News Update :

Twitter

Politik

Kenyataan

Agama

Dunia

Leicester pecat Ranieri

February 24, 2017



London: Claudio Ranieri dipecat sebagai pengurus Leicester City sembilan bulan selepas memimpin kelab itu ke kejuaraan Liga Perdana Inggeris.

Leicester dalam satu kenyataan berkata, lembaga pengarahnya dengan berat hati berpendapat penukaran pemimpin perlu demi kepentingan kelab itu.

“Statusnya sebagai pengurus paling berjaya di Leicester tidak dapat dinafikan.

“Bagaimanapun, keputusan tempatan dalam kempen semasa meletakkan status Liga Perdana kelab ini di bawah ancaman," katanya.

Sementara itu, Naib Pengerusi Leicester, Aiyawatt Srivaddhanaprabha berkata, “kami bertanggungjawab mempertimbangkan kepentingan jangka panjang kelab ini terlebih dahulu sebelum sentimen peribadi.”

Ranieri mengambil alih Leicester pada Julai 2015 dan diundi Pengurus Terbaik FIFA, bulan lalu.

Leicester menjuarai Liga Perdana musim lalu tetapi kini terletak satu mata di atas zon penyingkiran selepas 25 perlawanan dan belum menjaringkan gol dalam enam perlawanan liga tahun ini.

Beliau tertekan dalam beberapa minggu ini dan turut dikatakan bertelagah dengan beberapa pemainnya.

Namun, Leicester masih beraksi dalam Liga Juara-Juara dan tewas 2-1 kepada Sevilla pada perlawanan pertama pusingan 16 terakhir, kelmarin.

Pembantu pengurus, Craig Shakespeare dan jurulatih pasukan utama, Mike Stowell akan mengambil alih buat sementara waktu.

Indonesia ‘ajar’ kezaliman Netanyahu

INDONESIA mahu Israel segera memerdekakan Palestin jika mahu kedua-dua pihak menjalinkan hubungan diplomatik. AFP

SYDNEY 23 Feb. - Gara-gara dilarang memasuki ruang udara Indonesia, sebuah pesawat yang membawa Perdana Menteri Israel, Benjamin Netanyahu terpaksa dilencongkan mengikut laluan yang lebih jauh daripada kebiasaan.

The Guardian melaporkan, in­siden itu berlaku ketika Ne­tan­yahu dan delegasinya dalam penerbangan dari Singapura ke Sydney, Australia untuk menghadiri



program lawatan kerja buat kali pertama di negara kanggaru itu beberapa hari lalu.

Disebabkan pertukaran laluan itu, penerbangan Netanyahu dengan pesawat El Al yang sepatutnya memakan masa sekitar lapan jam setengah bertukar menjadi lebih daripada 11 jam.

Perkara itu kemudian disahkan oleh salah seorang anggota de­legasi Netanyahu kepada akhbar tersebut.

Selain Indonesia yang memiliki penduduk beragama Islam paling ramai di dunia, kebanyakan negara Islam lain termasuk Pakistan dan Malaysia turut me­ngenakan sekatan terhadap Israel daripada memasuki ruang udara mereka.

Hampir semua negara itu juga dikatakan tidak memiliki sebarang hubungan diplomatik de­ngan Israel disebabkan penindasan yang dilakukan rejim Zionis terhadap penduduk Palestin.

Akhbar The Australian dalam laporannya memberitahu, pesa­wat yang ditempah khas itu terpaksa melalui Fi­lipina dan merentasi Papua New Guinea yang bersempadan de­ngan Indonesia sebelum tiba di Sydney.

Akhbar sama mendakwa, pe­nerbangan pesawat itu mungkin yang terakhir buat Netanyahu selepas Kabinet Israel meluluskan pembelian pesawat untuk kegunaan Perdana Menteri dan Pre­siden.

Washington Post pula menjelaskan, pesawat yang membawa Netanyahu dari Tel Aviv ke Si­ngapura telah mengambil laluan yang luar biasa dan ditetapkan dengan mengelak ruang udara Arab Saudi serta negara lain.

Namun, wakil El Al tidak memaklumkan negara terlibat.

Dalam perkembangan ber­kai­tan, akhbar Times of Israel memetik kenyataan Netanyahu sebagai berkata, Indonesia dan Israel sepatutnya menjalin kerjasama erat khususnya dalam memera­ngi keganasan.

“Saya juga memiliki beberapa rakan Facebook dari Indonesia,” kata Netanyahu.

Walau bagaimanapun, Indonesia dalam kenyataan balas pula mahu Israel segera ‘memerdekakan’ Palestin jika mahu menjalin hubungan diplomatik.

