Pusat digesa bersikap terbuka umum laporan tragedi Bukit Antarabangsa

Kerajaan persekutuan pimpinan Barisan Nasional (BN) digesa bersikap terbuka dengan mendedahkan kandungan penuh laporan tragedi tanah runtuh Bukit Antarabangsa selaras dengan moto "Rakyat Didahulukan, Pencpaian Diutamakan".


Dalam gesaannya, Ahli Parlimen Ampang Zuraida Kamaruddin berkata, pendedahan kandungan laporan ini penting bagi menjaga keselamatan penduduk Bukit Antarabangsa dan membantu mereka dalam perancangan masa depan masing-masing.

Zuraida menambah, kerajaan persekutuan tidak perlu takut dan patut bersikap terbuka, telus dan bertanggungjawab dan mencontohi kerajaan negeri Selangor dalam isu ini.

"Apatah lagi, Bukit Antarabangsa telah diklasifikasikan sebagai kawasan tadahan air di bawah Rancangan Fizikal Negara yang memerlukan usaha pemuliharaan yang tinggi.

"Sesungguhnya slogan ’1Malaysia’ yang dilaung-laungkan oleh Perdana Menteri semakin sayup dan malap bagi penduduk Bukit Antarabangsa yang telah menunggu selama satu tahun untuk mengetahui hasil siasatan tragedi tanah runtuh yang meragut lima nyawa," kata wakil rakyat Parti Keadilan Rakyat ini dalam kenyataan dikeluarkan hari ini.

Kata beliau, penduduk Bukit Antarabangsa menyambut baik usaha kerajaan negeri untuk mengubah semula status Laporan Siasatan Tanah Runtuh Bukit Antarabangsa.

"Sekali lagi, Menteri Besar Tan Sri Khalid Ibrahim membuktikan komitmen Kerajaan Negeri Selangor dalam melindungi keselamatan dan kepentingan rakyat negeri Selangor," katanya.

Bagaimanapun kata Zuraida, pihkanya kecewa apabila penduduk Bukit Antarabangsa mengadu laporan yang sepatutnya dijual oleh Majlis Perbandaran Ampang Jaya (MPAJ) masih belum boleh diperoleh.

"Ini berikutan keputusan Kementerian Kerja Raya untuk tidak mengeluarkan laporan tersebut dengan alasan Kabinet tidak bersetuju untuk mengubah status laporan; dalam kata lain laporan ini masih menjadi rahsia Kerajaan.

"Sebagai Ahli Parlimen Ampang, saya merayu agar Kerajaan Persekutuan membenarkan penyiaran laporan tersebut untuk mengelakkan kemungkinan berlakunya tragedi lebih besar pada masa akan datang akibat kegagalan mendedahkan sebab musabab tragedi tersebut," katanya.

Hasil laporan ini sangat penting untuk diketahui oleh orang ramai bagi melanjutkan perbincangan dalam usaha mempercepatkan proses mengeluarkan peraturan bagi pembangunan di kawasan cerun Bukit Antarabangsa dan kawasan tanah tinggi lainnya di Selangor," kata Zuraida lagi.

Minggu lalu Khalid mengumumkan bahawa laporan siasatan kejadian tanah runtuh di Taman Bukit Mewah, Bukit Antarabangsa akan didedahkan kepada umum Isnin lalu.

Khalid mengubah status klasifikasi dokumen itu dengan menggunakan haknya sebagai Menteri Besar mengikut Seksyen 2c Akta Rahsia Rasmi bagi membolehkan orang ramai mendapatkan kandungan laporan berkenaan daripada MPAJ.

Bagaimanapun Kementerian Kerja Raya melarang kerajaan negeri daripada berbuat demikian dan Khalid menangguhkan keputusan mengedarkan salinan laporan siasatan itu.

Kementerian Kerja Raya menegaskan, MPAJ perlu memohon untuk mendedahkan kandungan laporan siasatan tanah runtuh itu kepada umum.themalaysianinsider

No comments

Powered by Blogger.