Mengapa Umno Mengamuk Bila BTN DiHaramkan?

Exco Pendidikan, Pendidikan Tinggi dan Pembangunan Modal Insan, Dr Halimah Ali menyifatkan Umno-Barisan Nasional kebudak-budakkan dan terlalu emosional atas pengharaman kerajaan negeri Selangor terhadap Biro Tata Negara (BTN).

Halimah turut mengalu-alukan Umno Selangor dan pihak berkuasa untuk menyiasat program intelektual Spies sekiranya mengandungi elemen yang tidak bermoral atau penyalahgunaan kuasa dan wang rakyat.

“Sekiranya Umno ingin pihak berkuasa menyiasat apa salahnya, sebab semua program Spies mengikuti prosedur kewangan dan juga melibatkan pelbagai pihak daripada pelbagai latar belakang, pelbagai lapisan masyarakat,” katanya.

Halimah berkata demikian ketika dihubungi TvSelangor diminta mengulas kenyataan Umno Selangor dan Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Kuang, Abdul Shukor Idrus yang mahu pihak berkuasa menyiasat dan mengambil tindakan tegas sekiranya berlaku penyalahgunaan wang kerajaan negeri melalui program intelektual Spies.

Kata Halimah lagi, program Spies adalah terbaik dianjurkan kepada mahasiswa dan penjawat awam kerajaan negeri kerana terbukti BTN tidak dapat memupuk semangat jatidiri walaupun sejak bertahun-tahun telah dilakukan.

“Spies ini adalah satu konsep pembangunan untuk menjadikan Selangor ini malhirkan tamadun unggul, jadi adalah keanak-anakkan dan terlalu emosi bagi umno yang tidak boleh menerima Spies, kita meletakkan satu langkah untuk mendidik penjawat awam dan mahasiswa dalam kerajaan negeri Selangor supaya meraka ini memahami dan menghayati elemen Spies ini,” katanya. Out

Menurut Halimah, kenyataan yang dikeluarkan Adun Kuang itu yang mengatakan Spies menyalahgunakan peruntukan kerajaan negeri dan mencapai kepentingan peribadi atau politik adalah tidak benar sama sekali.

“Adalah tidak wajar sekiranya mereka mengatakan Spies menyalahgunakan kuasa dan duit rakyat kerana sebenarnya kita mahu membina dan membangunkan rakyat negeri Selangor,” katanya.

Jelasnya lagi, dalam hal ini Umno sepatutnya lebih rasional dan menerima keputusan kerajaan negeri.

"Ia tidak langsung melibatkan politik, bukan seperit btn, apabila isu BTN di kemukakan kerajaan negeri Selangor, kepimpinan umno melatah, mengapa mereka terlalu emosional bila di bangkitkan tentang BTN, kita hanya berbicara tentang pengisian BTN, kalau tidak ada apa dalam BTN tu, mereka tidak harus melatah dan emosional," kata Halimah. -ATIQAH YAACOB (TVS)


No comments

Powered by Blogger.