sekat. Gabenor Bank Negara di tekan rapat. Habis di bongkar segala rahsia yang tersirat. Yang berani bertanya di tangkap dan di soal siasat. Segala siasatan kini terencat. Suatu kezaliman yang dasyat. Najib kini menarik nafas selamat. Selamat di dunia dan peduli apa dengan akhirat. Kini yang di nanti hanya lah hukuman rakyat. Dan ianya pasti berat.

Kini kepada Tun M rakyat bergantung harap. Untuk mengekang Najib dari terus menyamun dan melahap. Supaya tidur Najib mata nya tak lelap. Agar masa depan negara tidak malap. Perjuangan harus mantap. Hati harus cekal dan tetap. Solat perlu kerap. Cari lah petunjuk dalam Al Quran Al Kitab. Penyuluh jalan yang gelap.

Nukilan Bluee Oocean.
Ahad, 25 October 2015.

Undi Tidak Percaya : Pembangkang Tidak Fikir Panjang?

October 24, 2015

Baru baru ni DSWAzizah (WA) seperti dipaksa untuk memfailkan usul Undi Tak Percaya kpd PM, di parlimen. Dap sekali lagi dilihat menjadi big brother yg menjolok kehendak mereka ke kerongkong parti parti pembngkang lain kecuali Pas.

Yang lebih penting daripada cara usul tersebut dibuat ialah persoalan yg bermain di kepala orang kebanyakan, iaitu UNTUK APA? Untuk apa usul undi tak percaya tu? Apakah yg nak dicapai oleh gerakan mengusulkan undi tak percaya ini selain bermain politik?

Apakah yg nak dicapai Dap dan sekutunya ini?

Cuba kita tengok beberapa senario dan kesannya kepada parti pemerintah, parti pembangkang sendiri dan rakyat.

Senario 1: Undi Tak Percaya Gagal
Jika usul ini gagal, ia menjadi suatu tempelak kpd pembangkang. Imej pembangkang tercalar.

Bagi Umno/bn, jika undi tak percaya gagal, ia menjadi satu motivasi baru, bahkan menjadi seperti mandat baru kpd Najib sendiri. Imej Najib meningkat dgn semangat baru. Pendeknya, jika usul ini gagal, pembangkang akan rugi.

Senario 2: Undi Tak Percaya Berjaya
Jika usul ini berjaya, kemungkinan besar Najib akan jatuh. Agung ada dua pilihan, samada setuju perletakan jawatan PM Najib, atau bubarkan parlimen.

Pilihan yg lebih munasabah ialah menerima perletakan jawatan Najib, dan seterusnya lantik PM baru yg kebiasaannya dicadangkan oleh parti yg menguasai parlimen iaitu Umno/bn.

Jadi, PM baru adalah dari Umno juga. Bila Najib gugur, maka semua menteri kabinetnya turut gugur dgn sendirinya. PM baru kena cadang kabinet baru untuk perlantikan oleh Agung.

Jadi, jika undi tak percaya ni berjaya sekalipun, hanya melibatkan pertukaran sorang PM, bukan pertukaran sebuah kerajaan parti pemerintah. Umno akan tetap memerintah, cuma dengan PM baru.
Kesannya kepada Umno,sejarah lepas menunjukkan bila naik PM baru, rakyat Msia akan mula lupakan kegagalan PM lama, dan beri harapan serta kepercayaan kpd PM baru. Jadi, ini amat baik kpd umno.

Pembangkang rugi lagi.

Aspek kesan kpd ekonomi negara.
Alasan utama yg disebut sebut untuk menjatuhkan Najib ialah supaya keyakinan pelabur kpd negara meningkat. Andaiannya ialah Najib turun, ketidaktelusan dihapuskan, aktiviti korup dn meragukan pimpinan kjaan dihapuskan, pentadbiran kerajaan lebih telus dan cekap, maka pelabur luar kembali melabur, nilai matawang kembali kukuh, ekonomi kembali baik.

Hujah dan alasan ini amat dangkal dan terlalu simplistik. Adakah pembangkang khasnya Dap dan sekutunya dalam Pakatan Harapan begiti naif sehingga menyangka integriti pentadbiran kjaan Umno/bn akan berubah secara drastik hanya dengan menurunkan Najib?

