News Update :

Politik

Kenyataan

Agama

Dunia

Isu Fitnah Gambar Rumah Banglo TG Haji Hadi

June 30, 2016







Siapa yang dok sebar tentang fitnah kepada tg haji hadi? Kata ada rumah banglo baru? Beri kepada isteri ke dua? Rumah tu sebenarnya rumah ajk pas dalam kawasan terengganu. Alahai.. Tengok gambar last sekali.

Kaki fitnah tak takut api neraka? Sebarkan kebenaran ini.

Kenyataan Media DAP Pulau Pinang

June 29, 2016



"Pesanan Saudara Lim kepada saya adalah menguatkan semangat menghadapi krisis politik ini dan memastikan parti dan Kerajaan Negeri tetap kukuh dalam masa ini," Chow Kon Yeow, Pengerusi DAP Negeri Pulau Pinang.

KENYATAAN MEDIA RASMI SPRM ISU BANGLO: SPRM TAHAN LIM GUAN ENG DAN PHANG LI KHOON



KENYATAAN MEDIA RASMI SPRM

ISU BANGLO: SPRM TAHAN LIM GUAN ENG DAN PHANG LI KHOON

Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) telah melaksanakan tangkapan ke atas Ketua Menteri Pulau Pinang, YB Lim Guan Eng dan ahli perniagaan wanita, Phang Li Khoon setelah mendapat arahan dari Pejabat Peguam Negara untuk menuduh mereka di mahkamah esok.

Guan Eng telah ditahan di pejabatnya di Tingkat 28 Bangunan Komtar pada pukul 5.45 petang sementara Li Khoon ditahan pada pukul 4.15 petang di pejabatnya di Tingkat 6, Penang Garden, hari ini.

SURUHANJAYA PENCEGAHAN RASUAH MALAYSIA
29 JUN 2016

PULAU PINANG

“See you tomorrow.” That's Chief Minister Lim Guan Eng's



“See you tomorrow.” That's Chief Minister Lim Guan Eng's words to the exco members, state officers and his office staff members as he was taken away by several officers from the MACC. Lim was seen leaving Komtar at around 6.30 pm after an exco meeting. Accompanying him were a few MACC officers in the CM's car.

According to his former political secretary, MP for Tanjong Ng Wei Aik, Lim has been arrested by the MACC and will be charged at the session court tomorrow (Thursday 30 June). “He will likely be in the lock-up at the MACC Headquarter at Jalan Sultan Ahmad Shah tonight.,” Ng said. It was informed that they are charging CM Lim for two counts – Section 23 of the MACC Act and Sec 165 of the Penal Code.

Apa yang kita perlu tahu ttg Iceland dan Apa yang kita boleh pelajari dari Iceland

June 28, 2016



Apa yang kita perlu tahu ttg Iceland dan Apa yang kita boleh pelajari dari Iceland.

1. Iceland, sebuah negara yang besar sikit pada negeri Sabah, tapi mempunyai populasi terendah di Eropah, lebih kurang 330,000 orang, hampir sama dengan populasi di daerah Kuala Terengganu, Terengganu.

2. Dari segi iklim, majoriti sepanjang tahun, Iceland mengalami cuaca sejuk lebih dari 7 bulan dalam setahun.

3. Dari segi bola sepak, pasukan kebangsaan Iceland pernah menduduki ranking ke-131 dunia pada April 2012.

4. Perlahan-lahan ranking pasukan yang tak pernah layak ke sebarang kejohanan utama dunia ini naik sikit demi sedikit, sehinggalah mendaki ke ranking 34 dunia pada hari ini.

5. Kebangkitan pasukan bola sepak Iceland ni mula disedari oleh masyarakat bola eropah pada 2013, di mana Iceland selangkah lagi untuk layak ke Piala Dunia 2014, namun kurang bernasib baik kerana kalah di peringkat play-off kepada Crotia.

6. Semenjak itu keghairahan Iceland untuk meneroboskan diri ke kancah elit bola sepak tak pernah padam, malah makin memuncak keghairahannya ketika kelayakan Euro2016 ini.

7. Tahukah anda pasukan mana antara mangsa keghairahan Iceland di kelayakan Euro2016? Pasukan The Oranje, Belanda! Iceland menang kedua-dua perlawanan menentang Belanda tanpa dibolosi sebarang gol.

8. Dengan 6 menang, 2 seri dan 2 kalah, Iceland berpesta mencatat sejarah untuk pertama kalinya layak ke kejohanan bola sepak utama dunia.

