News Update :

Politik

Kenyataan

Agama

Dunia

Menteri Besar Datuk Seri Mukhriz Mahathir mengumumkan meletakkan jawatannya serta merta

February 3, 2016



Menteri Besar Datuk Seri Mukhriz Mahathir mengumumkan meletakkan jawatannya serta merta

SEDIAKAN KEKUATAN SEMAMPUNYA – Presiden PAS



Oleh IZWAN ABDUL HALIM
izwan@harakah.net.my

PUCHONG: Jentera PAS mestilah membuat persediaan dengan segala kekuatan yang termampu agar layak meraih pertolongan Allah, demikian seru Presiden PAS, Dato’ Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang.

Tegasnya, selagi terdapat anggota yang menyembunyikan keupayaan dan tidak menyediakan kekuatan semampunya, maka tidak layak mendapat pertolongan Allah.

Beliau berkata demikian pada Liqa’ Fikri PAS Pusat di Stadium Tertutup MPSJ, Seri Kembangan, di sini 30 Januari lalu.

Tuan Guru merujuk kekuatan tenaga, harta dan wang ringgit serta seumpamanya yang disediakan mengikut kadar kemampuan pada diri dan tidak semesti menyamai kekuatan musuh.

Jelasnya, sekalipun musuh mempunyai kekuatan berlipat ganda, dengan pertolongan Allah akan tetap mampu dihadapi sepertimana PAS pernah menang di Terengganu, Kedah dan Perak, juga kekal di Kelantan dan Selangor, selain kerusi di beberapa negeri lain.

“Sebaik-baik bersahabat empat orang, sebaik-baik pasukan 400 orang, sebaik-baik tentera 4,000 orang dan orang Islam tidak boleh dikalahkan sekiranya jumlah mereka 12,000 orang dengan sebab jumlah itu. Ini hadis Nabi.

“Dengan makna kalau jumlah pasukan orang Islam 12,000 kalau kalah juga, bukan dengan sebab jumlah, (tapi) dengan sebab ada kesilapan. Kesilapan rohani, kesilapan jasmani, tak cukup syarat-syarat kemenangan. Ini kita kena sedar.

“Dalam konteks pilihan raya ialah tentera pilihan raya, jentera pilihan raya. Campur semua jumlah 12,000 (anggota); jentera kempennya, jentera posternya, jentera penerangan, jentera lainnya. Saya rasa lebih daripada 12 ribu.

“Ahli PAS sekarang ini sejuta lebih, tak kan tak boleh nak cari 12,000 yang betul-betul berkualiti tinggi yang Nabi sebut ini? Kalau ada 12,000 yang kualitinya sangat tinggi, boleh mencapai kemenangan, dengan izin Allah,” ujarnya melontar renungan.

Dalam melaksanakan gerakan katanya, pelaksanaan PAS adalah secara ‘muassir’ yakni kontemporari mengikut konsep jihad dan dakwah dengan wajib mendahulukan ‘muwajahah silmiyyah’ dan perdamaian.

Terang Tuan Guru, pemilihan konsep demokrasi banyak dipengaruhi oleh fekah siasah Islamiyah di mana perkembangan terkini menunjukkan pemilihan cara lain akan menjadikan masalah dalaman umat lebih parah, selain memberi peluang kepada musuh dan penjajah datang semula dengan cara lebih memudaratkan.

Malah katanya, dalam masyarakat majmuk, lapangan dakwah lebih luas untuk mengajak bukan Islam kepada Islam atau menerima pemerintahan Islam dan meninggalkan atau menggantikan ideologi yang bukan daripada agama, adat dan bangsa mereka, serta mengajak umat Islam supaya kembali kepada Islam dengan ilmu.

“Wajib bersikap positif, mengadakan hubungan dengan semua pihak, secara damai dengan sifat benar, amanah, tabligh dan fatonah. Ini sifat wajib bagi Rasul, sifat wajib bagi kumpulan Islam. Kalau kita tak benar, contoh berjanji orang nak beri ceramah, tetapi tak bagi ceramah, tak ada keuzuran apa-apa, ini cari pasal.

“Itu benar amalan kita. Itu contohlah. Jadi wakil rakyat lagi banyak cabaran dia, banyak. Jangan bohong dengan rakyat. Dia marah, biar dia marah, tak apa cakap betul, dia nak marah, marahlah. Tetapi jangan bohong dengan rakyat, jangan, tak boleh.