Bahkan perubahan besar besaran kabinet negara dgn menteri menteri dan timbalan timbalan menteri yang baru sudah tentu akan mengganggu perancangan sedia ada, sekaligus merencat pengurusan negara sehingga beberapa waktu.

Ataupun dek kerana terlalu gemar bermain politik dan bermain sentimen rakyat, sehingga mereka mengambil langkah ini tanpa berfikir panjang?

Kerosakan pentadbiran kerajaan bukan terletak pada batang tubuh Najib sahaja. Hampir keseluruhan pimpinan umno/bn telah mendarah daging budaya mengaut kepentingan peribadi, keluarga serta kroni mereka menggunakan kedudukan mereka dalam kerajaan.

Naiklah siapa pun ganti Najib sbg PM, selagi pemikiran dan hiudpnya berbudayakan umno/bn, integriti pentadbiran negara tidak akan berubah.

Kesimpulan

1. Dalam kedua dua senario, undi tak percaya gagal mahupun berjaya, pembangkang akan rugi.

2. Jika tujuan usul undi tak percaya untuk kembalikan integriti kerajaan seterusnya mengembalikan ekonomi negara, maka usul tersebut adalah dangkal, simplistik dan tidak berfikir panjang.

3. Hanya tinggal satu penjelasan kenapa pembangkang khasnya Dap dan sekutunya dalam PH meneruskan usul ini secara terdesak dan terges gesa iaitu "Main Politik". Main Politik atau politicking melampau untuk tarik simpati rakyat bagi kepentingan politik mereka, bukannya benar benar memikirkan kepentingan rakyat.

Dr Ahmad Abdullah
Ahli Ikatan Ilmuan Nasional

Kalau PAS dalam keadaan tenat, bagaimana dengan parti umno bn?

October 18, 2015



Boleh komen tak datuk. Harap sangat.

Setakat Ni Je Otak Najib Berfikir?



Takda guna la kalau setakat ni je boleh berfikir cari wang untuk rakyat.

Sikit-sikit nak ugut rakyat.

Surat Terbuka Kepada YB Dato’ Husam Musa

October 17, 2015

Kepada YB Dato’ Husam Musa,

Saya rasa amat dukacita bila terbaca surat terbuka YB Dato’ dan rasa sangat terpanggil untuk membantu memberi pencerahan kepada rakyat yang tidak mengenali kuasa pemerintahan apatah lagi mengenali YB Dato’ dengan lebih dekat.

Saya mulai kenal YB Dato’ tahun 1995 semasa Encik Husam (sebelum bergelar YB) mengiringi YAB MB Kelantan ketika itu al-Marhum Dato’ Tuan Guru Nik Aziz Nik Mat melawat Tehran, Iran.

Saya rasa kagum berbicara dengan Encik Husam ketika itu dan meletakkan harapan YB Dato’ Husam akan satu hari diberi amanah menjadi orang yg berkuasa d Kelantan khususnya dan akan di nobatkan sebagai pemimpin penting dalam PAS.
Saya amat dukacita bila terbaca surat terbuka YB Dato’.

Sila beritahu rakyat Kelantan khususnya dan ahli-ahli PAS amnya, berapa lama YB Dato’ terlibat dengan pemerintahan Kerajaan Kelantan, jawatan-jawatan yg YB Dato’ pernah di amanahkan.

Kesusahan dan penderitaan kewangan yang YB Dato’ terpaksa tertanggung kerana berjuang dalam PAS.

Bila YB Dato’ tinggalkan Kerajaan PAS Kelantan dan mengapakah Dato’ tinggalkan?

Bila pula penebangan hutan berlaku yang mengakibatkan banjir berlaku itu? Dan kenapa baru sekarang (YB Dato’) berkukuk?
YB Dato’ adalah Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) yang amat d hormati fikiran dan nasihat dalam Kerajaan.

Kalau teguran (YB Dato’) diatas (yang tersebut) diberi semasa berkuasa, alangkah sejahteranya Kelantan.

(Tetapi) Kenapa tidak letak jawatan ketika mana nasihat YB Dato’ tidak di dengar ketika itu?

Tidak perlu (YB Dato’) istihar keburukan isteri sesudah berpisah. (Kerana) kita (selaku suami isteri) pernah nikmati hidup bersama dan makan juadah masakan dia (isteri kita).

Masih ada masa (untuk) balik (kembali) berbakti dan jangan bakar perahu yang menyelamatkan kita ke daratan!
Salam perjuangan!

