SAPU GANDUM BILA TERKENA AIR PANAS?

SAPU GANDUM BILA TERKENA AIR PANAS?

Disebarkan melalui media sosial bahawa tepung gandum digunakan bagi merawat luka terbakar / terkena air panas bagi elakkan kulit melepuh dan kurangkan kesakitan. Mesejnya adalah seperti berikut:

«««Maaf ... hanya untuk berkongsi dengan semua kawan-kawan saya .. Sila baca dengan betul: 
Simpan sebeg tepung dalam semua dapur dan biarkan semua orang tahu di mana ia. *Tolong JANGAN DELETE TANPA MEMBACA HINGGA AKHIR..* pengalaman : Seorang wanita telah terbakar ......Beberapa ketika dahulu sedang saya memasak jagung dan tersekat garpu saya di dalam air mendidih untuk melihat jika jagung sudah bersedia. Saya terlepas dan tangan-Ku termasuk ke dalam air didih .... !! Seorang rakan saya, yang merupakan seorang doktor haiwan Vietnam, dalam rumah itu terkejut kerana saya menjerit, & bertanya kepada saya jika saya mempunyai  tepung gandum lama ... Saya ditarik dan dimasukan kedalam beg dan dia membenamkan tangan saya di dalam tepung itu. Dia memberitahu saya supaya tangan saya dinenamkan dalam tepung selama 10 minit. Beliau berkata, Di Vietnam, terdapat seorang lelaki disambar api dan dalam keadaan panik, mereka melemparkan beg tepung keseluruh tubuh beliau untuk memadamkan api .. Akhirnya, ia bukan sahaja memadamkan api itu, tetapi dia tidak sama sekali melepuh !!!! ... Cerita panjang dipendekan, saya letakkan tangan saya di dalam beg tepung selama 10 minit, kemudian saya tarik keluar dan tangan saya langsung tidak juga ada tanda merah atau melepuh & benar-benar TIDAK SAKIT. Sekarang, saya simpan satu beg tepung di dalam peti sejuk dan setiap kali saya terbakar saya lakukan seperti itu sendiri. * Tepung yang sejuk adalah lebih baik daripada tepung suhu bilik. Saya menggunakan tepung gandum dan tidak pernah pernah akan ada tanda tempat merah / terbakar, atau lepuh! Saya juga terbakar lidah sekali, saya letakkan tepung di atasnya selama kira-kira 10 minit .... kesakitan terus hilang dan tidak ada tanda terbakar. Cuba ia . . . Alami keajaiban! Simpan beg tepung di dalam peti sejuk anda dan anda akan gembira anda lakukan! ..........☺☺☺✌ Flour mempunyai harta absorbant haba dan juga harta antioxident kuat. Oleh itu membantu dalam terbakar pesakit jika diberlakukan dalam tempoh 15 minit.   "Apabila seseorang berkongsi sesuatu yang bernilai dengan anda dan anda mendapat manfaat daripadanya, anda mempunyai tanggungjawab moral untuk berkongsi dengan orang lain. Satu tip untuk semua ..«««

*Ulasan saya*
◾◽◾◽◾
Tips yang disebutkan itu adalah tidak betul.[1] Sebaran mesej itu telah berlegar-legar dalam dunia cyber dengan menggunakan kaedah testimoni itu adalah direka-reka dan tidak benar.

Ianya bercanggahan dengan prinsip asas merawat luka terbakar atau terkena air panas. Kajian mendapati kaedah menggunakan mentega, kicap, ubat gigi, tepung gandum, sos, bawang dan seumpamanya tidak memberi kesan penyembuhan atau mengurangkan kesakitan.[2] Malah ianya menyebabkan kesulitan bagi rawatan lanjut dan menjadikan jangkitan kuman semakin mudah.

Apabila luka terbakar atau terkena air panas nasihat berikut perlu diambil:
1) Keluar ke tempat yang lebih selamat.
2) Dapatkan bantuan kecemasan jika luka yang teruk.
3) Sementara itu, kaedah asas bagi mengurangkan keterukan luka dengan menyiram kawasan luka tersebut dengan aliran air sejuk/air paip biasa. Sekurang-kurangnya 20 minit.[2] Boleh juga menggunakan kain bersih basah bagi menutupi kawasan luka. Ais tidak digalakkan kerana ia tidak membantu proses penyembuhan. Kemudian balut kawasan luka dengan pembalut yang bersih. Tunggu bantuan dari pihak yang mahir.
4) Jangan sesekali menyapu bahan lain seperti yang dinyatakan di atas.
5) Jangan pecahkan gelembung lepuh tersebut kerana kajian menunjukkan bahawa risiko jangkitan kuman makin cepat.
6) Ambil ubat tahan sakit seperti paracetamol bagi kurangkan kesakitan.

Sekian, semoga bermanfaat.

Dr Suhazeli Abdullah
Pakar Perubatan Keluarga
Fb.com/drsuhazeli

#MedicalMythBustersMalaysia
#MedTweetMY

30.9.2016
Bukit Gambang

Rujukan:
[1] Mesej salah. http://www.hoax-slayer.com/flour-for-burns-hoax.shtml
[2] Nasihat jika luka terbakar. http://www.coolburns.com.au/first-aid-for-burns/burns-faq

No comments

Powered by Blogger.