9. Apa yang antara yang menyebabkan Iceland tiba-tiba muncul antara pencabar di benua eropah? Padahal liga utama di sana (Urvalsdeild karla) adalah liga semi-pro, takde gaji ratus ribu, takde pemain pakai kereta mewah, takde kelab mampu beli tanah di Sepanyol, tapi tak dengar berita pulak ada kelab sampai tak mampu bayar gaji pemain.

10. Tak lain tak bukan ialah pembangunan pemain muda. Apa tiga perkara yang dititik beratkan oleh Iceland Football Association (KSI) ialah pertama i) Sistem, kedua ii) jurulatih dan yang ketiga iii) ialah padang.

11. Mari kita cuba bandingkan apa yang Iceland lakukan dan apa yang sedang kita lakukan melalui NFDP sekarang.

12. Tentang sistem, rasanya sistem yang Lim Teong Kim bawa masuk sekarang amat bagus. Sistem pembangunan akar umbi yang diolah dari sistem akademi Bayern Munich. Bagi skuad utama NFDP yang berada di Bukit Jalil sekarang memeang tip top baqhang, tapi macam mana 2 team feeder di Sek Sukan Gambang dan Sek Sukan TMI, Johor? Bagaimana dengan akademi-akademi Tunas dan PLD di negeri-negeri lain?

13. Di Iceland, apabila pemain akademi menginjak ke usia remaja, kebanyakan pemain yang berkualiti biasanya akan berhijrah ke luar negara, kerana liga di Iceland hanyalah bertaraf semi-pro, tidak menawarkan gaji lumayan.

14. Ini masalah yang sedang dan bakal terus dihadapi oleh pemain berbakat di Malaysia. Lihat sajalah apa jadi dengan Nazmi Faiz, pada 2012 dia hero, dia masa depan bola negara, dia bakal mengubah landskap bola negara, tapi sekarang ni 2016 di mana Nazmi Faiz? Buat apa susah payah main di luar negara sedangkan kelab macam PKNS pun mampu bagi gaji lumayan untuk pemain muda!

15. Yang kedua ialah tentang kepakaran jurulatih. Di Iceland, KSI memudahkan proses mengambil lesen kejurulatihan di sana, dengan bantuan khas dan pengurangan yuran kursus. Sampai di satu tahap kebanyakan jurulatih di akademi Iceland mempunya lesen kejurulatihan UEFA pro-B.

16. Dan terakhir sekali, ialah kerajaan dan KSI telah meyediakan sejumlah padang bola sepak yang berkualiti untuk rakyatnya bermain bola dengan betul.

17. Menurut laporan KSI, sebanyak 179 buah padang bola sepak bersaiz standard wujud di Iceland, tidak termasuk 166 buah padang bola sepak biasa (160 outdoor dan 6 indoor). Kebanyakan padang ini telah dibina selepas tahun 2000.

18. Akademi di Malaysia? Tak payah kira NFDP la, team utama ye lah training di turf MSN Bukit Jalil, team lain? Projek Akademi Mokhtar Dahari di Gambang yang katanya bakal ada 10 biji padang pun entah bila la nak siap, padahal dah dirasmikan oleh Perdana Menteri beberapa tahun lepas.

19. Tengok ke Liga 1MCC kat Astro Arena, ya tuhan, tak tahu lah budak-budak ni main bola atas padang ke atas tanah liat, warna kuning lagi banyak dari warna hijau kalau tengok dari tv. Kesian budak, dah lah beli but copy ori, main atas tanah, mana tak melecet kaki, krem betis, lutut dislocate, bila dah serius main bola, adalah yang kena ACL di usia muda.

20. Padang-padang awam kat taman perumahan, kat kampung, hatta padang sekolah sekalipun, banyak yang teruk dari yang elok. Macam mana lah budak-budak nak belajar short pass dengan betul, sebab itulah bila stopball bola melantun, faktor padang pun main peranan. Jangan haraplah tiki-taka, kalau Messi bawa bola kat padang macam ni pun boleh tersungkur.

21. Kita boleh belajar sesuatu dari Iceland, sistem, kepakaran jurulatih dan prasarana. Setakat yang diketahui, mungkin tiga entiti sahaja yang serius tentang 3 perkara ini di Malaysia buat masa ini, iaitu pertama NFDP (bajet kerajaan = duit rakyat), kedua JDT, ketiga mungkin Frenz United. Tapi ingat, penanung JDT dah beli saham Frenz United.

