ULAMA VS PROFESIONAL KINI PRO-PR VS PRO-UG



Sekiranya kita sedar, dahulu laungan Ulama VS Profesional didendangkan sebahagian manusia dalam dan luar PAS. Projek ini adalah untuk menggambarkan persepsi buruk bahawa kepimpinan PAS dari kalangan agamawan pada waktu tersebut adalah anti-profesional. Kononnya kepimpinan PAS jumud kerana hanya memilih agamawan di barisan hadapan.

Laungan tersebut sedikit sebanyak menggoncang PAS. Sejak laungan itu, banyak tampuk kepimpinan yang beralih tangan. Budaya bertanding merebut jawatan dalam PAS mula disuburkan. Sikap sebahagian ulama yang mudah melepaskan pencalonan sekiranya ada pencabar memudahkan perkembangan projek ini. Secara senyap dan terancang, kepimpinan utama berjaya ditawan.

Namun, projek tersebut tidak mampu lagi pergi jauh. Ahli PAS sudah mula menyedari bahawa pertembungan tersebut sebenarnya tidak berlaku. Realitinya ramai profesional yang bersama ulama, tidak kurang juga ulama yang menentang ulama sendiri. Dari awal penubuhan lagi pas diwarnai dengan variasi latar belakang kepimpinan. Bahkan yang mengemukakan Usul Kepimpinan Ulama tahun 80an sendiri adalah pemuda dari golongan profesional.

Dengan penerangan dari para pemimpin, ahli PAS sejati tidak lagi termakan dengan dakyah tersebut. Kalau adapun, hanyalah mereka-mereka yang baru dalam PAS dan tidak mengenali realiti sebenar.

Selepas berakhir validiti projek tersebut, sebuah lagi projek menabur bibit perpecahan didendangkan, iaitu laungan PRO-PR vs PRO-UG. Kononnya PAS hari ini terpecah kepada dua golongan utama; sebelah pihak memperjuangkan kebersamaan dalam PR, dan sebelah pihak lagi digambarkan sebagai anti PR dan mesra BN.

Ternyata tuduhan ini juga berniat jahat. Menggambarkan sebelah pihak yang mempertahankan keaslian PAS dan bersikap kritis terhadap rakan PR sebagai mesra BN dan anti PR adalah keterlaluan. Dakyah ini bertujuan supaya ahli melihat ada pihak yang sayangkan BN dan mahu bersama BN dengan melupakan semua perjuangan kepimpinan terdahulu.

Dengan fitnah sebegini, ramai ahli yang terpedaya dan mula benci terhadap beberapa tokoh. Kebanyakannya adalah ahli-ahli baru yang tidak begitu mengenali batang tubuh tokoh-tokoh dalam PAS. Lebih parah apabila projek kali ini bertujuan menjatuhkan presiden sedia ada. Perkataan UG yang pernah disebut TGHH dijadikan modal evergreen untuk mempalitkan bahawa beliau juga anti-PR dan mesra BN.

Walaupun sudah berkali-kali dijelaskan oleh TGHH dan pimpinan lain bahawa cadangan itu sudah berakhir dan PAS masih bersama PR, tetapi sehingga ke hari ini lafaz itu masih diratib. Program-program membincangkan masadepan PR giat diadakan bagi menimbulkan kononny memang ada usaha penyatuan PAS-UMNO. Soal dosa pahala memfitnah dan melempar persepsi buruk tidak lagi menjadi pertimbangan.

Laungan ini juga sedikit sebanyak menggoncang keharmonian PAS. Mereka yang termakan dengan dakyah sehingga hari ini masih percaya PAS mahu bersama BN. Walaupun rakan PR juga ada menyatakan perkara sama seperti Konsensus Nasional dan Save Malaysia, semua itu dibutakan dari dilaporkan.

Hakikatnya, laungan-laungan di atas adalah roadmap panjang mereka, bertujuan merampas bahtera PAS oleh lanun-lanun politik. Projek tersebut sudah diatur lama dan rapi sebagaimana perancangan Zionis untuk menjatuhkan Khilafah Othmaniah.

Siapakah kepala bana yang merancang perpecahan dalam PAS selama ini? Saya serahkan kepada pembaca untuk mengkaji.

(Alang Ibn Shukrimun)

No comments

Powered by Blogger.