Dari saya,

Dato’ Wan Abdul Muatalib Embong
Mantan Exco Kerajaan Negeri Terengganu

Gambar terkini himpunan fastaqim



Ayuh orang kelantan dan sekitar, kita berkumpul tunjuk tanda sokongan kepada parti islam. Mereka fitnah dan hina, kita bangkit.

Mana kontraktor LPT nak lari?



Sepatutnya pihak rakyat buat laporan polis. Bagaimana jalan ni boleh lulus sedangkan banyak perkara yang tak mencapai piawaian.

Harap pihak kerajaan ambil maklum.

Intifada al-Quds: Panggilan kebangkitan dunia Islam?

October 14, 2015



SEMBOYAN Intifada Ketiga dengan nama Intifada Al-Quds telah ditiupkan oleh Ismail Haniyeh dan jurucakap Hamas, Mushir Al-Masri, di satu perhimpunan kebangkitan rakyat Palestin[1].

Intifadha ini adalah siri Intifada terbaru semenjak Intifada Kedua yang berakhir pada tahun 2005. Namun, Intifada kali ini menjanjikan kebangkitan umat Islam yang lebih hebat dan holistik.

Intifada merupakan titik kebangkitan umat Islam Palestin menentang penindasan dan rampasan tanah Al-Quds yang mulia semenjak tahun 1948.

Perkataan Intifada berasal daripada bahasa Arab yang bererti “kebangkitan” dan di sini dapat dilihat sebagai kebangkitan umat Islam Palestin menentang penjajahan Israel.

Intifada Pertama bermula pada tahun 1987 dan kemudian diikuti Intifada Kedua pada tahun 2000 kini Intifada memasuki fasa terbaru dengan kebangkitan hebat Hamas dan rakyat Palestin.

Peningkatan drastik kekuatan Hamas dan tentera sayap mereka, Briged Izz Ad-Din Al-Qassam didikan As-Syahid Syeikh Ahmad Yassin mendatangkan kegerunan di dalam hati tentera Zionis. Tebing Barat dan Gaza menjadi medan pertempuran antara rakyat Palestin dan Israel.

Pembunuhan demi pembunuhan insan yang tidak berdosa oleh tentera Israel semakin menjadi-jadi[2], tanpa mengenal umur atau jantina[3]. Kebelakangan ini kematian rakyat Palestin meningkat dengan kelulusan pengunaan peluru hidup oleh Benjamin Netanyahu bagi menyekat kemaraan rakyat Palestin di Gaza dan Tebing Barat.[4]

Sepanjang Intifada yang pertama angka kematian rakyat Palestin seramai 2,044 orang dan ribuan lagi ditahan dan diseksa dengan kejam. Ketika Intifada Kedua pula angka kematian mencecah 3,354 orang rakyat Palestin manakala ribuan lagi ditahan.

Pada Intifada Al-Quds kali ini bagi bulan Oktober ini sahaja, seramai 27 orang rakyat Palestin telah dibunuh secara kejam oleh tentera Israel, seramai 1,400 orang cedera manakala lebih 400 yang ditahan. 7 daripada yang terbunuh adalah golongan kanak-kanak.[5]

Kekejaman Israel ini tidak sepatutnya dibiarkan berterusan namun masih disenyapkan media Barat dan prorejim Israel.

Terdapat beberapa perkara yang perlu difahami sebaiknya oleh umat Islam:

1. Retorika Rusia-Israel-AS-Iran yang membantut kebangkitan Islam

Penglibatan Rusia dan AS (yang juga sekutu rapat Israel) di Syria adalah satu retorika permainan kedua-dua belah pihak sedangkan medan utama mereka adalah bagi mengekang sebarang kemaraan atau kekuatan umat Islam di bumi Syam dan Timur Tengah.

ISIS pula boneka AS dalam peperangan ini bagi membolehkan Rusia terlibat di Timur Tengah.

Penglibatan Rusia juga sebagai helah bagi mengaut kekayaan minyak serta meningkatkan harga minyak global.[6]

Kekuatan Rusia dan Amerika menyebabkan kebanyakan negara Islam tidak mampu bertindak kerana risau akan serangan daripada kedua-dua blok besar dunia itu. Kedatangan Rusia ke Timur Tengah menutup jalan bantuan bagi mana-mana negara Islam untuk menghantar bantuan.