22. Iceland bukan sekadar player nama son-son-son, bukan sekadar Eidur Gudjohnsen, tapi banyak yang kita boleh pelajari bagaimana mereka tiupkan roh kebangkitan bola sepak mereka sehingga mereka seghairah ini.

Majulah bola sepak untuk negara.

-Ismail Senik, penganalisis bola sepak amatur.

Letupan Bom Di Puchong Awal Pagi Tadi



28 June 2016

Selangor - Makluman awal berlaku letupan disyaki bom di hadapan Movida Puchong Jaya jam 3am pagi ini. Kawasan sekitar IOI Mall ditutup utk Unit Forensik/UPB PDRM/JBPM/PDRM yg telah tiba dilokasi. Kami masih belum dapat maklumat lanjut utk kes ini. Akan di update kemudian. Harap maklum.

ORANG YANG DIBERI KEUZURAN MAKAN SECARA TERBUKA DI SIANG HARI RAMADHAN

June 27, 2016



KHAS RAMADHAN #80 ORANG YANG DIBERI KEUZURAN MAKAN SECARA TERBUKA DI SIANG HARI RAMADHAN

Written by Muhammad Fahmi Rusli.


Mukadimah

Di antara isu yang menjadi perbualan hangat di laman sosial ketika ini adalah berkenaan boleh ataupun tidak seseorang yang tidak boleh berpuasa disebabkan keuzuran makan secara terbuka di siang hari bulan Ramadhan ? Mereka itu termasuklah wanita yang berada dalam keadaan haid, seseorang yang bermusafir, golongan tua yang tidak mampu berpuasa, dan juga orang yang sakit. Justeru, Irsyad al-Fatwa edisi khas Ramadhan kali ini akan membahaskan isu ini secara terperinci.

Siapakah Golongan Yang Diberi Keuzuran Untuk Tidak Berpuasa ?

Berikut kami kongsikan beberapa golongan yang diberikan keizinan oleh syarak untuk tidak berpuasa disebabkan keuzuran. Antaranya:

Pertama: Wanita Yang Dalam Keadaan Haid & Nifas

Para ulama telah bersepakat bahawa wanita yang dalam keadaan haid diharamkan baginya untuk berpuasa. Sekiranya dia tetap berpuasa maka puasanya adalah tidak sah. Sama ada puasa tersebut merupakan puasa wajib, sunat, kaffarah, ataupun nazar. Wajib ke atas mereka untuk menggantikan puasa ini apabila mereka suci dari haid. Ini berdasarkan sabda Nabi S.A.W:

أَلَيْسَ إِذَا حَاضَتْ لَمْ تُصَلِّ وَلَمْ تَصُمْ

Maksudnya: Tidakkah seorang wanita itu apabila dia datang haid dia tidak boleh solat dan tidak boleh berpuasa ?

Riwayat al-Bukhari (1951)

Kedua: Orang Yang Dalam Keadaan Sakit

Orang yang sakit diberikan keringanan untuk berbuka puasa (tidak berpuasa). Apabila dia sihat semula maka wajib ke atasnya untuk menggantikan puasanya yang ditinggalkan tersebut. Ini berdasarkan firman Allah S.W.T:

أَيَّامٗا مَّعۡدُودَٰتٖۚ فَمَن كَانَ مِنكُم مَّرِيضًا أَوۡ عَلَىٰ سَفَرٖ فَعِدَّةٞ مِّنۡ أَيَّامٍ أُخَرَ

Maksudnya: (Puasa) itu adalah bilangan hari-hari yang tertentu. Siapa dari kalangan kalian yang sakit ataupun dalam keadaan bermusafir maka gantikanlah ia (puasa) pada hari yang lain.

Surah al-Baqarah (184)

Walaupun begitu, ada dhabit (piawaian) bagi kategori sakit yang dibenarkan berbuka dari ayat ini. Antaranya ialah:

Sakit tersebut adalah sakit yang teruk (berat) yang mana apabila orang tersebut berpuasa ia akan menambahkan lagi kesakitan ataupun melewatkan kesembuhan yang terdapat pada dirinya.
Apabila seseorang yang sakit itu berpuasa ia datang bersamanya masyaqqah (kepayahan) ke atas dirinya.

Ketiga: Orang Yang Sedang Bermusafir

Orang yang sedang dalam permusafiran diberikan rukhsah (keringanan) untuk berbuka (tidak berpuasa). Ini adalah berdasarkan firman Allah S.W.T:

أَيَّامٗا مَّعۡدُودَٰتٖۚ فَمَن كَانَ مِنكُم مَّرِيضًا أَوۡ عَلَىٰ سَفَرٖ فَعِدَّةٞ مِّنۡ أَيَّامٍ أُخَرَ

Maksudnya: (Puasa) itu adalah bilangan hari-hari yang tertentu. Siapa dari kalangan kalian yang sakit ataupun dalam keadaan bermusafir maka gantikanlah ia (puasa) pada hari yang lain.

