Analisa ringkas Debat Shabery, Anwar berhubung isu minyak

Debat antara Menteri Penerangan, Datuk Ahmad Shabery Cheek dan Penasihat Parti Keadilan Rakyat (PKR), Datuk Seri Anwar Ibrahim baru berakhir di Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP) di sini, yang bermula jam 9 malamberakhir sejam kemudian.

Debat bertajuk “Hari Ini Membentuk Kerajaan, Esok Turun Harga Minyak”, diadakan untuk kedua-dua pihak menyampaikan hujah-hujah dan fakta dalam isu berkaitan.

Menariknya untuk sekiankalinya Debat selama sejam itu disiarkan secara langsung oleh TV9 dan Bernama TV menerusi saluran 502. Tajuknya “Hari Ini Membentuk Kerajaan, Esok Turun Harga Minyak" itu anjuran portal berita Agenda Daily itu membabitkan moderator, Datuk Johan Jaafar yang juga Pengerusi DBP.
Kedua-dua pendebat melantik dua wakil untuk bertanya soalan tambahan.Tan Sri Nordin Kardi mewakil Shabery dan Zulkifli Sulung mewakili anwar.
Saya berpandangan, DS Anwar Ibrahim mendahului debat dengan fakta dan penguasaan materi debat secara matang dan konkrit.

Sebaliknya Shabery nampaknya mengulang-ulang serangan peribadi dan sering terkeluar dari topik perbahasan sebenar. Antaranya seingat saya dia mengulangi mengenai Anwar demo dibaling sebanyak 2 kali, selain itu mengaitkan Anwar dengan IMF dan kejatuhan ekonomi tahun 1998.

Hujah-hujah Anwar sangat bernas berbanding dengan Shabery yang tersasar kepada serangan peribadi. Satu masa dia menyebut mengenai "minyak urut", yang menampakkan hujah yang kebudak-budakan.

Formula menurunkan harga minyak oleh Anwar nampaknya berasas berbanding dengan penjelasan Shabery alasan kenaikan harga minyak yang rapuh.
Namun kita mengucapkan tahniah kepada Menteri penerangan UMNO itu dengan keberanian mewakili parti dan kerajaan BN dan bersedia untuk berdebat dalam keadaan orang lain yang nampak "penakut".

cina islam

No comments

Powered by Blogger.