UMNO.20 Tahun merompak Wang Royalti Petronas. Kelantan

"Sebenarnya negeri dan rakyat Kelantan telah ditipu oleh kerajaan pusat barisan nasional dan umno sejak tahun 1984. Sepatutnya kerajaan Kelantan memperolehi wang royalti petroleum yang diusahakan olen PETRONAS. Kawasan telaga minyak dan gas atau kerja-kerja pengeluaran oleh Petronas bermula dicarigali di sempadan perairan negeri Kelantan dan Terengganu. Untuk rekod kerja-kerja pemetaan sempadan laut boleh dirujuk kepada Jabatan Pemetaan dan Ukur Negara. Malah sempadan kawasan laut luas serta kawasan perairan laut boleh juga dirujuk pengkalan data Tentera Laut Diraja Malaysia (TUDM)

Bermula tahun 1984 negeri Kelantan sepatutnya menerima wang royalti petroleum dari PETRONAS. Apa yang dipaparkan oleh akhbar resmi PAS berita depan adalah betul dan tepat. Satu kajian yang cukup cermat dibuat oleh Pengerusi jawatankuasa Pentadbiran Awam, Perancangan Ekonomi, Kewangan dan Pembangunan Masyarakat Kelantan Dato' Paduka Husam Musa. ( sila baca/rujuk kepada akbar harakah keluaran terbaru)

Namun kerajaan Barisan Nasional khasnya UMNO boleh menipu kawasan sempadan laut atau perairan diantara Kelantan dan Terengganu dengan mengarakan Jabatan Pemetaan dan Ukur Negara dengan mengeluar satu "Sheet" atau lakaran plot yang baru untuk menujukan kepada rakyat tidak ada penipuan dalam carigali dan sempadan perairan diantar negeri Kelantan dan Terengganu. Hanya Kerajaan PAS Kelantan boleh merujuk kepada akta sempadan dan lawasan laut antarabangsa dimahkamah antarabangsa.

Dengan terbongkarnya isu sempadan carigali PETRONAS rakyat Kelantan ditipu lagi dengan carigali yang terbaharu kawasan petroleum diantar sempadan negara Thailand dan negeri Kelantan.Jika dikira harga minyak dipasaran antarabangsa kerajaan Kelantan dari tahun 1984 hingga 2009 sebanyak RM10 Billion hingga RM15 Billion.

No comments

Powered by Blogger.