“Perkara paling penting yang perlu mereka (Israel) lakukan ialah memberikan kemerdekaan kepada rakyat Palestin,” kata Setiausaha Kabinet Indonesia, Pramono Anung.

Terdahulu, The Independent melaporkan, dalam sidang akhbar di Sydney, Perdana Menteri Australia, Malcolm Turnbull mengkritik ‘resolusi berat sebe­lah’ Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) yang mahu pembinaan penempatan haram Yahudi di wilayah Palestin ditamatkan.

Beliau juga mengulangi soko­ngan Australia terhadap penyelesaian dua negara kepada konflik Israel-Palestin.

Sementara itu, kira-kira 650 penunjuk perasaan berhimpun secara aman di Town Hall dekat sini bagi membantah kunjungan Netanyahu ke Australia.

Anak perempuan berumur 15 tahun kehilangan ibunya gara-gara daun rerama

February 23, 2017



Anak perempuan berumur 15 tahun kehilangan ibunya gara-gara daun rerama

45 tahun, ibu seorang anak perempuan tunggal yang baru berusia 15 tahun.

Seorang tukang masak. Kencing Manis 5 tahun, tapi dah 3 bulan tidak ambil insulin. Katanya daun RERAMA boleh turunkan gula, tak payah ubat-ubat lain dah. Entah siapa yang beritahu semua ini.

Demam seminggu. Datang hospital tak sedar diri, paru-paru, buah pinggang semua tidak berfungsi. Gula tinggi melangit tidak terbaca (HIGH INDEX), komplikasi merbahaya DIABETIC KETOACIDOSIS. Terpaksa di letak tiub dalam corong paru-paru untuk bantuan pernafasan (gambar hiasan). Sangat tenat.

Pemeriksaan bahagian sulit beliau nampak ada nanah meleleh keluar, ianyanya berpunca dari bisul/kuman. Rupanya nanah tu merebak daripada bahagian dalam badan (perineum). Perut (abdomen) bahagian bawah beliau juga kelihatan begitu merah. Allahuakhbar, agaknya berapa lama paras gula beliau tinggi disebabkan tidak mengambil insulin.

Bila seseorang mempunyai paras gula tinggi, tahukah anda yang kuman senang hinggap! Bila datang menyerang, apa pun yang kita lakukan sudah sangat susah nak diselamatkan. Bagi antibiotik satu gelen pun tak jalan.

Jika kencing manis, pastikan JANGAN tinggalkan ubat Doktor. Nak ambik lain-lain itu mohon bincang dulu dengan Doktor merawat. Tanyalah kami, mohon lah🙏 ye.

Tapi sangat tak logik kalau daun rerama itu dikatakan mengurangkan paras gula. Ye mungkin satu dua bacaan tapi bukan terus menerus. Kalau kita tak makan apa-apa makanan pun, nescaya paras gula kita rendah. Kami hanya nak tahu bacaan gula lepas anda makan, bukan lepas puasa berhari macam testimoni jurujual produk-produk dipasaran (yang ini tak minat langsung).

Apa patofisiologi DAUN RERAMA?

- Adakah ianya mengandungi insulin atau menambah sel beta di pankreas untuk menghasilkan insulin? TIDAK.

- Adakah ia meningkatkan penghasilan insulin (seperti ubat sulphonylurea contoh Gliclazide). TIDAK.

- Adakah ia mengurangkan penghasilan gula oleh hepar seperti Biguanide (contoh Metformin)? TIDAK.

- Adakah ia meningkatkan sensitiviti sel-sel kita kepada insulin seperti Thiazolidinozeones (contoh glitazones)? TIDAK.

Dan banyak lagi ubat-ubat Kencing Manis yang pengamal perubatan tahu mekanisme nya.

Tak kira apa ubat pun, semua pesakit perlu mencapai tahap kandungan gula yang terkawal. Paras gula perlu antara 4.4-7.0 mmol/L, bacaan selepas makan 4.4-8.5 mmol/L (CPG 2016) & paras HbA1C antara 6-7% mengikut profil risiko pesakit (ADA 2017).

Bukan hanya komplikasi kegagalan organ tinggi (Buah Pinggang, Buta, Jantung, Amputasi Kaki dan banyak lagi) disebabkan oleh Kencing Manis yang tidak terkawal; malah jangkitan kuman adalah yang paling kami pengamal perubatan takuti. Yang masuk hospital pun ramai sebab ini. Mohon kurangkan risiko dengan mengawal ketat paras gula anda.