“Tegas, jangan takut. Insya-Allah, lama kelamaan kita akan dapat melaksanakan dengan baik. Kalau ajar dengan bohong, jawabnya akan rebah di tengah jalan. Amanah, amanah sungguhlah, bukan nama dia amanah. Amanah ini ialah melaksanakan perintah Allah. Melaksanakan tanggungjawab dan kewajipan.

“Menjadi orang yang amanah, tidak khianat. Menyampaikan, tabligh dan fatonah, kebijaksanaan dengan ilmu dan akal kita. Mencontohi sifat yang wajib bagi para Rasul,” ujarnya menyenaraikan sifat perlu dimiliki ahli PAS.

Tuan Guru juga menerangkan iktibar dari Parti Istiqlal iaitu parti Islam di Maghribi pimpinan Almarhum Syeikh Allal El-Fassi di mana selepas kematiannya telah berubah pendekatan kepada sekular kerana inginkan sokongan yang ramai dan mudah, namun akhirnya tersingkir dari arena masyarakat Islam di negara itu.

Malah di Malaysia katanya, ada parti yang mengaku Islam tetapi ditubuhkan atas dasar protes, bukan atas islah dan tajdid.

“PAS ditubuhkan oleh ulama-ulama kita tahun 1951 pada masa tak ada parti lain yang memperjuangkan Islam. Islam dalam keadaan dagang, payah orang nak ikut perjuangan Islam ini, masa itulah ditubuhkan PAS.

“Ada orang dia tubuh parti, kemudian kerana lambat sangat, dia buat parti nak cepat menang. Lambat juga akhirnya rebah tengah jalan. Ada orang kerana tak puas hati dengan kesilapan-kesilapan. Ada kesilapan yang betul, tapi tak boleh buat jemaah lain, tak boleh.

“Selagi parti ini tak ubah dasar, lalu dia buat parti lain. Tak perlulah sebut nama parti-parti ini, jadi gemulah dah, orang Pantai Timur kata jadi gemulah. Dengan sebab itu, jangan kita buat pasal memisahkan diri daripada kumpulan, tidak boleh.

“Mesti mengikuti jemaah yang ditubuhkan di atas islah dan tajdid. Wajib beristiqamah, menjadi syarat mendapat pertolongan Allah dan kepercayaan manusia,” serunya.

Senarai 16 orang dilarang berceramah di Johor

February 2, 2016






Semoga ada jalan penyelesaian.

Kenyataan Media ADUN-ADUN Pembangkang Kedah




HENTIKAN SEGERA KRISIS, UTAMAKAN KEPENTINGAN RAKYAT

1. Kami ingin mengucapkan setinggi-tinggi junjungan kasih ke atas Jemaah Pemangku Sultan Kedah yang turut menjemput semua ADUN dari parti pembangkang bagi mendapatkan pandangan berhubung kemelut yang berlaku di negeri Kedah sekarang. Tindakan yang diambil oleh pihak Istana ini adalah merupakan satu langkah terpuji, menghormati prinsip demokrasi serta hak-hak rakyat.

2. Semua ADUN Pembangkang Kedah mengambil sikap bersama; membantah sekeras-kerasnya tindakan sebahagian pemimpin BN negeri ini yang cuba menurunkan Dato’ Seri Mukhriz Mahathir dari kedudukannya selaku Menteri Besar melalui cara yang tidak bersusila. Lebih mendukacitakan, tindakan tidak beradab tersebut dibuat sewaktu negeri ini sedang dalam tempoh meraikan Hari Keputeraan KDYMM Tuanku Sultan Kedah.

3. Jika Dato’ Seri Mukhriz dinaikkan melalui laluan demokrasi maka proses menurunkannya juga mestilah dibuat mengikut amalan demokrasi, tidak gopoh, berperaturan serta menghormati kehendak rakyat. Tidak wajar hanya kerana mahu memenuhi kehendak politik individu tertentu maka semua pihak disusahkan; termasuk rakyat dan pihak istana.

4. Bagi kami, pada ketika ini, tindakan menukar Menteri Besar Kedah tidak menjadi keutamaan berbanding dengan keperluan menukar Perdana Menteri Malaysia yang telah banyak menyusahkan rakyat.

