Pandangan Husam itu betul - PAS perlu dipekuatkan bukan dengan mengganti Hadi

Husam Musa ,ahli jawatankuasa PAS Pusat berkata yang PAS tidak perlu melakukan perubahan dengan menggantikan Tok Guru Haji Hadi sebagai Presidennya. Sebaliknya PAS perlu memperkuatkan diri dengan menambah elemen kekuatan tambahan sebagai persediaan menghadapi pilihanraya umum yang akan datang.

Husam mengambil pendirian untuk mempertahankan ketuanya apabila ketuanya itu dikritik oleh Aziz Bari penyarah terkemuka dari sebuah institusi pengajian tinggi negara kita. Husam berkata Haji Hadi hanya perlu diperkasakan, bukannya untuk diganti.

Pendirian husam ini sedikit sebanyak boleh melenyapkan khabar angin yang mengatakan beliau akan menawarkan diri untuk menjadi ketua kepada PAS dalam muktamarnya yang akan di adakan tidak lama lagi. Jika Husam jujur serta ikhlas, maka PAS akan menghadapi pilihanraya kali ini tanpa banyak masalah dalaman.

Tetapi jika diambil kira pengalaman yang lalu PAS mempunyai kelebihan dari segi disiplin dan susah hendak berpecah seperti yang dialami oleh banyak parti yang lain. Kalau berkocak di dalam PAS kocakannya tidak memercik keluar.

Kenyataan Husam ini merupakan ucapan yang bijaksana dan beliau menunjukan kematangan dengan bahasa politik yang baik. Di samping mempertahankan boss besarnya Husam sempat juga menyatakan apa yang patut Hadi perbaiki dalam mentadbir parti. Husam meminta Hj Hadi memberikan sedikir ruang kepada professional Islam bagi memperkasakan PAS untuk menjadi parti yang jika diizin tuhan akan memerintah negara.

Husam berkata lagi yang PAS telah dan sedang disertai oleh ramai cendiakawan dan professional Melayu Islam dan mereka boleh menjadi kekuatan kepada PAS sebagai sebuah parti alterntif yang diyakini orang ramai.

Ramai di kalangan orang Melayu sekarang ini ingin melihat PAS menjadi parti yang teratur dan tersusun siap dengan pemimpin lapisannya. Sekarang ini PAS juga adalah seperti UMNO yang tidak ada pemimpin pelapis yang viable. Yang dimaksudkan viable di sini ialah pemimpin pelapis yang mempunyai kekayaan ‘politcal spiritualism’; tidak semata-mata pemimpin yang pandai berkempen dan mendapat undi. PAS perlukan perubahan ini dengan cepat kerana parti itu merupakan parti yang akan menjadi pilihan alternatif yang otomatis jika UMNO tidak berupaya untuk berubah.

Setakat ini hanya PAS dan DAP sahaja yang mempunyai disiplin kepartian yang kuat. DAP dan PAS merupakan parti yang berseni dan ada sedikit sebanyak nilai politik yang diperlukan oleh rakyat yang serba maju sekarang ini.

UMNO mengaku sebagai parti untuk orang Melayu tetapi parti ini tidak tahu apa yang ingin dilihat oleh orang Melayu selain dari keinginan untuk melihat pembangunan material yang ekonmi yang baik untuk mereka. UMNO lupa kepada nilai serta budaya orang Melayu. UMNO lupa yang walaupun orang Melayu telah menempa pembangunan mereka masih mempunyai tata susila yang wujud dengan bangsa kita sendiri.

Misalnya orang Melayu tidak akan memberikan sanjungan kepada pemimpin yang di belengu dengan persepsi yang dia seorang yang selalu mengadakan ‘bed-side briefing’ misal kata. Tunku Abd Rahman, Tun Razak, Husein Onn dan Dr Mahathir sendiri dipandang sebagai seorang pemimpin macho dan tidak nampak segelumit isteri mereka kedepan dengan begitu nyata. Itu lah sifat orang Melayu dan juga kepada mana-mana bangsa di dunia ini.

Nama isteri Lee Kuan Yew hanya di kenali semasa beliau meninggal dunia tahun yang lepas. David Cammeroon tidak nampak di bayangi oleh isterinya walau pun beliau adalah seorang pemimpin kuasa besar dunia. Untuk membuat teguran seperti ini bukanlah suatu yang mudah untuk dilakukan tetapi oleh kerana keadaan sudah terlalu jauh tersasar maka mahu tidak mahu terpaksa juga ditulis dan diperingatkan mana-mana pemimpin kita yang mereka sedang menjaga amanah rakyat.

Tugas yang diamanahkan rakyat ini bukan tugasan yang kecil. Ianya memerlukan pengorbanan peribadi yang tinggi. Lagi besar amanah yang diberikan lagi besar pengorbanan yang diperlukan. Lagi besar tanggungjawab dab jawatan yang diberikan rakyat lagi banyak nafsu dan kemahuan peribadi terpaksa dikorbankan. Lagi tinggi harapan rakyat lagi banyak perkara dan pantang larang yang wajib di ketepikan.

Kita tidak boleh membawa sekali keinginan peribadi seperti berglamor dan sebagainya itu yang mungkin merosakan kepimpinan, apatah lagi jika ianya dilakukan oleh isteri dan ahli keluarga kita sendiri.

Jika hendak berglamor lakukanlah setelah bersara. Saya menyebut isu ini kerana saya mendengar di mana-mana rakyat bercerita tentang isu ‘sampan berkemudikan dari belakang’ ini. Isu ini amat mempengaruhi situasi politik, terutamanya politik UMNO dan BN itu sendiri.

Di sinilah lebihnya PAS dan DAP. Pemimpin-pemimpin mereka tidak atau jarang-jarang bersama isteri mereka di dalam majlis-majlis. Kalau ada pun ianya amat berpadanan dengan keadaan dan situasi majlis-majlis tersebut. Sampai ke hari ini ramai yang tidak kenal dan mendengar nama isteri Nik Aziz, Guan Eng, Lim Kit Siang serta nama isteri-isteri Haji Hadi Awang.

Maka pengakhir bicara Husam telah membuat kenyataan politik yang betul. PAS perlukan kesatuan yang kuat di antara ahli-ahli dan pemimpin nya. Setakat ini PAS yang sudah berusia lebih dari setengah abad ini sudah melalui berbagai keperitan untuk mengekalkan kewujudannya. Maka perbalahan di antara pimpinan itu amat wajar dielakan.

Ingatlah kepada bermacam-macam dugaan yang di alami oleh pemimpin-pemimpin mereka. Puluhan di antara pemimpin mereka telah terperosok dalam penajara kerana hendak menegakan parti ini.

PAS amat wajar menjaga perpaduan kerana ini sahajalah parti yang berkedudukan sebagai ‘the closest alternative’ kepada BN sekarang ini.

http://aspanaliasnet.blogspot.com/2011/04/pandangan-husam-itu-betul-pas-perlu.html

No comments

Powered by Blogger.