Nak Pilih TG Haji Hadi Sebagai Mursyidul AM?



Ahmad Amzad Hashim

Berhubung cadangan taktikal bermulut manis mereka yg mahu jatuhkan DS TGHH dari terus memimpin PAS supaya DS TGHH dilantik menjadi Mursyidul Am maka saya cadang beginilah.

Pertama Mursyidul Am bukan dilantik oleh perwakilan. Tetapi oleh AJK Pusat yg akan dipilih oleh perwakilan yg diketuai oleh Presiden pilihan perwakilan di muktamar. Ini dengan penglibatan Dewan Ulama.

Presiden sentiasa merujuk kpd Mursyidul Am seperti yg diamalkan oleh DS TGHH sejak dulu dan jika bercanggah maka keputusan Mursyidul Am yg diutamakan seperti maksud Perlembagaan PAS.

Begitu jugalah contoh ditunjuk ketika DS TGHH menjadi Timbalan Presiden kepada Almarhum Ustaz Fadhil Noor. Beliau setia, taat dan bersungguh2 menjayakan keputusan2 Presiden. Seperti yg dimahukan Perlembagaan.

Beliau profesional dalam amalan berorganisasi.

Jika lihat pada peel perangai mereka yg gelojoh mahu jatuhkan Presiden ini dan tak sabar mahu jadi Presiden, adakah mereka akan ikut teladan yg ditunjuk oleh DS TGHH yg menghormati Mursyidul Am dan Majlis Syura Ulama? 

Contoh yg ditunjuk oleh manusia seperti Phahrolrazi hanya akan jadikan konflik berterusan jika dibuat ikutan.

Kalau mahu sangat DS TGHH menjadi Mursyidul Am, perwakilan perlu pastikan DS TGHH dilantik sbg Presiden dan mereka ini jika ada yg dilantik sebagai AJK Pusat sila lah cadangkan supaya DS TGHH juga mengepalai Majlis Syura. Itu pun jika dibenarkan perlembagaan.

Yang saya tengok, jika mereka yg PASMA atau mirip PASMA menjadi Presiden, mereka akan buat "ikut suka hati aku laa" sama ada nak terima atau tidak pandangan Mursyidul Am, Majlis Syura Ulama atau Dewan Ulama.

Kita mahu PAS jadi macam UMNO agaknya.

No comments

Powered by Blogger.