DAP - Babi - Setiakawan : Hanya Retorik Kepartian

OLEH : PEMBELA

Kebelakangan binatang bernama Babi ataupun khinzir cukup mempengaruhi kehidupan manusia. Bukan sahaja tentang isu kesihatan, makanan, ekonomi, sebaliknya dalam juga politik. Belum habis pihak pemerintah seluruh dunia berperang dengan wabak HINI yang berpunca dari babi kerana dibimbangi meragut nyawa manusia, kini timbul pula isu DAP umum keluar Pakatan Rakyat di Kedah kerana hal berkaitan babi.

Memetik laporan sebuah media online (1 Julai), DAP Kedah memutuskan untuk keluar dari gabungan Pakatan Rakyat negeri itu kerana membantah tindakan kerajaan negeri merobohkan satu-satunya pusat penyembelihan babi di Alor Star.




Sebelumnya, Pengerusi DAP Kedah/Perlis, Thomas Su dan penyokongnya cuba menghalang operasi merobohkan pusat penyembelihan babi tersebut tetapi tidak berjaya. Atas rasa kecewanya itu, mendorong Pengerusi DAP Kedah/Perlis memanggil satu mesyuarat tergempar untuk membincangkan insiden tersebut, sekaligus mengumumkan keputusan DAP Kedah/Perlis untuk keluar dari Pakatan Rakyat di Kedah.

Nampaknya, binatang babi ini cukup berpengaruh dalam persekitaran kehidupan manusia, kerananya sebuah gabungan/ikatan parti-parti politik dalam PR boleh berpisah. Harapan rakyat hendak melihat part-parti dalam PR semakin teguh, utuh dan bersefahaman, sekaligus sebagai pengganti kepada Umno/Bn nampaknya mula terjejas dan goyah.

Tahun lalu, isu babi telah menggegarkan kerajaan Pakatan Rakyat di Selangor, kemudian diikuti Kedah. Setelah pemerintah menangani dengan bijaksana, isu babi tersebut berkubur, walaupun secara pastinya ramai yang tidak tahu sejauh mana kesudahan isu tersebut memberi kebaikan kepada rakyat. Pastinya babi menjadi isu dan bahan polimek berpolitik ketika itu. Gamat dan gawat seluruh negara, bincang tentang babi.

Kini, setelah 15 bulan kerajaan Pakatan Rakyat Kedah dibentuk atas sefahaman PAS/PKR dan DAP, ia telah berpecah hanya kerana binatang bernama babi tersebut. Wajar ataupun tidak, tindakan DAP ataupun pihak yang terlibat tersebut perlu dikaji dan diteliti dengan sebaik-baiknya. Ia perlu di lihat dalam pelbagi perspektif.

Walaupun penulis tidak mendapat gambaran keseluruhan dan tepat tentang isu babi dan DAP Kedah/Perlis, namun tidak menjadi kesalahan jika turut sama memberi komentar dari kaca mata seorang aktivis PAS dan Pakatan Rakyat.

Bagi penulis, tindakan Pengerusi DAP Kedah/Perlis bertindak keluar gabungan kerajaan Pakatan Rakyat Kedah tersebut tidak salah, jika ia dilihat dari segi kepentingan politik DAP ataupun Pengerusi DAP Kedah/Perlis tersebut. Sebaliknya ia menjadi salah sekiranya Pakatan Rakyat di Kedah merasakan bahawa DAP adalah sebahagian ataupun komponen dari gabungan PR tersebut.

Soalnya adakah DAP Kedah itu komponen dalam Pakatan Rakyat Kedah ?

Jika ia adalah komponen Pakatan Rakyat Kedah, barulah kita boleh katakana salah tindakan Pengerusi DAP Kedah/Perlis tersebut. Kerana tindakannya memberi kesan secara langsung maupun tidak langsung dalam hubungan parti-parti dalam PR dan kerajaan Pakatan Rakyat di Kedah ketika ini. Sekurang-kurangnya kesan segera yang dirasai di peringkat kerajaan Pakatan Rakyat ialah hilangnya satu kerusi dalam Dun Kedah. Ia sekaligus menipiskan lagi majoriti kerajaan Pakatan Rakyat di Kedah.

