Pembela sokongan tindakan robohkan pusat sembelihan babi.

Perikatan Belia Bersatu Malaysia (Pembela) sebuah badan bukan kerajaan yang aktif di Kedah bersetuju dengan tindakan pihak Majlis Banadaraya Alor Setar merobohkan pusat sembelihan babi di Kampong Berjaya, Alor Setar. Tindakan MBSA tersebut dilihat amat wajar kerana mengikut mengikut budicara dan undang-undang untuk menjaga kepentingan masyarakat sekitar.

Setiausaha Agung Pembela, Basir Hj Ismail berkata, tindakan oleh Majlis Bandaraya Alor Setar merobohkan pusat sembelihan tersebut di lihat sebagai sesuatu yang perlu dan mendesak demi menjaga kualiti kehidupan masyarakat sekitar. Pembela difahamkan bahawa proses arahan pemindahan tersebut telahpun berjalan sekian lama sejak kerajaan Umno/Bn lagi


Cuma kini ia dilaksanakan setelah mengambilkira kepentingan rakyat di kawasan tersebut khususnya, di samping untuk memastikan pengusaha pusat sembelihan babi dapat menjalankan operasi di tempat yang telah dicadangkan oleh kerajaan.

Tinjauan Pembela ke tempat tersebut dan menemui beberapa orang penduduk sekiatr termasuk golongan peniaga di sekitar pusat sembelihan babi tersebut, sememangnya rasa kurang senang dengan kewujudan pusat sembelihan binatang tersebut.

“ Maklumat beberapa penduduk kepada Pembela ke kawasan tersebut bahawa pusat sembelihan tersebut mengeluarkan bau hanyir serta sisa pembuangan yang tidak teratur. Di samping, bangunan yang digunakan kelihatan usang dan tidak sesuai lagi digunakan, katanya

“Sehubungan itu, Pembela menyokong tindakan MBSA merobohkan pusat sembelahan babi tersebut bukan atas dasar perkauman, maupun anti kepada masyarakat Cina yang menjadi pengguna daging binatang tersebut, sebaliknya demi kesejahteraan majoriti rakyat di sekitar kawasan berkenaan, katanya.

Basir berkata lagi, sewajarnya pihak yang terbabit secara langsung dengan perniagaan babi tersebut bersikap terbuka menerima cadangan pihak kerajaan negeri supaya ia berpindah ke kawasan lain yang lebih sesuai, sekaligus tidak menganggu kualiti kehidupan rakyat sekitar, sekaligus menggelakkan kontroversi sperti yang berlaku beberapa hari lalu.

“Pembela yakin bahawa rakyat negeri Kedah maupun di Malaysia, termasuk orang Islam memahami hak masyarakat bukan Islam khususnya Cina untuk memakan ataupun berniagaa binatang ini, tetapi mereka wajar memahami sensitiviti majoriti masyarakat di kawasan berkenaan dan juga pihak MBSA yang mahukan supaya pusat sembelihan itu berpindah ke tempat lain, katanya.

Berhubung dengan tindakan parti DAP mengambil keputusan keluar dari gabungan kerajaan Pakatan Rakyat Kedah, Basir berkata ia suatu tindakan terburu-buru serta tidak memperlihatkan semangat setiakawan dalam gabungan Pakatan Rakyat. Di samping ia mengambarkan DAP Kedah hanya mementingkan politik kepartian tanpa mengambilkira kepentingan rakan-rakan lain dalam Pakatan Rakyat.

“Bagi Pembela, parti DAP sepatutnya memahami bahawa tindakan yang di ambil oleh MBSA adalah mengikut undang-undang dan memihak kepada kepentingan rakyat terbanyak, bukannya untuk kepentingan segelintir penjual sahaja, apatah lagi bersikap perkauman, katanya.

Sehubungan itu, Pembela berikrar berdiri teguh di belakang kerajaan Kedah yang dipimpin oleh YAB Menteri Besar, Dato Seri Ustaz Hj Azizan Abdul Razak, bersikap tegas dalam menangani isu ini, walaupun terpaksa berhadapan tindakan politik oleh parti DAP yang membuat keputuasan keluar dari gabungan Pakatan Rakya dan menjadi Adun Bebas.

No comments

Powered by Blogger.