Pendaftaran pelajar ke IPGM mendukacitakan



Bapa Guru, Pulau Pinang.,

Minggu ini bermula daripada 24hb Jun 2013 adalah minggu pendaftaran pelajar-pelajar baru lepasan SPM 2012 ke Institut Pendidikan Guru Malaysia (IPGM). Apa yang menyedihkan ialah bilangan pelajar yang mendaftar turun dengan mendadak di kebanyakan IPG Kampus. Sebagai bukti hanya 25 orang pelajar daripada 60 orang yang dipanggil mendaftar di salah sebuah IPG. Ini bermakna hanya 7-8 orang pelajar sahaja dalam satu kelas.

Kenapa ini berlaku?

Umum sudah mengetahui bahawa pelajar-pelajar IPG dikatakan tiada lagi jaminan kerja pada masa hadapan. Maklumat-maklumat ini disalurkan oleh pegawai dari IPGM sendiri kepada umum. Mereka kononnya perlu bersaing dengan pelajar-pelajar dari IPTA dan IPTS lain dalam pasaran terbuka. Untuk mendapatkan pekerjaan mereka perlu mendaftarkan diri dalam Job Malaysia dan berbagai lagi ancaman terdedah ke atas mereka. Fenomena ini sudah pasti menjadi kerisauan kepada ibubapa dan pelajar itu sendiri. Kenapa mereka perlu melabur dalam satu urusniaga yang tidak menjanjikan pulangan yang diharapkan? Kenapa mereka perlu bersusah payah memenuhkan IPGM yang tidak memberikan keyakinan terhadap peluang kerjaya? Sebagai ibubapa saya akan pastikan anak saya yang cemerlang tidak memohon IPGM jika benar apa yang sedang berlaku.

Lebih melucukan lagi apabila syarat kemasukan ke IPGM sangatlah ketat. Hanya pelajar yang mendapat 7A ke atas sahaja layak memohon. Manakala pelajar yang tidak sampai ke tahap itu hanya gigit jari dan meleleh air liur. Siapa yang merangka syarat-syarat sebegini rupa? Mereka adalah pegawai-pegawai di IPGM yang merasakan diri mereka orang-orang yang cerdik dan berpengalaman dalam pendidikan kononnya. Sebenarnya pegawai-pegawai ini adalah mereka yang tamak, gelojoh dan pendek akal atau kurang cerdik. Mereka lupa siapa diri mereka yang sebenarnya.

Kenapa dikatakan begitu kepada mereka?


Bagaimana mereka boleh meletakkan syarat “straight A” atau sekurang-kurangnya 7A hanya layak memohon. Sedangkan dalam masa yang sama mereka gagal menjanjikan kerjaya kepada produk mereka? Inilah yang sangat melucukan dan melambangkan kelembapan tahap pemikiran pegawai-pegawai pembuat dasar ini. Bagaimana mereka menilai kemampuan pelajar-pelajar ini? Apakah statusnya sama dengan kelulusan pangkat 3 SPM pada zaman mereka dahulu?

Pelajar-pelajar yang cerdik dan cemerlang sudah pasti tidak akan terpanggil untuk ke IPGM. Banyak lagi kerjaya lain yang lebih menarik dan glamor berbanding dengan perguruan. Kenapa mereka perlu mengorbankan masa, tenaga dan peluang untuk mencapai sesuatu yang tidak berdaya saing dan tidak menjanjikan masa depan yang lebih yakin? Inilah sebab utama kenapa pendaftaran pelajar ke IPGM merudum. Ia juga satu jawapan istimewa bagi para pembuat dasar di Kementerian Pelajaran dan IPGM khususnya. Akhirnya IPGM hanya akan dipenuhi oleh pelajar-pelajar kelas ketiga iaitu mereka yang tidak ada peluang ke mana-mana sama seperti yang berlaku sebelum ini. Wal asal balik asal….

1 comment

Anonymous said...

aswhb semuanya

syarat 7a merupakan usaha utk mendapatkan calon guru yg benar benar mampu menjadi guru yg lebih profesional untuk membawa sekolah ketahap kecemerlangan dan bersaing dipentas dunia, disekolah mereka mampu membina budaya kerja cemerlang dan mudah diurus dan melaksnakan tugas dengan penuh komitment

Buat masa ini lulusan ipgm dan u dengan kelulusan yg pelbagai dan lebih rendah amat sukar menyelami waktak sebagai guru, sukar diurus dan lebih mementing peribadi khususnya guru guru pantai timur kelantan dan terangganu. terdapat dikalang kelompok guru ini segelintir darinya selepas mendaftar kerja hari pertama terus isi borang tukar balik dan kalau tak dapat mulalah buat masalah. ini menyebabkan kecemerlangan sekolah sukar dibentuk dgn jayanya wpun sekolah cukup kemudahan

seperkara lagi kurikulum kursus guru di ipgm dan u mestilah diubah lebih kepada suasana profesional guru dan perkara yg berkaiatan dgnnya. Jangan lah lebih pada teori psykologi, sosiologi, pedagogi lapuk tradisional barat yg mana dari awal 80an sehingga skg tak banyak berubah.

pensyarah ipgm dan u mestilah turun kesekolah buat kajian tindakan dan bukan hanya kesekolah utk pantau praktikum.

dengan cara ini ipgm dan u menghasilkan guru yg mampan utk menghadpi kerenah murid dan perkerjaaan, yg lebih utama dihari pertama mereka bertugas tidak lah guru baru terlopong mendengar perkataaan PBS, Audit akademik, GPS, SAP dan SAPs online... carta organisasi sekolah puntak pas

tak pe la ipgm sisa/i lapan org sekelas lagi bagus, hasilnya guru yg lebih baik...ramai ramai pun sibuk nak balik negeri puin tak gune....

moga sekolah dan sistem pendidikan negara kita ketahap yg lebih tinggi tak lah kalah memanjang dgn negara jiran,,,dlm beberapa hal kalah dgn indonesia dan vietnam...kalau ikut laporan pisa dan oecd kita sebaris dgn negara eropah timur..

berubah lah dgn semangat korea...yg satu ketika dulu mereka belajar dari kita tapi sekarang hampir setiap org berkepit dgn samsung,hyundai, mata lekat kat drama korea wakima nenek dan macik2...

Powered by Blogger.