2. Realiti kuasa besar Islam hari ini

Turki pula masih dilanda kemelut politik dalaman yang masih tidak selesai dan gangguan oleh pihak Kurdi sekular di Turki yang sedikit sebanyak semakin memburukkan keadaan. Puak Kurdi ini mendapat sokongan kuat daripada puak Kurdi yang lain di sempadan Syria sekaligus membuatkan Turki sentiasa berjaga-jaga di dalam negara sendiri.

Semenjak kejatuhan Presiden Morsi, Al-Sisi mengambil langkah menjalinkan kembali hubungan rapat dengan Israel dan Amerika dan kini menjadi boneka mereka. Beliau juga telah menutup dan membanjirkan terowong Rafah yang menjadi pintu utama rakyat Palestin melintasi sempadan Gaza-Mesir.

Umat Islam tidak boleh tertipu dengan permainan Iran-Israel-AS kerana mereka mempunyai pakatan bagi memegang kuasa Timur Tengah dan menguasai umat Islam di seluruh dunia.[7] Iran juga boneka Israel bagi mengukuhkan kedudukan Israel di rantau Timur Tengah. Umat Islam tidak boleh tertipu dengan usaha-usaha sekutu Israel ini.

Laungan Iran bahawa mereka akan memerangi Israel hanyalah laungan penipuan oleh Iran bagi mendapatkan kepercayaan umat Islam di serata dunia dan mengaburi pakatan mereka bersama Israel.

3. Peranan Umat Islam di Malaysia

Pengunaan media sosial sepatutnya digunakan bagi manfaat umat Islam seperti menyebarkan keburukan Israel dan Amerika Syarikat di serata dunia serta mencelikkan isu akidah ini yang masih samar-samar di mata umat Islam seluruh dunia.

Perang siber adalah antara teknik perang baru yang dapat mendatangkan kerosakan kepada imej serta mendatangkan ‘colateral damage’ kepada sekutu Israel serta Amerika Syarikat.

Permainan propaganda serta social network unconventional warfare bakal memainkan peranan penting kejayaan kebangkitan umat Islam di serata dunia.

Malaysia adalah antara negara yang masih tidak berhenti memberi bantuan serta lantang menentang penjajahan Israel. Pelbagai jenis bantuan terus disalurkan kepada rakyat Palestin melalui badan NGO seperti Aman Palestin dan sebagainya.

Sokongan tidak henti rakyat Malaysia seharusnya tidak disunyikan malah sepatutnya bertambah kuat. Masyarakat Palestin memandang tinggi Malaysia dan rakyatnya dan mengharapkan Malaysia sebagai tunjang utama membantu rakyat Palestin. Rakyat Malaysia dan kerajaan perlu lebih agresif membantu rakyat Palestin.

Ayuh bersatu cakna Palestin!

Muhamad Amirul Asyraf bin Ahmad Kamal Zulkhairi
Unit Kajian Timur Tengah Quds,
Penganalisis IRIS

Artikel ini telah disiarkan di laman web focuss.my

Sumber:

[1]https://www.middleeastmonitor.com/news/middle-east/21554-al-quds-intifada-has-started-and-flames-will-not-be-quenched

[2]https://electronicintifada.net/blogs/ali-abunimah/palestinian-youth-was-unarmed-when-killed-israel-new-video-confirms

[3]https://www.middleeastmonitor.com/news/middle-east/21609-israel-arrested-560-palestinians-since-start-of-october

[4] http://www.theguardian.com/world/2015/sep/25/israel-live-ammunition-measures

[5]http://thepeninsulaqatar.com/news/middle-east/354888/27-palestinians-killed-1400-injured-and-400-arrested-in-october

[6] http://www.businessinsider.com/what-russian-intervention-in-syria-means-for-oil-2015-10

[7] http://www.informationclearinghouse.info/article18476.htm

Pakar komputer Russia, ulama Islam kerjasama tubuh ‘bot’ internet buru IS di media sosial

MOSCOW, Rabu – Sekumpulan pakar komputer Russia telah bekerjasama dengan barisan ulama Islam membangunkan satu program komputer yang berupaya mengesan akaun media sosial yang digunakan untuk merekrut ahli baru militan IS.

Projek yang dikendalikan oleh Pusat Kajian Undang-Undang dan Politik ini menggunakan program bernama ‘Laplace’s Demon’ yang dibangunkan oleh pakar IT di pusat kajian itu baru-baru ini.