Pesakit ini dibawa ke Dewan Bedah secepat mungkin. Bertungkus lumus Pakar Bedah cuba membuang nanah & kuman yang dah lama bersarang. Tapi apakan daya keadaan beliau sudah terlampau teruk. Beliau meninggal dunia keesokan harinya di Unit Rawatan Rapi (ICU).

Terlihat seorang budak perempuan, duduk di salah satu penjuru bilik pelawat khas ICU semasa kami menyampaikan berita kematian. Anak Arwah. Mukanya sugul, tunduk kebawah sepanjang masa. Nampak raut wajahnya seorang yang matang, begitu cekal & tenang.

Ya Allah, kuatkanlah dia untuk mengharungi masa hadapan tanpa seorang ibu, doaku.

Ya Allah, kuatkan kami pengamal perubatan menempuh hari-hari sebegini & sesungguhnya kami sentiasa berdoa supaya pesakit kami tidak mengambil risiko. Kami doakan yang baik-baik sahaja untuk semua.

Berusahalah dengan cara yang betul, jangan percaya rawatan bukan-bukan.

Kesihatan anda didalam genggaman sendiri. Jangan serahkan kepada tangan orang lain!

Al-Fatihah.

#JanganKacauPesakitKronik

Rafidah Abdullah
Pakar Perubatan & Buah Pinggang
#MedTweetMY

Subahan Kamal Presiden FAS



Dari kiri, Setiausaha Agung FAS, Rosman Mohd Ibrahim, Timbalan Presiden FAS, Datuk Mokhtar Ahmad, Datuk Seri Subahan Kamal dan K Palanisamy sebelum memulakan Kongres Luar Biasa Persatuan Bola Sepak Selangor di Geno Hotel. - Foto Osman Adnan

SHAH ALAM: Datuk Seri Subahan Kamal dipilih sebagai Presiden baharu Persatuan Bola Sepak Selangor (FAS) pada Mesyuarat Agung Luar Biasa (EGM) badan induk itu hari ini.

Subahan menggantikan presiden terdahulu yang juga Menteri Besar Selangor, Datuk Seri Mohamed Azmin Ali yang meletak jawatan Disember lalu.

Sementara itu, Ketua Pegawai Eksekutif MRT Corporation, Datuk Seri Shahril Mokhtar dipilih selaku Timbalan Presiden yang sebelum ini disandang Datuk Mokhtar Ahmad.

Sultan Selangor tidak berkenan kenderaan jenazah disalahguna untuk kegunaan lain selain urusan kendalian jenazah



Sultan Selangor tidak berkenan kenderaan jenazah disalahguna untuk kegunaan lain selain urusan kendalian jenazah - Setiausaha Sulit Sultan Selangor

Markas Tentera Udara nafi dakwaan pegawai TUDM didera

KUANTAN - Markas Tentera Udara hari ini menafikan dakwaan berlaku kejadian pengawai Tentera Udara Diraja Malaysia (TUDM) didera dan dibelasah di Kuantan yang tular di media sosial hari ini.

"Pihak TUDM telah mengambil maklum perkara ini. Pengurusan tertinggi TUDM tidak sama sekali membenarkan perkara seumpama ini berlaku dan akan melaksanakan siasatan," katanya dalam satu kenyataan di sini, hari ini.

Sebuah laman sosial telah menyiarkan aduan yang mendakwa pegawai TUDM di sini dibelasah dan didera serta berlaku salah guna kuasa dalam kalangan orang atasan berkaitan orientasi pegawai baharu.

Pengadu berkenaan mendakwa kejadian itu melibatkan pegawai graduan ijazah yang melapor diri ke unit masing-masing mengikut kepakaran dan kejadian itu difahamkan turut berlaku pada waktu makan dan solat.

Pengadu itu turut meletakkan nama dua pegawai yang didakwa tidak bertanggungjawab dan tidak amanah dalam melakukan tugasan mereka, serta menambah kejadian itu tidak diketahui oleh komander pangkalan berkenaan. - Bernama

Lindsay Lohan disuruh buka tudung



Lindsay Lohan disuruh buka tudung

Pelakon, Lindsay Lohan disuruh membuka tudungnya di lapangan terbang, baru-baru ini.

ISU perubahan pelakon Hollywood, Lindsay Lohan yang kini kelihatan mendalami Islam kini timbul kembali apabila aktress tersebut menceritakan pengalamannya ditahan di lapangan terbang, lapor ENews!.

Lohan, 30, mendakwa pegawai di lapangan terbang tersebut menahannya hanya kerana satu sebab sahaja iaitu memakai tudung.

