Misteri Kematian Teoh - Apa Kata Akhbar Cina

Nanyang Siang Pau

Laporan muka depan Nanyang Siang Pau dibubuh dengan tajuk kecil "Siasatan Peruntukan Negeri diakhiri Kematian". Analisis segera yang dipapar di muka surat depan, mengaku bahawa sebarang kesimpulan sebelum hasil siasatan diumumkan adalah tidak wajar.

Walau bagaimanapun, analisis ini berpendirian bahawa SPRM perlu bertanggungjawab terhadap keselamatan Teoh, memandangkan Teoh ditahan oleh pihak SPRM. Malah, analisis ini menganggap Indeks Petunjuk Prestasi (KPI) diperkenalkan untuk memantapkan sistem "soal-tanggungjawab", maka pengawai atasan SPRM yang gagal menjalankan tugas dengan baik wajar meletak jawatan untuk menunjukkan sikap kebertanggungjawaban.

Malah, analisa ini menganggap rekod prestasi SPRM (yang sebelumnya BPR) yang kurang memuaskan pasti mengungkit lebih masalah ekoran kematian Teoh. Walaupun banyak laporan yang diterima, namun tiada "buaya" besar ditangkap setakat ini. Malah, kes "lama" melibatkan jumlah wang yang secara bandingnya lebih rendah telah didakwa, turut menyebabkan efisiensi SPRM dipertikai.

Dalam edisi tempatan (KL-Selangor), Nanyang Siang Pau memetik kata-kata penduduk Serdang yang kesal dengan kematian Teoh. Teoh yang juga merupakan pembantu Eon Yong Hian Wah di kawasan DUN Seri Kembangan pernah mengendalikan masalah pengundi. Malah, seorang penjual suratkhabar menangis ketika ditemuramah, mengeluh apabila melihat masa depan seorang pemuda diakhiri sebegitu rupa.

Exco Senior kerajaan Selangor, Teresa Kok yang pernah ditahan sebanyak tujuh hari di bawah ISA (Akta Keselamatan Dalam Negeri 1960) ketika ditemuramah, menganggap agak sukar untuk seseorang pemuda berdepan dengan soal-siasat dalam jangka masa yang panjang. Beliau juga membidas tempoh yang lama ketika menunggu untuk disoal-siasat sebagai "penderaan jiwa".

Sin Chew Daily

Sin Chew Daily memaparkan gambar ibu dan kakak Teoh menangis di muka depan, sambil memetik hujah SPRM, Ketua Polis Selangor dan Ketua Polis Negara sebagai tajuk kecil di muka depan. SPRM mendakwa soal-siasat tamat pada pukul 3.45 pagi, sementara Ketua Polis Selangor dipetik menafikan kes bunuh, dan Ketua Polis Negara mengatakan siasatan masih dijalankan.

Dalam muka surat kedua, laporan tertumpu untuk memetik kata-kata ahli keluarga Teoh. Malah, ibu Teoh memaklumkan bahawa beliau pernah menasihati Teoh agar tidak menerima tawaran kerja ini.

"Saya menasihati supaya dia tidak menerima kerja ini pada ketika itu, tetapi dia tidak patuh. Kalau dia patuh nasihat saya, peristiwa ini tidak akan berlaku...," kata ibunya.

Teoh bertukar kerja sebagai setiausaha politik Ean Yong Hian Wah selepas pilihan raya umum, 8 Mac 2008. Malah, bapa Teoh juga tidak tahu bahawa anaknya telah disoal-siasat SPRM sehingga terbaca di suratkhabar semalam (16 Julai).

"Rakan sekerjanya menelefon mengatakan bahawa tidak ada apa-apa berlaku terhadapnya, dan dijangka akan dibebaskan pada jam 5 petang hari ini (16 julai). Tanpa diduga, khabar yang diterima akhirnya adalah dia jatuh dari bangunan...," kata bapanya.

Teman wanita Teoh yang berumur 28 tahun mengesahkan bahawa mereka sudah membuat tempahan di restoran pada 3 Oktober tahun ini, untuk mengadakan jamuan perkahwinan. Cita-cita Teoh untuk menjadi pengantin tidak tercapai akhirnya.

Timbalan Ketua Pengarang, Tay Tian Yan dalam ruang kolum beliau turut mengungkit kes banglo Khir Toyo, mempersoalkan sama ada kes ini telah disoal-siasat, atau dibiarkan sehingga dilupakan kemudian? Beliau menganggap siasatan kes perlu merujuk "berat-ringan" kes tersebut.

Menurut tulisan beliau, walaupun orang ramai sukar membuktikan bahawa SPRM mempunyai motif politik, tetapi amalan sekarang telah mencungkil spekulasi khalayak ramai, malah menimbulkan ketidaktenteraman politikus pembangkang.

China Press

Muka depan China Press disarat dengan gambar tempat kejadian, perhimpunan orang ramai dengan nyalaan lilin, gambar kedua-dua ibu bapanya, dan gambar terakhir yang diambil ketika Teoh dibawa oleh pegawai SPRM.

Laporan kes ini mengisi muka surat ke-4 hingga ke-7 dalam China Press. Tajuk utama memetik hujah abang kandung Teoh, yang mempertikai kemungkinan Teoh membunuh diri. Menurut abangnya, Teoh akan mendaftar perkahwinan pada hari ini (17 Julai), maka tiada sebabnya beliau membunuh diri pada ketika itu.

Dalam edisi Central, koleksi gambar memuatkan ruang muka belakang, malah muka depan menyiarkan hujah yang dipetik dari wakil rakyat, yang masing-masing menuntut SPRM untuk bertanggungjawab sepenuhnya terhadap kejadian ini.

Oriental Daily

Oriental Daily yang berbentuk tabloid memberi liputan dari muka surat depan ke muka surat A-4, dengan gambar dan kronologi kejadian tersebut. Muka surat A-3 bertajuk SPRM mendakwa Teoh sendiri memilih untuk berada di pejabat SPRM setelah tamatnya soal siasat.

Dalam muka surat A4, hujah pemimpin DAP dikemas- kini, bertajukan "DAP meminta pasukan siasatan yang bebas" untuk menyiasat kejadian ini. Malah, berita memetik Setiausaha Agung DAP, Lim Guan Eng yang menggesa SPRM supaya menghentikan sebarang aniaya politik terhadap Pakatan Rakyat, kerana ia tidak memanfaatkan sebarang usaha membanteras rasuah mahupun menegakkan keadilan sosial.

Jurucakap pusat MCA, Gan Ping Sieu turut menganggap Suruhanjaya Pencegah Rasuah Selangor perlu bertanggungjawab terhadap kejadian tersebut. Gan menggesa polis menjalankan siasatan dengan segera, sama ada kematian Teoh mengandungi unsur jenayah, ataupun proses soal-siasat yang tidak sesuai.

Kwong Wah Yit Poh

Secara per- bandingan, Kwong Wah Yit Poh memberi liputan yang sedikit untuk kes ini. Malah, akhbar yang kilang pencetaknya bertempat di Pulau Pinang ini tidak memasukkan berita dan gambar perhimpunan awam semalam seperti akhbar bahasa Cina lain yang berpusat di Kuala Lumpur.

*Kaleidoskop adalah "digest" kandungan akhbar bahasa Cina. Akhbar yang dirujuk bertarikh 17 Julai, merujuk kepada isu kematian Teoh Beng Hock, Setiausaha Politik Exco Selangor.-KedahLaNie-

No comments

Powered by Blogger.