Pilihan Raya Kecil Permatang Pasir – Hendak ke Mana BN?

Keputusan Pilihan Raya Kecil Permatang Pasir kini telah pun diketahui semua. Ianya sedang dijaja sebagai ‘kemenangan’ bagi BN kerana mengikut mereka, majoriti kemenangan PR berjaya dikurangkan. Itu buat sedap cakap sahaja, tetapi saya pasti mereka sudah ‘mati kutu’ menangani kebuntuan sokongan rakyat terhadap PR.

Saya telah berada di Permatang Pasir untuk penamaan calon dan semenjak mula puasa sehingga hari pengundian. Saya telah melihat betapa bersungguhnya BN dalam usaha mereka untuk merampas kembali kerusi DUN Permatang Pasir. Menteri dan Timbalan Menteri turun bertalu-talu dengan out-riders mereka, ke sana dan ke sini. Hampir setiap tempat kelihatan markas mereka. Hampir semua masjid kelihatan khemah-khemah buka puasa tajaan ‛Kementerian’ mereka. Ada yang mampu sehingga menjadi imam dan memberi tazkirah. Mereka bercakap mengenai perpaduan Melayu dan ummat Islam. Mereka memberi ‛sumbangan’ dan ‛sedekah’ jariah sempena Ramadhan. Mereka cuba menzahirkan wajah BN yang sebaik mungkin.

Kehebatan gerak-kerja mereka begitu mengkagumkan sehingga ada dikalangan veteran PAS sekalipun mula naik risau. Kenyataan menang walaupun dengan majoriti ‛satu undi’ menzahirkan kekuathiran tersebut. BN pada masa itu sudah berjaya memasukki walaupun masjid-masjid yang dianggap ‛kubu’ PR! Yang tidak berjaya mereka masuki semasa PRU ke 12 atau PR kecil Permatang Pauh!

Namun, kebijaksanaan dan kematang berpolitik rakyat Permatang Pasir tidak boleh diperkecilkan. Walaupun pada zahirnya seolah-olah BN berjaya membuka tapak sokongan baru, jelas dan nyata, itu hanya diperingkat zahir semata-mata. Di sudut hati rakyat, mereka tetap bersama PR.

Maka kejayaan terus dinafikan BN. Setiap penganalis Pilihan Raya yang waras menyedari bahawa pada hakikatnya undi untuk calon PR dari PAS tidak terjejas kecuali terlalu sedikit. Peratus undi yang telah diperolehi pada 2008 adalah 65.48 % dan buat kali ini 65.12 %. Ianya peratusan yang boleh dikatakan ‛sama’, walaupun jumlah majoriti berkurangan disebabkan jumlah keluar mengundi adalah kurang. Ramai membuat spekulasi sekiranya lebih ramai keluar mengundi, lebih besar peratusan calon PAS. Inilah adalah kerana yang tidak datang mengundi adalah mereka yang berada di luar kawasan yang tidak dapat balik atas yang merasakan tidak perlu balik kerana yakin atas kemenangan calon PAS.

Yang menjadi dilema BN adalah imej dan kredibiliti mereka. Walau apa sekalipun yang dilakukan, mereka tidak dapat melepaskan diri dari imej yang korup, bobrok dan buruk yang terpahat di pemikiran rakyat jelata. Calon yang dipilih juga tidak banyak membantu! Bagaimana mungkin mereka membersihkan imej kotor mereka dengan meletakkan calon yang telah di ‛de-bar’ sebagai peguam kerana pecah amanah? Pasti UMNO Permatang Pauh dibelasah teruk selepas ini oleh pimpinan UMNO. Adakah orang sebegini yang terbaik yang ada pada UMNO Pulau Pinang, pasti mereka akan ditanya? Tetapi, apa boleh buat, itulah hakikatnya.

Dengan keputusan sebegini, tiada peluang bagi Mahyudin untuk memuji melambung Najib seperti yang beliau lakukan selepas Manek Urai. Kepimpinan ‛cemerlang’ Najib tidak dapat disebut beliau walaupun sudah pasti perkataan-perkataan tersebut berada dihujung lidah beliau, bersedia untuk dilepaskan pada bila-bila masa. Begitu juga tidak mungkin beliau menyebut ‛rakyat telah kembali menyokong BN’. Kasihan.

Dalam pada itu, yang jauh lebih penting, keputusan ini juga menzahirkan bukti bahawa isu perkauman tidak diterima. Untuk memperolehi 65% dari keseluruhan undi dari kawasan yang mempunyai 75% pengundi Melayu dan 25% bukan Melayu, undi Melayu mestilah melebihi 50%. Sekiranya dianggarkan 100% undi bukan Melayu menyokong calon PAS sekalipun(dan ini tidak mungkin), ini hanya 25% dari pengundi. Maka 40% yang selebihnya (untuk menjadikannya 65%) mestilah datang dari orang Melayu sendiri. Oleh itu, 40% ini hanya tercapai sekiranya 53.33% pengundi Melayu menyokong calon PAS.

Secara konvensional kita boleh anggarkan hanya 75% bukan Melayu menyokong PAS. Ini menghasilkan 19% undi untuk calon PAS. Baki 46% untuk menjadikannya 65% akan hanya tercapai sekiranya 61% undi Melayu menyokong Ust. Salleh Man. Inilah sebenarnya yang menyebabkan UMNO tidur mengigau 3 minggu berturut-turut.

Saya ingin mengambil kesempatan ini untuk mengucapkan tahniah kepada pengundi di Permatang Pasir dan juga meminta maaf. Meminta maaf kerana saya juga telah merasa risau sehingga mempersoalkan kematangan politik mereka. Dengan segala yang dimainkan media dan ucapan keMelayuan yang begitu bersemangat, saya sebenarnya menjangkakan kemenangan dengan majoriti tidak melebihi 2,000 undi! Hakikatnya pengundi Permatang Pasir jauh lebih matang yang saya sangka dan saya tidak seorang dalam soal ini. Tahniah dan Syabas, serta maaf sekali lagi.

Saya tampilkan di sini keputusan mengikut UPU untuk tatapan ramai. Saya ucapkan terima kasih kepada malam kliwon yang telah memberikan maklumat ini di blog saya ini. Silalah lihat. Kemenangan jelas di setiap UPU dengan penuh bergaya! Takbir!




WaLlahu 'Alam
KHALID SAMAD

No comments

Powered by Blogger.