Tok Guru.... Kami bersamamu

Oleh: ardzulna

"Artikel ini adalah bagi mengulas berkenaan dengan gelora yang melanda kita hari ini disamping mengulas artikel Nik Abduh..

Pertamanaya saya nak menyeru pejuang-pejuang PAS yang mendokong Islam sebagai dasar perjuangan agar sama-sama kita memperteguhkan kembali wala/kesetiaan kita kepada pimpinan.

Marilah kita sama-sama mengembalikan rasa sayang dan hormat kita kepada pimpinan ulama yang meneruskan perjuangan Baginda Nabi Muhammad s.a.w. Suburkan kembali rasa bangga dan bertuah kerana kita dipilih oleh Allah s.w.t untuk berada dalam jamaah Islam.

Ingatlah Tg Hj Hadi Dan Tg Nik Azz adalah pemimpin kita. Janganlah dek mainan jahat media/blogger yang berhempas pulas untuk melaga dan mencalarkan Persepsi utuh dua Tok Guru kita ini maka kita hilang rasa sayang kepada pimpinan kita.

Sepatutnya kita semakin sayang kepada mereka, kenapa kita perlu terjebak dengan mainan jahat media hingga melupakan kita kepada perit jerih kedua-dua Tok Guru kita ini membina empayer PAS dalam peta Malaysia. Saya sendiri hingga kehari ini amat terhutang budi kepada kedua-dua Tok Guru kita ini yang telah memperkenalkan erti perjuangan dan erti pengorbanan.

Kita adalah hamba Allah, kita bukan hamba pangkat atau hamba pitih...Ulasan saya terhadap gelora yang berlaku sekarang, Pertama isu " PMBK", apapun saya anggap isu ini dah settle. Apa yang penting, kita ambil kisah ini sebagai pengajaran dalam kita meneruskan agenda yang lebih besar iaitu menegakkan Islam.

Kepada saf pimpinan Pusat saya ucapkan tahniah kerana telah dapat selesaikan isu ini dengan baik. Bagi " Arif Fahmi " cukuplah...Isu kedua, berkaitan artikel " Nik Abduh ", saya secara peribadi tak berkenan dengan bahasa yang digunakan oleh saudara.

Dengan sepatah perkataan " bodoh", menyebabkan apa yang saudara tulis menjadi hilang serinya. Cuba saudara fikir, apa kata kalau nanti yang datang jumpa Tok Guru supaya jangan letak jawatan itu Nik Amar...misalnya adakah dia bo...atau mungkin orang itu Fatah Harun....adakah dia bo...Fikir sebelum menulis saudaraku Nik Abduh...jangan terlalu panas baran...Ke tiga soal Pengganti Tok Guru...

Perkara ini sepatutnya tak menjadi isu kepada PAS sebagai jamaah Islam. Semasa Rasulullah s.a.w sendiri baginda tak tunjukkan pun calun pengganti baginda. Apa yang Rasulullah bagi ialah kaedah untuk memilih pengganti baginda yang jauh lebih penting...dari memilih calun itu sebabnya kalau calun setakat sekali itu saja Baginda boleh tunjuk tapi kalau kaedah, ianya berguna sampai bila-bila untuk kita memilih calun...Kaedah ? Ya ...kaedah syura dan keputusan pimpinan kita...Tak kiralah siapa...

Pasti keputusan Syura itu adalah terbaik untuk jamaah...Selepas dari sebagai ahli jamaah kita mesti akar..percayalah keberkatan ada bersama keputusan alim ulama kita.Tapi, perangai orang kita nak tahu juga siapa-siapa-siapa…layak ganti Tok Guru….Kalau saya. Tanpa ragu- ragu saya mencadangkan Ust Muhammad Mustaffa, ADUN Demit.

Bagi saya beliau ada banyak keistemewaan yang mampu meneruskan era Tok Guru. Antaranya ialah beliau konsisten dalam mendidik masyarak dengan memberi kuliah agama.

Untuk Makluman beliau adalah antara tenaga pengajar yang Top sedikit masa dulu sebelum dipinjamkan kepada PKR. Kelebihan beliau ialah beliau tidak sebagimana penceramah lain yang sekadar boleh menyampaikna ilmu tapi tidak mampu mendidik mereka. Saya ada pengalaman dalam hal ini.

Setiap kali beliau menggantkan Tok Guru untuk Kuliah Jumaat saya dapat rasakan dialah calun yang layak…Kalau orang lain, kalau dengar setakat untuk halwa telinga ramai…Apapun kalau nak tahu tengok, dengar dan rasai sendiri kelainannya…

Tepuk dada Tanya iman jangan Tanya emosi…Akhir sekali saya menyeru semua agar sama-sama akur dan sedia untuk memberi wala yang tak berbelah bagi kepada pimpinan kita..Seterusnya saya harap Tok Guru Hj Hadi Dan Tg Nik Aziz sudi membaca coretan ini seterusnya sudi untuk mendoakan untuk saya, agar Allah s.w.t senantiasa member taufik dan hidayah untuk saya sekeluarga…

Cg Zulkifli Mohammad

No comments

Powered by Blogger.