Pengarah pusat kajian, Yevgeny Venediktov berkata, ‘demon’ itu akan mengesan akaun-akaun yang berkemungkinan ada kaitan dengan IS.

Data itu kemudiannya akan dipindahkan kepada pusat kajian Islam dan bahasa Arab.

“Petikan ayat al-Quran, kenyataan dan komen berkaitan ektrem dalam bahasa Arab akan dikumpul dan ditapis oleh program ini,” kata Yevgeny.

Kumpulan penyelidik juga boleh menghantar mesej berbahasa Arab kepada akaun terpilih dan jawapan yang diterima akan dianalisis untuk memastikan pemilik akaun itu pengganas atau tidak.

Selain itu, kumpulan penyelidik ini membuat porgram khas yang mampu mengumpul maklumat yang disimpan dalam komputer pemilik akaun itu.

Timbalan Ketua Kumpulan Veteran Antipengganas, Aleksei Filatov mengalu-alukan inisiatif ini namun berharap pihak berkuasa menguatkuasakan undang-undang sedia ada bagi membanteras rekrutmen oleh IS.

Penyelidik Pusat Kajian Negara Asia dan Timur Tengah, Arsen Khizayev berkata, pemburuan melalui program ini amat penting dalam mengesan pengganas.

“IS telah menggunakan Internet sebagai alat propaganda dan mereka berjaya mengumpul kira-kira 3,000 penyokong sejak 2014 melalui Internet,” katanya.

Awal minggu ini, pemerhati ekonomi Russia Rosfinmonitoring melaporkan seramai 4,407 rakyat negara itu mempunyai hubungan dengan individu yang terbabit dalam aktiviti keganasan.

Jumlah ini bertambah sekali ganda berbanding 2,826 orang pada tahun 2014.

“Mereka ini terbabit dalam serangan pengganas dan menjadi pemberi sumbangan kepada kumpulan-kumpulan pengganas termasuk IS,” katanya.

Russia telah mengisytiharkan bahawa militan IS dan sekutunya Gerakan Al-Nusra sebagai pertubuhan pengganas pada tahun lepas.

Semua rakyat diharamkan menyertai pertubuhan militan itu dan boleh didakwa jika didapati menyokong kumpulan itu.

Sementara itu, dua pertubuhan Islam Russia telah mengeluarkan fatwa bahawa IS adalah musuh Islam dan semua ahli IS perlu dihukum.

Awal bulan ini, Tentera Udara Russia telah menjalankan operasinya ke atas militan IS di Syria atas permintaan Presiden Bashar Assad.

Serangan yang dilakukan telah memusnahkan puluhan pusat gerakan pengganas, rumah dan pusat pengumpulan bekalan IS. – Agensi

Sebaran: Tiada Kerjasama Rasmi Antara PAS dan PERKASA

October 13, 2015

Berita Harian, Malaysiakini dan Malaysiainsider menyatakan PAS dengan rasminya bekerjasama dgn PERKASA. Itu salah dan tidak betul sama sekali.
PAS hanya menerima kunjungan hormat dari PERKASA di Pejabat Agung PAS dan hasil pertemuan PAS dan PERKASA bersetuju mengenai 3 perkara berikut :

1) Isu 1MDB
2) Bantah SOSMA
3) Bantah TPPA

Tiada sebarang perbincangan mengenai kerjasama rasmi. Sekian Terima kasih.

Dr Ahmad Samsuri Mokhtar
Setiausaha Politik Presiden PAS

Kesunyian PM yang memekakkan

October 12, 2015

Selepas pemecatan mengejutkan terhadap Peguam Negara Tan Sri Abdul Gani Patail dan Tan Sri Muhyiddin Yassin, Gabenor Bank Negara Tan Sri Zeti Akhtar Aziz telah diserang blog-blog misteri.

Apakah keberanian Bank Negara Malaysia untuk bertindak membatalkan tiga kebenaran yang diberikan kepada 1Malaysia Development Berhad (1MDB) di bawah Akta Kawalan Pertukaran Wang 1953 (ECA) terhadap pelaburan di luar negeri bernilai US$1.83 bilion (RM7.52 bilion) sejurus Pejabat Peguam Negara mendapati pegawai-pegawai 1MDB yang disiasat di bawah ECA tidak membuat sebarang kenyataan palsu akan memghidupkan kembali serangan terhadap Tan Sri Zeti?