5. Kami menggesa agar masalah kepimpinan utama Kerajaan Kedah ini diselesaikan dengan segera, kerana krisis yang berlarutan akan membantutkan urusan pentadbiran negeri yang membawa kesan buruk terhadap rakyat. Jika kemelut menghadapi jalan buntu, maka pilihan terbaik ialah penyelesaian mengikut amalan demokrasi menerusi suara rakyat melalui penentuan di Dewan Undangan Negeri.

Sekian, terima kasih.

ADUN2 Pembangkang Kedah
Bertarikh: 2 Februari 2016

Kedai Makan Cina Tidak Diganggu Di P. Pinang?



Kami mendapat maklumat dan beberapa keping gambar, dalam minggu kerap kes merobohkan gerai makan milik orang islam melayu.

Bukan perkauman nak diperbesarkan tetapi kalau tengok kedai tepi jalan milik oramg cina tidak pula menghadapi masalah di sana. Kita boleh tengok sendiri.

Kenapa jadi macam tu? Kami sekadar bartanya saja.

SIAPA KELIRUKAN RAKYAT KEDAH?



APABILA seorang rakan wartawan menghubungi saya pada Jumaat lalu memaklumkan bahawa usaha menggantikan Da­tuk Seri Mukhriz Tun Mahathir sebagai Menteri Besar (MB) Kedah tidak akan berjalan semudah yang disangka, penulis hanya menganggap itu sekadar khabar angin.

Apatah lagi pandangan penulis seharusnya tidak ada masalah memandangkan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak telah mengemukakan nama pengganti Mukhriz kepada Yang di-Pertuan Agong yang juga Sultan Kedah dan Jemaah Pemangku Sultan Kedah. Secara dasarnya ia hanya menunggu pengumuman sahaja.

Bagaimanapun, konflik yang diharapkan selesai itu dijangka berterusan apabila Mukhriz terus menunjukkan penentangan dan kedudukan beliau hanya akan diketahui secara muktamad apabila selesai majlis menghadap Ahli Dewan Undangan Negeri Barisan Nasional (BN) bersama-sama Ahli Jemaah Pemangku Sultan Kedah di Wisma Darul Aman, Alor Setar hari ini.

Difahamkan majlis menghadap itu mungkin ada kaitan dengan surat akuan sumpah ditandatangani oleh 19 ADUN BN yang menyokong Mukhriz diganti. Ahli-ahli Jemaah ingin mendapatkan kepastian apakah ia dilakukan secara sukarela atau di bawah tekanan.

Bagaimanapun, pelbagai pihak tetap mengharapkan kemelut yang berlaku diselesaikan segera bagi membolehkan suasana politik di Kedah kembali tenang. Bagi penulis sama ada suasana seumpama itu boleh wujud atau tidak, ia bukan sahaja bergantung kepada siapa yang menjadi MB tetapi sejauh mana semua pihak khususnya dalam UMNO secara tulus ikhlas mahu menamatkan persengketaan.

Dari segi rakyat, penulis percaya walaupun ada antara mereka kecewa atau sedih dengan suasana politik Kedah tetapi ia tidak sampai mereka membenci UMNO dan BN. Tetapi pendirian mereka boleh berubah jika di dalam UMNO sendiri ada kelompok-kelompok yang bersedia menjadi ‘gunting dalam lipatan’ dan ‘musuh dalam selimut’.

Penulis diberitahu bagaimana ‘sudah ada amaran’ diberikan bahawa pengganti Mukhriz akan di­serang habis-habisan melalui media sosial dan blog-blog. Ia akan dilakukan oleh kelompok yang kononnya berjuang demi UMNO dan BN.

Kalau betul mereka berjuang demi UMNO dan BN, kesetiaan mereka bukan kepada mana-mana pemimpin atau pemimpin yang mengisi ‘tembolok’ mereka sahaja tetapi kepada parti.

Sebenarnya, penulis tidak berasa hairan jika serangan ‘duri dalam daging’ itu berlaku. Sepanjang krisis politik di Kedah berlaku sejak 20 Januari lalu, penulis sudah melihat ‘kegilaan’ dan ‘kejahilan’ puak-puak berkenaan.

