Jawapan Seorang Ahli Mesyuarat MPKB Berkenaan Teguran Audit

Nik Baharum

Jab. Audit ada tegur kita ttg pembelian smartphone kena tidak ditender sedangkan ianya melebihi kadar yg membolehkan pembelian secara terus selain drp pembelian yg melebihi kadar kelayakan pegawai dan ahli majlis, kerana kalau mengikut pekeliling perbendaharaan pegawai bg gred 41 - 52 kadar kelayakan utk hp adalah sebanyak RM750 sahaja.(Pekeliling Perbendaharaan 3 Tahun 2013).

■ Kerajaan Negeri Kelantan tidak menerima pakai Pekeliling Perbendaharaan 3/2013 lanjutan itu MPKB jgk tidak menerima pakai pekeliling berkenaan. Maka isu pembelian smartphone kpd ahli majlis yg melebihi kadar tidak berbangkit kerana Mesy Penuh kita telah meluluskan pembelian smartphone kpd semua ahli majlis & pegawai selaras dgn pelaksanaan e-meeting yg tidak menggunakan kertas semasa mesy yg dijalankan di MPKB. Kadar yg dilaksanakan adalah sebanyak RM1500 bg setiap pembelian smartphone berkenaan (jika lebih kena tambah dan jika kurang kita bayar pada harga sebenar - bill yg dikemukakan), dimana tender kita tidak laksanakan kerana keperluan yg pelbagai bg pegawai & ahli majlis eg. ada ahli majlis nak iphone, ada nak ipad, ada nak tablet Samsung, ada nak Note dll. Jadi tender tidak dapat dibuat. Jika konsep tender dibuat hanya pembekalan pada 1 jenis smartphone sahaja. Kos penggunaan kertas dapat dijimatkan bg mesy berkaitan (kalau tak silap) sebanyak RM40 ribu lebih setahun. Selain drp itu ahli majlis yg berperanan sebagai penghubung antara masyarakat dgn MPKB akan menyalurkan sebarang permasalah di lapangan secara terus kepada pejabat MPKB melalui email dan lain2 perantara media penghubung terkini. Penggunaan smartphone sangat berkesan kerana ianya boleh mengambil gambar dan fungsi2 lain yg bertepatan dgn keperluan semasa.

● Isu pembelian hanya 2 phone yg berharga RM164,704 pada pendapat saya adalah tidak tepat dan diragui. Saya perlu menyemak dgn Bhg.

No comments

Powered by Blogger.