BIAR OMBAK DAN BADAI MELANDA TETAP ISTIQAMAH MENERUSKAN PERJALANAN



BIAR OMBAK DAN BADAI MELANDA TETAP ISTIQAMAH MENERUSKAN PERJALANAN

Oleh: MUHAMMAD NUR ALI BIN OMAR

Tulisan ini dibuat ketika saya berada di lautan. Sejak berkurun lamanya, teknologi perkapalan menjadi aspek yang penting kepada negara. Sejarah teknologi ini bermula sejak zaman para anbiya' iaitu ketika Allah mengarahkan nabi Allah Nuh A.S untuk berbuat bahtera seperti dirakam dalam Al-Quran:

وصنع الفلك باعيننا ووحينا ولا تخطبنى فى الذين ظلموٱ..انهم مغرقون{سورة هود:٣٧}
Mafhumnya: Dan buatlah bahtera itu dengan pengawasan dan petunjuk wahyu Kami dan janganlah kamu berbicara dengan Aku tentang orang yang zalim itu; sesungguhnya mereka akan ditenggelamkan.

Setelah nabi Allah Nuh A.S menyiapkan teknologi perkapalan ini lalu Allah memerintahkan kepada baginda untuk memuatkan beberapa jenis binatang secara berpasangan dan muatkan orang2 beriman lalu pelayaran bermula sehingga bahtera itu mendapat clearance dari Allah untuk sandar di atas Bukit Judy seperti dirakam dalam ayat yang seterusnya dalam Surah Hud. Sejak dari itu,teknologi perkapalan berkembang sehinggalah pada zaman Saidina Umar R.A dan Saidina Usman R.A diwujudkan batalion armada laut bagi melaksanakan misi Futuhah Islamiyah. Teknologi ini bukan saja digunapakai oleh para sahabat malah ia terus berkembang sehingga pada zaman kerajaan Islam Turki Uthmaniyah.

Pada tahun 1453M, Sultan Muhammad Al-Fateh dalam melaksanakan misi sebaik2 panglima dan sebaik2 tentera seperti dirakam oleh Hadis Nabi S.A.W:

لتفتحن القسطنطنية فلنعم الامير أ ميرها ولنعم الجيش ذلك الجيش او كما قال..{رواه امام احمد}

Mafhumnya: Terlaksananya misi menakluk Kota Konstantinopel ini adalah dengan sebaik2 panglima pada ketika itu, dan tentera pada waktu itu adalah sebaik2 tentera.

menggunakan jentera perkapalan ini sehinggakan Sultan Muhammad Al-Fateh mengarahkan para tenteranya untuk melakukan Mission Impossible ketika memindahkan kapal perang melalui sebuah bukit menggunakan jalan darat. Begitu juga ketika peperangan Kerajaan Islam Melaka dalam menghadapi Portugis, Kerajaaan Turki Uthmaniyah menghantar armada tentera laut melalui jalan laut bagi menghadapi musuh di Melaka.

Teknologi perkapalan ini berkembang di Malaysia apabila tertubuhnya beberapa akademi pelayaran seperti Akademi Laut Malaysia dan Politeknik Ungku Omar yang mengkaderkan deck officer, marine engineer,deck dan engine rating sehinggakan kerajaan Malaysia menubuhkan syarikat Malaysian International Shipping Company (MISC). Akademi2 pelayaran dan syarikat2 perkapalan muncul bagai cendawan tumbuh selepas hujan ketika ekonomi import eksport memperoleh keuntungan yang lumayan bagi menambah pendapatan kerajaan Malaysia. Pada hari ini, ekonomi Malaysia merudum, harga minyak di pasaran kurang menyebabkan syarikat offshore terpaksa struggle dan syarikat tanker wajib survive dalam menghadapi kegawatan ekonomi.

Apa yang menjadi persoalan dikalangan orang awam didarat apabila melihat berita dikaca2 TV atau media sosial berkaitan teknologi perkapalan ini adalah isu hijacking. Tanker khususnya products tanker seperti Ocean Tanker, Orkim Harmoni dan baru2 ini Vier Harmoni kebanyakan dibawa lari, disamun, dirompak dan pelbagai lagi. Sebagai pelaut, saya mengikuti berita2 ini secara dekat sehinggalah apa yang boleh saya sampaikan disini disebabkan beberapa faktor, antaranya kes hak dan batil, kes tertangguh gaji dan kes lanun.

Seperti kita sedia maklum hadis daripada
Ibnu Majah:

أعطوا الأجير أجره قبل ان يجف عرقه {رواه ابن ماجه}

Mafhumnya: Berikan kepada pekerja upahnya sebelum peluhnya kering.

Hadis ini memberikan gambaran bahawa Islam menggesa mana2 majikan untuk tidak melengahkan pembayaran gaji apatah lagi menangguhkan gaji sehingga berbulan2 dan tidak membayarnya. Seringkali terjadi, Malaysia shipping company menangguhkan gaji crew kapal sehingga berbulan2 dan ada antaranya tidak dibayar walaupun perkara ini telah di laporkan kepada Jabatan Laut Malaysia yakni sebuah institusi kerajaan Malaysia dalam mengawal selia perjalanan operasi perkapalan di Malaysia. Kes tangguhnya gaji ini menyebabkan crew kapal yang berani untuk terus membawa lari kapal sehinggakan ada yang menjual kapal itu tanpa kebenaran ownernya.