Mereka seolah-olah sanggup me­lakukan apa sahaja termasuk menggunakan nama Istana sekalipun bagi menimbulkan kekeliruan kepada rakyat. Pelbagai dakyah mereka hasilkan melalui media-media sosial sehingga rakyat menjadi bercelaru apa sebenarnya berlaku.

Sementara penulis menghormati kesetiaan mereka kepada seseorang pemimpin tetapi dalam masa yang sama ‘kejahilan’ mereka berhadapan krisis dalaman boleh menjejaskan UMNO dan BN.

Dan keadaan menjadi bertambah bercelaru, apabila sebuah jabatan kerajaan membuat kajian mengenai sokongan rakyat Kedah kepada Mukhriz. Hasil kajian itu akhirnya bocor kepada media termasuklah gambar ‘ketua jabatan yang rajin’ tersebut.

Mungkin jabatan itu ingin menunjukkan kesetiaan tidak berbelah bahagi mereka kepada kepemimpinan kerajaan negeri tetapi persoalannya wajarkah tindakan tersebut? Konflik yang berlaku melibatkan seorang ketua kerajaan negeri yang kedudukannya ditentukan oleh Perdana Menteri, jabatan kerajaan yang membuat kajian itu pula ada salah satu agensi Persekutuan yang kementeriannya dipimpin oleh seorang menteri yang dilantik oleh Perdana Menteri.

Oleh itu, tidakkah tindakan membuat kajian tersebut akan menimbulkan kekeliruan dalam kalangan rak­yat atau bak kata orang Kedah, “awat yang haru sangat ni’’ sekali gus memberi imej tidak baik kepada kerajaan.

Kalau benar mahu membantu kerajaan, kajian seumpama itu perlu dilakukan pada hari pertama Mukhriz menjadi MB dan dijalankan secara konsisten sekurang-kurangnya enam bulan sekali, bukan ketika Mukhriz telah ‘menerima isyarat’ untuk mengosongkan pejabat MB.

Justeru hentikanlah perbuatan mengelirukan rakyat Kedah. Penggantian MB bukanlah sesuatu yang aneh, apatah lagi di negeri itu yang sudah pernah menempuhnya sebanyak enam kali sebelum ini sejak 1985.

Pergolakan politik dalam sesebuah negeri adalah perkara biasa. Ia bukan sahaja berlaku dalam UMNO, malah Pas dan PKR pun tidak terlepas menghadapi suasana ini.

Masihkah kita ingat bagaimana ‘Langkah Kajang’ diatur. Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim digantikan dengan Datuk Seri Mohammad Azmin Ali. Ketika itu Abdul Khalid masih mendapat sokongan majoriti Exco dan ADUN tetapi beliau tetap disingkirkan dan jangan lupa ketika Tun Dr. Mahathir Mohamad menggantikan Tan Sri Osman Aroff sebagai Menteri Besar Kedah pada 1996, seramai 22 ADUN menyokong Osman.

Tetapi sama ada suka atau tidak, realitinya hak melantik seseorang MB itu adalah kuasa mutlak Perdana Menteri atau mana-mana Presiden parti selepas mendapat perkenan Istana.

Justeru tidak perlu hendak mengelirukan rakyat Kedah dengan menganggap penggantian Mukhriz seolah-olah ‘satu dosa besar’ dan ‘satu penganiayaan’. Penulis yakin Mukhriz pun memahami setakat mana keupayaan beliau untuk ‘melawan kembali’.

Apa yang penting rakyat Kedah tidak harus dikelirukan atau berada dalam keadaan bercelaru. Puak-puak dalam UMNO yang masih belum dapat menerima hakikat Mukhriz hendak diganti perlu banyak-banyak ingatkan Allah SWT kerana sesungguhnya sebaik manapun perancangan manusia, perancangan Allah adalah lebih tepat.

Pemimpin-pemimpin UMNO Kedah perlu kembali bersatu supaya rakyat tidak keliru. Bak kata Mukhriz dalam satu wawancara dengan Mingguan Malaysia, “Krisis dalaman kalau terus berlaku ia adalah pengkhianatan kepada parti dan amanah yang diberikan oleh rakyat’’.

Diharapkan bukan sahaja pihak-pihak lain, Mukhriz juga harus mengotakan kata-kata itu kerana beliau pasti memahami bagaimana krisis di Kedah boleh diselesaikan.