Surah al-Baqarah (184)

Berdasarkan ayat ini, orang yang sedang bermusafir juga diberikan keringanan untuk tidak berpuasa. Apabila dia berbuka, menjadi suatu kewajipan ke atas dirinya untuk menggantikannya (qadha’) pada hari yang lain. Akan tetapi permusafiran ini juga mempunyai beberapa kriteria untuk menjadikan ia suatu yang mengharuskan berbuka puasa. Antaranya adalah seperti berikut:

Permusafiran tersebut merupakan perjalanan panjang yang terdapat masyaqqah (kepayahan) kepada musafir yang berpuasa untuk meneruskan puasanya.
Jika orang yang bermusafir itu meneruskan puasa semasa bermusafir, akan tetapi puasanya tidak memberi kemudharatan atau kepayahan kepada dirinya, maka adalah lebih afdhal untuk dia teruskan puasa.

Bolehkah Golongan Yang Disebutkan Di Atas Untuk Makan & Minum Secara Terbuka Di Siang Hari Ramadhan ?

Inilah isu utama yang menjadi tumpuan kami untuk diulas. Kerana ia menjadi isu yang agak hangat dibincangkan. Sebelum kami mengulas lebih lanjut, suka untuk dikongsikan bersama beberapa kisah yang boleh dijadikan pengajaran.

Pertama: Rasulullah S.A.W bersabda:

أَنَا سَيِّدُ وَلَدِ آدَمَ وَلاَ فَخْر

Maksudnya: Aku adalah ketua (penghulu) bagi seluruh anak Adam dan itu bukan satu kebanggaan.

Riwayat Abu Daud (4308)

Ketika mengulas hadis ini, Sulthan al-Ulama al-Izz Ibn Abd al-Salam (w. 660 h.) berkata: Nabi S.A.W menyebut bahawa hal tersebut bukanlah suatu kebanggaan adalah untuk mencantas sangkaan golongan yang bersangka buruk terutamanya apabila baginda menceritakan berkenaan dirinya.

Sekalipun perbuatan menceritakan kelebihan yang ada pada diri sendiri itu bukanlah satu kesalahan, akan tetapi baginda tetap menyebutkan bahawa itu bukanlah suatu kebanggaan bagi mengelakkan fitnah berlaku ke atas diri baginda S.A.W.

Kedua: Di dalam sebuah hadis yang sahih, Rasulullah S.A.W dilihat sedang berdua-duan dengan seorang perempuan. Lalu dua orang lelaki dari kalangan Ansar melalui kawasan tersebut. Sebaik sahaja mereka melihat Nabi, keduanya terus berjalan secara laju. Maka sabda Nabi S.A.W:

عَلَى رِسْلِكُمَا إِنَّهَا صَفِيَّة بِنْت حُيَي فَقَالَا‏:‏ سُبْحَانَ اللَّه يَا رَسُولَ اللَّهِ‏!‏ ‏:‏‏"‏إِنّ الشَّيطَانَ يجَرِي مِن ابنِ آَدَمَ مَجْرَى الدَّم وَإِنِّي خَشِيْت أن يَقْذِفَ فِي قُلُوبِكُمَا شَرَّا


Maksudnya: Nanti dahulu wahai kamu berdua, sesungguhnya wanita ini adalah isteri aku Safiyyah binti Huyaiy. Lalu keduanya berkata: Maha Suci Allah wahai Rasulullah. Maka sabda Nabi S.A.W: Sesungguhnya Syaitan itu mengalir dalam tubuh badan manusia mengikut saluran darah dan aku takut dia mencampakkan keburukan dalam hati kamu berdua.

Riwayat Muslim (2175)

Hadis ini juga turut menunjukkan bahawa baginda S.A.W berusaha untuk mengelakkan fitnah ke atas diri baginda serta sangkaan buruk yang mungkin boleh terhasil ke atas orang lain melalui perbuatan baginda. Sekalipun berdua-duaan dengan isteri itu merupakan suatu yang dibolehkan, akan tetapi sekiranya ia boleh mendatangkan fitnah maka perlu diberikan penjelasan keadaan yang sebenar.

