ANAK : Minta SKM Perjelas Status Isa Samad

Oleh Naeem Raffi

KUALA LUMPUR, 28 DISEMBER : Persatuan Anak-anak Peneroka Felda (Anak) hari ini mengesa Suruhanjaya Koperasi Malaysia (SKM) memberi penjelasan berhubung status sebenar Tan Sri Isa Samad yang didakwa dilantik sebagai Pengerusi koperasi Permodalan Felda Berhad (KPFB).

Pengerusi ANAK, Mazlan Aliman berkata aduan yang diserahkan hari ini ekoran penjelasan SKM bercanggah dengan satu surat perdana menteri bertarikh 15 Ogos yang menyatakan bahawa Isa merupakan pengerusi KPFB.

Sedangkan, jawapan yang diberikan SKM dalam satu surat bertarikh 10 November lalu menunjukkan Isa belum disahkan sebagai pengerusi KPFB, kata Mazlan.

Lebih malang lagi, surat SKM itu juga tidak menyebut mengenai status keahlian bekas menteri besar Negeri Sembilan itu sebagai ahli KPFB.

“Hasil pemeriksaan yang dijalankan oleh Suruhanjaya mendapati bahawa sehingga kini, Tan Sri Isa Samad masih lagi belum dilantik sebagai Pengerusi KPFB.

“Kita minta satu pendirian daripada SKM sama ada Isa benar-benar ahli koperasi Felda,” katanya

“Hasil pemeriksaan yang dijalankan oleh Suruhanjaya mendapati bahawa sehingga kini, Tan Sri Isa Samad masih lagi belum dilantik sebagai Pengerusi KPFB,” Mazlan berkata demikian kepada pemberita sejurus selepas menghantar aduan berkenaan di pejabat SKM, Kuala Lumpur.

Merujuk Undang-undang Kecil KPFB dengan jelas menyatakan hanya peneroka, keluarga peneroka, kakitangan Felda (Kumpulan) Tetap dan Koperasi Gabungan sahaja layak memegang jawatan Pengerusi.

Mengulas lanjut, Mazlan Aliman berkata pelantikan ini juga menimbulkan rasa tidak senang hati dikalangan Peneroka dengan penjelasan SKM sebelum ini, berhubung pelantikan tersebut.

Tambahnya, penjelasan daripada SKM amat diperlukan kerana pelatikan Isa Samad ini berkait rapat dengan isu penyenaraian Felda Global Ventures Holdings (FGVH) Sdn Bhd ke Bursa Malaysia.

Sebelum ini, Anak mempersoalkan kewajaran kerajaan menyenaraikan FGVH di bursa saham tahun depan dengan mendakwa tindakan tersebut bakal menyaksikan agensi itu kehilangan pendapatannya daripada RM 2.3 billion setahun kepada hanya RM508 juta sahaja.

Mazlan turut mendakwa usaha kerajaan itu juga menyebabkan tanah ladang kelapa sawit milik FELDA Plantation Sdn Bhd seluas 360,067 hektar bakal terkorban ekoran ia akan dipajakan kepada FGVH selama 99 tahun sekirannya rancangan itu terus dilaksanakan.

No comments

Powered by Blogger.