Zulkiflee Bakar
Utusan

Tun Mahathir Sudah Nyanyok?

January 30, 2016



Bekas Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad mengatakan bahawa sesiapa saja yang menegur Perdana Menteri, Dato’ Seri Najib Tun Razak akan dibuang dari kepimpinan kerajaan. Katanya kepada Malaysiakini, itu permainan politik Najib.

Satu kenyataan yang ringkas dan menarik. Cukup untuk menggambarkan kepada negara kononnya Najib itu ‘zalim’ dan ‘kejam’. Cukup untuk memburukkan imej Perdana Menteri dan Presiden UMNO itu di mata rakyat.

Terlintas di fikiran penulis, sepanjang Tun M berkuasa selama 22 tahun, pernah atau tidak beliau menukar mana-mana pemimpin yang tidak sehaluan dengannya dari kepimpinan kerajaan?

Jawapan penulis, ‘tidak pernah’. Penulis percaya, Tun M ‘tidak pernah’ buang, tukar atau jatuhkan walau seorang pun pemimpin UMNO atau BN yang menegur beliau selama berkuasa di negara kita. Itu ‘benar’, sangat-sangat ‘benar’.

Kerana itulah ramai pemimpin UMNO dan BN di bawah kepimpinannya dahulu bersikap sangat ‘berani’ untuk menegur Tun M ketika memegang jawatan nombor satu negara. Boleh dikatakan hampir setiap minggu Tun M ‘ditegur’, ‘dimarah’, ‘dipertikai’ dan ‘diserang’ selama 22 tahun.

‘Telus’ dan ‘baiknya hati’ Tun M, beliau ‘tidak’ tukar, buang atau ‘cantas’ seorang pun dari kalangan mereka yang menegur beliau ketika itu, bukan? Begitulah ‘suci’nya hati Tun M, bapa kepada Dato’ Seri Mukhriz Mahathir.

Ketika menjadi Presiden UMNO pun dulu, beliau ‘tidak pernah’ buang atau pecat sesiapa pun dari UMNO. Kerana itulah semua perwakilan, pemimpin dan ahli akar umbi parti itu riuh rendah menegur beliau dulu. ‘Tiada’ seorang pun diambil tindakan disiplin terhadap mereka. Malah ada yang ‘dipeluk cium’ dan ‘diangkat dijulang’ ke peringkat ‘tertinggi’ karier politiknya.

Tidak perlulah penulis senaraikan nama-nama pemimpin UMNO dan kerajaan dulu yang ‘tidak pernah diambil tindakan’ terhadap mereka. Dari pemimpin atasan hinggalah ke akar umbi, semua pernah merasa seorang sedikit ‘kebaikan hati’ Tun M. Pendek cerita, ada yang sampai meninggal dunia pun masih ‘sayang sangat’ pada Tun M atas tindakan ‘baik hatinya’ itu.

Penulis teringat pada kata-kata Tun M sebelum ini yang mengaku akan buang pemimpin yang tidak sehaluan dengan beliau. Apakah Mukhriz sehaluan dengan Najib? Dipertikai soal RM2.6 bilion secara terbuka, padahal boleh ditanya di dalam mesyuarat MT.

Bila didedahkan kebenaran dan disahkan kerajaan Arab Saudi, tidak dapat terima pula kebenaran itu? Jika dapat terima hakikat, apakah beliau sudah meminta maaf secara terbuka setelah menjejaskan kreadibiliti Presiden parti?

Jadi Mukhriz ‘sehaluan’ dengan Najib dan tidak perlu ‘direhatkan’? Apa Tun M lupa pada ayat sendiri? Atau memang kini Tun M sendiri tergolong dari kalangan ‘Melayu Mudah Lupa’? Cukup-cukuplah menjahanamkan imej sendiri.

Sumber:http://www.mykmu.net/2016/01/mahathir-tidak-pernah-buang-gugur-sesiapa-pun-sepanjang-22-tahun/

Selepas Undian, TG Haji Hadi Pulang Awal Sebab Tak Sihat.

January 27, 2016



Oleh: Syed Ahmad Fadhli

Sekilas Info Pengundian di Parlimen

1. Tidak ada jadual waktu yang tepat bilakah ia akan berlangsung kerana ia hanya boleh dibuat setelah perbahasan dan penggulungan selesai., ada masa cepat, ada masanya lambat.