Ketiga: Kisah Ibrahim Nakhaie Dengan Anak Muridnya Sulaiman al-A’masy

Diriwayatkan bahawa Ibrahim al-Nakha’ie adalah seorang yang buta dan anak muridnya, Sulaiman bin Mehran al-A’masy pula seorang yang rabun. Satu hari keduanya berjalan bersama-sama menuju ke masjid. Kata Ibrahim: “Sulaiman, apa kata kamu ikut jalan yang lain manakala aku pula ikut jalan yang lain kerana aku takut nanti orang ramai melihat kita lalu mereka berkata: Si buta dipimpin si rabun. lalu mereka mengumpat kita dan mendapat dosa”.

Kata Sulaiman: “Wahai guruku, apa salahnya kita akan mendapat ganjaran pahala dan mereka (yang mengumpat) berdosa”. Jawab Ibrahim: “Tidak, kita selamat dan mereka juga selamat itu lebih baik dari kita diberi ganjaran pahala sedangkan mereka mendapat dosa”. [Lihat al-Muntazom fi Tarikh al-Muluk wa al-Umam karya Ibn al-Jauzi, 7/22]

Lihatlah akhlak yang telah ditonjolkan oleh Ibrahim al-Nakha’ie yang mana beliau bertanggungjawab ke atas perbuatannya. Boleh saja mereka berdua berjalan bersama untuk pergi ke masjid. Namun, apabila memikirkan mulut dan hati manusia lain yang tidak boleh di kawal dari mengumpat dan mencaci, maka mereka menggunakan jalan yang lain agar jauh dari manusia yang lain. Mungkin kita lebih suka untuk mendapat pahala hasil daripada umpatan orang lain sedangkan tanpa kita sedari perbuatan kita itu sendiri yang telah mengundang cacian dan umpatan. Ini tidak disukai oleh Ibrahim al-Nakha’ie dan baginya jika kedua-duanya terselamat adalah lebih baik.

Keempat: Bolehkah Seseorang Yang Melihat Anak Bulan Syawal Untuk Tidak Berpuasa ?

Diriwayatkan dari Ibn Umar R.anhuma beliau berkata, aku mendengar Rasulullah S.A.W bersabda:

إِذَا رَأَيْتُمُوهُ فَصُومُوا وَإِذَا رَأَيْتُمُوهُ فَأَفْطِرُوا

Maksudnya: Apabila kalian melihatnya (anak bulan) maka berpuasalah dan apabila kalian melihatnya (anak bulan syawal) maka berbukalah (raya sudah tiba).

Riwayat Muslim (1080)

Ketika mengulas hadis ini, kata Imam al-Son’aani Rahimahullah: Jika seseorang yakin dia telah melihat anak bulan Syawal, maka dia boleh untuk berbuka (tidak berpuasa), dan sebaiknya dia sembunyikan hal itu, bertujuan untuk memelihara hamba (orang ramai) dari mereka berburuk sangka dengannya lalu mendapat dosa. Rujuk Subul as Salam, al-Son’aani (2/422).

Penutup

Akhir kalam, kami berpendapat bahawa hukum seseorang yang ada keuzuran untuk tidak berpuasa makan di siang hari bulan Ramadhan adalah HARUS. Adalah lebih afdhal ianya dilakukan di tempat yang sunyi dari penglihatan orang ramai bagi menjaga dan memelihara diri kita dari fitnah serta menyelamatkan orang ramai dari sangkaan buruk lalu mereka mendapat dosa. Semoga pencerahan ini dapat difahami dengan sebaiknya. Kami berdoa kepada Allah S.W.T agar menerima segala ibadah kita di bulan Ramadhan ini, seterusnya menjadikan kita tergolong dalam kalangan mereka yang bertakwa. Ameen.

http://www.muftiwp.gov.my/v3/index.php/perkhidmatan-s/irsyad-fatwa/irsyad-fatwa-ramadhan/1037-irsyad-al-fatwa-khas-ramadhan-80-orang-yang-diberi-keuzuran-makan-secara-terbuka-di-siang-hari-ramadhan

Rombakan kabinet : Senarai nama-nama yang dilantik.



Rombakan kabinet : Senarai nama-nama yang dilantik.

Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak telah mengumumkan beberapa perubahan kepada Kabinet Persekutuan hari ini.

Kabinet ini rombakan oleh Datuk Seri Najib Tun Razak merupakan yang ketiga sejak beliau mengekalkan jawatan beliau sebagai Perdana Menteri selepas Pilihan Raya Umum ke-13.