“Baru-baru ini saya ke kota New York dan memakai tudung, namun begitu saya telah ditahan di lapangan terbang dan ‘diprofil secara perkauman’, ini merupakan pengalaman pertama saya berhadapan situasi ini.

“Apabila pegawai tersebut membuka pasport dan melihat nama saya, dia kemudiannya meminta maaf tetapi meminta agar menanggalkan tudung saya,” katanya dalam rancangan Good Morning Britain.

Lohan yang juga seorang penyanyi mengatakan pengalaman tersebut menakutkannya dan terfikir bagaimana dengan wanita muslim yang turut dipaksa menanggalkan tudung mereka.

“Pengalaman ini menarik namun menakutkan dan pelik. Saya berasal dari New York namun ia membuatkan saya berasa gentar,” katanya lagi.

Bintang tersebut dipercayai pulang dari Turki di mana beliau sempat bertemu dengan Presiden Recep Tayyip Erdogan.

Lohan mendakwa tindakannya memakai tudung semasa berada di negara tersebut untuk menghormati masyarakat di sana.

Perubahan bintang tersebut menjadi perbualan orang ramai setelah memegang al-Quran serta meletakkan ayat ‘Alaikum salam’ di laman sosial Instagramnya.

LUHAM NEGERI KELANTAN BERKAIT GATE-CRASHING CERAMAH MEGA PEMUDA

February 22, 2017



KENYATAAN LUHAM NEGERI KELANTAN
BERKAIT GATE-CRASHING CERAMAH MEGA PEMUDA

1. Undang-undang yang mengawal selia program ceramah dan himpunan di Malaysia adalah Akta Himpunan Aman 2012. Seksyen 9 akta menghendaki penganjur memaklumkan kepada pihak polis dalam masa 10 hari sebelum program diadakan.

2. Seksyen 10 akta yang sama menetapkan butiran-butiran yang perlu diberitahu kepada pihak polis. Antara lainnya butiran penganjur, maksud himpunan, tarikh, tempat himpunan termasuklah nama dan alamat penceramah sebagaimana peruntukan 10 (c) akta.

3. Antara tanggungjawab penganjur pada seksyen 6(2)(d) adalah memastikan program tersebut berjalan mengikut sebagaimana pemberitahuan. Kegagalan mematuhinya akan mengakibatkan penganjur program boleh dikenakan tindakan.

4. Justeru itu saya berpendapat bahawa keputusan penganjur tidak membenarkan YB Dato Husam berucap (walau lima minit) adalah tepat sebagaimana peruntukan undang-undang yang difahami. Nama YB Dato Husam tidak termasuk dalam senarai penceramah sebagaimana yang dikehendaki dalam peruntukan 10 (c) Akta.

5. Walaupun peruntukan tidak menghadkan bilangan penceramah; tetapi senarai penceramah wajib diberitahu terlebih dahulu.

6. Pada masa yang sama saya tetap berpegang kepada perkara 10 Perlembagaan Malaysia yang menjamin hak warganegara untuk bersuara; tetapi hak bersuara itu tetap tertakluk kepada undang-undang lain.

Nik Bahrum Bin Nik Abdullah
Pengerusi,
Lajnah Undang-Undang Dan Hak Asasi Manusia
Negeri Kelantan.

RUU 355: IKTIBAR DARIPADA IBLIS

February 21, 2017



RUU 355: IKTIBAR DARIPADA IBLIS

Para ulama tafsir meriwayatkan makhluk yang bergelar Iblis pada asalnya sangat dihormati oleh para malaikat yang sangat taat kepada Allah, kerana iblis itu kuat beribadat, berada di dalam syurga, pernah melihat neraka dengan seksaannya dan diberi kelebihan berdialog di hadapan Allah.

Para malaikat hanya melihat sifat zahirnya sahaja tanpa mengetahui sifat buruk yang tersirat di dalam hati iblis, iaitu perangai takabur yang merasa dirinya mengetahui segala-galanya dan dirinya melebihi daripada yang lain. Maka terserlah kebodohan iblis kerana mengangkat diri sendiri yang dimuatkan dalam bakul sendiri.

