SKETSA UMNO 2009: SARANAN WAKIL KELAB UMNO LUAR NEGARA DANGKAL & TIDAK MASUK AKAL!

Salam pada semua,

Saranan yang dibuat oleh seorang wakil kelab Umno Southampton, Wan Md Hazlin Agyl Wan Hassan agar Biasiswa kerajaan ditarik kepada mana-mana pelajar di luar Negara khusunya di Mesir kerana penglibatan mereka dengan parti pembangkang amatlah dangkal serta menyerlah kebodohan beliau sebagai seorang pelajar yang menuntut didalam ijazah Phd.

Ini kah yang dikatakan minda kelas pertama sebagaimana yang diwar-warkan oleh Umno? Untuk pengetahuan beliau dan semua ahli-ahli Umno terutamanya ahli-ahli kelab Umno luar Negara, Setiap sen yang diperolehi melalui biasiswa samada biasiswa penuh kerajaan atau pun badan berkanun itu adalah merupakan wang rakyat.

Mana mungkin beliau boleh menggesa agar kerajaan dapat menarik biasiswa ini semata-mata mahu membendung sokongan pelajar terutamanya di Mesir daripada menyokong pembangkang? Apakah beliau masih tidak tahu bahawa ini merupakan biasiswa kerajaan dan bukannya biasiswa Umno!

Kerajaan adalah Negara, tidak kira samada kerajaan Negara ini diperintah oleh Umno/BN atau pun Pakatan Rakyat. Selagi ianya dinamakan sebagai Kerajaan Malaysia semua penduduk di Negara ini akan dikenakan cukai tidak kira samada mereka ini penyokong Umno/BN atau pun daripada Pakatan Rakyat.

Hanya biasiswa yang keluarkan oleh Umno sahaja yang boleh ditarik bantuan kewangan ini oleh pelajar yang tidak menyokong Umno. Kita sedikit pun tidak hairan andainya Umno berhak menarik biasiswa yang diberikan kepada pelajar tersebut sekira didapati pelajar tersebut tidak menyokong Umno kerana secara jelas biasiswa ini atas nama biasiswa Umno!

Amatlah malang buat Umno kerana usul dan pembahasan pelajar seperti Wan Md Hazlin ini tidak menggambarkan kepintaran serta kepandaian beliau sebagai seorang penuntut diperingkat Phd. Beliau masih tidak mampu untuk membezakan kepada perkara asas, tidak mampu membezakan apa yang kerajaan miliki dan apa yang parti miliki?

Tahap pemikiran pelajar ini begitu lemah. Inikah yang dikatakan sebagai melayu glokal sebagaimana yang diperkatakan oleh Presiden Umno yang baru, Najib Razak? Amat malang sekali sekiranya Umno memiliki seorang ahlinya yang begitu rendah tahap pengetahuan am yang dimilikinya.

Kenyataan beliau ini juga telah mengesahkan kepada Umno bahawa kebanyakan pelajar kini terutamanya di luar Negara tidak semudah ‘memberi gula-gula’ untuk dipengaruhi. Dengan dunia tanpa sempadan serta maklumat dihujung jari, para pelajar terutamanya yang berada di luar Negara pasti akan sentiasa memantau perkembangan bukan sahaja ekonomi dan kemanusiaan malahan juga akan turut mengikuti perkembangan senario politik tanah air.

Apakah para pelajar ini boleh dipaksa-paksa agar berterusan untuk menyokong Umno/BN khusunya tanpa mengambil kira pelbagai faktor semasa serta senario politik kini?

Tidak timbul istilah kacang melupakan kulitnya sekira para pelajar ini membuat keputusan untuk menyokong pembangkang! Adalah telah menjadi tugas kerajaan untuk menyediakan segala kemudahan termasuk biasiswa kepada pelajar yang cemerlang untuk pembiayaan pelajarannya tanpa mengambil kira siapa yang kamu undi dan parti mana yang di sokong?

Ini merupakan tugas sebagai sebuah kerajaan yang dipilih oleh rakyat. Sebab itu diawal tadi saya sudah mengatakan, parti perlu dibezakan dengan kerajaan dan bukannya menganggap kerajaan Malaysia ini hak kepunyaan Umno/BN sahaja!

Kerajaan Malaysia akan tetap wujud selagi dunia belum kiamat walaupun parti yang bertanding pada setiap PRU silih berganti menerajuinya. Begitu juga dengan dasar serta polisinya tetap sama melainkan dipinda kerana ianya dinamakan atas polisi kerajaan dan bukan atas nama polisi sesebuah parti! Ahli Umno seperti wakil pelajar kelab Umno luar Negara ini seharusnya tahu sesungguhnya kerajaan Negara ini kepunyaan semua orang tanpa mengira ideologi politiknya dan bukan hak milik serta kepunyaan Umno/BN sahaja!

http://ingeniur.blogspot.com/2009/03/sketsa-umno-1-saranan-wakil-kelab-umno.html

1 comment

minda tenang said...

Persoalan???
Yang mana satu dikatakan "Kacang lupakan kulit"
Rakyat lupakan UMNO atau
Ahli Umno lupakan UMNO atau
Pemimpin UMNO lupakan rakyat.

Pemimpin dipilih oleh rakyat,
Jadi siapa kacang dan siapa kulit
adakah:
rakyat = kacang atau
rakyat = kulit atau
Pemimpin UMNO = kulit

Yang pastinya:
Pemimpin UMNO = kacang

Maka jadinya:
Pemimpin UMNO yang lupakan rakyat.
Dia ingat Malaysia ini Bapak UMNO Punya...
Tapi harus diingat:
UNDI Rakyat yang PUNYA...
Tanpa UNDI siapalah pemimpin...
Sesungguhnya rakyat yang memlih pemimpin, bukan pemimpin yang pilih pengundi...
Melainkan guna "politik wang" (RASUAH) yang boleh membeli undi...
Itupun tak semua rakyat terima...
Rakyat dari spesies PENGKIANAT sahaja yang terima "politik wang" (RASUAH)....
dan spesies ini datangnya dari UMNO.....

Jangan jadi kacang hantu

Powered by Blogger.