Tanda-tanda serangan terhadap Tan Sri Zeti sudah kelihatan seperti yang disiarkan laman pro-Umno MyKMU.net – terutamanya tajuk sebuah artikel berbunyi “Perilaku Gabenor Bank Negara Berbahaya Kepada Ekonomi Negara”.

Namun, serangan terhadap Tan Sri Zeti tidak setajam blog-blog misteri sebelum ini. Ini barangkali hasil daripada teguran Majlis Raja-Raja terhadap 1MDB yang menuntut agar masalah 1MDB diselesaikan secepat mungkin. PAS tidak menolak bahawa kemungkinan Tan Sri Zeti sudah diserang habis-habisan sekiranya tiada saranan Majlis Raja-Raja yang menggesa isu 1MDB diselesaikan secepat mungkin.

Selain memerhati gerak-geri serangan yang bakal dihadapi Tan Sri Zeti, kesunyian Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak terhadap tindakan Bank Negara Malaysia dan saranan Majlis Raja-Raja terus mencetuskan tanda tanya dan memperkuatkan persepsi terhadap sikap tidak bertanggungjawab PM terhadap 1MDB.

Sebagai penghormatan, sepatutnya PM boleh membalas kepada Majlis Raja-Raja bahawa beliau sudah berjanji depan Umno dan rakyat pada 14 Jun 2015 bahawa masalah 1MDB akan selesai dalam 6 bulan. Dan jika dikira dari hari beliau berjanji, masalah 1MDB akan selesai dalam dua bulan lagi. PM juga boleh berjanji beliau akan memberikan kerjasama sepenuhnya kepada Bank Negara Malaysia dan memberi kuasa sepenuhnya kepada Pejabat Peguam Negara melakukan dakwaan mengikut saranan agensi siasatan yang terlibat dalam menyiasat 1MDB.

Dan sekiranya masalah 1MDB masih juga tidak selesai dalam masa dua bulan akan datang, PM boleh berjanji untuk melepaskan jawatan Menteri Kewangan atau Penasihat 1MDB umpamanya.
Itu sikap bertanggungjawab yang sepatutnya dilakukan PM dan bukan dengan terus bersunyi.

Tuan Ibrahim Tuan Man
Timbalan Presiden PAS
12 Oktober 2015

6 gambar pihak keselamatan menjumpai 2 murid orang asli yang hilang

October 9, 2015








Semoga allah beri petunjuk di mana ada 2 lagi baki yang masih hilang.

Khabar dari kedah

October 8, 2015



Hebat geng exco kedah ni. Kaya raya. Dulu masa ustaz azizan bukan main depa tuduh macam macam.

Kaki Fitnah Kerajaan Kelantan



Rajin betul dok sebar berita fitnah. Dari dulu lagi. Bila nak lawan umno? Haha.

Sebar fitnah merata tempat.

YB Mohd Amar Iringi Sultan Kelantan Ke Majlis Persidangan

October 7, 2015



Semoga allah merahmati segala usaha dan perjuangan pemimpin kelantan.

Kuatkan semangat dan terus lontarkan idea idea baru demi rakyat.

JANGAN JUAL NEGARA: PKPIM RAGU KEBOLEHAN KERAJAAN URUSKAN "PERJANJIAN RAHSIA" TPPA

October 6, 2015

KENYATAAN MEDIA PKPIM

JANGAN JUAL NEGARA: PKPIM RAGU KEBOLEHAN KERAJAAN URUSKAN "PERJANJIAN RAHSIA" TPPA

Persatuan Kebangsaan Pelajar Islam Malaysia (PKPIM) menyatakan kesedihan dan kekesalan kami atas berita kesepakatan yang dicapai oleh 12 buah negara termasuk Malaysia dalam perundingan peringkat akhir di Atlanta, Amerika Syarikat, semalam. Ternyata, setelah sekian lama berdolak-dalih, akhirnya kerajaan bakal "jual negara".

Sikap dolak-dalih Kerajaan Malaysia dan Kementerian Perdagangan Antarabangsa dan Industri (MITI) terhadap isu Perjanjian Kerjasama Trans-Pasifik (Trans-Pacific Partnership Agreement - TPPA) akhirnya membuahkan jawapan. Setelah lima tahun "penelitian" dan "kajian" dibuat oleh MITI, dengan pelbagai rintihan dan kerisauan rakyat, kerajaan masih yakin bahawa "TPPA baik untuk negara".