Sifat buruk ini dizahirkan apabila Allah SWT yang mencipta makhluk manusia bermula dengan Adam A.S. Allah SWT berfirman:

﴿وَإِذۡ قَالَ رَبُّكَ لِلۡمَلَٰٓئِكَةِ إِنِّي جَاعِلٞ فِي ٱلۡأَرۡضِ خَلِيفَةٗۖ قَالُوٓاْ أَتَجۡعَلُ فِيهَا مَن يُفۡسِدُ فِيهَا وَيَسۡفِكُ ٱلدِّمَآءَ وَنَحۡنُ نُسَبِّحُ بِحَمۡدِكَ وَنُقَدِّسُ لَكَۖ قَالَ إِنِّيٓ أَعۡلَمُ مَا لَا تَعۡلَمُونَ٣٠﴾ [البقرة: 30]

(Dan ingatlah apabila Allah berkata kepada para malaikat: “Sesungguhnya Aku hendak ciptakan makhluk yang menjadi Khalifah di atas muka bumi”. Para malaikat berkata: “Adakah Engkau ciptakan makhluk yang akan melakukan keburukan di atasnya dan menumpahkan darah, pada hal kami ini sentiasa bertasbih, memuji dan memujaMu (wahai Tuhan kami)”. Allah menjawab: “Aku lebih tahu di samping adanya apa-apa yang kamu tidak tahu”). (Surah al-Baqarah: 30)

Manusia yang dijadikan Allah mempunyai ciri-ciri naluri, jasad, roh, sifat kendiri dan bermasyarakat yang menjadikan mereka mempunyai kelebihan yang tidak ada pada makhluk yang lain.

Namun kelemahan mereka dibantu dengan hidayah daripada Allah, bukan sahaja hidayah sifat naluri, perasaan dan akal yang berbeza dengan makhluk yang lain. Allah mengurniakan hidayah al-Din (hidayah agama) melalui kitab yang diwahyukan kepada para rasul yang dilantik daripada kalangan manusia. Allah SWT berfirman:

﴿۞وَلَقَدۡ كَرَّمۡنَا بَنِيٓ ءَادَمَ وَحَمَلۡنَٰهُمۡ فِي ٱلۡبَرِّ وَٱلۡبَحۡرِ وَرَزَقۡنَٰهُم مِّنَ ٱلطَّيِّبَٰتِ وَفَضَّلۡنَٰهُمۡ عَلَىٰ كَثِيرٖ مِّمَّنۡ خَلَقۡنَا تَفۡضِيلٗا٧٠﴾ [الإسراء: 70]

(Dan sesungguhnya kami telah muliakan anak-anak Adam (manusia) dan kami tanggungkan mereka berada di darat dan laut, serta kami berikan rezeki kepada mereka daripada segala yang terbaik dan kami berikan kelebihan kepada mereka mengatasi kalangan makhluk yang kami ciptakan dengan kelebihan yang dijadikan keistemewaannya). (Surah al-Isra’: 70)

Allah SWT telah menamatkan syariatNya dengan diwahyukan Al-Quran dan diutuskan Nabi Muhammad S.A.W berkonsepkan penerimaan untuk beriman secara anjal (fleksibel) sebagaimana ditegaskan dalam firman-Nya:

﴿وَٱلَّذِيٓ أَوۡحَيۡنَآ إِلَيۡكَ مِنَ ٱلۡكِتَٰبِ هُوَ ٱلۡحَقُّ مُصَدِّقٗا لِّمَا بَيۡنَ يَدَيۡهِۗ إِنَّ ٱللَّهَ بِعِبَادِهِۦ لَخَبِيرُۢ بَصِيرٞ٣١ ثُمَّ أَوۡرَثۡنَا ٱلۡكِتَٰبَ ٱلَّذِينَ ٱصۡطَفَيۡنَا مِنۡ عِبَادِنَاۖ فَمِنۡهُمۡ ظَالِمٞ لِّنَفۡسِهِۦ وَمِنۡهُم مُّقۡتَصِدٞ وَمِنۡهُمۡ سَابِقُۢ بِٱلۡخَيۡرَٰتِ بِإِذۡنِ ٱللَّهِۚ ذَٰلِكَ هُوَ ٱلۡفَضۡلُ ٱلۡكَبِيرُ٣٢﴾ [فاطر: 31-32]

(Dan ajaran yang telah kami wahyukan (Al Quran) kepadamu (wahai Muhammad S.A.W) ialah yang benar, lagi membenarkan kitab lain yang sebelumnya yang ada dihadapanmu. Sesungguhnya Allah itu Maha Mengetahui (berkenaan kamu) lagi Maha Melihat. Kemudian kami warisi kitab yang kami pilih kepada orang-orang yang kami pilih dikalangan hamba-hamba kami (mereka ialah umat Islam). Maka kalangan mereka ada orang-orang yang menzalimi dirinya sendiri (kerana mengerjakan maksiat), ada kalangan yang sederhana (amalannya) dan ada yang sangat maju mengerjakan kebajikan dengan izin Allah. Demikian itulah kelebihan yang sangat besar fadilatnya). (Surah Fatir: 31-32)

