KENYATAAN MEDIA YAB MENTERI BESAR KELANTAN "BAWA ISU PELARIAN ROHINGYA KE PARLIMEN"

KENYATAAN MEDIA YAB MENTERI BESAR KELANTAN

"BAWA ISU PELARIAN ROHINGYA KE PARLIMEN"

Isu kegawatan pelarian Rohingya yang terkandas dan kelaparan dilautan adalah isu kemanusiaan sejagat. Umat Islam seluruh dunia khasnya negara-negara umat Islam perlu bertegas dan memainkan peranan mendesak kerajaan Myanmar agar menghentikan segera pembunuhan dan kezaliman keatas etnik muslim Rohingya.

Gambar-gambar yang terpampang didada akhbar dan media sosial yang sangat menyayat hati membuktikan bahawa satu jenayah perang besar keatas umat Islam Rohingya sedang dilancarkan sekarang. Saya menggesa kerajaan Malaysia sebagai pengerusi ASEAN agar membawa usul khas bagi membincangkan isu ini serta membuat ketetapan penyelesaian di persidangan Dewan Rakyat yang sedang berlangsung sekarang. Saya telahpun menghantar surat rasmi kepada YAB Perdana Menteri pada petang semalam bagi menyatakan hasrat tersebut.

Umat Islam di Malaysia wajib mendoakan keamanan bagi saudara seakidah kita dan mereka yang dizalimi di Rohingya serta wajib menghulurkan bantuan yang sepatutnya sama ada dari sudut perubatan, pakaian dan makanan kepada pelarian melalui badan-badan yang dipertanggungjawabkan.

YAB USTAZ DATO' HAJI AHMAD YAKOB
Menteri Besar Kelantan

Bertarikh : 3 Sya’ban 1436H / 21 Mei 2015M

No comments

Powered by Blogger.