PKPIM mewakili kelompok pelajar dan mahasiswa Tanah Air sekali lagi menegaskan bahawa kami tidak akan mudah berpuas hati dengan jaminan Dato' Sri Mustafa Muhammad yang menggunakan skrip jawapan yang sama setiap kali rakyat menyatakan kerisauan: "kerajaan akan memastikan kesemua aspek yang menjadi keprihatinan dan sensitiviti Malaysia diambil kira". Dalam kenyataan media beliau ketika rundingan di Hawaii penghujung Julai lalu, Dato' Sri Mustafa Muhammad memberikan jawapan yang masih belum cukup meyakinkan. Itulah juga jaminan yang beliau janjikan dalam kenyataan media MITI semalam (05 Oktober 2015).

Dalam hiruk pikuk keresahan rakyat dengan situasi ekonomi gawat hari ini, mana mungkin kami boleh berasa yakin dengan kebolehan negara menangani TPPA, sedangkan skandal besar politik dan ekonomi negara yang melibatkan kepimpinan tertinggi negara pun kerajaan tak mampu mengendalikannya. Inikan pula isu yang mungkin berbangkit dengan pihak pelabur luar dengan peruntukan perundangan ISDS (Investor-to-State Dispute Settlement) dalam TPPA ini?
Pelajar dan mahasiswa Malaysia sudah hilang percaya terhadap integriti kerajaan. Cukuplah kami dijanjikan oleh para menteri tentang kebaikan GST dan ia akan beri kesan baik kepada rakyat. Ternyata, kerajaan sendiri gagal mengawal kesan kenaikan harga barang selepas implementasi GST. Bagaimana mungkin kerajaan mampu mengawal harga barangan penting seperti ubat-ubatan apabila tempoh pempatenan dipanjangkan? Atau harga buku apabila hayat hak cipta diperpanjangkan sehingga 120 tahun, mengakibatkan harga buku naik disebabkan kos yang meningkat?

Kesimpulannya, kami meragui TPPA seluruhnya. Memang kami ragu-ragu dengan kerajaan. Jangan gadai masa depan kami. PKPIM bersama dengan pertubuhan pelajar dan mahasiswa akan terus mendesak kerajaan dalam isu ini. Rakyat seluruh dunia sedang bangkit menyatakan kekesalan kepada negara masing-masing atas peristiwa malang ini. Walaupun kesepakatan sudah dicapai oleh kesemua perunding terbabit, kami akan pastikan kerajaan terus ditekan!

Jangan jual negara dengan kejahilan pemimpin!

Hidup Biar Berjasa

Mohammad Fazril bin Mohd Saleh
Presiden

Persatuan Kebangsaan Pelajar Islam Malaysia (PKPIM)
06 Oktober 2015

Trans-Pacific Partnership Ministers’ Statement

October 5, 2015

We, the trade ministers of Australia, Brunei Darussalam, Canada, Chile, Japan, Malaysia, Mexico, New Zealand, Peru, Singapore, United States, and Vietnam, are pleased to announce that we have successfully concluded the Trans-Pacific Partnership. After more than five years of intensive negotiations, we have come to an agreement that will support jobs, drive sustainable growth, foster inclusive development, and promote innovation across the Asia-Pacific region. Most importantly, the agreement achieves the goal we set forth of an ambitious, comprehensive, high standard and balanced agreement that will benefit our nation’s citizens.

TPP brings higher standards to nearly 40 percent of the global economy. In addition to liberalizing trade and investment between us, the agreement addresses the challenges our stakeholders face in the 21st century, while taking into account the diversity of our levels of development. We expect this historic agreement to promote economic growth, support higher-paying jobs; enhance innovation, productivity and competitiveness; raise living standards; reduce poverty in our countries; and to promote transparency, good governance, and strong labor and environmental protections.

To formalize the outcomes of the agreement, negotiators will continue technical work to prepare a complete text for public release, including the legal review, translation, and drafting and verification of the text. We look forward to engaging with stakeholders on the specific features of this agreement and undergoing the domestic processes to put the agreement in place.

Semasa

Hiburan

Sukan

 

© Copyright Kerabu Bersuara 2007 -2013 | Design by Kerabu Bersuara | Published by Kerabu Bersuara Group | Powered by Blogger.com.