Contohnya: pengundian TPPA hari ini dibuat pada waktu Maghrib

2. Kaedah Pengundian ada dua iaitu:

a) suara majoriti- kaedah ini termudah dan paling kerap digunakan. Speaker hanya perlu bertanya samada usul disetujukan atau tidak, kemudian Ahli Dewan menjawabnya beramai-ramai dengan menyebut SETUJU atau TIDAK.

Namun, keputusan dibuat bukan bergantung kepada nyaring/kuat bunyi suara jawapan yang diberikan tetapi merujuk kepada jumlah pihak yang mempunyai majoriti dalam dewan.

b) belah bahagian- undi direkod satu persatu secara bertulis melalui Ketua Blok tempat duduk yang membuat catatan samada Setuju, Tidak Setuju, atau Berkecuali (tidak mengundi).

3. Undi tidak rahsia kerana tidak ada kertas undi yang perlu diisi oleh setiap orang secara bersendiri sepertimana dalam Pilihanraya Umum.

Rekod pengundian setiap Ahli Dewan dibuat oleh Ketua Blok, dengan menandakan pada kertas senarai nama yang dipegang olehnya.

Dalam keadaan normal, Ahli Dewan akan mengundi mengikut keputusan parti melalui arahan Ketua Whip Parti masing-masing.
Pihak parti pemerintah sentiasa menang kerana mereka adalah Kerajaan yang mempunyai majoriti melainkan ada Ahli Parlimen Kerajaan yang berani untuk menentang arus dengan mengundi sepertimana Pembangkang.

Adakalanya, Usul Kerajaan juga diluluskan sebulat suara apabila Pembangkang sedia mengenepikan perbezaa untuk bersama menyokong Kerajaan dalam isu yang berkaitan, contohnya isu kemanusiaan di Palestin, menentang ISIS, dan tragedi serangan terhadap Kapal Terbang MH 17.

Keterangan Gambar:

Ahli Parlimen Marang, YB Dato' Seri Tuan Guru Haji Abdul Hadi Awang bergerak keluar setelah beliau selesai mengundi menolak TPPA.

Beliau memaklumkan perlu bertolak pulang dan tidak sempat mendengar keputusan pengundian oleh Speaker kerana kurang sihat.

Ustaz Khalil yang turut berada di situ ketika itu bergerak mengiringi Tuan Guru pulang.

Ketika beliau berbahas semalam pun, saya dapat lihat Tuan Guru agak keletihan dengan nada suara beliau yang agak perlahan.

Walau bermacam perli, cacian, kutukan dan tuduhan yang dilemparkan terhadap beliau, namun tidaklah sesekali ia melemahkan semangat beliau untuk meneruskan perjuangan menegakkan kebenaran.

Semoga Tuan Guru terus diberikan kekuatan memimpin kami...

PERGIMU SUKAR DICARI GANTI




(Ustaz Haji Ahmad Dusuki Abd Rani)

Apa yang saya lihat sendiri, cara hidup al-Marhum Tok Guru Nik Abdul Aziz betul-betul mengikuti sunnah Rasulullah S.A.W. Lebih-lebih lagi perkara yang melibatkan hubungan dengan ibunya, Aminah binti Majid. Setiap kali pulang daripada kuliah atau ceramah, Tok Guru pasti akan melihat ibunya terlebih dahulu sebelum dia berjumpa dengan orang-orang lain. Pintu bilik ibunya akan dibuka bagi memastikan ibu berada dalam keadaaan sihat dan selamat.

Pernah sekali, selepas Tok Guru menang pilihan raya dan dilantik sebagai Menteri Besar, ibunya tidak mahu duduk di rumahnya. Sewaktu ibunya sedang mengemas barang, Tok Guru bertanya kepada ibunya, 'Buat pa mek mengemas barang?' Ibunya menjawab 'Mek nak duk di Pahang, nak balik kampung.' Lalu Tok Guru bertanya kembali 'Kenapa mek nak balik kampung pulak' Ibunya menjawab 'Zid (Tok Guru) dah jadi menteri besar, Zid akan duduk di rumah Menteri Besar.'

