Pelbagai persoalan membelenggu penduduk setempat yang hairan dengan kemampuan remaja berusia 15 tahun itu, yang juga anak istimewa, untuk berada jauh daripada resort tersebut selain menyifatkan ia adalah pertama kali berlaku di kawasan resort berkenaan.

Beliau yang turut menyertai operasi mencari remaja itu berkata, adalah mustahil mangsa mampu mendaki hutan yang tebal di situ dalam keadaan dirinya yang sebegitu, apatah lagi bertahan dalam tempoh yang agak lama.

"Tetapi tak mustahil juga ada unsur mistik. Resort ini memang tak ada pemantau, semuanya atas risiko sendiri," katanya.

The Dusun yang terletak 16 kilometer (km) dari bandar Seremban adalah resort alam semula jadi persendirian yang bermula dengan sebuah dusun durian sebelum ditanam dengan pelbagai jenis pokok dan dibangunkan sebagai resort dan dibuka kepada orang ramai pada 2009 bermula dengan dua chalet.

Mohd. Syawaluddin Mohd. Zin yang bekerja dengan agensi media antarabangsa berkata, berita kehilangan Nora Anne menarik minat masyarakat luar untuk mengetahui perkembangannya.

"Apatah lagi dia merupakan anak istimewa," katanya ringkas dan memaklumkan dia perlu berulang alik dari Kuala Lumpur ke sini untuk membuat liputan.

Timbalan Ketua Polis Negeri Sembilan, Senior Asisten Komisioner Che Zakaria Othman ketika ditemui Bernama di lokasi kejadian berkata, setakat ini kekuatan anggota mencari dan menyelamat remaja itu telah meningkat kepada 168 berbanding 159 anggota, pagi tadi.

"Satu unit Senoi Praak turut telah digerakkan dalam SAR ini dan setakat ini belum ada sebarang petunjuk dan tiada sebarang unsur jenayah," katanya sambil menambah bahawa kawasan pencarian kini diperluaskan meliputi 12 km dari resort berkenaan. – Bernama