ANTARA MURSI DAN TS KHALID IBRAHIM

Apabila seorang pemimpin yang amanah lagi berkaliber seperti TSKI ingin diturunkan dari jawatan MB oleh KetUm PKR, teringat pula tragedi kejatuhan Presiden Mesir oleh As-Sisi. Kedua-dua mereka diturunkan dari pemerintahan yang kaya, disaat kecemerlangan mereka menguruskan harta negara dan kebajikan rakyat.

Jika TSKI berjaya mencipta rekod sepanjang zaman Selangor; menambah rizab negeri hampir 3 billion, berjaya menolak perjanjian membazir 2.5billion dalam isu air kepada hanya 250 juta, meyakinkan pelabur asing berbondong-bondong ke Selangor, meningkatkan kadar agihan zakat, menyemarakkan institusi pendidikan dunia juga akhirat, dan bermacam lagi kecemerlangan yang tak mampu disebutkan, Dr Mursi juga mencipta rekod yang sama.

Dr Mursi berjaya menutup ketirisan ekonomi dalam pengurusan Terusan Suez yang melakukan transaksi billion dolar sehari. Daripada menjadi sebuah negara yang terpaksa mengimport gandum untuk keperluan rakyat, Mesir menjadi negara pengeluar yang boleh menjual gandum dan ubat-ubatan dengan harga jauh lebih murah kepada rakyatnya. Perkapita meningkat. Mesir juga berjaya mencipta jet pejuang pertama 100% buatan Mesir. Defisit dalam belanjawan tahunan berjaya dikurangkan tahun demi tahun, dan hutang luar tinggalan Mubarak hampir langsai!

Kedua-dua mereka mempunyai kehebatan yang sama, iaitu memerintah berteraskan keadilan dan menolak kronisme.

Lebih mengharukan, kedua-dua mereka walaupun dikatakan agak 'kedekut' untuk meluluskan peruntukan (Ini salah satu sifat amanah menjaga harta rakyat), tetapi dalam waktu yang sama mereka berdualah orang yang paling pemurah harta peribadi mereka.

TSKI mengeluarkan harta sendiri untuk membiayai bangunan PKR serta banyak kegiatan PKR yang lain. Dr Mursi juga didedahkan bahawa secara rahsia telah menyalurkan gaji bulanannya untuk membantu lebih 300 keluarga miskin di Mesir.

Cuma yang menjadi ketidakselesaan beberapa kumpulan, ialah sifat amanah kedua mereka itu menghalang mereka dari berkompromi dengan nafsu orang politik. Dr Mursi tidak sekali-kali tunduk terhadap kehendak kuasa politik dunia di barat mahupun timur yang memusuhi Islam terang-terangan. TSKI juga tidak mudah tunduk kepada tuntutan politikus sekelilingnya, di atas mahupun bawahannya yang hanya tahu melahap wang rakyat.

Nampaknya Malaysia baik pemerintah mahupun sesetengah pembangkang masih ingin membontoti corak politik kapitalisme Amerika. Politik ini memerlukan orang yang memerintah terus melobi dan mengambil hati politikus besar untuk menang dan terus memerintah.

Kalau nak menang pilihanraya di Amerika, calon mesti menyatakan sokongan terhadap dasar dan polisi negara haram Israel. Barulah Zionis itu akan mainkan propaganda melalui rangkaian media yang dikuasainya dan menyalurkan dana melalui Bank Dunia, IMF atau mana-mana agensi kewangan yang dikuasainya untuk membantu calon itu menang. Sebarang tindakan yang merimaskan Zionis dari sekutu-sekutunya, pasti akan diatur propaganda baru yang akan menjatuhkan karier orang tersebut.

Persoalannya, perlukah kita terus membudayakan amalan Amerika ini yang sudah jelas akibat buruknya? Adakah kita juga mahu terima nasib menjadi barua kuasa besar dunia seperti mereka?

Sudah tiba masanya kita tidak libatkan campurtangan politik dalam pentadbiran, sekurang-kurangnya dalam tempoh PRU14 masih jauh ini. Dahulukan kepentingan rakyat dan jangan sampai 'strategi' politik ini dilihat bodoh oleh rakyat biasa.

Kalau kita sanggup bersolidariti rabaah untuk negara yang jauh seperti Mesir, apa salah kami untuk turut bersolidariti untuk negeri Selangor?

(Alang Ibn Shukrimun)

No comments

Powered by Blogger.