Selepas mengatur kabinetnya selepas pilihan raya, Ahli Parlimen Pekan pertama dirombak kabinetnya pada bulan Jun 2014.

kabinetnya, kemudian dirombak lagi pada bulan Julai 2015 di mana Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin telah digantikan oleh Menteri Dalam Negeri Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi.

Dalam sidang akhbar pada pukul 3.15 petang, beliau membuat pengumuman berikut.

Menteri Kewangan Kedua Datuk Seri Ahmad Husni Hanadzlah telah meletakkan jawatan kabinetnya. Portfolio beliau akan diambil oleh Datuk Johari Abdul Ghani. “Husni telah memaklumkan saya tentang hasrat untuk bersara, jadi saya menghormati itu. Beliau cukup bersedia untuk bersara,” kata Najib.

Beliau berkata walaupun tidak ada wanita dalam rombakan pada kali ini, mereka boleh dimasukkan pada masa yang lain.

Datuk Seri Abdul Rahman Dahlan telah mengambil alih jawatan daripada Menteri di Jabatan Perdana Menteri Tan Sri Wahid Omar yang bertanggungjawab bagi Unit Perancang Ekonomi. Bekas portfolio Rahman sebagai Menteri Perumahan, Kesejahteraan Bandar dan Kerajaan Tempatan akan diambil alih oleh Datuk Seri Mohamad Noh Omar.

Najib juga berkata, Datuk Lee Chee Leong akan mengambil portfolio Timbalan Menteri Kewangan bersama-sama dengan Datuk Othman Aziz.

Presiden Gerakan Datuk Seri Mah Siew Kiong dilantik Menteri Perusahaan Perladangan dan Komoditi, menggantikan Datuk Seri Douglas Uggah.

Uggah yang meletak jawatan untuk bertanding dalam pilihan raya Sarawak dilantik sebagai salah satu daripada tiga ketua timbalan menteri Sarawak.

Bagi jawatan timbalan menteri pula, Ahli Parlimen Jerlun, Datuk Othman Aziz dilantik sebagai Timbalan Menteri Kewangan sementara Ahli Parlimen Silam, Datuk Nasrun Mansur pula Timbalan Menteri Perusahaan, Peladangan dan Komoditi bagi menggantikan arwah Tan Sri Noriah Kasnon.

Turut dilantik sebagai timbalan menteri ialah Ahli Parlimen Lawas, Datuk Henry Sum Agong (Timbalan Menteri Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan) manakala Datuk Seri S.K. Devamany (Timbalan Menteri di Jabatan Perdana Menteri)

Sandiwara anak Malaysia ultra kiasu (Sinar Harian 27.6.16)



Sandiwara anak Malaysia ultra kiasu (Sinar Harian 27.6.16)

Saya dilabel sebagai pengkhianat bangsa hanya kerana bercakap benar mengenai bangsa saya sendiri. Dituduh mahu menjadi orang Melayu atau lebih Melayu daripada Melayu. Nasib baiklah selepas saya keluar daripada MCA, baharu ultra kiasu sedar bahawa selama ini saya berada dalam parti Cina. Adakah saya rasis atau seksis sebagaimana yang dituduh?

MCA tidak putus-putus menyerang saya. Sepatutnya sasaran MCA adalah DAP. Tetapi perkara itu tidak berlaku, mereka sangat berpakat. Saya yakin majoriti ahli mereka yang didakwa seramai 1.07 juta tidak mengundi BN, sebaliknya DAP.

Sebelum ini saya ada menulis mengenai seorang pemimpin wanita ultra kiasu Kristian Evangelis yang berkahwin dengan lelaki India. Setelah mendapat anak, pasangan ini pergi ke Jabatan Pendaftaran Negara (JPN) bagi tujuan pendaftaran kelahiran. Peliknya dalam ruangan keturunan (bangsa) dia menulis ‘anak Malaysia’ iaitu bangsa yang tidak pernah wujud dalam kamus pendaftaran kelahiran JPN. Sudah tentu JPN menolak.

Perkara ini sengaja dirancang supaya menjadi kecoh dan heboh, agar JPN dipersalahkan. Muslihatnya, bagi mengelakkan dia menulis keturunan India iaitu keturunan suaminya. JPN dikutuk dan dituduh tidak patriotik menolak keturunan anak Malaysia atas alasan kita semua anak Malaysia. Liciknya ultra kiasu ini mengkambinghitamkan JPN bagi melunaskan cita-cita jahatnya.

