Bagaimana Dalam Zaman Canggih ICT, Mufti dan bekas Mufti tidak dapat maklumat yang betul?

http://www.buletinonline.net/images/stories/berita5/perasmianpuasa&mogoklapar.jpgKenyataan kedua-dua mereka terhadap isu mogok lapar adalah kerana maklumat yang disampaikan kepada mereka tidak betul dan tepat.

Keputusan mogok lapar adalah cadangan DAP yang dipersetujui oleh Pakatan Rakyat, tetapi mogok lapar hanya kepada orang-orang bukan Islam yang ingin menyertainya.

Manakala PAS dan PKR pula menganjurkan Puasa Sunat & Solat Hajat untuk orang-orang Islam, Pakatan Rakyat juga menyetujui cadangan tersebut.

Mogok Lapar yang dianjurkan tidaklah sampai ke peringkat membawa mudarat, mereka masih boleh minum setiap 5 - 6 jam, yang tidak mampu meneruskan lapar boleh diganti oleh orang lain pada hari berikutnya.(Gambar-Nizar dipakaikan ikat lengan Bubar DUN oleh Dato' Ngeh, selepas merasmikan Program Puasa & Mogok Lapar 26 Mei lalu)

Pasukan perubatan pula ditugaskan untuk bersedia memberi bantuan kecemasan.

Tujuan Mogok Lapar adalah sebagai tanda protes terhadap pencabulan demokrasi dan isyarat rakyat memohon perkenan Tuanku supaya DUN dibubarkan.

Mogok Lapar hanya diadakan tiga hari berturut, samada tuntutan dipenuhi atau tidak mogok lapar akan berakhir selepas tempoh yang dianjurkan.

Manakala Puasa Sunat & Sunat Hajat dianjurkan kepada yang Islam, mereka boleh berpuasa sunat hari-hari tersebut tetapi berbuka bila tiba waktu berbuka.

Sebelah malamnya menunaikan Solat Hajat. Kebetulan Puasa Sunat  diadakan pada hari-hari yang disunatkan puasa, iaitu pada 1 - 3 Jamadilakhir, dan boleh dikerjakan setiap masa.

Tujuan Puasa Sunat dan Solat Hajat adalah sebagai pengaduan dan doa kepada Allah swt. supaya perjuangan Pakatan Rakyat diberi kemenangan oleh Allah swt.

Amalan puasa masih boleh diteruskan pada hari-hari lain yang sunat berpuasa.

Mogok Lapar disertai oleh bukan Islam sebagai tanda protes pencabulan demokrasi dan menuntut DUN dibubarkan.

Puasa Sunat dikerjakan oleh orang Islam sebagai satu jalan memohon pertolonngan Allah swt. supaya memberi kemenangan kepada perjuangan rakyat yang menuntut DUN dibubarkan.

Saya percaya maklumat ini tidak sampai kepada Mufti Perak yang berada di Tanah Suci dan juga bekas Mufti Perlis yang kini berada di London.

Sepatutnya sebagai golongan agama, kedua-dua mereka mendapat maklumat terlebih dahulu dari sumber yang sebenar iaitu penganjur sebelum buat kenyataan.

Sedangkan dalam al Quran diajar kepada orang-orang yang beriman supaya menyelidiki terlebih dahulu setiap berita yang dikhabarkan kepada mereka lebih-lebih lagi berita dari orang-orang fasik.

Adalah sangat tidak adil, seorang yang bergelar ulama memberi pandangan hanya berdasarkan sumber dari sebelah pihak sahaja, yang akibatnya pandangan yang diberikan tidak betul.

Misbahul Munir Hj Masduki
Ketua Penerangan PAS Perak.

No comments

Powered by Blogger.