Dakwaan hina Islam: Guan Eng akan saman Utusan Malaysia

Setiausaha Agung DAP, Lim GUan Eng akan menyaman Utusan Malaysia serta Yang diPertua Majlis Agama Islam Pulau Pinang (MAINPP), Shabudin Yahya berhubung tuduhan 'DAP menghina Islam' yang termuat dalam laporan Utusan Malaysia hari ini.

Ia berikutan kenyataan Shabudin yang melahirkan rasa kesal dengan kononnya ada penubuhan Majlis Perundingan Antara Agama oleh kerajaan negeri Pulau Pinang.

Guan Eng dalam satu sidang media bersama Paktan Rakyat di Parlimen hari ini melahirkan rasa kecewanya dengan laporan Utusan Malaysia itu yang baginya tidak bertanggungjawab.

Hadir sama dalam sidang media itu ialah Setiausaha Agung PAS, Dato' Kamarudin Jaffar dan Naib Presiden KeADILan, Azmin Ali serta dua ahli Parlimen KeADILan, Dato' Johari Abdul (KeADILan Sungai Petani) dan Yusmandi Yussof (KeADILan Balik Pulau).

Sambil menggangap laporan Utusan itu satu 'berita palsu', Guang Eng menegaskan ia akan tetap menyaman Utusan dalam apa juga keadaan sekalipun.

Ditanya kemungkinan Utusan dan Shabuddin mempunyai bukti membuat laporan sedemikian, Guan Eng berkata, setakat ini kerajaan negeri tidak pernah menubuhkan majlis itu.

"Macam mana beliau kononnya dapat maklumat mengenai majlis ini sedangkan kami dalam mesyuarat exco tidak pernah membincangkan hal ini, ini satu fitnah yang keterlaluan," kata Guan Eng dengan nada marah.

Beliau seterusnya melahirkan rasa marah dan geram dengan laporan utusan tersebut dan nekad akan mengenakan tindakan undang-undang kepada akhbar tersebut dan Shabudin sendiri.

Beliau menegaskan DAP tidak pernah menghina Islam atau berhasrat menghina Islam seperti yang digembar-gemburkan oleh akhbar seperti Utusan.

Malah katanya sebelum ini beliau sendiri pernah membela nasib keluarga Melayu yang pernah dianiaya dalam kes rogol membabitkan orang kenamaan di Melaka yang menyebabkan dirinya terpenjara.

"Hal ini tak pernah pula dilaporkan," soalnya.

Terdahulu, pada 23 Februari Shabudin dalam akhbar utusan berkata, cubaan menyamakan Islam dengan fahaman agama lain ternyata menghina Islam dan tindakan seperti itu mesti dihentikan.

Katanya, MAINPP berasa cukup tersinggung apabila ada beberapa ahli jawatankuasa (AJK) majlis tersebut terdiri daripada orang Melayu.

"Saya difahamkan ada tiga orang AJK Melayu beragama Islam duduk dalam majlis tersebut yang kononnya mahu menuntut kesamarataan agama.

"Ini sesuatu yang cukup menakutkan kerana agama Islam dipandang sama seperti Buddha yang diasaskan oleh manusia bernama Gautama Buddha, disamakan juga dengan Kristian, Taoism dan Bahai," katanya.

Shabudin berkata demikian kepada Utusan Malaysia ketika diminta mengulas ucapannya semasa majlis penyerahan Dana Zakat Program Didik Cemerlang Akademik 2009 di Sungai Dua pada 23 Februari.

Ketika berucap pada majlis tersebut, Shabudin melahirkan rasa kurang senangnya terhadap penubuhan Majlis Perundingan Antara Agama Pulau Pinang yang bertujuan meletakkan semua agama, termasuk agama Islam sebagai sama rata dengan agama-agama lain.

Utusan melaporkan, majlis tersebut ditubuhkan tahun lalu iaitu selepas kerajaan pakatan pembangkang yang diterajui Ketua Menteri, Lim Guan Eng mula memerintah negeri itu.

Majlis itu dipengerusikan Guan Eng sendiri. Mengulas lanjut, Shabudin yang juga Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Permatang Berangan, Tasek Gelugor berkata, agama Islam itu tinggi dan tidak ada yang lebih tinggi daripadanya. -

No comments

Powered by Blogger.