Anwar lafazlah Wallahi, Wabillahi, Watallahi — itu bukan saya! — Zaini Hassan

Nasib malang Anwar Ibrahim semakin bertimpa. Di Mahkamah Tinggi kelmarin, Peguam Cara Negara II, Datuk Mohd Yusof Zainal Abiden mendakwa Anwar Ibrahim sebagai penyumbang utama asid deoksiribonuklek (DNA) Lelaki Y yang ditemui di dalam rektum Mohd. Saiful Bukhari Azlan. Ujian DNA tidak menipu. Ujian saintifik itu adalah 100 peratus tepat, bukan seperti mulut manusia yang sering bernista dan berdusta.

Isu moral melibatkan bekas Timbalan Perdana Menteri Malaysia — yang selama ini cukup berazam mahu menjadi Perdana Menteri Malaysia — amat sukar diketepi lagi. Video seks mirip Anwar Ibrahim, yang saya syorkan supaya diedarkan secepat mungkin bagi mengelakkan kekeliruan masyarakat, adalah salah satu lagi bala yang menimpa Anwar.

Hampir semua yang melihat video seminit lebih itu percaya itu adalah Anwar. Namun, Anwar menafikannya. Isterinya, Wan Azizah Ismail atau dipanggil Kak Wan serta anaknya Nurul Izzah juga menafikannya.

Kita amat faham perasaan Kak Wan dan Nurul Izzah untuk mempertahankan suami dan bapa mereka itu.

Bagi Anwar dia mempunyai tanggungjawab moral yang cukup tinggi dalam sejarah dirinya dan keluarganya. Beliau harus kembali ke jalan Allah SWT dan kembali ke jalan Islam. Ini bukan permainan perhubungan awam lagi, atau permainan politik dan psikologi songsang.

Dia kena bersihkan namanya secara Islam. Dia kena bersumpah mubahalah. Anwar kena bersumpah laknat, di hadapan rakyat jelata dan para pengikutnya. Nik Aziz Nik Mat yang selama ini mempertahankan Anwar harus menasihati ‘buah hatinya’ itu supaya bersumpah laknat.

Anwar hanya perlu lafaz Wallahi, Wabillahi, Watallahi sebagaimana yang pernah dilakukan oleh Saiful dulu.

Anwar kena bersumpah bagi menjelaskan tuduhan trio Datuk T ke atasnya berhubung rakaman video seks yang didedahkan itu adalah tidak betul. Jika tidak betul, biar Allah yang menentukannya.

Datuk Shazryl Eskay Abdullah atau dikenali sebagai Datuk Eskay, orang yang dikatakan turut kelihatan dalam video itu, perlu juga melakukan sumpah laknat. Ia bagi membuktikan bahawa memang benar orang yang berada dalam video itu adalah dia dan Anwar, dan itu bukan pembohongan.

Eskay mungkin akan didakwa di mahkamah kerana mengedar dan memiliki video itu yang dikatakan sebagai bahan lucah. Tapi tindakan Eskay itu, sama seperti sahabat-sahabat Anwar yang telah berpaling tadah, ialah kerana mereka sudah tidak tertahan dengan perangai dan tabiat luar biasa Anwar itu.

Sesiapa sahaja yang waras akan mengambil tindakan yang sama seperti Eskay. Eskay merasakan perbuatan Anwar perlu dihentikan. Mungkin kerana itulah beliau membuat pendedahan mengenai video itu.

Dalam upacara sumpah laknat itu, kedua-dua Anwar dan Eskay perlu ada. Saya rasa itu lebih afdal. Masa yang paling baik ialah selepas solat Jumaat. Apa kata minggu ini? Kita berharap kedua-duanya dapat mengadakan upacara itu bagi membersihkan diri masing-masing.

Saya berharap jika upacara itu jadi dibuat. Semua alim-alim ulama negara harus dijemput hadir sama. Ia bagi membolehkan fitnah-fitnah yang ditimbulkan hasil daripada isu video lucah itu dapat dihentikan.

Kita bimbang dengan fenomena masyarakat Melayu Islam di negara kita sekarang. Mimbar masjid telah digunakan untuk mempolitikkan isu ini. Sebelum fitnah memfitnah menjadi lebih besar, para ulama harus menyaksikan upacara itu.

Dalam peristiwa Islam hasil daripada sumpah laknat itu akan Allah tunjukkan sejak di dunia lagi. Dalam tradisi Hindu, ia disebut Hukum Karma atau the Law of Karma yang membawa maksud hukum pembalasan di dunia.

Buat Anwar dan Eskay, anda tidak perlu bimbang. Jika anda tidak bersalah, apa yang dibimbangkan? Hanya Allah Yang Maha Mengetahui, Allahu A’lam. — Utusan Malaysia

No comments

Powered by Blogger.