Hukum Meraup Muka Ketika Salam Solat

Berkata Syeikh Ali Mahfuz dalam kitabnya “al-Ibda’ Fi Madhoril Ibtida’”: Dan antara bid’ah yang buruk ialah seseorang membaca selepas salam yang pertama:

اللهم أدخلنا الجنة

Dan membaca selepas salam kedua:

أسألك النجاة من النار.

Katanya lagi: berkata sebahagian ulamak: Sesungguhnya perkara ini (berdoa di sini) tidak pernah dilakukan oleh Nabi s.a.w. dan tidak dilakukan oleh seorang pun di kalangan ulamak. Ia merupakan mereka-reka doa di dalam sembahyang bukan di tempatnya. Yang mana salah satu doa itu menceraikan antara dua salam dan yang satu lagi pula dihubungkan dengan salam kedua. Dan tidak harus bagi seorang pun untuk menceraikan sipat sembahyang yang disyariatkan (Allah SWT) dengan perkara seperti ini. Lihat al-Ibda’, m/s 288.

Dan adat kebiasaan di sini, dibaca dengan:

اللهم إني أسألك رضاك والجنة، وأعوذ بك من سخطك والنار.

kenyataan yang disebut oleh beliau itu perlu dibincangkan, memandangkan perkara ini adalah yang dilakukan oleh kita di sini. Dan para ustaz di sini pula menganggapnya sebagai sunat. Persoalannya, siapakah di kalangan ulamak muktabar yang berpendapat demikian? Boleh jadi mereka terbaca hadis yang dibawa oleh Imam Nawawi dalam kitabnya al-Azkar. Hadis tersebut adalah yang Imam Nawawi riwayatkan daripada kitab Ibnus Sunni, daripada Anas a.s. Anas menceritakan bahawa Nabi s.a.w. bila selesai sembahyang, baginda akan menyapu dahinya dengan tangan kanannya serta membaca:

أشهد أن لا إله الله الرحمن الرحيم. اللهم أذهب عني الهم والحزن.

Sebenarnya hadis ini adalah hadis yang tak boleh diterima kerana ia adalah sangat dhoif. Berkata Syeikh Abdul Qadir al-Arna’ut: sanad hadis ini dhoif. Syeikh Al-Albani pula telah menghukum sebahagian riwayat hadis ini sebagai sangat dhoif dan palsu. Ibn Hajar al-Asqalani juga menyatakan bahawa hadis ini sangat dhoif, dalam kitabnya Nataijul Afkar. Kitab ini adalah kitab takhrij hadis Azkar Nawawi.

Kalaulah ini kedudukan hadis ini, maka ia tidak boleh diamalkan lagi, kerana ia bukanlah termasuk dalam dhoif yang boleh diamalkan, kerana ia bukanlah dalam fadhail amalan, tetapi untuk mengasaskan amalan (ta’sisul amal). Kerana ini, kita menganggap bahawa meraup muka selepas sembahyang seperti yang diamalkan sekarang adalah tidak sunat, kerana tiada hadis yang sohih padanya. Kalaulah pada perkara yang kecil dan agak tersembunyi seperti hukum air mazi, doa ketika ingin bersetubuh dan doa masuk dan keluar tandas pun ada hadis yang sohih, kenapa tidak ada dalam perkara sembahyang? Sedangkan sembahyang adalah asas Islam dan dilakukan oleh secara terang-terangan oleh Nabi s.a.w dan para sahabat. Kalaulah perkara ini wujud, sepatutnya ada hadis yang sohih. Kerana inilah Syeikh Ali Mahfuz menganggap bahawa ia tidak dilakukan oleh seorang pun di kalangan ulamak.

Dan kalaulah kita mengikut teori Imam Nawawi, nescaya jawapan kepada hukum meraup muka adalah bid’ah. Sebagai contoh, dalam menghuraikan hadis riwayat Imam Muslim dalam bab: “Suruhan Supaya Tenang Ketika Sembahyang Dan Larangan Mengisyaratkan Tangan Dan Mengangkatkannya Ketika Salam” beliau berkata: “Berdasarkan hadis ini, adalah sunnah ketika memberi salam sembahyang untuk mengucapkan “Assalamualaikum Warahmatullah” di sebelah kanan dan “Assalamualaikum Warahmatullah” di sebelah kiri. Dan tidak disunatkan menambah: “Wabarakatuh”, sekalipun ada hadis yang dhoif yang menunjukkan demikian, dan disarankan oleh sebahagian ulamak. Tetapi ia dalah bid’ah jika tidak ada hadis yang sohih, bahkan telah sohih hadis ini dan lain-lainnya yang menunuukkan ia (“Wabarakatuh”) tidak perlu dibaca” . Rujuk Syarah Sohih Muslim, Imam Nawawi, juz 4, m/s 374.

Kalaulah beliau menganggap bid’ah penambahan bacaan “Wabarakatuh”, kerana ketiadaan hadis yang sohih, sekalipun ada hadis yang dhoif, maka apatah lagi dalam masalah perbuatan seperti meraup muka. Dan Allah SWT sahaja Yang Maha Mengetahui.

No comments

Powered by Blogger.