Penulis ingin menarik perhatian kepada dua perkara, iaitu, pertamanya tentang peranan dan pengaruh binatang babi dalam politik Malaysia. Dalam kontek politik, di Malaysia yang bermasyarakat majmuk, apa saja yang berkaitan dengan babi merupakan bahan politik yang cukup sensasi dan berkesan. Oleh itu, jika tidak diuruskan secara bijaksana dan berteraskan kepada prinsip serta undang-undang, isu babi ini akan memberi kesan kepada pihak terlibat.

Keduanya, kita boleh menilai sikap DAP dalam gabungan dan setiakawan dalam Pakatan Rakyat.

Bagi saya yang mengikuti perkembangan politik baru Malaysia pasca PRU 12, sesungguhnya hubungan parti-parti dalam Pakatan Rakyat tidaklah sehebat Umno/Bn. Ini perlu diakui oleh kita semua. Gabungan kita hanya berteraskan kepada ciptaan naluri kepalsuan yang mengaumkan slogan ‘SETIAKAWAN’. Di atas setiakawan inilah kita (PAS/PKR/DAP) melahirkan kumpulan politik yang dinamakan Pakatan Rakyat. Di mana akhir membentuk kerajaan atas nama Pakatan Rakyat yang berkonsepkan perkongsian kuasa. Maka lahirlah kerajaan Pakatan Rakyat di Selangor hasil campuran (PAS/PKR/DAP), di Perak (PAS/DAP/PKR) dan di Pulau Pinang (DAP/PKR) serta Kedah (PAS/PKR).

Semua tahu bahawa Pakatan Rakyat tidak memiliki asas yang satu ataupun matlamat yang sama kecuali dalam hal-hal yang melibatkan kepentingan bersama dan bersatu melawan musuh politik Umno/Bn. Maksudnya, tidur satu bantal, mimpi lain-lain. Lebih malangnya ialah ahli politik mewakili parti-parti tersebut tidak memiliki idelisme perjuangan. Terjadilah seperti mana yang kita lihat di Perak, Adun DAP dan PKR keluar parti, umum sebagai Aun Bebas, maka jatuhlah kerajaan Pakatan Rakyat Perak.

Bagi saya, tindakan Pengerusi DAP Kedah/Perlis umumkan keluar Pakatan Rakyat di Kedah, bahkan di Malaysia bukan suatu hal yang mengejutkan kerana ia sememangnya perangai DAP. Cuma susah nak tentukan masa dan ketika saja. Cubalah kita ingat, di mana DAP pernah tinggal Barisan Alternatif (BA) yang diasaskan oleh Al-Marhum Ustaz Fadzil Mohd Noor tahun 1999. Mereka keluar BA ketika menghadapi PRU 2004. Sebab mereka tinggalkan BA (PAS /ADIL) kerana kepentingan politik kepartian mereka. Mereka anggap kekalahan teruk DAP tahun 1999 kerana PAS yang melaungkan slogan Negara Islam. DAP tidak mahu Negara Islam. Ramai pemimpin mereka fobio dan curiga dengan Negara Islam. Semua kita tahu. Sebalinya PRU 2008, DAP bergabung balik dengan PAS/PKR kerana strategi Pilahanraya iaitu menjayakan misi ‘satu lawan satu’.

Sesungguhnya, tindakan Pengerusi DAP tinggalkan Pakatan Rakyat di Kedah adalah manifestasi dari sikap pentingkan politik kepartian dan menzahirkan sikap mereka yang tidak akan ‘bersetiakawan’ dalam berpolitik. Saya nak tunggu dan lihat apakah komen dan tindakan pemimpin utama DAP dalam isu ini. Adakah kerajaan Pakatan Rakyat Kedah yang dipimpin oleh YAB Dato Seri Ustaz Azizan Hj Abdul Razak dipersalahkan dalam isu babi ini ataupun Pengerusi DAP Kedah/Perlis dikenakan tindakan disiplin kerana tidak lagi setiakawan.

Kalau dalam isu Kerajaan Perpaduan, pemimpin DAP lantang bercakap dan menegur pimpinan PAS (Tuan Guru Hj Abdul Hadi Awang), maka dalam isu babi di Kedah ini yang mendorong Pengerusi DAP Kedah/Perlis keluar Pakatan Rakyat pula bagaimana.

Bagi saya, DAP bukanlah rakan politik dalam Pakatan Rakyat yang terbaik dan perlu kita percayai sepenuhnya hati. Kita jangan ‘silau’ dengan DAP , apatha lagi nak menganjak mereka bersetuju melaksanakan cita-cita perjuangan Islam yang di bawa oleh PAS.

No comments

Powered by Blogger.