Dalam ayat ini, Allah SWT meletakkan konsep beriman kepada kitab-kitab Allah secara umum sama ada golongan yang beramal atau tidak beramal dengan kitab-kitabNya atau golongan yang tenggelam di dalam maksiat, mereka semua telah dijanjikan oleh Allah akan mendapat kelebihan sehingga selepas kematiannya. Namun, mereka yang menolak ajaran kitab-kitab Allah secara ingkar tidak termasuk di dalam orang-orang yang mendapat kelebihan ini.

Iblis yang ingkar kerana sifat takabur yang ada di dalam dirinya tidak mengikut perintah Allah supaya hanya sujud menghormati ciptaan Allah iaitu Adam A.S. (makhluk manusia). Perintah yang lebih mudah daripada RUU 355. Oleh kerana sifat takabur dalam diri iblis itu, dia merasa dirinya melebihi daripada semua orang lain, seolah-olah tahu semuanya sehingga mencabar ilmu Allah. Firman Allah:

﴿وَإِذۡ قُلۡنَا لِلۡمَلَٰٓئِكَةِ ٱسۡجُدُواْ لِأٓدَمَ فَسَجَدُوٓاْ إِلَّآ إِبۡلِيسَ أَبَىٰ وَٱسۡتَكۡبَرَ وَكَانَ مِنَ ٱلۡكَٰفِرِينَ٣٤﴾ [البقرة: 34]

(Dan ingatlah apabila Tuhan Mu berkata kepada para malikat: “Sujudlah kamu semua kepada Adam”. Lalu mereka semua sujud melainkan iblis. Dia enggan dan takabur, lalu dia termasuk dikalangan mereka yang ingkar). (Surah al-Baqarah: 34)

Allah menyebut pula dalam surah yang lain:

﴿قَالَ مَا مَنَعَكَ أَلَّا تَسۡجُدَ إِذۡ أَمَرۡتُكَۖ قَالَ أَنَا۠ خَيۡرٞ مِّنۡهُ خَلَقۡتَنِي مِن نَّارٖ وَخَلَقۡتَهُۥ مِن طِينٖ١٢﴾ [الأعراف: 12]

(Allah bekata: “Apakah yang menghalang kamu daripada sujud?”. Dia (iblis) berkata: “Aku lebih baik daripadanya, kerana Engkau ciptakan aku daripada api dan Engkau ciptakan dia daripada tanah “). (Surah al-A’araf: 12)

Iblis telah menggunakan kaedah Qias dan Maqasid Syariatnya sendiri menyebabkan pertimbangan yang salah kerana perbezaan unsur api dan tanah. Adapun para malaikat yang mulia menunjukkan sifat tawaduknya di hadapan Allah:

﴿قَالُواْ سُبۡحَٰنَكَ لَا عِلۡمَ لَنَآ إِلَّا مَا عَلَّمۡتَنَآۖ إِنَّكَ أَنتَ ٱلۡعَلِيمُ ٱلۡحَكِيمُ٣٢﴾ [البقرة: 32]

(Mereka berkata: “Maha Suci Engkau wahai Tuhan kami! Kami tidak ada ilmu melainkan sekadar yang Engkau ajarkan kepada kami. Sesungguhnya Engkau sahaja sebenarnya Tuhan kami Yang Maha Mengetahui lagi Maha Bijaksana). (Surah al-Baqarah: 32)

Perbincangan sifat tawaduk dan takabur dibahaskan dalam lapangan ilmu akhlak yang dinamakan juga ilmu tasawuf. Dalam kitab,إيقاظ الهمم disebut kata-kata Imam Malik R.A.:

من تصوف ولم يتفقه فقد تزندق. ومن تفقه ولم يتصوف فقد تفسق.

(Sesiapa yang bertasawuf sahaja tanpa feqahnya, dia menjadi zandiq dan sesiapa yang berfeqah sahaja tanpa taswufnya dia menjadi fasiq).

Ilmu Islam itu mencakupi tiga bahagian mengikut soalan Malaikat Jibril kepada Rasulullah S.A.W. dihadapan para sahabat R.A. iaitu Islam (rukun syariat), Iman (rukun aqidah) dan Ihsan (rukun sifat mulia daripada hati) terhadap Allah, sifat yang menggerakkan hati dan yang memerintah kepada akhlak mulia kepada akal dan jasad.