Sebagai orang Cina yang sangat berpegang teguh kepada budaya bangsa seperti ultra kiasu, dia sepatutnya menulis keturunan India mengikut nasab suaminya. Tetapi ia tidak berlaku. Jika mengikut budaya Cina yang amat memuliakan nasab bapa, sepatutnya keturunan anak pasangan ini ditulis bangsa INDIA mengikut bapa. Tetapi keadaan tersebut tidak berlaku, dia menyalahkan JPN menulis keturunan CINA.

Di manakah semangat anak Malaysia yang pada awalnya mahu digunakan jika dia benar-benar meraikan kepelbagaian. Apatah lagi ultra kiasu selalu mendakwa ia parti berbilang kaum. Jika begitu, kenapa tidak meraikan bangsa India mengikut keturunan suaminya? Kenapa dalam kepala dia hanya ada Cina? Hinakah meletakkan keturunan bangsa India? Bukankah India juga dijadikan oleh Allah SWT? Siapa rasis? Apakah pemimpin sebegini boleh diharap memimpin negara?

Baik pulak saya, saya Cina, isteri saya Melayu, keturunan saya, saya letakkan Cina kepada anak saya. Kenapa? Sebab saya orang Cina. JPN memberi pilihan sama ada memilih bangsa ibu atau bapa. Siapa hipokrit sebenarnya? Beginilah liciknya mereka.

Pertama, memahami bangsa saya, mereka lebih mahukan anak lelaki daripada anak perempuan kerana anak lelaki akan memanjangkan nasab keturunan mengikut surname yang dibawa, berbanding anak perempuan. Anak perempuan akan berkahwin mengikut keturunan suaminya. Anak perempuan dianggap sebagai menghabiskan beras kerana akan menjadi milik orang lain atau keturunan lain.

Kedua, mengenali ultra kiasu sekian lama, mereka memandang rendah orang yang lebih gelap kulitnya. Mereka cuba mengelak untuk berjiran dengan orang sebegini. Mereka lebih selesa dengan kalangan yang lebih cerah seperti orang putih. Sebab itu, mereka lebih suka berhijrah ke negara kulit putih daripada kulit hitam.

Kehidupan mereka hari ini lebih orang putih daripada orang putih. Sebab itu MCA begitu marah apabila saya menegurkan soal pakaian seksi dan singkat. MCA menyerang saya dengan mengatakan saya ini sakit mental dan perlu meminta maaf kepada orang Cina. Siapa perempuan palsu ini? Kenapa saya perlu minta maaf. Hipokrit sungguh. Pergi telek dan belek pakaian budaya Cina sebenar.

Ketiga, ultra kiasu Kristian Evangelis jugalah yang setiap kali bulan puasa akan dibenarkan masuk ke surau dan masjid berbaju kurung dan bertudung menyampaikan bantuan kepada umat Islam yang berpuasa, bagi menunjukkan dia ‘sayang’ dan ‘menghormati’ bulan puasa. Cuba dekati hati budi mereka, apakah mereka rela berpakaian sedemikian saban kali ketika dewan bersidang misalnya. Jawabnya, tidak. Ultra kiasu lebih suka pakaian orang putih yang didakwa itu pakaian budaya mereka.

Malang sekali umat Islam mempertahankan ultra kiasu ini, hanya dengan bantuan RM2000, kopi, teh dan susu di bulan Ramadan dan memuji pula mereka dengan kata-kata “cantiknya amoi-amoi ini”. Murah sungguh hargai diri dan maruah kita.

Ternyata ultra kiasu ini cakap lain, buat lain. Peliknya, MCA dan akhbar the Star langsung tidak pernah langsung menyerang wanita ultra kiasu ini seperti dia menyerang saya, sedangkan saya juga ‘menyayangi’ Cina seperti yang ‘diperjuangkan’ MCA, DAP dan Gerakan. Bukan begitu MCA?

Wahai umatku, bangunlah, lihatlah kebobrokan ultra kiasu yang bersatu dalam terang dan senyap. Saya akan terus diserang dan diserang lagi. Tetapi saya jenis yang tidak menyerang jika tidak diserang. Tidak menyerang tanpa tentangan.

Saya akan terus dilabel lebih Melayu daripada Melayu supaya orang Cina membenci dan menganggap saya sebagai pengkhianat. Sehingga ada yang meludah dan menjegilkan mata bila bersua muka. Begitu juga ugutan bunuh. Tidak mustahil akan ditembak. Saya bertawakkal kepada Allah akan takdir ini.

https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=1043845049039911&id=797212753703143

Jangan rendahkan sikap Mahathir!

June 26, 2016



SUBKY LATIF | 25 Jun 2016.

