Intipati Ucapan Perasmian Muktamar DPPM Kali ke-58



Intipati Ucapan Perasmian Muktamar DPPM Kali ke-58

Oleh: YBrs. Dato' Tuan Ibrahim bin Tuan Man (Timb. Presiden PAS)

27 April 2017, Kompleks PAS Kedah.

1. Tahniah kepada DPPM atas Muktamar kali ke-58, saat parti-parti lain menangguhkan pemilihan. Benarlah kata pepatah, "saat ribut melanda, laut akan menjadi setenang-tenangnya".

2. Inilah pemuda yang PAS tawarkan. Pemuda yang bertaqwa kepada Allah, bersedia untuk memimpin negara ke arah yang lebih baik. Inilah pemuda yang baik, ditengah kerosakan anak-anak muda yang lain.

3. Inilah anak muda yang soleh, yang akan menjadi contoh kepada anak-anak muda yang lain.

4. Hari ini 27 April, satu tarikh penting dalam sejarah Islam. Pada hari ini, suatu masa dahulu, Sultan Muhammad Al Fateh, pada usia 21 tahun, telah membuat satu keputusan yang pelik, untuk menawan kota konstantinopel. Baginda mengarahkan para tentera untuk memikul kapal-kapal yang besar, untuk menaiki bukit bagi melakukan serangan.

5. Inilah pemuda dan tentera yang baik, pemuda yang mengatakan kami dengar dan kami taat. Inilah kunci kepada kejayaan menawan kota konstantinopel.

6. Ketikamana tumbangnya khilafah Islamiah, pada tahun 1924h, bukan sahaja runtuhnya sistem pemerintahan Islam, bahkan juga runtuhnya sistem kehidupan manusia, yang menjauhkan manusia dari Allah SWT.

7. Kebangkitan gerakan-gerakan Islam sedunia adalah untuk mengembalikan rahmat Islam ke seluruh dunia. Pentingnya bagi gerakan Islam untuk meyakinkan ummat dengan cara hidup Islam yang sebenar.

8. Pesan Nabi SAW, sesungguhnya Islam ini mudah. Jangan ada yang syadid dengan Islam, nanti kamu akan ditolak. Permudahkan apa yang mudah, dan sampaikanlah berita gembira.

9. Kata Imam Syafie, "Tugas kita bukan membunuh orang yang sakit, tetapi tugas kita adalah untuk mengubat orang yang sakit".

10. Inilah yang telah ditegaskan oleh TGHH, kita mesti tegas dengan dasar kita, namun kita boleh berbincang berkaitan strategi dan langkah. Kita perlukan komitmen semua terutama dalam menghadapi PRU 14 yang akan hadir kelak.

11. Sistem politik mesti diurus tadbir dengan pendekatan Islam, dengan kaedah Islam. Hari ini politik negara dipimpin oleh mereka yang meninggalkan dan mengenepikan dasar Islam.

12. Negara berdepan dengan kemelut yang berat dan menjatuhkan maruah negara di mata dunia. Isu 1MDB, nilai matawang yang rendah, kadar inflasi negara yang tinggi, sangat memberi kesan kepada generasi muda.

13. PAS menawarkan satu penyelesaian melalui gagasan BPMS dan juga dokumen hijau bagi memberikan cadangan bagi menyelesaikan masalah yang timbul. Kita telah mengadakan perbincangan dengan menteri di JPM bagi memberi cadangan berkaitan penambahbaikan dalam pilihanraya.

14. Kita bersama dengan rakan dalam Gagasan Sejahtera, bagi membentuk dan melahirkan negara yang lebih baik. Kita menawarkan pilihan ketiga, di saat kelompok kanan dan kiri berhadapan dengan pelbagai krisis dan kemelut.

15. Kita mengambil ikhtibar daripada ujian-ujian besar yang melanda sahabat-sahabat kita di negara-negara lain. Kita mengambil ikhtibar dari peristiwa arab spring, yg kita gambarkan sebagai musim bunga yang tidak menghasilkan buah.

16. Pemuda mesti tampil menjadi pembela parti. Kita mesti menguatkan ukhwah sesama kita. Abaikan jarum-jarum musuh yang sentiasa melakukan provokasi bagi memecahbelahkan kita.

17. Umno/BN sangat bercita-cita untuk merampas Kelantan. Juga muncul PAN, yang juga ingin mentadbir Kelantan. Pemuda masti bangkit bagi memastikan Kelantan senantiasa hijau. Kita mesti ingat dan menginsafi usaha dan pengorbanan mereka yg terdahulu.

18. InsyaAllah, kita juga akan mentadbir di Kedah, Terengganu dan Selangor. Pemuda mesti mengambil sasaran TG Presiden untuk menguasai sekurang-kurangnya 40 kerusi parlimen, sebagai satu cabaran dalam menggerakkan gerak kerja yang lebih mantap.

19. Hari ini ramai pihak memfitnah kita dengan pelbagai tuduhan. Namun, kita tidak akan biarkan nama baik kita, maruah kita diperkotak katikkan oleh musuh-musuh kita.

20. Marilah kita jaga hubungan kita dengan Allah, jaga solat kita, jaga amalan-amalan zikir maathurat. Semoga kemenangan menjadi milik kita.

Catatan Oleh:
Mohd Afif Rabbani b. Abdullah,
TKP DPP Pengkalan Chepa

#maramenujucita
#pemudapas

No comments

Powered by Blogger.