Sesiapa yang memisahkan ketiga-tiga perkara ini atau mana-mana yang kecil sahaja sudah cukup akan menjadi pengikut syaitan.

Firman Allah SWT yang menegaskan tentang konsep beriman kepada ajaran Islam secara menyeluruh:

﴿يَٰٓأَيُّهَا ٱلَّذِينَ ءَامَنُواْ ٱدۡخُلُواْ فِي ٱلسِّلۡمِ كَآفَّةٗ وَلَا تَتَّبِعُواْ خُطُوَٰتِ ٱلشَّيۡطَٰنِۚ إِنَّهُۥ لَكُمۡ عَدُوّٞ مُّبِينٞ٢٠٨﴾ [البقرة: 208]

(Wahai orang-orang yang beriman! Masuklah kamu ke dalam Islam itu semuanya, dan janganlah kamu ikut langkah-langkah syaitan, sesungguhnya syaitan itu musuh yang nyata kepada kamu). (Surah al-Baqarah: 208)

Konsep beriman kepada semua ajaran Islam dan bercita-cita menegakkannya wajib berada dalam diri setiap muslim. Walaupun kemampuan adalah ukuran pelaksanaan, namun tidak harus menafikan beriman kepada hukum Islam dalam perkara yang tidak menjadi kemampuannya dari segi pelaksanaan.

Contohnya seseorang yang tidak ada kemampuan untuk menunaikan haji menjadikan haji tidak diwajibkan ke atas dirinya pada masa ini, tetapi haram dia menegaskan hukum haji tidak wajib secara dasarnya.

Begitulah juga ketidakmampuan untuk melaksanakan undang-undang jenayah yang dinaskan di dalam Al Quran kerana tiada kuasa politik, tidak menasakhkan hukum wajib beriman kepadanya, bahkan ianya menjadi kewajipan untuk diperjuangkan, menjadi cita-cita dan keazaman yang diberi pahala walaupun tidak melaksanakannya.

Inilah yang diamalkan oleh Amirul Mukminin Saidina Umar bin Al Khattab R.A. yang tidak menjatuhkan hukuman terhadap orang miskin yang mencuri kerana kedudukan ekonomi di zaman kemelesetan, namun suasana ini tidak boleh menjadi nas untuk membatalkan hukuman terhadap orang kaya yang melakukan kesalahan jenayah mencuri.

RUU 355 adalah permulaan bagi melaksanakan sebahagian daripada syariat Islam yang adil kerana dapat menghapuskan halangannya, walaupun ianya dalam perkara yang tidak ada nas daripada al-Quran dan Hadis. Para ulama Usul Fiqh menetapkan kaedah:

مالا يتم الواجب إلا به فهو واجب

(Apa-apa yang tidak disempurnakan yang wajib melainkan dengannya maka ia menjadi wajib).

Sebagai contoh di zaman terkini yang menetapkan pasport haji dan visa, maka pasport dan visa menjadi syarat wajib yang berikutnya walaupun tidak disebut dalam nas kitab Allah dan sunnah Rasulullah S.A.W. Beginilah betapa syariat Allah dapat menjadi hidayah di sepanjang zaman dan semua tempat.

Sistem kehakiman menjadi sebahagian daripada jalan menegakkan keadilan syariat Islam yang mewajibkan pindaan Akta 355 untuk meninggikan kedudukan Mahkamah Syariah yang dipenjarakan oleh penjajah dahulu. Mereka yang menghalangnya adalah menjadi wakil kepada penjajah terhadap umat Islam.

Orang bukan Islam tidak boleh menentang, kerana ini bukan urusan mereka. Adapun penganut Islam yang jahil adalah berdosa kerana tidak belajar. Manakala orang yang tahu tetapi menentang juga, bacalah firman Allah SWT:

﴿وَٱتۡلُ عَلَيۡهِمۡ نَبَأَ ٱلَّذِيٓ ءَاتَيۡنَٰهُ ءَايَٰتِنَا فَٱنسَلَخَ مِنۡهَا فَأَتۡبَعَهُ ٱلشَّيۡطَٰنُ فَكَانَ مِنَ ٱلۡغَاوِينَ١٧٥ وَلَوۡ شِئۡنَالَرَفَعۡنَٰهُ بِهَا وَلَٰكِنَّهُۥٓ أَخۡلَدَ إِلَى ٱلۡأَرۡضِ وَٱتَّبَعَ هَوَىٰهُۚ فَمَثَلُهُۥ كَمَثَلِ ٱلۡكَلۡبِ إِن تَحۡمِلۡ عَلَيۡهِ يَلۡهَثۡ أَوۡ تَتۡرُكۡهُ يَلۡهَثۚ ذَّٰلِكَ مَثَلُ ٱلۡقَوۡمِ ٱلَّذِينَ كَذَّبُواْ بِ‍َٔايَٰتِنَاۚ فَٱقۡصُصِ ٱلۡقَصَصَ لَعَلَّهُمۡ يَتَفَكَّرُونَ١٧٦ سَآءَ مَثَلًا ٱلۡقَوۡمُ ٱلَّذِينَ كَذَّبُواْ بِ‍َٔايَٰتِنَا وَأَنفُسَهُمۡ كَانُواْ يَظۡلِمُونَ١٧٧ مَن يَهۡدِ ٱللَّهُ فَهُوَ ٱلۡمُهۡتَدِيۖ وَمَن يُضۡلِلۡ فَأُوْلَٰٓئِكَ هُمُ ٱلۡخَٰسِرُونَ١٧٨﴾ [الأعراف: 175-178]

(Bacalah kepada mereka (kumpulan ahli kitab) cerita orang yang kami kurniakan kepadanya ilmu berkenaan ayat-ayat kami, tiba-tiba dia melapahkan dirinya daripada kitab itu, lalu syaitan menggoda dibelakangnya (berlagak laksana pengikut), maka jadilah dia dikalangan orang-orang yang sesat. Kalau kami kehendaki nescaya kami tinggikan kedudukannya, tetapi dia mahu kekal di dunia ini, lalu dia mengikut hawa nafsunya. Maka bandingannya seperti anjing yang sentiasa menjelirkan lidahnya sama ada engkau membawa sesuatu kepadanya atau tidak. Begitulah bandingan puak yang mendustakan ayat-ayat Kami. Bacalah kepada mereka cerita-cerita (yang menjadi pengajaran) supaya mereka berfikir. Alangkah buruknya contoh mereka yang mendustakan ayat-ayat kami, sebenarnya mereka menzalimi diri mereka sendiri. Sesiapa yang Allah memberi hidayah kepadanya nescaya dia mendapat petunjuk (ke jalan yang benar) dan sesiapa yang Allah jadikan dia sesat, maka mereka menjadi orang-orang yang rugi). (Surah al-A’araf: 175-178)

Di antara sifat yang tidak layak mendapat hidayah itu adalah takabur. Sifat inilah yang ada pada iblis yang sangat berilmu, mampu menyaksikan kebesaran Allah dan melihat syurga dan neraka. Sifat inilah yang meletakkan diri sendiri sangat bijak, seolah-olah orang lain semuanya bodoh.

Peristiwa memperjuangkan RUU 355 menempa sejarah kerana melibatkan semua kalangan umat Islam, semua wajah yang berada di medan para ulama, ahli politik, NGO, para pengamal undang-undang, ilmuan, para mahasisiwa, media, seniman, pasukan keselamatan, jentera kerajaan dan rakyat di semua lapisan. Maka yang terpisah daripadanya laksana kambing yang terpisah daripada kawanannya yang mudah menjadi mangsa serigala liar yang berkeliaran.

“Inilah Penyelesaian Kita”

ABDUL HADI AWANG
Presiden PAS

24 Jamadil Awal 1438H / 21 Februari 2017M

Pak Cik Anggota Amal Yang Hebat!

February 19, 2017



Sepanjang H355 tiada gambar untuk saya sharing di sini (apatah lagi gambar sendiri), melainkan gambar seorang otai dari Perak. Beliau dipanggil Pak Rahim, bekas komando, walaupun usianya sudah lanjut, namun daya juangnya jauh lebih tinggi dari saya.

Nama beliau tidaklah disebut sebut di dada akhbar, apatah lagi gambar beliau yang tidak dikenali melainkan mereka yang terlibat dengan AMAL. Setiap program PAS Perak, sudah pastinya beliau antara yang hadir awal, dan beliau jugalah antara yang lewat pulang.

Benarlah, AMAL bukan dikenali dengan figure figure tertentu sebagai superhero, akan tetapi mereka dikenali sebagai sebuah Avangers yang bergerak dalam sebuah pasukan. Mungkin saya boleh mengajar Kitab kitab Arab, akan tetapi dalam bab Ikhlas saya perlu menuntut dengan mereka.

- Muhammad Mujahid bin Ir Hj Mohammad Fadzil

Semasa

Hiburan

Sukan

 

© Copyright Kerabu Bersuara 2007 -2013 | Design by Kerabu Bersuara | Published by Kerabu Bersuara Group | Powered by Blogger.com.