Pembukaan Starbucks di IPTA,suatu bentuk penjajahan

OLEH: Sdr. Ahmad Nadhir bin Yob

Ketika sedang sibuk melayari internet,tiba-tiba saya terpandang satu artikel di ruangan mutakhir di laman web berita harian.Artikel itu bertajuk kerajaan meluluskan pembukaan Starbucks café di IPTA.Menurut kata menteri pengajian tinggi,datuk khalid nordin pembukaan café tersebut adalah bertujuan untuk meluaskan penggunaan wifi di IPTA.


Tidakah kita melihat perkara ini sebagai satu pembaziran,Seperti yang sudah sedia maklum,rakyat pada ketika ini sedang bergelut dengan masalah kenaikan harga minyak dan harga barang.Antara golongan yang merasai kesan ini adalah golongan mahasiswa.

Golongan mahasiswa sudah lama terbeban dengan kos sara hidup yang tinggi,ditambah pula dengan kadar pinjaman dan biasiswa yang tidak mencukupi.Tidakah pembukaan café ini akan mengalakkan pembaziran di kalangan pelajar ipt.Ini juga akan menggalakan pelajar berbelanja mewah.Pembukaan café ini juga akan menyuburkan budaya lepak di kalangan pelajar.

Seperti yang kita sedia maklum,café Starbucks dimilik oleh golongan yahudi latnatullah.Adakah kita mahu bakal pemimpin kita menjadi para penyokong kepada golongan yang telah membunuh dan menyeksa saudara kita di palestin?adakah kita mahu minda golongan terpelajar seperti ini dipengaruhi oleh barat?

Bagi pendapat saya pengunaan wifi boleh diperluaskan di IPTA dengan cara yang lebih baik.Tidak semestinya dengan membuka kios-kios seperti ini.Pihak kerajaan dan universiti seharusnya meningkatkan lagi kemudahan wayerless di desasiswa,kompleks dewan-dewan kuliah dan tempat strategic di universiti.Pihak universiti juga harus memikirkan tentang kos sara hidup pelajar yang semakin meninkat rentetan krisis harga minyak.

Jika kita mengimbas semula sejarah,PMIUM pernah mengadakan demonstrasi membantah pembukaaan restoran Mcdonald’s di UM pada tahun 1999.Alasannya adalah tidak mahu UM dijajah.Perkara yang sama sedang berlaku.Harapan saya agar pihak kementerian pengajian tinggi menyemak semula perkara ini.

---------------------------------------

* Penulis adalah Exco perhubungan dan penerangan PMIUSM

No comments

Powered by Blogger.