'Kami dibuang kolej tanpa sebab'


NOR FARHANA (kiri) dan Nur Shafiqa ketika ditemui di Lobi Parlimen semalam.


KUALA LUMPUR - Dua pelajar Universiti Putra Malaysia (UPM) mendakwa mereka dibuang dari kolej kediaman tanpa sebarang sebab munasabah selepas diberikan notis mengosongkan bilik kurang 24 jam pada 14 Oktober lalu.

Kedua-dua pelajar terbabit, Nor Farhana Farzieana Azmi, 21, dan Nur Shafiqa Mohd. Ali, 21, masing-masing pelajar tahun tiga Bacelor Sains Pertanian dan Bacelor Sains Pendidikan Biologi sebelum itu menginap di Blok Lekir Kolej Tun Perak (KTP) di universiti berkenaan.

Nor Farhana berkata, mereka pada mulanya tidak tersenarai untuk terus tinggal di KTP bagi semester ini tetapi rayuan telah dibuat.

"Kami merayu kerana berpendapat kami tidak patut dibuang kolej selepas memenuhi merit ditetapkan, aktif dan cemerlang akademik bagi layak terus tinggal di kolej ini.

"Ketika kemasukan semester ini, pengurusan kolej beritahu nama kami tiada dalam senarai dengan alasan tiada kekosongan tetapi selepas berbincang dengan Timbalan Pengurus KTP, mereka benarkan kami menginap.

"Namun pada 10 Oktober lalu, pintu bilik kami dikunci dan diselitkan borang permohonan Mahasiswa Luar Kampus (MLK) tanpa sebarang notis dan surat rasmi, disusuli notis mengosongkan bilik pada 14 Oktober lalu," jelasnya ditemui di Lobi Parlimen semalam.

Berikutan itu Nor Farhana memberitahu, pada 15 Oktober lalu, beliau dan Nur Shafiqa terpaksa mengangkat sebahagian barang mereka dan menumpang di bilik rakannya.

Sementara itu, Nur Shafiqa kecewa kerana tindakan itu dibuat seminggu sebelum mereka menduduki peperiksaan akhir semester ketika ini.

Naib Canselor UPM, Prof. Datuk Dr. Nik Mustapha R. Abdullah ketika dihubungi menjelaskan, kedua-dua pelajar itu didapati menginap secara tidak sah di situ.

Bagaimanapun, berdasarkan laporan, beliau telah menimbang situasi pelajar berkenaan dan atas dasar prihatin, kedua-dua pelajar tersebut dibenarkan untuk terus tinggal di kolej berkenaan memandangkan minggu peperiksaan yang semakin hampir.

No comments

Powered by Blogger.