PETIKAN KULIAH JUMAAT AYAH CHIK ASAS KERJASAMA NON MUSLIM

Disana terdapat sebuah hadis berkenaan hubungan Islam dan non muslim. Semasa sedang bersiap menghadapi Perang Badar, seorang pahlawan kuffar datang bertemu Rasulullah menawarkan diri untuk turut berperang melawan musyrikin Mekah. Nabi menolaknya sehinggalah beliau datang kali ketiga dan menyatakan telah memeluk Islam, baru Nabi menerimanya.
Hadis ini menjadi dalil mereka yang menolak sebarang kerjasama Islam dengan bukan Islam.

Selepas Fath Mekah, dikhabarkan Puak Hawazin dan Thaqif sedang mengatur serangan terhadap umat Islam di Mekah. Rasulullah terus mempersiapkan tenteranya. Antara yang dibuat adalah mengadakan kerjasama dengan Hakim bin Hizam, seorang musyrikin untuk meminjam senjata daripada mereka.

Sekiranya dilihat, Perang Badar Rasulullah menolak kerjasama non-muslim sementara dalam Fath Mekah Rasulullah menerimanya. Badar berlaku dua hijrah dan Fath Mekah berlaku 8 hijrah. Kedua berlaku pada bulan Ramadhan. Ulama usul berpendapat peristiwa Fath Mekah yang lebih mutakhir memansuhkan peristiwa dalam Perang Badar.

Dalam Perang Badar, umat Islam dalam keadaan lemah tetapi tidak mahukan bantuan. Dalam Fath Mekah (Perang Hunain), umat Islam kuat dan ramai. Bilangan mereka lebih dari 10000 orang, tetapi masih menerima bantuan non-muslim.

Ini menunjukkan bahawa kerjasama dengan bukan Islam bukan bertujuan untuk mengambil kesempatan dan menganggap faktor kemenangan adalah daripada mereka. Tetapi tujuan sebenar ialah untuk berdakwah menyampaikan risalah Islam. Kerjasama dilakukan supaya non-muslim melihat bagaimana cara dan ajaran Islam melalui urusan antara mereka.

Kita harus meyakini bahawa kemenangan dan pertolongan semuanya datang dari Allah SWT sahaja. Apa yang Nabi buat ialah untuk menunjukkan Islam, bukan mengharapkan senjata dan bantuan dari mereka.

Begitulah hubungan kita dengan bukan Islam hari ini. Tujuannya adalah untuk menunjukkan apakah dia Islam, bukan mempercayai kalau bukan kerana mereka, kita tidak akan menang. Ini sudah menjadi salah dalam prinsip perjuangan kita.

Masjid Rusila
10 Julai 2015
(Alang Ibn Shukrimun)

No comments

Powered by Blogger.