KITA mungkin tidak setuju dengan banyak tindakan Dr. Mahathir semasa dia jadi Perdana Menteri dan kita juga boleh berbeza pandangan dengannya yang hendak menggantikan PM Najib sebagai Perdana Menteri tetapi mahu mengekalkan Umno sebagai sistem pemerintahan.

Sikapnya masa berkuasa dulu ada kelemahannya, tetapi sekarang dia menentang satu pemerintah yang paling tidak bertanggungjawab kepada semua kecuali hulubalang berjiwa Hang Tuah saja.

Dulu Mahathir orang atas. Dia tidak nampak masalah orang bawah. Sekarang dia rakyat yang boleh ke atas dan ke bawah. Dia dapat melihat orang atas sebagai mana orang atas itu dilihat oleh orang bawah.

Sebagai bekas Perdana Menteri dan bekas Presiden Umno dia dapat semua yang dikehendakinya. Jawatan-jawatan yang berelaun puluhan ribu. Kerana dia rasa rakyat tertindas dan negara berada dijurang kehancuran, maka dia sedia tinggalkan semua yang diberi kepadanya.

Apa yang dibuatnya sekarang sama seperti yang Tunku Abdul Rahman, sebagai bekas Perdana Menteri buat selepas tidak jadi Perdana Menteri dulu. Seolah-olah tiada yang baik yang Tun Razak dan Tun Hussein buat dulu. Tunku naik pentas PAS dalam PRK Pantai Merdeka.

Apa Tunku buat dulu adalah satu tindakan prorakyat yang mahukan keadilan. Sekalipun dulu Mahathir tidak peka tentang keadilan, itu adalah kelemahannya dulu. Sekarang dia peka tentang keadilan yang diabaikan. Jika kelemahannya dulu tidak dikomen terbuka oleh Tun Hussein sebagai bekas PM. Itu adalah kelemahan Tun Hussein.

Sekarang Mahathir peduli rakyat macam juga Tunku peduli rakyat. Apabila dia peduli rakyat dan negara, mungkin kita tidak suka dengan kaedah yang digunakannya dan apa dia nak jadi selepas itu, maka tidaklah wajar tindakannya itu diremahkan. Boleh dia tidak disokong tetapi jangan perleceh sikap dan tindakannya semata-mata kita geram padanya dulu.

Kelemahannya dulu kita masukkan dalam sejarah, tetapi tidak boleh dinafikan sikapnya pada masa negara diambang keruntuhan ini dibakul sampahkan saja.

Satu teguran dan tindakannya terhadap Najib lebih berkesan dari tindakan 500 biasa yang mengecam Najib. Berjaya atau tidak Najib digugurkan hal yang lain. Serangan Tunku terhadap Tun Razak, Tun Hussein dan Tun Mahathir dulupun tidak berjaya memenangkan PAS dalam PRK Pantai Merdeka. Tidak banyak juga yang Tunku dapat buat untuk menukar pimpinan masa itu.

Tetapi jangan kata Tunku buat kerja sia-sia! Maka jangan juga kata Mahathir buat kerja sia-sia sekarang.

Saya juga beranggapan menggantikan orang bukan menggantikan sistem seperti yang dipeloporinya sekarang. Tetapi keberanian, kesungguhannya untuk menggantikan kerajaan yang ranggi dan tidak peduli rakyat wajar dihargai.

Jika dia pedulikan dirinya saja sekarang, dia tidak buat kerja yang menghilangkan puluhan ribu elaun sebulan. Jika pedulikan keluarganya saja, dia tidak buat kerja yang menyebabkan anaknya terbuang dari Menteri Besar Kedah.

Dia tahu dengan kegiatan anti Najibnya itu dia berkemungkinan tidak dipusarakan di Makam Pahlawan Masjid Negara nanti. Apa yang dibuatnya adalah sekali ganda kesannya dari apa yang pembangkang dan pengkritik Najib dapat buat selama ini.

Tidak banyak kerugian bagi sekalian yang mengecam Najib, tetapi Mahathir rugi banyak. Selain dari hilang sebahagian pendapatan, dia dikecam dan dikutuk oleh Umno. Apa untungnya? Selain dari membela rakyat dan negara yang tertindas.

Boleh dia tidak disokong tetapi mensia-siakan tindakannya amat tidak patut. – HARAKAHDAILY 25/6/2016

Semasa

Hiburan

Sukan

 

© Copyright Kerabu Bersuara 2007 -2013 | Design by Kerabu Bersuara | Published by Kerabu Bersuara Group | Powered by Blogger.com.