21 TAHUN YAHYA AYYASH, HERO PALESTIN MENINGGALKAN KITA



05/01/1996 - 05/01/2017

21 TAHUN YAHYA AYYASH, HERO PALESTIN MENINGGALKAN KITA.

Yahya Ayyash merupakan seorang jurutera dan wira Palestin yang berjaya menentang pengganas Israel dan membuktikan kepada mereka bahawa Palestin tidak pernah menyerah dengan apa-apa cara sekalipun.

Hero Palestin ini melibatkan diri secara aktif dalam Briged Ezzdeen Al-Qassam dan menyumbang kepakaran dalam membuat bahan letupan dari bahan2 mentah.

Ayyash adalah individu utama disebalik operasi-operasi syahid untuk mengajar regim Israel atas serangan tidak berperikemanusiaan mereka ke atas orang awam. Baruch Goldstein, syaitan bertopengkan manusia berbangsa Yahudi membunuh lebih dari 30 orang Palestin ketika mereka sedang khusyuk bersolat di Masjid Al-Ibrahimi di Bandar Khalil, Hamas berazam untuk membalasnya ke atas pihak zionis. Beberapa minggu selepas pembunuhan kejam keatas jemaah yang sedang solat tersebut, beberapa serangan balas dilakukan keatas Israel. Pihak kerajaan Israel kemudiannya mendapat maklumat bahawa Ayyash adalah dalang disebalik semua serangan balas, dalam sekelip mata Yahya Ayyash menjadi individu utama yang tersenarai dalam most-wanted list rejim Israel.

Hidup dalam buruan menyebabkan Ayyash terpaksa hidup berpindah randah dalam masa tiga tahun. Dalam tempoh persembunyiannya, beliau telah menyamar sebagai seorang Rabi Yahudi (seperti Paderi Kristian), dan penyamarannya ternyata berkesan kerana rejim Israel gagal mengesan beliau sehinggalah maklumat datang dari pihak Islam sendiri. Ayyash bukanlah seorang yg pengecut kerana bersembunyi dari pihak Zionis tetapi tempoh persembunyiaannya itu digunakan sebaik mungkin untuk melatih pemuda-pemuda Palestin untuk membuat senjata dan bom menggunakan bahan-bahan asas yg boleh ditemui di bumi Palestin.

Pada 5 Februari 1996, Yahya Ayyash syahid disebabkan strategi pembunuhan yang begitu licik oleh pihak Israel iaitu dengan meletakkan bom di dalam telefon bimbitnya. Ini membuktikan betapa gerunnya Israel terhadap wira ini.

No comments

Powered by Blogger.