Setelah dia mendengar jawapan daripda ibunya itu, Tok Guru terus menitiskan air mata. Beliau memberitahu kepada ibunya bahawa dia tidak akan duduk di rumah menteri besar, sebaliknya akan terus tinggal di rumah ini.

Mendengar jawapan tersebut. ibunya terus tidak jadi pindah dan terus menginap bersama Tok Guru. Kejadian ini berlaku pada tahun 1990. Ibu Tok Guru antara orang yang rajin membaca al-Quran. Dia sempat khatam al-Quran tiga hari sekali di penghujung usianya.

Satu lagi perkara yang saya cukup kagumi pada diri Tok Guru ialah, beliau adalah seorang dermawan. Masuk sahaja satu Ramadhan, maka ramailah yang datang meminta bantuan darinya. Tidak ada seorang pun dalam kalangan orang yang meminta bantuan itu pulang dengan tangan kosong. Pasti akan membawa sesuatu walaupun sekadar menerima dalam jumlah yang sedikit.

Banyak kenangan saya bersama Tok Guru. Paling saya ingat adalah ketika mana bermusafir bersama beliau dari pahang sehingga ke Kelantan, kenangan ketika pergi ke setiap kuliah dan ceramahnya serta banyak lagi. Apa yang paling seronok dalam hidup saya, apabila dapat duduk bersama dengan beliau di dalam kenderaan. Saya melihat beliau adalah seorang yang sangat merendah diri. Di dalam kenderaan beliau tidak banyak bercakap. Sebaliknya membasahi lidah dengan zikrullah sepanjang masa, membaca al-Quran dan adakalanya dia mendengar kuliah dari ceramahnya yang dipasang di dalam kereta.
Tok Guru adalah seorang yang lembut dalam ketegasan. Dia akan pastikan anak-anaknya dengar kuliah subuh. Dia akan marah kalau anak-anaknya tidak turun menunaikan solat subuh berjemaah. Inilah cara didikan yang berkesan. Sehingga hari ini saya masih lagi mempraktikkannya disebabkan asuhan yang telah diberikan. Terima Kasih Tok Guru atas nasihat dan bimbingan ini.

"Tiba hari minggu sahaja, Tok Guru akan memanggil saya pergi ke pasar untuk menemani isterinya (Datin Tuan Sabariah). Tok Guru akan tunggu di dalam kereta. Ini kerana, kalau Tok Guru yang pergi ke pasar, dia akan dapat banyak barang secara percuma kerana semua mengenali dan menghormatinya. Oleh sebab itu, Tok Guru suruh isterinya pergi ke pasar dan saya menemani untuk mengangkat barang. Waktu itu saya dalam lingkungan umur 12 tahun."

(TAHNIAH)Akim & The Majistret Juarai AJL30 Menerusi Lagu Potret

January 25, 2016




Written by AbangNara | January 25th, 2016

Sebentar tadi telah pun berlangsung Anugerah Juara Lagu ke 30 (AJL30). Mungkin atas faktor usia yang semakin meningkat, Abang Nara rasakan AJL30 dah makin tak best. Gegar Vaganza lagi layan. Namun lain orang lain citarasa. Pasti ada yang gembira dan excited melihat persembahan para finalist AJL30.

Berikut adalah keputusan akhir AJL30. Kemenangan Akim & The Majistret pastinya tidak akan menimbulkan sebarang kontroversi. Sememangnya lagu tersebut power dan awesome. Tahniah!!!

JUARA: Akim & The Majistret (Potret)
NAIB JUARA: Faizal Tahir (Assalamualaikum)
TEMPAT KETIGA: Caliph Buskers (Hanya Namamu)
VOKAL TERBAIK: Dayang Nurfaizah (Tak Akan Menyerah)
PERSEMBAHAN TERBAIK: Akim & The Majistret (Potret)

Tahniah diucapkan kepada semua pemenang. Semoga kemenangan ini akan menjadi pembakar semangat untuk penggiat industri muzik terus mencipta karya yang awesome. Apa pendapat anda? Adakah anda berpuas hati dengan keputusan AJL30 ini?

Semasa

Hiburan

Sukan

 

© Copyright Kerabu Bersuara 2007 -2013 | Design by Kerabu Bersuara | Published by Kerabu Bersuara Group | Powered by Blogger.com.