Kes hijacking lanun juga tidak boleh dipandang sepi. Kes ini muncul apabila mereka inginkan duit dengan cara yang mudah dan berjuang untuk survival hidup di dunia tanpa mengira apa cara sekalipun seperti dirakam dalam filem Captain Philips dan pelbagai lagi. Kes ini syarikat perkapalan telah sedia maklum dan beberapa SOP telah diambil untuk membanteras kejadian seperti ini.

Didalam Al-Quran menyebut:

زين للناس حب الشهوات من النساء والبنين والقنطير المقنطرة من الذهب والفضة والخيل المسومة والأنعم والحرث؛ذلك متع الحيوة الدنيا؛ والله عنده حسن المأب {سورة ال عمران؛١٤}

Mafhumnya: Dijadikan indah pada pandangan manusia kecintaan pada apa2 yang diingini iaitu wanita2, anak2, harta yang banyak dari jenis emas, perak, kuda pilihan, binatang2 ternakan, dan sawah ladang. Itulah kesenangan hidup di dunia dan di sisi Allahlah tempat kembali yang baik.

Fitrah manusia suka kepada kekayaan dan material. Ia tidak disalah untuk mengumpulnya bahkan diwajibkan zakat keatasnya namun cara untuk mencapai matlamat tersebut wajar diberi perhatian sama ada mengikut lunas syariat atau jalan kebatilan. Oleh itu, Islam menggesa agar perkara2 yang boleh membawa kepada perkara haram ditutup dengan segera menggunakan kaedah سد زرائع. Contoh yang boleh diberikan disini ialah apabila majikan lambat membayar gaji crew kapal selama berbulan, crew akan mengambil jalan untuk laporkan ke Jabatan Laut dan sekaligus yang tidak sabar untuk jual kargo yang dibawa seperti Jet A1, Diesel Oil dan pelbagai lagi. Majikan wajib mencari jalan walaubagaimanapun sama ada jual kapal atau etc untuk menutup pintu2 ke arah perkara haram tersebut.

Oleh itu,saya menyokong penuh gagasan Kerajaan Teknokrat yang dilontarkan oleh Tuan Guru Syeikh Abdul Hadi Awang. Gagasan pemikiran Tuan Guru ini apabila dilihat dari kaca mata pelbagai aspek sama ada perundangan, ekonomi, kejuruteraan, perubatan, kesenian, IT dan teknologi, dan pelbagai lagi menyebabkan portfolio kementerian tersebut ditadbir urus dengan baik tanpa berlaku penyelewengan. Firman Allah di dalam Al-Quran :

ان الله يأ مركم أن توءدوٱ آلأمنت الى أهلها واذا حكمتم بين الناس أن تحكموٱ بالعدل....
{سورة النساء؛ ٥٨}

Mafhumnya: Sesungguhnya Allah menyuruh kamu menyerahkan amanah kepada yang berhak menerimanya, dan apabila kamu menetapkan hukum di antara manusia hendaklah kamu berhukum dengan adil...

Ayat ini menjelaskan bahawa yang benar2 ahli didalam bidang tersebut digesa kepadanya untuk diberikan amanah. Apabila ahli2 teknokrat mentadbir,mereka telah melalui fasa pengalaman yang cukup luas didalam bidang tersebut menyebabkan anak buah, pekerja dibawahnya tidak akan dizalimi. Saya optimis idea dari Tuan Guru ini bakal menjadi kenyataan apabila PAS sebagai sebuah gerakan islam di Malaysia dapat mengumpulkan seramai mungkin tenaga2 pakar yang ahli didalam bidang masing2 supaya yang mentadbir Malaysia kelak akan berhukum dengan berlandaskan Islam. Firman Allah di dalam Al-Quran :

وعد الله الذين ءامنوٱ منكم وعملوٱ الصلحت ليستخلفنهم فى الأرض كما ٱستخلف الذين من قبلهم وليمكنن لهم دينهم الذى ٱرتض لهم.....{سورة النور؛ ٥٥}

Mafhumnya: Allah telah menjanjikan kepada orang yang beriman dan yang mengerjakan kebajikan dikalangan kamu, bahawa Dia akan menjadikan mereka berkuasa di bumi sebagaimana Dia telah menjadikan orang sebelum mereka berkuasa dan sesungguhnya Dia akan meneguhkan bagi mereka dengan agama yang telah Dia redhai...

InsyaAllah, suatu hari nanti dunia akan mengikut pemerintahan acuan Islam. Segala penyelewengan, kerja jahat, kezaliman, penipuan akan dilenyapkan dari muka bumi dengan keizinanNYA.

Moga kita masih diberi kekuatan untuk terus istiqamah!!!!

Seeru a'la barakatillah.

Penulis merupakan ahli gerakan islam PAS sejak dari kampus dan bekerja sebagai marine engineer di sebuah product tanker milik syarikat SEMUA SHIPPING.

No comments

Powered by Blogger.