Sabah dan Sarawak Masih Jauh Ketinggalan Dalam Kemajuan Pembangunan Negara

Sudah 46 tahun terbentuknya sebuah Negara Malaysia yang terdiri daripada negeri Sabah, Sarawak, Tanah Melayu dan Singapura suatu ketika dahulu yang berdaulat dan bebas merdeka.

Terbentuknya Malaysia menandakan harapan menggunung rakyat Negara ini agar kerajaan yang memimpinnya sentiasa berlaku adil kepada semua,serta tidak mengenal batas kaum.

Namun apa yang berlaku selepas 46 tahun Kerajaan Barisan Nasional yang dipimpin UMNO semakin rakus berkuasa.

Semangat Pembentukan Persekutuan Malaysia dan Pengisytiharaan Kemerdekaan diabaikan agar mereka dapat berkuasa

Dimana negeri Sabah dan Sarawak masih jauh ketinggalan dalam kemajuan dan arus pembangunan Negara.

Bekas Timbalan Menteri Perumahan dan Kerajaan Tempatan Negeri Sabah, Datuk Dr. Jefry Kitingan berkata tarikh tersebut mempunyai sejarah yang tersendiri.

Menurut Dr. Jefry lagi ,mengapa tarikh 16 September menjadi tarikh penting adalah ketika bermulanya pembentukkan Negara Malaysia.

“Peranan Sabah dan Sarawak dalam pembentukkan Malaysia perlu dihargai perlu juga difahamkan bahawa Sabah dan Sarawak bukan masuk atau menyertai Malaysia tetapi membantu membentuk Negara Malaysia .Ia juga mengingatkan kita tentang perjanjian yang telah dipersetujui dalam pembentukan Malaysia pada tahun 1963,’katanya.

Sementara itu Pemimpin Masyarakat Sarawak ,Tuan Baru Bian berkata antara faktor menyebabkan Sabah dan Sarawak menyertai Malaysia kerana ingin mengubah mentaliti rakyatnya ke arah kemajuan pembangunan.

“Salah satu faktor sabah dan Sarawak bersetuju dalam membentuk Malaysia adalah kerana masyarakatnya yang boleh bergabung dan boleh berjalan seiring dalam arus pembangunan yang dijanjikan oleh kerajaan persekutuan pada masa itu dengan harapan mereka generasi akan datang dapat meningkatkan taraf hidup selaras dengan pembangunan Nasional,”ujarnya.

“Nenek moyang kami telah dijanjikan kehidupan yang lebih baik peluang pendidikan dan pembahagian hasil kekayaan yang sama rata antara setiap negeri.Hari ini setelah 46 tahun Sabah dan Sarawak menyertai Malaysia harapan nenek moyang kami berdiri sama tinggi duduk sama rendah hanya tinggal impian yang masih belum menjadi kenyataan,”jelasnya.

Walaubagaimanapun harapan hanya tinggal harapan apabila janji tidak ditunaikan dimana rakyat Sabah dan Sarawak terus jauh ketinggalan dalam pelbagai faktor.

“Kita telah membina salah satu bangunan tertinggi didunia Twin Tower, namun kita gagal menyediakan rumah dan kemudahan asas bagi yang miskin dan lebih lanjut lagi masyarakat bumiputera di pedalaman Sarawak , kajian dan laporan menunjukkan terdapat ramai rakyat Sarawak terutamanya golongan bumiputera tergolong dalam kalangan termiskin di Malaysia, kita berbangga dapat menghantar seorang doktor angkasawan ke angkasa tetapi kita gagal meneruskan dan mengekalkan perkhidmatan doktor udara dikawasan pedalaman Sabah dan Sarawak yang memerlukan perkhidmatan tersebut yang mengakibatkan ramai kehilangan dan dihalang mendapatkan rawatan perubatan yang sepatutnya di utamakan.Ketamakan dan saingan perniagaan tanpa memikirkan kepentingan masyarakat yang miskin yang memerlukan bantuan,”katanya lagi.

Menurutnya juga kemudahan rakyat Sabah dan Sarawak semakin dilupakan.

“Kita berbangga dengan kereta Nasional tetapi jalan di pedalaman sabah dan Sarawak masih tidak dihubungkan dengan jalan penghubungan yang sesuai,sedangkan masih ramai rakyat kita yang tidak mempunyai jalan raya yang menghubungkan mereka.Perhubungan paling mahal melalui udara,jalan perhubungan paling bahaya jalan balak dan paling memenatkan terlalu lama berjalan kaki. Ini menunjukkan keuntungan kita tersalah arah akibat ketidaktelusan, diputarbelitkan dengan perbuatan korup yang ditaburi sikap tamak dan metarilistik,”katanya.

No comments

Powered by Blogger.