Islam memang suruh umatnya jadi kaya!

“Islam suruh umatnya hidup sederhana, tidak perlulah ada duit banyak-banyak. Buat apa nak jadi kaya.”

“Dalam Islam mana ada suruh umatnya jadi kaya-raya.”

Ini antara pendapat yang sering saya dengar bila saya mengajak kawan saya berbual tentang bisnes ataupun tentang kewangan. Memandangkan mereka memberi jawapan begitu, saya tidaklah berhasrat untuk bertengkar lidah.

Tetapi betulkah yang Islam tidak suruh umatnya jadi kaya? Mungkin ramai yang tersalah anggap tentang hidup para sahabat Nabi Muhammad.

Berapa agaknya jumlah kekayaan para sahabat Nabi



Mereka memang hidup bersederhana tetapi mereka sebenarnya tersangat kaya. Itu yang dinamakan zuhud. Zuhud bukannya bermaksud asal dapat hidup, itu sudah mencukupi. Zuhud bukannya menyuruh umat Islam menjadi miskin.

Tetapi Zuhud mengajar umatnya menjadi kaya tetapi hidup sederhana. Contoh paling mudah saya mampu berikan, walaupun harta seseorang itu membolehkannya membeli kereta berharga RM200,000 sekalipun tetapi dia tetap membeli kereta Proton Wira.

Sewaktu membuat persiapan untuk Perang Tabuk, Saidina Abu Bakar telah membelanjakan seluruh hartanya. Manakala Saidina Usman pula telah menyediakan persiapan lengkap 900 ekor unta dan 100 ekor kuda perang.

Kalau hendak dibandingkan dengan zaman sekarang, harga seekor kuda yang sudah dilatih untuh perang sudah mencecah sekurang-kurangnya RM20,000. Itu harga paling murah. Harga unta juga lebih kurang sama dengan harga kuda.

Kemudian cuba darabkan dengan jumlah kuda dan unta yang diberi oleh Saidina Usman; RM20,000 X 1000 = RM20,000,000.

Tidakkah anda dapat bayangkan, itu baru 1/4 daripada harta Saidina Usman. Bayangkan berapa agaknya jumlah harta sebenar Saidina Usman.

Cuba kita fikirkan berapa pula agaknya harta Saidina Abu Bakar yang telah memberikan semua sekali hartanya. Bagaimana pula Saidina Abu Bakar akan meneruskan kehidupan selepas Perang Tabuk?

Ikuti sambungan artikel ini di www.studiomuslim.com :D

No comments

Powered by Blogger.